Pěna dní a rychlost života

26. 03. 2010 | 00:04
Přečteno 12173 krát
Kam se poděla ta úspora času z veškeré té technologie? Ještě pamatuju i já, a to patřím k mladší generaci ekonomů, že jsem první ročníky vysoké školy vystudoval bez mobilního telefonu. Mít e-mailovou adresu byla novinka, která mne uváděla v úžas. Maily se četly v Hollaru v knihovně a často se čekala fronta na počítač (kdo měl tehdy internet doma?!). Naši předchůdci ještě odevzdávali diplomky psané na stroji, průklepák povolil tak tři kopie. Právnické firmy zaměstnávaly celá patra pisatelů na stroji. Místo SMS se psávaly papírové dopisy. Ty chodily po Evropě tak týden, takže než jste se dozvěděl odpověď na otázku "jak se máš?", trvalo to čtrnáct dní. Tedy za předpokladu, že adresát hned po obdržení dopisu sedl, napsal odpověď a zanesl ji zrovna na poštu.

Dnes už vůbec nechápu, jak si lidé dávali schůzky bez mobilních telefonů, jak se bez mailů organizovaly konference, jak se bez internetu připravovaly přednášky a jak se bez počítače psaly celé knihy. Kolik času se muselo promrhat!? Pamatujete na všechno to zbytečné čekání u telefonu (rozuměj "pevné linky"), když se "čekalo na hovor"?

Co se s nimi mohlo stát?

Přesto nemám pocit (kdo ho má, ať zvedne ruku), že bychom dnes měli víc času než tehdy. Skoro mi to přijde naopak, nevím, zda to není jen malý počátek mé budoucí idealizace minulosti, ale přesto: tehdy se mi zdálo, že bylo času nějak víc. Přitom by to mělo být naopak. Objem práce, která nám kdysi mohla trvat týden, dnes třeba hravě zvládneme za jediný den. Kam se tedy poděla ta úspora času?

Jedna možná odpověď je, že šla do bohatství. Prostě máme více "urychlovacích" technologií, pracujeme stejně nebo možná ještě více - tedy více a rychleji vyrábíme, a tím bohatneme. To se mi však nezdá být postačujícím vysvětlením. Zdá se mi, že užitečnější pohled na tuto otázku je následující: v průběhu jednoho života jich stihneme prožít mnoho. Za jeden život stihneme nasbírat zážitků, co mohl nadprůměrný dobrodruh sbírat životů sedm. Teď nemluvím o hloubce prožitku, ale pokud bychom si za každé "vidět Niagarské vodopády" dělali čárku, tak bychom jich stihli násobně víc než Kipling.

Jan Mühlfeit, ředitel Microsoftu, mi kdysi nadšeně vyprávěl, jak dnes během jediného odpoledne stihneme vstřebat zhruba stejný počet informací, jako rurální člověk před několika stoletími za celý život. Dnes víme všechno možné o celém světě, máme pocit že ho máme jakoby "na talíři" na obrazovce. Kdysi se o konci války (ve vlastní zemi) odlehlejší kouty dozvěděly o týdny později. Dnes víme vše hned a ještě je nám to mnohdy málo, chceme to vědět s předstihem. Podobně je to s vlastněním věcí. Kdysi mívali lidé celkem snadno spočitatelný počet předmětů, zkuste si dnes spočítat, kolik toho máte ve svém vlastnictví. Točí se mi hlava jen při té představě.

Zpomal, ať si to můžeš užít.

Pěna z úst nám jde jak uříceným koním, ať je naše rychlost seberychlejší, stále budeme, zdá se, šlapat na plyn, co to jen půjde. Krásně to kdysi, ještě v "klidných dobách" vyjádřil Jan Werich v jedné své pohádce: závodník projížděl celým svým životem ve své megaformuli, stále rychleji a rychleji, lesy a pole kolem něj se dávno změnily v táhlou hnědozelenou šmouhu. Každé město stejné jako ostatní. Až se mu jednoho dne ten nelidský přístroj, který si šíleného řidiče dočista zotročil, porouchal. Jeho překvapený úžas a nový svobodný pěší život plný jiných krás si dokážete domyslet. Den bude mít neustále 24 hodin. Rychlejší život nám sice dovolí katalogově prolistovat atrakce celého světa, ale slovo prožít se scvrkne právě na prolistování a krásy života na pouťové atrakce.

A nakonec můžeme velice snadno dojít k závěru, že to všechno vlastně je, řečeno s Patočkou, "nuda obřích rozměrů".

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Charlie napsal(a):

pane Sedláčku,

to je snad telepatie -
v tomto týdnu jsem o tomtéž tématu diskutoval se synem,
včera v hospodě a dneska Vy.

My jsme ale makovičky co? :))
26. 03. 2010 | 00:43

veronikavendlova napsal(a):

Přesně na tohle myslím od neděle, kdy jsme se vrátili z týdenních hor. Před nimi jsem se snažila vyřídit vše co šlo, abych mohla odjet a po nich si připadám, jak kdybych tu nebyla měsíc. Od nového roku se snažím lépe organizovat čas, ale cítím se neustále ve skluzu...vím však, že je to na nás samotných. Jenže...
26. 03. 2010 | 01:11

veverka napsal(a):

No lvi v klidu 90% svého života prospí."Civilizovaný" homo sapiens ho projede ve stále se zrychlující formuli stále šílenějším tempem,aby nakonec stejně jako ti lvi skončil pod drnem.Rozdíl je i v tom,že za lvem nezůstává taková celoplanetární spoušť,jako za tou poblázněnou bílou opicí.
26. 03. 2010 | 01:27

1888 napsal(a):

Pan Muhlfeit ma pravdu. Ruralni clovek skutecne mnoho te informace o trhu SW nenacerpal.
26. 03. 2010 | 02:17

Lukáš Bušina napsal(a):

Výborné.
26. 03. 2010 | 02:51

kormoran napsal(a):

..clovecenstvo se casto obklopuje "prostredky", ktere nepotrebuje a ani plnohodnotne nevyuzije , 'asi' - se jimi obklopuje proto , aby se "zaradil".
Ovsem casto si neuvedomuje , ze timto prave startuje MOTOR 'honby'.
Ovsem nejdulezitejsi je to , aby to 'clovecenstvo' zilo v podminkach vyberu!
26. 03. 2010 | 02:59

Julie napsal(a):

Dalo by se souhlasit, nedavno jsem dostudovala skolu a zrovna jsem si tak rikala: "jak to ti prede mnou mohli zvladnout bez pc?". Je to velky pomocnik, ale na druhou stranu obrovsky zrout casu! Ano, kde je ten usetreny cas, ktery nam technologie dava? A dava nam ho vubec? Z velke casti nam ho bere a tim, ze nam nekde ubira, nam zase neco jineho pribyde. Udelame si cas zase na neco jineho... Mozna opravdu stihneme zit vic zivotu, jak rikate, ale..?! Ale stoji nam to za to se porad nekam hnat?
Nedavno jsem slysela - "life is just a cup of coffee" - ano dva, tri loky a je pryc! Je to hrozne, takze lidi nesilte, nehonte se, uzivejte si:)
A jeste k te komunikaci - neni kouzelne dostat v dnesni dobe pohled? Jsem take z te mladsi generace, ale pohledy nejen rada dostavam, ale i posilam, prijde mi to desne osobni a kouzelne, zvlast v dnesni uspechane dobe!
26. 03. 2010 | 03:31

Pavel napsal(a):

Odpověď je jednoduchá: proslulý prof. Parkinson postuloval v jednom ze svých základních zákonů: "Práce vyplní veškerý čas, který je pro ní k dispozici". Čtěte klasiky!
26. 03. 2010 | 06:38

Ládik napsal(a):

Já maturoval s logárem a výkresy k diplomce prasil nálevkovým perem, se žiletkou v ruce.
Proti roku cca 1985 stoupla moje produktivita cca 25-30x (měřeno objemem zakázek), výdělek asi 40x.
26. 03. 2010 | 06:39

Antonín Hrbek napsal(a):

Vážený pane Sedláčku,

konečně jste objevil to, co je lidem z praxe známo již více než padesát let.

Moderní technika nás nejenže zaplavuje informacemi, které v podstatě nepotřebujeme, ale navíc sama vyžaduje spoustu našeho času a komplikuje nám život. O takových "maličkostech, jako jsou spamy, viry, neustálé aktualizace, nekompatibilnost atd. se raději nezmiňovat. A i o tom, že pracovníci, kteří mají přístup k počítači, nejméně hodinu denně promrhají činností pro podnik nepotřebnou. A díky různým "ochráncům lidských svobod" je jen malá možnost skutečné kontroly a vyvození důsledků.

Typickým příkladem byl převod výpočtu mezd na počítač. Pokud se dělal ve velkém podniku ručně, byla výplata pátého. S počítačem se to s bídou stihlo desátého. Přitom při obrovské investici pracovníků, zabývajících se výpočtem mezd, neubylo.

Ne všude je to sice tak tragické. V technických oborech došlo k výraznému pokroku.

A otevřeně je třeba říci, že v oblasti ekonomie znesnadňují využívání počítačů absolutně nekompetentní politici, kteří neustále produkují změny systému. Tak například v účetním a daňovém systému dochází každý rok k 1.1. k zásadním změnám a v průběhu roku je nutno zapracovat dalších cca 20 až třicet dalších doplňků a úprav. Vše se dělá složitější a složitější, takže konečný efekt padá pod stůl.
26. 03. 2010 | 07:01

Stařeček napsal(a):

ještě před asi dvaceti lety jsme točením kliček vyráběly stroje, které už dnes vyrábějí další stroje klikáním na klávesnici. Ještě před asi dvěma lety jsem nevěděl co si myslí Pavla, Rumcajs, Levák, Neo. Před zhruba čtyřicetipěti lety jsme si s manželkou nemohli sdělit kdo půjde do jeslí pro děti, kdy přijdeme z práce. Před pár lety si mohl bratr se synem v Makedonii říct, že ještě žijí jednou za měsíc, dnes si s ním už každý den mailuje a SMS-kuje do Iráku. Před pár lety jsem už byl v této hodině na sluníčku a neseděl za zataženými okny u PC, aby mně to sluníčko dovolilo čumět na monitor. Ještě před zhruba dvaceti lety bych u těch strojů nevydržel stát, dnes je skoro sedmdesátiletý řídím od stolu. Možná na mne před třiceti lety sem tam soused něco napsal aby mne poškodil, dnes mně mnoho lidí o kterých nic nevím vidí až do žaludku. Těžko se mně rozhoduje co je lepší.
26. 03. 2010 | 07:59

Baba napsal(a):

Fantastický rytmus. Ale první dobou bývá intenze, tedy opak detenze.
26. 03. 2010 | 08:06

Nuba napsal(a):

Ano, technologie na jedné straně život relativně usnadňují na druhé nesnesitelně urychlují. A s tím zpomalením to nepůjde tak rychle.

Vezmu to jen od nás doma. Neustále mě někdo bombarduje telefonáty, ve kterých mi nutí půjčky a zboží všeho druhu. Moje maminka měla pračku Romo Fulnek, a ta prala 30 let, kdy ji jako ještě funkční vyřadili. Dnes je obrovské množství lidí navázáno na výrobu braku, který je tak na dvě použití. Proč asi. Vznikají velké rozdíly, kdy na jedné straně nad zaměstnanci práskají zaměstnavatelé bičem až mají pěnu u úst a na druhé straně máme armádu nezaměstnaných. A to si ještě vůbec nevšímám nepoměrně větších propastných rozdílů ve světě.

Tak na to zpomalení se hned tak nenajde "politická vůle", protože RŮST růstu musí být zajištěn za každou cenu, majitelé dividend a tantiém si musejí přijít na své, to by se jinak svět přece zastavil. Kolaps.

V krásných snech vidím člověka pracujícího povinně tak 4 hodiny denně v pravidelnou dobu (u zaměstnanců) další 1 - 2 hodiny s možností mobility. A více si toho krátkého života užívají se svými milými.

Jinak totiž nevidím nějaký logický důvod, proč pořád ta honba za zisky, to zrychlování, prý údajně aby se měly lépe další generace. Tak dobrá, ať se mají lépe, ale je potřeba definovat, co to vlastně to lépe je. Ale to je na delší debatu.

V každém případě vím, co to zcela jistě být nemá. A to, že se svět postupně promění v jakousi globální moderní manufakturu, která bude vytvářet zisky postupně pouze pro 1 % , dokonce možná pro několik jedinců,kteří se o to bohatství budou s prstem na červeném knoflíku rvát.

O svých špatných snech dnes psát nebudu, venku se klube krásný den a nebudu jej kazit nějakými můrami.
26. 03. 2010 | 08:20

naivka napsal(a):

základem pro měření času byly po celá tisíciletí přírodní, přirozené rytmy, pravidelný návrat téhož.. den a noc, jaro, léto, podzim a zima, příliv a odliv, ranní červánky a západ slunce, fáze měsíce.. přirozené vnímání času a jeho posun k abstraktnímu chápání bylo zřejmě započato vynálezem hodin, lidé začali čas počítat, plánovat, a čas ztratil svou nevinnost.. mrhání časem se stalo hříchem a časová disciplína se stala povinností .. mít málo času je dnes div ne symbolem společenského statusu, čím méně mám času, tím jsem váženější :-) .. téměř každý z nás alespoň někdy pocítí, jak svým šetřením času šetříme vlastně něco docela jiného, život se stává stále jednotvárnějším a chladnějším, nezbývá nám dost času ani pro naše děti.. čas je život, nesídlí však život v srdci ? .. čas je naším nejcennějším, neboť nenávratným majetkem a za ztracený bychom snad mohli považovat takový čas, v němž jsme nežili jako lidé ......

dobré ráno.
26. 03. 2010 | 08:24

herbar napsal(a):

Nad sovětským filmem "Hudba z Marsu"-veselohře jsme se v padesátých letech nasmáli.Protože jsme tehdy zde neměli ještě vlnu italské kinematografie,která do tehdejších kin přišla později.Jste dobrodušný,opravdu nemalujete čerta na zeď.Připomínáte pověstného gnoseologa -anglického biskupa velmi známého jména ve světě učené filosofie -solipsistu,který tvrdil,že svět existuje jen v jeho hlavě.Po vyzvání oponenty,aby to názorně předvedl zda tomu věří a vstoupil na koleje před jedoucí lokomotivu-tak odmítl učinit.Ta vaše vzájemná podoba s ním-až neuvěřitelná.Znáte jeho jméno? Divil bych se pane Sedláčku,že by jste ho nikdy nečetl.Spíše si myslím,že je Vaší jedinou biblí.
26. 03. 2010 | 08:24

Hlava napsal(a):

Krásný článek. Jak tento člověk mohl neobhájit disertaci, tomu nerozumím. Pravděpodobně spal vyjímečně více než dvě hodiny a rozhodil se:-)
26. 03. 2010 | 08:43

JŠ napsal(a):

Dřív měla v průměru rodina jedno auto,v současnosti jsou i rodiny,kde má každý člen rodiny svoje auto.Dřív měl počítač doma málokdo,v současnosti má spousta lidí jak počítač doma,tak notebook.Dřív se na dovolenou k moři jezdilo nejvíc s cestovkou do Chorvatska nebo do Itáli autobusem,v současnosti spousta lidí lítá na dovolenou letadlem,třeba na Kanáry.Žádná úspora času není,zatímco dřív se jezdilo na laciné dovolené po česku,nebo lidi trávili čas na chatě nebo na chlupě,v současnosti spousta lidí tráví tento čas třeba právě na dovolené v Egyptě nebo na kanárech.Dřív by na to neměli peníze.Dřív nebyly mobily,ale lidi měli doma telefon se záznamníkem,nebo si nechávali vzkazy(přes kolegy v zaměstnání nebo přes příbuzné).Rozhodně neplatí přímá úměrnost,že čím více se zvětší množství majetku,tím je člověk spokojenější.Spousta lidí totiž poměřuje svůj majetek a svoje postavení taky s ostatníma lidma a jsou nespokojení,když jsou na tom výrazně hůř,i když ve srovnání s předchozími lety jsou na tom výrazně líp.Např. před 20 lety stál ojetý žigulík třeba 40 tisíc,v současné době se dá pořídit za několik tisíc a to jetam ještě vliv inflace.Žigulík je pořád žigulík,i když se třeba hůř servisuje a jsou hůř dostupné náhradní díly,ale prostě v současné době už žigulík není in,je velmi zastaralý.Stejně se dá srovnat spousta dalších věcí,třeba počítače,mobily atd. Počítač 386 stál kdysi taky 40 tisíc,v současné době je to jen počítač pro sběratele.Prostě ty nároky obyvatel se zvedly.Třeba ti,kteří dokážou hrát hodiny nějakou počítačovou hru na PC,tento čas věnovaly hrám i před 20 lety,akorát tenkrát prostě nebyla tak dobrá grafika u her.Prostě zvykly si na lepší hudbu,lepší grafiku,vyšší rychlost,ale čas,ten prosedí u počítače stejný.
26. 03. 2010 | 08:50

čten napsal(a):

Pan Sedláček myslí k obrazu svému. Ono záleží na stupni občanské kategorizace. Čím jdete z vyšší kasty dolů, tím je "informací potřeba méně. Posloucháte-li volání s mobilem občana s rozumovými parametry pomocného dělníka, tak se prosím nic nezměnilo. Moderní technika hlavně prospěla těm s vysokoškolským vzděláním. Nejvíce pozitivní a negativní jsou oni. Pracující inteligence je z třetiny úžasně dobrá, z třetiny úžasně zločinná a z třetiny aj aj. Kam zařadit pana Sedláčka, nevím. nad do aj aj.
26. 03. 2010 | 09:27

20letý somár napsal(a):

JŠ: Souhlasím.

Také si nemyslím, že je to o tom, že bychom prožívali více životů či měli snad větší produktivitu, pouze se nám ten život a jeho možnosti rozšířili a produktivita je furt stejná (jenom technologie se zlepšily).

Bohužel je nesmírnou škodou, že lidé se díky všem těm vymoženostem neumí radovat z maličkostí. To je jediné, co mně mrzí na tomhle o něco vyvinutějším světě.
26. 03. 2010 | 09:29

Frante napsal(a):

Julie
Na tohle téma se hezky vyjádřil Exupery - Ten vodovod jaký je to úžasný vynález, ušetří čas, nemusíme chodit pro vodu ke studánce. Ale co s tím ušetřeným časem? V tom volném čase bych se zrovna chtěl projít třeba do lesa ke studánce ...

K tomuto tématu se hezky spletl Einstein. Ohledně budoucnosti vyjádřil názor, že produktivita bude tak veliká že lidem bude stačit pracovat 2 nebo 3 hodiny denně a zbytek budou věnovat zábavě, budou provozovat různá umění ...atd. Ve skutečnosti lidi ve volném čase mají potřebu dělat "něco užitečného"
26. 03. 2010 | 09:54

jj napsal(a):

no určitě to šlo do bohatství. Pokud někdo z Vás, vážení diskutující, bydlí v bytě 1+1 se záchodem na pavlači, tak to odvolám a omluvím se.
26. 03. 2010 | 10:05

hankacl napsal(a):

Do bohatství (někoho víc, někoho míň) taky, ale hodně taky do zbytečné práce. Stačí podívat se na paláce plné uštvaných úřednic, které nestíhají. Sociální pracovnice spotřebují polovinu své pracovní doby vyplňováním evidence, aby byly dodrženy standardy. A horda úředníků je (ty výkazy zpracovávané na PC) kontroluje a vyhodnocuje.
26. 03. 2010 | 10:14

Herbar napsal(a):

Napovím panu Sedláčkovi k mé otázce: jmenoval se biskup z Berkeley.

Působení zdejších ekonomů Sedláčka a Kohouta vidím v podobenství ke svazákům v modrých košilích z padesátých let.Jmenováni V.Klausem do Nervu.

V oblasti ekonomie je Václav Klaus matematik,který v rovnici vyškrtá téměř všechny členy.Bez ohledu na jejich vzájemnou váhu v rovnici-číselnou velikost.Dobrý matematik škrtá členy v pořadí velikostí, a poruchovým počtem zpřesňuje hrubá řešení-dosazujíce do rovnice znovu a znovu v opačném pořadí velikostí členy zpočátku vyškrtané.
Klaus je mistr IGNORANCE.
Kdo nic nedělá nic nezkazí.
Podvědomě asi věří v nějakou záhadnou zpětnovazební smyčku trhu,která z něj učiní dokonalý holistický celek místo anarchie.Dosud nikdo ve fyzice nedefinoval negentropii-zápornou entropii,která by plodila automatem z chaosu celek a řád.
O to se pokoušel Norbert Wiener,zakladatel kybernetiky před dočasným pobytem v blázinci,z něhož ho vytáhla ošklivá fyzicky Margareta,pozdější manželka.Jehož následovníci vytvořili mj.i mohutnou neurokybernetiku a ekonomokybernetiku (i socialistickou),právě v době kdy Klause násilně přesunuli z ČSAV do Banky.
Ale přece jen dle dělení kybernetika Těplova lidských vlastností na "teplé" a "studené" (má knihu i v češtině)-ty studené zosobňuje ODS a teplé ČSSD.Nyní výsledkem hlasování 49.56 proti Topolánkovi ODS vykázala neurokybernetické vlastnosti celku-protože podle principu "alles oder nichts" regují neurokybernetická nervová síť nebo klopný obvod elektroniky.
26. 03. 2010 | 10:22

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
26. 03. 2010 | 10:47

Martina K napsal(a):

Kdyz moje babicka chtela vyprat pradlo, vyhradila si na to den a zacala ho stipanim drivi pod kotel na vyvarku. A jeste byla cely den vystresovana, aby k tomu stacila uvarit veceri. Vzdycky mi rikala abych si uzila zivota, ze ona nic nestila a nezazila, jen tu domacnost. Ja si nevzpominam, ze bych prani pradla musela planovat. Vypere se nez udelam veceri, ususi nez ji snime. A vystresovana? To teda jsem. Abych "to vsechno" stihla, deti byly cast v posteli, a ja stacila na Internet dat slibene fotky na ktere moje mama ceka uz od pondeli. Menila bych se svoji babickou? Ani na minutu! Zboznuju technologie! Ja si myslim, ze zijeme v pekne dobe.
26. 03. 2010 | 10:52

Olga napsal(a):

Pane Sedláčku. Moc pěkně jste popsal to, co cítí mnoho z nás. Já bych jen doplnila, že si připadám jako cestující ve vlaku který se stále rychleji žene ke své záhubě. Všichni se blížícího konce bojíme, ale zabrzdit nedokážeme. Přitom vystoupit se při dané rychlosti nedá.
26. 03. 2010 | 10:53

Ivan napsal(a):

Ano, souhlasím s Vaší myšlenkou pane Sedláček. Bohužel jsem již mimo produktivní život a než jsem odešel na odpočinek, poznal jsem mnohé. Je pravdou, že jsem dost zatížen a práce mne velmi bavila, ale když jsem jezdil po stavbách ještě na kole Tak jsem provedl více práce než kolegové nyní, s autem, mobilem, počítačem a ostatními vymoženostmi. Proč tomu tak je? Není to tak složité, umět nají racionální přístup k práci, či k řešení problém, umět najít to podstatné a řešit. Mimo jiné rovněž sachází profesionalita. Internet je z vbelké části využíván k řešení (místo učení) úkolů, v podstatě, pokud nebude profesní čest, převládne lenost. To ovšem neplatí pouza pro zaměstnanecký sektor, jak mnozí jsou přesvědčení, ale i pro zaměstnavatele. V minulém ražimu neuměli práci nachystat, neznali zodpovědnost, to byla občas hrůza, ale pramenilůa ze stejných pohnutek, jako dnes, jen se mi zdá, že to je systém "převrácené venuše".
26. 03. 2010 | 11:13

lidodemo napsal(a):

Pro svazáky -modrokošilky let padesátých -nápodobně Klausovi,Sedláčkovi a Kohoutovi-byla kybernetika "buržoasní pavědou".Podobný osud stihnul genetiku.V koši skončila Paulingova teorie chemických vazem.Pokusy reakčního mnicha Mendela s hrachem.
Prof.Úlehla,teoretický fyzik,čistil hlavy lidu od nečistých myšlenek západu netřídní vědy v knihách.Ladislav Štoll psal "Zápas o české myšlení"-myšlení,které nemělo na kontě jediný úspěch-objev přírodních věd proti odevšud se valícím stovkám takových objevů.
Nastoupili do čistek nejhorší Koniášové z Koniášů.Počet jejich pohrobků je alarmic!!
26. 03. 2010 | 11:40

Tencokida Hnuj napsal(a):

Olga
Ještě bych doplnil, že strojvůdce toho vlaku je slepý, ale má výřečného a zábavného tiskového mluvčího.
Takže cestující se zatím velmi dobře baví a strojvůdce má takto jejich plnou důvěru.

Mějte se.
26. 03. 2010 | 11:52

vlk napsal(a):

Pane Sedláčku
představte si že řad a z nás pamatuje nejen dobu před mobily a počítači a internetem, ale dokonce dobu před KOPÍRKAMI!
Zkuste si to představit. Nebyly by kopírky. Tím pádem ani počítačové tiskárny, skenery a tak...

Jo a protože tohle pamatujeme , tak víme, že těch průklepů šlo dělat i 5 ,-))
A nejn to, pamatujeme doby, kdy nejen, že nebyl mobil, ale nebyly dokonc e ani pevné linky. A když jste chtěl meziměsto, tak žádná předvolba a jste tam. Meziměstská ústředna , objednání a nekonečné čekání.Víte jak dlouos e odevšad čekalo klasicky na Prahu??
Ani to není všechno. Pamatujeme dokonc e ještě dobu P5ED TELEVIZÍ!!
To si zkuste představit. Bedna nebyla...
A ai to ještě není nejdrsnější stav - pamatujeme dokonc e i dobu před transistorovým radiem. rozhlas byl jen z velkých beden doma.
Jsme zvědav, jestli s eozve někdo, kdo pamatuje ještě dobu před rozhlasem. Mů táta ji pamatoval. Letos by mu bylo 96...
A teď když jsem s e pochlubil , k tomu času...
Víte svět je takový, že když nějaké činnosti uryhlíte, tam vám přibudou jiné.Každá minc e má dvě strany. Říkáte jaký zázrak jsou maily?
Říkáte to i když s e vrátíte do kanclu po delší dovolené? Pokdu je ted yna té dovolené denně nezpracováváte. Pak to ale není dovolená.
nevím jak vy, ale pro mne je mailová pošta horror. Po dovolené. Nekonečné zástupy mailu , z nichž tak 10% jsouopravdové a pozoru hodné záležitosti. Ostatek je trapnýa obtěžující balast, ketrý vás ale mnohdy zaměstná na neuvěřitelně dlouhý čas, který byste ušetřil, kdyby pošta chodila klasicky. Tady máte odpověď.
Máme počítače? OK. Prima. Místo jednoduchých tabulek, vyrábíme obrovské složité Sheety, abychom vyhověli příní vrchnosti, která ale stejně chc e mít fakta jen v těch původních jednoduchých tabulkách, protože také nemá čas.Jenže přibylo nejrůznějšíchmezičlánků, které vyrobí onu jednoduchou tabulku z vašeho obrovského sheetu, jakkoli jste ji mohl vyrobit už vy sám. nepochybuji že znáte prof. Parkinsona a jeho zákony. Ty vznikly ještě v době před počítači,mbily,internetem a kopírkami. věřím, že dnes by je firmuloval fakticky stejně, jen koeficienty neefektivnosti a nabalování by stanovoval úplně jinak. Daleko výše.
Jo, děláte v bance. o říci na situaci, kd y centrála má dnes více lidí než pobočková síť střední banky? Logický nnsens, řekl bych. Dlouholetý přítel z Němec tomu říka Wasserkopf. Vodnatá hlava.

tak ta absorbuje ušetřený čas.
26. 03. 2010 | 13:27

Pračlověk Janeček napsal(a):

Pcha, všichni jste cháska rozmazlená. Já si pamatuji i na dobu, kdy v naši jeskyni neměl ani každý svůj vlastní pazourek...
26. 03. 2010 | 13:53

Tencokida Hnuj napsal(a):

vlk
V mafiakapitalismu máte dvě možnosti :
1) Buď si nahrabete a zařídíte si život dle svého.
2) Nebo se zblázníte.

Většina lidí ale volí třetí cestu. Věří v takový ten neslaný nemastný sen o práci pro společnost a odměně za tuto práci.
Většinou nebývají zklamáni. "Společnost" životy takových jedinců skutečně využívá ráda a do sytosti. A odměňuje se jim - neustálým pocitem strachu z budoucnosti,
civilizačními chorobami a konečným verdiktem v podobě rakoviny, mrtvičky či infarktu.

Mějte se. Jdu na ryby.
26. 03. 2010 | 13:55

antiekonom napsal(a):

Dnes žijeme ve světě, blázinci a jsme všichni duševně mimo. Ti normální jsou v ústavech (blázincích). Byvávalo normálni prodávat zeleninu, která se vypěstovala v regionu. Bylo normální prodávat máslo, sýry a jiné, které se vyprodukovalo v regionu. Dnes. Dovážíme k prodeji zelninu přes půl Evropy. Převážíme máslo a sýry přes pů světa. Potřebujeme proto dálnice jak na zemi tak ve vzduchu. Zahnojujeme a ničíme proto životní prostředí. Potřebujem velké peníze na mandatorní výdaje, aby jsme podporovali ty, kteří díky tomu převážení přišli o práci. Tak lze pokračovat dále a dále. Kdo je Sedláčku na vině. Jednoznačně ekonomové. Pro ně je nejdůležitější zisk a na konci až lidi. Ekonomové však nedovedou myslet v souvislostech. Jenom nad ziskem a růstem. Co to však přinese nechtějí vědět.
26. 03. 2010 | 14:01

realysta napsal(a):

Nevím, jestli fejetonisticky laděná úvaha p.Sedláčka má opravdu obsah otázky, nebo jen zamyšlení.
Pokud otázky, jistě si odpoví sám.
Uplynulých 15-20, kdy se technologie internetu a mobilních telefonů rozvinula mezi populací s eživot změnil právě díky technologiím.

Bylo potřeba dříve sehnat informace? - Pak se zašlo do knihovny, vybraly se 2-4 příslušné knihy a začaly se číst cestou domů v autobuse.
Dnes? Informacemi (ať validními, nebo bláboly a fabulacemi) je zavalen celý internet a člověk pro shánění jedné informac eprosedí večer, procedí 90% nesmyslných informací a mezitím narazí na jiné otázky, rpo které hledá a třídí opět informace.

Mobil? Pokud někdo chtěl něco domluvit - dojednat, musel plánovat. A plán efentivně seařdit na realizační ose (cestou z práce nákup, pak knihovna (je blíž),... Dneska clověk vyrazí někam, cestou mu manželka zavolá, aby vyřídoil něco v úřadě, který už přešel. Vrací se, pak mu volá šéf, co potřeuje zítra... a celý plán je k ničemu. řízení je chaotické.
Nu a v neposlední řadě si přiznejme, ž eten socialismus byl jednodušší. V práci od 6.00do 15.30 a víc málokoho práce zajímala. Kdo to může dnes takhle dělat?!
26. 03. 2010 | 14:05

Targus napsal(a):

To Tomáš Sedláček:

Konečně něco, co se dá číst. I když je fakt, že jste neobjevil Ameriku, neškodí si občas připomenout, že ve jménu pokroku a zvyšování produktivity pracujeme v poklusu, jíme v poklusu, spíme v poklusu, jednou v tom poklusu i umřeme.
Ano, žijeme lehčí život - fyzicky rozhodně. Zůstává otázkou, zda jsme šťastnější, než ty generace před námi, a jestli není občas záhodno vystoupit z té velké barevné bubliny nudy a komerce.
26. 03. 2010 | 14:11

vlk napsal(a):

Ten co kydá hnůj
užijte si sněmou tváří. Až jí píchneet pod žábry, tak si připomeňte, že tam musíme všichni.
A ty příčiny jsou dost stejné. Bez ohledu na sortu, k níž patříte.
prostě - nevyberete si.
26. 03. 2010 | 14:20

Xman napsal(a):

Ocenujem tento blog, navadza ludi, aby sa nepachtili a uzili si zivot tak, ako plynie. Z tohto pohladu bolo jednoznacne najlepsim obdobim zivota obdobie socializmu, ludia sa nikam neponahlali, v praci to flakali a uzivali si zivot a klud. Vsetko je ale otazka miery, prilisne uzivanie si a flakanie sa viedlo k zaostavaniu nasledkom coho prezivame dnesne krusne casy. Preto navrat k socializmu uz nie je mozny, ale je mozny rozumny kompromis medzi socializmom a kapitalizmom - a to je jednoznacne politika, ktoru predstavuje CSSD a Jiri Paroubek, myslim si, ze prave to nam chcel autor blogu naznacit.
26. 03. 2010 | 14:30

MA-FU napsal(a):

Pane Sedláčku-máme spoustu "urychlovačů" času,novinek potřebných i nepotřebných ,stejně mám pocit "stále ve skluzu" možná tím,že stárnu.Napsal jste dobrý článek k zamyšení.Dnes jsem slyšela sonet W.Shakespeara č.60 a věřte,byl taky k zamyšlení.Ráda Vás čtu.MA-FU
26. 03. 2010 | 14:44

Da.Rock napsal(a):

Otázku KAM SE PODĚLA ÚSPORA řeší denodenně tisíce lidí v různých oblastech.
Vzpomínám si, že jsem ji konkrétně řešil, když jsem před drahně lety končil s kouřením. Kupoval jsem si ameriky za 40,- a krabička mi stačila na dva dny. Tedy za měsíc jsem prokouřil cca 600,-. Platově jsem tehdy vycházel tak nějak šul nul, den před výplatou jsem měl prázdnou kapsu. Logicky jsem tedy vyvodil, že když přestanu s kouřením, den před výplatou budu mít v kapse ušetřených 600,-Kčs. Myslíte, že tam byly? Houbeles! Zase jsem byl před výplatou bez peněz. Úspora se nekonala. Nevím, jak je to možné, ale je to tak.
26. 03. 2010 | 15:01

Herbar napsal(a):

Nová doba (ať žije kybernetika a umělá inteligence!) objevila přístup k řešení hromad faktů,prohledávaček všeho druhu: Zmačkni knoflík!
Roboti vytáhnou z databází přes indexy relevantní záznamy,z článků fulltextově cokoliv Tě zajímá,hodí Ti to do připravené schránky nebo jímky.Předtím taková rešerše trvala polovinu aspirantury.Pak už aspirant padal únavou.Ovšem dotáhnout to do konce,to je problém.Že ne zcela ideálně to funguje.Prohledávání na internetu je stále ještě dosud více lingvistické než sémantické.Nehledejme v času vzácnou kapsli,kterou za každou cenu nesmíme ztratit.O tom krásně napsal jistý Němec (národnostně) na Internetu poutavý článek,bohužel odkaz nemám.Bylo to povídání o jistém brazilském géniovi-sochaři,který postupně přišel o celé zdraví a sochal už i bezruký,s uhnilými končetinami,slepý,hluchý,bez vlasů a zubů.Stále sochal,od soch se neodpoutal na vteřinu.Když jej před skonem v r.1818 odnesli ze sochy na místo skonu v náručí,nesli trošku zkrvaveného ještě hýbajícího se uzlíku šlach a nervů,podoba s člověkem už byla minimální.Zůstalo dílo génia,které celá Brazílie obdivuje dodnes.
26. 03. 2010 | 15:03

Nuba napsal(a):

Stejně si myslím, že rozvoj technologií sám o sobě člověka spokojenějšího nedělá. Vůbec si nemyslím, že moje maminka s pračkou Romo Fulnek a bez televize byla méně šťastná než já. Nebudu tu opěvovat, jak to bylo krásné za starých časů, kdy jsme pili krávě teplé mléko přímo z vemene a kdy na mě do mobilu pořád někdo neřval, že už jsem měla být někde jinde než jsem teď.

Spíš mi to ale připadá, že hodně podléháme falešnému zpěvu různých vábniček, a někdy dokonce mívám pocit, že je to proto, že mnoho lidí jiný smysl života nevidí a tak uvízlo v této plytkosti honby za pofiderním úspěchem a penězi. Takový závod smrtelně nemocného člověka,kterému zbývá posledních pár měsíců života nebo psychika lidí za války.

Někomu to vyhovuje, mám doma jednoho upachtěného, který kdyby si měl sednout na prdel a zamýšlet se nad smyslem života nás i budoucích, tak by ho asi klepla pepka. Mně zase naopak ten hon za trendy a co je in a uot, to mi nic neříká.

Někde jsem teď zaslechla zase myšlenku, že to nejlepší je také nejdražší. Domnívám se, že je tomu naopak, ty nejlepší věci v životě jsou úplně zadarmo.

Třeba ta nádhera ležet v trávě, poslouchat cvrčky, pojídat nasbírané lesní jahody a přemýšlet nad tvary mraků nad hlavou.

Co víc bych si mohla přát.
26. 03. 2010 | 15:26

pepr napsal(a):

Odpověď na otázku, kam se poděla ta úspora času, je celkem jasná: Promrhá se čtením návodů k těm všem novým technologiím, které sice nabízejí milion možností, ale v praxi z nich použijete u jen tak asi čtyři až pět . Idiotsky napsaný návod má ovšem tisíc stran drobným písmem a než najdete to, co potřebujete, tak byste možná tu diplomku měli na psacím stroji už přepsanou...(trošku přeháním)
26. 03. 2010 | 15:32

Slávek napsal(a):

opět příjemné čtení. Ale neviděl bych to vůbec tragicky. Každý je svého času pánem. Kdo chce, získaný čas nepromrhá. Jen se toho nebát! :)
26. 03. 2010 | 15:39

Ivan napsal(a):

Kdyby se aspon cast te uspory casu a efektivity podarilo premenit na skraceni standardni doby kterou lide musi travit v zamestnani mozna by aspon meli lide moznost a takovychto vecech premyslet a hledat reseni.
26. 03. 2010 | 15:41

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,čas od času,si musím udělat "sidól na nervy a odcházím od lidí".To je den,kdy dělám jen následující věc.Jdu na vlak,brzy ráno,pak jdu několik kilometrů k místu,které patří k mému dětství,tam sedím na mezi a koukám na oblaka,nebo se procházím po okolí,vzpomínám,mluvím sama se sebou,mluvím s těmi,co už dávno nežijí,sidóluji si nervy.K večeru jdu na vlak,vrátím se domů,nic celý den nejím,nepiju,jdu spát.No a další den jsem zase schopná nasadit pracovní tempo a "premávat"Sidólování je zcela nepravidelné,záleží jak si tělo řekne.Vůbec to nepovažuji za marnění času.A připadá mi,že jenom v těchto dnech jde čas normálně,jinak letí.Den se sidólem je na obzoru,tak se těším.Tužka.
26. 03. 2010 | 17:01

Eliška napsal(a):

Pan Sedláček je pro mne borec, pojmenovává podstatu věcí. Jednoduše si ho vážím a přeji mu mnoho dalších pracovních úspěchů, ať už u nás nebo v zahraničí.
26. 03. 2010 | 17:22

Pípa napsal(a):

Hezky napsané a pěkný námět k uvažování. Po přečtení několika vzpomínek jak to bylo a co všechno se změnilo mne napadla otázka co bude dál. Kam ten pokrok půjde a co to udělá s námi a s našimi potomky. Zvlášť, když člověk vidí, jak se technika a zejména ta komunikační, vyvíjí stále se zrychlujícím tempem.
26. 03. 2010 | 18:16

Martin napsal(a):

To jsou zase kraviny. Kdyby autor místo filozofování si sednul s tužkou zapisoval co celé dny dělá, došel by velmi jednoduše k závěru, že technika funguje jak má a čas šetří (pračka, myčka, mikrovlnka, internetové nakupování, atd. atd.), ale běžný člověk místo aby si volný čas užil, tak dělá nesmysly jako třeba dívá se na TV, bloumá nákupními centry, hodiny telefonuje o každém p*dnutí a podobně. Kdo si ještě dokázal zachovat z toho všeho zdravý rozum, využívá volný čas bez problémů třeba ke sportování, studiu nebo hře na hudební nástroj. Není tedy pravda, že nám technika čas bere, spíše volný čas neumíme využít.
26. 03. 2010 | 18:31

karelhá napsal(a):

Kam se ten čas poděl, je jasné. Technika čas někdy i šetří, ale současně umožňuje s časem podstatně více plýtvat. V dobách před PC, tiskárnami a podnikovými sítěmi pamatuju, že napsat smlouvu znamenalo vyplnit na psacím stroji (elektrickém, s pamětí!) krásný barevný tiskopis v rozsahu dvoulistu a bylo tam vše, přehledně a jasně. Během pár let, díky technice, stejná smlouva byly desítky stran hustého blábolivého textu s celými pasážemi opsanými ze zákoníků. Pokud možno několikrát. A například třeba jistina, uváděná ve smlouvě čísly a slovy, byla ve smlouvě najednou ne už jednou, ale několikrát, nahodile na různých místech, což je obzvlášť vtipné při změnách.. No, a pokud se technice podaří přeci jen něco ušetřit, tak to proflákáme. Nebo účelně prosérfujeme na netu. Stačí kouknout na diskuze, kolik diskutérů, údajně ekonomicky aktivních, má času habaděj.
26. 03. 2010 | 19:18

strýc montér napsal(a):

nějak nechápu, o čem ten článek byl- prázdný, bez invence, vyhořelý... a ještě tak nejvíc souhlasím s Martinem.
26. 03. 2010 | 19:44

Hloupý Honza napsal(a):

Nevidím důvod proč by nám měla technologie a pokrok šetřit nějaký čas, jak filosoficky předjímá autor. Jde pouze o to, že díky současným technickým vymoženostem umíme rychleji překonávat vznikající překážky, či problémy, řešit úkoly atd., když výsledkem tohoto procesu není úspora nějakého času, či (mylně předpokládaný) vznik jakéhosi odpočinkového vakua, ale jen a pouze větší množství těchto vyřešených otázek a jiných běžných reálií každodenního života za stejný čas proti "non-technologické" minulosti. Ve středověku se muselo čekat několik dnů, či týdnu než dorazí posel na koni, aby se mohlo pokračovat ve válce, dnes za stejnou dobu může být zničen celý svět několikrát. Problémy, či jiné atributy lidského bytí jdou za sebou jako vlna za vlnou, čím rychleji zvládneme jeden problém, tím dříve tu bude druhý. Zvýšení rychlosti jejich zvládnutí nám však neuspoří jakýkoliv čas k oddechu, ale vede pouze k nárůstu jejich četnosti.

Já bych, na rozdíl od oblíbeného ekonoma-filosofa, neřešil souvislost technologie & jakási úspora času, ale spíše technologie & režijní, nebo mzdové náklady, či technologie & ceny, což se mi jeví při srovnání představy 10-ti přepisovatelek a jedné kopírky, mnohem zajímavější ekonomicko-filosofické téma. Ale já jsem jen Hloupý Honza.
26. 03. 2010 | 20:08

Brum napsal(a):

Min chlastej v blulajtu a vybodni se na drbani poslednich afer a aferek v prazsky louzi. Casu budes mit habadej. Emem esli budes vede co s nim. Vono nejni ouplne jednoduchy tlacit si svou kulicku mimo silici daf.
26. 03. 2010 | 21:19

JirKa2 napsal(a):

Něco v tomto smyslu říkal můj zkušený šéf už v 80tých letech. Ještě nešlo o mobily, ale už tehdy přišlo leckde vystřízlivění z převratných a závratných možností fenoménu zvaného počítače. On nebyl odborník na ně, a ač mě si získaly už na škole, jsem toto uznával také a snažím se to zohledňovat, jak to jen jde.

Baťa, příkladný podnikatel, žádné počítače a mobily neměl, a přesto jeho firma fungovala manažersky i po ekonomické stránce výborně. Měl dobrou organizaci práce i v tomhle.

Proč to šílenství tam, kde se lidé bez vymožeností techniky už neobejdou, je?
1/ Když už jednou s tím někdo vyrukoval a přinesl další konkrétnější sen, jak může technika pracovat za nás (prvotně jako obvykle pro války, bomby), a zjistilo se, jak je to nedokonalé, stále sníme o tom, že jednou to dokonalé bude: "No, toto ale ještě ne, zato to příště, to bude něco, kdo to bude mít, uteče konkurenci." A každé "příště" narážíme na nová "ale".
2/ Zároveň to platí i obráceně. To, co máme, by leckdy ještě rok dva stačilo, ale protože někdo chce utéci ostatní konkurenci, pořídí si lepší. To platí o technice, o software i o službách.
3/ Část lidí brzy pochopí výhody nové techniky a jsou v pohodě. Vědí, že smysl má nic nepřehánět. Jenže tvoří menšinu, neurčují celkový trend.
4/ Většina ten překotný vývoj nestíhá, jenže je nucena. Těm dole nezbývá než se přizpůsobit, nezískali by místo. Ti na špici jsou na tom stejně, jsou nuceni to stíhat, chtějí si místo na trhu udržet.
5/ Vývoj je stále natolik překotný, že se radši nikdo nesnaží tomu dát nějaký rámec, nějaké meze, pro svět lidštější.
26. 03. 2010 | 21:32

Baba napsal(a):

Aj tak vďaka.
26. 03. 2010 | 21:36

Bob napsal(a):

Rika se Pan anebo Mistr Jan Werich, Vy cucaku, ktery mu nesahate ani po kotnik!
27. 03. 2010 | 00:46

rejpal napsal(a):

sice budu ve svem nazoru zde asi sam, ale cele tohle "filosofovani" mi prijde jako snuska sentimentalniho a nic nerikajiciho zvaneni lidi, kterym ujel vlak. Lidi, kteri jsou schopni videt sotva dal nez za konec jejich zivota. Zpatecnicti, levicovi lenosi, pro ktere je technologicky pokrok zajimavy maximalne tak v uspore casu, ktery hodlaji prozit v jejich pohodicce a nicnedelani. S takovym pristupem byste tu nikdy nic napsat nemohli
27. 03. 2010 | 00:51

naivka napsal(a):

dobré ráno,

zajímavý článek vyšel na novinkách.cz: "češi spávali před sto lety o dvě hodiny více" .. možná se sem do vašeho blogu, pane sedláčku, také hodí :

http://www.novinky.cz/domac...
27. 03. 2010 | 05:30

Olga napsal(a):

rejpal
Vubec vám nerozumím. Co myslíte lidma, kteří jsou schopni vidět sotva dál než za konec jejich života? Kam až vidíte Vy?
27. 03. 2010 | 07:21

Ferdes napsal(a):

máte naprostou pravdu - dovolím si zde připomenout i Salvatora Dalího, který si již (ve své době!) říká, jaké by bylo mystérium, kdyby cesta z Paříže do Madridu trvala třista let...
27. 03. 2010 | 08:28

jakub13 napsal(a):

A k tomu přidávám ještě zamyšlení nad tím, kolik zbytečných informací za každých 24 hodin vstřebáme - marginálních věcí, které pro nás nejsou absolutně podstatné a důležité. V té rychlosti nestíháme zapínat přirozenou selekci toho všeho. To jsme si jaksi při tom zrychlení zapomněli uvědomit, nebo spíše nestihli uvědomit. díky za tyto vaše řádky
27. 03. 2010 | 09:03

Nuba napsal(a):

Olgo, hezké ráno, promiňte, že se na Vás obracím, ale ten příměr s vlakem má jistě řada přemýšlivých lidí.

Někteří ovšem podlehli hýkání dýlerů o urychlení zvětšování skládek pet lahví a jiných nezbytných věcí tvořících tzv. komfort.

Otázka pana Sedláčka je přece logická. Nové technologie přece byly vynalezeny za účelem urychlení, případně odstranění namáhavé a zdlouhavé práce. A já bych spíš očekávala, že tak nebylo činěno s cílem jednu práci mechanicky nahradit druhou, ale k využití takto ušetřeného času k aktivitám jiného druhu.

Je přece jisté, že jsou i jiné činnosti, které člověka šlechtí, zvláště pokud je z důvodu obživy nucen konat práci, která jej nebaví, protože jiná prostě není.

Já se také jako snad řada jiných v podstatě těším do důchodu, přičemž se možná bláhově domnívám, že konečně po té celoživotní honičce budu mít větší prostor pro spoustu zálib, kterým bych se tak ráda věnovala a na které při nejlepší vůli zbylo vždycky času málo.
27. 03. 2010 | 09:08

patriot napsal(a):

Něco vytvářím a pak se podivuji, že mě to bere svobodu a nedává prostor prožívat ... přez ekonomiku život vidět není ... jen má dáti a dal ... a v tomto kontextu je nepsán i tento článek ... jen povzdech nad tímto zoufalým rozměrem bytí který neobsahuje prožitky ...
27. 03. 2010 | 11:57

janošik♠4centrum.cz napsal(a):

Pane Sedláček, uznávám Vás jako odborníka ačlověka s přehledem, o kterém pan prof. Klaus jen blábolí. Vy rozumíte ekonomice a jakmile navodíte jakékoli téma, nejchytřejší národ na zeměkouli , český, na vše začne kydat hnůj. Kde ho berou, když živočiná výroba okrouhala ?Jsme národ ignorantů, sprosťáků a povalečů. Vedou nás ve vládě slušní lidé ? Já znám jednoho - kníže K. Schwarzenberg. Nashledanou v nebinebo v pekle.? Jak kdo.
27. 03. 2010 | 13:09

Johan napsal(a):

Vážení ! Přidejte se ku skupině sympatizantů Tomáše Sedláčka na facebooku a diskutujte !

http://www.facebook.com/sed...
27. 03. 2010 | 14:59

Miguel napsal(a):

pěkný článek; díky
27. 03. 2010 | 15:03

unknown napsal(a):

Máte určitě pravdu. Mne stávající krize připravila o dobře placené místo. Jsem první měsíc doma a opavdu si to nucené "zastavení" užívám. Dokonce i dobře spím. Není to jen o pachtění, stejně už člověk všechno má a život mu utíká mezi prsty .....Možná mi to "zamyšlení" pomůže i při hledáním nového zaměstnání.
27. 03. 2010 | 15:40

o... napsal(a):

hezký článek k zamyšlení...

.. ale to že nové technologie nepřináší, tolik úspory času jako spíš zefektivnění řešení problémů... je známo už z dob... kdy opice přišla na to, že podrbat se na pr.... klackem je snadnější než tam dosáhnout rukou....
27. 03. 2010 | 15:48

ironik napsal(a):

Při představě že si určím vylést na vysoký kopec, kde pohledem okolí rozšířím svůj duševní rozměr o dosud nepoznané ,zvážím své síly a z posledních sil se tam vydrápu, už nevnímám krásy okolí nemám sil a vzniká dilema , jak se v rámci sebezáchovy dostat dolů, stačí chybný krok a pád je neodvratný,a následky uz musí řešit další člověk s podobnou představou.
27. 03. 2010 | 17:20

classic napsal(a):

ja myslim ze casu je mene prave proto, ze vse se da stihnout za chvilku. Zatimco drive jste po odeslani dopisu s otazkou "jak se mas" mel (minimalne) dva tydny cas, dnes jsou to (maximalne) dve minuty..
27. 03. 2010 | 17:54

ok napsal(a):

Internet v jakési podobě jsme už měli v první polovině devadesátých let. Vzpomínám si, že průměrný PC stál tenkrát něco kolem tisícovky, možná až patnáct set. Jinak nevím, kde je problém. Technický pokrok a bez toho to asi nepůjde. Naše civilizace, tak jak ji známe, by se bez něho logicky zhroutila. Váš blog mi spíše připomíná jakýsi "zoufalý výkřik" ve smyslu - "kam se to řítíme?" Jinak mi je jasné, že je to jasné, jako ekonomovi, i vám. Tato pravda byla už stará v době, kdy jsem končil studia já a to bude pár desítek let před vámi a samozřejmě ne na VŠE.
27. 03. 2010 | 18:27

Julie napsal(a):

To: Olga - souhlasim s Vami, jasne strucne vyjadrene!

Tleskam autorovi jakou neuveritelnou debatu na zcela nevinne a jednoduche tema vyvolal. Ano, autor neobjevil Ameriku, ale o to tady prece neslo, jde pouze o zamysleni se nad vecmi, ktere jsou pro nas tak samozrejme, ze si je vubec neuvedomujeme. Takze vsem negativnim brblalum, kteri resili pracky, mycky, politiku i valky ve staroveku,... zda vy vubec umite vyuzit svuj volny cas a vite ze ho mate?
27. 03. 2010 | 20:16

janamic napsal(a):

Jeden z diskutujících tu už citoval profesora Parkinsona (práce vyplní přesně tolik času, kolik jí ho poskytneme)a přesně o tom to je. Když jsem nastoupila do svého prvního zaměstnání (1980), v hotovém materiálu se kontrolovala ideologická nezávadnost a opravovaly se překlepy. Dnes je technicky tak jednoduché do zpracovaného materiálu zasáhnout, že ve finále i původně celkem smysluplný materiál jde od něčeho k ničemu a zabaví se na něm všichni skvěle placení manažeři ve firmě, protože pojmou neodolatelnou touhu tvůrčím způsobem se realizovat. Jinými slovy - větší možnosti negenerují zároveň vyšší kvalitu.
27. 03. 2010 | 23:16

cavyky napsal(a):

Pane Sedláčku,problém času ,který jste nadhodili spolu s panem Klánem,není druhořadý.
Každý kdo se seznámil s abecedou světových dějin ví dobře,kolikrát se opakovala tatáž historie:zaostalý národ byl drážděn představou získání vyšší civilizace (de iure),ale vždy potom nastalo hlavně :ekonomická expluatace jeho potence civilizovanějším národem (de facto).
Češi,jako každý jiný národ mohou lidem dát slíbené,pokud budou mít vlastní výzkum,který bude vepředu.Řekneme-li ovšem k tomu podmínku:výzkum,který bude 100 let trvat bez viditelného výsledku,který přináší i peníze,každý se té jediné možné cesty zlekne.Zapomeňme.Nechme se strhávat statistikami o "inovacích",lidové tvořivosti,která nese plody do dvou-tří let.Příklad za všechny: zhruba před 60 léty koryfej jaderné fyziky akademik Arcimovič položil základy nového typu reaktoru-Tokamaku-termojaderné reakci.Jeho předpověď byla :do 35 let. Mezitím se Tokamak rozšířil do všech zemí světa,které na to mají.Od té doby uplynul téměř dvojnásobek "lhůty" na řešení problému a samo řešení je v nedohlednu,možná že lidstvo od něj dělí možná stovky let.Světové zásoby uhlí a nafty se odhadují spíše na padesát let,jejich spotřeba však roste.
28. 03. 2010 | 08:33

cavyky napsal(a):

V době kdy Arcimovič v SSSR navrhnul typ termojaderného reaktoru v základním obrysu,italský fyzik Enrico Fermi současně dokončil v USA, coby emigrant před Mussolinim,první fungující štěpný reaktor,který je základem dnešních provozovaných tzv.jaderných elektráren.Výkonem proti budoucímu zkoumanému termojadernému reaktoru je dnešní typ reaktoru stále ještě i potřebná dětská hračka.Vzhledem k času výzkumu toho daleko výkonnějšího-výkonem přímo pohádkového termojaderného reaktoru,který ale dosud není hotov,nelze jej škrtnout.
Tady se ukazuje,že v principu nelze výzkumný úkol termínovat.Čas potřebný k řešení problému je absolutní neurčitá.Návazně tedy i investované finanční prostředky.Dvě neurčité .
28. 03. 2010 | 09:30

Cavyky napsal(a):

Taky si newmyslete ,že Mussolini svými žvaněními,symboly,sliby,gesty,ceremoniemi,siláctvím všeho druhu oblboval obklopen "jemnými"
D Annunzii" vybraných způsobů,césaropapistickými "oduševnělými" lidmi svého okolí masy nadarmo.Podle statistik v Itálii skončilo za něj život až milion Židů (Mezi ně měla patřit manželka Fermi-Židovka), jenom ve španělské občanské válce co napáchalo dvěstě tisíc italských námořníků.Nelitovat tlučhuby na oprátkách partyzánů hlavou dolů.Nikdy.To je největší omyl prostých,prosťoučkých lidiček.Že hyeny jen vyjí.
28. 03. 2010 | 10:15

Mr.White napsal(a):

Opět blog jdoucí přímo k jádru věci. V diskuzi se již objevilo leccos, zkusím tedy na celou věc nahlédnout ještě trochu jinak.

Dříve se lidé pachtili celé dny pro obživu a snili zcela přirozeně o "lepším životě", v němž nebudou muset tolik dřít a zbude jim více času k odpočinku. Kdyby naše potřeby zůstaly na úrovni potřeb našich předků, již dávno bychom opravdu téměř nemuseli pracovat.

Klíčová mi proto připadá právě kategorie potřeb, kde se projevuje jakási zakořeněná lidská lačnost až nenasytnost. Ovšemže s nárůstem technických možností si každý člověk začal uvědomovat také nové potřeby, které do té doby neměl, nebo byly jen latentní. Na tom by nebylo nic špatného. Zdá se mi ale, že dnes již žijeme v době, kdy se naše potřeby vymykají naší kontrole a mnohdy přestávají být autentické a stávají se něčím vnuceným zvnějšku. Některé skutečné potřeby přitom naopak vědomě, či nevědomě, potlačujeme.

Co ale je tím hybatelem, který určuje, které potřeby budeme preferovat? Domnívám se, že je jím TRH. Preferovány jsou ty potřeby, které lze nejlépe uspokojit prostřednictvím tržních vztahů. Naopak ty, které lze naplnit zcela, anebo převážně, mimo trh, jsou v pozici jakýchsi outsiderů. Budu-li mít nutkavou potřebu malovat, nebo fidlat na housle po dědečkovi (aniž by má produkce měla jakýkoli tržní potenciál), nebudu odkázaný na trh, zato však bude moje počínání druhými považováno za málo ambiciózní, lehce podivínské marnění času!

Právě nutnost stálého ekonomického růstu si dle mého názoru vynucuje jednak "vymýšlení" stále nových potřeb a jednak "ztržnění" potřeb již existujících. Chce jistou odvahu upozorňovat na potřeby (řekněme) "na trhu nezávislé", pěstovat je a bránit (za což Vám, pane Sedláčku, děkuji), neboť je dost lidí, kteří (jak ukazuje diskuze)nám za to vynadají do levicových povalečů, nebo dokonce svazáků. To je zvlášť úsměvné, protože to byl právě minulý režim, který svou ideologii založil na až idiockém zbožštění "užitečné" práce.
28. 03. 2010 | 14:51

Alny napsal(a):

Aj mne sa clanok pacil. Mam pocit, ze to moze suvisiet aj so zvysovanim uspokojovania nasich potrieb. Kto pozna Maslowovu teoriu (americký psychológ Abraham Harold Maslow, 1943) vie, ze obecně využitelný základní poznatek této teorie spočívá v možném uplatnění vyššího stupně potřeby až po uspokojení nižšího stupně potřeby. A kedze nizsie potreby uz mame zvacsa uspokojene, miname cas na kadejake ...... ako je napr. aj filozofovanie nad takymito clankami.
28. 03. 2010 | 21:11

Nuba napsal(a):

Mr.White

napsal jste to krásně a přesně, nevím, zda se v nějaké dohledné době může podařit otočit kormidlo k jiným prioritám než je všeobecně blahoslavený růst (růstu)
29. 03. 2010 | 09:06

Mr.White napsal(a):

Ještě malý dovětek: zrovna včera jsem zaslechl, že Češi vymění svůj mobilní telefon za nový v průměru každý druhý rok. No, já ten svůj mám už 4 roky a ke koupi nového se nechystám. V podstatě mi stále vyhovuje a slouží. Zdá se mi divné jít a fungující přístroj jen tak vyhodit.

Takovýto přístup mi připadá rozumný, ačkoli vím, že se tím stávám pro většinu populace "měničů" tak trochu podezřelý. Sečteno a podtrženo: racionální zvážení potřeb, nejde-li s trhem a neprospívá-li mu, má mnohdy za následek hrozbu sociální marginalizace. A tady už není něco v pořádku..
29. 03. 2010 | 18:07

Julie napsal(a):

To: Mr. White - trefné, podezřelý určitě nejste:) já mám mobil asi už 5 let a číslo mám, co jsem si koupila první mobil, a to už je pěkná doba!
29. 03. 2010 | 21:21

Grezmi napsal(a):

Vážený pane Sedláčku, vážení diskutující,

nedá mi to, abych se nepokusil vyjádřit jednu z myšlenek, která se mi velmi často dere na mysl ve chvílích, kdy slyším nejruznější diskuse a debaty. Dle mého názoru, mnoho z nás velmi často opakuje stále stejnou chybu (lež, výmluvu, omluvu ??? - sám nevím jak tento jev pojmenovat). A sice, PŘISUZUJEME NEŽIVÝM VĚCEM LIDSKÉ VLASTNOSTI - SCHOPNOST AKTIVNÍHO PŮSOBENÍ. Např: "...technika nám krade čas...", "...počítačové hry vedou naše děti k násilí...", "...telekomunikační technologie (internet, mobily) častokrát ničí mezilidské vztahy...". Vždycky se při takovém tvrzení sám sebe ptám: Copak je možné, abychom o neživé věci mohli něco takového tvrdit? Uvědomujeme si vůbec, že všechny tyhle věci jsou naším produktem, a to nejen ve smyslu jejich konstrukce a výroby, ale i ve smyslu prapůvodní touhy po jejich existenci, ve smyslu vize o jejich zkonstruování a následném využívání? Myslím si, že všechno je v nás, v naší disciplíně, schopnosti vidět, rozlišovat a chránit své já. Schopnosti mít sílu něco si odepřít, přestože nám to může usnadit život, ikdyž tusíme, že v konečném důsledku za tuto pohodlnost možná někdy v dalekém budoucnu budeme muste zaplatit. Bohužel, jsme povětšinou leniví a mám pocit že máme hluboko v sobě zakódovanou touhu minimalizovat náklady a maximalizovat zisk bez ohledu na komplexnost projevů takového počinání. Možná občas nedokážeme vidět za horizont, ale myslím si, že mnohdy i vidíme, ale raději zavíráme oči. Je těžké být blízko pokušení a přesto mu deno denně odolávat a nikdy nepodlehnout.
30. 03. 2010 | 10:10

PJ napsal(a):

k tomu, aby se člověk probudil (jak jednotlivec, tak lidstvo), tak je nutno prožít "zkušenost" - byť zkušenost špatnou, ale zkušenost - zkušeností naší doby je zjistit, že maximalizace KONZUMACE zážitků a / nebo informací je v podstatě ztrátou času - na to nejspíše přijdeme tehdy, až se o něco zastavíme - nebo budeme něčím zastaveni - věřme, že to procitnutí nebude příliš bolestné
30. 03. 2010 | 18:52

Digi napsal(a):

Já jen nechápu, proč pan Sedláček svůj osobní pocit a prožitek zevšeobecňuje na všechny.
Mimo to se domnívám, že člověk dostal rozum a svobodnou vůli, aby se svým životem, a tedy i časem nakládal. (Pokud vnější okolnosti či podmínky života nejsou enormně zatěžující).

"Rychlejší život nám sice dovolí katalogově prolistovat atrakce celého světa, ale slovo prožít se scvrkne právě na prolistování a krásy života na pouťové atrakce."

Ale, pane Sedláčku, máte na výběr - můžete přece život prožít, nebo Vás někdo nutí "katalogově listovat atrakce celého světa" místo, abyste žil?
01. 04. 2010 | 01:16

rolex replica napsal(a):

Good recommended website. I really love it. Thanks!
03. 04. 2010 | 07:38

Emanuela napsal(a):

Jo, přesně tak to je. Jsme zahlceni věcmi a povrchností a za čímsi se honíme. Zracionalizoval jsem svůj majete, vyházel nepotřebnosti a byla to úleva.
16. 04. 2010 | 10:03

Emanuel napsal(a):

Jo, přesně tak to je. Jsme zahlceni věcmi a povrchností a za čímsi se honíme. Zracionalizoval jsem svůj majete, vyházel nepotřebnosti a byla to úleva.
16. 04. 2010 | 10:05

discount air max shoes napsal(a):

<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 90</a>
<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 95</a>
17. 04. 2010 | 04:46

e-sky napsal(a):

Doporučuji: Tyranie okamžiku od Thomase Hyllanda Eriksna.
19. 04. 2010 | 14:03

hair straightener napsal(a):

Different hair style used in a variety of occations.If you have a hair straightener,it would be more convenient and don't spend too much money.
23. 04. 2010 | 11:37

cheap cialis generic napsal(a):

drawn. The milk is then permitted to stand in, http://ordergenericviagraonline.org prescription free viagra A report is to be rendered to the committee on, that of milkmen who merely serve milk bought by, http://cialis20mgprice.com low cost cialis ing cans, both of which are perfectly clean and, the bottle, the small tube is detached and the, <a href=http://ordergenericviagraonline.org#6,56715E+10>purchase generic viagra</a>, for cleansing and the drainage shall be good., endorsement of the parties of the first part, as, <a href=http://cialis20mgprice.com#6,10440E+87>buy cialis generic</a>, party of the first part shall reserve the right, of fluid gelatin in a test tube. After mixing,, <a href="http://ordergenericviagraonline.org#92766">cost of viagra 100mg</a>, sumed. Nor can the injurious saprophytes be, standards adopted by the Commission. <a href="http://cialis20mgprice.com#85735">cialis</a>, face drainage, shall be used for watering stock,,
15. 11. 2012 | 21:28

geroigrariept napsal(a):

<a href=http://buycheapviagra-online.com/> buy cheap Generic viagra </a>
27. 03. 2013 | 11:48

VomSeekKAKS napsal(a):

<a href=http://buygenericlevitranow.com/> levitra buy </a>
07. 04. 2013 | 14:33

cialis prezzo in farmacia napsal(a):

les ileiirs ne sont pas portees sur http://venteviagrapfizer.com viagra pfizer arrivent comme le corymbe a une meme hauteur, a los cuales han tenido que http://cialisgenerico-online.com cialis 20 mg la expresion del ideal libertario, perdite cioe nelle barbatelle, http://www.cialis5mgprezzo.com cialis quanto costa il male mostravasi in tutti i gradi di Uebelstande noch immer nicht http://viagrabillig-kaufen.com kaufen viagra Pigment durch concentrirte Salpetersaure unter, ayant cesse de croitre comme individualite <a href=http://venteviagrapfizer.com#3,40360E+72>viagra pour homme en pharmacie</a>, Les epillets ne sont donc que les elements Para mas informacion sobre la trova libertaria, <a href=http://cialisgenerico-online.com#0,26572E+81>cialis generico barato</a>, lectores era estimularlos a sacar sus propias, Tanto il Direttore che il vignaiuolo assicuravano, <a href=http://www.cialis5mgprezzo.com#9,55331E+28>cialis generico prezzo</a>, una parte dei tralci corti, so wird er von dem bestandigen, <a href=http://viagrabillig-kaufen.com#0,67319E+83>wirkung viagra</a>, man bei Bergleuten uberhaupt leicht Verhartungen, de Bleme nature que la spathe, <a href="http://venteviagrapfizer.com#64832">vente viagra</a>, que les grappes et les epis, particular ha sido entendido como posibilidad de, <a href="http://cialisgenerico-online.com#93130">generico cialis</a>, Lo expuesto nos lleva a afirmar que estas paginas, In questo vivaio osservai inoltre un appezzamento, <a href="http://www.cialis5mgprezzo.com#18834">cialis 10 mg</a>, Il male a Noto si manifesto da prima, als Beleuchtungsmaterial einzufuhren, <a href="http://viagrabillig-kaufen.com#32420">kaufen viagra</a>, den deutschen Grubenarbeitern selten Gelegenheit,
09. 05. 2013 | 05:53

soofeUnsece napsal(a):

<a href=http://genericviagracom-us.com/> generic viagra canada </a>
13. 05. 2013 | 06:16

zoodsesse napsal(a):

<a href=" http://www.100drugs.com/ ">Buy Cialis online no prescription
</a>
22. 06. 2013 | 16:25

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy