Nač koalice potřebuje všechny ty náměstky

20. 07. 2010 | 19:59
Přečteno 4166 krát
"Koaliční smlouva je koňský handl", napsal před několika dny komentátor předního českého deníku. Pro upřesnění dodejme, že stěžejní součástí tohoto handlu je, jak je v české kotlině obvyklé a již docela obstojně zavedené, parcelování státu mezi jednotlivé koaliční partnery.

Vznikem koalice, která má parlamentní většinu, se totiž tento stát stává lénem, o němž nebude suverénně rozhodovat žádná vláda, žádný parlament, žádný lid, nýbrž právě nově vzniklá koalice, a to bez ohledu na to, kolik jednotlivé partaje získaly ve volbách hlasů a mandátů. Tak to v partajokracii chodí. Premiér si dá dobrý pozor, aby se nezačal cítit jako "adinonačalnik", který by si ke svým koaličním partnerům příliš dovoloval a pokoušel se jim radit nebo dokonce diktovat, jak by se získanými ministerstvy, úřady a státními podniky měli zacházet. Vždyť je jen jedním z léníků a jeho závislost na dobré vůli a náladě koaličních partnerů bude po celou dobu trvání koalice (snad asi čtyři roky a možná i déle) stoprocentní. (Viz též blog "O koaličním namlouvání a vydírání").

Tato bohulibá praxe není ovšem ničím novým. V různé míře a s různým vkusem ji používaly všechny předchozí koaliční vlády. Do dějin se zapsal vynikající výsledek koaličního vydírání Martina Bursíka a jeho zelených, kteří s šesti poslanci získali čtyři posty ve vládě, zatímco Věci veřejné dnes na stejný počet ministerských pozic potřebují 24 poslaneckých mandátů. Dalších pozic si zelení vyjednali tolik, že nevěděli co s nimi. Naproti tomu skromnější a méně průbojná ODS na svých koňských handlech už tradičně prodělává a se svými šesti ministry na 53 poslanců může být partnery v současné vládě kdykoli přehlasována.

Proč si však vedle funkcí ministrů rozdělují koaliční partaje v české politice tradičně tolik dalších funkcí, míst a prebend? Proč jsme svědky opakovaných rozsáhlých a v médiích náležitě ventilovaných čistek, ba přímo "nocí dlouhých nožů", a proč se stále více míst obsazuje podle choutek partají?

Hlavním důvodem je samozřejmě potřeba dostat se co nejblíže nikoli k moci obecně, nýbrž ke konkrétním místům, kde se točí velké peníze, a kde se rozhoduje o významných projektech a zakázkách. A kde se spravují, rozdělují a přidělují veřejné zdroje.

Nezkušený čtenář by mohl namítnout, že přece takové rozhodování by mohlo být přesně upraveno procedurami a zaštítěno špičkovými pracovníky státní správy, kteří sice plně respektují autoritu a direktivy vlády, avšak dovedou odolávat politickým a osobním tlakům jednotlivých koaličních partajníků, a rozhodují nezávisle v nejlepším zájmu občanů a státu.

Tady je však ten obří balvan úrazu. Ve vratkém politickém prostředí, kde vznikají a padají křehké koalice s mlhavou krátkodobou perspektivou a nepevnými pojítky, by člověk očekával, že politici budout dbát na prvním místě o vysokou kvalitu, nezávislost a stabilitu státní správy. Ta musí totiž svou práci dělat, a měla by ji dělat dobře v zájmu všech občanů, bez ohledu na to, jak schopný a dělný je ten či onen ministr a zda se nějaká partaj právě do přízně voličů vemluvila šikovněji než konkurenti. K tomu má státní správa dostávat od vlády promyšlené, jasné a realistické direktivy. To bychom však museli být někde ve Švýcarsku nebo ve Švédsku, tedy v zemi, kde se vládnoucí politické garnitury také čas od času mění, také sledují vlastní politické cíle a také se nevyhnou chybám, jejich společným rysem však je, že si státní správy váží a nepletou si ji ani s kopacím míčem ani s dojnou krávou.

V České republice došlo k hlubokému podcenění vlivu kvalitních státních institucí a služeb na konkurenceschopnost země a spokojenost občanů. Ve státní správě zděděné po minulých režimech se sice za 20 let hodně změnilo, většinou však šlo o oprašování tradičních funkcí a o zřizování nezbytných nových agend, vyplývajících z tržní ekonomiky a členství v EU. Celková reforma veřejné správy byla už od počátku 90tých let stále odkládána a jejím jediným viditelným projevem se stalo ne zcela zdařilé krajské zřízení. Moderní zákon o státní službě nebyl nikdy dotažen do konce a uveden do života. Nezbytné zásahy do struktur a metodik se dodnes dělají nárazově, většinou až když už hrozí nějaká nová krize.

Státní správa jako celek je destabilizovaná a přepolitizovaná. Každý premiér se na počátku svého mandátu dušuje, že s tím určitě něco udělá, neudělá však nic, protože je to pro každou vládu příliš velké sousto, které je snazší ponechat nástupcům. Dokonce se to dá dobře zdůvodnit tím, že bylo mnoho jiných priorit a málo času, a každý takové argumenty přijme. Takový je ovšem standardní osud všech nepříjemných reforem, které každá nová vláda s velkou chutí rozdělá, avšak s ještě větší chutí nedodělá.

