Obamova hvězdná zelená hodina
Možná to není na první pohled patrné, ale Barack Obama se dnes dopouští nejdůležitějšího a také nejchvályhodnějšího rozhodnutí ve svém dosavadním prezidentském angažmá.
Americký prezident se rozhodl zavést závazný celostátní limit na znečištění způsobované automobilovou dopravou, který by měl do roku 2016 vést u aut vyráběných v USA ke třetinovému snížení exhalací. Průměrná vzdálenost, kterou by měly automobily podle vládního nařízení ujet na jeden galon benzínu, se zvýší na 39 mil (ze současných 27,5).
Toto opatření by samo o sobě mělo snížit celoroční spotřebu ropy ve Spojených státech o pět procent. Do ovzduší se díky němu dostane o tolik méně škodlivin, že by to vyrovnalo jen okamžité uzavření skoro dvou set uhelných elektráren.
Jedná se o historický krok, neboť představuje vůbec první na celém území USA závazné nařízení omezující emise skleníkových plynů.
Jde zároveň o odvážný krok, jelikož míří – minimálně na první pohled – proti zájmům automobilového a ropného průmyslu, dvou odvětví s mimořádnou lobbistickou silou v americké politice.
Obama zaslouží absolutorium, že se mu podařilo dotlačit klíčové hráče ke shodě na kompromisu.
Americký prezident tímto krokem prokázal, že je šikovným taktikem: využil mimořádné krize v automobilovém průmyslu, aby přiměl americké potápějící se značky ke společnému boji se změnami klimatu.
Obama se ukázal být také prozíravým národohospodářem, který se v rámci „léčení“ hospodářské krize pokouší pootočit celou americkou ekonomikou směrem k ekologicky šetrné produkci, tažené "zelenými" inovacemi.
V neposlední řadě toto rozhodnutí dokládá, že Obama je také do budoucna uvažujícím stratégem, neboť umožňuje Spojeným státům uvolnit jejich zoufalou závislost na dovozu ropy z nejméně stabilního světového regionu – Blízkého východu a tím také přiškrtit ropné penězovody tekoucí do kapes tamních autokratických vládců. (První podobný standard pro automobily zavedly USA v roce 1975 v reakci na krizi vyvolanou ropným embargem.)
Poklona tam, kde si poklona zaslouží být. Okamžik, kdy dnes americký prezident představí svůj „zelený“ plán pro americký automobilový průmysl, je hvězdnou hodinou jeho zatím krátké politické kariéry.
Americký prezident se rozhodl zavést závazný celostátní limit na znečištění způsobované automobilovou dopravou, který by měl do roku 2016 vést u aut vyráběných v USA ke třetinovému snížení exhalací. Průměrná vzdálenost, kterou by měly automobily podle vládního nařízení ujet na jeden galon benzínu, se zvýší na 39 mil (ze současných 27,5).
Toto opatření by samo o sobě mělo snížit celoroční spotřebu ropy ve Spojených státech o pět procent. Do ovzduší se díky němu dostane o tolik méně škodlivin, že by to vyrovnalo jen okamžité uzavření skoro dvou set uhelných elektráren.
Jedná se o historický krok, neboť představuje vůbec první na celém území USA závazné nařízení omezující emise skleníkových plynů.
Jde zároveň o odvážný krok, jelikož míří – minimálně na první pohled – proti zájmům automobilového a ropného průmyslu, dvou odvětví s mimořádnou lobbistickou silou v americké politice.
Obama zaslouží absolutorium, že se mu podařilo dotlačit klíčové hráče ke shodě na kompromisu.
Americký prezident tímto krokem prokázal, že je šikovným taktikem: využil mimořádné krize v automobilovém průmyslu, aby přiměl americké potápějící se značky ke společnému boji se změnami klimatu.
Obama se ukázal být také prozíravým národohospodářem, který se v rámci „léčení“ hospodářské krize pokouší pootočit celou americkou ekonomikou směrem k ekologicky šetrné produkci, tažené "zelenými" inovacemi.
V neposlední řadě toto rozhodnutí dokládá, že Obama je také do budoucna uvažujícím stratégem, neboť umožňuje Spojeným státům uvolnit jejich zoufalou závislost na dovozu ropy z nejméně stabilního světového regionu – Blízkého východu a tím také přiškrtit ropné penězovody tekoucí do kapes tamních autokratických vládců. (První podobný standard pro automobily zavedly USA v roce 1975 v reakci na krizi vyvolanou ropným embargem.)
Poklona tam, kde si poklona zaslouží být. Okamžik, kdy dnes americký prezident představí svůj „zelený“ plán pro americký automobilový průmysl, je hvězdnou hodinou jeho zatím krátké politické kariéry.