17. listopad tehdy a dnes

17. 11. 2011 | 20:29
Přečteno 3549 krát
17. listopad je vždy příležitostí k ohlédnutí se za vývojem společnosti, zvlášť o výročí se symbolickými čísly – 22 let poté v roce ‘11. Kdo prožil toto datum roku 1989 a další dva tři týdny, nemůže zapomenout na nádhernou atmosféru, kdy si lidé byli doopravdy bratři a sestry, kdy šlo o společné dobro a kdy noví politici byli nejdůvěryhodnější lidé v zemi.

Co se mi líbí, co se mi nelíbí a proč?

Jsem rád, že prožíváme období svobody delší, než byla První republika. Je třeba být objektivní: je lépe, než dříve. Můžeme se rozhodovat svobodně, můžeme mluvit i myslet svobodně. To jsme tehdy nemohli.

Nelíbí se mi, jak té svobody využívání: hloupě a egoisticky.

Egoisticky proto, že nám reklamy vymyly mozky: prý v životě jde o jen o to, abychom měli nejnovější mobil a chutnější majonézu v salátu. Nesolidarita současné vlády přispívá bohužel k tomu, že dvaadvacet let poté komunisté právem, ano, právem kritizují pravici. To je ideální podhoubí pro korupci, její přemíra pak základem pro další totalitu: ještě nakonec zatleskáme někomu, kdo tu udělá pořádek, i když cena bude vysoká.

Hloupě proto, že se necháváme se oblbovat médii, která žijí jen z konfliktů a negativních zpráv. Propadli jsme do virtuální reality: existuje jen to, o čem se média zmiňují, a to, co říkají, bereme za bernou minci – jiné možnosti prý nemáme. Pěkná hloupost: před rokem 1989 taky fungovala jen jednobarevná růžovobrýlová komunistická propaganda, ale lidé asi víc přemýšleli, když vyšli do ulic.

Dnešní černobrýlová média naopak podávají obraz světa sestávajícího jen z katastrof, konfliktů a televizního násilí. Všichni politici jsou pro nás darebáci, a tak ani ti slušní nemají šanci: média o nich mlčí, a proto neexistují. Zato když se na politické scéně objeví nějaká nová mediálně známá tvář, máme dojem, že jsme konečně objevili spasitele, byť jeho osobní minulost mluví o opaku. Příklad? Radek John a jeho (půl roku před volbami mediálně komentované, a tedy známé) dlouholeté zatajování nemanželského dítěte před vlastní ženou, toho shledalo 11% národa za vzor poctivého politika, který zamete s nepoctivými dinosaury a bude poctivě spravovat naše daně. Svatá prostoto!

Jedno ale společného se situací před rokem 1989 bohužel máme: lidé opět přicházejí o práci, pokud se postaví proti systému (znám konkrétní případy). Tehdy to byli komunisti, dnes je to korupční chobotnice s kmotry okolo velkých politických stran, kterým přesto dáváme hlas, protože přece za ně zpívá Lucie Bílá, Michal David nebo za ně spí kostra s dýmkou.

Jaký je na to lék? Záběry z roku 1989 snad víc než napovídají: odhodit pasivitu a začít přemýšlet: bez trochy úsilí na obhajobu společného zájmu.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Kanalnik napsal(a):

hezky clanek
17. 11. 2011 | 20:43

noctem napsal(a):

Slušní politici? U nás? To je stejný nesmysl jako suchá voda nebo hranatý kruh!
17. 11. 2011 | 20:51

Ládik!!! napsal(a):

Určitě se Vám líbí firma OSA. Prachy za nic.
17. 11. 2011 | 20:54

Divobyj napsal(a):

Autor

Živě si umím představit naši společnost,ovládanou lidmi,jako jste vy.Média by unisono pěla láskyplné písně,politici by se laskavě a důstojně usmívali,zvony by vítězoslavně zvonily,procesí by nadšeně velebila Ježíše....
A pořád by se kradlo,podvádělo,znásilňovalo a vraždilo,nejspíš víc než dnes!
17. 11. 2011 | 21:10

ZM napsal(a):

Hodně lidí si klade základní otázku- komu dát hlas tak, aby byly škody, který spáchají politici, minimální. Víc jak půl milionu voličů dalo v loňských volbách hlas VV v naději, že konečně vznikla strana, která má zájem o snížení korupce. Ale opět se ukázalo, že se jednalo o klamání voličů a že VV jsou politická sekta. Korupce v politice byla je a zůstane, o tom asi pochybuje málokdo. Ale z pragmatickýho hlediska je pro společnost pořád lepší politik, kterej sice bere úplatky, ale alespoň se stará o to, aby byly kvalitní zákony a kvalitní státní správa, než politik, kterej bere úplatky a ještě k tomu je neschopný navrhnout nějaká vhodná řešení.Když jsem o tom přemýšlel, tak mám pocit, že by z hlediska státního rozpočtu možná bylo vhodnější, když by měl premiér plat např. milion korun měsíčně a ministři platy v řádech statisíců.V takovém případě by jim taky zbyl čas na pořádnou práci, protože by nemuseli vynakládat tolik úsilí na to, aby zjišťovali, kdo na ně má jaké kompromitující materiály :) Taky by to možná mnozí byly méně zkorumpovatelní, zdůrazňuji možná, protože to je jen teorie, prakticky to zatím vyzkoušeno není. Ovšem z racionálního hlediska je z hlediska státního rozpočtu výhodnější, dát těm, kteří rozhodují peníze ve výši případných úplatlů legálně, než to, aby vzniklá škoda byla násobek úplatků. Např. si někdo vezmě úplatek 5 milionů a vzniklá škoda je 100 milionů. Když se mu dá těch 5 milionů legálně, tak by se teoreticky ve státním rozpočtu ušetřilo 95 milionů. Ovšem taky by se prakticky mohlo stát, že by ze státního rozpočtu ubylo 105 milionů :) Z morálního hlediska by bylo hodnocení jiné, ale je nutné myslet realisticky.
Před 22 lety si většina lidí představovala jiný režim, než jaký tu vznikl. Chtěli opravdovou demokracii, ne mafiánský kapitalismus. Realita je taková, že zotalitní režim byl vystřídán jiným totalitním režimem, sice výrazně mírnějším, ale stále totalitním režimem.
17. 11. 2011 | 21:13

ZM napsal(a):

Mně osobně se na současných demonstracích nelíbí to, jak se zdůrazňnuje jenom to ekonomické hledisko (vyšší DPH atd.). Proč se např. nedemonstruje taky proto, aby lépe fungovala justice?
Rčení chléb a hry je zřejmě platné univerzálně ve všech státech. Dokud se občanům neomezí příděl chleba a her, tak demonstrace nehrozí.
17. 11. 2011 | 21:24

Občan napsal(a):

Pane Svobodo, dnes je to HORŠÍ než za komunistů.

Protože když komáři někoho vyrazili z práce ze SKUTEČNĚ politických důvodů (a ne proto, že to byl nevzdělaný primitivní ožrala nebo feťák, u kterého se i přidělení k lopatě rovnalo obecnému ohrožení), tak stačilo jít si zafňukat do správné putyky a hoši ze SE a HA promptně zařídili mohutný řev o utlačování lidu krvavými rudými monstry a příděl bonů.
Dnes je člověk, vyhozený z práce z politických důvodů, ekonomicky zcela zlikvidován - často pro zbytek života - a ani pes po něm neštěkne. Pokud nemá opravdu dobré přátele, čeká jej leda exekutor a bezdomovectví nebo práce načerno, aby vůbec přežil.

Místo front na banány máme fronty na pracáku. A věřte, že ti, co v těch frontách stojí, dětem banány k svačině nekupují; nemají na ně.

Co se myšlení dotejče - za komančů jsme mysleli stejně svobodně jako dnes. A většinou jsme i říkali, co jsme chtěli; jen jsme si holt dávali trošku pozor kdy, kde a komu. Ale to dnes musíme také; dokonce možná víc než tehdy, protože dnes máme na leccos trestní paragrafy...
17. 11. 2011 | 21:28

ZM napsal(a):

Ládik!!! - Ochranný svaz autorský, tam to sype :)-vzpomněl jsem si v té souvislosti na článek, kterej jsem nedávno četl někde na netu, myslím že zrovna na aktualne.cz, že snad dokonce byl vznesen požadavek, aby firmy platily za autorádia v autě, jako v tom smyslu,že to je veřejná produkce,což mě připadá už naprosto trapné, že někdo je schopen uveřejnit takový návrh.
17. 11. 2011 | 21:29

Ládik!!! napsal(a):

Občane,
za komanče jste si mohli říkat, co jste chtěli, jenom vy komunisti.
Dnes z politických důvodů vyhazují lidi z práce zase jenom komunisti, tentokrát si říkají pánové.
17. 11. 2011 | 21:32

ZM napsal(a):

Občan - já bych tak nezobecňoval. Něco je horší než za socialismu, něco je lepší. Na úřadech práce zase takové fronty nejsou, jak to líčíte, fronty na banány nebo mandarinky bývaly delší :) Exekuce, to je samozřejmě velký problém, ale je potřeba taky umět odlišit. Jestliže si někdo vzal půjčku na spotřební zboží od lichvářů, jako je např. firma Provident, tak je to v první řadě chyba toho člověka, že si půjčuje na vysoký úrok.
17. 11. 2011 | 21:35

Ládik!!! napsal(a):

ZM,
včera to bylo v bedně. Šílené. Kliknul jsem na http://www.osa.cz/doln%C3%AD-menu/pracovn%C3%AD-p%C5%99%C3%ADle%C5%BEitosti/pracovn%C3%AD-p%C5%99%C3%ADle%C5%BEitosti.aspx - jestli mají volná místa. Ne. Je plný stav.
17. 11. 2011 | 21:35

Občan napsal(a):

To ZM:

A Vy si myslíte, že exekutoři chodí jen k těm, co mají úvěry? To snad ani nemůžete myslet vážně!
Stačí dvakrát nezaplatit za elektřinu a nejenže máte promptně odpojeno, ale nejpozději do půl roku i exekuci na barák, plat, nemocenskou důchod nebo alespoň na movitý majetek. To samé platí o třicetikorunovkách u doktorů, u poplatků za hospitalizaci, u nájemného a dalších. Jakmile kdekoli cokoli dlužíte, velmi rychle to dostávají vymahačské firmy a krátce po nich exekutoři.
Exekuce se stále častěji týkají i lidí, kteří žádné úvěry nemají, ale přišli o práci nebo dlouhodobě onemocněli a nemají na běžné platby.
17. 11. 2011 | 21:44

Jiřina napsal(a):

Ale Pavlíčku Svobodů...
To, že napíšeš, že to je teď lepší než dřív, je pouze tvůj názor. Buď tak laskav a nevnucuj ho jako všeobecnou platnost!
Jako ministr - dokonce v Topolánkově vládě - máš již trvalý punc.
A bavím se tím, že kritizuješ ostatní i politiky, zatímco nám tu krásně píšeš vlastně o sobě.
Být delší dobu v Africe a neopílit se je stejný nesmysl jako dlít pod premiérem Topolánkem a moci o sobě říci, že "jsem čistý".

