Zajímavosti z procesu rušení druhého pilíře
Máme za sebou prázdniny, které se letos určitě netýkaly členů odborné důchodové komise. Dění v této komisi zabývající se zejména rušením druhého pilíře mě inspirovalo ke krátkému zamyšlení nad tím, co bylo během uplynulých dvou měsíců v komisi i mimo ní diskutováno nebo se naopak příliš neřešilo, i když by se řešit mělo. Níže uvádím výčet hlavních zajímavostí.
DPH se snižovat nebude
Asi si většina z nás vzpomene na zvyšování hodnoty DPH v roce 2012. Tyto změny byly prováděny, alespoň jak svorně tvrdili politici, kvůli penzijní reformě a potřebě vykrýt související výpadek příjmů státního rozpočtu. Penzijní reforma ovšem dopadla, jak dopadla a k žádnému k masovému vyvádění prostředků ze státního rozpočtu nedošlo. Kdo by však čekal, že se DPH bude snižovat na původní úroveň, nedočká se. DPH se pravděpodobně sníží jen pro léky a knihy a navíc ne kvůli nepovedené reformě.
Předvolební politické výroky nemají oporu v právu
Prof. Aleš Gerloch, který byl odbornou komisí požádán o zpracování právní analýzy, na jednání pracovního týmu dne 14.8. na přímý dotaz potvrdil, že předvolební varování politiků adresované penzijním společnostem v roce 2012, aby nevstupovaly do druhého pilíře, protože bude zrušen, nemá žádnou právní relevanci. Výrazně to nahlodává argument některých politiků, podle kterého si penzijní společnosti nemohou nárokovat škody zrušením druhého pilíře, o němž byly dopředu informovány.
3% + 2% = 1% + 4%
Co se skrývá za touto matematickou rovnicí? Na levé straně je princip opt-outu uplatňovaný v rušeném 2. pilíři, tedy 3 %, která stát vloží každému klientovi k jeho vkladu 2 % z vyměřovacího základu. Pravá strana rovnice je návrh V. Samka, jak by mohl být vypočítáván nově státní příspěvek ve třetím pilíři. Jinými slovy: vložíte si 4 % ze své hrubé mzdy a 1 % vám přidá jako příspěvek stát. Samozřejmě, že je to zajímavý návrh a je třeba jej diskutovat. Zajímavé také je, že by se do třetího pilíře převáděly některé principiální prvky tolik kritizovaného pilíře druhého.
Třetí pilíř bude možná povinný
Veřejně se začíná hovořit o možnosti povinné účasti ve třetím pilíři. Naposledy tuto variantu zmínil v nedávném rozhovoru pan Samek pro Aktuálně.cz. Tuto myšlenku je třeba přivítat. Otázkou zůstává, jak politicky průchodný takový návrh bude.
Deregulace distribuce?
V materiálu z pera MFČR, který byl v komisi projednáván dne 21.8. se objevuje návrh na revizi provizních stropů pro prodejce spoření. Návrh patrně reaguje na snižující se celkový počet klientů ve třetím pilíři, který má setrvalý trend. Podle údajů MF z uplynulého týdne ze systému za 2. čtvrtletí ubylo dalších 80 tisíc klientů. Přirozené odchody lidí z transformovaných fondů nestačí kompenzovat vstupující klienti do nových účastnických fondů. To je mj. způsobeno i tím, že nabízet spoření se finančním zprostředkovatelům nevyplatí.
DPH se snižovat nebude
Asi si většina z nás vzpomene na zvyšování hodnoty DPH v roce 2012. Tyto změny byly prováděny, alespoň jak svorně tvrdili politici, kvůli penzijní reformě a potřebě vykrýt související výpadek příjmů státního rozpočtu. Penzijní reforma ovšem dopadla, jak dopadla a k žádnému k masovému vyvádění prostředků ze státního rozpočtu nedošlo. Kdo by však čekal, že se DPH bude snižovat na původní úroveň, nedočká se. DPH se pravděpodobně sníží jen pro léky a knihy a navíc ne kvůli nepovedené reformě.
Předvolební politické výroky nemají oporu v právu
Prof. Aleš Gerloch, který byl odbornou komisí požádán o zpracování právní analýzy, na jednání pracovního týmu dne 14.8. na přímý dotaz potvrdil, že předvolební varování politiků adresované penzijním společnostem v roce 2012, aby nevstupovaly do druhého pilíře, protože bude zrušen, nemá žádnou právní relevanci. Výrazně to nahlodává argument některých politiků, podle kterého si penzijní společnosti nemohou nárokovat škody zrušením druhého pilíře, o němž byly dopředu informovány.
3% + 2% = 1% + 4%
Co se skrývá za touto matematickou rovnicí? Na levé straně je princip opt-outu uplatňovaný v rušeném 2. pilíři, tedy 3 %, která stát vloží každému klientovi k jeho vkladu 2 % z vyměřovacího základu. Pravá strana rovnice je návrh V. Samka, jak by mohl být vypočítáván nově státní příspěvek ve třetím pilíři. Jinými slovy: vložíte si 4 % ze své hrubé mzdy a 1 % vám přidá jako příspěvek stát. Samozřejmě, že je to zajímavý návrh a je třeba jej diskutovat. Zajímavé také je, že by se do třetího pilíře převáděly některé principiální prvky tolik kritizovaného pilíře druhého.
Třetí pilíř bude možná povinný
Veřejně se začíná hovořit o možnosti povinné účasti ve třetím pilíři. Naposledy tuto variantu zmínil v nedávném rozhovoru pan Samek pro Aktuálně.cz. Tuto myšlenku je třeba přivítat. Otázkou zůstává, jak politicky průchodný takový návrh bude.
Deregulace distribuce?
V materiálu z pera MFČR, který byl v komisi projednáván dne 21.8. se objevuje návrh na revizi provizních stropů pro prodejce spoření. Návrh patrně reaguje na snižující se celkový počet klientů ve třetím pilíři, který má setrvalý trend. Podle údajů MF z uplynulého týdne ze systému za 2. čtvrtletí ubylo dalších 80 tisíc klientů. Přirozené odchody lidí z transformovaných fondů nestačí kompenzovat vstupující klienti do nových účastnických fondů. To je mj. způsobeno i tím, že nabízet spoření se finančním zprostředkovatelům nevyplatí.