Byť po listopadu 1989 volební zákonodárství navázalo volbou poměrného volebního systému na prvorepublikovou tradici, pak konkrétní nastavení volebního systému se v mnohém od meziválečných let lišilo. Krom toho, že prvorepublikový volební systém pro volby do Národního shromáždění byl konstruován pro unitární stát, kdežto po pádu komunistického režimu bylo již přes 20 let (alespoň formálně) federací, a možnosti měnit pořadí kandidátů na kandidátních listinách volební zákony pro volby do Federálního shromáždění a republikových parlamentů zakotvil i existenci uzavírací klauzule (s výjimkou voleb do SNR v roce 1990) ve výši pěti procent. Logické to bylo, jelikož Československo na přelomu osmdesátých a devadesátých let již nebylo národnostně heterogenním státem z let 1918-39 a vzpomínka na tehdejší roztříštěnost politického spektra k tomu přímo vybízela.
Ať vládnou ženy či muži, výsledek je podobný.