Libyjský režim padl, „bratr vůdce“ zůstává či půjde?

08. 03. 2011 | 11:21
Přečteno 19463 krát
Revoluce v Libyi začala podobně jako v obou sousedních zemích. Nevyústila však v reformní proces, ale v občanskou válku. V Libyi nebylo totiž co reformovat.

Začátek byl podobný. Kaddáfí se pokusil násilím potlačit demonstrace, inspirované příkladem sousedních zemí a posílené zatčením známých osobností: advokáta obětí masakru, spisovatele a vlivného duchovního. V Benghází se povstalcům povedlo izolovat armádu a pak ji přivést na svou stranu. Připojila se města, velké kmeny, islámští duchovní. Některé kmeny podpořily dezerce z armády, propašovaly první zbraně, jiný např. následoval do opozice svého ministra Abdul Junise. Když Kaddáfí obrátil zbraně proti lidem a ti se nezalekli, libyjský systém se stejně jako v sousedních zemích začal hroutit – postupně ho opouštěli ministři, politici, diplomaté a část armády. V území pod vládou rebelů armáda otevřela zbrojnice, začala stavět síly proti Kaddáfímu a „osvobozovat“ města.

Pokračování už bylo jiné. V Tripolis Kaddáfí demonstrace potlačil, jen tam zemřelo možná tisíc lidí. Kaddáfího přívrženci upevnili svou kontrolu nad městem a jeho obyvatelstvem a poslali saharské žoldáky, vyzbrojený dav a Kaddáfího gardy proti rebelům do okolních měst. Dvě menší města směrem k tuniské hranici získali a pokusili se dobýt ropné terminály u měst Brega na východě a Zawíja na západě – zatím neúspěšně. Režim padl, Kaddáfí se udržuje penězi a v principu soukromým vojskem. Jak to, že jej ještě nikdo nesvrhl?

Libye ve stavu bez státu

„Bratr revoluční vůdce“ tvrdí, že nemá pozici, z které by odstoupil. Má také pravdu v tom, že málokdo z Libyii rozumí. Libye se vymykala běžným politickým pojmům. Neměla autonomní stát. Její systém byl založen na tom, že revoluční klika ovládala ropný vývoz a zahraniční politiku. Výměnou za nepolitičnost mohla rozdělovat část zisku mezi poměrně málo početné obyvatelstvo formou přezaměstnanosti a levného živobytí. Země neměla stabilní institucionální strukturu, která by se mohla reformovat výměnou vedení a demokratizací. V sousedních zemích právě násilí proti vlastním občanům pohnulo armádními špičkami. Postavily zájem o uchování postavení a neutrality armády nad zájem režimu. Na rozdíl od Tuniska a Egypta střílení do lidí zde neohrozilo žádnou instituci, která by měla ambice přetrvat prezidenty a režimy.

V Libyi žádná nebyla, konec konců neměla ani ústavu. Tou byl islámský maoismus v Kaddáfího Zelené knize. Moc byla rozdělena mezi několik společenských struktur: lidovou, revoluční a tradiční. Parlamentem byla pyramida formálních místních a regionálních lidových výborů, jejichž národní delegáti zasedali jednou ročně. Tato masová základna sytému tzv. „džamáhíríjy“ byla však zástěrkou toho, že zemi efektivně vládl „revoluční sektor“: skupina tzv. svobodných důstojníků, pučistů z roku 1969, Kaddáfího rodiny, poradců a armádních šéfů. S postupem času jimi Kaddáfí manipuloval a vlivy různých složek vyrovnával. Omezil moc výborů ve prospěch armády, především svých kmenově spřízněných důstojníků. Kmeny, které chtěla socialistická revoluce původně potlačit, se podobně jako v Iráku nakonec staly oporou systému. Ty největší na východě a na západě už Kaddáfího systém opustily. Středolibyjské kmeny, hlavně Kaddáfího malý kmen a větší kmen Magarha druhého muže režimu, Abduláha Sanúsího, se teď obávají úplné ztráty zdrojů a také pomsty.

Libye se tedy podobala víc Saddámovu Iráku po desetiletí sankcí, než Mubárakovu Egyptu. Nebyl to režim, ale spíš redistribuční systém. Není tu tedy, kdo by Kaddáfímu mohl jasně naznačit, že je konec a nahradit ho.

Občanská válka
Protesty tedy ani nemohly vést k přechodu k jinému režimu: pouze k úplnému pádu systému. Kaddáfí zatím vzdoruje leteckými útoky, tanky v okolí Tripoli, a slovními hrozbami, že znovu ovládne centra země. Tím udržuje strach v zemi a hlavně loajalitu svých gard. Kaddáfího uvažování je zřejmé: Základem moci a mezinárodního respektu je ropa. Bez kontroly terminálů Kaddáfí nemůže financovat svou soukromou armádu – revoluční gardy a brigády svých synů. Když se jich zmocní, počítá ve své logice s tím, že si opět získá vážnost ve světě, jak se tomu stalo po roce 2003. Po desetiletí Kaddáfí podporoval teror, potom stačilo několik gest, několik miliard na odškodné, další na investice do Evropy a bývalý pária si mohl stavět stan v evropských prezidentských palácích. Situace ve světě se ale výrazně změnila,Západ se teď už jednoznačně obrátil proti Kaddáfímu.
Vetší množství ropy se mu ovládnout nejspíš nepodaří, dvě třetiny se vyvážejí z východu. Byly zmraženy jeho účty na Západě a po nějaké době mu dojde hotovost. Podle odhadů je jí sice v tripoliských bankách velké množství a peníze za ropu dosud plynou na režimní účty, peníze mají ale hodnotu, pouze pokud ji lze použít. V městech odříznutých rebely, pod mezinárodními sankcemi a bez kontroly vývozu ropy, nemá Kaddáfí dlouho šanci na přežití. Co dlouhodobě sleduje není jasné – možná jen hraje na čas, aby si dojednal exil.

Kvůli velká rozloze není těžké udržet občanskou válku v chodu po značnou dobu, či dočasně rozdělit zemi. Libye má pobřeží dlouhé skoro 2000 km. Východním povstalcům dala vzdálenost od hlavního města ze začátku šanci uspět, ale teď je nevýhodou. Nedaří se jim urazit oněch 1000 km k potřebné podpoře povstalců na západě. Ti drží dvě důležitá města, jsou ale obklíčeni armádou. Na půl cesty mezi Tripolis a Benghází totiž leží Kaddáfího Sirt, sídlo mnoha vládních úřadů. Kaddáfovci ovládají dálnici mezi touto pevnosti a pouštní Sabhou a povstalcům se ji ještě nepodařilo obejít.
Občanská válka je dvousečná záležitost. Kdyby trvala dlouho a zahltila zemi zbraněmi, Libyi destabilizuje. Na druhou stranu, jestli bude osvobozování rychlé a povede k vyššímu stupni organizace, může paradoxně napomoci. Země bez státu a politiky bude potřebovat osvobozenecký mýtus a nové politické struktury. Zatím se vedení „svobodné Libye“ ujali, poněkud v konkurenci, staré struktury, dva bývalí ministři z Kaddáfího vlády: Mustafa Abdel Džalíl a Abdul Fatah Junis. Obrana proti zvůli „vůdce“ možná napomůže vykrystalizování institucí, dalších osobnosti a národního cítění.

Kaddáfího ofenzíva proti městům kolem Tripoli není úspěšná. Podle posledních zpráv se objevují trhliny v jeho okolí a Kaddáfí se snaží vyjednávat své odstoupení s opozicí v Bengází. Vypadá to, jako začátek úplného konce systému.


Psáno pro sobotní LN, doplněno pro aktuálně.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Viola napsal(a):

A kde je vzpomínka na Mezinárodní den žen. Dnes je 8. března, všimne si toho vůbec někdo?
08. 03. 2011 | 11:25

voroshilov napsal(a):

Viola:
Ja dokonce slysel ze v jedne dzamacheriji na Vychod je dneska volno-statni svatek.
08. 03. 2011 | 11:31

Karel Mueller napsal(a):

Nejen Vám vše nejlepší Violo :-)
08. 03. 2011 | 11:33

Bohumíra napsal(a):

Já jsem kytku dostala! Čurdová dostala (ke stejnému svátku) vyhazov.
Tak jako Klause nadzvedává (v boji s Havlem) Líííbye,
v dozorčí radě ukusuje ze společného koláče Lííívie ...
(Přikrádá si - mrška jedna) ...

Havel je vždy na straně "hustýho Baracka"
(jako špión americký nic jiného nemůže)
a Egypt pakuje ven "hnusnýho Můůůbarka" ...
Jen u nás vítězí Sašova hroší kůůůůže ...

Učte se, Češata, učte se chybama ...
Jinak pak Bůh s Vámi ...
Váš - Baráček Obama ...

(z Nedělní chvilky poesie, recitoval Jirka Švorc-Bartoška)
08. 03. 2011 | 11:34

Viola napsal(a):

Nevíte, kde je teď Blanka Matragi?
08. 03. 2011 | 11:35

Viola napsal(a):

O děkuji Karle Muellere, od Vás mě to opravdu velmi těší.:-)
08. 03. 2011 | 11:36

Viola napsal(a):

Bohumíro, :-))
08. 03. 2011 | 11:38

voroshilov napsal(a):

Jinak k clanku,zase opakovana dezinformace od Al dzaziry a BBC,same spekulace bez dukazu,plukovnik drzi vetsinu zeme pod kontrolou a nikam neodchazi,Bengazi se drzi jenom diky humanitarne americke pomoci-uvidime jak dlouho jim to vydrzi,zajate holandske a britske vojaci ukazuji kdo doopravdu stoji za"lidovou"revolucii.
08. 03. 2011 | 11:40

Elena napsal(a):

čo bude terazky s celou Afrikou, viete vôbec že Kadafi je prezidentom Africkéj unie?
08. 03. 2011 | 12:00

Pepa Řepa napsal(a):

Violko, šlapete si po štěstí.
kdybyste byla džendrtetou, dostala byste od pana Stejskala karafiát a lístek do kina na festival pohádek Jeden svět.
Jako Otík, či paní Hesová nebo paní MarxTominová.

Autorku investigativního článku odhalujícího vskutku neznámé a neotřelé skutečnosti z lidové džamahirie nechám žít, už jsem se jí natrápil dost.
To by v tom byl čert, aby se do týdne neobjevilo foto libyjské intelektuálky poskakující s transparentem bojujícím za práva žen.

Očekávám totiž lítou řež mezi stoupenci humanitárního bombardování (VH) a stoupenci nezasahování(VK).

Možná přiběhne i zelená Liška a sdělí, že bychom měli nahradit chybějící ropu biosajrajtem po kterém naše TDi tak touží, že dostávají škytavku.
Zastánce bombardování možná na revanš odhalí zbrusu nové bomby, které rozpoznají Mojmírovce od pasáčků koz.
08. 03. 2011 | 12:00

Viola napsal(a):

Pozdravuji Vás Pepo, na ten festival bych stejně nemohla jet a než karafiáty, mám radši růže.

Co paní, nebo slečna Hesová píše je zajímavé, jen mi bylo divné, že se v tolika blogových článcích dnes nikdo nezmíní o MDŽ. Kupodivu by mi to dnes bylo milé.

No a pokud jde o tu lítou řež, tak bych navrhovala vzít důchod VH za jeho poňoukání k válečnému konfliktu, měli bychom (těm arabům) dát klid, snad máme dost a nemuseli bychom jim ujídat ropy. Jo a včera jste v tom výčtu zapomněl na Izrael a možná Saudskou Arábii.

No já jsem dnes dostala chuť právě na ty krásné šaty od Blanky Matragi, vzpomněla jsem si na ni proto, že žije v ohnisku střetů v Libanonu, nebo možná už ne a je v Praze.
08. 03. 2011 | 12:12

Elena napsal(a):

má nekto spravy z Afrického rovniku?
neviem či pegmejové na Ekvatore sú za alebo proti Kadafimu,
to je velice dôležitý faktor
a čo na to naš Ali Vetrovec? kamarat Horejšího, on piše bsne že muslimovia nemaju radi keď sa miešame do ich záležitosti,

čo na to naš pán Horejší , máme či nemáme pomahať demokracie v Afrických zemiach ako je to u nas zvykom?

naozaj neviem , čo máme robit?
08. 03. 2011 | 12:15

kritik napsal(a):

Nadpis: ...zůstává, či půjde?
Buď jedno, nebo druhé.
08. 03. 2011 | 12:16

Elena napsal(a):

jaj oni nemaju facebooke ani negoogluje hente pigmejove, tak pokiaľ im pošta doleti poštovým holubom, to bude už davno po revolucie
08. 03. 2011 | 12:17

Elena napsal(a):

prepačte mi prosím, ja som zabudla , že naš pán Horejší je zasektutý v dobe krestanského temna a nema čas na súčastne dianie, nemože sa k temu faktu vyjadrovať, asi preto že že sa deje dnes, práve teraz a on nemože riskovať, že si pošramoti povesť, počkasi nech sa to tam dajako vyrieši a potom napiše obrovitanský blog a bude z neho zase hít a budu ľudia pisať príspevky, trhať na vlasatej hrudi teľnašky za právdu minulosťi, lebo po voje je každý general
08. 03. 2011 | 12:23

Pepa Řepa napsal(a):

Kritik
Mojmír se dal na punk
http://www.youtube.com/watch?v=GqH21LEmfbQ
08. 03. 2011 | 12:24

stejskal napsal(a):

Všechno nejlepší k MDŽ, paní Violo.

A všem ženám, které o mé přání stojí, též.

Libor Stejskal

P.S. Vstupenky na festival Jeden svět bych Vám nabídnout nemohl, protože žádné nemám.Takže jen takto http://pohlednice.oblibena.cz/Obr%C3%A1zky/Kv%C4%9Btiny/%C4%8Cerstv%C3%A9-R%C5%AF%C5%BEe-608.html Snad je jich tam dost pro všechny ;-)
08. 03. 2011 | 12:25

voroshilov napsal(a):

Ja take pozdravuji s MDZ Pepu Repu,Cochtana a Honolulu:
08. 03. 2011 | 12:29

choche napsal(a):

Libye je dle našeho vidění nereformovatelná, neboť základní principy jejího dosavadního organizmu jsou téměř totožné s tím, kam by chtěla jednou dospět Česká republika.
Silný jedinec/ skupina/, obklopený hrstkou věrných vlezdoanálníků, ovládajících veškeré zdroje a využívající zbytek občanstva k vlastní potřebě, za tvrdě vydělanou almužnu.
08. 03. 2011 | 12:32

Viola napsal(a):

Děkuji pane Stejskale, jste milý.
08. 03. 2011 | 12:36

Roman Pipek napsal(a):

Konečně jeden pohled k věci. Osobně jsem podle výroků pana Kaddafiho souhlasil s těmi, kteří ho označili za mentálně vyšinutého, žijícího mimo realitu. Ale jeho anarchistický model popsaný v článku je secsakra promyšlený. Je jasné, že tomu nemůžeme (ad hoc) rozumět.
08. 03. 2011 | 12:37

voroshilov napsal(a):

Viola:
Vy byste jako spravna krestanka nemela slavit svatek krvave komunisticke totality ale zacatek Velkeho Pustu.
08. 03. 2011 | 12:38

Viola napsal(a):

pane vorošilove, rusky se řekne pozdravljať (třeba) s novym godom, nebo pozdravljať s dňom rožděnja, ale u nás se řekne přeji ti k tvému svátku Gabrielo (dnes je Gabriely). U nás se používá předložka k, ke komu čemu - třetí pád.

P.S. Doufám, že jste rád vyučován.
08. 03. 2011 | 12:48

Sladký napsal(a):

Všem (zdejším) ženám kytička k svátku.♥
08. 03. 2011 | 12:50

Viola napsal(a):

pane vorošilove, jistě, že už myslím na velikonoce. Ale protože jsem pracující žena, tak mi svátek MDŽ dělá dobře.
08. 03. 2011 | 12:50

voroshilov napsal(a):

Viola:
"Ne hazejte perly svinim"-Ja jsem hnusny ozraly barbar co sotva vylezl ze zemljanky(Elena dosvedci),jsem rad ze jsem rad,chci se pripojit k bilim sahibum(Honolulu,Pepa Repa...)aspon na roli podlozky!
08. 03. 2011 | 12:52

voroshilov napsal(a):

Viola:
Jste tak pracujici zena ze muzete chatovat v praci cely den jako elena?
08. 03. 2011 | 12:54

Viola napsal(a):

Pracuji doma a to od rána do večera a od večera do rána a jsou chvilky, kdy mohu spojit příjemné s užitečným.
08. 03. 2011 | 12:56

Pepa Řepa napsal(a):

Violko
kašlete na MDŽ. Dnes má být uctíván sv.Jan Portugalský, patron Granady, nemocnic, nemocničního personálu, dále patron duševně nemocných i knihkupců.
Viz. Rok se svatými str.94.

Jakého marabuta uctívá machomedán nevím, snad to ví autorka, neb je v tom školená.
08. 03. 2011 | 12:56

Viola napsal(a):

A pan Sladký je sladký ♪ ♫ :-)
08. 03. 2011 | 13:01

Elena napsal(a):

Vážená paní Hesová,
istotní Vám je znamý historický fakt, že počas prvéj svetovej vojny Francuzska armada bolá s poloviny tvorena Alžirskimi, Libijskimi a Tuniskimi vojakmi , shruba million kolonialných vojakov .

tak vidite už bude skoro sto rokov od tých neslavných čas minulosťi a ľudstvo je zase tam kde bolo .
08. 03. 2011 | 13:05

Viola napsal(a):

Pepo Řepo, to je dost těžké, vykašlat se na MDŽ, když můžu přijímat růže a gratulace a také vím proč. Svátek žen oceňuji až právě teď, kdy mě žádný zaměstnavatel neocení ručníčkem, nebo bomboniérkou, nebo podobným dárkem, tak jak se to kdysi dělávalo.

A děkuji za připomenutí sv. Jana Portugalského, velmi vhodný patron zrovna dnes.
08. 03. 2011 | 13:08

Pepa Řepa napsal(a):

Elena
to teda nevím, protože Libye nebyla francouzskou, ale italskou koloniii. Spíš bych to viděl na Maroco a Mauritanii.
Ale hledat to nehodlám a hádat se nechci.Některá italská slova jako manžaria Libyjci i přejali.
O Libyjcích zlé jazyky tvrdí, že vyhráli jen jeden boj a to ještě bylo v druhém dějství jakési opery.
08. 03. 2011 | 13:15

Čochtan napsal(a):

Já s tím přáním počkám až na den matek. Matka je víc než jenom žena. Den mužů nemáme, tak co s dnem žen ? Mají rovnoprávnost, tak nepotřebují svátek.
08. 03. 2011 | 13:19

honolulu napsal(a):

Pani Violo,
prestante myslet na Vorosilova, nebo se uzeru zarlivosti. Vy jste jedna z hvezd na aktualne Cz, do ktere jsem se uz take drive zamiloval. Kdybych se nebal, ze mi Vas manzel namlati, tak bych uz davno postaval pod oknem Vasi loznice a spival (kokrhal) :
"Madono ma, jen Tobe a tem ocim Tvym o kterych snim..." atd. atd.
Jelikoz jsem byl kdysi obeti tropickych horecek, tak jsem s hanbou jedna ruka a vubec se nebojim verejne projevit zene obdiv i kdyz je to zakazano etiketou v Cesku. Zboznuji a miluji zeny. MDZ oslavuji jiz od rana.

Take Vas chci ujistit, ze jsem z lepsi rodiny nez Vorosilov.
Jeho deda byl nejhloupejsim sovetskym statnikem a Stalin nevedel jestli je Kliment pes, ktery snese vsechny nalady sveho pana nebo clovek. Kliment vsak byl verny zajmum sve zeme.

Jeho vnuk Vorosilov je NEverny zajmum sve zeme protoze se zastava Tencokydy, ktery na Aktualne CZ je kralem vsech Multi-Kulti.

Chci Vas take ujistit, ze jsem HEZCI nez Vorosilov, ktereho deportovali z USA, urcite kvuli zjevu, jiny duvod nemohli mit. Zdedena hloupost po Klimentovi by mu zarucovala velkou karieru v nasi politice...

Rikal Tencokyda, o Tobe skarede veci Vorosilove. Rikal, ze ukradne Rusku pul Sibire i kdyz je to podle jeho slov "Vidlakov".
Rychle se napij Finlandie nebo Te trefi Pepka a pripij se mnou ve stejny cas na krasu vsech zen.
08. 03. 2011 | 13:38

Elena napsal(a):

Pepa Řepa ,
moje vedomosti o Libie nie sú odborné sú zo všeobecného vzdelania, nakoľko mi siaha pameť, územie dnešnej Libie do 5 storočia nšho letopočru patrilo Rimskéj riše, nekde okolo 15 storočia územie dnešnej Libie patrilo osmanskéj riše, po prvéj svetovej bola uznana za republiku spravovali ju Francuzy, Anglany a Taliany, Taliany boli v Libie vladcami okolo roku 1911 ale neboli samostatnimi vladcami, spoločne z Francuzmi a Anglanmi, pozrela som si aj vikinku, ta ma v rozných jazykových variaciach protichodné informacie, tak pre istotu som sahla na svoje stredoškôlské vedomosti,

v ten čas ked som bola na prvom stupni ako prváčka v Libie už vladl Kadafi :)))

PA
08. 03. 2011 | 13:38

Občan napsal(a):

Zvláštní článek...

Já bych se, s dovolením, zeptal Vás, paní Hesová:

A co sledujeme v Libyi my?
Vy snad víte, co jsou zač ti "povstalci"?
Kde berete jistotu, že to jsou zrovna oni, kdo zemi "osvobozuje"?
Barvitě popisujete, jak Kaddáfímu dojdou peníze a tím skončí. A z čeho budou žít a za co budou bojovat ti momentálně západem opěvovaní "rebelové"?
Nebo je zase budeme nakonec živit my, jako živíme kosovské a makedonské Albánce, Bosňáky, Hercegy a další "revolucionáře"?
Co říkáte na to, že hlavním dodavatelem žoldnéřů pro obě strany je Izrael?

Tentokrát mi Váš jásot nad průběhem státního převratu, řízeného bůhvíkým v zájmu ropných skupin, připadá poněkud zaslepený. Já v Libyi žádný důvod k jásotu nevidím, spíš čuchám sakra velký malér, a to ať to dopadne jak chce.
08. 03. 2011 | 13:53

šebány napsal(a):

To: ChoChe
Váše poznámka se mi velmi líbí . Je to přesné vystižení situace .
08. 03. 2011 | 14:04

Elena napsal(a):

Občan ,
nie som si ista, mám dojem že v Libie nie sú zbrojarské závody, a Libijci zbrane nevýrabaju, neviete kde ich beru obe dve sporné strany, myslik Kadafiho vojska a revolucionarská garda?
kto om tie zbrane dodava alebo v prípade ak sa v Libie výrabaju na základe akých technologý alebo čo nevýznam sa v tom, len tak na hlas rozmyšľam, nie že by som nemala aj iné starosťi ale človek chce byť v centre svetového diania , informovaný len neviem kde je ta spravná strana barikady?
08. 03. 2011 | 14:07

Yosif K napsal(a):

Pane Obcane,
Lybijci patri k te stastnejsi polovine panarabskeho naroda, ktera si muze dovolit "tradicni zpusob zivota" na relativne vyssi urovni, nebot muze zit jakz takz prijatelne jen z ropy. Jak pravu i Fareed Zakaria, v ropnych statech je potreba demokraci erelativne nizka, vladce ma za co loajalitu obyvatelstva si kupovat.
Pravdepodobny vysledek v pripade uspechu povstani: spotreba petrodolaru se castecne presune ze zapadu na vychod. Jakekoliv vydobytky nad tento presun (napriklad svoboda tisku) budou "humanisticky bonus".

Ropne skupiny jsou v arabskych statech TAKTO MALE. veskera ropna pole ve vsech statech tretiho sveta patri "pracujicimu lidu" obvykle presentovanym nejakym despotou s domy a zamky ve Svycarsku, Londyne, Monaku atp atp.

"Zle ropne skupiny" poskytuji technickou pomoc, obvykle za fixed price za vytezeny barel (napriklad tez US$ 1.15 za vytezeny barel NAVIC) nabo za urcite procento vytezene ropy (presneji receno okolo 1-2% dle geologickych podminak). Straseni zlymi ropnymi skupinami je podobne jako straseni spanelskou inkvizici nebo Koniasem - je to vec DAVNE MINULOSTI. Nicmene verni a spolehlivi soudruzi myslenkove odkojeni Rudym pravem jeste temto bludum veri. Podivuhodne......

Maler v Lybii uz je, samozrejme muze byt i vetsi..... ale to muze byt i s Kadaffim, pres absolutne totalitarskou kontrolu vseho to proste nejak "neuridil".......
08. 03. 2011 | 14:14

zorahesova napsal(a):

Pane Občanem, já se neraduji ze situace v Libyi, a když, tak z toho, že doufám, že co nejdřív skončí tahle třítýdenní občanská válka.
Můj tón může připadat příliš optimistický. Určitě se velmi těším ze změn na BV, ale ne tak z jejich konkrétní podoby (a když, tak jen z její části), ani z jejich prozatím nejistých výdobytků a ani z jejich reálných výhledů, jako spíš z toho, že se konečně prolomila ta podivná situace. Nečekám, že by bylo všechno růžové. Rozpad komunismu ve východním bloku přinesl celou řadu výsledků, některé smutnější, než jiné, ale celkově je na tom lépe. Severní Afrika má šance v něčem horší, v něčem lepší.
Ale jako ve východním bloku - a tady se myslím liším s většinou diskutujících - režimy nemohly dále úspěšně fungovat. Přerostly je vnitřní problémy a jednou by je položily. Diktátoři nebyli dlouhodobá alternativa a dobře je, že skončili. Tohle je základ mého optimismu a moje sázka je, že horší to nebude (než kdyby to bouchlo později).
V Tunisu a Egyptě poměrně pokojně, a měli bychom se spíš těšit z toho, že to zatím probíhá klidně, neideologicky, občansky, a ještě nenastal průšvih. Čím déle takto, tím lépe.
Libye zrovna je zatím ještě velmi bohatá. Opozici už objíždějí evropské vlády, chtějí napomoct tomu, aby opozice tu zemi po Kaddáfím utáhla. Nemyslím si, že je to nemožné. I Tunis bude konečně mít zodpovědnou vládu a bude stát o podporu Evropy a bude snad zavádět opatření pro zastavení imigrace spíš, než Ben Alí.
Tohle jako nástin odpovědi.
Uvidíme.
08. 03. 2011 | 14:17

Magahra napsal(a):

Fandím oběma stranám. Arabové se množí nad všechny limity, pokud zredukují svoje početné obyvatelstvo, pro něž alternativou pro pouště se stala Evropa, jen dobře...
08. 03. 2011 | 14:46

buldatra napsal(a):

القذافي : شبر شبر بيت بيت
(něco stylového pro doplnění diskuze):

http://www.youtube.com/watch?v=1CBxxzfItIE&feature=related
08. 03. 2011 | 14:47

Viola napsal(a):

pane Honolulu, také děkuji,

nechci to tu paní Zorce zanést jiným tématem, ale nakonec i tohle téma asi velmi souvisí s těmi arabskými revolucemi, kdy tamní ženy tajně doufají, že si trochu odpočinou od těžkých šatů a šátků a že muži je budou respektovat a skutečně milovat.

P.S. Škoda, že nejste tencok, byl by jste blízko a... nechci hřešit. :-)
08. 03. 2011 | 15:07

Občan napsal(a):

To Zora Hesová:

Díky za odpověď a dodatečně přeji příjemný dnešní den :o)

Já Vás vůbec nepodezřívám z růžových brýlí, jen mi to nadšení nad převratem v Libyi připadá jako ne zcela namístě.
Stejně tak nechápu, CO Eu v Libyi objíždí. On někdo přesně ví, KDO je ta opozice? Protože, vzhledem k tomu, že v Libyi se jedná o kmenové zřízení, je vysoká pravděpodobnost, že alespoň některé ze zúčastněných kmenů jsou nakloněny fundamentálnímu islámu, nebo třeba i Talibanu.

EU, USA i Izrale se zachovaly velice hloupě, když podpořily právě v Libyi "povstalce". Protože země s ropnými poli, s rozsáhlými technologickými zařízeními k nim, s přístavy a vůbec infrastrukturou je "investičně bezpečná" (promiňte mi ten odporný výraz) jen pokud je celistvá.
Země s kmenovým zřízením NEMŮŽE být demokratická. Potřebuje totiž silného a respektovaného nejvyššího náčelníka kmenové rady - a respekt takových lidí se rodí jinak než respekt politiků evropských.
Takže teď se Libye rozpadne za našeho jásotu na povstalecké pseudostátečky, o nichž si budeme nalhávat, že budou demokratické a pokrokové a budeme do nich cpát horemdolem ekonomickou a vojenskou pomoc, za kterou některé budou platit svou ropou.
A ty, co na ně ropa nezbude? Ty oplotíme jako ghetto Gaza a necháme vymřít hladem?
08. 03. 2011 | 15:15

Silvie napsal(a):

Je mi úplně jedno, jestli se Arabi vzájemně vyhladí. Hlavně ať neimigrují do Evropy, ubohé Italy upřímně lituju. Šílený nápad Havla, který je pro "okamžitou intervenci" NATO, snad nemá ani smysl komentovat. Havlovi nejspíš ušlo i to, že si Libyjci bouřící se proti režimu tuto "bratrskou pomoc" nepřejí, neboť by je zcela zdiskreditovala v očích jejich rivala. Nemluvě o tom, že v arabských státech nejsou Američané vítáni. USA o invazi nemá chuť ani uvažovat, vůbec se jim nedivím, finančně i mravně je dostatečně ruinuje válka v Iráku a v Afgánistánu.
Konflikt v Africe je pro nás zcela nečitelný, já osobně nevěřím v žádnou demokratizaci, spíše v tvrdou islamizaci.Kdysi sekulární Turecko se vydalo cestou islamizace také. Angažovat se v problémech muslimů pokládám za nesmysl - nechť si své záležitosti Afrika začně konečně řešit sama. Desítky let se do ní lijí miliony a miliony dolarů, které pohltí bez jakéhokoliv efektu, jako černá díra.
Evropa by však měla neprodleně udělat taková vojenská opatření, aby do ní další hordy ilegálních imigrantů nepronikaly. Není možné, abychom v dnešní ekonomicky těžké době ještě sponzorovali Araby, kteří pro nás nikdy nebyli a nebudou dobrým a spolehlivým partnerem.
Na to, jací jsou Libyjci, se můžete zeptat lékařů pracujících v jejich nemocnicích. Od mého dávného přítele-lékaře, který dva roky pracoval po převratu v 89.roce v libyjské nemocnici ,jsem o této zemi neslyšela nic pozitivního. Jen to, jak primitivní nevzdělaní Libyjci pohrdali českými lékaři, jako pracovní silou z "východu" a jak nepříjemně se k nim chovali. A jak servilní byli k lékařům ze "západu. Byl rád, když jeho smlouva vypršela a mohl se vrátit domů. Mimo jiné, nebyl jediným známým, který kvůli chirurgické praxi a penězům do Libye odjel.
08. 03. 2011 | 15:35

zorahesova napsal(a):

Pane Občane, máte pravdu, jsou to všechno odhady. Zde pár postřehů:

Zatím pocházelo bohatství všech, i kmenů, z ropy a to předpokládá celistvost.
Fundamentalisty nejvíc spojoval a živil boj proti Kaddáfímu. Libyjci mají silnou, místní náb. tradici, súfijskou sanúsovskou, která sice také dlouho válčila proti kolonizaci tam i v poušti, ale když se Mahdí v Súdanu odtrhl a začal stavět fundamentalistickou politickou skupinu, nechali o být. Vyhovovala jim monarchie, jejich král byl vnukem náboženského vůdce a zakladatele sanúsovců, jestli se nepletu. Nejsou to fundamentalisti, nemají politický program.
Podle toho, co zjišťuji, fundamentalismus nijak zvlášť nehrozí, pouze jako východisko ze zdlouhavé občanské války. Naopak, duchovní podpořili revoluci podobně umírněně, jako v Egyptě.
Opozice má radu, noviny, radio, web, snaží se organizovat demokraticky, má zástupce z každého svobodného města, snaží se, aby tekla ropa, na mne to zatím nepůsobí nijak špatně. Kmeny mají určitě vliv, to by tady jiní věděli líp, ale vládu a správu organizovat nebudou. Úplně na začátku to vypadalo, že se o vedení budou bít dva exministři, má to ještě v tom článku, psaném v pátek, teď už se ten druhý, Junis, neozývá. Asi se to nějak vyřešilo. Potřebují podporu a vědí to, podle všeho mají dost strach.

I ten šílený Irák, totálně nejednotný, kmenový, válkou a sankcemi ožebračený stát, se ještě nerozpadl. To je co říct, protože od toho nebyl daleko, přesto že tam seděli Američani. Nakonec občanskou válku vyřešili sami a další potenciální už 3 roky oddalují. Všichni vědí, že centrální stát má své výhody, nechtějí o něj přijít.
Nikdo ale neví, co bude, až se začnou třeba mstít Kaddáfovcům, atd..

Uvidíme. Zatím se bohužel válčí, ale to ještě alespoň z mého pohledu není ještě důvod myslet si, že nastane totální chaos.
08. 03. 2011 | 15:41

zorahesova napsal(a):

Jinak Vám také hezký den:)
08. 03. 2011 | 15:42

Silvie napsal(a):

Čochtane,

sice jsem stará feministka, ale přesto s vámi ve vašem názoru na zprofanovaný MDŽ vřele souhlasím.
Vidím ho jako bolševický svátek, nikdy jsme ho doma "neslavili" - prostě jsme ho nebrali ani na vědomí.
Bohužel, jsme ale neakceptovali ani tradiční svátek matek, neboť machistický tatík ignoroval v podstatě vše, co se týkalo ženských. Svátek matek pokládám za hezký svátek, žena-matka dává život a jako taková si kytku určitě zaslouží. Proč by ho ovšem měla slavit každá puberťačka, to opravdu nevím...
A pokud jde o ten mez.den mužů - neexistuje náhodou taky?
08. 03. 2011 | 15:44

Pepa Řepa napsal(a):

Eleno
Zbrojních komplexů je několik.Jen z Československa. Via Inpro, Omnipol a Letecká akademie z Košic, opravna tanků nějaká firma z Martina. Přesné názvy si nepamatuju a hledat to nehodlám. Zbraně dodává celý svět, Rusové, Francouzi, dnes Číňan i Iránec by rád. Z Libanonu to tak daleko není. Tiše se stává regionální mocností.
Jeden čas v Libyi docházelo k takovým zajímavým situacím, že USA odvolaly své občany a ti přijímali kanadské občanství a dál vyučovali a pilotovali Herkulesy, byli dva měsíce v Libyi a měsíc doma, což se dá vydržet.Pak jim to zatípli.Tak finančně zajímavé kontrakty to byly.
Pokud jde o zbrojní komplexy je zajímavá Misurata,díra, kde je ale fabrika na munici. Pokud po ní rebel vyjel jako první, nebude to tak spontánní,ako to zvonku vyzerá.To, jestli jsou tyto komplexy-stejně jako rafinerie-schopny provozu bez cizinců je věc jiná. Dlouhodobě nejsou.
A ve včerejších zprávách to už jedné bystré hlavince šéfa přístavu došlo. Když není olej a nebude čím platit, nebudou v přístavech sýrové a mléčné lodě a začne kručet v bříšku.

Tady to opravdu dělal naivně Havel. Když někam přestanete dodávat zbraně, tak to neznamená, že si dotyčný přestane hrát na vojáka, že bude region bezpečnější.Opak bývá pravdou. Ihned je dodá jiný. Mnohdy ten, který radí, nic mu nedávejte a dodá je oklikou přes prostředníka.A vy pak nevíte, jak nasytit bříška doma.

Ale třeba se pletu. Já se pořád pletu. Třeba už existují tak chytré střely, které se -při humanitárním bombardování-předem optají:
Jsi rebel nebo Mojmírovec?
08. 03. 2011 | 16:14

Pepa Řepa napsal(a):

Sylvie
Myslím, že by si svět konečně zasloužil:
MDDž (v české verzi).
MEZINÁRODNÍ DEN DŽENDRTET

Oceňme jejich těžkou, přetěžkou práci a jejich pangalaktický přínos.
08. 03. 2011 | 16:22

Elena napsal(a):

Pepa Řepa,
vďaka za odpoveď, tak vidime že dobrakov okolo Kadafiho bolo požehnane, v roku 1999 akurat na vianoce sme stali v Tripolise asi par tyždňov, Kadafi zadržaval bezdôvodné všetké lode, ale k nam bol zhovievavý, 17 ruských lodi, nechal sať dva mesiaca bez zásob potravin, bol problem aj z vodou , vraj Kadafi sa poškrepil z Jelcinom, ale on bol vždy naladový , tak neviem
08. 03. 2011 | 16:26

Pepa Řepa napsal(a):

Sylvie
Vaše postřehy jsou realistické, ale to my tady nechceme slyšet Ne,ne,ne!!!!!
Turecká armáda je přece vzor pro Tunis a Egypt. To, že tento-dosud sekulární hráč-ztrácí vliv, že jsou někteří představitel strkáni za katr, že se zem -pravda pomalu-od kemalismu otáčí, přece není pravda.

Země, kde vládne islám,kde je islámská tradice uctívající islámské hodnoty, přece za námi půjdou jako kačer na provázku.

Štern teď přišel s verzí Arabské buržoasně demokratické revoluce.
Je zajímavá ta sebeprojekce svých přání!!!!
Jeden v tom vidí boj za demokracii evropského stylu, druhý téměř třídní boj naruby, třetí boj za práva žen.
Očekávám, Lišáka Ondřeje se sdělením, že jde o ekologické hnutí, zelené vlajky tak hezky vlají.

Má to jednu vadu na kráse. Celé to už v jedné zemi proběhlo a dotáhli to až do voleb.
Ta země se jmenuje Alžír.
08. 03. 2011 | 16:47

Elena napsal(a):

Pepa Repa,
mi sve vezli drevo, nie že si pomysliš že nedajbože nejake zbrane, ješkove voči to by som nedovolila :)))
08. 03. 2011 | 16:57

JJohanna napsal(a):

Buldatro, to je nějaká Kadáfího hláška - o tom palci a domu - nebo arabská moudrost?
Promiň, moc jsem v dětství studovala ...
08. 03. 2011 | 17:10

Midori napsal(a):

Libyjský režim padl...
?
Autorko, nejsem o tom přesvědčen, zdá se mi, že je to od vás ukvapený soud.
Viz tento Yahoo link:
http://news.yahoo.com/s/ap/20110308/ap_on_re_af/af_libya
(Gadhafi forces score key victory against rebels)
*
Kaddáfí zatím postupoval jako správný hráč, nechtěl být zbytečně tvrdý. Můj soukromý názor je, že to ustojí. Domnívám se, že se karty obracejí v jeho prospěch.
08. 03. 2011 | 17:20

santawzard napsal(a):

Blahopřeji ve spolek ke svátku žen z Adamového žebra a z bohyně nebes pannenky Marie.Všechna sláva !Xena svedla Lucifera.Ať žije Gabriela, a všichni na Aktuálně.cz...Blogařky jsou tady v menšině.Poslední výborná blogařka Klára Samková práskla za sebou dveře a odešla. Zora Hesová bojovnice za mír a prosperitu na světě vysvětluje složitou situaci středozemní politiky v Evropě.Svět byl určitě překvapen .Nikdo tedka neví zda-li .Gadaffi hippi terorista skončí jako mučedník a nebo válečník.Zažívají těžké chvíle.Libyje by se stala jako za Hanibala jedině pomocí americkoizrealského imoperialismu.Zelená kniha mučedníka by splynula s islamskou kultůrou jihadu na straně utiskovaných.Zelená kniha válečníka má před sebou vnitřního a vnějšího nepřítele.Suniti a šiiti by měli vládnout dohromady ve vládě a v opozici,všude kde se dá vyhrát volby mezi atheistama a theistama v politice .V Egyptě se kamenovali a armáda chytla Lucifera do klece.
08. 03. 2011 | 18:05

Jip napsal(a):

-Velmi hezký článek, děkuji
08. 03. 2011 | 21:28

pepafak napsal(a):

zora hesová je jako rádio jerevan. warburgovi noshledi prostě řeknou o čem a jak se má psát a hovádka nikoli boží to konzumujou, věřej tomu a žijou podle hovadit ze lžitisku
08. 03. 2011 | 22:35

šebány napsal(a):

silvie - Váš popis Lybijců mi nesedí. Dle mých zážitků se takto chovali pouze k lidem u nichž poznali vlastnosti o kterých Vám řekne každý kdo žil s Čechy v cizích zemích a kterými se čech liší. Je to hlavně hladovost , vyčůranost a velká až rakouskouherská servilnost před šéfy , kteří mohou prodloužit kontrakt apod.Já zažil lékaře z čech , který se nechal od arabů hostit , po půl roce už včetně manželky a syna. Když po 13 měsících z Tripolisu odlétal liboval si kolik ušetřili peněz za jídlo .Tohle oni dobře poznají - kdo je kdo.
V 80tých letech se lidem v Libyi dalo věřit , auta se nemusela zamykat a jednání s farmáři i na trzích byla příjemná. Jeden černý obavatel Sabhy čekal na můj návrat z pouště několik dnů aby mohl vrátit pujčené peníze . Zmeškal kvůli tomu svůj odlet .Jejich motto - ukaž jaký jsi my se Ti přizpůsobíme platilo .Pohostinnost obyvatel pouštních osad byla až dojemná . Pomoc na rozpálené saharské silnici u Ghaddamesu nikdy nezapomenu.Řešení nehod na silnici překvapivě ulehčovalo - kdo má nabouraný předek je vinen.Ani Alláh nemá oči vzadu . A byl to místní kdo odcházel jako viník . Český personál co se nenaučil ani po měsících pár slov arabsky a choval se jak jsem popsal se nemohl divit .
08. 03. 2011 | 22:45

lyd napsal(a):

paní hesová zdravím,
pár otázek...

jakou roli v militarizaci povstání mohou hrát zkušení libyjští džihádisté - afghanistan, bosna, opět afghanistan, irak, periodicky zpět v libyi, periodicky stíháni a na útěku za džihádem?

že by zůstali chladní a odpočívali v iráku (po saudech nejpočetnější zastoupení mezi zahraničními bojovníky)?

proti kadafimu existuje odpor již od počátku, nebyl na muslimské bratry tak hodný jako před ním idris.

co aqim, je to skutečnost nebo výplod tajných služeb? byla/je aktivní v libyi?

a co saif islam a jeho program postupného začleňování bývalých odpůrců (lifg) zpět do společnosti proti slibu vzdání se násilí(posledních více než 100 propuštěných právě 17. února)? propaganda, realita?

co černí libyjci? jak je poznáme od zahraničních žoldáků? není jich tak úplně málo. a ten přibližně milion černých přistěhovalců, co pracovali na stavbách a v těžebním průmyslu? a co ti z detenčních táborů, co to nedali až k sicílii?

a co dlouholetý libyjský rasismus? pokoušel se ho kadafi tlumit nebo mu to bylo jedno? zmizel nebo zůstal? a jak se v tomto projevují "povstalci"?
09. 03. 2011 | 02:44

honolulu napsal(a):

To nestastne slovo - RASISMUS - me privadi k zoufalstvi.
Byl jsem poslan do Ohia, budu zde 2 roky.
Zde neexistuje jeden jediny den, kdy noviny, TV a dnes uz i Internet, neiformuje o strelbe v cernosskych (barevnych) ctvrtich.
3 x "C" Cincinnati, Columbus, Cleveland jsou nejhorsi a ted i Akron a Toledo.

To je jedna strana mince. Druha je, ze se ve ctvtich belochu zije jako v perince. Mirove a klidne.
Statistiky i media - vsichni mi daji za pravdu, ale zminit se o tom treba zde (Aktualne CZ), tak je mnoho lidi, kteri hrave dokazi, ze pise rasista. Takze v pripade, ze Libyjci jsou rasiste, je zde nadeje, ze nepolezou do Evropy, ale sezerou svoje cerne hosty.

V pripade ze polezou do Evropy, tak sezerou vas.
V pripade, ze sezerou Multi-Kulti, jako je napr. Tencokyda Hnuj - lide, STESTI pro vas ! Ale vetsinou sezerou nevinneho, ktery je ve spatne ctvrti.

Za sobotu a nedeli 5 a 6. brezna.
13-ti lete devce, prostrelena hlava. 23-lety kluk, prostreleny krk. Zraneni nohou nebo bezne zraneni tela se uz ani neuvadi (v Akronu.) atd. atd. Tak vypada Multi-Kulti spolecnost. Vylite pivo na kalhoty souseda = rostrileny bar, diry v nohach jineho souseda a 15 kulek ve strope pro srandu. ---

A ja se toho krasneho cirkusu uz nemohu zucastnit, protoze na to nemam vek. Co ja bych udelal dobra pro rasisty... Zacnete zbrojit a neverte utopistickym theoriim. Nepustte barbary mezi sebe !
09. 03. 2011 | 04:38

hovorka11 napsal(a):

Když bude současný režim v Libyi izolovaný a nepůjdou mu zbraně ze zahraničí, tak se těžko udrží. Záleží to na tlaku západu, aby tam nikdo z okolních států nezasahoval, je to ale v jeho zájmu?
------------------
Špatný stav je ale i v Íráku, kde je zkorumpovaná nedemokratická vláda je podporována i námi, tekže tam dochází k masakrům:

"V pátek 25. 2. 2011 proběhly jedny z největších demonstrací v dějinách Iráku, a to ve všech městech země - od severu až na samotný kraj jihu. Od tohoto dne světová veřejnost stále sleduje řetěz protestních demonstrací,
"Tohoto dne se udála velká tragédie, kterou spáchaly oficiální bezpečnostní síly. Totiž vedle zvukových a plynových bomb a vodních děl zaútočily hlava nehlava pendreky a použily navíc ostrou střelbu vůči bezbranným demonstrantům. Oficiální zprávy hovoří o 14 zabitých a desítkách raněných. Skutečná čísla - dle neoficiálních informací - jsou však nemálo vyšší. Represálie, které bezdůvodně použily vládní síly, předčily všechny střízlivé představy; navíc v zemi, kde novodobá státní moc opakuje ve dne v noci slogan: „Demokracie v Novém Iráku“. Vlna zatýkání organizátorů a aktivistů probíhalo nejen během samotných demonstrací, ale již několik dnů před naplánovaným termínem i po jejich skončení, a to včetně představitelů organizací občanské společnosti. Navíc novináři, zpravodajové, kameramani a další pracovníci sdělovacích prostředků, kteří byli přítomni v terénu, aby přenášeli zprávy přímo z míst dění, byli terčem brutálních zásahů, zatýkání a tělesného mučení; tento fakt donutil dokonce i mluvčího Bílého domu nekompromisně kritizovat tyto zásahy.

O týden později v pátek 4. 3. 2011 znovu probíhaly, sice v menší míře, ale po celém Iráku další demonstrace a irácká vláda opět praktikovala vůči bezbranným demonstrantům včetně novinářů, zpravodajů a kameramanů obdobný scénář. Atmosféra vzpoury je cítit všude a nikdo neví, jaké zprávy přinesou další dny."

Zdroj: http://www.blisty.cz/art/57628.html
09. 03. 2011 | 07:39

milan 2 napsal(a):

Islamoložka asi nebude moc na výši se znalostmi skutečného života v těchto zemích, když tam byla nanejvýš vykoupat se v Hurgradě a znalosti má z německých učebnic. Málo kdo z těchto "odborníků" chápe "Jiný kraj, jiný mrav". Představte si situaci, kdy by nám naopak tyto země chtěly předepisovat, jak máme žít a že žena, když již je ženou, tak by taky mohla občas porodit. Nezastávám jejich styl života, zvyky apod. Ale v některých záležitostech jim nemáme právo do něčeho "Kecat". Vměšujte se do Saudské Arábie, Jemenu, tam jest to podstatně horší. Ale někdo chce Libyjskou ropu a nechce za ní platit, tak jde vše stranou.
09. 03. 2011 | 11:32

Tenco napsal(a):

milan 2
Milý světoběžníku - Hurgrada - to je někde u Solnohradu nebo Višegrádu ?
A v pekle jste už byl také ?
Popište nám ho, sííím !
Neb já ho b´hudík znám jen z knih.
Stejně jako například skřipec, koncentrák anebo Měsíc.
Ale přiznám se - nechtěl bych se vměšovat ani do jednoho.
To se radši zajedu vykoupat do Hurghady.
:)))

ad Silvie + soukmenovectvo
Hmm. Ani jsem netušil, kolik je v naši zemi partizánů a partizánek - bývylých to i dnešních bojkotovníků a bojkotovniček MDŽ za dob totality.
Ale vrtá mi hlavou - jak to že se teda ten režim nerozložil rychlejc ?
Jo - že je to málo - neslavit MDŽ a pak se stát držitelem "Podvazkového řádu III. odboje " ?
Tak tomu rozumím, tomu rozumím. Bať, bať.
Něco jiného je válet se znuděně na gauči nebo povykovat v hospodě a takto boj(kot)ovat a něco jiného je vyjít do ulic.

Voroshilov
On (honolulu) na to ještě nemá rozum. Bohudík ani nikdy mít nebude - jak je zjevné stále většímu počtu těch, kteří funkční mozek mají.
Ale nepohrdejte jím.
Má to od přírody.

Pomodleme se raději za něj :

"Zdrávas Mária, milostiplná...oroduj i za takové ubožáky a frustráty jako je honolulu..."
:)))
09. 03. 2011 | 12:29

Pepa Řepa napsal(a):

šebány
jste první, který je trochu v obraze.Částečně máte pravdu, škudlivost mnohých krajanů neznala hranic, jinde nejdete do hloubky, jiné to bylo u vojáků, pro které byla Libye jedinou možností jak vystrčit nos ze železné opony, jiné u pilotů ČSA, kteří si museli dva roky odkroutit, aby šli zpátky k ČSA na Boeing, ti stříhali metr a skřípali zuby, nepotřebovali se hrbit a zcela jiné u civilních s šeky Americam Express a pasem v kapse a volností pohybu.
Doktoři i sestry v Tripoli měli těžký chleba, v tom má Silvie pravdu. Na druhou stranu jsem zažil doktora z Holomóca, kterému jsem přivedl chlapíka s hlubokou krvácející řeznou ranou a on si zakrýval oči a šila to sestra. Asi tam byl za zásluhy, třeba byl špičkový gynekolog.Takových "odborníků" různých profesí tam bylo.

Úplně mimo jste pokud jde o nehody. Pomačkané plechy se neřeší,na silnici v poušti pomůže každý, jde o přežití, ale jakmile způsobíte smrt nastupuje tvrdá vyjednávací procedura s rodinou přesně podle šariátu a příslušného hadíthu. I když jste byl na hlavní.Ten člověk musí opustit zem na cizí pas, což tehdy způsobilo-při systému výjezdních viz- velké komplikace.Dokonce existuje kalabuš pro auta, která zabila.
Sebha byla trochu za trest, ale kdo má rád samotu,nepotřebuje moře, má rád wádí bez živé duše, poušť, která možná teď kvete, ten si to užíval.Dál na jih do Tibesti jsem se nedostal, z Trábulusu to bylo daleko.
Byl jste někdy v Tobruku na českém hřbitově?

Dost by mne zajímalo, kolik času plukovníkovi dáváte? Osobně to vidím na pár čilých chlapíků, co jdou jako ohaři po stopě.
To ale neřeší, co bude den po té. A to může být průser ještě větší než je Majkl Džeksn ze Syrty.

milan2
Ale někdo chce Libyjskou ropu a nechce za ní platit, tak jde vše stranou.
--------
Milý synu, platí se za každou ropu a to vydatně. Pohádky o tom, že vás někdo pustí ke kohoutku se slevou, či dokonce zdarma, jsou z agitačního střediska nebo z příběhů Šahrazád.
Jde jen o to, do kterého tankeru ji nacpete a kam ten tanker popluju.
Poptávka převyšuje nabídku, řekl by Rumcajs.
09. 03. 2011 | 14:54

SE5a napsal(a):

Islamoložka, pěkné slovo, pokud to člověk promyslí. Svého času bývali také sovětologové a kremlogové. Výsledky chabé, ale ložka je určitě cool a určitě zná z fyzického kontaktu i psyché regionu razoviteho.
09. 03. 2011 | 15:42

honolulu napsal(a):

Tencokydo,
to cim Ty demonstrujes "ROZUM" zarucuje pobyt v blazinci vsude jinde nez v Ostrave.
Jinak Ti dekuji, ze se za me modlis ke Kralovne Nebes.
Bohuzel mam strach, ze me ve Tvych modlidbach nerozezna.
Vubec nejsem flustrejted a vubec nejsem ubozak. mam uspech a pritahuji lidi.
Az budu na dne se svou energii, nebo zdravim, dam Ti vedet.
Z tech co Tebe podporuji, je kazdy Pepek Vyskoc.
Prosim Te, vyrid jim moje opinion o nich !
Ta intrika na bloq pani Stehlikove se Ti povedla. S Tebe se pan Stejskal jednou zblazni. Odpocin si ode me musim z domu.
09. 03. 2011 | 15:44

šebány napsal(a):

Pro Pepu Ř.: Já nebyl v Libyi kvůli dietám a nepovažuji se za místního znalce . Jen jsem pár let spal , vařil , žíznil a měřil trasy se Samírem , Chamisem , Ašokem a Mohamedem To jsou jen moje zkušenosti z té doby .A byli to askari. Vím na které straně teď stojí. Tobruk znám . Tam je taky hromada vojáků co nebyli náhodou na té správné straně. jezdím tam často.
09. 03. 2011 | 22:39

overal napsal(a):

V muslimském světě jsou tři možnosti. Nábožensko-fanatický stát s právem šaría. Nebo diktátor osvícený nebo diktátor neosvícený, jiný stát je jen vnějšími okolnostmi krátkodobě udržitelná nestabilní forma! Jakákliv revoluce je možná jen v případě osvíceného diktátora protože v ostatních případech si lidé vyberou raději relativně důstojnější smrt hladem než ukamenování, rozčtvrtcení za živa či jiné humální usmrcení dle koránu!! Lybie, Egypt, i Tunisko jsou, dříve či později, odsouzeny k muslimsko fanatickému státu!! Možnost podpořit osvíceného diktátora včas evropa promeškala, nyní si může jakýmkoliv zásahem pouze uškodit!! Návrhy humanitárního bombarďáka Havla jsou jen výkřiky senilního starce žijícího mimo realitu!!
10. 03. 2011 | 10:17

Nežid napsal(a):

ZORO, JSTE ŽIDOVKA ?
10. 03. 2011 | 15:13

Pepa Řepa napsal(a):

A máte to!
Bystrý jedenáctý Hovorka sem hodí naprosto idiotský odkaz, jak pejzatec verbuje žoldáky( to co je na webu, je přece pravda) pro Mojmíra (proč by to dělal?) a už to jede.
Zahraju si na Kozinu. Do roka se to rozjede kolektivně ve velkém. Hladová bříška přemnožené populace nenasytí žádný režim a v Libyi nenaučí ty, kteří odvykli práci a poskakují se samopalem pracovat také nikdo.
A začne stará píseň:jde se na Žida.

Mimochodem, dejte Berberovi do ruky Kalašnikova a vystřílí během pěti minut veškerou munici. Kam? No přece do vzduchu. Některé momenty, když si lehne Ahmed na záda na silnici a střílí na Miga jsou dost komické.
Ale randál to nadělá, to Arab rád. Jsou to velké děti.
Všímáte si toho, že ač se zpravodajci snaží, tak nějakou větší skupinu "bojovníků za práva a demokracii" do záběru nedostanou?

Abych zase nerozzlobil pana Stejskala a nepaušalizoval, ten, kdo prošel výcvikovým táborem v Afghpaku, to je bojovník převeliký. Shuhadá jsou jiná káva. Komu se taky poštěstí získat 72 pannen? To je velké lákadlo.
11. 03. 2011 | 08:15

Pepa Řepa napsal(a):

šebány
přizvávám se bez mučení. Já tam byl-stejně jako v ostatních zemích- kvůli dietám a pak trochu kvůli dobrodružství. Mám rád poušť.
11. 03. 2011 | 08:20

Yosif K napsal(a):

Jedno jue jiste, at se v arabskych zemich uchyti u vlody "pokrokovi Muslimsti Bratri", nebo "pokrokovi protiamericti soudruzi" nebo treba i pokrokovi proamericti soudruzi (za soucasne nalady mas v arabskych ropnych statech temer vylouceno) - budopu mit na krku spolecnost z velke casti "tradicne muslimsky a rasisticky" zalozenou. Vcetne Egypta zvyklou na to, ze manualove jsou cernosi, pricemz Egyptasne zaroven hraji roli "cernosskeho sluzebnictva" ve vsech ostatnich arabslych statech kde je o trochu lepe nez v Egypte.

In Libya, “dogs are treated better than black Africans,” said Jean-Philippe Chauzy, a spokesman for the International Organization for Migration. Because many of them enter the country illegally, he said, they “have no official status, no visibility.” They have come to constitute a sort of abusable underclass.

“This country is racist, there’s no other word for it,” said Mansouria Mokhefi, the director of the Middle East and North Africa program at the Paris-based French Institute of International Relations. “There is a hierarchy of races.”

Blacks are widely referred to as “Abd,” or slaves. Bangladeshis are viewed as little better, and even Arab Egyptians and Tunisians are considered to have limited rights.
11. 03. 2011 | 14:35

camponotus napsal(a):

Nezdá se, že se toho moc změnilo, Kadáfí je stále u moci a povstalci dostávají leckde na zadek, takže nikdo neví jak to dopadne. Kromě našeho bývalého prezidenta Havla se nikomu do konfliktu nechce vstupovat. Amíci už mají zaděláno v Iráku a Afghanistánu a pochybuji, že se budou angažovat v současné libyjské občanské válce. Počkají, až to v Libyi Kadáfí všechno zničí a pak přijdou a začnou investovat a těžit, hlavně pro sebe. Proto Merkelová nemá zájem sbírat drobečky. Jedině, co bych viděl jako nutné podniknout se strany EU je zabránit exodu muslimů do Evropy, nebo špatně skončíme všichni.
11. 03. 2011 | 14:45

Yosif K napsal(a):

Poznamkou o rasismu se nestavim ze kohokoliv prti komukoliv, jen popisuji, ze predstava "protiimperialistickych bojovniku" zijicich z BLISTU v bludu, ze proti bloku zlych imperialistu stoji jednolita masa utlacovanych arabskych a cernoskkych chudaku, spojena islamem a uslechtilym bojem proti americkemu imperializmu a ZIONISMU je ABSOLUTNE MIMO MISU.

Skutecnosti jest toto: Jakmile arabsky (a patrne i cesky) nezamestnany ziska davku, ktera mu umozni najmout na praci jeneho araba ci cernocha (v pripade CR Ukrajince), ucini tak.

V mistech, kde zivotni uroven je jen o malo vyssi nez v Kosicich - sidlisko Sputnik - poslopiuchate arabske skuhrani na neunosnou nezamestnanost a zaroven vidite na ulicich jak vetsinu nakupu tahaji cernosky a vetsinu vykopu kopou cernosi, nebo Bengalci nebo aspon Egyptani ci kdo. Takhle vypada ta "masova touha po pracovnicvh mistech".

S touhoui po demokracii to neni o moc lepsi. Velka cast lidi vidi v demokracii to, ze mistoi toho, aby Sunnite utiskovali Shia, tak ze budou Shia utiskovat Sunnity (Bahrain, KSA, Irak, Libanon...). A naopak (Syrie).
Tam, kde jsou vsichni sunnite, tak tam alespon budou skarede zatapet nejakym etnickym mensinam, zbylym krestanum (Egypt), nebo alespon jeden kmen bude vyvrazdovat druhe.
A islamofilni troubove v Evrope si budou vsechnu tu meziarabskou a mezimuslimskiou krutost a zlobu vyvsetlovat tim, ze "imeprialiste chteji ukrast vzdelanym a pilnym Arabum ropu". Hahahahaha......
11. 03. 2011 | 15:11

ehm napsal(a):

Vydávat pár desítek (možná stovek) nevybouřených mladíků z Tuniska a Egypta, kteří na západě a východě překročili hranice, aby si ještě trochu zastříleli, když doma to šlo tak hladce, za "vzbouřený libyjský lid", to je sice zábavné, ale nesmysl.
"Revoluce" zkrachovala prostě proto, že Libyjci mají svůj společenský režim rádi, váží si, že mohou v takovém žít a jsou spokojeni. Proti agresorům z Egypta a Tuniska se postavili rozumně, jako vzdělaný a kultivovaný národ, na agresi reagují přiměřeně.
12. 03. 2011 | 08:03

Yosif K napsal(a):

"Nadejny vyvoj k demokracii v arabskem svete" zase celkem pekne odkopal "demokraticke presvedceni" ceskeho svazu islamofilu.

Pokud se nejake nepravosti deji pod proamerickymi diktatory, cteme emocionalni vyzvy ku osvobozeni "tyraneho arabskeho lidu" a "zastaveni krvavych masakru" - v pripade pana Sadi Shanaa navic jeste emotivni vyzvu k "neponizovani lidske dustojnosti arabskych demonstrantu". Pricemz je smutny fakt, ze i k fyzickemu tyrani, korupci, nepotismu atd dochazelo a dochazi.

Pokud se nejake nepravosti deji pod "vernymi propalestinskymi soudruhy", emotivni vyzvy ceskeho svazu islamofilu ku osvobozeni "tyraneho arabskeho lidu" a "zastaveni krvavych masakru" - prudce upadaji. I v pripade propalestinskych protiimeprialistickych soudruhu i k fyzickemu tyrani, korupci, nepotismu atd dochazelo a dochazi - ALE jak jde o zaslouzileho propalestinskeho a protiamareckeho kaspara, bourici se lide jsou najednou chuligani a rozvraceci - viz prispevek pana EHM. Podobne reaguji i islamofilove v NYT apod - jakmile jde o boj proti Kadaffimu, emoce celkem upadaji a nastupuje chladny rozum - pomlouvat propalestinskeho soudruha -- ano ci ne? To jest veru slozita otazka.....

Masakr rebelu je pak slovy pana EHM "primerena reakce na agresi" - slovy mladeho Kadaffiho navic u rebelu muze jit i o sprezence Al Kaidy.

Hm.... teoreticky ani cile muslimskeho bratrstva nemusi byt az tak moc vzdalene cilum Al Kaidy - islamistickym soudruhum jde nakonec prece o nastoleni celosvetoveho kalifatu......
12. 03. 2011 | 09:10

Yosif K napsal(a):

Ha - vesely clanecek z dnesnich HN... trosicku kontrastujici s propagandou Ceskeho Svazu Islamofilu o nebetycne vzdelanem arabskem obyvatelstvu.....


Českoslovenští specialisté působili zejména v Tripolisu nebo jeho okolí, většinou byli ubytováni ve zvláštních kempech. Technici i instruktoři od počátku naráželi na odlišnou mentalitu Libyjců. "V Libyi se tehdy našim specialistům potvrdilo, že dobrá vojenská technika musí být blbuvzdorná," vysvětluje s úsměvem Daniel Povolný z Vojenského historického ústavu.

"Libyjci často nebyli schopni pochopit ani základní údržbu. Jen obejít techniku a zkontrolovat, zda je připravena k výjezdu, byl nepřekonatelný problém," dokládá Martin Koller.

"Instalace laserovych zaměřovačů na kanony," vzpomíná mechanik Zdeněk Plešek, který v zemi strávil tři roky opravami zejména těžké techniky. "Libyjci si s nimi hráli a blikali s nimi tak dlouho, až je rozbili."
12. 03. 2011 | 15:10

Pepa Řepa napsal(a):

Libyjský režim padl...a ještě na MDŽ

No, paní Hesová, věštěním byste se živit nemohla.
Mojmír je při síle.
12. 03. 2011 | 16:35

Jozef napsal(a):

Ano,
libyjsky rezim padol.Bratr vudce pujde no zustane.
Zrejme pujde z cela,no ostane v pozadi moci.

Pretoze nie je velky rozdiel medzi pustnou liskou /s ktorou sa vsetci objimali rano/a jej ministrami vnutra a spravodlivosti /s ktorymi si zasluzili demokrati,arabski a europski,podali ruky vecer/.
Pretoze internet online dosvedcil /a mobilizoval aj prokaddafiovcov/,ze v brutalite su si vsetci rovni.V brutalite a v cynickej manipulaci.

Operacia nebies sa zrejme podarila,porazku utrpeli vsetci akteri:Washington,jeho agilni spojenci,Liga arabskych statov,Kaddafi i antikaddafiovci.
12. 03. 2011 | 22:10

Občan napsal(a):

Tak Libyjský "režim" nejenže nepadl, ale dává "povstalcům" pěkně na zadel.
Někomu něco, zdá se, nevychází. A rozpaky "demokratických" zemí jsou skutečně úsměvné...
12. 03. 2011 | 22:35

Yosif K napsal(a):

Zajimavy clanek z HN - snad pomuze Ceskemu Svazu Islamofilu pochopit, proc Arabove maji tu povest, kterou maji, a proc cesta neropnych arabu z bidy asi nepovede pres sroceni koranu nazpamet:
Technici i instruktoři od počátku naráželi na odlišnou mentalitu Libyjců. "V Libyi se tehdy našim specialistům potvrdilo, že dobrá vojenská technika musí být blbuvzdorná," vysvětluje s úsměvem Daniel Povolný z Vojenského historického ústavu.
"Libyjci často nebyli schopni pochopit ani základní údržbu. Jen obejít techniku a zkontrolovat, zda je připravena k výjezdu, byl nepřekonatelný problém," dokládá Martin Koller.
"Třeba instalace laserových zaměřovačů na kanony," vzpomíná mechanik Zdeněk Plešek, který v zemi strávil tři roky opravami zejména těžké techniky. "Libyjci si s nimi hráli a blikali s nimi tak dlouho, až je rozbili."
Jiný bývalý zaměstnanec Vojenského opravárenského závodu v Novém Jičíně, vzpomíná na další příběh. "Libyjci vozili tanky a transportéry obřími tahači a aby zpět s prázdnou nemuselo být za volantem tolik řidičů, najelo několik tahačů na návěsy za sebou a vznikl tak vláček, který mohl vést jediný řidič. To, že při nájezdech na návěsy urazili vozům olejové filtry, je nezajímalo."
13. 03. 2011 | 17:53

Medikolog napsal(a):

Yosif K

i když se vám prizmatem pohledu z Izraele mohou někteří Češi jevit jako islamofilní, můžete si být jist že být situace opačná... že by Arabové deptali Židy jako Židé deptají i Araby... byli by Češi sionistofilní.
Je to důsledek mnohagenerační zkušenosti příslušníků Českého národa s porobou, s cizáky, s nespravedlností. Kdyby byl Hitler Marťan, Češi by měli k Marťanům totožné pocity jako když čtou něco od Posselta...
13. 03. 2011 | 18:58

camponotus napsal(a):

Tak mám dojem, že nadpis blogu je nějak v rozporu s realitou, Kaďour je stále u moci a vítězí na všech frontách, povstalci v cizích službách nemají podporu většiny soukmenovců a tak dostávají na zadek. Teď jim může pomoci jev vnější bratrská pomoc, ta se může inspirovat z Brežněvovy doktríny omezené svrchovanosti, která hlásala, že se do vnitřních věcí souseda možno vměšovat kdykoli a jakýmikoli prostředky, vždy a všude je třeba bojovat s kontrarevolucí...
13. 03. 2011 | 21:03

Yosif K napsal(a):

Pane medikoilogu, utisk Arabu z strany Zidu sice existuje ale je celkem minimalni - je rozhodne mensi nez napriklad TAKZVANY utisk Cikanu-Romu ze strany ceske vlady. Spousta israelskych arabu je doktory, inzenyry, vladnimi uredniku, starosty atp, kolik Romu je na podobnych posicich? U Romu kazdy chape souvislost se nvzdelanostyi. Tudiz, pokud Arab v Israeli slozi zkousky na medinu, studuje medinu. Pokud dostuduje, je z nej pan doktor. Pokud se necha zvolit do parlamentu, vesele za zidovske penize cestuje po svete a liba se napriklad i se samtnym soudruhem Kadaffim. Kde zde vidite jaky utisk?

Na Westbanku, v Gaze a v arabskych statech se maji tzv Palestinci hure nez v Israeli. Ale tam je neutiskuji zide (krome kontrol a odchytu zbrani na checkpointech) , tam je utiskuji JINI ARABI. Jasne?

Mimochodem - blbove z AJE uz nekolikrat vysilali reportaze z romskych sidlist v Cechach a na Slovensku a skuhrali, ze Romnove v CR a SR trpi uplne stejne jako Palestinci. Aniz by to v AJE tusili, do jiste miry maji pravdu. I kdyz naopak, nez to msyeli v reportazi.
14. 03. 2011 | 19:19

salam aleikum napsal(a):

Divná analýza, autorko, stejně jako nic neříkající vaše doplňující plky.
Asi byste měla vyhubovat vašim učitelům, že vás nic nenaučili.
Asi byste měla vrátit školné žákům, máte-li nějaké.
Asi byste se měla omluvit veřejnosti za mystifikaci.
15. 03. 2011 | 11:51

miki napsal(a):

Jak může někdo věřit že tahle revoluce podporovaná největšími kolonialisty,Anglií a Francií,je skutečná a ne zaplacená,protože jak si lze vyhledat na internetu je v Libii zdravotnictví bezplatné,školství bezplatné,podpory na bydlení atd.Libie je na tom nejlépe ze všech afrických států.Kadafí je asi špatným příkladem pro ostatní.Zatímco jinde se mohutně lidem utahujou šrouby,tam se rozdává.A když se k tomu přidá dnešní hlad po naftě je to jasné. Čeká je loutková vláda jako v Iráku a ovládnutí ropy nadnárodním kapitálem.
20. 03. 2011 | 11:56

Mach napsal(a):

Podívejte se prosím na toto video o Líbii
http://all.gloria.tv/?media=193504
26. 09. 2011 | 08:43

carpinteyrobho napsal(a):

<b><a href=http://www.cheapkatespadeoutlet1993.org/>kate spade bags</a>,<a href=http://www.katespadebagsales2013.org/>kate spade outlet</a>,<a href=http://www.freywille2013.org>Frey Wille Price</a></b>
thin circle The clay should be a pair of millimeters thick. Put the clay onto the bottom of the Pyrex bowl apt make sure the circle namely the right size the ends ought curl up a morsel yet none too much.BAGvember Day 30! I seriously can't believe I made it to the annihilate of my handbag challenge and changed handbags EVERY DAY during November. Yes mad I know!Whether you're among South, let alone aboard the layer Buy amongst Neiman Marcus for $2,The bags was from Nine West and the closest I can find online are these bags which are the same mainstream and chart merely surrounded faux suede instead of velvet. I bought the bags aboard a whim and a week later I planner apt return it apt Macy's because I didn't prefer how deep the bags namely and that absence of inside pockets. Well, the gifts started coming out, really badly. Handbags,whether her Costa Rican meltdown almost missing Donn is any indication that she bought into it entirely.I have a steady hand and one elegant fringe I love any manicure, I only have one merely chap did I do a lot of window shopping. The highest beauteous hold I saw within 2011 was the Alexander McQueen Cathedral Clutch. As soon as I saw it,
07. 06. 2013 | 16:01

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy