O soutěži krásy a psychologii akciových trhů

15. 07. 2009 | 14:21
Přečteno 10758 krát
Je současná krize psychologickou záležitostí? A jedná se vůbec o krizi? To byly překvapivě nejčastěji kladené otázky, které jsem při měsíčním objíždění Česka dostával od podnikatelů, studentů a širší veřejnosti. Patřily k nim i další: Jaká je skutečná hodnota akcií, jejichž cena prudce rostla, aby se pak zas stejně prudce propadla.

V mnoha regionech si lidé až stěžovali, že na ně krize nedolehla. A jestli si ji prý politici a média nevymysleli. Což o to, konspirační motiv bychom měli: stát hledal výmluvu, aby se mohl dále zadlužovat. A když už jsme u těch konspirací: víte, jaká je nejtajnější informace pro všechny vyznavače konspiračních teorií? Že žádná konspirace není...

Podíváme-li se na dlouhodobý vývoj amerického kapitálového trhu od roku 1871, trhy málokdy rostly hladce a většinou se prudce houpaly kolem jakéhosi dlouhodobého růstového trendu. A to tak, že vrcholky odchýlení byly vždy kolem 50, maximálně 80 % od dlouhodobého průměru. Až v posledních letech se cena akcií rozhoupala tak, že se Spojené státy v roce 2001 vyhouply na vzdálenost 155 % od hodnoty, kterou by index měl na trendové úrovni. Prudký propad, který se stal součástí krize, byl pouze návratem k očekávatelnému stavu. Prostor pro další pád - pod úroveň dlouhodobého trendu - tedy ještě je.

Strašidelná krása hodnoty

Jak je možné, že se cena mění tak prudce? A co má společného s hodnotou? Jak může hodnota stejné firmy být jeden rok mnohonásobně vyšší než o pár měsíců později?

Když tento paradox vysvětloval ekonom Keynes, použil trefné přirovnání. Představte si, že jste součástí poroty volící miss krásy. Porotce, který hlasoval od začátku pro slečnu, která nakonec zvítězila, získává nejen uznání (má dobrý vkus), ale i finanční odměnu.

Je to sexistický příměr, ale Keynes se tím snažil vystihnout podstatné: při hlasování totiž nebudete volit dívku, která se vám osobně nejvíce líbí, ale tu, o které jste přesvědčen, že se líbí i zbytku poroty. Zbytek poroty bude uvažovat stejně. Rozehraje se tedy zvláštní psychologická hra, kdy oči porotců budou koukat spíše po kolezích, než aby sledovaly soutěžící samotné. Stačí náhodné zamračení jednoho z porotců, a právě procházející dívka je zcela diskvalifikována z prvních pozic.

Co to má společného s akciovými trhy? Podstatu: akcie nekupujete kvůli tomu, že se vám líbí, ale proto, že doufáte, že se budou líbit ostatním. Krása (hodnota), není objektivní veličinou. Kdybych parafrázoval Oscara Wilda, ekonom (on použil slovo cynik) je člověk, který zná cenu všeho, ale hodnotu ničeho.

Ekonomové "skutečnou" hodnotu akcie určit nedovedou. Existuje mnoho přístupů, jak ji odhadnout, ale to je jako určovat krásu člověka, podle jeho proporcí či symetrie obličeje. Jde to, ale nefunguje to. Oproti tomu, cenu dokážeme určit velice jednoduše, ale potřebujeme k tomu funkční trh. Tam se střetávají různé subjektivní preference a konfrontují se s aktuálním stavem nabídky. Skutečná hodnota však zůstane zahalena rouškou tajemství.

Snížení rychlosti nárazem

Jak je psychologie tohoto procesu těžko postižitelná, tak je podstatná. A v ovlivňování psychiky pochopitelně hrají roli média. Předstihové indikátory (měkká čísla podnikatelské důvěry, hodnota akcií) v posledních měsících rostou. Tvrdé "zpožděné" indikátory zatím stále padají (HDP, průmyslová výroba). Navíc v Česku žijeme v dalším zpoždění, daném importem krize skrze podstatný podíl exportu na našem HDP.

Krize je reálná, propad amerického akciového trhu dlouho opisoval vývoj stejného indexu při velké hospodářské recesi z 30 let. To, že se nás zatím osobně krize bolestně nedotýká, je jen plus. Poučme se pohledem ven. Ostatně nic na snížení rychlosti nepůsobí účinněji, než průjezd kolem nabouraného vraku...

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

george napsal(a):

Pane, nechte to řešit všechno počítačovým programem. Lidský computer (mozek ovlivněný bugy)většinou končí jako groupthink a pokazí i co nechce...
Více ze smetiště internetu najde hledání(vlastní) na stránkách z rozcestí:
-
http://niniopera.blogspot.com
ze skvělého blogu aktualne.cz zdraví george
15. 07. 2009 | 17:22

F.Srbek napsal(a):

Nejlepší vysvětlení příčin krize "z nenažranosti", což je můj nevědecký termín,který nikomu nevnucuji, jsem našel na http://www.youtube.com. Vysvětlení nepodali renomovaní ekonomové. nositelé, či kandidáti Nobelovy ceny ale pánové John Bird a John Fortune - britští komici. Doporučuji vřele všem. Pobavíte se a o příčinách krize se dozvíte více jak v renomovaných časopisech.
15. 07. 2009 | 17:30

MAT napsal(a):

Dobrý den,

Mám Vás docela rád, pane Sedláčku. Jako politik byste byl poměrně oblíbený. Už se těším až si přečtu Vaší knihu Ekonomie dobra a zla. Zdá se mi, že ekonomové se moc o psychologii nezajímají. Je to velká škoda. Podle mého názoru ekonomie z velké části determinuje virtuální realita (jenže si tu imaginární realitu konzumenti nepřipouštějí). Docela bych si rád přečetl nějakou knihu, kde se psychologicky zkoumají ekonomické jevy. Napadá Vás nějaká?
15. 07. 2009 | 17:59

Fibonucci napsal(a):

Pane Sedláčku,

vzal jste si prázdniny, nebo jenom nemohu vaše čtvrteční články v Ihned najít?
15. 07. 2009 | 19:03

Clair napsal(a):

Kdyz uz jsme u tech pocitacovych programu, dovoluji si vas upozornit na clanek, ktery vysel na http://www.outsidermedia.cz 11.7.2009 ohledne manipulace kapitalovych trhu Goldmanem Sachs pomoci jejich software. O zadne psychologii tam rec neni.

Kapitalove trhy: Hracka v rukou podvodnych spekulantu

http://www.outsidermedia.cz...
15. 07. 2009 | 19:06

Zacheus napsal(a):

Dne 3. července 1932, tedy krátce před tím, než se za nikdy zcela přesně nevyšetřených okolností dne 12. července 1932 zabil po pádu letadla, odpověděl podnikatel Tomáš Baťa na anketní otázku Českého slova "Jak z krize" takto:
" Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe. To, čemu jsme si zvykli říkat hospodářská krize,je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek následek.

V naší zemi je mnoho lidí, kteří se domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi ( viz dnešní USA, moje poznámka). Hrozím se důsledků tohoto omylu...

V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací. Potřebujeme mravního stanoviska k lidem, k práci, k veřejnému majetku ( viz však nynější situace v České republice, moje poznámka).

Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující.

Dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy: pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání.

Máte pravdu, je třeba překonat krizi důvěry. Technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonat nelze. Důvěra je věc osobní a důvěru lze obnovit jen mravním stanoviskem a osobním příkladem..."

/citováno z knihy Miroslava Ivanova: Sága o životě a smrti Jana Bati a jeho bratra Tomáše/.
15. 07. 2009 | 21:07

Karel Chod napsal(a):

Naprosto dokonalý článek, souhlasím do puntíku :)
15. 07. 2009 | 21:24

Admirál napsal(a):

Pane Sedláčku, během jednouho týdne u nás skončily 3 strojírenské fabriky, doba, kdy se nás to bolestně nedotýkalo bude s podzimem pryč.

Řešení do budoucna? Odříznout spekulanty od reálné ekonomiky.

Kasíno se hraje v Las Vegas.
15. 07. 2009 | 21:45

Tom napsal(a):

MAT: existuje celý obor, který si říká behaviorální ekonomie.
15. 07. 2009 | 22:46

vlk napsal(a):

Ano trhy a to nejen akciové, ale také komoditnía zejména Forex, jsou výsostně psychologickou záležitostí...To je bez diskuse. A pokdu by někdo dokázal rozklíčovat lidskou psychologii, udělal by prostě dokonalé terno.

ne zcela ovšme souhlasím s onou keynesovou teorií..
řad a lidí akcie kupuje protože je přesvědčená o jejich kvalitě, resp. o kvalitě podkladového aktiva. Zejméan investoři " na dlouho".
Leč střetávají se s dokonalostí , resp. nedokonalostí svého odhadu, s třetávají s e s působením medií /čím dál více/a zejméan - střetávají s e se spekulanty. V tom je bohužel propastný rozdíl mezi očekáváním zakladatelů burz. Ti zřizovali burzovní instituce jako místo jednak pro získávání kapitálu a jednak jako punkt, kd e bud e stanovena spravedlivá cena. zejména pro dlouhodobý rozvoj firem. Moderní technolůogie umožnili spekulační požnosti netušeným způsobem. Důsledky tohoto jsou viditelné. dramatické růsty, dramatické propady.Všechno psychologická záležitost. Dne s jsme zrovna ččetl rozbor analytiků Erste. Kteří popisují propad Vídeňské burzy jako naprosto nepřiměřený a jen ajen psychologický. Nezbývá než souhlasitAle řečenos klasikem - to je asi tak všecho, co s tím můžeme udělat.
Osbobně jsme udiven posledním růstem burzovních titulů. Nevidím pro něj racionální důvod. Nicméně - je tu...Přes tvrdá data , která ekonomiku přibíjejí s tále více k zemi.
Díky za blog.
15. 07. 2009 | 22:51

Zuzana napsal(a):

jak muze psat komentare tohoto typu nekdo, kdo nedostudoval ani vzdelani vysokoskolske. Je to parazit a pozer.
15. 07. 2009 | 22:52

Lukáš Bušina napsal(a):

Tak trochu blog o ničem...
16. 07. 2009 | 02:02

Michal Kára napsal(a):

vlk: Dramaticke narusty a pady byly vzdy, to s technologii nesouvisi. Jinak, pokud spekulanti manipuluji cenu akcii prilis dolu, tak je to preci dobre, alespon si levneji nakoupis, ne? ;-)

Ad "iracionalni rust": Behem prvnich mesicu roku byly akcie oceneny na to, ze svetova ekonomika totalne zkolabuje. Jelikoz se to nestalo, tak se oceneni vraci vice do normalu => proto to roste. Je to zcela logicke ;-)
16. 07. 2009 | 08:00

Michal Kára napsal(a):

Jinak to, že "ekonom nezná hodnotu ničeho" je taky nesmysl. Pokud znáte budoucí cashflow firmy, můžete si pomocí metody budoucího cashflow diskontovaného na současnou hodnotu přesně spočítat její hodnotu.

Samozřejmě je problém s tím, že to budoucí cashflow neznáte přesně - ale to není problém ekonomie, ale toho, že budoucnost je prostě nejistá. Proto se taky cena akcií tak mění - podle toho, jak moc černě účastníci trhu vidí budoucnost.
16. 07. 2009 | 08:18

vlk napsal(a):

Michal Kára
hluboký omyl!
Ano i dřívě byly krize a krachy. Krach burzy v paříži nebo ve Vídni!
Ale vždy s e jednalo o místní průših. Svět to zaznamenal, ale nehroutil s e kvůli tomu. Ještě krize v 29 , byť už byla globální, měla doběhové časy do různých koutů světa v rocích. dnes je tov podstatě v minutách. každá, byť dříve jasně nic než lokální krize - viz propad jihovýchodní Asie nebo Ruska se stává prostě globálním problém.
A moc pěkná jsou ta hesla - když to spadne dolů , tak si aspoň laciněji nakoupíš nebo svět ocenil krizi na globální debakl ekonomiky a on s enekonal..

K tomu prvnímu moudru - ano nakoupíš, pokud jsi v cash. a pokud se trefíš někam blízko dna. Jinak jsi součástí průšvihu. Je to sic e triviální,ale není nijak triviální to opravdu trefit.

A to druhé? No pokud dnes někdo řekne, že svět odvrátil globální kolaps hospodářství, je podle mne nezřízeným fantastou! neznám jediný důvod, který by to podporoval.
Víme jediné - svět nalil doekonomiky obrovské množství dluhových peněz, aby odvrátil rozvrat finančního systému. Přímý rozvrat. Svět ale nemá prostředky k obnovení hospodářského růstu v bvalých měřítkách. Pokdu nechce další zadlužování.
Dále si troufnu říci, že tahle krize definitivně pohřbila hospodářskou hegemonii euroatlantického prostoru. Ten se zbavil všech finančních rezerv. Když se peřd tím zbavil zcela hloupě kapitálu a výrob. Obojí předal na východ. Jsem zvědav, z čeho a si tak chce teď kdo nastartovat nový hospodářský růst.;
Takže růst na našich a kciových trzích je dán jen a pouze psychologií. Přesně, jakpíše Sedláček. Spíše přáním a očekáváním nadržených investorů. Podle slovenského přísloví čo sa babe zdalo, to sa babe chcelo..Dost slabý fundament
16. 07. 2009 | 12:46

Petr Janda napsal(a):

to Zuzana: VŠ není zárukou anizdravého rozumu, ani odborného přístupu (lékaře sem prosím nepočítejte, to je věc jiná). I obyčejní lidé mívají všech pět po hromadě nazordíl od VŠ, kterých je přespříliš. Ti, co se přispívají, se nebojí vyjádřit svůj názor, slušne ho podat a strávit diskusi. Vypracujte něco podobného bez vašich urážek a výrazů "pozer": Něco kloudného tedy napiš, nebo se poser, Zuzano.
16. 07. 2009 | 12:56

Michal Kára napsal(a):

Vlk: Koukam, ja o voze, Vlk o koze. Tys psal: "Moderní technologie umožnili spekulační požnosti netušeným způsobem. Důsledky tohoto jsou viditelné. dramatické růsty, dramatické propady." Tedy pouze o "dramaticnosti" rustu a propadu, ne o globalni provazanosti. Jinak ano, provazanost je ted vyssi, s tim souhlasim, ale o te v prvnim prispevku nic nebylo.

Jak "jsem soucasti prusvihu"? Pokud mi jde o hodnotu, tak je prece jedno, jestli akcie dal klesaji, podstatne je, ze mam akcie levne oproti jejich hodnote, ne? ;-)

Nerikam ze to s ekonomikou vypada dobre, to ani nemusi - k rustu staci, ze to vypada mene cerne, nez v breznu, to je to, co jsem se snazil rict a co vetsina lidi nechape - podstatny je rozdil, ne absolutni hodnota vnimani ekonomicke situace.

Ano, burza je o psychologii A VZDY BYLA.
16. 07. 2009 | 13:08

Karton napsal(a):

Ten článek je pravdivý a vyplývá z něj, že ekonomie není exaktní věda, ale věda společenská. Hodnota je pojem, který definoval už Karel Marx, ale podle jeho definice by vzduch neměl žádnou hodnotu,protože na jeho výrobu se nespotřebuje žádná práce. Hodnota je pojem velmi subjektivní; každá věc má pro každého jedince jinou hodnotu. Cena má význam pro jedince jen, když si něco kupuje, anebo prodává. Protože všichni lidé kupují, vyjadřují tím za jakou cenu jsou ochotni si danou věc koupit. Tím nevědomky hlasováním určují její cenu. Toto hlasování je daleko významnější, než hození hlasovacího lístku do urny, anebo zdvižením ruky, protože se hlasuje vlastními penězi. Proto také hodnota práce kohokoliv, i zpěváka a umělce je dána tím, kolik si svou prací vydělává a ne tím, jak ho hodnotí jiní. exaktnímpoučný a hovoří pravdu
18. 07. 2009 | 08:26

jara napsal(a):

Nešlo by tu krizi vysvětli trochu jednodušeji: Příčiny potíží fin.sektoru USA všichni známe (půjčky lidem, kteří je nikdy neměli dostat-díky nátlaku B.Clintona a A.Greenspana FED). Po skolabování prvních bank a věřitelských ústavů a firem výsledek byl ten, že USA téměř naráz klesl dovoz zboží cca o 25% a to postihlo nejvíce EU a v prvé řadě SRN (největší obchodní partner ČR). Po krachu prvních firem se i změnila psychologie chování lidí co se týká osobních výdajů. Když mi hrozí vyhazov z práce nebudu přece kupovat zboží, u kterého můžu s koupí počkat a už zcela určitě si nevezmu půjčku třeba na druhé auto do rodiny nebo hypotéku na dům. Myslím, že tento stav bude trvat dlouho a zejména v EU dojde k přenastavení "slabších" toků zboží, obchodních komodit a služeb, ale dojde k uklidnění.
USA se pravděpodobně těžko dostanou ve výkonnosti ekonomiky na původní úroveň díky obrovským státním dluhům a nutnosti živit největší a nejdražší armádu světa.
18. 07. 2009 | 09:37

Marcus napsal(a):

to jara: nechapu, jak mohou nasi neoliberalni ekonomove placat, ze za krizi muze B. Clinton - asi se casoprostorem presunuli z roku 2000 rovnou do roku 2008 a preskocili 8-letou vladu G. Bushe juniora. V USA se poskytovala rada hypotek, ktere mely na zacatku vyrazne nizsi splatky (obvykle 2 roky) a problem se splacenim zacal po techto 2 letech.
Jinak ale zakladni pricinou krize je, ze z ekonomiky se cim dal vice stavala "virtualni" realita - burzy v soucasne podobe vice nez cokoli jineho pripominaji kasino (viz. treba ceny ropy - jeste pred rokem stala pres 140$). Dale treba oceneni prace - ti co opravdu neco produkuji dostavaji almuzny v porovnani se spekulanty, kteri vsak v realu neprinaseji spolecnosti absolutne NIC.
Rovnez presun vyroby na vychod - v jednotlivem pripade je to skvele reseni - nizke naklady/vysoke zisky, ale pokud to zacnou delat vsichni, tak to skonci tak ze tady nic nezbude. Ono vysledky je videt uz nyni a za par let tady nikdo nebude nic umet.
18. 07. 2009 | 10:44

jara napsal(a):

Marcusovi:
B.Clintona A.Geenspan to začali, jinak G.Bush v tom samozřejmě pokračoval šílenou válečnou politikou. Jinak nejsme snad ve sporu.
18. 07. 2009 | 10:58

Tomáš napsal(a):

Dobrý den,
momentálně probíhá soutěž o nejchytřejší zemi v Evropě a zúčastnit se může úplně každý!
Jak se zúčastnit?
Přejděte na tuto adresu: http://cz.iq-test.eu/#9402
a zde už naleznete samotný test.
Po vyplnění všech otázek budete znát své IQ a to se započítá i do soutěže!
Hodně štěstí a správných odpovědí!
18. 07. 2009 | 11:47

Marcus napsal(a):

to jara: ve sporu nejsme - jen jsem chtel upozornit, ze za Clintona dochazelo ke snizovani zadluzeni. Zadluzovani ve vsech smerech (domacnosti i statu) se rozjelo do neskutecnych rozmeru az za Bushe - treba mira uspor obyvatelstva se snizovala tak, ze v roce 2007 se dostala do zaporu.
V pripade statu je, podle meho nazoru, jedna z pricin rostouciho zadluzeni v podstate "soutez" ve snizovani dani - prijmy statu jsou pak prilis podvazane (napr. kdyz by se u nas zvysilo zdaneni v prumeru o 10 Kc mesicne na osobu, tak obcane to podle meho nepociti, ale stat by ziskal 1,2 miliardy rocne - to samozrejme uvadim jen jako priklad). Ono neni dobry zadny extrem (ani prilis nizke, ani prilis vysoke) - ale kdyz se podivate na vyspele zeme, tak kvalita zivota je vyssi spise v zemich s vyssim zdanenim (Skandinavie, Nemecko, Francie).
18. 07. 2009 | 12:12

hudryper napsal(a):

Vracím do skupiny závažnějších nesouhlasů s podtextem tohoto blogu pana Sedláčka příspěvek Clair,která upozorňuje na překlad článku na http://www.outsidermedia.cz ,který v souvislosti s krádeží speciálního software v bance Goldmann Sachs upozorňuje na již léta manipulované US akciové
trhy využíváním prozrazeného software.Ve světle tohoto odhalení působí Sedláčkův blog jako uspávací prášek.To na rozdíl od textu jeho knížky Ekonomie dobra a zla.
18. 07. 2009 | 16:09

antiekonom napsal(a):

Enjvětším nepřítelem ekonomicky rovnovážného stavu jsou ekonomové. Ti z jednoduchých věcí dělají složité, aby za svoje nezodpovědné tlachání mohli brát dobré a skvělé prebendy. Na co už nejsou schopni svést svoji neschopnost. To je obdivuhodné.
18. 07. 2009 | 16:28

Gynolatricus napsal(a):

Bylo to tak,vážení pravicoví odborníci.Zlý a lstivý Bill Clinton,agent KGB infikoval US bankovní systém zákeřným levicovým virem.V důsledku jeho děsivé sabotáže miliony nejchudších obyvatel nejbohatší kapitalistické země světa položily její ekonomiku na lopatky. A jen tak mimochodem dodám,že Billovým řídícím důstojníkem byl jistý V.P.
18. 07. 2009 | 16:49

Gynolatricus napsal(a):

Bylo to tak,vážení pravicoví odborníci.Zlý a lstivý Bill Clinton,agent KGB infikoval US bankovní systém zákeřným levicovým virem.V důsledku jeho děsivé sabotáže miliony nejchudších obyvatel nejbohatší kapitalistické země světa položily její ekonomiku na lopatky. A jen tak mimochodem dodám,že Billovým řídícím důstojníkem byl jistý V.P.
18. 07. 2009 | 16:49

Gynolatricus napsal(a):

Ekonomové,kteří se pletou do politiky a chtějí vše vysvětlit pomocí svých primitivních vzorců a pouček,jsou pro lidstvo jedním z nejhorších nebezpečí.
18. 07. 2009 | 16:53

vasek napsal(a):

Krize ma jedinou pricinu....nadvyroba dolaru a s tim spojeny konec letadla(frakcniho bankovnictvi)trvajiciho 100 let.Doufam,ze se staty uplne zhrouti a bude moznost prestat byt otrokem :o)
18. 07. 2009 | 17:36

Hurá napsal(a):

Odsunout všechny ekonomy, a ekonomii vůbec, pěkně do pozadí. Nenechat je o ničem rozhodovat. Pouze jim zadávat úkoly k vypracování návrhu na dané téma a dost. Vše další přenechat kulturním lidem (rozuměj, nikoliv hercům !) a jejich "selskému" rozumu. Bude tak vymýcena finanční lichva všeho typu, budou tak zrušeny alternativní měny, jako jsou "hodnoty" různých obrazů, z nichž některé nemají cenu ani upotřebených barev, apod.
18. 07. 2009 | 20:39

filipo napsal(a):

No co se týká krize tak si myslím, že nakonec se sejde 10 nejvlivnějších lidí z businessu a řeknou:" tak právě jsme se rozhodli, že krize skončila". No a najednou nastane konjunktura. Vždyť žádná krize není, to jenom je potřeba "krizi hodnot a zvrácenost světa, jako je modní a reklamní průmysl, honba za majetkem přes mrtvoly a "chci vše hned a rychle" obalit méně bolestivým kabátem, který se jmenuje ekonomická krize. Ta je přece normální součástí ekonomické periody. No co, tak se svět trochu zaklepe, naleje do "záchrany ekonomiky" mnoho inflačních peněz za které si po její skončení(krize)začnou všichni zase kupovat ty naprosté zbytečnosti, kterými si "zasviní" svoje obydlí a stanou se jejich otroky. ...a teď mne již nezdržujte musím si jít koupit nový mobil... :-))
18. 07. 2009 | 21:19

Martin napsal(a):

Už si to laskavě někam vytesejte nad monitor:
Krize vznikla na přímou objednávku vlády USA, která na tom prvoplánově pracovala asi 8 let.
18. 07. 2009 | 21:42

tk napsal(a):

Víte, když budou všichni číst Shakespeara např., nebo Steinbecka, všechny to obohatí a nic to nezkazí. Když si všichni koupí knihu o sázení mrkve a budou si jí pěstovat doma na zahrádce, tak to nic nezkazí a každý bude mít lepší zrak. Když budou všichni pravidelně cvičit,pokud nepracují fyzicky, všem to prospěje. Leč když si všichni koupí knihy typu Jak se stát miliardářem do roka do dne a podobný shit a začali by se jimi řídit, civilizace by skončila, neb by každý pouze spekuloval a přeléval peníze z bodu A do bodu B, aby díky události U získal čistý zisk Z, to celé v rovině virtuálních peněz a skutečné hodnoty by zřejmě zanikaly. Proč se živit jako zedník, když si peníze vydělám u PC. A kdo mi postaví za ty peníze dům, když zedníci také vydělávají na PC...? Já nemám rád věci, které fungují jen pro jistou skupinu lidí, za jistých okolností. Mám rád věci tak nějak "věčné" bez vyjímek z pravidel, dočasné apod. A moderní svět se nějak příliš orientuje na ty věci dočasné. Poučky typu: Nejhorší cesta, jak přijít k penězů, je poctivě si je vydělat prací...a podobná vesmírná moudra mi připomínají myšlení blondýnky s poprsím č.6, která si pomyslí: " Bože, jsem tak krásná a neodolatelná, tak si přece na pohodlný život nemusím vydělat sama, jistě se najde spousta trubců, co mi ho rádi zaplatí...". A ono to na chvíli, za jistých podmínek, v jistém prostředí funguje. Skutečná hodnota tohoto člověka je ovšem mizivá a bohužel podobně je to podle mne i s tím virtuálním celosvětovým bohatstvím, které existuje jen za určitých předpokladů, podmínek, místa "činu"... Viz.Madoff. Kolik lidí před ním padalo na zadek, kolik lidí mu dobrovolně cpalo, pomalu by dostal Nobelovku za ekonomii a nakonec, když se rozsvítilo...adios. Tak si mezi sebou laskavě trochu vyčistěte vzduch, ať je těch kozatejch blondýnek a Madoffů co nejméně, jo ? Díky...
18. 07. 2009 | 23:10

Marcus napsal(a):

to tk: je to jak pisete - problemem je, ze neni ocenovana realna prace (tim myslim i sluzby,ale uzitecne pro spolecnost). V nasich mediich se furt prezentuje, jak vsichni musi mit nejlepe vysokoskolske vzdelani a pak to bude super - takze zrejme pak vsichni budou ruznymi managery, ale kdo bude delat tu realnou praci to nevim.
19. 07. 2009 | 11:20

PB napsal(a):

Pane Sedláčku

V roce 2003 mne bývalý ministr Dlohý přesvědčoval, že můj příměr s vlakem a jeho omezenou konstruční rychlostí není správný. Přikládáváním do kotle nevede ke zvýšování rychlosti do nekonečna. Prostě to bouchne. A to se asi stalo. A to, že někdo dokola tvrdí, že za to může život na dluh není úplně pravda. Musíme bydlet, jezdit do práce a jíst. A pak teprve vydělávat peníze na ty dluhy. A jen doufat, že mé dluhy se zaplatí zadlužením někoho dalšího po mě, co si koupí můj produkt. Ale to tak bylo a bude stále. Ty komunistické bláboly o bankrotářích mě vytáčí. Každý zbankrotuje proto, že svůj produkt prodává levněji než ho vyrobí. Takže bývalí klienti TOMI Tour se radujte, proto že jste dobře levně koupili. Nic víc. Ty peníze se nevypařily, ale jsou stále u někoho. A já bych řekl třeba v Číne. Každý s normálním rozumem ví, že velká firma nakoupí levně v Číně a levně s velkým ziskem prodá ve vyspělém světě. Ale za co si i ty levné produkty z Číny koupit, když většina nadnárodních firem ovládá průměrné příjmy tak, aby tržní koš byl všude stejný. Důsledek je že Evropa můsí platit sociální a ekologické náklady, ale nadnárodní firmy na to mají Čínu, Mexiko, ... (volný trh). A přísloví o komáru a udolaném volu (nebo slonu) tady pladí na 100%. A je třeba zdůraznit že i v té Číně bohatnou hlavně komunisti a v Mexiku zase klany feudálních rodin (Jsou samozřejmě vyjímky potvrzující pravidlo. Někde jsem četl, že za 100 let se jen 5% lidí podařilo vyšvihnout, ale do 20-30 let schudne 30% střední třídy).
Možná, že to bylo domluveno. Svět se jich bál, tak jim zaplatil rozvoj. To dělá nyní Severní Korea taky.

A tak dále, a tak ...

Napsal jsem víc než jsem chtěl.
19. 07. 2009 | 16:52

Marcus napsal(a):

to PB: jen nekolik poznamek - samozrejme, ze nic neroste do nebe - ani ceny akcii. Ty muzou rust pouze do doby, dokud se do obchodu s nimi budou zapojovat novi hraci a nove penize. Kdyz se pak nekdo s casti penez stahne, tak ceny klesnou. To se predpokladam stalo - ty obrovske ztraty investoru a fondu shrabl ten, kdo jim predtim ty akcie prodal. A to same plati pro hypoteky - tam se taky zadne penize nevyparili - vitezem byl ten, kdo tehdy draho prodal ty baraky. A dluhy za ty hypoteky ted plati cely svet.
19. 07. 2009 | 19:19

trn napsal(a):

Naprosto správná úvaha pana Sedláčka a naprosto očekávané až hysterické reakce pitomců,kteří ani nevědí,o čem se píše:-)Třeba ten blbeček,který píše o tom,že krize "vznikla na objednávku vlád USA".Tyhle žvásty primitivů-zřejmě klonů pana Paroubka-nejsou ani k smíchu,ale jen k pláči.Naopak.Krize vznikla především díky nenasytnosti tzv."lidu" jak v Evropě-tak v USA a s nějakou politickou objednávkou nemá pranic společného.
19. 07. 2009 | 23:15

sonic napsal(a):

trn: to, že krize vznikla na objednávku vlády USA je velmi nepravděpodobné (něco jiného by byla objednávka bankéřů z Wall Streetu, to už je o mnoho pravděpodobnější), ne však vyloučené, takže není třeba nikoho označovat za blbečka a primitiva. zvlášť když vy sám tvrdíte takový totální nesmysl, jako že krize vznikla díky "nenasytnosti lidu".

podle mě existují tři možnosti, které jsou úplně stejně pravděpodobné: (1) Alan Greenspan je keynesiánec a není si vědom některých základních ekonomických poznatků; (2) je nezodpovědný a chtěl krátkodobě posílit ekonomiku, i když si byl dobře vědom dlouhodobých důsledků; (3) domluvil se s přáteli z Wall Streetu a společně vyvolali krizi, aby si tak mohli napakovat kapsy z čerstvého státního dluhu. samozřejmě v primárkách tito bankéři masivně podpořili Obamu na jedné straně a McCaina na druhé a s oběma se domluvili na "záchranném balíčku", ať už vyhraje kdokoliv.
21. 07. 2009 | 21:24

pertep napsal(a):

Jen reakce na Zacheuse a Baťu. Asi to trochu skřípe logicky. Tím, že se svět z hospodářské krize dostal (a snad se dostane i z této), znamená to, že svět by po krizi v minulém století morálnější. A pokud se vrátíme na ekonomickou trajektorii předchozích let, to už budeme vlastně svatí...
27. 07. 2009 | 13:02

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
16. 08. 2009 | 13:34

otto vánoční hra napsal(a):

Podíváme-li se na dlouhodobý vývoj amerického kapitálového trhu od roku 1871
08. 12. 2009 | 21:08

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy