Zrušte bodový systém – Slováci ho také nepotřebují
Už deset let se tuzemští řidiči obávají toho, že kvůli takzvanému vybodování přijdou na rok o řidičské oprávnění.
Už tato lhůta je nesmyslná. Ten, kdo je kvůli trestnému činu spáchanému za volantem odsouzen, má šanci po půl roce získat řidičák zpátky. Vybodovaný řidič ne. Pak ho navíc čeká martyrium psychologických vyšetření, přezkoušení v autoškole a ponižování se na úřadech.
Přitom obrovská část vybodovaných řidičů o možnost řídit motorové vozidlo přišla kvůli relativně zanedbatelným přestupkům, zhusta třeba za překročení rychlosti v úsecích hlídaných průjezdovými radary.
Ty obce staví zpravidla na dlouhých, rovných a přehledných úsecích, kde je pramalé nebezpečí, že pod kola zpoza rohu náhle vběhne dítě nebo se silnici rozhodne přecházet nahluchlá stařenka.
Nejsme, pravda, zdaleka sami, kdo institut bodového systému využívá. O jeho prospěšnosti z hlediska bezpečnosti silničního provozu lze však přesto s úspěchem pochybovat.
Tak třeba Slováci. Rozhodli se obejít bez úřednické mašinerie, která podobná opatření nezbytně provází. Místo toho zavedli jasný systém pokut za přestupky. Každý tak ví, že za vjetí do ulice označené zákazem vjezdu hrozí pokuta 50 eur, stejně se platí za telefonování za volantem. Za porušení zákazu předjíždění pak platí taxa 100 eur.
Dokonce si řidič může spočítat, kolik ho bude stát každé překročení rychlosti. Pokuta začíná na dvaceti eurech při rychlejším než povoleném tempu od šesti do deseti kilometrů v hodině a při každých dalších pěti kilometrech v hodině poměrně rychle narůstá.
Samozřejmě, že právě na rychlost, stejně jako všude jinde, se Slováci zaměřují nejvíce. Mají dokonce i obávané pistolové radary. Viděl jsem je stát v černé uniformě ve stínu za stromem, což dává řidičům minimální šanci na rychlé sešlápnutí brzdy.
Přistižený řidič pak sice dostane třeba i velmi bolestivou pokutu, není však za jeden přestupek trestán dvakrát (pokutou a body), jako je tomu v zemích s bodovým systémem. Navíc to jednoznačně funguje. Na Slovensku, na rozdíl od České republiky, prokazatelně kontinuálně klesá úmrtnost při dopravních nehodách.
Navíc se tak eliminuje možnost prapodivných poradců a institucí, které u nás radí, jak nepřijít o body, a dokonce tvrdí, že vás obav ze ztráty řidičáku nadobro zbaví.
Jsem jednoznačně pro to, aby se místo věčných debat o tom, jak zavést systém dvakrát či třikrát a dost, nebo jinak novelizovat bodový systém, udělal odborný soupis skutečně nebezpečných nehodových a rizikových lokalit.
Tam ať pak policisté stojí třeba nepřetržitě a udělují pokuty klidně deset tisíc korun.
Už tato lhůta je nesmyslná. Ten, kdo je kvůli trestnému činu spáchanému za volantem odsouzen, má šanci po půl roce získat řidičák zpátky. Vybodovaný řidič ne. Pak ho navíc čeká martyrium psychologických vyšetření, přezkoušení v autoškole a ponižování se na úřadech.
Přitom obrovská část vybodovaných řidičů o možnost řídit motorové vozidlo přišla kvůli relativně zanedbatelným přestupkům, zhusta třeba za překročení rychlosti v úsecích hlídaných průjezdovými radary.
Ty obce staví zpravidla na dlouhých, rovných a přehledných úsecích, kde je pramalé nebezpečí, že pod kola zpoza rohu náhle vběhne dítě nebo se silnici rozhodne přecházet nahluchlá stařenka.
Nejsme, pravda, zdaleka sami, kdo institut bodového systému využívá. O jeho prospěšnosti z hlediska bezpečnosti silničního provozu lze však přesto s úspěchem pochybovat.
Tak třeba Slováci. Rozhodli se obejít bez úřednické mašinerie, která podobná opatření nezbytně provází. Místo toho zavedli jasný systém pokut za přestupky. Každý tak ví, že za vjetí do ulice označené zákazem vjezdu hrozí pokuta 50 eur, stejně se platí za telefonování za volantem. Za porušení zákazu předjíždění pak platí taxa 100 eur.
Dokonce si řidič může spočítat, kolik ho bude stát každé překročení rychlosti. Pokuta začíná na dvaceti eurech při rychlejším než povoleném tempu od šesti do deseti kilometrů v hodině a při každých dalších pěti kilometrech v hodině poměrně rychle narůstá.
Samozřejmě, že právě na rychlost, stejně jako všude jinde, se Slováci zaměřují nejvíce. Mají dokonce i obávané pistolové radary. Viděl jsem je stát v černé uniformě ve stínu za stromem, což dává řidičům minimální šanci na rychlé sešlápnutí brzdy.
Přistižený řidič pak sice dostane třeba i velmi bolestivou pokutu, není však za jeden přestupek trestán dvakrát (pokutou a body), jako je tomu v zemích s bodovým systémem. Navíc to jednoznačně funguje. Na Slovensku, na rozdíl od České republiky, prokazatelně kontinuálně klesá úmrtnost při dopravních nehodách.
Navíc se tak eliminuje možnost prapodivných poradců a institucí, které u nás radí, jak nepřijít o body, a dokonce tvrdí, že vás obav ze ztráty řidičáku nadobro zbaví.
Jsem jednoznačně pro to, aby se místo věčných debat o tom, jak zavést systém dvakrát či třikrát a dost, nebo jinak novelizovat bodový systém, udělal odborný soupis skutečně nebezpečných nehodových a rizikových lokalit.
Tam ať pak policisté stojí třeba nepřetržitě a udělují pokuty klidně deset tisíc korun.