Ale Pavlíčku Svobodů...
17. 11. 2011 | 21:47

berkowitz napsal(a):

Tam nahoře píše někdo o exekutorech. Tak mne napadá jedna souvislost. Kdo se přihlásí do 2-hého pilíře důch.reformy, tak je vázán doživotně platit pravidelné měsíční úložky. Při nějaké události (rozvod, úraz, nezaměstnanost, živelní pohroma, atd.) nemůže zaplatit a tím se automaticky stává dlužníkem přísl. fondu a může radostně očekávat doma exekutory! Oni si své prachy z nás "vytřískají"!
17. 11. 2011 | 22:04

Maximus napsal(a):

Když někdo pracuje pro OSU, tak to nemůže být slušný člověk. Když slyším v rádiu Jandu, tak to hned vypínám nebo ladím na jinou stanici. To je taková Vondráčková v kalhotech resp. plešatá ženská.
Jinak s obsahem článku lze souhlasit, ale mě to připadá, že lidé snad prahnou po negativních zprávách. Jo, za vlády sovětů jsme se dozvídali pozitivní zprávy jak Serjoža Mičurin vypěstoval někde u Kujbyševa velikou dýni nebo mládežníci vyrubali v dole o nějakou tu tunu uhlí na víc! V TV se nyní ukazuje, že vlastníci jsou většinou Američané, chybí tam sranda, chybí tam filmy o přírodě, fauně naší krásné zemi, chybí tam spousta věcí o životě. Naproti tomu tam jsou pořady kde se po předneseném vtipu v zákulisí ozve smích, abysme věděli kdy se máme také smát. V amerických filmech lidé jsou ohrožováni na životě ptáky, žraloky, mravenci, pavouky či anakondami a piraněmi popř. nedávno na ně útočily i zmutovaná rajčata! Země je ohrožována arabskými teroristy, srbskými zločinci, kteří pašují do Ameriky atom.nálože samozřejmě ruské výroby, planetu ohrožují meteority, ale na poslední chvíli zkázu odvrátí skupina starců veteránů, která s nasazením života katastrofu odvrátí. Američtí hrdinové vždy výbuch bomby či nálože odvrátí 3 vteřiny před výbuchem nebo při rvačkách dostane nejdříve hlavní hrdina jako třeba Stalone nebo Van Damme nakládačku, ale potom vyhraje! Ve střílečkách mají pistole a samopaly nekonečný počet nábojů. Fakt někdy mi Američani připomínají pouze umyté Rusy nebo takové velké děti co sežerou všechno co se jim v médiích, tisku a filmech předhodí!
Pěkný večer, bacha na polární medvědy, prý se rozmnožili, někde zmutovali a útočí na lidstvo! Schwarzeneger je už starý a Stalone i Segal to s medvědy neumí a Van Damm to sám neutáhne, možná by mohli pomoci čtyři z tanku a pes Šarik! Teď mi říká moje pšítulkyně, že možná by si s tím poradil Kevin Kostner, ten je sice na vlky, ale to je skoro stejné jako medvědi.
(Bojim bojim)
17. 11. 2011 | 22:09

podvedený napsal(a):

Za bolševika byla nesvoboda. Byli jsme nadšeni i dojati, když jsme zvonili klíči. Nevěděli jsme, co nás čeká. Bolševik nás čtyřicet let strašil kapitalismem. Dneska vidíme, že měl pravdu. Jsou lidé, kteří jsou u vytržení z toho, jak jsme to natřeli nedemokratickému systému, jak jsme se konečně vymanili z totality, jak si konečně vládneme sami, jak je teď vše dokonalé a jak tedy konečně už máme, co jsme chtěli!

A nyní si položme několik otázek, které s touto euforií souvisejí. Za A, co bylo za komunistů a co z toho sami komunistické špičky měly, za B, co máme dnes a co z toho mají dnešní „polistopadoví“ obroditelé, za C, jaký efekt pro občany přinesla nová éra, éra kapitalismu a zda s tím můžeme být spokojeni.

K otázce A: Víme, že za komunistů byla totalita, nebyla demokracie, z pohledu ekonomického ale existovaly i velice schopné podniky, které uměly vyrábět světové výrobky např.Tatra (suverénně vyhrávala Dakar), Škodovka Plzeň, Poldi Kladno, která uměla takové materiály, že jsme vyráběli vlastní endoprotézy, Plzeňský pivovar, křišťálové sklo, (pověstný český křišťál), byť co do kvality nic moc, ale přece jen byl tu Svit, ale i OKD, hutě, železárny, dostatečná zemědělská výroba a další.To jsou či byly pojmy uznávané ve světě. Ale také víme, že byly fronty na banány, že nebyl dostatek toaletního papíru, že nebyly plné krámy (ne)potřebného zboží, že se jen těžko mohlo cestovat za hranice (když tak jen do zemí RVHP), že existovaly tuzexové poukázky alias bony, ale také, že nebyli nezaměstnaní, že nebyli lidé bez domova či střechy nad hlavou, že se u lékaře a v nemocnicích neplatily žádné poplatky, běžně se jezdilo do lázní, lidé se nedomáhali vyšších mezd, sociálních a jiných dávek a jistot, že se lidé cítili bezpečněji, že důchodci neměli obavy z nevyplácení či krácení důchodu, že pojišťovny pojišťovaly, spořitelny spořily, školy vyučovaly, učitelé neskuhrali o vyšší platy stejně jako lékaři atd., atd.

Co je však podstatné, za komunistů byli také politici, ministři, nejvyšší stranický orgán, krajské a jiné komunální orgány, jejichž představitelé požívali jistých výhod a platy. Není od věci si tedy připomenout, s odstupem 22 let, co těmto „hlavounům“ z jejich velké kariéry zbylo. Zkuste si představit, nebo ještě lépe konkrétně zjistit, jak bydlí a z čeho žijí např. Milouš Jakeš, nebo Lubomír Štrougal. A to byli nějací prominenti režimu, který nás všechny utiskoval. To byli nějací totalitní hlavouni. Uzurpátoři. Nebo krajští a okresní tajemníci a jiní straničtí funkcionáři – a zjistěte si, jak si ve svých stranických funkcích pomohli. Třeba takový František Čuba, socialistický velkopodnikatel, který přivedl na svět socialistický kapitalismus!

Český bulvární tisk zjistil a uveřejnil, jak žijí bývalí prominenti. Tak např., že Milouš Jakeš žije v domku, který spoluvlastní se svým bratrem, žije z nijak zvlášť velkého důchodu – a tento tisk také škodolibě uvedl, že jeho sousedé jej často vídají v místním řeznictví, kde nakupuje nejlevnější druhy masa, např. bůček a nožičky. On, bývalý nejmocnější ve státě! Dnes? Žužla. Tak dlouho byl ve funkci a takto mizerně se zabezpečil na důchod. Jiný zmíněný prominent té doby, František Čuba, je rovněž v důchodu. Žije v rodinném domku, který má na dnešní poměry hodnotu kolem 3 milionů korun! Žije si poněkud lépe než Jakeš, ale to proto, že po revoluci nesložil ruce v klín a pracoval (mimochodem, snaží se pracovat dodnes, ještě není tak starý). Nelze tvrdit, že si ten který funkcionář nepřilepšil, jak by ne, platy měli poměrně slušné proti ostatním, ale ve srovnání se současnou politickou elitou nic moc! Takže obraťme pozornost na současnost a udělejme si malou rekapitulaci.
17. 11. 2011 | 22:14

podvedený napsal(a):

V listopadu 1989 jsme si to vyřídili s bolševiky, konečně jsme si všichni svobodně vydechli. A co se stalo? Novodobý, demokratický a kapitalistický stát za dvaadvacet let všechen tento (výše uvedený i neuvedený) státní majetek, majetek nás občanů, rozprodal! Ba dokonce lze otevřeně říci, rozkradl! Stát dokonce rozprodal i školky, kulturní domy, hřiště, která si občané de facto zadarmo stavěli v akci „Z“. Stát také rozprodal a nadále prodává byty, které si lidé šedesát i více let vlastními náklady zvelebovali (stát do nich relativně nic, resp. ne mnoho investoval) v domnění, že tak činí pro sebe a pro své děti. Stát prodal i úspory lidí, když prodal banky. Za to všechno stát získal, mj. i v kuponové privatizaci, miliardy – a kromě toho po celou dobu vybíral daně, sociální a zdravotní pojištění, jako každý jiný kapitalistický stát, pro který jsou daně jediným příjmem. Říkáme-li ovšem stát, máme tím samozřejmě na mysli někoho konkrétního, tedy politiky. Říkáme-li, že tak učinil stát, musíme říci, že tak učinili politici.

K otázce B: Zkusme si odpovědět na otázku: „Kde všechny ty miliardy jsou?“ Notabene při vědomí, že státní rozpočet v době pádu totality nebyl v minusových číslech, že i na důchodovém pojištění bylo (mělo být) 80 miliard korun! Po dvaceti letech vytoužené svobody máme státní rozpočet v hlubokém deficitu. V takovém deficitu, že musíme omezovat výdaje a utahovat si opasky. Abychom si na tuto otázku mohli odpovědět, musíme si připomenout několik faktů a jmen. V této souvislosti je třeba si např. zjistit jak bydlí, z čeho žijí a jaké mají majetky např. Stanislav Gross, Aleš Řebíček, Mirek Topolánek, Marek Dalík, ale také Václav Havel, Václav Klaus a další, mimo politické osobnosti Kožený, Pitr, Krejčíř, Bakala, Kellner a řada jiných velkopodnikatelů, kmotrů a bossů, včetně současných vládních politiků (Kocourek) a vládnoucích struktur.

V současných podmínkách jsou rovněž nepřehlédnutelné příjmy šéfů ČD, ČEZ, ČSA, ČT, NKÚ, členů dozorčích a správních rad, odměny na ministerstvech, platy (plus náhrady) poslanců a senátorů, soudců atd. Těch faktů je celá řada, o těch však při řešení domácí ekonomické krize politici nehovoří. Když ano, tak např. formou peněžní poukázky s připomenutím občanům, že každý z nich dluží státu peníze v řádu 150 tisíc korun, suma sumárum 1,5 bilionu korun, které chybí ve státní pokladně. Tedy abychom tomu rozuměli, ony chybí ne proto, že je, jak se snaží Kalousek zdůvodnit, „prožrali občané“, ale chybí proto, že byly výše uvedenými lidmi rozkradeny. Dříve se tomu říkalo „defraudace“, tedy zneužití v osobní prospěch, dnes to má být odměna za úspěchy současných politiků a podobných individuí, které takto budovali (a stále „úspěšně“ budují) náš novodobý kapitalistický a demokratický stát!
17. 11. 2011 | 22:15

podvedený napsal(a):

K otázce C hledejme odpověď v konstatování, že si zopakujeme úvodní větu a slova druhého odstavce: Za bolševika byla nesvoboda. Byli jsme nadšeni i dojati, když jsme zvonili klíči. Nevěděli jsme, co nás čeká. Bolševik nás čtyřicet let strašil kapitalismem. Dneska vidíme, že měl pravdu!

Možná že ne tak docela, protože s kapitalismem spjatá demokracie, která je virtuálním nosičem podstaty kapitalismu, byla totálně, neřkuli brutálně zneužita. Otázkou je, zda by tomu v kapitalistickém systému mohlo být jinak, zda jsou nějaké relevantní záruky, že demokracie nemůže být zneužita. Osobně se domnívám, že takové záruky neexistují, ale naopak, je to průvodní a typický jev kapitalismu.

Máme-li vzít alespoň částečně vážně ono (tehdy virtuální) strašení kapitalismem ze strany bývalých komunistů z dob totality, musíme dnes zcela bez nadsázky přiznat, že měli pravdu. Svoboda, kterou jsme pádem totality získali, je sice moc pěkná záležitost, jenže není pro každého. Stejně tak je tomu s doménou demokracie. Ta je platná jen pro několik vyvolených, ten zbytek je s demokracií spojován jen tím, že oni mohou, protože mají právo a moc, ostatním občanům už zbývá jen se před „jejich právem a mocí“ ohýbat. Ohýbat pod tíhou břemene které občanům „jejich“ demokracie nakládá na již tak dost ohnuté plece. Jinak bychom si stěží pokládali a hledali odpověď (jako by) na záhadnou otázku: Tak kde, sakra, jsou ty miliardy za rozprodaný stát? Upřímně řečeno skoro jistě odpověď známe. Ale co je nám to platné, že? Nemohu než v této rovině skutečností konstatovat: Kde jsou ty časy, kdy to stálo za ...! Zde není od věci připomenout slova pana prezidenta V. Klause který prohlásil, že naši občané zažívají nejstabilnější a nejplodnější roky existence našeho státu. Je-li tomu tak, jak bude za několik let?
http://www.blisty.cz/art/61024.html
17. 11. 2011 | 22:16

Kanalnik napsal(a):

odpovedi na sve otazky ohledne dnesniho soucasneho stavu veci verejnych necht si kazdy da sam sobe a pak at jde do politiky ci nejake obcanske iniciativy (nebot at neco zacne delat sam) a prispeje ke zmene k lepsimu alespon ve svem bezprostrednim okoli

tolik zluci a zapsklosti na jedne strance aby clovek pohledal, osobni utoky (jen kvuli tomu, ze autor je autor), k veci minimum a kdyz uz neco, tak skrze vzpominkovy optimismus a bryle strachu s tim soucasnym marasmem neco osobne udelat

mor a nestovice na vas bando!

(Pehe ma pravdu)
17. 11. 2011 | 22:45

juvel napsal(a):

22 let po pádu komunistů je zřejmé, že diktát kapitálu, peněz je tvrdší a bezohlednější než byl diktát komunistů. Nikdy nebylo mezi lidmi tolik strachu jako nyní: strach o práci, strach onemocnět, strach že nebude na důchod, strach že bez peněz se člověk nedovolá spravedlnosti, strach z exekutorů, strach z podvodníků a násilníků a hlavně strach z budoucnosti.
17. 11. 2011 | 23:00

Josef K. napsal(a):

Československý socialismus, od roku 1970 jsem žádného komunistu v této zemi neviděl. Viděl jsem jen mnoho postaviček, bolševiků a kolaborantů, lidí průměrných ale i statečných. Ovšem okupace byla příležitostí pro lůzu, která již s ideí neměla nic společného. Značná část obyvatelstva se v zájmu vlastního blahobytu uchýlila pod křídla KSČ, a přetvořila se v podporovatele ruského imperialistického krámu. Ruská velmoc na hliněných nohách se zhroutila, nezhroutil se ale normalizační režim. Jedna garnitura, závislá na ruské velmoci, zcela zdegenerovala a nastoupila garnitura druhá, také závislá na ruské velmoci. Dnes jsme svědky také její degenerace a po nějakém času se také zhroutí. Průměr jede stále dál...Ti, kdo udávali před čtyřiceti lety, udávají i dnes, jen to má jinou formu, ti , kdo kolaborovali s mocí, kolaborují i dnes....Stačí si porovnat média té doby a dnešní, rozdíl není patrný.
17. 11. 2011 | 23:14

arnazach napsal(a):

Je to jinak, než jsem si vůbec dovedl představit na samém začátku devadesátých let, a je to mnohem lepší než jsem si vůbec dovedl představit koncem let osmdesátých. Vlastně je to ještě lepší, než kdyby byl náš svět nejlepším z možných světů, neboť je co oslavovat i v co věřit.
17. 11. 2011 | 23:14

Občan napsal(a):

Pane Kanálníku,

většina lidí byla vždy pasivní a k nějaké akčnosti je vybudilo pouze hodně velké nebezpečí. Mejdan v roce 1989 se uskutečnil jen proto, že lidé si byli naprosto jistí tím, že proti nim nikdo nezasáhne. Kocovina po něm je hodně drsná, trvá už sakra dlouho a spíš se zhoršuje.

Většina lidí si v r. 1989 přála jenom zrušení "vedoucí úlohy strany", uvolnění hranic a mírnou liberalizaci ekonomiky. A také jim to "revolucionáři" slibovali, ba dokonce se tím zapřísahali. Výsledek slibů pociťuje negativně stále víc lidí.

A občanské iniciativy? Hmm...
Doposud jich už proběhlo docela dost a výsledek? Stupidní kroužkování ve volbách, házení vajíček po Paroubkovi a přesvědčení dědků a babek ke spáchání ekonomické sebevraždy. Dost tristní výsledek, nemyslíte?

Lidé se oprávněně bojí aktivity. Protože dnes kvůli ní mohou přijít o práci, o střechu nad hlavou, o možnost zaplatit dětem studium. Stačí se podívat na to, jak dopadli někteří odboráři, zejména v menších podnicích. Atmosféra strachu je dnes mnohem horší než za komunistů a nějakou výraznější aktivitu si může dovolit jen ten, kdo si je jist svým existenčním zajištěním.
17. 11. 2011 | 23:23

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Josef K.:
"Jedna garnitura, závislá na ruské velmoci, zcela zdegenerovala a nastoupila garnitura druhá, také závislá na ruské velmoci." ☺☺☺
Ta rusofóbie ale dává zabrat, že?
17. 11. 2011 | 23:38

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Občan:
"výraznější aktivitu si může dovolit jen ten, kdo si je jist svým existenčním zajištěním." Svatá pravda, mohu otevřeně psát o tom, co mě pálí. Jsem důchodce. ☺
17. 11. 2011 | 23:40

Eleshar napsal(a):

Článek velmi krátký, velmi velmi jednoduchý, naprosto a zcela neúderný.

Přesto dokonale přesný a parádně shrnující mimořádně široké spektrum vzájemně více či méně souvisejících témat (jistá hrubá komparace obou režimů, mediální obraz světa včera a dnes, jeho vliv na občana obecného, konsum, oprávněná a opodstatněný kritika současné garnitury ze strany *komunistů*, korupční chobotnice neuvěřitelných rozměrů, "politické" vyhazovy, kultura akvarijních rybiček) - kdo trochu přemýšlí, vidí dalekosáhlé souvislosti a vnitřní závislosti.

Kde jste všichni dnes byli, když jsme na vás čekali na Václaváku?
17. 11. 2011 | 23:45

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Byl jsem na Černém Mostě.
17. 11. 2011 | 23:52

mb napsal(a):

asi dobrej blog ... ale mozna bezvychodny ....

/ to eleshar ... ja jsem (byl) marod a chrchlám ... /
18. 11. 2011 | 00:31

Lena napsal(a):

ZM:
Ano, svatá pravda, byl požadavek na placení ve služebních autech, protože svoje rádio si může poslouchat majitel, což se ve služebním autě neděje, takže podle vychytralců z příživnických autorských pijavicových organizací je to veřejná produkce.
U nás v práci se objevil dopis od OSA, že prý provádíme veřejnou produkci a máme platit. Kolegyně si totiž do prodejny přinesla své rádio, protože je tam po většinu doby sama. Když přišel zákazník, rádio vypnula nebo ztlumila až k neslyšitelnosti a vykládala o zboží. Podle DVOU (jeden by na to nestačil) OSAparazitů, kteří si od ní nechali asi 20 minut vykládat o zboží, měla firma platit poplatky.
Já jsem si koupila externí disk za 2 240 Kč, z čehož 240 Kč byl poplatek OSE! Zač? Za to, že se mi MOJE fotografie už nevešly do PC? Že by mi OSA platila za ty fotky?
Před pár lety OSA prudila jakousi amatérkou hudební skupinu, že je budou taky "ochraňovat". A to tak, že jim skupina bude platit horentní částky za svou VLASTNÍ produkci (svoje autorské písně) a OSA jim bude na oplátku vyplácet po každém koncertu nějaké drobné požitky zato, že si své písně veřejně zahráli.
Švagr, vyučující hru na kytaru a zároveň vydávající CDéčka, chtěl udělat nějakou prezentaci na net a zjistil, že opravdu může použít jen a výhradně svoje vlastní nahrávky s tím, že hraje klasiku nepodléhající autorskému poplatku a nahrál si to s kamarádem, ale CD VYDALA firma, která má rovněž nárok na poplatky. To jako kdybych já měla nárok na nějaké požitky ze zisku svých zákazníků, protože bych měla "autoraká práva" na jejich faktury, když jim zpracovávám účto.
Ono je těchhle svazů víc: http://www.dusevnivlastnictvi.cz/scripts/detail.php?id=20
Přiznám se, že mi je jejich působení a rozdělení kompetencí poměrně dost nejasné.
Co je mi však jasné zcela, je to, že když si budu chtít udělat prezentačku fotek k nějakému tématu, budu si muset hudbu nahrát sama nebo pomocí nějakých kamarádů. Protože tihle výtečníci prý už čmuchají i na youtube a hledají prezentačky z dovolených (když to přeženu) a dle mojí informace je prý poplatek za takovouhle prezentaci ve výši cca 300 Kč MĚSÍČNĚ! No a když to chci pro instituci, tak si nějaký exces dovolit nemůžu.
Jeden známý mi tvrdil, že mi postačí, když hudbu od skladatele aspoň 70 let mrtvého bude hrát orchestr taky tak nějak zhruba stejně let "mrtvý", tak to snad nemůže ničemu vadit. Ale nevím, jestli musí být náhravka min. 70 let stará nebo jestli orchestr nesmí 70 let existovat...?
Připadá mi to velmi přehnané až hyenovité. Hlavně to placení při zakoupení nosiče, který by MOHL nést nahrávky a filmy podléhající autorským právům, mě vysloveně vytáčí.
18. 11. 2011 | 00:52

Lena napsal(a):

ZM:
dodatek - paradoxně taková NASA poskytuje fotky pro nevýdělečnou činnost zdarma. Ale dejte k jejich prvotřídním fotkám nějakého našeho druho- nebo kolika řadového hudebníka a průser!
18. 11. 2011 | 01:04

karel martel napsal(a):

Milý pane doktore.
25. listopadu 1989 jsem byl účasten oslavy svatořečení Anežky České ve Svatovítské katedrále.
Má představa o úloze Círve svaté v životě tohoto národa v ten okamžik a v krátkém následujícím historickém úseku do pohřbu Františka kardinála Tomáška byla naplněna nadějí na renesanci skutečného křesťanství.
Pak nám Daniel Herman sdělil, co ve skutečnosti Církev opravdu zajímá.
Tím nám současně vysvětlil, že jakákoli renesance víry, naděje a lásky bude muset přijít ze zcela jiného směru.
Češi mají v povaze tvrdošíjnou důvěru, že věci se dají zlepšit. Že žádná protireformace, Protektorát ani normalizace tu nejsou navždycky.
Co jim dává zabrat, je definice společného zájmu.
Možná se ale stačí vrátit k nejmenšímu společnému jmenovateli. Je to prakticky už zakázané říkat, ale ten společný zájem je zájem národa.
Tam, kde přestává fungovat všechno ostatní, je dobře si připomenout, kdo jsme.
18. 11. 2011 | 02:27

Saltzman napsal(a):

Zda bylo hůř či líp před dvaadvaceti lety je jen zástěrka toho, že současné problémy jsou oprávněně občany napadány. Nemá už žádný smysl neustále omílat stará známá fakta o "banánech socialismu". Teď, právě dnes a v tuto chvíli se děje velký podvodný útok na občany tohoto státu!
Onen útok je veden z mnoha státních i soukromých pozic. Ve státní sféře, která je placena občany státu a nikým jiným, se důrazně preferuje majetnost a nemajetní jsou diskriminačně ubíjeni nezajištěním jejich sociálních minim. Stamiliardy utíkají směrem k majetným a nemajetní po dlouholetém pracovním vydírání, až otrockém, jsou ponecháni žití v bídě, pokud nejsou už schopni si pomoci sami, nebo mezi sebou navzájem.
Nelze jistě generalizovat a tak určitě se dá nacházet mnoho příkladů jiných, se mnou nesouhlasných. To však jen znamená, že výjimky potvrzují pravidlo. Stejně jako se plošně v devadesátých letech rozhazovalo, dnes se plošně šetří - na chudině. V děravém systému odvodu státu se pro výjimky nedostane do eráru ročně desítky miliard, které by tam správně měly dotéct. Naprostá většina podnikatelů a firem se snaží stejně jako v devadesátých letech o únik z daní a daří se to stále lépe než na počátku. Jen je to víc pojištěno výjimkováním, odůvodněním, nekontrolou státem.
Chudina tuhle možnost nemá a neměla. Nemá také na soudy a úplatky. Mnohdy nemá ani pracovní místa, kde by byly aspoň základní finance pro život. Zdůvodňovat to tím, že dosud chudina příliš inkasovala od státu je víc než sprosté! Je to účelová lež mocných, kteří směřují veškeré finance směrem k majetným, ač ona chudina dala do státní kasy zdaleka nejvíc svým přidáním hodnoty!
18. 11. 2011 | 05:43

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

Další mazaný právník, který by se rád svezl na vlně nespokojenosti a zajistil si lukrativní job, Němec a spol je mementem, pozor na ně!
18. 11. 2011 | 07:26

aga napsal(a):

občan

...Atmosféra strachu je dnes mnohem horší než za komunistů a nějakou výraznější aktivitu si může dovolit jen ten, kdo si je jist svým existenčním zajištěním...

Výraznější aktivity si dnes obvykle dovolí ten, jehož existenčně zajištují právě tyto aktivity. Svědčí o tom předvolební kvas různě se přeskupujících, v zásadě ovšem stále stejných tváří, za kterými stojí stále stejní sponzoři a zájmy.
18. 11. 2011 | 08:01

Luba napsal(a):

Pozor! Milí diskutéři, následuje důležitá výzva!

"...
Výzva Protikorupční linky

Podejte trestní oznámení v kauze zmařených 12 miliard, které mohly posloužit v ČR k mnoha prospěšným účelům.

Cílem protikorupční linky je zapojit do podnětu co nejvíce občanů, kteří se domnívají, že není možné ztrátu 12 miliard Kč přejít bez obvinění konkrétní osoby, která nevykonávala za vysoký státní plat své povinnosti.

Oznámení pro podezření z porušení povinností při správě cizího majetku může každý, kdo toto podezření má, podat zde:

https://www.centralniregistrdluzniku.cz/protikorupcni-linka-pridat.htm

Vzhledem k tomu, že jsou data šifrována, informace o takovémto anonymním oznamovateli nejsou ukládány. Oznámení je přiděleno číslo jednací a státní orgán se jím musí zabývat.

Korupce snižuje životní úroveň všech

Pokud má někdo pochybnosti o tom, že není nutné proti korupci bojovat, je třeba připomenout několik základních faktů. Životní úroveň občanů v zemi se snižuje až o 50 procent právě zkorumpovaností úředníků a politiků."

http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/214301.aspx
18. 11. 2011 | 08:28

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

A Kalousek nebo Kubice to ještě neudělali?
18. 11. 2011 | 08:33

SuP napsal(a):

Občan -
Pokud vám přijde normální 2x nezaplatit za elektriku (tedy rok ji odebírat zadarmo), tak čemu se divíte?
Může za to Kalousek. To je fakt.
18. 11. 2011 | 08:58

SuP napsal(a):

Lubo -
Obávám se, že jste na omylu, kam vás chtěli dostat. Mimo toto totiž bylo řečeno i to, že peníze, které si takto MUS vypůjčila, byly i s úroky vráceny. A na systému, že privatizant zaplatil kupní cenu z nabytého majetku, stála celá privatizace, protože by jinak neproběhla. Peníze neměl nikdo. Proto taky Kalousek musí konstatovat, že tuto ztrátu nikde neevidují. Naopak paní Benešová musí obvinit vládu z liknavosti, protože je k ní v opozici.
18. 11. 2011 | 09:04

franky napsal(a):

Pane Svobodo
Prosím o vysvětlení poslední věty, které nerozumím.
....bez trochy úsilí na obhajobu společného zájmu.
18. 11. 2011 | 09:07

pgjed napsal(a):

To noctem:

Oběť mediokracie? Nepochybně!

To Maximus:

Silně přeháníte, v některých věcech kecáte!
18. 11. 2011 | 09:09

martys napsal(a):

SUP:
elektrika se platí zálohově měsíčně...tzn. dvě platby nerovnáse rok!
to jen tak na okraj....

a asi jsi nepochopil vůbec co chtěl dotyčný říct. není normální neplatit za elektriku! účty se samozřejmě platit mají a musí! nenormální je ,že se člověk dostane do situace že těch pár stovek není schopen zaplatit!!!
18. 11. 2011 | 09:21

orttt napsal(a):

Tento stát je státem pro bohaté, tedy pro podnikatele a manažery.
Ti ostatní, tedy učitelé, vědci, zaměstnanci, obyčejní úředníci a dělníci, žijí v bídě, jakou jejich rodiče nepoznali.
Čeští podnikatelé dnes mají nepředstavitelné výhody, výhody, o jakých se komunistickým funkcionářům ani nezdálo (odpisy, nejnižší daň z příjmu na světě, zastropované zdravotní a sociální pojištění). Přes toto soustavné protežování nedokázali vytvořit za víc než dvě desítky let ani jeden podnik nadnárodního významu, naopak prosluli po celém světě rozkrádáním a korfupcí. I proto se jich slušní lidé štítí.
18. 11. 2011 | 09:50

Pocahontas napsal(a):

martys

no mne to zas tak nenormální nepřipadá.
Pokud člověk vydělává třeba 10 000, tak za elektřinu platí měsíčně asi 15% platu, to normální není, jednou se opozdí, za 2 plátky uže je 30%, pak vám to odpojí, za opětovné zapojení chtějí 6 litrů a už to jede.
18. 11. 2011 | 09:51

Petr napsal(a):

Pane Svoboda,
nebyl jste taky náhodou jedním z těch Nadlidí co vedl tento stát?
A myslíte si že za dnešní stav mohou lidé každoddeně dřoucí ve fabrikách a na polích? Já myslím, že za to můžete vy Nadlidi tam někde nahoře.
18. 11. 2011 | 09:54

Pocahontas napsal(a):

martys

ještě bych dodala, že to je dřív, než na nový zimník, co mi vždy připomínala moje matka, ale v jiné souvislosti.
Zvlášť ve společnosti, kde 60% lidí nedosáhne ani na průměrný plat, ale ceny elektřiny jsou dle mého madprůměrné.
18. 11. 2011 | 09:59

juli napsal(a):

Kanálníku, není třeba přispívat k lepším zítřkům tí,. že polezu do politiky nebo do občanského sdružení. Máte o tom dost naivní představy, že tím něco změníte. Ono totiž úplně stačí, bude-li se každý z nách chovat jako člověk - pracovat, nekrást a nepodvádět.
18. 11. 2011 | 10:00

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Pocahontas:
"60% lidí nedosáhne ani na průměrný plat" To je v datových souborech s jedním otevřeným koncem zákonité.
18. 11. 2011 | 10:04

martys napsal(a):

pocahontas:
no dyt jsme v podstatě zajedno....dyť jsem psal, že mi příjde nenonormální aby měli lidi tak malé platy, že je vykolejí pár stovek za běžnou věc jako je např. elektrika. a za to že ten systé je takový za to už Kalousek a spol jsou zodpovědní!
18. 11. 2011 | 10:07

ZM napsal(a):

Občan 17. 11. 2011 | 21:44 -

asi nečtete důkladně. Napsal jsem-Exekuce, to je samozřejmě velký problém, ale je potřeba taky umět odlišit.

Byla by zajímavá statistika, např. přibližně kolik procent lidí má exekuci v důsledku nesplácení úvěru lichvářům v případě smlouvy, kterou podepsali naprosto dobrovolně bez jakéhokoliv nátlaku, kolik přibližně procent lidí má exekuci v důsledky nedokonalých zákonů (např. proto, že u nich měl trvalý pobyt nějaký dlužník) atd.
18. 11. 2011 | 10:07

ZM napsal(a):

Lena - asi to ještě dlouho bude tak (a možná naapořád), že v tomto státě se líp budou mít lidi, kteří parazitují na ostatních v důsledku nedokonalých zákonů (OSA, exekutoři, atd.).
Možná že vytvoření příslušných zákonů právě v takové podobě byl přímo záměr příslušných poslanců a ne jen odfláknutá práce.
18. 11. 2011 | 10:13

ZM napsal(a):

orttt - tzv. nadnárodní podniky jsou akciové společnosti. Struktura jejich akcionářů je různá, ale v mnoha firmách mají podíly např. majitelé ropných polí, kteří nemají se zakladateli firmy nic společného, ale prostě se snaží někam investovat finanční kapitál, protože si uvědomují, že ropa jednou dojde.Nevím o případu (samozřejmě neznám historii všech firem), kdy by zakladatel nebo zakladatelé firmy stále vlastnili 100 % akcií. Pokud někdo buduje velkou firmu, tak na to potřebuje dostatek kapitálu. A ten získá např. prodejem části akcií.
18. 11. 2011 | 10:19

ZM napsal(a):

martys 18. 11. 2011 | 09:21 -

Bylo by zajímavé podrobněji rozebrat toto téma. Tedy rozebrat osudy lidí, kteří se dostali do situace, že nemohli zaplatit za elektřinu. Spotřeba elektřiny v domácnosti může být při úsporném využívání elektřiny mezi 1 až 3 kWh denně, samozřejmě záleží na počtu členů domácnosti, vybavení atd.Měsíčně je to tedy v rozmezí 30 až 90 kWh. Při ceně v průměru 4 Kč za kWh je to v rozmezí 120 až 360 Kč. Poplatek za odeslání platby složenkou je tuším stále 22 Kč. Co může u nějakého člověka způsobit takovou bídu, že nemá měsíčně ani 300 až 400 Kč na elektřinu? Můžou to způsobit např. povodně, byly takové případy.Jiné případy byli, že daný člověk byl v nemocnici a spoléhal na příbuzné, kteří ale účty nezaplatili.Ale u některých lidí to je jinak. Oni prostě nemají peníze, protože jsou např. alkoholici, nebo jsou závislí na hracích automatech, nebo si prostě myslí, že se jim nemůže nic stát, když to nezaplatí. Rozhodně nejsou všichni "oběť systému".
18. 11. 2011 | 10:27

arnazach napsal(a):

ZM:

Co to je OSA, prosím?
18. 11. 2011 | 10:28

arnazach napsal(a):

Aha, už to vidím, Ochranný svaz autorský.
18. 11. 2011 | 10:29

Občan napsal(a):

To SuP a ZM:

Tedy, pánové, já nevím, kde žijete, ale v reálném světě to není zcela jistě.

1) Energie, topení a teplá voda se platí měsíčními zálohami

2) Pro ZM: Domácnost, která netopí elektřinou a neohřívá s ní vodu, má sice nižší zálohy na elektřinu, ale o to vyšší zálohy na teplo a TUV. Jen pro příklad - v Praze, v bytě 1+1 (42 m2) I. kategorie (dálkové topení a dálkový ohřev vody), je měsíční záloha na topení a TUV 1670.- Kč. Takže i když bude dotyčný svítit podomácku litými lojovými svíčkami, cmuchtit jídlo na nasbíraných klaccích na litinovém bubínku na balkoně (což sousedé jistě velmi ocení) a prát v ruce ve studené vodě, měsíčně zatáhne skoro dva litry za NEODHLÁSITELNÉ ústřední topení a teplou vodu. Vaše představa o nákladech na elektřinu je skutečně iluzorní - zjevně jste zatím ušetřen vedení samostatné domácnosti.

3) Jedno, maximálně dve nezaplacení MĚSÍČNÍ zálohy = okamžité odpojení elektroměru a exekuční vymáhání dlužné částky. Plus několikatisícový poplatek za znovupřipojení (2000 - 6000.- Kč). Plus poplatky za vymáhání, které mohou snadno a rychle dosáhnout až DESÍTEK tisíc Kč.

4) Do platební neschopnosti se lze dostat VELMI snadno. Kupříkladu prachobyčejnou komplikovanou angínou spojenou s 25tidenní neschopenkou. ČSSZ má totiž KAŽDÝ ÚKON, spojený s výplatou nemocenské, 30 dní!!!!! Nikoli na vyřízení CELÉ platby, ale na KAŽDÝ úkon. Takže je zcela běžné, že lidé čekají na nemocenskou 3-6 měsíců. Manželka letos marodila dva měsíce, 15. září jí byla ukončena neschopenka, řádně odevzdala lístek na peníze a hlášenku o ukončení neschopnosti a DODNES ještě nedostala za srpen a půlku měsíce září ani korunu! Po DVOU urgencích zjistila, že ČSSZ to špatně zadministrovala a musela provádět "další úkony". POTŘETÍ urgovala nemocenskou minulý pátek a bylo jí řečeno, že peníze byly konečně odeslány. Je pátek a na účtu je nemá stále. Naštěstí máme můj plat, ale ty peníze nám dost chybí. Osaměle žijící člověk je v takové situaci rázem totálně v (cenzura).
Takže, pánové, do platební neschopnosti se člověk dostane VELMI snadno a ZCELA nezaviněně.
18. 11. 2011 | 11:01

Ferda napsal(a):

Pavlík Svoboda napsal poněkud plytký blog, ale co očekávat od příslušníka kleptokratického establishmentu. Jakoby se podbízí kritikou některých nešvarů současnosti a chce, abychom odhodili pasivitu a trochu se snažili o ohajobu společných zájmů. Tady ovšem platí, každý podle svých možností a těch měl Svoboda daleko více. A nevyužil jich nebo alespoň o tom není nic známo. Navíc byl u toho, kdy korupce se rozbujela do nevídaných rozměrů za Topolánka. Jakou pak legislativou přispěl k tomu, abychom se mohli projevit momo možnosti jednou za 4 roky vhodit lístek do urny u manipulovaných voleb ? Prý se mu dnes líbí, jak se můžeme rozhodovat, mluvit a myslet svobodně. Možná to platí pro něho s naditou peněženkou. Ale jakou asi svobodu rozhodování má bezdomovec nebo člověk bez peněz a práce ? Možná může mluvit svobodně, ale je mu to k pr.u. Svobodné myšlení je vnitřní osobní záležitost. Nakonec se sám popře, když na konci blogu píše, že zná případy, že lidé přicházejí o práci, když se postaví proti systému. Tak jak je to s tou svobodou ?
18. 11. 2011 | 11:11

Alexandra Alvarová napsal(a):

Autor: Pekne. Souhlas.
Karel Martel: ano, ale narodni zajem si dnes vypujcili ti, kteri si pod nim predstavuji jen jedno slovo: JA. Myslim ze nejlepe dnes narodini zajem reprezentuji vsechny ti protikorupcni neziskovky. To je narodni zajem jako bejk.
Luba: Jdu oznamovat. Si O to bude pro kocku, ale aspon nezustanu jen u kafrani.
18. 11. 2011 | 11:14

Alexandra Alvarová napsal(a):

oprava: Sice to bude pro kocku...
18. 11. 2011 | 11:16

martys napsal(a):

občan:
tak tak.....a bohužel stále méně lidí je schopno si pro takové situace vytvářet nějakou rezervu!
a za to taky mohou ti rozkradači tam "nahoře". místo toho aby dělali lidem život snesitelnější a příjemnější, tak se starají jenom o svoje kšefty a mají plnou hubu demokracie a zodpovědnosti, jak by se měl člověk o sebe postarat sám
18. 11. 2011 | 11:19

Oslýk otrávený napsal(a):

Nelíbíte se mi vy, jakožto politik. Sedíte, berete plat, a problémy, které vidí už i slepý, jsou "virtuální realita".
18. 11. 2011 | 11:20

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Občan:
Nerad bych byl za hnidopicha, ale nerozumím tomuto:"... a prát v ruce ve studené vodě, měsíčně zatáhne skoro dva litry za NEODHLÁSITELNÉ ústřední topení a teplou vodu." Míníte tedy platit teplou vodu a neužívat ji??
18. 11. 2011 | 11:28

Lena napsal(a):

ZM:
"Možná že vytvoření příslušných zákonů právě v takové podobě byl přímo záměr příslušných poslanců a ne jen odfláknutá práce."
Nejste sám, koho to napadlo. Dnes už si nemyslím, že "možná", ale jsem si tím dost jistá. Zákony nebo části, které se nedají zneužít, je prakticky vůbec nezajímají. Včera se v rádiu chvástal M. Benda a přitom od kamráda, který s ním mluvil o OZ, vím, jak báječně uměl otočit a lhát, když spolu domluvili a mohl to prezentovat dál.
18. 11. 2011 | 11:48

antiovce napsal(a):

...já a má 7 letá dcera jsme to pochopili
18. 11. 2011 | 11:48

Občan napsal(a):

To Zbyněk Matyáš:

Samozřejmě.
Protože pokud si myslíte, že je spotřeba ÚT a TUV počítána podle takových těch měřidélek na radiátorech a kohoutcích, tak není. To jsou pouze orientační kontrolní údaje, ale konečná spotřeba se rozpočítává dost složitým poměrem podle velikosti bytu, počtu osob a polohy bytu v domě a pro odečet slouží údaje na patě domu.
Takže v paneláku můžete šetřit jak zoufalec, ale neušetříte nic. Obdobná situace je i v družstevních bytech a ve zprivatizovaných bytech (ale tam je to dáno také strukturou majitelů - převážně starších lidí, kteří přenechali správu různým společnostem).
Lépe jsou na tom jenom majitelé bytů novostaveb v kondominiích, kde je každý byt samostatnou účetní jednotkou.
18. 11. 2011 | 12:02

Pocahontas napsal(a):

ZM

no konečně se tady něco praktického dozvím.
Můj sen je platit za elektriku 300-400Kč, jak vy píšete. A ačkoli tedy vařím i topím plynem a elektřinu mám skutečně jen na základní spotřebiče, tak platím 4x více. Celé rodině lezu na nervy, že pořád někde zháším a honím je po 9 spát, aby nesvítili. A úsporky mám všude.

Nemám tedy svíti vůbec a nepouštět ty přístroje též vůbec, nebo jak se mám dostat na ty 3 stovky? PORAĎTE
18. 11. 2011 | 12:18

vlado napsal(a):

Podvedený. Ta Vaše rekapitulace stojí za to přečíst a to proto,že jste to napsal za mnohého z nás, kteří to tak cítí a prožívají. Přesto, že nás je mnohem více než těch které mají za svými zády obrovské mění a tím bohaté sponzory, media a globální kapitál, budou s námi nadále jednat jak s povlem.
Naši politici pojali svou úlohu jako kořist nikoliv jako službu národu. Voleb se vůbec neobávají buď peníze věnované sponzory
se projeví nebo si jedno volební počkají. Zatím to platilo pro obě rozhodující strany ČSSD i ODS. Tak jaké ponaučení?
18. 11. 2011 | 12:28

krajan napsal(a):

ZM 10:27
Máte vůbec alespoň matnou představu o tom,jaké výkony mají doma používané základní spotřebiče,že uvádíte tak fantasticky směšná čísla o odběru elektřiny? Na příklad jen ohřátí jednoho rendlíku s obědem odebere cca 1kWh.Slyšel jste to někdy?
18. 11. 2011 | 13:27

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Občan:
Asi jsem dost nechápavý, ale stále Vám nerozumím. Teplou vodu platíte takřka paušálně nezávisle na spotřebě a přesto chcete prát v ruce ve studené vodě. Je to na mne příliš složité.
18. 11. 2011 | 13:30

Zbyněk Matyáš napsal(a):

vlado:
"Tak jaké ponaučení? " Volit někoho úplně jiného.
http://www.pirati.cz/
18. 11. 2011 | 13:32

SuP napsal(a):

martys -
Zálohy se platí měsíčně, vyúčtování 1až 2x do roka. Neslyšel jsem nikde o odpojení sítě na zálůadě nezaplacené měsíční zálohy.
18. 11. 2011 | 13:56

Ing. N. napsal(a):

(Luba)
Právě jsem odeslala trestní oznámení na protikorupční linku.
18. 11. 2011 | 14:22

Lena napsal(a):

SuP:
Jihomoravská plynárenská vypínala (možná ještě vypíná) plyn po nezaplacení záloh. Seznámila jsem se i s tím paragrafem, kde bylo napsáno, že "MŮŽE". Nikoliv musí.
18. 11. 2011 | 14:30

Lena napsal(a):

SuP:
Jihomoravská plynárenská vypínala (možná ještě vypíná) plyn po nezaplacení záloh. Seznámila jsem se i s tím paragrafem, kde bylo napsáno, že "MŮŽE". Nikoliv musí.
18. 11. 2011 | 14:30

Jaromír Máša napsal(a):

Především, svoboda: svobodně myslet nezakazuje ani Bůh, dokonce m"žeme vůči Bohu vést námitky, židé to v náboženské literatuře dělají, ostatně vedeme stálou diskusi s Bohem, možná, že se tomu říká modlitba. Neposlouchal jsem rádio, nečetl noviny, neposlouchal Svobodnou Evropu a jiné, protože jsem se přesvědčil, že tyto zprávy způsobují sreach. Svoboda myšlení je prostě nejspíše dar od Boha, stejně jako jeho nalinýrovanost je "dar od čerta". Záleží na tom, zda myslíme logicky, nebo debilně.
Svoboda komunikace: v padesátých letech jako studenti jsme měli diskusní skupinu, složenou z příslušníků různých fakult, různých vyznání, (jen židy jsme neměli, protože prostě našeho stáří nebyli k disposici), různých politických názorů, scházeli jsme se u mne v bytě, pravidelně, vydávali časopis. Samozřejmě jsme byli sledováni, samozžejmě od jednohosouseda nás npíchli (ten pak na mne šilhal), samozřejmě, že po mně šlo jako po organizátorovi mnoho zéflů, včetně takových jako byl spisovatel Bondy, ale já si říkal, kdyby každý byl tak svobodný, tak tu žádná nesvoboda prostě nebude, začít musí člověk vždy u sebe.
Štva mě ale ta argumentace s frontami na banády: kurník šopa, co je důležitější, banány anebo brambory? Dnes styojí brambory téměř víc než banány. A zdejší jablka, švestky, třešně a podobně hnijou na stromech, zatím co USA hrušky stojí skoro jako mango. Jsme živi z banánů, jablek, zelí a vepřového, anebo z banánů, avokáda a klokaního masa?
Víte, drahý pane doktore, tady jde o kejhák: můj otec, inženýr s diplomem z Vídně, jako nestraník šel do penze r. 1960 s 1240,00 Kčs a činže v bytě, který stále ještě obývám (od roku 1951, protože jsme tam byli z "nadměrného" přesunuti), činila sakum pingl 500,00 Kčs, čili 40% důchodu, maminka měla tehdy jako skladová účetní zhruba 1180,00 ... ro bylo jaksi navíc. A drahý pane, já, který jsem jako překladatel s hmotnou odpovědností postavil Orlen v Litvínově, Socrate v Sokolově, Dukovany, injekční stříkačky ve Staré Turé, prostě celé podniky a překlídal mezinárodní konference taky 3 jazyčně, mám 7500,00 CZK důchodu a činži v témže bytě 14 500,00 CZK. A drahý pane, o tom to je, člověk musí být z nečeho živ.
Je mi líto, ale domnívám se, že komunistům, ať byli jacíkoliv, zbývalo v těle kousek solidarity s lidem. Tohle, co po nich přišlo, to jsou samozřejmě rovněž straníci, ale nikoliv komunisté, to jsou kariéristé, kteří považovali partaj za výtah k penězům, kteří ji de fakto takto infikovali, a teď jen pokračují ve svých starých programech. Budují pod jménem kapitalizmu nový mnohem tužší komunizmus, mnohem tužší totalitu, a jen pro sebe, naprosto bezohledně, přes mrtvoly.
Jedno Vám přiznám, r. 1964 byla v Římě, už nepamagtuji, nějaká slezina specialistů přes globální vývoj a jednak předpovídali globální změny v počasí, navrhovali místo exponenciálního růstu ekonomik, jejich tlumení do logaritmické křivky, v jejich zprávě byl citován právě rok 2010 jako konec civilizace, křivky vzestupu se tam lámaly, počet obyvatel Země šel pod polovinu čistým vychcípnutím, prostě jaksi se tam předpovídalo, co dnes zažíváme. Pravilo se tam, když politikové nezareagují, tak nastane průser. No a politikové nezareagovali a průser je tady. To není, že bych si něco tadyu extemporoval, to tehdy opatřil kulturní ekolog Dr. Bohuslav Blažek, blahé paměti.
Proč nezareagovali? No protože politiky zajímají mnohem spíše vši v pelechu jejich čoklů, než nějakej pípl. Pípl je to od toho, aby ani nepípl.
Víte, jste trochu vedle, o nutnosti revize našeho poměru ke komunizmu, nemluví nikdo menší, než Lech Walesa.
K těm exekucím: znal jsem jednu paní, byla to vdova po zubaři MUDr Čumpelíkovi, nakonec nebyla moc pohyblivá, bydlela v diplomatické vile na Hanspaulce, neplatila kolik let činži, a nechali ji tam bydlet. Kliďánko.
A koneckonců. jestliže jste křesťan, měl byste vědět, jak se Bůh dívá na uctívače Zlatého telete.
Viděl jste někdy chatu prezidenta Novotného nad Vltavou v tom lesíku, který námpopisuje Mňačko ve své povídce, jak okolo kadícího prezidenta stojí 4 fízlové? Proti těm vilám v Toskánsku a kdoví kde, je to pouhá psí bouda.
Mně je jedno, kde kdo bydlí, ať třeba bydlí v Tuilleriích.
Jsem jen zvědav, kdy nejvyšší pan ministr nové morálky přijde na to, že nejlépe bude lidem, poté co zaplatí důchod, v plynových komorách.
Drahý pane kolego, to není krize tady, nebo tam, to je konec systému, a proto tak zuřivě sebou hází. A víte nemáme na výběr: buď budeme spolu vycházet tak, jak nám říká Kristus, anebo pochcípeme všichni.
18. 11. 2011 | 15:43

akkaja napsal(a):

Za vlády komunistů i ten kritik režimu práci dostal, práce se našla vždy! ( např. paní Marta Kubišová nemohla sice veřejně zpívat, ale práci měla). nynější kritici práci nedostanou. Práce není ani pro tleskače natož pro kritiky. To je zásadní rozdíl.
18. 11. 2011 | 15:54

SuP napsal(a):

Leno -
Jasně. Ale tohle je elektrika. nicméně já těmhle katasrtofickým scénářům občana nevěřím. Vždycky něco podstatného zatají, aby jeho hlášení vyznělo v potřebném smyslu, že bohatí jsou bohatí, jen proto, že chudí nemají na "důstojný životní standard", aniž by bylo řečeno, co to obnáší a jestli pro to něco udělali. tito lidé by si měli uvědomit, že omlouvat svoje dluhy okolnostmi, do kterých se dostali vlasním přičiněním, platí pouze při nezávazném plkání s přesdtaviteli ČSSD.
18. 11. 2011 | 15:55

Jaromír Máša napsal(a):

Ano, a ještě něco. Sedmnáctý listopad! Víte na ten původní, kdo si vzpomene, zač to bylo? Lidé, tedy študáci, bojovali o inteligenci, o informace, kurník, ne o prachy.
Vím to přesně, moje třídní na gymplu, té tam zastřelili ségru. Víte, to nebyla žádná sranda. Na to bychom měli také vzpomenout. Těm, kteří padli v revoluci 5, - 9, května 1945 se dávaly na domy destičky "Věrni zůstaneme". No trochu mi to připomínalo vždycky Prodanou nevěstu. Ale prosím Vás, kam to zmizelo. To jakoby i ten symbol vadil. Komu. Nebo ty smrti už smrdí?
Príma noviny, Lidová demokracie, chcíply na blbé antisemitské články. Mně se jakoby zdá, že lidovci se jakoby sami zlikvidovali. Církev a tato strana měli obrovskou důvěru v roce 1989/1990. Začmodrchali to, zašantročili to.
Já měl "halt" štěstí na báječné profesory: bezva matiky, ti, stejně jako latináři učí človakě myslet a formulovat myšlenky. Měl jsem i jednoho skvostného katechetu Mgsre Vladyku.
Chtěl bych na tomto místě poděkovat té své gymnaziální, již naštěstí dávno zesnulé třídní PhDr Haně Posseltové, když už
mi nikam vzpomínkový článek nevzali.
Víte, živil jsem ve svobodném povolání za komunismu sám ze svých honorářů šest dětí a manželku, která se o ně starala. Ukažte mi na někoho takového dnes. A to jsem byl "nepřítel zřízení", když jsem nsapl do dotazníku, že navštěvuji Komenského evengelickou bohosloveckou fakultu ze zájmu (jsem katolík), tak mě vyhodili z Mezinárodní organizace novinářů nejoprve v Praze, pak v Bratislavě, a pokud ne ještě někde jinde, gtak v Košicích a přitom mě jako technického překladatele potřebovali.
Ne, zdá se mi, že mnozí lidé žijí ve vzducholodích a vidí nás jen jako takové drobné červíčky.
18. 11. 2011 | 16:04

Lena napsal(a):

SuPe,
nelze vyloučit, že se někteří dostanou do neřešitelných problémů opravdu jen shodou nepříznivých okolností. Ale jinak souhlasím, že většinou je někde zakopanej pes nebo víc zakopanejch psů, za které si člověk může sám.
18. 11. 2011 | 17:00

ííl dalimír napsal(a):

Pan Jaromír Máša ,geniální příspěvek ! Je škoda že se zde neoběvujete častěji ! Je to přesné co jste napsal a pravičáci a ti co fandí mamonu by si tenhle Váš text měli nechat zarámovat ! Ale zmetkové kterých je v česku bez počtu to nebudou ani číst ! Lidi se nezmění ! Dl.
18. 11. 2011 | 17:06

SuP napsal(a):

Lena -
Na druhé straně věřím, že mi přiznáš, že kdybych měl v životě vždycky počítat se souběhem nepříznivých okolností, nikdy bych nic nového nepostavil a nevymyslel. Dovedu si totiž u každého "svého" zařízení představit, jak to udělat, aby nefungovalo, nebo aby někoho zabilo. Mimochodem taky tyhle eventuality musím zapracovávat do CE a do návodu k použití, abych je vůbec směl nechat provozovat. Říká se tomu "analýza rizik". Takže kdyby se naši zpřátelení levičáci pokusili vzdělávat "obyčejné lidi" v jakési ekonomické gramotnosti místo aby v nich vyvolávali plané naděje, že je z jejich průserů někdo musí vytáhnout, udělali by pro ně konečně něco. Jenže to by to sami museli umět. A to nějak nevidím.
18. 11. 2011 | 19:19

ujo napsal(a):

Autor píše.:
" Nesolidarita současné vlády přispívá bohužel k tomu, že dvaadvacet let poté komunisté právem, ano, právem kritizují pravici. To je ideální podhoubí pro korupci, její přemíra pak základem pro další totalitu..."
Autor je právník ( prý renomovaný)a dokáže napsat věty z kterých vyplývá, že:
-ideálním podhoubím pro korupci je to, že komunisté právem kritisují vládu.
njn
18. 11. 2011 | 21:32

schaba napsal(a):

Projev, na který se nezapomíná !
Slova Václava Havla v roce 1989
»Komunisté vás budou strašit nezaměstnaností, není to pravda, ničeho se nebojte. Dvacet let tvrdila oficiální propaganda, že jsem nepřítelem socialismu, že chci v naší zemi obnovit kapitalismus, že jsem ve službách imperialismu, od něhož přijímám tučné výslužky, že chci být majitelem různých podniků… Byly to všechno lži, jak se záhy přesvědčíte, protože tu brzy začnou vycházet knihy, z nichž bude zřejmé, kdo jsem a co si myslím. Slibuji vám, že funkci prezidenta vezmu na jedno funkční období, ale pak bych se chtěl věnovat práci dramatika. Také vám slibuji na svou čest, pokud se za mého volebního období nezlepší životní úroveň v ČSFR, sám odstoupím z funkce.
V budoucnu se podle mého mínění musí prezidentský úřad vymezit. Prezident nemůže mít tak velké pravomoci, jaké má dnes. Pro mě není rozhodující, s jakým slovem jsou sociální jistoty spojovány, ale to, jaké jsou. Já si představuji, že by měly být daleko větší, než jaké poskytovalo to, co mnozí nazývají socialismem. Možná se ptáte, o jaké republice sním. Odpovím vám: O republice lidské, která slouží člověku, a proto mám naději, že i člověk poslouží jí.
Za svůj třetí úkol považuji podporu všeho, co povede k lepšímu postavení dětí, starých lidí, žen, nemocných, těžce pracujících, příslušníků národních menšin a vůbec občanů kteří jsou na tom z jakýchkoliv důvodů hůře než ostatní. Žádné lepší potraviny či nemocnice nesmí být výsadou mocných, ale musí být nabídnuty těm, kteří je nejvíce potřebují.
Připravujeme koncept důkladné ekonomické reformy, která nepřinese sociální stresy, nezaměstnanost, inflaci a jiné problémy, jak se někteří z vás obávají. Svádět všechno na předchozí vládce nemůžeme nejen proto, že by to neodpovídalo pravdě, ale i proto, že by to mohlo oslabit naši povinnost samostatně, svobodně, rozumně a rychle jednat… Všichni chceme republiku, která bude starostlivě pečovat o to, aby zmizely všechny ponižující přehrady mezi různými společenskými vrstvami, republiku, v níž se nebudeme dělit na otroky a pány. Toužím po takové republice více než kdo jiný. Náš stát by už nikdy neměl být přívažkem či chudým příbuzným kohokoliv jiného. Musíme sice od jiných mnoho brát a mnohému se učit, ale musíme to po dlouhé době dělat zase jako jejich rovnoprávní partneři, kteří mají také co nabídnout. Jsou lidé, kteří kalí vodu a panikaří, že se bude zdražovat. Dávejte si na ně pozor! Ptáte se s údivem, jestli bude inflace, jestli bude zdražování? Mnohokrát a jasně tato vláda řekla ve svém programovém prohlášení, včetně dalších dokumentů a ministři na tiskových konferencích, že jejich úsilím je, aby přechod od neekonomiky k ekonomice byl pokojný, bez sociálních aspektů, bez návaznosti nezaměstnanosti, bez jakýchkoliv sociálních krizí nebo podobně. Jestli se sem tam pohne cena cigaret nebo něčeho, to v téhle chvíli nevím, zatím je snaha, aby se nehýbalo nic, alespoň v nejbližších měsících. Žádné gigantické zdražování nebo dokonce nezaměstnanost, jak to panikáři systematicky šíří, nic takového nepřipravujeme.
Již nikdy do žádného paktu nepůjdeme. Podle mého mínění nesmí náš stát šetřit na investicích do školství a kultury… Také náš mnohokrát deklarovaný úmysl provést reformu tak, aby nevedla k velkým otřesům, velké inflaci, nebo dokonce ke ztrátě základních sociálních jistot, musí naši ekonomové přijmout prostě jako úkol, který jim byl zadán. Zde neplatí žádné NEJDE TO.«
Připomněl Petr Cibulka
Trocha faktů pane Stejskal...
18. 11. 2011 | 21:42

ujo napsal(a):

shaba: dobré připomenutí!
zbývá otázka: věřil VH tomu ,co tehdy říkal?
nejpodstatnější však je, že nyní mlčí, žádná sebereflexe, omluvy
19. 11. 2011 | 00:07

ludo napsal(a):

tak si citam v tej riti,kde zijem lubozvucnu cestinu,ktora sa mi prebohovo paci a este viac sa mi paci,ked vidim,ze ty pepici nestratili docista gazdovsky rozum,su taky,ako som ich poznal pred 20 rokmi,ked som kopol do vrtule,len za toho boha neviem,preco este nestoja v uliciach,nevyzenu tych spravnych co ich vodia za nos,ich zlate ceske rucicky napisem rovno, vladny system do nich nasral, v polovici 90 rokov sa zacala najvacsia lupez v dejinach nasich teraz uz rozdelenych bananistanov,co mam,ako drotarik v pazi,pamatam toho zednara a sion sluhu vaska,ako behal po praze, po tych kralikarnach,kolko kralikaren,ci rodinnych domov postavili novy demokrati,keby mali postavit,taku firmu,aku nam pepici pomohli postavit v kosiciach(VSZ),na 2000rokov by sme boli zadlzeny a nikdy by nestala,keby ta komuna bola budovala a gazdovala takym systemom,ako ta sebranka teraz,tak ty drotari na tom zasranom vychode by nevedeli dodnes citat a pisat a v tej zlatej praze,by nemali metro a burakovach moravy a slovacka by dodnes svietili svieckami,ked zacnu pepici ozbrojeny odpor proti systemu s myslienkou zjednotenia cobolova a pepikova,za zvanec a svojou vlastnou vyzbrojou,sa pridam k ozbrojenmu odporu,lebo toto dristanie tu,maju v pazi hornych desat tisic,az ked uvidi na bilboarde visiet pana vondru dole nohamy obeseneho vlastnym vojakmi hned budu menit zmyslanie,ale nema odpustenia ani bohovy za zradu svojich len smrt,mozno trochu nedemokraticke zmyslanie,ale strach je najlespi zakon a pravo,ak si niekto mysli,ze obcan to debil.
19. 11. 2011 | 01:20

Lena napsal(a):

SuPe,
oni to nedělají ne proto, že to neumí, ale nedělají to proto, že by tak ztratili hlasy. Toť vše, nic jiného je nezajímá - se obávám.
20. 11. 2011 | 02:08

SuP napsal(a):

Lena -
Obávám se, že v tomhle máš pravdu taky.
P.
20. 11. 2011 | 10:51

Lena napsal(a):

SuPe,
vidím to při mnoha věcech. A vlastně je úplně fuk, odkud dotyčný poslanec pochází. Naposledy mě naprosto znechutil jejich přístup k týrání zvířat. To se prostě točí pořád dokolečka. Já bych byla ráda, kdyby mi někdo něco předžvejkal, udělal za mě a mohla bych akorát zvednout ruku pro. Udivuje mě, že jim stojí zato vydávat energii a čas na shazování hotových návrhů, prokonzultovaných s právníky a sestavený do paragrafového znění tak, aby s tím opravdu nebyla vůbec žádná práce a text se dal jen vyměnit za text původní.
20. 11. 2011 | 12:13

Karel N. napsal(a):

J. Máša: Lidovou demokracii nepotopily antisemitské články, ti redaktoři dostali padáky dřív, než došlo k likvidaci novin. Likvidaci LD nařídil Klaus a provedli to jeho lidé v tehdejší lidové partaji: Baudyš a Kalousek. Vyrobil se umělý dluh a pak donutili mladého Luxe nevybíravým nátlakem a vydíráním, aby to prodal Fidelisovi Schlée. Ten hned po koupi nechal zablokovat registraci názvu, aby již nikdo nikdy nemohl LD vydávat. Pak to zastavil a redakci propustil.
20. 11. 2011 | 17:52

Honza999 napsal(a):

Myslet svobodně jsem mohl i za totáče (do hlavy mi neviděli) - tedy žádný zisk..
Rozhodovat se svobodně nemohu ani dnes (jsem se tak nějak svobodně rozhodl, že si koupím apartement v Dubaji, ale ti Dubajci pořád melou něco o 1,5 milionu dolarů, tak nevím...) - také stejné, jako dříve.

Jediný "zisk" je že si můžu plácat kde chci co chci - dokud mé řeči se nestanou mocipánům vyloženě nebepečné, nikdo se jimi nebude zabývat. Takže to je "zisk" na dvě věci...

***************
ZM

1-3 kWh denně... to je spotřeba chatrče ve slumu, kde se topí jen v zimě kamny, kde se myjí ve studené vodě (popř. se nemyjí), kde nepotřebují chladničku (chladnice s mrazákem pro čtyřčlennou rodinu sama bere >45 kWh/měsíc) protože se nažerou na smeťáku.. Vašich 90 kWh za měsíc stačí s bídou na několik hodin svícení, několik hodin TV či rádia a na rychlovarnou konvici, ve které si každý obyvatel chatrče uvaří několik šálků čaje či kávy denně.

U mne doma spotřebuje 90 kWh za měsíc jen počítač.... Cca 300 kWh (pravda, v nižší sazbě) spotřebuje bojler.. Lednička... Pračka... Sporák... CO Z TOHO je zbytečné? Počítač? Ten mne živí.. Bojler? Mám být smradlavé prase? Lednička? Ta se mi mimochodem zaplatí, protože mi umožňuje koupit a do mrazáku uložit třebas 3 kg vepřové pečeně (nebo čehokoli jiného) ve chvíli, kdy je za 89 Kč při běžné ceně 110 Kč nebo akce 1+1.. Pračka? Podruhé - mám být smradlavé prase? Sporák? Mám si vařit na ohýnku z parket?

A jsem na 1800 Kč měsíční zálohy, jen to fikne...

PS: Krom toho jste k ceně elektřiny a poštovnému zapomněl připočítat stálou platbu za jistič (hodiny)...

***********
SuP

Víš co? Tak jim tu zálohu na elektřinu zkus dvakrát neposlat a hned se o tom doslechneš. Stačí i jednou... Ihned pošlou upomínku, že "na vašem zákaznickém účtu chybí platba za termín ten a ten a nezaplatíte-li do tehdy a tehdy, budete odpojeni". Dříve to dělali tak, že na konci zůčtovacího období poslali vyúčtování celkového nedoplatku, klidně jste nemuseli platit zálohy vůbec a jednou za tři měsíce prostě přišlo vyúčtování s poukázkou na sumu odpovídající spotřebě. Teprve po nezaplacení tohoto vyúčtování se začali ozývat. Dnes je třeba v Praze zúčtovací období 1 rok a striktně trvají za zaplacení každé jednotlivé zálohy.

A abych předešel jedovatým poznámkám, já problémy s dodavatelem elektřiny nemám.. Popisuji stav, jak jej vidím u jiných, se kterými přicházím do styku. A zde podruhé, abych předešel jedovatým poznámkám, do toho s kým se stýkám je vám kulový a ti lidé, ač mají ho..o jsou morálně mnohem výše než mnohý ze zdejších mentorů..
21. 11. 2011 | 01:00

SuP napsal(a):

Honza999 -
Tady máš pravdu.
Šlo mi ale o to, že argumentovat tím, že někdo je svině, protože na mě (občana) poslal exekutora, za to, že mu opakovaně dlužím, je zcestné. Protože v tomhle případě je to on (občan), kdo porušil dohodu.
21. 11. 2011 | 09:00

Honza999 napsal(a):

SuP

S ničím takovým jsem neargumentoval... Jen jsem proti tvým pochybám popsal realitu, jak to opravdu chodí.

Já osobně si ale myslím, že dodavatelé energií zrovna nijak netouží po vyhrocení situace až k řešení pomocí exekutorů, protože sami vědí, že jim to žádný podstatný prospěch nepřinese - dostanou jen co jim "patří" a "zisky" navíc shrábne exekutor. Jinak ale podle mého názoru neplatiče velmi velmi vítají - odpojování a opětovné připojování odběratele je mnohem výnosnější, než samotná dodávka energie. Že to občas některý z jejich zákazníků neustojí a skončí to až exekucí je jen vedlejší efekt odpojovatelsko-připojovacího byznysu.

Ale nejsou v tom jediní - jsou mnohé případy, kdy hlavní a podnikatelem sledovaný byznys není v poskytování služeb, ale ve vymáhání smluvních pokut, jejichž pavučina je utkána tak umně, že z ní málokterý polapený zákazník unikne.

Paradoxem je, že tito podnikatelé tak často podnikají ne proto, aby zbohatli více než poctivým obchodem, ale proto, že jejich byznys při poctivém postupu by je jinak sám neuživil. Třeba taková dosti známá firma prodávající "lepší" nádobí.. Pokud by měla být živa z toho, kolik zákazníků potřebuje sadu hrnců za 40-50 tisíc, tak by dávno zkrachovala. Tato firma neobchoduje s nádobím, ta "obchoduje" s finanční negramotností za pomoci vymývání mozků...
21. 11. 2011 | 15:28

ZM napsal(a):

Podíval jsem se na tuto diskuzi až teď, takže už je to asi pasé, ale přesto zareaguji

Honza999, krajan, Občan- Doporučuju vám se občas taky trochu zamyslet podrobněji. Nevidím důvod, proč bych měl vypočítávat všechny možné případy, jaká může být spotřeba v domácnosti (pro 1 člena, pro 2 členy, pro případ, že mají elektrický sporák, pro případ že ho nemají apod.). Každý dostatečně inteligentní pochopil, že jsme tím údajem mínil spotřebu v "nouzovém režimu". Za "nouzový režim" považuju situaci,kdy někomu hrozí exekuce, takže by se logicky měl snažit šetřit, a ne si hrát počítačové hry nebo se několik hodin dívat na televizi.
Navíc byla řeč konkrétně o elektřině a ne o zálohách na teplo, ohřev vody apod.

arnazach - OSA je zkratka pro ochranný svaz autorský
22. 11. 2011 | 11:09

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy