Když má kvůli lepší budoucnosti zdražit chleba a benzín

16. 02. 2013 | 16:36
Přečteno 17567 krát
Cenové dotace se staly úskalím stability arabského světa. Tak jako u nás před více než 20 lety, tak se také nyní v Egyptě, Jordánsku, Maroku nebo Tunisku staly cenové dotace hlavním bodem fiskálních reforem. Na rozdíl od Čechů a Slováků v roce 1991 se ale arabské národy proti snižování cenových dotací bouří. V čem je rozdíl?

Cenové dotace jsou drahé a neefektivní

Z fiskálního hlediska jsou současné cenové dotace v arabském světě neudržitelné. Státní cenové dotace na potraviny, elektřinu a paliva v tvoří některých zemích už téměř polovinu veřejných výdajů. V průměru v zemích Blízkého východu a severní Afriky představují okolo sedmi procent HDP - nejvyšší podíl na světě.

Neprospívají hospodářskému ani společenskému rozvoji. Ve výrobě dotovaná energie znevýhodňuje pracovní sílu a nepřímo tak přispívá k vysoké nezaměstnanosti. Téměř 90 procent veřejných prostředků vynaložených na cenové dotace navíc plyne do kapes horních deseti procent společnosti - tedy těch, kteří si mohou dovolit automobily a celkově vyšší spotřebu. Prostředky, které ve formě cenových dotací plynou nižším příjmovým skupinám, by mohly lépe přispět jejich životní úrovni formou kvalitnějšího školství a zdravotní péče a sociální podpory pro chudé.

Chybí pochopení?

Odstranění cenových dotací a zvýšení výdajů na zlepšení vzdělání a zdravotnictví a na sociální programy by tedy mělo být vítáno velkou většinou ve společnosti. Opak je ale skutečností. Dokazují to mnohé protesty, které doprovázely ať už ohlášené nebo skutečné zvýšení cen, a které tak často vedly k rychlému návratu dotací a zastavení reforem.

Politická obtížnost odstranění dotací v arabském světě může být způsobena tím, že lidé nevidí dotace v kontextu veřejných výdajů. Stačilo by, aby politici lépe vysvětlili svoje reformní záměry?

Problémem ale může být také to, že odstranění dotací přdstavuje okamžitou ztrátu s příslibem lepší budoucnosti.

U nás jsme tomu příslibu na počátku devadesátých let věřili. Věřili jsme tenkrát novým tvářím ve vládě. Nehledě na Arabské jaro, politici v arabských zemích to mají v tomto směru obtížnější.


Jak se Vy dnes díváte na někdejší odbourání cenových dotací u nás? Co byste z naší zkušenosti poradili Egypťanům nebo Jordáncům?



...

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Čochtan napsal(a):

Co poradit Egypťanům ? Omezit porodnost. Země, jejíž obyvatelstvo se každých dvacet let zdvojnásobí, se řití do katastrofy. Už teď je Egypťanů víc, než ten úzký úrodný proužek kolem Nilu dokáže uživit. Dokud ale hloupí Američani posílají pšenici zadarmo, a hloupí turisti přináší devizy, potud se situace jen zhoršuje. Až Amíci a turisti se na Egypt vykašlou, dojde ke katastrofě. Příjmy ze Suezu nebudou stačit.
Takže radikálně omezit porodnost.
16. 02. 2013 | 17:19

TomášL napsal(a):

Bude to na delší čas, ale potřebuji hlavně totální změnu obchodního práva, aby přilákali investory, jinak jim hrozí hladomor a anarchie... Jestli si dobře vzpomínám, tak mají peníze na 3 měsíce (čemuž bych věřil, když Muslimské sunnitské bratrstvo jedná s IMF, Reichem nebo šíitským Ahmadínežádem).

PS2: Před čtyřmi roky, jeden známý vlastnil přes egyptského společníka potápěčskou firmu v Egyptě. Jelikož cizinec nemohl vlastnit majetek v Egyptě, tak egyptskému Lojzovi došlo, že je to vlastně "jeho" majetek a rozprodal ho. Dnes pase zase kozy a nadává na osud...
Tedy pokud se nic nezměnilo, čemuž nevěřím...
16. 02. 2013 | 17:21

dalimír napsal(a):

Vážená ,egyptani stavěli piramidy již před čtyřmi tisíci lety , co mi ubožáci češi kteří jsme v minulosti dokázali vše tak brilantně spackat jim můžeme radit ? Možná Pepa Řepa ,to je odborník na machometány nebo třeba Vašík Klauzů ,ten ví vše !
16. 02. 2013 | 17:23

ZM napsal(a):

Není dotace jako dotace. Bylo by potřeba rozebrat každou dotaci samostatně a současně posoudit klady a zápory této dotace v celkovém kontextu. Situaci v arabských státech podrobně nesleduju. Ale dá se uvést příklad z ČR. V roce 2005 byl v parlamentu ČR schválen Zákon č. 180/2005 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů).
Smyslem bylo schválit určitou, státem garantovanou výkupní cenu elektřiny z obnovitelných zdrojů, aby došlo k rozvoji v tomto odvětví.Jenže vlivem lobbistů došlo k "deformaci" zákona.
http://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-svoboda-neblahy-konec-zakona-o-podpore-vyroby-elektriny-z-obnovitelnych-zdroju-u-ustavniho-soudu
16. 02. 2013 | 17:29

Vodník Česílko napsal(a):

Kolego Čochnane to je jako by jste radil naším cigánům aby používali prezervativy ,vyjde to na stejno ! A amíci ? Ti tam mají své zájmy jako všude jinde na světě proto nemůžete čekat že se těch skarabeusů jen tak vzdají !
16. 02. 2013 | 17:31

Čochtan napsal(a):

Dalimíre,
Egypťani, kteří stavěli pyramidy, z větší části nepřežili dobytí Egypta arabskými dobyvately. Jejich zbytek jsou dnešní Koptové. Takže bych se jich nedovolával.
Jestli se považuješ za ubožáka, tak asi budeš mít pravdu. Kdo jiný, než ty, tě na podobnou kvalifikaci dostatečně zná ? Kromě toho my Češi je s "y" a velkým Č. Jasný, ubožáku ?
16. 02. 2013 | 17:34

Čochtan napsal(a):

Pane kolego Česílko,
v tom je ten problém, v tom "jak" ! Navrhoval bych využít dobrodinní muslimské obřízky, a dělat trochu velkorysejší šmik. Po pár desetiletích udělat půlroční pauzu, a pak znova. Za sto let bude po problému, a země se uživí sama.
16. 02. 2013 | 17:42

Občan napsal(a):

Paní Brixi,

lidé jsou v každém státě chudí TADY a TEĎ. Zlepšení školství přinese (pokud vůbec) výsledky nejdřív za generaci a opět jen některým z chudých. Do té doby ale všichni chudí potřebují něco jíst. A "sociální podpory" místo cenových dotací dosud nevyřešily chudobu a korupci nikde na světě; stejně tak neučinily lepší vzdělání a zdravotní péči dostupnějšími chudým.

Jako to dopadlo ve "vyspělých" zemích, když byly nahrazeny cenové dotace "sociáními podporami", vidíme jak v Evropě, tak v USA. CHudých přibylo a jejich situace se stala bezvýchodnou. Zejména tam, kde je přidělení jakékoli sociální podpory podmíněno nulovým příjmem žadatele.
Což je další věc - v zemích s vyšším počtem negramotných je zavedení administrativně komplikovaného systému finančních podpor nereálné. Znamená to další byrokratický aparát, který musí být dost početný, protože žádosti musí vyřizovat ZA žadatele. A svěří-li stát vyřizování privátním firmám, vyjde "sociální podpora" mnohem dráž než cenové dotace.

Ale chápu, že Světové bance je solí v očích hlavně to, že o cenových regulacích rozhodují vlády a banky do toho nemají moc co mluvit. Já být bankéřem, také bych bojoval za "svůj" chleba...

