Volba rozumem aneb proč Češi přicházejí na chuť ojetinám
Možná jste to taky zažili – staré auto vypovědělo službu a je načase jej vyměnit. A otevírá se dilema: Koupím si novou fabii, nebo za stejnou cenu ojetou octavii? Anebo si splním sen a koupím si ještě ojetější Alfu Romeo? První voní novotou, druhé je sice ošoupané, ale větší a třetí… je prostě Alfa! A aniž bych vás znal, dovolím si tvrdit, že druhá možnost je ta pravá. Proč? Protože data nelžou.
Český trh s novými vozy loni po letech poprvé zaznamenal pokles, a to o celých 3,7 %. Ne, nemusí to nutně znamenat nástup finanční krize či cokoliv takového. Češi prostě kupují méně nových aut. Zároveň ale nakoupili rekordní počet ojetých (alespoň v síti Aures Holdings) a prodeje nadále rostou. Může to mít spoustu důvodů, ale jeden je z mého pohledu nejdůležitějším. Jsme totiž národem šetřivým.
Řekne vám to každý obchodník nebo marketér – v Česku výrazy „sleva“ a „úspora“ fungují jako zaklínadlo. Naučili jsme se úzkostlivě poměřovat cenu a užitek, což se u automobilů jeví jako velmi zásadní faktor rozhodnutí u věčné otázky „Nové, nebo ojeté?“. A čím dál častěji vítězí? Hádáte správně – ojeté. Je to totiž levnější a stále více lidí vyměňuje vůni nového auta za (mnohdy jen lehce) ojeté.
Není se čemu divit. Auto skutečně ztratí až třetinu hodnoty v momentě, kdy s ním se širokým úsměvem opatrně vyjedete z bran autosalonu. U ojetiny už tuto „daň“ zaplatil předchozí majitel, a pokud se o vůz budete dobře starat, procentuálně už nikdy tak obrovský úbytek hodnoty nezaznamená. A na to šetřivý Čech spolehlivě slyší.
Ale oháněl jsem se daty, tak se na ně pojďme podívat. Schválně jsem náš datový aparát zaměřil tímto směrem, abych zjistil, které značky si hodnotu drží nejlépe, popřípadě nejhůře. A jednoznačným vítězem se stala Škoda, která je samozřejmě zároveň nejprodávanější značkou v ČR. Škodovky jsou v Česku prostě fenomén. Díky tomu vás případný prodej nebude tolik bolet.
Mnohem více ale zabolí, pokud jste fanoušky francouzských vozů – Citroën, Peugeot nebo Renault (omlouvám se, pokud jste zrovna jedno nové pořídili). Jejich hodnota jak po roce od koupě, tak po pěti letech klesá mnohem výrazněji než právě oproti Škodě nebo Volkswagenu. Co z toho plyne? Rozumný Čech radí koupit ojeté.
Mnozí z vás teď jistě budou namítat, že u ojetiny se musí počítat s většími náklady na servis a tak dále. Jak říkám, je to věčná otázka, a hlavně – odpověď se liší případ od případu. Někdo si rád připlatí prostě proto, že se v jeho autě ještě nikdo jiný nevozil. Jiný to považuje za zbytečnou rozmařilost. A já? Pamatujete si na ten třetí příklad z úvodu? Je jedno, že má 15 let a funguje tak z půlky. Je to Alfa!
Český trh s novými vozy loni po letech poprvé zaznamenal pokles, a to o celých 3,7 %. Ne, nemusí to nutně znamenat nástup finanční krize či cokoliv takového. Češi prostě kupují méně nových aut. Zároveň ale nakoupili rekordní počet ojetých (alespoň v síti Aures Holdings) a prodeje nadále rostou. Může to mít spoustu důvodů, ale jeden je z mého pohledu nejdůležitějším. Jsme totiž národem šetřivým.
Řekne vám to každý obchodník nebo marketér – v Česku výrazy „sleva“ a „úspora“ fungují jako zaklínadlo. Naučili jsme se úzkostlivě poměřovat cenu a užitek, což se u automobilů jeví jako velmi zásadní faktor rozhodnutí u věčné otázky „Nové, nebo ojeté?“. A čím dál častěji vítězí? Hádáte správně – ojeté. Je to totiž levnější a stále více lidí vyměňuje vůni nového auta za (mnohdy jen lehce) ojeté.
Není se čemu divit. Auto skutečně ztratí až třetinu hodnoty v momentě, kdy s ním se širokým úsměvem opatrně vyjedete z bran autosalonu. U ojetiny už tuto „daň“ zaplatil předchozí majitel, a pokud se o vůz budete dobře starat, procentuálně už nikdy tak obrovský úbytek hodnoty nezaznamená. A na to šetřivý Čech spolehlivě slyší.
Ale oháněl jsem se daty, tak se na ně pojďme podívat. Schválně jsem náš datový aparát zaměřil tímto směrem, abych zjistil, které značky si hodnotu drží nejlépe, popřípadě nejhůře. A jednoznačným vítězem se stala Škoda, která je samozřejmě zároveň nejprodávanější značkou v ČR. Škodovky jsou v Česku prostě fenomén. Díky tomu vás případný prodej nebude tolik bolet.
Mnohem více ale zabolí, pokud jste fanoušky francouzských vozů – Citroën, Peugeot nebo Renault (omlouvám se, pokud jste zrovna jedno nové pořídili). Jejich hodnota jak po roce od koupě, tak po pěti letech klesá mnohem výrazněji než právě oproti Škodě nebo Volkswagenu. Co z toho plyne? Rozumný Čech radí koupit ojeté.
Mnozí z vás teď jistě budou namítat, že u ojetiny se musí počítat s většími náklady na servis a tak dále. Jak říkám, je to věčná otázka, a hlavně – odpověď se liší případ od případu. Někdo si rád připlatí prostě proto, že se v jeho autě ještě nikdo jiný nevozil. Jiný to považuje za zbytečnou rozmařilost. A já? Pamatujete si na ten třetí příklad z úvodu? Je jedno, že má 15 let a funguje tak z půlky. Je to Alfa!