Jádrové a rozvíjející učivo
Českým základním školstvím v současnosti rezonuje diskuse o zavedení jádrového a rozvíjejícího učiva. Bohužel je až příliš zatížena vzájemným neporozuměním. Může však tento krok přispět ke zkvalitnění našeho vzdělávacího systému?
Rozvoj, nikoliv úpadek
V prvé řadě si je třeba ujasnit, že rozdělení učiva na jádrové a rozvíjející nezapříčiní úpadek gramotnosti. Ve vzdělávacích programech na základních školách nelze provést výraznější škrty, neboť bez většiny stanovených schopností a znalostí se člověk v dnešní společnosti neuplatní. Cílem uvedené reformy tak není výhradně ulehčit žákům studium, ale především jim pomoci rozvinout jejich talent.
Školáci, kteří si zvolí standardní výuku, se budou učit v podstatě jako doposud. Ti, již si vyberou nadstavbové vzdělávání, získají šanci dozvědět se něco navíc. Nespornou výhodou daného systému je, že toto rozhodnutí lze učinit v rámci každého předmětu zvlášť.
Mnozí z nás si pravděpodobně vzpomenou na okamžik, kdy jsme si jako malé děti přáli získat více informací z jednoho či druhého oboru. Ve škole to však bylo málokdy možné, protože se učitelé museli věnovat především tomu, aby probíranou látku zvládli i pomalejší žáci. Nezbýval tak dostatek času k rozvoji těch zvídavějších.
Individualizace výuky je v českém školství polozapomenutým prvkem. Jde však o předpoklad kvalitního vzdělávání. Pokud není splněn, dochází k marnění času i nadání studentů. Systém jádrového a rozvíjejícího učiva nabízí schůdnou alternativu k současné nepříliš uspokojivé situaci. Neohrozí žáky, kteří si zvolí standardní učivo. Naopak jim poskytne potřebný prostor k pochopení probírané látky, aniž by tak zatěžoval ostatní, kteří mohou řádně rozvíjet svůj talent a zájmy bez toho, aby tím nepříznivě ovlivnili své vrstevníky.
Skutečné riziko
Kritici varují, že výše zmíněná reforma povede k prohloubení sociálních nerovností. Údajně hrozí segregace méně učenlivých školáků. Uvědomme si však, že většina výuky bude pravděpodobně společná, neboť základy musí znát všichni. Rozdíl nastane tehdy, když slabší žáci budou potřebovat učivo více procvičit, zatímco ti nadanější, kteří již dané téma zvládají, se budou chtít dozvědět něco nového. V takové situaci je rozdělení do skupin zcela logické. V opačném případě budou znevýhodněny obě strany.
Skutečné riziko spočívá v nedostatku kvalitních učitelů. Sebelepší vzdělávací strategie selže, nebude-li dost pedagogů, kteří ji úspěšně zavedou do praxe. Příčina stagnace českého školství netkví výhradně v koncepcích MŠMT, ale především v zatvrzelosti a nekompetenci části kantorů.
Člověk je přirozeně zvídavý tvor. Věřím, že málokterý žák si ve všech předmětech zvolí jádrové učivo. Talent jednotlivce je třeba podpořit, nikoliv jím mrhat prostřednictvím vzdělávacího systému, jenž není schopen řádně pracovat s nadáním. Individualizace výuky není hrozbou, ale cestou ke zkvalitnění vzdělávacího procesu.
Rozvoj, nikoliv úpadek
V prvé řadě si je třeba ujasnit, že rozdělení učiva na jádrové a rozvíjející nezapříčiní úpadek gramotnosti. Ve vzdělávacích programech na základních školách nelze provést výraznější škrty, neboť bez většiny stanovených schopností a znalostí se člověk v dnešní společnosti neuplatní. Cílem uvedené reformy tak není výhradně ulehčit žákům studium, ale především jim pomoci rozvinout jejich talent.
Školáci, kteří si zvolí standardní výuku, se budou učit v podstatě jako doposud. Ti, již si vyberou nadstavbové vzdělávání, získají šanci dozvědět se něco navíc. Nespornou výhodou daného systému je, že toto rozhodnutí lze učinit v rámci každého předmětu zvlášť.
Mnozí z nás si pravděpodobně vzpomenou na okamžik, kdy jsme si jako malé děti přáli získat více informací z jednoho či druhého oboru. Ve škole to však bylo málokdy možné, protože se učitelé museli věnovat především tomu, aby probíranou látku zvládli i pomalejší žáci. Nezbýval tak dostatek času k rozvoji těch zvídavějších.
Individualizace výuky je v českém školství polozapomenutým prvkem. Jde však o předpoklad kvalitního vzdělávání. Pokud není splněn, dochází k marnění času i nadání studentů. Systém jádrového a rozvíjejícího učiva nabízí schůdnou alternativu k současné nepříliš uspokojivé situaci. Neohrozí žáky, kteří si zvolí standardní učivo. Naopak jim poskytne potřebný prostor k pochopení probírané látky, aniž by tak zatěžoval ostatní, kteří mohou řádně rozvíjet svůj talent a zájmy bez toho, aby tím nepříznivě ovlivnili své vrstevníky.
Skutečné riziko
Kritici varují, že výše zmíněná reforma povede k prohloubení sociálních nerovností. Údajně hrozí segregace méně učenlivých školáků. Uvědomme si však, že většina výuky bude pravděpodobně společná, neboť základy musí znát všichni. Rozdíl nastane tehdy, když slabší žáci budou potřebovat učivo více procvičit, zatímco ti nadanější, kteří již dané téma zvládají, se budou chtít dozvědět něco nového. V takové situaci je rozdělení do skupin zcela logické. V opačném případě budou znevýhodněny obě strany.
Skutečné riziko spočívá v nedostatku kvalitních učitelů. Sebelepší vzdělávací strategie selže, nebude-li dost pedagogů, kteří ji úspěšně zavedou do praxe. Příčina stagnace českého školství netkví výhradně v koncepcích MŠMT, ale především v zatvrzelosti a nekompetenci části kantorů.
Člověk je přirozeně zvídavý tvor. Věřím, že málokterý žák si ve všech předmětech zvolí jádrové učivo. Talent jednotlivce je třeba podpořit, nikoliv jím mrhat prostřednictvím vzdělávacího systému, jenž není schopen řádně pracovat s nadáním. Individualizace výuky není hrozbou, ale cestou ke zkvalitnění vzdělávacího procesu.