Kacířské teze o veřejných zakázkách aneb poučení z případu Rath
Zatímco justice odvedla v případu Rath pořádný kus práce, na systémové řešení v podobě zákona o veřejných zakázkách se stále čeká. Hlavním problémem případu Rath se ukázala být kartelizace soutěží o veřejné zakázky. Soutěžící firmy se domluví, své nabídky zkoordinují a domluva se zadavatelem vše přikryje. Soutěže o veřejné zakázky se tím omezují, zabraňuje se přístupu nekorumpujících firem, a cena pro daňového poplatníka roste s nekvalitou dodaného díla či služby.
Svlékání firem do naha
„Firmy, které jsou vlastněné skrze akcie na doručitele, nemají jasnou vlastnickou strukturu, což umožňuje zadávání veřejných zakázek firmám přímo spřízněným s těmi, co o dané zakázce rozhodují. Je nezbytné, aby se do veřejných soutěží mohly přihlašovat jen ty firmy, které mají jasnou vlastnickou strukturu vystopovatelnou až k fyzickým osobám.“ (Národní ekonomická rada vlády - NERV)
Vylévání peněz daňových poplatníků do daňových rájů
„Firmy s konečnými vlastníky z daňových rájů za posledních osm let získaly veřejné zakázky za nejméně 244 miliard korun. Tyto společnosti, v drtivé většině s neznámými nebo obtížně dohledatelnými skutečnými vlastníky, zasahují do všech odvětví veřejných zakázek a představují ekonomické, korupční i bezpečnostní riziko. Vyplývá to ze společné analýzy poradenské společnosti Bisnode a Transparency International ČR.“
Snížit korupci, zvýšit výběr daní? Zregulujte offshorové poradce
Offshorový poradce, ženevská pobočka banky HSBC, pomohla za pouhý půl rok (listopad 2006 – březen 2007) vyvést do daňových rájů těžko uvěřitelných 180 miliard eur. Tyto peníze pocházely nezřídka z korupce, trestné činnosti či od různých diktátorů. Evropské debata, jak těmto daňovým únikům zabránit, doslova vře. Kdyby se to podařilo, možné příjmy pro státní rozpočty by mohly být obrovské. V ČR je toto téma bohužel na okraji, minulý týden ho zvedla pouze Transparency International v rámci svého projektu TAXPARENCY (www.taxparency.eu).
Pravidelná linka Praha – Seychely se zavírá
„Kdo chce mít komplikovanou vlastnickou strukturu vedenou přes tři ostrovní státy, ať ji má – přístup k veřejným penězům bude mít ale trochu obtížnější.“ (Jiří Skuhrovec, analytik)
Šití veřejných zakázek na míru
„…poté obv. Ing. Pavel Drážďanský a obv. Ing. Tomáš Mladý připravili nabídky do zadávacího řízení nejen za společnost Konstruktiva Branko, a. s., ale i za ostatní čtyři soutěžitele [...] a tyto ve stanoveném termínu odevzdali zadavateli. Tyto nabídky byly samozřejmě ještě vyšší než předražená nabídka společnosti Konstruktiva Branko, jak vyplývá mimo jiné i z doznání obv. Salačové…“ (úryvek z obžaloby Davida Ratha)
Přikázání dvanácté: erár nepodojíš!
Dojení eráru bylo oblíbeným sportem v dobách reálného socialismu. Dokud bylo co privatizovat, pokračovalo se v této disciplíně i po roce '89. Dnes ovšem dojení eráru „leze do daní“. Jinak řečeno, důkladná kontrola toho, zda se veřejné prostředky nevyhazují, je nejlepším prostředkem proti zvyšování daní.
Dobrý den, prachy ven!
Silné ekonomické skupiny chápou stát jako svoji kořist a velmi často staví svůj byznys na kontraktech, které jsou pro stát nevýhodné. (Miloslav Kala, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu)
Jak napsat zákon o politických trafikách?
Andrej Babiš v prosinci loňského roku prohlásil, že jeho ministerstvo neumí napsat zákon o dozorčích radách státních a polostátních podniků. Tento týden se koalice dohodla, že se žádný zákon psát nebude. Přesto se domnívám, že takový zákon potřeba je. Dovolím si proto pár knížecích rad, jak takový zákon napsat.
Problém politických trafik
„Oni tím, že jsou v dozorčích radách nebo představenstvech, získávají vliv na tu instituci, získávají vliv na veřejné zakázky, na to, jak bude ta instituce investovat.“ (Petr Soukenka, ředitel Nadačního fondu proti korupci)