V jednom souhlasím s Čochtanem - řešením JE snížení porodnosti. Klidně i drastické snížení porodnosti. Kdyby se někomu podařilo prosadit v Egyptě to co v Číně, Egypt by mohl být během jedné generace z problémů venku. Ale z toho by zase měli bankéři kulový, takže to asi neprojde.
16. 02. 2013 | 17:46

ZM napsal(a):

Občan - drastické snížení porodnosti se dá docílit jedině tím, že sousta žen bude tzv. sterilizována. V této souvislosti je zajímavé např. toto-
http://www.svet.czsk.net/clanky/cr/romkyodskodne.html
16. 02. 2013 | 17:57

JenTak napsal(a):

Dalimír
Pyramidy postavili původní obyvatelé Egypta Koptové. Arabové je dnes utlačují v jejich původní zemi tak, jako se roztahují na Středním východě.
Afričtí Arabové si sami umí postavit mimo mešit nanejvýš ohradu pro kozy. A vy argumentujete pyramidami.
16. 02. 2013 | 18:05

dalimír napsal(a):

Ano Jen Tak Koptové stavěli ale egypští faraonové to organizovali a vládli takže o nějakých ohradách pro kozy nemůže být řeč ! Čochtane Vy tatrmane co mě tykáte ,kuličky jsme spolu nehráli ! Nějaké to íčko mě nemůže rozházet ,starejte se o svůj rybník Cimrmane ano ?
16. 02. 2013 | 18:14

JenTak napsal(a):

Dalimír
Ovšem egyptští faraoni byli Koptové, případně Súdánci z Horního Egypta, pak teprve řečtí Ptolejmaiovci, a nikoli Arabové!
Arabové tehdy nestavěli ani ty ohrady pro kozy.
16. 02. 2013 | 18:21

Karel Mueller napsal(a):

Paní Brixi,

toto téma bylo možné pojmout obecně a nikoliv jen na arabský svět.
Ae pokud se tedy omezíme jen na něho, tak k příspěvku pana Čochtana neí co dodat. Obyvatelné území Egypta je menší než Čechy (bez Moravy) a na něm je napěchováno přes 80 milionů lidí. Kdyby jich bylo 10 milionů a měli rozumnou vládu, která by provedla alespoň základní industrializaci, tak při úrodnosti povodí Nilu, mořským letoviskům, památkám a tím turistice mají ráj na zemi.
16. 02. 2013 | 18:40

dalimír napsal(a):

Jen tak všechno vím ,máte pravdu ale pro mne jsou to všichni stejní arabští hrdlořezové podle barvy svých ksichtů k nerozeznání a neidentifikovatelní ! Mor a cholera na ně !
16. 02. 2013 | 18:55

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, sice to moc nepamatuju, ale prý před pětitisíci plusmínus léty bylo prý egyptě docela fajň. Teď prý z toho zas chystají udělat poušť.
Před štyryceti lety byla v dubaji poušť. Včíl tam pivo s vodkou chutná velice dobře. A bez dotací.
Veselé krizování ...
http://wbgarden.com/wbgarden%20beer%20and%20vodka.JPG
16. 02. 2013 | 19:00

Čochtan napsal(a):

Dalimíre,
".. Mor a cholera na ně ! .." Já to říkám furt. Příští válka bude bakteriologická, a půjde v ní o redukci 7 miliard na půl miliardy.
16. 02. 2013 | 19:32

David - 1. část napsal(a):

Pavel Kohout: Proč evropské dotace škodí

11. 2. 2013

Je-li řeč o evropských dotacích, převládá názor, že čím více „dostaneme“, tím lépe. Více peněz přece znamená více dálnic, obchvatů,...

Je-li řeč o evropských dotacích, převládá názor, že čím více „dostaneme“, tím lépe. Více peněz přece znamená více dálnic, obchvatů, čističek odpadních vod, opravených zámků a cyklostezek. Vyšší životní úroveň, hurá! Proto jsme přece vstupovali do Evropské unie, vysněného klubu bohatých a vyspělých.

Dostávat peníze tzv. zadarmo ovšem může přijít draho. Uveďme si zjednodušený příklad. Uvažujme čtyřčlennou rodinu, jejíž měsíční příjem je 30 tisíc korun měsíčně. Rodina vyžije a ještě ušetří kolem 4000 měsíčně.

Pak náhle přijde dopis, dejme tomu z Kanady. Ukáže se, že rodina má vzdáleného bohatého strýce. Co je zajímavé: strýc hodlá udělat něco velkého pro své nově nalezené chudé příbuzné. Je pevně rozhodnut pořídit jim domek se zahradou, pořádné auto, bazén a další nezbytnosti, které moderní člověk nutně potřebuje.

Rodina jásá, ale jakmile strýc vyjeví svůj bohulibý úmysl, následuje dodatek: milí zlatí, abyste si nemysleli, že u nás na Západě padají pečení holubi z nebe, budete se muset podílet na tom všem. Já jsem v Kanadě začínal úplně od nuly, takže vy si nemáte na co stěžovat.

Rodina si nestěžuje a ráda souhlasí s podmínkami. Na každý dolar obdržený z Kanady doplatí odpovídající částku z vlastního. Proč ne, chudí Češi stále dostanou hromadu peněz jen tak, za nic. Ať žije strýc!

Prvním krokem je nákup domu na hypotéku. Splátky nejsou nízké: i se započtením strýcových dotací, rodina musí doplácet tolik, že měsíčně již neušetří nic. Ale odmítnout velkorysý dar by byla přece hloupost, ne?!

Následuje auto a zahrada. Otec uvažoval, že by se strýcovou pomocí založil živnost, ale v tomto případě strýc požadoval mnohem vyšší spoluúčast. Navíc už auto a zahrada představovaly vyčerpání rodinných úspor, ale když se nabízejí peníze zadarmo, tak se přece vyplatí něco doplatit, i když z úspor na horší časy. Nebo snad ne?!?

Rodina začíná pochybovat, ale strýc nabízí další a další dotace. Rodina je čerpá, ale již poněkud s rozpaky: vážně si máme brát spotřebitelský úvěr, abychom měli na spolufinancování strýcovy dotace na tepelné čerpadlo??

Příběh nekončí dobře. Úvěry se prodražují. Dům, zahrada, bazén a další náležitosti mají provozní náklady, které se již nedotují. Nakonec se rodina dostane do platební neschopnosti. Strýc sice pomůže překlenovacím úvěrem – s velkými výhradami a četnými projevy o neschopných Češích, kteří neumějí hospodařit – ale rodina je zadlužena na tři generace.

Tak. A teď lze očekávat námitky od příznivců dotací. Že příklad je přitažený za vlasy. Že není korektní makroekonomické jevy ilustrovat na mikroekonomických příkladech. Že ve skutečnosti podíl spolufinancování není jedna ku jedné.

Začněme s poslední námitkou. Minimální podíl vlastních peněz na projektech financovaných z peněz EU je 15 procent – ovšem u ziskových projektů může být mnohem vyšší. Tzv. „evropské peníze“ však nejsou tak docela evropské. Polovina z nich jsou vlastně české peníze, které se vracejí domů oklikou přes Brusel.

Podtrženo a sečteno, skutečné evropské peníze představují méně než 40 procent veškerých nákladů na projekty financované takzvaně z dotací. Více než 60 procent představují peníze, které přímo nebo oklikou jdou z českého státního rozpočtu. Podíl je tedy mnohem méně výhodný než 1: 1.
16. 02. 2013 | 19:45

David - 2. část napsal(a):

.
Makroekonomické jevy vskutku nelze perfektně ilustrovat na příkladech z rodinných financí. V praxi je tomu tak, že velké objemy dotací mají ještě vedlejší účinky. V Řecku, v jižní Itálii, ve Španělsku a v Portugalsku vedly dotace k vyšší inflaci. Inflace, zejména nepřiměřený růst mezd a cen nemovitostí, vedla ke ztrátě konkurenceschopnosti.

Skutečná škodlivost dotací jde tedy daleko za rámec uvedeného mikropříkladu.

A je tento příklad přitažený za vlasy? Ani v nejmenším. Toto vše se stalo ve skutečnosti. Možná znáte zkratku PIIGS. Ještě nedávno, před finanční krizí, bývaly tyto země označovány jako „konvergenční ekonomiky“ nebo „kohezní ekonomiky“. Bývaly chváleny Evropskou komisí jako důkaz, že moudré vedení EU dělá dobře svoji práci a vede relativně zaostalé ekonomiky k růstu a stabilitě.

Pak se ukázalo, že tato hesla byla jen humbuk a lež, neboť ekonomiky, které čerpaly nejvíce dotací, byly krizí postiženy nejhůře. Dotace kazí každou ekonomiku a čím více dotací, tím více škody. Řecko, Irsko a Portugalsko dostávaly nejvíce. Výsledek: žalostný. Španělsko dostávalo o něco méně; výsledek byl rovněž žalostný. Další byla na řadě jižní Itálie. Opět bez jakéhokoli příznivého výsledku.

Objem kohezních dotací z EU v přepočtu na hrubý národní důchod - Graf

Tím není řečeno, že za všechny maléry mohou pouze dotace. Velký podíl na krizi náleží euru. Další velký díl pak domácímu šlendriánu. Ale dotace představovaly důležitou ingredienci v otravném mixu. Bez nich by umělá konjunktura nešla tak vysoko a následná krize by nebyla tak hluboká.

Patrně bychom bez dotací měli méně obchvatů, méně cyklostezek, neměli bychom nákladné nesmysly, jako je žatecký Chrám piva a chmele, ani mnohé další pomníky rozhazování cizích peněz. Museli bychom obracet každou korunu, takže by byl tlak naučit se lépe hospodařit. Hrubý domácí produkt by možná rostl pomaleji o pár desetin procenta, ale na oplátku by odpadly desítky skandálů.

Faktem zůstává, že v celé Evropě, ani jinde na světě, nenajdete ekonomiku, která by se povznesla z chudoby k prosperitě díky dotacím. Ani v jedné zemi na světě se nestal podobný zázrak.

Pavel Kohout

Vyšlo na novaustava.cz

http://www.reformy.cz/zpravy/pavel-kohout-proc-evropske-dotace-skodi/
16. 02. 2013 | 19:46

SuP napsal(a):

wbgarden -
Nojo básníku, jenže v Dubaji mají naftu a v Egyptě hovno. To jsou ekonomicky nesrovnatelné komodity.
16. 02. 2013 | 19:48

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, Supe, v rámci své nedovzdělanosti jsem si celý týdem tam myslel totéž. Jenže pak mi bylo ukázano, že v dubaju majů zisk z nafty enem jedno jediné procento.
Všecko ostatní, teda skoro úplně všecko je cestovní ruch a obchod.
Jinak o arabech mám toto ...

XXX

Dostal arab
darem
od araba
harém

Tak se těšil
na změnu
a teď má z toho
migrénu ...

Jak to ale v reálu vypadá s harémem na výletě pak tu ...
http://wbgarden.com/wbgarden%20desert%202.jpg
Veselé krizování ...
16. 02. 2013 | 20:09

Tonda napsal(a):

Jak se na dotace dívám u nás. Je pro mne velkým potěšením, že mohu stát, potažmo naše miliardáře, dotovat penězi jež vynakládám na potřebné léčiva a konzumací laciných potravin, plných rozličných exkremetů. Jen během posledních dvou týdnů jsem si musel koupit volně prodejné léky za 800 Kč, za ty na přepis jsem zaplatil 650 Kč. Chleba musím kupovat konzumní, který bez ohledu na uložení během dvou dní ztvrdne, nebo zplesniví. Nic jiného mi ale asi nezbývá, když mým jediným zdrojem příjmů je starobní důchod a příspěvek za bezmocnost. Slýchám, že každý se o sebe musí postarat sám. Zanedlouho to udělám tak, že si koupím dva metry kvalitního konopí, ve formě špagátu. A bude vystaráno, alespoň pro mne. Vy se zřejmě budete starat dál, jak to vypadá s dotacemi jinde, než v ČR. Inu, umíte se o sebe postarat, že?
16. 02. 2013 | 20:20

SuP napsal(a):

wbgarden -
No, nato jak jsou tyhle jejich projekty finančně náročné na realizaci i provoz, musí mít asi to procento strašně veliké (i když nevylučuju, že teď když je troch i hotovo, na ty svoje zázraky určitě spoustu bohatejch čumilů natáhnou). Hezký fotky! Hlavně ta z výletu. Tam je vidět, jak muselo být děsně motivující si něco postavit, než furt čumět jen na ten písek. To u nás moc lidí asi nedokáže. Nebo maj rádi písek.
16. 02. 2013 | 20:23

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, jo, prý na tu poslední věžičku si museli půjčit od abu dhabi. A tam je to jenom o naftě. Proto se věžička nejmenuje burj dubai, jak bylo původně plánováno, ale burj khalifa.
Píšu ovšem jen jak jsem slyšel. Jinak je tam nádherně. Od nás nejbližší léto v prosinci a samozřejmě taky léto kde se nestřílí.
Veskriz...
http://wbgarden.com/wbgarden%20burj%20khalifa.JPG
16. 02. 2013 | 20:46

bobo napsal(a):

Zrušení dotací u nás byla jedna z největších gauneřin. Dotace byly zrušeny ale o zrušené dotace lidem platy navýšeny nebyly. Teď by zase ti samí chytrác, co si o zrušené dotace u nás pakovali kapsi, chtěli dělat chytrý a toužejí po tom, aby i jinde lidé pořádně schudli.
16. 02. 2013 | 20:46

Neznámý napsal(a):

K těm pyramidám. To stavěli velmi vyspělí starověcí Egypťané, kteří s těmi současnými Araby nemají nic společného. Arabové jsou schopni žít z nafty, která teče ze země bez práce, jinak tak jezdit s oslíkem po poušti. Jako národ jsou Arabové k ničemu. Neužívají ani toaletní papír. Problémem je jejich porodnost a islám.
16. 02. 2013 | 20:52

berkowitz napsal(a):

Zrušení dotací v Libyi.
Plukovník dotoval snad všechno, od energií, byty, auta...
Neocons mají jednu zásadu, zisky z prodeje ropy nemají zvyšovat životní úroveň tam žijících obyvatel, ale zisky z prodeje ropy musí skončit v bankách a na účtech těžebních společností. Myslí si tady někdo, že se teď, kdy byl plukovník sprostě zabit, mají tamní obyvatelé lépe a radostněji?
16. 02. 2013 | 20:55

Dwarfs vterni napsal(a):

Mot de Cambronne. Viz můj text výše.
16. 02. 2013 | 20:59

jin napsal(a):

V Pákistánu po povodni bědoval muslim,jak jen uživí rodinu,on měl 25 dětí a to s jednou ženou !My jim tam ještě posíláme potraviny. Tihle primitivové zaplaví svět a umlátí nás čepicema.
16. 02. 2013 | 21:28

Bavor napsal(a):

Nenapravujte ceny dotacemi, napravte MZDY!
16. 02. 2013 | 21:47

Čochtan napsal(a):

Nejvyšší čas se vrátit k tomu, co vytvořilo civilizaci a udělalo bělochy pány světa. Ne, není to rasismus německých socialistů v Osvětimi, ale "rasismus" viktoriánských Britů:

To bělochů je břímě:
své syny vyšlete,
ať v cizích krajích slouží
těm, jimž prý pány jste;
ať obranný jsou pancíř
divochům divných ras,
z nichž každý plaše zírá,
půl děcko a půl ďas.

To bělochů je břímě:
svou pýchu nedat znat
mít nervy ze železa;
a třeba tisíckrát
vždy opakovat znovu,
že spásu dá jen klid;
zisk hledat pro jiného;
a za jiné se dřít.

To bělochů je břímě:
boj věčně podnikat,
vyhlásit zápas moru
a nasycovat hlad;
a válka-li se končí,
v níž o věc míru jde,
pohanů blud a tupost
vše v niveč uvede!

To bělochů je břímě:
ne králů doprovod,
však všední metařina
a nevolníků pot.
Zde přístav – nevkročíš tam,
však dej zaň život svůj!
Zde silnice: ne sobě
ji krví dobuduj!

To bělochů je břímě:
to dávná jejich mzda:
od těch, jimž neseš dobro,
jen zášť, jen úhona;
a pokřik těch, jež zvolna
uvádíš k světlu dne:
„Chcem zpátky k nevolnictví
a k egyptské své tmě!“

To bělochů je břímě,
k mdlobě se nesmíš znát,
ni frází o svobodě
svou mdlobu zastírat.
Ať tak, ať onak jednáš,
ten dusný, chmurný lid
tím vším chce jen tvým bohům
a tobě přitížit.

To bělochů je břímě:
je navždy po dětství,
je veta po předčasném
a levném vítězství:
teď nevděčné jdi dílo
vždyť muž jsi! – podniknout,
k moudrosti zraj a předstup
před sobě rovných soud

(Joseph Rudyard Kipling)
16. 02. 2013 | 21:57

Targus napsal(a):

To Hana Brixi:

Ceny obilí byly regulovány moudrými vládci již ve středověku.
Uznávám, že dnes to je kapánek problém, když existuje tahleta globalizace a komoditní burzy a internet a ...

Nicméně jak dopadlo narovnání cen, to snad vidíte sama a okomentovat si to snad umíte taky, na fotce vypadáte celkem inteligentně...

Základní problém je potravinová soběstačnost každého státu.
Pokud to nejde, tak alespoň ekonomická soběstačnost státu.
Pokud to nejde, je to v pr..., na dluh se opravdu věčně žít nedá.
Nu a naši současní politici tu ztracenou potravinovou, potažmo ekonomickou soběstačnost tuplují megakradením erárních peněz.

Spíš bych to viděl, že potřebujeme poradit my, a ne Koptové...
16. 02. 2013 | 22:14

Targus napsal(a):

to berkowitz:

Ano, mají se lépe a radostněji, akorát to jsou takoví hlupáci, že o tom vůběc nevědí a neváží si toho. Hanba jim.
16. 02. 2013 | 22:18

Huf napsal(a):

Čochtan napsal(a):

Dalimíre,
Egypťani, kteří stavěli pyramidy, z větší části nepřežili dobytí Egypta arabskými dobyvately. Jejich zbytek jsou dnešní Koptové. Takže bych se jich nedovolával.
Jestli se považuješ za ubožáka, tak asi budeš mít pravdu. Kdo jiný, než ty, tě na podobnou kvalifikaci dostatečně zná ? Kromě toho my Češi je s "y" a velkým Č. Jasný, ubožáku ?
16. 02. 2013 | 17:34

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
chlape, pokud chceš jiného kritizovat za chyby v pravopise, přečti si nejprve pořádně, co jsi napsal! " arabskými dobyvately" !!!!!
16. 02. 2013 | 22:52

Al Jouda napsal(a):

Nyní už je mi jasné, proč Američané nechtějí přistoupit na Putinův návrh omezit počet mezikontinentálních jaderných hlavic :))))
16. 02. 2013 | 23:33

snadná budoucnost Afričanů napsal(a):

Egypťané to mají v pohodě.
Jedinou jejich starostí bude vylodit se na Lampeduze (u Itálie) a EU je má povonnost dosmrti živit i s 20 manželkama.

Jak se to dnes děje.
17. 02. 2013 | 00:50

Jirka13 napsal(a):

Poradit jim neumím, ale mohu dosvědčit, že kvůli lepším zítřkům se zdražuje chleba nepřetržitě už od roku 1948.
17. 02. 2013 | 03:07

Důchodce68r napsal(a):

Maličko jsem kdysi jednoho takového poznal. Když se objevovaly první trabanty, jezdil u nás do výzkumáku mercedesem. Sotva tušil, že "se mu dělá" kandidátská práce. My jsme to věděli zas o to víc. První otázka: je tam dnes už někdo, komu by se vůbec radit dalo?
17. 02. 2013 | 04:59

Max von Oppenheim napsal(a):

Aby mohla nějaká země, která zrovna nedisponuje nějakým bohatstvím jako je třeba zrovna ropa apod., dobře prosperovat, tak potřebuje zodpovědné správce a vzdělané obyvatelstvo a dobře nastavenou legislativu a rozumný a přiměřený počet institucí, které vynucují a umravňují obyvatelstvo a samozřejmě podnikatelskou sféru, aby se všichni chovali v dohodnutých mezích! Také vzdělávací systém a další segmeny státu jako je např. zdravotnictví, finanční systém aj. musí mít inteligentní uspořádání a efektivní provoz. Navíc takový stát nesmí být pod náboženským jařmem a diktátem. Dále musí být taková země v ochranném spolku či paktu s jinými státy, jinak může být ohrožena pokud nemá solidní sousedy.

Takže, pokud se pod tímto úhlem pohledu podíváte na arabské země a v našem případě na Egypt, tak vám musí naskočit husí kůže. Tam totiž toto všechno není nastaveno ani náhodou a tak vychází jasný verdikt, dlouho tam nebude stabilita ekonomická a ani tudíž politická. Tady je jasná vzájemná vazba. To nemůže nikdy v kontextu příštích dvou generací dobře dopadnout. Navíc tam je vše díky nesplnění dvou výše uvedených podmínek (vzdělání a náboženství) neskutečná natalita lidí a celkově to jen prohlubuje chudobu, to bude vše negativní ještě více urychlovat. Zatím těží Egypt alespoň z turistiky, ale pokud se bude hospodářská a politická nestabilita země zvyšovat, přijde i o tyto příjmy. Suez a slabý průmysl to všechno neutáhne.

Pěkný den!
17. 02. 2013 | 06:10

modrý edvard napsal(a):

Autorka: samozřejmě, dotace zrušit. Ale nevím, jak to udělat bez občanské války.
čochtan: samozřejmě, porodnost omezit. Ale nevím, jak to udělat bez občanské války.
jentak nebo jiní: Nejsou egyptští Arabové arabizovaní Koptové?
17. 02. 2013 | 08:41

modrý edvard napsal(a):

David: Kohout a dotace. Kohout trochu zdlouhavě píše, že kdo si nedokáže spočítat, na co má, je blbec. Ale to platí s dotacema i bez nich.
17. 02. 2013 | 08:48

Ládik!!! napsal(a):

Rommel tam vezl dotace a jak dopadl.
17. 02. 2013 | 08:49

modrý edvard napsal(a):

ládík:
spáchal sebevraždu.
17. 02. 2013 | 08:54

Pavla K napsal(a):

S těmi cikánama to není zcela pravda, oni jsou mazaní a děti jsou jejich příjem, protože tato korektní společnost na ně vynakládá nemalé prostředky, dokonce jen Róooomům, abych byla cenzore taky korektní, proplácí celý nájem a to v jakékoliv výši. (jako státní úředník to vím a nesmíme o tom moc kecat/ no a k Egypťanům (žádná antikoncepce, osvěta a že těch sedm krků neuživí, jim prostě v té změti náboženských keců ani nedojde. Takže srovnávat cikána českýho a egypťana, to sorry , to je snad sranda
17. 02. 2013 | 10:07

expert na blízký i dálný jihosever napsal(a):

Má rada Egypťanům: je třeba zbořit pyramidy, Sfingu a všechnu další zastaralou zástavbu.
17. 02. 2013 | 10:23

Gerd napsal(a):

EgyPťanům a Jordáncům bych poradil politiku jednoho dítěte, aby pro ně snížení porodnosti nebyl takový šok.
EU bych poradil, aby peníze posílané Arabům, třeba Palestincům, raději využila na potravinovou soběstačnost a zabezpečení hranic.
Izraelcům bych poradil místo neúčinného a trvalého zbrojení investovat část vojenského rozpočtu jinam, do výzkumu a nalézt alternativní palivo za ropu.
Celému světu bych poradil zrušit OSN a veškeré její humanitární programy. Zní to možná krutě, ale humanitární programy jen produkují více lidí závislých na humanitární pomoci.
Egyptanům se v hlavách rozsvítí, až jim nezbyde nic jiného, než nasednout na velblouda a odcestovat jinam.
V deltě Nilu postupně roste slanost půdy, tak je zde klesající možnost obživy obyvatel při nárůstu porodnosti. Bez vnějšího zásahu (potravinová pomoc) to může skončit jen jedním způsobem, expanzí jinam. Na sebeomezení porodnosti nevěřím.
17. 02. 2013 | 10:39

pavjan napsal(a):

Dotace zdánlivě pomáhají tomu, či onomu.Ve skutečnosti je to ale zdroj nekončících potíží. Deformují trh práce i trh zboží. Mnozí tvrdí, že bez nich to nejde. Jde. Při jejich odstranění po čase zmizí deformace trhu a vše se zharmonizuje. Řemeslník bude mít na chleba, aniž by byl dotován. Lidé budou mít ve vážnosti věci podle jejich hodnoty. Dotace však nezmizí. Důvod je jediný: Je to silný mocenský nástroj. A jsme tam kde jsme byli na začátku debaty.
17. 02. 2013 | 10:53

Ládik!!! napsal(a):

Gerd -
"expanze jinam" nastane za občanské války. Kam "jinam"? Proti toku Nilu není pespektiva, na západ poušť, na východě Gaza, na severu voda. Jedině do letadla, ti nejbohatší.
17. 02. 2013 | 10:55

Tonda napsal(a):

Spousta argumentace o potřebě snížení porodnosti v "rozvojových" zemích. Při tom většinou v těch ekonomicky "vyspělých" zemích mají chlapci v pytlíku vítr a navzájem se przní análním sexem. S děvčaty je to obdobné, když pak chtějí porodit tak musejí někoho najít v lázních, nebo inseminátora ve spermabance. Těhotenství? pouze riziková, rodí se alergici a mrzáci. Takže ta "naše" civilizace vychcípá sama, bez občanské války, Chce to trochu času.
17. 02. 2013 | 11:02

anna napsal(a):

Pamatuju na akci "snižování porodnosti v Egaptě"cca před 50 lety.Každá žena,která se nechala sterilizovat,dostala tranzistorové rádio,přesněji pro svého muže. Nějak se nepovedlo.
17. 02. 2013 | 11:04

Nestor napsal(a):

Na všechny tyto cenové problémy stačí udělat jednoduchý krok : Zrušit komoditní burzy,protože pouze díky SPEKULACÍM BURZIÁNŮ (= svévolným diktátem cen ) jsou v zemích,kde by mohli být doslova vývozci potravin,takovéto "hladomory".
17. 02. 2013 | 11:06

Novák napsal(a):

Co by asi Češi mohli poradit? Hovno! Možná tak vyhnat kapitalisty vše zestátnit. To bylo naposledy co tu bylo dobře.
17. 02. 2013 | 11:26

josefina napsal(a):

ANO! Zruste dotace a vznikne dominovy efekt-utrhnou se ceny z retezu a zacne hyperinflace-tak jako u nas!!JEDINY smysluplny krok je ZVYSENI MEZD-ale to zadny kapitalisticky rizeny system neudela-ztratil by se smysl jeho existence-kumulace ZISKU Z NADHODNOTY!!!!Takze-bud bude uzka skupina bohacu,kam se zbytek nebohatych bude snazit splhat po hrbetech nevyvolenych nebo bude zpomalen rust uz tak prehrate ekonomiky a bude ROVNOST mezi lidskymi tvory....tzv. socialismu-ti bohati budou branit kumulaci kapitalu i za cenu konfliktu jako obcanska valka, nabozenska valka atd.-ale co nejdale od svych zdroju zizku-viz. vyvazeni tzv. barevnych revoluci co nejdale od USA,EU a pod...,nebo si budou ti nevyvoleni muset poradit napr. demokratickou volbou spravnych politiku ze svych rad-napr. Island.Svedsko,Dansko,Finsko..
17. 02. 2013 | 11:31

Jana napsal(a):

Prohlédněte si tohle video a vydržte až do konce http://www.youtube.com/watch?v=4XGznXOD2T4 .Je to opravdu dlouhé,ale má to řešení. Znáte takovou tu společenskou hru Monopoly jak vítěz bere vše,patří mu všechny ulice a zbytek končí ve vězení.Ne? doporučuji si ji zkusit zahrát.No mě po shlédnutí tohoto videa napadlo že ta mafie co u nás vládne řídí stát i ekonomiku nás ty Monopoly nutí ve skutečnosti žít.(viz nedávný průšvih s fotovoltaikou-zákon psaný na míru,schválně spočítaná cena -miliardové zisky pro někoho-typické zločinné spolčení- trestní oznáme? no nemá cenu -mafie ovládá jak soudy,tak policii..a občane ty jsoi dobrý aby si mám to platil držel hubu a krok).Co s tím - no přestat žít Monopoly s jejich barevně potištenými papírky.Začít se soběstačností a přebytky směnovat batrovými obchody.Stát se na systému co nejméně závislý, žádný dluhy.S rodinou, s přáteli zakopat válečné sekery a držet spolu. Uvědomit si že hrátky našich politiků na pravici a levici jsou jen na oko,že u korýtek se spolu domluví a poslechnou mafiány co je koupí a řídí.Takže sppory kvůli politice v rodině mezi přáteli nemají smysl.Vždyť teď k fotovaoltaice zkusili propašovat doplněček že vysloužílé panely se budou likvidovat za státní a platit bude občan ne fotovoltaičtí byznysmeni.Když soběstačnost aspoň se o to pokusit zvládnete jako rodina,skupina přátel,obec ,městečko...tak jsme ty jejich Monopoly neprojeli jen je přestali hrát a žít.Ano povinný výpalný který každý z nás musí zaplatit státu nebo za to že může existovat je čím dál vyšší.Těch papírových peněz máme my slušní čím dál méně a méně- víc nás prostě vydělat nenechají. Spousta lidí přichází o příjem-tím že přibývají nezaměstnaní. Ale zkuste to - no vsi je to jednoduchý zpátky králíky,drůbež(kurník tak bytelný aby mi to kuna nevytáhla),vlastní brambory,zelenina,ovoce,topení nezávislé na elektřině a plynu a uhlí,koupelnový válec na teplou vodu.Ve městech horší,ale furt máme zlaté české ručičky.Ano snaží se nás dole rozeštvat,rozvrátit rodiny,přátele - ale držte spolu máte větší šanci to přežít .Já osobně kůži zadarmo nedám.Založila jsem diskusi na směnu zemědělských přebytků-pokusili se mi ji rozmetat a zničit, ale rozbíhá se slušně jestli se to povede,tak vám sem pak dám odkaz-měli by tam být poptávky i nabídky přebytků být po okresech s konkrétním místem.Ano,počítám s tím že ta směna bude určitě aspoň zpočátku probíhat za peníze.Ale už se tam objevují vlaštovky staré tvrdé neplesnivé pečivo a skořápky za vajíčka atd.Prostě serme na mafii,ano napišme ji na těch diskusích kde nás ještě nechají psát jakžtakž svobodně co si o nich myslíme,když nebudeme potřebovat jejich peníze sme svobodní-držme spolu,pomáhejme si ,chovejme se k sobě vzájemně slušně a bez podrazů.Oni se pak požerou sami mezi sebou zdroje na ukrást jim prostě docházejí
17. 02. 2013 | 11:32

plzeňák napsal(a):

Vážená paní Brixi,domnívám se, že jsme v takovém srabu, že nemáme co někomu radit. Zatím se to sice neprojevuje tak drasticky, ale roční nárůst dluhu tohoto státu je tak hrozivý, že to jednou špatně skončí. O přístupu našich politiků k evropským dotacím zde psali jiní přede mnou, o rozumném vedení státu také, ale nic z toho nepadá na úrodnou půdu, protože okamžitý zisk do vlastní kapsy je vždy bližší košile než kabát budoucí prosperity. Slibů lepších zítřků se nikdo nenají, jak jsme se od r.48 již mnohokrát přesvědčili.
17. 02. 2013 | 12:00

Starý napsal(a):

V zemích, kde je hlavní úsilí obyvatelstva zaměřeno na plození dětí nebude chleba nikdy dost a nebude cenově dostupný.
Od 2WW stoupl počet obyvatel ČR ze 7-mi milionů na 10 milionů a v Egyptě ze 7-mi na 80-sát milionů.
Já jim to přeju,ale ať mě nikdo nedojímá zprávami o jejich problémech s cenou chleba.
My ( Evropané) bychom se hlavně měli starat o to aby, se desítky milionů nepřízpusobivých Muslimů nenechali nalákat Evropským sociálním státem a nerozvrátili relativně prosperující Evropu.
A nepište, že potřebujeme pracovní sílu. Musíme poslat do práce desítky milionů Evropských nezaměstnaných !
17. 02. 2013 | 12:32

Alice napsal(a):

Docela souhlas.Dotace snižuje ochotu výrobců vyrábět. Takže výrobce vyrobí pár kusů, ty v poho prodá protože poptávka převyšuje nabídku (nikdo nevyrábí moc). svou malou výrobu prodá za nízkou cenu (která ale rovnovážně odpovídá nabídce) a získanou dotaci si použijí majitelé firem pro sebe (tak i v zemědělství ČR). Dotovat má smysl jen zdravotnictví, školství .. .Jenže vysvětlete to lidem, kteří najednou nemají na chleba a hlavně nejsou zvyklí pracovat, možná ani nemají kde. Chtěla bych třeba vidět Palestinu, kdyby jí třeba jen Izrael zastavil dotace. Možná by západ by neměl území dotovat, ale kupovat navzdory všem liberalismu. Ono by to možná chvíli místní bolelo, ale pak by byli rádi, že se zbavili Muslimského bratrstva a podobných
17. 02. 2013 | 12:39

Občan napsal(a):

Po vyposlechnutí si Nečasových blábolů k problematice nezaměstnanosti a jejího řešení (OVM) musím konstatovat, že by měly být neprodleně obnoveny hrdelní tresty.

Ten tvor patří buď do svěrací kazajky nebo před polní soud.
Stejné opatření by mělo být aplikováno i na Světovou banku, MMF a drtivou většinu veřejných i soukromých "finančních institucí". Pak by se světu výrazně ulevilo a lidé by se mezi sebou nepochybně nějak dohodli.
17. 02. 2013 | 12:57

Cubatieur napsal(a):

Paní, co se nám to tu snažíte nenápadně namluvit ?
Že máme vítat zdražení jako příslib lepší budoucnosti ?
Čí budoucnosti jako, to by chtělo vyspecifikovat ?
Kdo za gangstery vás platí abyste psala takové vymejvárny ?
Ti co nás tu 20 let okrádaj horem dolem ?
Zdražuje se každoročně proto, aby se pokryly části úroku z obrovského státního dluhu co modrooranžová sebranka vyprodukovala. Araby nechte arabům, nejme blbí jasně je vidět k čemu to směřuje. Lidi ale nehodlají tu skvělou budoucnost už nikomu platit. Jednak i dílem, že nemají z čeho. Proto je celá EU v pangejtu, vlastní lidi nedovede zaplatit a práci vyvezla do třetích zemí. Fakt si myslíte že tenhle světovej malér zachrání zdražování chleba ?

Tohle mi připomíná kvičení jistých demqagogů: " My si klidně zaplatíme za plyn z Norska i těch 300 Kč za metr krychlový, jen ať jsme pryč od těch zasr... Rusů !!!"

Jooo ?

Tak do toho...
17. 02. 2013 | 13:00

Starý napsal(a):

V zemích, kde je hlavní úsilí obyvatelstva zaměřeno na plození dětí nebude chleba nikdy dost a nebude cenově dostupný.
Od 2WW stoupl počet obyvatel ČR ze 7-mi milionů na 10 milionů a v Egyptě ze 7-mi na 80-sát milionů.
Já jim to přeju,ale ať mě nikdo nedojímá zprávami o jejich problémech s cenou chleba.
My ( Evropané) bychom se hlavně měli starat o to aby, se desítky milionů nepřízpusobivých Muslimů nenechali nalákat Evropským sociálním státem a nerozvrátili relativně prosperující Evropu.
A nepište, že potřebujeme pracovní sílu. Musíme poslat do práce desítky milionů Evropských nezaměstnaných !
17. 02. 2013 | 13:17

SuP napsal(a):

Občan -
"....Po vyposlechnutí si Nečasových blábolů k problematice nezaměstnanosti a jejího řešení (OVM) musím konstatovat, že by měly být neprodleně obnoveny hrdelní tresty...."

Vy máte nějaká lepší řešení?
17. 02. 2013 | 13:34

Gerd napsal(a):

Ládiku,
směr je samozřejmě sever, i když je tam voda. Egypťané mají se stevbou rákosových vorů své zkušenosti. Pro ty, kdo je nemají, postačí Thor Heyerdall a jeho expedice Ra.
17. 02. 2013 | 13:34

Geronimo napsal(a):

kdyby tohle byla například PC hra Civilizace poradil bych jim vrhnout všechny prostředky na výzkum omezit dotace na vojenské záležitosti zlepšit infrastrukturu maximálně podporovat zemědělství a nespoléhat na dovoz to pro začátek ´=))
17. 02. 2013 | 13:48

Občan napsal(a):

Samozřejmě, že ano, SuPe.

- Zajistit plnění státního rozpočtu
- Přísně trestat daňové úniky
- Změnit pro ČR nevýhodné dvoustranné smlouvy o ochraně investic
- Změnit pro ČR nevyhodné dvoustranné smlouvy o zabránění dvojího zdanění
- Nepovolovat "investice" ze zemí označovaných jako "daňové ráje" a "pračky špinavých peněz"
- Nepovolovat zaměstnanávání cizinců za podmínek odlišných pro občany ČR
- Nepovolovat podnikání cizinců na živnostenský list
- Zakázat a stíhat "švarcsystém"
- Rozšířit kontrolu vlastnictví a nabývání majetku na všechny fyzické i právnické osoby (zatím platí pouze pro žadatele o socdávky)
- Zavést kontrolu "finančních toků" (cash flow) pomocí registračních pokladen
- Účast v jakýchkoli VZ podmínit ZAMĚSTNÁNÍM občanů ČR minimálně na 12 měsíců, a to jak u účastníků, tak u subdodavatelů
- Účast v jakémkoli dotačním programu podmínit ZAMĚSTNÁNÍM občanů ČR minimálně na 12 měsíců, a to jak u účastníků, tak u subdodavatelů

Ono by to, SuPe šlo. Jenže to by vláda musela chtít, aby stát fungoval a aby fungoval efektivně.
Vytvoření dostatečných zdrojů v SR by totiž umožnilo mj. vytvoření státních podniků zajišťujících např. školení a praxi absolventům, rekvalifikace s praxí nezaměstnaným a chráněná pracovní místa zdravotně a tělesně postiženým. Což by postupně vedlo ke snížení nákladů na "sociální sytémy", které jsou beztak nefunkční Protože podfinancované a personálně nezajištěné).
17. 02. 2013 | 13:59

Pavel napsal(a):

Kdyby viděli, že po odbourání dotací se stejně skokově zlepší něco jiného, mohli sami hlasovat o tom, co to bude a pak periodicky své rozhodnutí měnit, neměli by důvod se bouřit.

Jenomže jejich politici jsou zřejmě stejní jako ti naši. Přísliby a kecy by jim šly, ale se ušetřenými penězi pak nakládají naprosto skandálně. Ani potrestat je nelze, protože odpovědnost za své rozhodování nenesou. Není divu, že to vzbuzuje odpor.
17. 02. 2013 | 13:59

SuP napsal(a):

Občan -
Prakticky VŠECHNY Vaše nápravné body ošetřují stávající zákony, jen je nikdo neplní. Jak na to? Bolševika a totalitu? To už Vám snad neprojde.
Stávající zdroje totiž dostatečné jsou. Jen jimi nedisponují ti správní hospodáři, takže se mrhá.
S těmi státními podniky by se možná dalo souhlasit, jenže když z nich státu zdrhli všichni lidi, kteří by je byli uměli řídit, stát se jich (těch podniků!) rychle zbavil. Místo aby začal hledat nové schopné lidi, spolu s podmínkami, kterými by je tam udržel. To totiž stát neumí, jak je vidět na státních podnicích, které dosud nezrušil - České dráhy jsou toho zářným příkladem.

Ale vidíte, neoponuji Vám šmahem.
17. 02. 2013 | 14:30

Ládik!!! napsal(a):

Viděl jsem paní Vitáskovou v OVM (už dlouho jsem se na ty exhibice nedíval). Kdyby byli všichni státní úředníci jako ona, mělo by smysl platit daně.
17. 02. 2013 | 14:39

dalimír napsal(a):

Dobrý den tak dnešní debata o fotovoltaice a tranzitu energie ke koncovému uživateli v tv 1 u pana Moravce by měla otevřít oči i těm nejzarytějším pravičákům jak v téhle republice funguje černá ruka trhu ! Aby pochopili jak hluboce jsou pomýlení touhle Havlovou demogracií ! Banda státních úředníků a skorumpovaných poslaců si tady dělá z lidí blázny jako na běžícím pásy a to i bez nějakých pravdoláskovských výčitek ! A suvereně jim to jde k duhu ! Zkouší to stále a již mnoho let tahle kapitalistická sebranka kolik toho normální člověk vydrží ! Kdy už se konečně češi a moraváci probudí a začnou se proti tomuhle mafiánskému zlořádu bránit ! Je to evidentní že pokud lidé nebudou na takové drzé okrádání reagovat bude si tahle sebranka soukromých "podnikatelů" a různých darebáků všeho druhu toužící po rychlém zbohatnutí dovolovat čím dál více ! Bylo by třeba aby blogéři na tohle téma rychle zareagovali !
17. 02. 2013 | 15:06

T.Paine napsal(a):

“Prostředky, které ve formě cenových dotací plynou nižším příjmovým skupinám, by mohly lépe přispět jejich životní úrovni formou kvalitnějšího školství a zdravotní péče a sociální podpory pro chudé.“

Skutečná eliminace chudoby a vytvoření prostředí pro dlouhodobou vysokou zaměstnanost a prosperitu vychází, dle mého názoru, z jiného nastavení pravidel, principů, motivací a toků peněz.

Vyšší pravděpodobnost lepší budoucnosti v Egyptě, Jordánsku, Maroku a Tunisku?
Inspirujme se úspěšnými.

1. Nižší porodnost, běžná dostupnost antikoncepce, osvěta a plánování rodičovství.

2. Zrovnoprávnění žen, ochrana žen před násilím.
Právo žen rozhodovat zda a kolik chce mít dětí, právo na antikoncepci, rovné právo pracovat, studovat, vyslovovat svůj názor, volit, kandidovat v politice, vlastnit majetek, dědit majetek, cestovat, atd..

3. Egypt, Jordánsko, Maroko a Tunisko potřebují dlouhodobé investice, chcete-li investiční dotace.
Dlouhodobé investice státu a soukromé dlouhodobé investice osvobozené od daní vytváří pracovní místa a generují příjem obyvatelům. To velice pravděpodobně vyvolá u většiny obyvatel pozitivnější a optimističtější pohled do budoucnosti.

Cenové dotace na spotřebu jen prohlubují chudobu, materiální rozdíly ve společnosti a prodlužují agónii.

Práce osvobozená od daní + progresivní zdanění spotřeby vytváří konsensuální prostředí solidarity bohatých s chudými, finančně motivuje zaměstnavatele vytvářet pracovní místa díky práci osvobozené od daně, finančně motivuje k neplýtvání na luxus, finančně motivuje pracovat, spořit si na budoucnost, investovat, přirozeně podporuje sbližování a pospolitost ve společnosti.

Progresivní zdanění spotřeby: snížená daň na potraviny a generické léky (hladoví lidé se bouří), středně vysoká spotřební daň na většinu zboží a služeb a nejvyšší daň na luxusní zboží a služby (např. na nadprůměrně drahé automobily, na drahé byty, domy, na šperky, drahé oblečení, tabák, alkohol, spotřební úvěry, atp.).
17. 02. 2013 | 19:14

T.Paine napsal(a):

Primární problém islámských/arabských zemí?

Exponenciální populační exploze a rozšiřující se populační pyramida. Od toho se odvíjí všechny sociální a ekonomické problémy.

Hlavní příčinou je nerovnoprávné postavení a diskriminace žen v islámských zemích. Žena je pro muže v islámských zemích spíše otrokyní a porodním automatem než rovnoprávným členem společnosti.

Počet obyvatel Egypta vzrostl 4x z přibližně 20 miliónů na přibližně 80 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).
Počet obyvatel Jordánska vzrostl 9x z přibližně 700 tisíc na přibližně 6.5 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).
Počet obyvatel Maroka vzrostl 3x z přibližně 10 miliónů na přibližně 32.6 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).
Počet obyvatel Tuniska vzrostl 2.5x z přibližně 4 miliónů na přibližně 10.7 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).

Uživit, zajistit základní zdravotní služby, školu, umožnit akademické vzdělání, kulturu, cestování jednomu nebo dvěma dětem v rodině vyžaduje od rodičů/státu méně peněz než poskytnout to samé pěti nebo sedmi dětem. Populační exploze a nerovnoprávnost žen má přirozeně negativní dopady na kvalitu života/životní úroveň dítěte, matky, otce, prarodičů a celé společnosti.

Rychle a více stavět klimatizované nemocnice, klimatizované školy, klimatizované univerzity, klimatizované úřady, chudobince/útulky, atd. stojí velké peníze, nemluvě o nákladech na provoz a údržbu. Dále zdroje a rozvody pitné vody, kanalizace. To vyžaduje levné zdroje a rozvody elektřiny. To jsou dlouhodobé investice. Potřeba kvalitní dopravní a informační infrastruktury s tím jde ruku v ruce. Další dlouhodobé investice. S rostoucí populací roste potřeba vyššího počtu lékařů, učitelů, profesorů, inženýrů, techniků, atd..

Má Egypt, Jordánsko, Maroko, Tunisko tak vysoký a stabilní přísun peněz na investiční a provozní výdaje státu? V jejich případě by to vyžadovalo zadlužování občanů s dlouhodobými půjčkami a úroky. Čím budou tyto země ručit? Jaký mají rating? Z čeho budou splácet dluhy a úroky? Kdo bude platit daně, když mají dvojcifernou nezaměstnanost?

Vzhledem k výše uvedenému exponenciálnímu růstu populace, vzhledem ke klimatickým, geografickým, náboženským podmínkám, vzhledem k deficitu občanské a demokratické společnosti, vzhledem k deficitu stabilního politického a právního prostředí nutného pro soukromé podnikání v islámských zemí je přirozeně skeptické očekávat v jejich ekonomikách vysokou zaměstnanost, kvalitní školství, kvalitní zdravotní péči a eliminaci chudoby. To vše se vyvíjí dlouhodobě po generace a vytváří to stabilní základy a tradice občanské společnosti a demokratické republiky/státu.

Pro inspiraci viz např. pořadí zemí podle indexu kvality života.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quality-of-life_Index
17. 02. 2013 | 19:43

Bohatýr napsal(a):

K Davidovu příspěvku, ve kterém cituje p. Kohouta:
Přesně toto, k čemu vedou dotace nechtěně popsala advokátka JUDr. Samklová v Parlamentních listech. Romská rodina Červeňákových, pro které před lety za cosi vysoudila odškodné 900.000 (devět set tisíc) Kč, díky této "doraci" upadla ještě do větší bídy. Někteří lidé bez ohledu na barvu pleti, rasu náboženství atd. prostě nedokážou zacházet s penězi a tedy jsou svými vrozenými geny odsouzeni k chudobě.
17. 02. 2013 | 21:09

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden příspěvek, který neměly nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
17. 02. 2013 | 22:59

Yosif K napsal(a):

Počet obyvatel Egypta vzrostl 4x z přibližně 20 miliónů na přibližně 80 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).
Počet obyvatel Jordánska vzrostl 9x z přibližně 700 tisíc na přibližně 6.5 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).
Počet obyvatel Maroka vzrostl 3x z přibližně 10 miliónů na přibližně 32.6 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).
Počet obyvatel Tuniska vzrostl 2.5x z přibližně 4 miliónů na přibližně 10.7 miliónů během jednoho lidského života (1950-2013).

KONEC CITATU.

Lze dodat ještě barvitější příklady. Během tzv "brutalní israelské okupace" 1967-2005 to jest během necelých 50 let stoupnul počet obyvatel Gazy ze 350 tisíc na 1500 tisíc to jest téměř na 5-násobek. Průměrný věk dožití stoupnul z 48 let na 71 let. Zdravotní stav obyvatel Gazy je dnes v průměru lepší než ve východní evropě, o Egyptu a Jordánsky a Syrii nemluvě.

Vš placeno OSN, EU atp atp. Arabové se podílejí na financování UNRWA méně než 6 procenty. Lidský pokrok nula, od doby diktatury hamasu regrese ve všech oblastech lidských práv.
18. 02. 2013 | 11:22

AAA napsal(a):

Dnes, kdy se výskyt kancerogenů mnohonásobně zvýšil a útočí na nás z mnoha stran, je důležité každé, byť malé zmenšení jejich příjmu. Není naprosto na místě rezignace, někdy vyjádřená slovy: žijeme v tak zamořeném prostředí, že už je to jedno, zda kouříme, co jíme, atd. Naopak, každé snížení je důležité. Přestože musíme dýchat, jíst a pít, a tak jisté množství těchto látek přijmout, je možno pouhou úpravou životosprávy si výrazně snížit riziko vzniku rakoviny.
Mezi nejhorší kancerogeny patří dehet ve všech podobách. Proto se vyhneme potravinám, které jej obsahují. Nejhorší potravinou vůbec jsou uzeniny. Zde maso, které je samo o sobě problematickou potravinou, je syceno v kouři dehtem, aby se nekazilo. Je tedy tak jedovaté, že je ani bakterie nežerou. To je podstata konzervace dehtem. Člověk toto nepromyslí a jí zvláště v posledních desetiletích uzeninu i několikrát denně.
To ale bohužel není zdaleka všechno. Potraviny, které se vyrábějí pražením, obsahují dehet rovněž. Jsou to například káva, kakao, melta, kde se přírodní zrna praží, až začnou hnědnout a černat. To se v nich začíná tvořit dehet.Pak je člověk rozemele a vyluhuje do roztoku jako v kávě či kakau, nebo pouze v prášku, například v čokoládě. Děti někdy pak dostanou podle názoru rodičů nebo prarodičů „to nejlepší“ : šunku, čokoládu…
Snad nejsmutnější kapitolou jsou dětské rakoviny. Ty jsou naprosto zbytečné. Zde vytvářejí maminky často svým nerozumným chováním svému dítěti tuto chorobu. Proč kouří, pijí kávu a jedí uzeniny během těhotenství ? Cožpak je nenapadne, že dítě v jejich těle se nemůže odpojit od krevního oběhu maminky a musí tak trpně snášet všechny její rozmary ? Ještě nenarozené děti jsou tedy zasahovány jak alkoholem, tak jinými látkami, včetně kancerogenů, bez možnosti obrany teprve se rodícího organismu i imunitního systému. Je to neomluvitelné a je to zločin sobectví.
V dospělosti si sami můžeme vybrat svůj životní styl a nést i sami následky. Proč by nevinné dítě mělo nést důsledky nemyšlení matky ? Snad jednou přijde doba, kdy lidé se budou dívat na život ve všech jeho podobách s posvátnou úctou a budou se snažit o více rovnováhy ve svých postojích a činech.
Dalšími škodlivinami tvořícími člověku možnost vzniku rakoviny je všechno, co prochází kuchyňskou úpravou ohněm bez přítomnosti vody. Tedy vše pečené a smažené. Neměla by tedy tato úprava převažovat.
18. 02. 2013 | 17:55

Al Jouda napsal(a):

To SuP :
Nyní už jen zbývá, abyste vysvětlil, kdo je ten stát ?
18. 02. 2013 | 18:38

SuP napsal(a):

Al Jouda -
Od vás bych čekal inteligentnější otázku.
njn ...stane se (klasik mb)
18. 02. 2013 | 19:18

xxx napsal(a):

To David +Pavel Kohout: Znam, NSR a Marschaluv plan.
To Targus - k potravinove sobestacnosti: consent, ale vykladejte to zdejsim Klausovcum. Chtit zavodit ve formuli F 1 s Trabantem je pitomost: to je dopad toho, kdy v USA i EU podporovaly sve farmare 40-60% procenty konecne ceny produkce
a VK v CR "tlacil" na nulu "trhem bez privlastku" a VD prijal pro CR 8-11x nizsi cla
Vysledek - CR dovazi 60% veproveho a stav hoveziho je nizsi nez za dob roboty
a Marie Terezie.
To Modry Edvard = Cochtan: recht,dnesni muslimsti Egyptane jsou arabizovani Koptove
+ pristehovali Arabove v pomeru 10:1, Koptove jsou temer identicti staroveci Egyptane
bez primesi/nebo s minimalni primesi/ cizi krve.
18. 02. 2013 | 21:17

pavel v napsal(a):

Paní Brixi, zdroje bohatství jsou dávno známé a ověřené. Je to svoboda podnikání a právní řád, který zajišťuje, že vás nikdo neokrade o výsledky vašeho úsilí. Jedině tak se vyplatí usilovně pracovat. Aby právní řád mohl fungovat, musí mít občané určitou sebekázeň. To znamená dodržovat zákony, i když k tomu nejsou násilím nuceni. Sebekázeň je podmíněna kulturou - důvěrou, že společnost se vyvíjí k lepšímu.

V totalitní společnosti téměř nic z toho, co jsem uvedl, nefunguje. Arabské státy nemají k totalitě daleko. Nejvíce by jim prospěla osvěta - prostřednictvím humanitárních projektů jim dávat příklad, že bohatství Západu je založeno na jeho kultuře slušnosti a poctivosti.
18. 02. 2013 | 21:30

Sláma napsal(a):

Politici mají dotace rádi. Ovšem nikoliv plošné dotace cen, o jakých píše paní Brixi, nýbrž dotace podnikatelům a vůbec bohatým lidem, protože z toho vždycky něco kápne zpět.
Proto tento stát drasticky omezil příspěvky postiženým dětem, ale stále bohatým lidem dotuje chov koní, provoz golfových hřišť a výcvik loveckých psů.
Vláda rozpočtové odpovědnosti stále ponechává objemy prostředků, věnovaných dotacím podnikatelům, na vysoké úrovni. Svědčí o tom státní rozpočet na rok 2013, kdy má např. takové ministerstvo zemědělství, které nemá skoro žádné jiné funkce, než dotovat, rozpočet 44,134 mld. Kč, Ministerstvo průmyslu a obchodu 27,352 mld. Kč a Ministerstvo pro místní rozvoj 14,071 mld. Kč.
Takže, paní Brixi, pláčete dobře, ale na špatném hrobě. Než budeme dávat moudra jiným, měli bychom si zamést před vlastním prahem.
20. 02. 2013 | 09:06

wiwa napsal(a):

Slevy v supermarketech najdeš přehledně zde: http://www.kupi.cz/slevy?u=cskpp
24. 02. 2013 | 21:12

T.Paine napsal(a):

Statistics guru Hans Rosling debunks myths about the so-called "developing world."
http://www.ted.com/playlists/56/making_sense_of_too_much_data.html
26. 02. 2013 | 07:04

MARNOV napsal(a):

TO pavel 18. 02. 2013 | 21:30: Výstižné. Podepisuji. Tam kde je Chaos panuje dříve nebo později Totalita. Řád je pro svobodné lidi.
04. 03. 2013 | 18:55

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy