O adventu, penězích a Daru

08. 12. 2009 | 23:26
Přečteno 22778 krát
Právě odbyla první adventní neděle, začal prosinec a s ním pro většinu z nás i doba horečnatého utrácení peněz za dárky. Darem někoho skutečně potěšit (krom dětí všeho věku) je přitom tím složitější, čím jsme jako společnost bohatší.

Dar je jednou z velkých záhad ekonomie a je často považován za anomálii. Jaképak dávání, pokud žijeme v tržní společnosti a všem je jasné, že by mnohem efektivnější bylo dávat si peníze, ať si s nimi každý dělá, co uzná za vhodné.

Přesto na dávání dárků rigorózně trváme a každoroční pokusy o klid zbraní a pakty o vzájemném (dárkovém) neútočení mají jepičí život. Jako bychom se chtěli obdarovávat, že nám to dělá radost. To že nás štve nakupování dárků kvůli návalu lidí a že nám na to občas nezbude čas, je až druhotné. O důležitosti daru poprvé psal Marcel Mauss a od té doby se na toto téma vedou spory.

Další zajímavost je, že zakrýváme cenu: jak u darů, tak u mzdy. Každý měsíc nám chodí výplatní páska zakrytá v neprůhledné a zevnitř zatmavěné obálce, jako by to bylo to největší tajemství. Prostě nechceme vědět některé hodnoty. Nemáme a nechceme znát přesnou cenu daru, ačkoli tu přibližnou lze snadno odhadnout. Podobně je tomu u výplaty.

Credo in unum argentum

Ačkoli žijeme v konkurenční společnosti, jsou prostě ostrůvky, kde přesně srovnávat jednoduše nechceme. Má pravdu Zdeněk Neubauer, který ve své nejnovější knize píše, že "cena je nesvatá". U těch nejdůležitějších věcí nás dokonce urazí, pokud nás někdo obviní z prospěchářství. To, že pracujeme pro mzdu, asi někoho neurazí, ale mnoho lidí urazí, pokud je osočíte, že pracují jenom a pouze pro peníze.

Máme totiž asi pocit, že nejcennější věci se mají dávat zadarmo. Že právě to nejcennější v životě - což dar a Vánoce mají symbolizovat - se nesmí prodávat či zpeněžovat. Odněkud se v nás bere představa, že přesná reciprocita je v důležitých věcech nežádoucí. Tak třeba si všimněte, že v celé trilogii Pána prstenů se nic neprodává, vše získává Společenstvo darem. Podobně je tomu tak ve většině mýtů a povídek. Důležité věci se prostě darují, nalézají nebo kradou (například Prsten moci používá všechny tyto transakční metody, jen ne prodej).

V rodině nebo ve vztahu mezi blízkými přáteli peníze nehrají velkou roli, ačkoli pro fungování v dnešní společnosti jsou nezbytné, mezi blízkými se často snažíme tvářit, jako by nebyly, nebo alespoň nebyly důležité (proto to "zvaní na rundu" nebo střídání se v placení v restauraci).

Peníze jsou určeny pro kontakt ve veliké společnosti, ty starší menší peníze tolik nepotřebovaly. Peníze jsou jakoby zhmotněným uznávaným prostředkem důvěry i mezi lidmi, kteří si důvěřovat vůbec nemusí (cizinci).

Důvěra v peníze, že budou akceptovány a že si udrží (alespoň zhruba) hodnotu patří k základním lepidlům specializované společnosti. Proto jsou peníze posety "svatými" symboly státnosti, našimi svatými či významnými historickými osobnosti. Jako by daná bankovka či její uživatel na tyto autority "přísahal": těmto věřím, tyto respektuji.

Americké bankovky mají slovo důvěra dokonce na bankovkách napsané a zároveň se tím odvolávají na svou nejvyšší autoritu: In God we trust.

Anglické slovo credit (které přechází i do jiných jazyků) pochází z latinského credo, tedy věřit. A když už jsme u oběživa, všimli jste si někdy, že bankovky a mince vám nepatří? Jsou majetkem národní banky, také proto je například nemůžete znehodnocovat (ani si je tisknout, tady prostě konkurence nefunguje).

Čára (nejen) přes rozpočet

A poslední postřeh, nevím proč, ale symboly hlavních světových měn jsou přeškrtnuté, některé dokonce dvakrát: $, Ą, €, Ł. Je to náhoda, nebo se tím chtělo něco říci?

Psáno pro HN


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Milan H. napsal(a):

Pane Sedláčku, pěkný blog. I když se nemohu zbavit dojmu, že jste většinu těch vašich "postřehů" opsal z knihy Jana Sokola "Moc, peníze a právo".
09. 12. 2009 | 00:01

acwestly napsal(a):

o náhodě se dá zjistit vždy jen jedna informace a to ta že náhoda je jen vždy nějakým způsobem korigována
,,
slyšeli jste někdy výrok že " co bude už někdy bylo "? // můj oblíbený učitel mi kdysi říkal " kdo se z historie nepoučí je donucen ji opakovat "
,,
takže sečti to číslo

http://mirror-uk-rb1.galler...

http://thebiggestsecretpict...$.gif
09. 12. 2009 | 04:11

acwestly napsal(a):

jestli vam druhy odkaz nefunguje tak zkuste tento http://westly.wz.cz/w6w.gif
09. 12. 2009 | 04:15

hovorka11 napsal(a):

Na ekonoma jste nezvykle sečtělý.
Proč ti, kteří nejvíce řvou o tržním hospodářství ho nedodržují?
V neoliberálně propagované ekonomii u nás nejde o oboustraně výhodnou a průhlednou směnu něčeho, ale o opak- napálení klienta, obejití zákonů a pod.
To nemůže dlouhodobě fungovat, protože postupně si to osvojí všichni lidé a tím se společnost funkčně rozpadá.
09. 12. 2009 | 06:40

Tužka napsal(a):

Tužka,Dobře se četl tento článek,takový malý "dárek" k Vánocům,"náhodou" napsaný o Adventu.A ty symboly?,určitě něco znamenají.Čára,..přichází z nekonečna odchází do nekonečna,rovná.A dvě rovnoběžky?Dvě čáry,nikdy se neprotnou./Nerespektuji matem.pana Lobačevského./Mám ráda náhody,a pokud jsou příznivé,určitě jich využít.Nešťastné náhody doporučuji intuicí včas rozpoznat.Tužka
09. 12. 2009 | 09:45

Kristýna napsal(a):

Peníze jsou jednou ze záhad lidského života - že z nich člověk učinil svátost, že se pro mnohé staly tou nejvyšší hodnotou, pro niž stojí za to obětovat i sebe samého, celý svůj krátký život. Amen.
09. 12. 2009 | 09:51

Ládik napsal(a):

DaR je "dobře a rychle" - komunistický novinový plátek, vycházející v Ostravě v r 1990.
09. 12. 2009 | 09:53

pako napsal(a):

Krásný příspěvek. Prostě my, Češi, si o penězích rádi čteme.
Úvaha o odtajnění mezd mě však zaujala nejvíce. Vedlo by to k ještě většímu nárůstu závisti, která je naší typickou národní vlastností, nebo by konečně narůstala v našich postkomunistických mozcích konečně úcta ke kvalifikaci, vzdělání a pracovitosti všeobecně ? Zatím každý Čech považuje zbylých 9 999 999 občanů za zloděje.
09. 12. 2009 | 10:10

Tomas B. napsal(a):

Dar je prostředkem nonverbální komunikace. Je to sdělení - záleží mi na tobě, jsi pro mne důležitý... Proto je tak obtížné mluvit o hodnotě daru - mám tě rád a stálo mě to 1570,-Kč :-) Láska, cit, nemůže být vyjádřen v penězích, protože není výsledkem racionální úvahy. Je v tom pochopitelně také spousta předstírání - hodnotný dar může být darován s cílem zakrýt nedostatek citu. Ale tak je to se vším... Iracionalita daru má ještě jednu důležitou rovinu - volba daru je vždy na vůli dárce. Obdarovaný má trpně přijmou dar a být rád. Je společenským faux pass zpochybňovat dar pro jeho zřejmou nevhodnost: "Už zase bačkory!", nebo "Ty jsi se zbláznil, víš že zelenou nikdy nenosím!" a tak podobně. Hovořit o ceně daru by znamenalo prolomit křehký konsenzus - já ti dám co uznám za vhodné a ty budeš dělat že máš radost. Narušila by se tím funkce daru, jako prostředku společenské komunikace. Narušilo by se společenské tabu.
09. 12. 2009 | 10:46

iga napsal(a):

V nasi mlade rodine se snazime pestovat zvyk davat si nekupovane darky (vlastnorucni kresby, basne, upravene fotografie apod.) z kupovanych darku obstoji pouze knihy. V kazdem pripade darek musi byt originalni a predevsim osobni. Bohuzel zbytek pribuzenstva vcetne nasich deti na tuto hru odmitlo pristoupit, nicmene pro me je predstava zehlicky ci domaci pekarny pod stromeckem od manzela naprosto neunosna:-) Hodnota darku je tak pro nas pojem velmi relativni.
09. 12. 2009 | 11:07

es2f napsal(a):

History of money
Functions of money

Money
http://en.wikipedia.org/wik...
09. 12. 2009 | 11:33

es2f napsal(a):

09. 12. 2009 | 11:35

vlk napsal(a):

Sedláčkova klasika! dobrý, čtivý blog s myšlenkovou nadstavbou.ˇJeden potěší duši i rozum jeho čtením. Ještě , že takové blogy jsou.
Nicméně j¨zastavím s e u maličkosti. U věty-To, že pracujeme pro mzdu, asi někoho neurazí, ale mnoho lidí urazí, pokud je osočíte, že pracují jenom a pouze pro peníze.
Na tomhle obecném postoji není vůbec nic divného. Že pracujeme za mzdu všichni vědí a akceptují. Ale pracovat JEN pro peníze? Rozdíl je ve slůvku¨JEN. Které determinuje a devalvuje. Nás samé. Jako pracovníky. Nevím jakou kdo má zkušenost, ale chodit do práce JEN kvůli penězům je šílená řehole! To e prác e bez radosti, bez vnitřní identifikace - prostě hrůza. Mít z prác e radost a pobírat mzdu? pohoda! Životní trefa.
Vidíte -dar jako ekonomická anomálie? Tak to mne nikdy nenapadlo! A myslím, že ti, kteří tohle tvrdí, se hluboce mýlí. Pokdu už někdo na dar chce nazárat skrze ekonomické kategorie mermo mocí, já bych darování označil v takovém příapd ě jako tržní operaci se zvláštním , nezdanitelným, plněním. Protože danit radost, lásku, uznání,potěšení, výraz přátelství nebo náklonnosti, atd. no to by opravdu tak scházelo!!! A dary se dávají, hlavně v rodině, mezi známými, přáteli atd. právě z těchto důvodů.
I když si umím představit , že takového Kalouska klidně do budoucna může napadnout danit přátelství. protože u něj znamená nejspíš něco úplně jiného než u vás pane Sedláčku. Po vynálezu daně ze superhrubé mzdy si umím skutečně představit daň na lásku, náklonost, přátelství, obdiv, uznání, vděčnost i cokoliv dalšího.
09. 12. 2009 | 18:40

MR napsal(a):

DAR - to je v adventu něco nehmotného; né to "naše" současné nakupovací běsnění.
Ostatně, krize nás brzy vyléčí...
09. 12. 2009 | 18:45

Kritik napsal(a):

Všechno velké je dar. Kdopak dostal fakturu za slunce či dešť? Nebo za život? Máme stále proč děkovat.
09. 12. 2009 | 18:51

sejba napsal(a):

jednak diky za clanek, jednak diky za moznost reagovat neregistrovane.

libi se mi, ze vsichni zucastneni, autor i reagujici, chapou dar jako neco cisteho a slechetneho, ale dar muze byt bohuzel i funkci procesu ziskavani, potazmo ziskavani moci. slovo "darovat" ma uzasnou silu, ale to by bylo spise na jazykove energetickou debatu :)

k clanku:
zaujala me veta "proto to 'zvaní na rundu' nebo střídání se v placení v restauraci". aniz bych byl vzdelan v jakemkoliv oboru, ktery by se timto zvykem zabyval (a mozna prave proto), dovolim si vyjadrit domenku, ze prave toto chovani neni idealnim prikladem pro Vas clanek pane Sedlacku. Domnivam se, ze tento zvyk prameni prave v opacnem zameru ukazat, ze na to mam. Byt se to tak dnes mezi prateli a blizkymi nebere. Stejneho mechanizmu vyuzivaji firemni rauty, obecni veselice, a nejblize tomu je myslim zaverecny zaber z filmu Dedictvi aneb..., kde Bolek Polivka rika ve velkem detailu "Vsechny si Vas kupim..."

a jeste:
dar jako takovy, tedy to, co vetsina z nas citi, kdyz slysi to slovo "dar", je podle mne rozhodne neco jineho nez to, co si davame o vanocich a k narozeninam. vanoce jsou dle meho nazoru dobrym tematem na ekonomickou debatu, globalni vysledek puvodniho marketingoveho usili, etablovany spolecensky uzus. Proste jsme v podstate povinni si davat darky. kdo neda, dopousti se neceho neprijatelneho.
09. 12. 2009 | 21:54

Milan H. napsal(a):

sejba:
velmi dobré postřehy. Právě antropologové jako M. Mauss či B. Malinowski ukázali, že dar zároveň zavazuje a je projevem moci. Rozdíl mezi darem a směnou je totiž jenom velmi neostrý, i dary se mají oplácet a mají cirkulovat. Dostat dar zároveň znamená povinnost dar vrátit či poslat do procesu oběhu darů (jako v systému kula, který popsal Malinowski na Trobriandských ostrovech, kdy se dar nevrací přímo dárci a posílá se někomu jinému). Jinou formou "daru" je potlač u některých severoamerických indiánských kmenů (byl zakázán na počátku 20. století), kdy hostitel hostil náčelnika z konkurenčního kmene a před jeho zraky ničil a pálil obrovské množství svého majetku, aby ukázal "že na to má". Host měl povinnost potlač opakovat ve své vesnice a měl ho triumfnout. Pakliže by tak neučinil, jeho politický status by klesl a s ním by se propadla moc jeho i jeho vesnice. Dar má vždycky tuto dvojznačnou povahu, totiž že je zároveň závazkem a je projevem moci. Máte pravdu, že i na to je třeba pamatovat, nejen v adventu. Mimochodem právě toto je takový neumělý a hrubý výklad toho co velmi pěkně vykládá Jan Sokol v první části již zmiňované knihy "Moc, peníze a právo".
09. 12. 2009 | 23:29

Baba napsal(a):

No, přeškrtnuté S informuje, že tady není španělské území, označené L nejspíš upozorňuje, že libra šterlinků je na rozdíl od zlatého louisdoru, který nahradil ještě před Napoleonovým samojmenováním zlatý frank, stříbrná, dvojitě protnuté euro neodkazuje k japonskému jenu, jen se vymezuje od zktratky Španělska a u A s obloučkem jsem nejenže nepřišla, co znamená, ale ani jak se napíše na klávesnici. Možná někdo poradí.
10. 12. 2009 | 10:05

swat napsal(a):

Nechceme vědět mzdu?Nepřeje si to zaměstnavatel,aby si lidi nezáviděli,či aby se neukázalo,že bere peníze za špatně odvedenou práci.V pracovní smlouvě je to jasně napsané,že zaměstnanec nesmí nikomu sdělovat výši své mzdy.
11. 12. 2009 | 18:15

Douchovka napsal(a):

Takhle, Babo: Ą
(zkopíruje se z článku ;-)
Omlouvám se za fórek.
Abych tedy doopravdy poradila (pouze s napsáním, bohužel), tak držet Alt, vyťukat 0165.
A gratuluji k dedukcím!
11. 12. 2009 | 18:18

Historik napsal(a):

Kam jsme to dopracovali. Vánoce vždy byly svátky míru a lásky, tedy věcí ducha. Co to vlastně slaví tato konzumní, silně materialistická společnost? Dárky nechtěně kupované, nechtěně obdarované, nechtěně přijímané a to i za cenu velkého zadlužení. Má to logiku?
11. 12. 2009 | 18:22

iso napsal(a):

Bohužel dvacet let a stále nežijeme v tržním systému!
11. 12. 2009 | 18:46

optimista napsal(a):

Kdo daruje penize, daruje svobodu moci si vybrat. V praci je kazdy profesional a dela to pro penize s tim nikdo nic nenadela. Kolik je takovych pracovnich mist, ktera by lide delali bez mzdy osm hodin denne dlouha leta a jeste se tam trmaceli? Prodavac? Inzenyr? Instalater? Urednik? Hostinsky? Abych jmenoval jenom par tech se kterymi prijdu vic do styku. Ridic autobusu? Ne, delame to pro penize! Vyjimky jen tak, tak, sem tam nekde, ale zato hlasite pritomne v lidskych snech a jejich medializaci jako vsechno vzacne. Ne, penize nejsou zdaleka vsechno stejne jako nas metabolizmus ci telesny organ. Bez penez bychom ovsem nemeli spousty dnesnich hlubokych problemu. Premysleli bychom kolik kuzi se dnes plati za hrst soli a jestli by ti zlodejsti kupci nemeli pridat navrch nejaky ten pazourek, ci jestli ta baba nekricela zbytecne moc, kdyz jsem ji tahl lesem za vlasy. No pravda, nemohli bychom hlasite vykrikovat jak jsme obdarovali nekoho na druhem konci sveta. Behem kratouckeho zivota bychom nestihli vstrebat spoustu hlubokych idei dnes denne servirovanych pluky profiku az do domu. Nikam bychom nejezdili povalovat se na plazi, ale ani k nam by se nechodil nikdo povalovat pres pul zemekoule. V dobe ledove bychom touzebne vyhlizeli, kdy uz to zatracene slunicko trochu povyleze.
11. 12. 2009 | 18:48

iso napsal(a):

Radit v počátku roku 2009 domácnostem, že mají šetřit peníze a neutrácet, bylo instalací krize do Čech. Vystrašit firmy a domácnosti - za to vám všichni děkujeme a jistě nezapomeneme. Děkujem pane Sedláček!
11. 12. 2009 | 18:50

Jolana napsal(a):

Tomáši, hledala jsem na Vás email. Rádi by jsme udělali v našem městě přednášku s vaší maličkostí. :)
11. 12. 2009 | 18:56

Pavlíček napsal(a):

Krize byla nevyhnutelná. Nelze nakupovat donekonečna.
11. 12. 2009 | 18:58

Da-kta napsal(a):

Dobrý den! Máte pravdu . Peníze v současném světě ale už nemají hodnotu, je jich nadbytek, protože se tisknou bez krytí.
Jsme na počátku další ekonomické a finanční krize, která se teprve objeví do 1-2let. Není vyhnutí,jediný řešenjí je si dávat dary, který mají stálou hodnotu a to peníze nejsou!!!

pro větší pochopení doporučuji 2 dokumenty. Nejprve stručné nastínění tématu peněz obecně: http://www.mustwatch.cz/fil...

a pak analýza ekonoma p. Clausse :
http://www.mustwatch.cz/fil...

myslím, že to otevře trochu oči, kde vlastně jsme a co jsou peníze a finanční krize. Hezký den!
11. 12. 2009 | 19:01

optimista napsal(a):

iso Kazdy ma nejakou predstavu trzniho systemu. Otazkou je, jestli nekde prave takovy existuje. Vzpominam na pocatky restaurace kapitalizmu u nas. Vedeni podniku se vratilo z cumendy. Byli v Recku, clenske zemi EU. Byli tak nejak usmevavi a sebevedomi. Pak jsem se dozvedel, jak vykladali, ze je tam jeste vetsi bordel nez u nas.
11. 12. 2009 | 19:01

iso napsal(a):

"optimisto" : Tržní systém existuje všude tam, kde nejsou deformace trhu, jako třeba regulace cen a určování ceny z ministerského křesla! Absence svobodného trhu, tedy tržního systému, nám přitom ničí kvalitu života.
11. 12. 2009 | 19:11

optimista napsal(a):

Pavlicek Krize je dusledkem chaoticke povahy sveta. Jako lide prichazeji k urazum spolecnost prichazi ve vsech dobach k ruznym krizim. Co je vlastne na svete bez rizika?
11. 12. 2009 | 19:11

iso napsal(a):

"Pavlicek": Nakupovat lze donekonečna, ale jenom za peníze kryté zbožím. Rozhodně ne jako v USA za dolary natištěné jenom proto, že jsou podložené dluhem. Peníze vytvářené dluhem! A tato praxe se potom dotkne větší či menší měrou i ČR. Díky za naši českou korunu! Ta nás tentokrát kryla.
11. 12. 2009 | 19:16

iso napsal(a):

"Optimista": Zvýšené riziko přinese vždy (!) nehorázně přemrštěná solidarita. Lidi jsou líní, válí se po parcích a pro prachy se jezdí na magistrát v mercedesu. A ostatní se můžou umakat. Toto je asi nejhorší riziko, které se společnost rozhodla podstoupit!
11. 12. 2009 | 19:20

iso napsal(a):

Vážené domácnosti, to co vám zase radí pan Sedláček, dát si k vánocům peníze, to je opět to, co naši ekonomiku zabije a vy příjdete o práci!!! Nenechte se ošálit, peníze se musí točit, již podruhé radí v zájmu zahraničím jež by chtěli mít v Čechách též krizi!. A nyní radím já vám. Nakupujte rodost svým blízkým. Dávat peníze je nuslušné a neslučuje se to s tradicemi. Hlavně prosím musíte nakupovat pouze české zboží, případně české služby a českou dovolenou. Budou z toho mít radost vaši zaměstnavatelé a potažmo vy, protože budete mít práci a budete moci jít se svými blízkými i jednou či více krát třeba do restaurace na oběd či večeři a uděláte si radost. Pan Sedláček zdá se svými radami, toto je již druhá jeho špatná rada pro domácnosti (!), on totiž zdá se "kope mičudu" rozhodně né za Čechy! Za vás. Otázka zní, jaký že úkol měl v naši vlasti NERV? V něm totiž pan Sedláček působil.
11. 12. 2009 | 21:05

Frante napsal(a):

V přeškrtnutí symbolu měny bych nic nehledal. Přeškrtnutý je například i symbol pro jednu fyzikální konstantu (Planckovu).
11. 12. 2009 | 22:47

Jana napsal(a):

Malý postřeh češtinářky... Pane Sedláčku, je-li v první větě míněno, že neděle odbila (jako třeba odbíjejí hodiny), pak by to mělo být napsáno s měkkým I.Nechci být rýpavá. Moc Vám fandím a Vaše články se mi moc líbí. Chybička se může vloudit každému...
11. 12. 2009 | 22:57

Petr Volny napsal(a):

Co kdyz i predavanim daru sledujeme pouze vlastni (treba i nevedome cile). Chceme se preci tesit z radosi druhych kdyz darek predame (tedy zpusobit poteseni i sobe). Nektere darky naopak davame kvuli tomu abychom si u obdarovaneho udrzeli nejakou formu kreditu. Napr zdvorilostni dary. Dary, kterymi ctime tradici, abychom se mohli hlasit ke skupine nejakych lidi atd. Je spousta duvodu, kvuli kterym dary davame a u vsech zaroven plati, ze predani daru zpusobuje poteseni nebo prinasi uzitek i nam. Proc by to tak nemohlo byt?

K diskuzi okolo vyznamu penez jsem si dovolil uvahu na tema Moc a penize: http://polventil.blogspot.c...
12. 12. 2009 | 01:08

MoF napsal(a):

Drobná poznámka k výbornému článku:

Znaky měn se škrtají z důvodu odlišení od běžné abecedy anebo z důvodů historických a ideologických.

Kupříkladu Ł (libra) je příkladem prvním (tradičně se píše jako velké psací L s jedním škrtnutím, se dvěma škrtnutími se toto označení používalo i pro italské liry).

$ (dollar) vznikl sepisováním písmen ps (pesos) dohromady (tradičně se psalo s jedním, později dvěma svislými škrtnutími) - jde tedy původně o označení mexické měny, které posléze přejali anglicky hovořící Američané.

€ (Euro) je podle vyjádření EK odvozeno z řeckého písmene epsílon (E jako Evropa), dvojité přeškrtnutí má vyjadřovat stabilitu evropské měny.

Obdobně se škrtnutím přiznačují/přiznačovaly zkratky měn v jiných státech (japonský yen, americký cent, polský zlotý, korejský won, filipínské peso ad.). Viz http://en.wikipedia.org/wik...
12. 12. 2009 | 01:11

rejpal napsal(a):

Zajímavá myšlenka... My jako čecháčcci, myslím, nemáme stejně v civilizované Evropě co pohledávat. Na vánoce se předháníme co komu drahého dáme a zbytek roku se k sobě chováme jako hovada. Naštěstí už nám tu nic nepatří, tak alespoň nemáme možnost něco ukrást, ts. O zbytky se porvou rádobypolitici. Přeji hezký den :)
12. 12. 2009 | 14:53

Jaomina napsal(a):

My sme čím dál bohatši???No to jsem opravdu netušila!!!!!
12. 12. 2009 | 15:16

oldpetr napsal(a):

Ty vaše rádoby moudra jsou nám běžnému občanu potřebné jako mrtvému zimník.Klaus a jemu podobní moc drazí moudří páni pouze zadlužují tuto republiku ale poenta je v tom že svojí rodinku už dávno přebrodili na úkor daňových poplatníků čili jsou za vodou a my co jsme nezištně cinkali klíčemi se topíme ve sračkách.
12. 12. 2009 | 15:56

Dobrota napsal(a):

Darem můžeš i urazit. Vzpomeňme, jak Cohn Bendit obdaroval prezidenta Klause vlajkou EU.
12. 12. 2009 | 17:00

MEDVĚD napsal(a):

na téma peníze existuje mnoho životních pravd jako např.: štěstí si za peníze nekoupíš, nebo : jen peníze dávají člověku svobodu . Obojí platí vrchovatou měrou , a proto jen hlupák může peníze zatracovat ale jen stejný hlupák z nich může dělatz smysl života. PENÍZE NEJSOU SMYSLEM ŽIVOTA ALE JSOU VÝBORNÝM PROSTŘEDKEM JAK ŽÍT LÉPE A SVOBODNĚJI. A k těm Vánocům : to že nedáváme peníze ale hmotné dárky je prostě přidaná hodnota daru, toho,že na své blízké myslíme , přemýšlíme co by jim udělalo radost a obětujeme svůj čas a pohodlí na to abychom vybraný dárek sehnali. Prostě bych to shrnul takto : PENÍZE DÁVÁME ZA ODMĚNU ALE DÁRKY DÁVÁME Z LÁSKY A PŘÁTELSTVÍ.
12. 12. 2009 | 18:26

helena napsal(a):

Pane Sedláčku a všichni zde diskutující, pro pochopení k čemu jsou peníze a jak fungují banky navrhuji pčečíst si knihu od Terryho Pratchetta Nadělat prachy. Je to vtipné a v celku výstižné vylíčení bankovnictví a lidí pohybujících se v nitru bank.
12. 12. 2009 | 19:23

iso napsal(a):

Z lásky a přátelství kupujte dárky. Kupujte však jenom české výrobky, české služby a českou dovolenou. Pomůžete české ekonomice. V opačném případě cizincům. Váš zaměstnavatel bude tímto mít pro vás práci. Točit peníze za pouze české zboží pomůže české ekonomice, českým firmám a českým domácnostem!
12. 12. 2009 | 19:23

iso napsal(a):

Důvěra v peníze: Záleží na České Národní Bance -zda bude česká koruna důvěryhodná. Za dolar bych českou korunu rozhodně nevyměnil!!!
12. 12. 2009 | 19:46

Skogen napsal(a):

No tak tedy k tomu daru... Mnozí si darem kupují. Dát dar je v podstatě také směna. Může být s vidinou opožděné spotřeby ("ono se to jednou vrátí"), může být s vidinou zisku nehmotného (třeba kvůli "sexování" se naučili obdarovávat i pavouci). Na daru není v podstatě nic svatého, dar získává na pravé hodnotě až tehdy, jestliže přenecháváme něco, co je nám samotným milé a co jen tak nenahradíme. Otázkou však zůstává, jestli je totožná záležitost stejně hodnotná i pro obdarovávaného..
12. 12. 2009 | 23:45

Oldis napsal(a):

ze penize jsou zhmotnenim duvery je znama vec, ze na dolaru uz neni Ze odpovida hmotnosti zlata ulozeneho v soukrome federalni bance ale ze je spise uz jen treba verit v boha uz taky vime davno, ze vanoce jsou vanocemi zejmena pro obchodniky, pak caz a nakonec vyrobce je nam taky jasne, a na vanoce darky stejne nekupuju, protoze nejsem krestan, a radeji slunovrat oslavim obetovanim kapra a vyrobou salatu.
13. 12. 2009 | 09:50

Kateřina Štěpánková napsal(a):

Pane Sedláčku, než zase začnete někde veřejně prezentovat své názory, nechte si prosím nejprve zkontrolovat pravopis případně stylistiku vašeho výtvoru. Nic proti blogům, ale pokud už někdo hodlá své myšlenkové pochody vystavovat někde na nástěnce a to tak, aby o ně zakoplo co nejvíce lidí, pak by měl mít dostatek soudnosti a nedráždit náhodné kolemjdoucí paskvily typu "odbyla adventní neděle". I když přejdu logický nesmysl s odbitím neděle ve smyslu "je za námi", pak hodiny (a u vás tedy neděle) vždy pouze ODBÍJEJÍ nikdy odbýjejí !!!!!!!! Jinak zdravím, co se týče peněz místo dárků a vánočního nákupního šílenství, tak zde moc originální nejste, ale budiž, dobře když to někdo zase jednou napíše. Příští rok si to přečteme zase.
13. 12. 2009 | 10:19

Karel napsal(a):

Stacila první veta - odbyla nedele.
Pokud není dáno vzdeláním, tak snad je prístup k jazykovému korektoru
13. 12. 2009 | 13:40

Krab napsal(a):

Zase spatne. Sedlacek opet dokazuje, ze je mozna charismatickym mudrlantem, ale neni ekonom.
Kdyby byl, tak by vedel, ze dar neni zadnou anomalii ekonomie. Ekonomie je vedou o lidskem jednani, jehoz CAST se odehrava neprimou smenou za penize. Jen vulgarni pseudoekonom to zuzuje na penezni transakce. V trzni (=svobodne) spolecnosti si kazdej se svym majetkem muze delat co chce, tj. i ho darovat. Nevim co je na tom anomalniho natoz neefektivniho. Neefektivni je jen kdyz nekdo (treba stat) dava CIZI majetek (treba dane).
Co se tyce bankovek - bankovky (vydavane centralni bankou) nebyly vzdycky penize. Penize se staly az tehdy, kdy je pod hrozbou nasili acal stat vnucovat lidem. Do te doby bylo penezmi zlato. A to lidem patrilo. Takze si stezujte na stat, pane Sedlacku, soucasna situace rozhodne neni produktem trzni spolecnosti.
Zbytek jsou klasicky Sedlackoviny, tj. plytke banality bez pointy, lidove se tomu rika plkani. Ach jo.
13. 12. 2009 | 15:29

Karel napsal(a):

K té plytkosti - pokud autor, jak se sám chlubí, spí max. 3 hodiny denne a zbytek nepretrzite pracuje a studuje a prednásí a radí (vynechávám prípadnou rodinu, pokud by byl zenatý, tak by mel asi pár minut venovat i zene, nebo dokonce detem), tak se snad ani nic jiného nez banalita nedá ocekávat. Bohuzel, v Cesku to stále stací na ymydc experta
13. 12. 2009 | 18:45

Krab napsal(a):

No jo. Z techhle lidi co radi davaji naodiv jak jsou skromni, pracoviti, nepijou, nekouri, sportuji a jejich jedina spatna vlastnost je ze si neumeji odpocinout.. z tech mam srandu. Casto tim maskuji, ze jsou to namysleni elitari, co jsou presvedceni o sve vyvolenosti ostatni komandovat.
Treba takovej pan Sedlacek neni, ale pusobi na me tak. To je ale nepodstatny. Podstatny je, ze jeho ekonomicke uvahy jsou vsechno nesmysly, uplne z nej cisi, ze ekonomii skutecne do hloubky nestudoval a nerozumi ji. A nedostatek hlubokeho porozumeni nahrazuje libivejma radobyintelektualskejma prazdnejma recma. Klasicky filozofovani o nesmrtelnosti chrousta.
13. 12. 2009 | 19:27

Kukjas napsal(a):

Doporučuji vám utrhnout si hlavu vhodit do záchodu a 3x spláchnout
13. 12. 2009 | 22:13

iso napsal(a):

Panu Sedláčkovi spíše vadí náš ekonomický růst na konci roku podepřený šílenými nákupními horečkami. Nejradši by je zarazil, asi se někomu nehodí. Pan Sedláček se o toto snaží již celý rok 2009. Přemlouvá domácnosti, aby neutrácely a šetřily. Nevím, ale pan Sedláček za Česko "mičudu nekope". Peníze se musí tořit, ale je jenom potřeba nakupovat české zboží, české služby a českou dovolenou! Podpoříme tím naše zaměstnavatele a samy sebe tím, že o práci nepříjdeme nebo někteří se k práci konečně dostanou!
13. 12. 2009 | 22:37

iso napsal(a):

Držme si palce, utrácejme s rozmyslem pro své milé, nebojme se, podpořme samy sebe. Ovšem opravdu, vydržte to, jenom české zboží, české služby, českou dovolenou! To je to co potřebujeme my! To je to, co pan Sedláček nepotřebuje. Udělejme mu to natruc.
13. 12. 2009 | 22:42

iso napsal(a):

Když vám nějaký ekonom bude tvrdit něco, co nepůjde přes váš selský rozum (domácnosti, v tomto si věřtě !) tak vás ten ekonom klame a chce vás vyprovokovat k jednání, jež nás (domácnosti)poškozuje.
13. 12. 2009 | 22:45

iso napsal(a):

Pozor na manipulátory jež třeba nejednají v zájmu českého lidu.
13. 12. 2009 | 22:48

Slavek napsal(a):

nekteri tady maji vyhrady k pouzite frazi "odbyla adventní neděle". Ja si naopak myslim, ze je to uplne spravne. Rozsoudi nas nekdo??
14. 12. 2009 | 18:51

L.J. napsal(a):

Co tím chtěl básník říci?
14. 12. 2009 | 19:27

3,14ranha napsal(a):

komentátor ISO má zřejmě problém myslet operativně... je totiž hloupost škudlit prachy ve slamníku v době kdy vám z nich blížící se inflace nadělá bezmála toaletní papír (jenomže to pan Sedláček rozhodně neprosazuje)

ještě větší hloupost je totiž zadlužit se v době kdy se podniky chystají dělat personální čistky (protože etatistická hovádka nám krizi svými neumětelskými zásahy natáhnou z třeba 20 měsíců i na několik let - a to už firmy donutí k reformám)

PS: dnes jsem po cestě z práce strhl z veřejného osvětlení inzerát na lichvářské půjčky (myslíte že s ručitelem? ;-P) a slibuju že nebyl poslední !
14. 12. 2009 | 19:45

Jirka napsal(a):

No já nevím. Hledal jsem v blogu myšlenku, kterou autor jistě mínil sdělit a buď jsem nepochopil smysl tohoto blogu anebo tam žádná není! Dokonce jsem ani nerozeznal, jestli nám to něco, sděluje jako ekonom nebo je to jen fejeton o vánočních zvycích co se týká utrácení peněz z pera ekonoma.
15. 12. 2009 | 07:25

oslýk intelektuál napsal(a):

Moc hezké.
Tak nějak bych si představoval blog; jako lehký intelektuální desert.
15. 12. 2009 | 10:54

Mikin napsal(a):

Hmmm, zajímalo by mě, jak by to asi Tolkien zabalil, kdyby chtěl Gandalf vytradovat pomoc od elfů v Lothlorienu. Jestli by musel prodat svoji hůl nebo klobouk? Řekněme směnný poměr: jeden artefakt za deset kusů Lembasu? Každopádně je prostě hezky vidět, že mocnosti západu zvítězily nad Mordorem, protože měli tržní hospodářství a Sauron prostě neměl s centrálně plánovanou ekonomikou šanci :D
25. 12. 2009 | 10:43

Mikin napsal(a):

Pro ISO:
Když vám nějaký ekonom bude tvrdit něco jiného, než co Vám říká selský rozum, tak se nejdřív selsky zamyslete, proč asi tak vznikly univerzity. Možná by stálo za to se na ně zapsat :)
25. 12. 2009 | 10:46

armani classic napsal(a):

I can't agree with you more.
13. 03. 2010 | 02:34

tag heuer napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
13. 03. 2010 | 02:36

Links of London store napsal(a):

I ran all the way to the main gate, and then I waited a second till I got my breath. I have no wind, if you want to know the truth. I'm quite a heavy smoker, for one thing--that is, I used to be. They made me cut it out.
31. 03. 2010 | 16:16

virginia auto insurance napsal(a):

F*ckin’ remarkable things here. I am very satisfied to see your post. Thanks so much and i'm taking a look forward to contact you. Will you please drop me a e-mail? <a href="http://invirginiaautoinsurance.com/">car insurance virginia</a>
11. 08. 2011 | 05:00

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy