SuperStar Vierka
Začátkem týdne proběhla českými médii pramálo zajímavá zpráva, že vítězkou třetí řady slovenské obdoby televizní soutěže Pop Idol se v neděli stala studentka z Plzně. Titulky tohoto druhu mě nechávají netečným, takže teprve o několik dní později jsem zcela náhodou zjistil, že onou slavnou slovenskou SuperStar není jen tak nějaká studentka, ale Vierka.
Spolu s mým nemalým údivem se záhy dostavil pocit lehkého zmatení z toho, že si čeští zpravodajci skoro ani nevšimli, že budoucí slovenská pop hvězdička už několik let předtím excelovala trochu jinak, než by si asi dnes přála – v hlavní roli vynikajícího dokumentu Miroslava Janka Vierka aneb Záhada zmizení rodiny B.
Dramatický děj jednoho z nejlepších českých dokumentů posledních let se točí kolem malé romské dívenky s mimořádným pěveckým talentem. Známá česká muzikantka Ida Kellarová se do jejího hlasu zamiluje natolik, že je ochotná zcela nesobecky Vierce pomoci a hodlá své víře v její skvělou budoucnost přinášet oběti, které se nezaujatému divákovi mohou zdát přinejmenším neuvážené.
Vierku s celou rodinou vyrve z tristního prostředí nevytopeného slovenského holobytu a nezištně jim nabízí bydlení ve vlastním domě. Denně je navštěvuje, učí je žít, hospodařit, pracovat, nakupovat… To vše jen proto, aby vytvořila Vierce odpovídající prostředí pro její vývoj.
Významnou část dokumentu tak s radostí sledujeme, jak její plán i přes drobné neshody skvěle vychází, jak Vierka prospívá ve škole a díky Idě rozvíjí svůj talent, rodina se pomalu adaptuje, nachází v sobě ochotu přijmout nabízenou pomocnou ruku, hodlá od základů změnit svůj život i dosavadní způsob myšlení, až jednoho dne najde Ida Kellarová svůj dům prázdný. Rodina B. beze stopy a bez rozloučení mizí neznámo kam.
Kellarová se s celou situací obtížně vyrovnává, později alespoň dochází k jakémusi „poučení“ z trpké životní zkušenosti. Dokumentarista Janek by rád svůj film dokončil, ale pomalu se smiřuje s tím, že dílo už nedotočí. Rodina B. zametla stopy důkladně a nic o ní neví ani slovenští příbuzní.
Nakonec celou famílii nachází v Aši. Všichni si do kamery ochotně postěžují, jak to s tou Idou nebylo k vydržení, a dokument končí neutěšenou scénou, kdy druhdy nezkrotná a sebevědomá malá školačka Vierka kuňká cosi do halfplaybacku na místní diskotéce. Pohnuté obrazy ještě posilují Vierčini příbuzní pochvalující si, jak jim to skvěle vynáší, a jak je všechno teď konečně na dobré cestě, protože Vierka už začíná být v Aši docela slavná…
Po Vierce se po dokončení dojemného dokumentu takřka slehla zem. Díky velkorysosti Idy Kellarové se ještě objevila na festivalu Gypsy Celebration a prý se mihla v reality show Česko hledá SuperStar. Až tu náhle přichází lakonická zpráva, že slovenskou SuperStar se stala studentka z Plzně…
Nechť nám tedy tento příběh poslouží jako fatalistický důkaz toho, že všechno na světě je, jak má být, a že každý má právo, ba dokonce povinnost, vyšlapat si svoji cestičku ke štěstí sám. Ne, že bych úspěch v nějaké televizní soutěži považoval za štěstí. Doufám jen, že Vierka už dneska ví, že teď teprve začíná rozhodovat o tom, co se svým životem skutečně udělá.
Spolu s mým nemalým údivem se záhy dostavil pocit lehkého zmatení z toho, že si čeští zpravodajci skoro ani nevšimli, že budoucí slovenská pop hvězdička už několik let předtím excelovala trochu jinak, než by si asi dnes přála – v hlavní roli vynikajícího dokumentu Miroslava Janka Vierka aneb Záhada zmizení rodiny B.
Dramatický děj jednoho z nejlepších českých dokumentů posledních let se točí kolem malé romské dívenky s mimořádným pěveckým talentem. Známá česká muzikantka Ida Kellarová se do jejího hlasu zamiluje natolik, že je ochotná zcela nesobecky Vierce pomoci a hodlá své víře v její skvělou budoucnost přinášet oběti, které se nezaujatému divákovi mohou zdát přinejmenším neuvážené.
Vierka Berkyová v dokumentu Miroslava Janka
Vierku s celou rodinou vyrve z tristního prostředí nevytopeného slovenského holobytu a nezištně jim nabízí bydlení ve vlastním domě. Denně je navštěvuje, učí je žít, hospodařit, pracovat, nakupovat… To vše jen proto, aby vytvořila Vierce odpovídající prostředí pro její vývoj.
Významnou část dokumentu tak s radostí sledujeme, jak její plán i přes drobné neshody skvěle vychází, jak Vierka prospívá ve škole a díky Idě rozvíjí svůj talent, rodina se pomalu adaptuje, nachází v sobě ochotu přijmout nabízenou pomocnou ruku, hodlá od základů změnit svůj život i dosavadní způsob myšlení, až jednoho dne najde Ida Kellarová svůj dům prázdný. Rodina B. beze stopy a bez rozloučení mizí neznámo kam.
Kellarová se s celou situací obtížně vyrovnává, později alespoň dochází k jakémusi „poučení“ z trpké životní zkušenosti. Dokumentarista Janek by rád svůj film dokončil, ale pomalu se smiřuje s tím, že dílo už nedotočí. Rodina B. zametla stopy důkladně a nic o ní neví ani slovenští příbuzní.
Nakonec celou famílii nachází v Aši. Všichni si do kamery ochotně postěžují, jak to s tou Idou nebylo k vydržení, a dokument končí neutěšenou scénou, kdy druhdy nezkrotná a sebevědomá malá školačka Vierka kuňká cosi do halfplaybacku na místní diskotéce. Pohnuté obrazy ještě posilují Vierčini příbuzní pochvalující si, jak jim to skvěle vynáší, a jak je všechno teď konečně na dobré cestě, protože Vierka už začíná být v Aši docela slavná…
Po Vierce se po dokončení dojemného dokumentu takřka slehla zem. Díky velkorysosti Idy Kellarové se ještě objevila na festivalu Gypsy Celebration a prý se mihla v reality show Česko hledá SuperStar. Až tu náhle přichází lakonická zpráva, že slovenskou SuperStar se stala studentka z Plzně…
Vierka Berkyová v SuperStar
Nechť nám tedy tento příběh poslouží jako fatalistický důkaz toho, že všechno na světě je, jak má být, a že každý má právo, ba dokonce povinnost, vyšlapat si svoji cestičku ke štěstí sám. Ne, že bych úspěch v nějaké televizní soutěži považoval za štěstí. Doufám jen, že Vierka už dneska ví, že teď teprve začíná rozhodovat o tom, co se svým životem skutečně udělá.