Nelze vyloučit ani to, že partajní koalice nemají na dlouhodobé stabilizaci státní správy vlastně žádný zájem. Současná správa je totiž snadnou partajní kořistí, je velice zranitelná, dobře se do ní proniká, je v ní slabá profesní solidarita, její špičky se snadno vyhazují a obměňují bez ohledu na skutečné výsledky práce, nikdo si není svou vedoucí pozicí jist, každý si musí dávat pozor, aby se neznelíbil novému koaličnímu ministrovi či náměstkovi, i když ten se právě vynořil bůhví odkud.

Tento stav snad nejlépe české veřejnosti předvedl svého času po svém dočasném jmenování ministrem financí Vlastimil Tlustý, který bez zábran a bez důvodu vyhodil osvědčeného náměstka-odborníka na státní rozpočty a pozdějšího ministra financí Eduarda Janotu. Šlo o "faux pas" tak donebevolající, že ho premiér Topolánek záhy musel napravit. To však bylo něco neobvyklého.

Funkce tzv. "koaličních" nebo prostě politických náměstků do tohoto rámce dobře zapadá. Premiér Nečas s ní vyrukoval jako s něčím, co je institucionálně důležité nikoli prioritně pro zlepšení práce a zklidnění státní správy, nýbrž pro "koaliční soudržnost, lepší komunikaci a zvýšení důvěry mezi koaličními partnery." K patnácti ministrům tak může přijít až na 30 koaličních náměstků. Není třeba se obávat, že se tolik kandidátů ani nenajde. Při stále se snižujících nárocích na kandidáty to nebude žádný problém.

Problémy budou v řízení ministerstev zejména v případech, kdy se nepříliš šťastně vybraní náměstci budou upřímně snažit do řízení ministerských aparátů a agend aktivně zasahovat. Nelze ovšem vyloučit, že některý tzv. koaliční náměstek bude skutečně schopen svou funkci výborně zastávat bez ohledu na nedostatek zkušeností. Přejme si to, takových případů však bude bude spíše méně než více.

Připomeňme si, že koaliční (a každý jiný politický) náměstek jde na ministerstvo s krátkodobým posláním, které si vyjednal se svou partají a nikoli proto, aby tam něco velkého budoval či dával do pořádku nějaké zanedbané nebo jinak zaneřáděné agendy. Zpravidla tam jde hrát (podle okolností) jednu nebo více z následujících rolí:

Role 1: Náměstek hlídací pes. Ten je výrazem shora již zmíněné důvěry a solidarity mezi koaličními partnery. Živým příkladem jsou dva náměstkové, které ODS deleguje na finance, protože jeden by prý ministra Kalouska neuhlídal. Důležité je, aby náměstci hlídali nejen ministra, ale také se hlídali mezi sebou. Navíc se musí hlídat odborníci, kteří ještě na daném ministerstvu zbyli, a jimž nelze jen tak slepě důvěřovat, nejsou-li členy nebo aspoň prověřenými příznivci jedné z koaličních partají.

Role 2: Náměstek lovec či kořistník. Toto je velmi důležitá funkce, na některých ministerstvech ještě důležitější než funkce hlídacího psa. Politický náměstek v této roli hledá a hlídá projekty, granty, kontrakty, zakázky, subvence, rozprodej a pronájem státního majetku, změny územních plánů, daňové úlevy a výjimky, atd., prostě vše, kde se vyskytují zajímavé akční možnosti nejen pro něho samého, nýbrž i pro kamarády a rodnou stranu, která ho do této odpovědné funkce delegovala. Slušnost velí na stranu nezapomínat, i když samozřejmě zájmy vlastní rodiny a kamarádů musí vždy dostat přednost. Náměstek v této roli musí fungovat také jako hlídací pes proto, aby mu koaliční partneři nevyfoukli nějaké zajímavé příležitosti pod nosem.

Role 3: Náměstek pasažér či rentiér. Náměstek v této roli se prostě veze a starosti přenechává jiným. Ví, že si funci zasloužil a vysloužil minulými službami, a že bude mít čtyři roky pokoj, pokud nebude do ničeho zbytečně šťourat. Partajím tato role mnoho nepřináší, pomáhá však uklidit a uklidnit zasloužilého politika, který by jinak mohl zbytečně otravovat. Do této role bývá někdy jmenován sponsor, který si ji vlastně svým finančním příspěvkem partaji řádně zakoupil.

Role 4: Náměstek protéza. Tato role se vyskytuje poměrně zřídka. Ani ministr, který o svém sektoru neví vůbec nic, nechce zpravidla připustit, že by pouhý náměstek mohl věci řešit za něj a pro něj. Někdy se to však stane, zejména v případech, kdy se pasažér či rentiér stane přímo ministrem a do špinavé administrativní práce se mu už nechce.

Role 5. Náměstek profesionál, odborný administrátor a manažer. Na tuto funkci nesmíme zapomínat, vlastně by v ní měli aspoň částečně fungovat všichni náměstci bez výjimky. Mezi politickými či koaličním náměstky se však vyskytuje jen zřídka. Pokud vůbec ještě na ministerstvu zůstala (jsou takové případy), bude to zpravidla náměstek, který není politický či koaliční, nýbrž k funkci se propracoval jinak.

Přejme si, aby jednou všichni náměstci a jim podobní vysocí hodnostáři hráli jen tuto posledení roli, ať už je do pozic dosadily jejich partaje nebo někdo jiný. Nebo by takové přání bylo naivní a nereálné?

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy