Člověk a pokročilá umělá inteligence

19. 04. 2023 | 14:53
Přečteno 1325 krát
Strach z umělé inteligence, přesněji řečeno z pokročilé umělé inteligence se začíná šířit světem. Významní odborníci na strojové učení varují, že vývoj jde kupředu příliš rychle. Navrhují proto, aby velké laboratoře dobrovolně pozastavily práci na stále silnějších modelech umělé inteligence. Dokud se nevyjasní pravidla. Ale proč vlastně? A z jakého důvodu?

Ani mimoevropské kultury zatím neměly obavy z přebírání produktů vědy, která je nejvlastnějším plodem evropské kultury a nyní se světem evropských, ale i mimoevropských kultur, začíná šířit obava, co všechno by se mohlo stát, kdyby se pokročilá umělá inteligence příliš rozšířila.

Je potřeba definovat a zajistit sladění

Právě na tuto větu reaguje otevřený dopis odborníků: Ten čas „omezit rychlost růstu“ nastal právě teď. Podle signatářů výše uvedeného varování by měly laboratoře přestat – alespoň dočasně – vyvíjet modely té nepokročilejší umělé inteligence (řečeno slovy autora tohoto článku) a dát prostor, aby došlo k ustanovení jasných pravidel pro vývoj. Upozorňují na to, že dopady překotného vývoje by mohly být nepříjemné pro lidi z celého světa, ať už kvůli rapidním změnám na pracovním trhu nebo existenciálním hrozbám na úrovni státních zřízení.

„Výzkum a vývoj umělé inteligence by se měl znovu zaměřit na to, aby dnešní výkonné a nejmodernější systémy byly přesnější, bezpečnější, interpretovatelnější, transparentnější, robustnější, sladěné se zadanými úkoly, důvěryhodnější a loajálnější,“ zdůrazňuje otevřený dopis koncept tzv. sladění (alignment). To v oboru strojového učení označuje schopnost „vetknout“ systému hodnoty odpovídající záměru tvůrců.

A právě zde nastávají neřešitelné problémy. Například čínští soudruzi už vyjádřili obavu, že by pokročilá umělá inteligence mohla čínským žákům a studentům zprostředkovat obraz světa, který překračuje meze marxisticko-leninského pohledu na svět. Což je ale z jejich hlediska nepřípustné. Kdyby to nebylo tak hloupé, bylo by to směšné. Čínská „pokročilá“ umělá inteligence by tedy musela značně zhloupnout, aby odpovídala hodnotovému systému čínských tvůrců. Marxisticko-leninský pohled na svět by odpovídal na otázky, které byly aktuální v minulém století.

Jak by na něco podobného mohla přistoupit otevřená západní kultura? Náš strach před pokročilou umělou inteligencí je přirozený. Cosi tu drhne. Ale co to jenom je? Bojíme se, že nám umělá inteligence vezme něco, na čem nám až dosud až přespříliš záleželo a bez čeho si svůj budoucí život nedokážeme představit. Obáváme se, že řada velmi atraktivních povolání může být zcela nahrazena činností pokročilé umělé inteligence. Jedná se například o práci redaktorů, fotografů a podobných profesí. Ale něčemu takovému se dá docela snadno předejít. Například ustanovením, že za jakoukoli redakční práci je vždy odpovědný jen a jen člověk, nikoli robot. V takovém případě se pokročilá umělá inteligence stává vynikajícím pomocníkem, ale nemůže práci člověka nikdy nahradit. Právě tento přístup zvolila redakce Seznamu, když vydala svůj etický kodex, který se týká pokročilé umělé inteligence.

Co ale jiná povolání, která jsou jejich vykonavatelům tak drahá (a nemusí to být ani redaktoři a jejich fotografové), jsou nahraditelná pokročilou umělou inteligencí? Nikoli tou, ke které jsme se dopracovali již dnes, ale třeba ještě mnohem pokročilejší? Tisíce generací učili jejich rodiče, že smyslem života je práce, manuální, nebo intelektuální. A teď nám do továren a kanceláří vtrhne pokročilá umělá inteligence a kam se poděl náš smysl života?

Ale položme si důležitou otázku: „Je možné i mezi lidmi vytvořit něco, co tolik obdivujeme v případě umělé inteligence?“ Není třeba nic obdivovat. I lidé, jestliže se umí otevřít jeden druhému, mohou zdaleka překonat vše, co dovede jakákoli umělá inteligence.

„Nazvěme to kolektivním vědomím, týmovou synergií, kolektivní inteligencí nebo skupinovou myslí – vzrůstající počet lidí prostřednictvím své vlastní zkušenosti objevuje, že celek je skutečně víc než souhrn jeho částí; že když se jednotlivci spojí dohromady se společně sdíleným záměrem v napomáhajícím prostředí, může vstoupit do bytí něco tajemného, se schopností a inteligencí, která do ní zahrnuté jednotlivce daleko přesahuje. V těchto skupinových zkušenostech mají lidé přístup k druhu poznání, který je větší než to, co spolu normálně navzájem prožívají,“ říká spisovatelka a vědkyně Carol Frenier.

„Zakoušíte přítomnost posvátného a uvědomujete si, že všichni ostatní ve skupině to vnímají také. Je to pocit otevřenosti a uvědomování si čehosi většího, než jste vy sami. Vaše schopnost komunikovat se zdá rozsáhlejší. To, co přitom lidi ohromuje je to, kolik tvořivosti se v takových setkáních vynořuje. Máte pocit, že celá skupina společně tvoří a vy zcela přesně nevíte jak,“ píše Craig Hamilton ve své knize „Dejme se dohromady“.

Doktor M. Scott Peck, který se takovými skupinami celý život zabývá je nazývá skutečné společenství. Je to životní cesta, která nevyžaduje žádné zvláštní nadání, jako některé jiné cesty. Jen pokoru a dobrou vůli. Kromě toho, způsobu, jak vytvářet skutečné společenství je možné se učit. Individuální možnosti a schopnosti členů takové skupiny nijak neusurpuje ani neuchvacuje, ale díky možnostem všech ostatních členů kolektivu ještě násobí. Uveďme alespoň několik příkladů:

„Ve skupině jsem zažila druh vědomí, které bylo téměř singularitou; podobalo se to opuštění osobnosti a spojení se dohromady s ostatními, kdy neexistoval žádný pocit konfliktu. Nikdo nebyl v opozici a všichni si pouze navzájem pomáhali. Stalo se zjevným, že vzájemně nereagujeme na své individuální osobnosti, ale že reagujeme na něco mnohem hlubšího, mnohem reálnějšího, co nám bylo společné, na něco, co námi bylo sdíleno – na stejnost, skutečně. Byl to obrovský pocit naslouchání a uvědomování si, který byl mnohem větší a mnohem rozsáhlejší než cokoliv, co jsem kdy prožila. A s touto zkušeností přišlo vědomí, že v prostoru existuje jen jedno tělo.“
Jan Metcalfe, Londýn

„Když někdo jiný promluvil, cítila jsem, jako bych mluvila já. A když jsem mluvila, bylo to téměř bez ega, jako bych to ve skutečnosti nebyla já. Bylo to jakoby něco většího než já, mluvilo skrze mě. Atmosféru v pokoji jsme pociťovali jako bychom byli v řece, jako kdyby se vzduch stal hustější. A v tomto prostoru jsme začali tvořit. Začali jsme říkat věci, o nichž jsme nikdy dřív neuvažovali a začali jsme se nechávat ovlivňovat způsoby a uvažovat způsoby, jimiž jsme nikdy dřív nepřemýšleli. A když někdo promluvil, bylo to téměř, jako by bylo něco osvětleno, jako by něco bylo odhaleno, co otvíralo něco dalšího, co má být odhaleno.“

Beth Jandernoa, Essen, M.

„Toho večera se ve druhém kole konverzace odehrála pozoruhodná věc. Byl to téměř nepopsatelný pocit – jako by v pokoji byla jiná bytost ... Mám tušení, že bychom to mohli nazvat kolektivem, ale to není ten pravý popis. Bylo to téměř fyzickým způsobem hmatatelné. Mohl jsem cítit jeho energii a mohl jsem pociťovat své odevzdání se tomu – druh lásky vůči tomu. Lidé to vnímali a nahlas o tom mluvili. Jeden člověk tuto ´bytost´ popisoval jako klíh. Řekl ´Je to to, co nás spojuje dohromady – je to větší celek, o němž jsme vždy věděli, že je tady, ale nikdy jsme ho skutečně neocenili.“

Emmet Miller, M.D. Nevada City, CA

O podobné zkušenosti vypovídají již některé staré alchymistické texty, jak o tom svědčí například citát slavného švýcarského psychiatra a psychoterapeuta Carla Gustava Junga z díla proslulého alchymisty a lékaře Paracelsa:
„Abychom však popsali původ vnitřního člověka nebo těla, píše Paracelsus, pamatujme si tedy, že všechna vnitřní těla jsou jedním tělem a jednou jedinou věcí ve všech lidech, ale rozdělenou. A když se setkají, jsou jen jedním světlem, jen jedním rozumem …“

Jak už jsme psali výše, přistoupit na tuto možnost je ale pro většinu z nás krok mimořádně obtížný, o tom nemusíme vůbec pochybovat. Už proto, že ke skutečnému společenství se pouze dějinným samopohybem nedopracujeme. Něco takového vyžaduje uvědomělou snahou překonávat vzájemné bariéry, a to je něco, co nám zatím příliš dobře nejde.

Z tohoto hlediska můžeme předpovídat, že čeká-li nás doba lidské vědy, bude to především doba vědy o člověku a o lidstvu. Poznávající člověk si konečně všimne, že člověk jako „předmět poznání“ je klíčem k celé přírodní vědě, říká Pierre Teilhard de Chardin.

A dále píše: Hmotně se naše tělo zdá být tak bezvýznamné, tak nahodilé, přechodné a křehké – proč se jím zabývat? Psychologicky je naše duše tak jemná a složitá – jak ji dát dohromady se světem zákonů a vzorců? Jenže čím více se ve svých teoriích snažíme člověku vyhnout, tím více se kruhy, které kolem něho opisujeme, stahují – jako by nás vtahoval vír.

A my bychom mohli dodat, že také díky pokročilé umělé inteligenci se snad lidský rod konečně bude moci trochu více věnovat poznávání a sebepoznávání, protože něco podobného je přece otevřené každému člověku.

A není snad pokročilá umělá inteligence snahou o napodobení člověka? Zcela jistě ano. Proto nás tolik zneklidňuje. Nastavuje nám zrcadlo a poukazuje k možnostem, které sice máme, ale které jsme dosud nevyužili. A jestliže zůstaneme na tomto stupni psychického rozvoje, ani nevyužijeme, a to nás mimořádně zneklidňuje.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy