Jak podpořit dostupné bydlení?
Dle platné legislativy má obec zajistit uspokojení potřeb svých občanů i v otázkách bydlení. Mnoho obcí ale díky v minulosti proběhlé privatizaci disponuje velmi malým bytovým fondem. Jak lze potom obcím pomoci v rozšiřování vlastního bytového fondu?
Snažím se sledovat debatu v oblasti bytové politiky. Napadají mě poznámky k tomuto tématu, jejichž cílem není komentovat záměry politických stran v bytové politice, ale spíše se dotknout oblastí, které v debatách o bydlení příliš artikulovány nejsou.
Předně je otázkou, jestli nízko úročené půjčky jsou dostatečnou motivací pro obce, aby zahájily vlastní výstavbu. Kdyby se oblast dotací (pokrytím alespoň určitého procenta z nákladů na novou výstavbu nebo rekonstrukci stávajících bytů) týkala i běžných obecních bytů, mohlo by to spíše zvednout motivaci obcí rozšiřovat bytový fond než půjčky. Cílová skupina by mohla být specifikována například pouze určitým příjmovým stropem pro dostupné bydlení (v současnosti bývá v podmínkách přidělování obecních bytů také to, že žadatel nevlastní žádnou nemovitost).
Pokud by došlo k zvýšení daně z nemovitosti, vzhledem k tomu, že se jedná o příjem obce, obce by tak mohly získat prostředky, které by šly využít k rozšiřování vlastního bytového fondu. Pokud by se jednalo o progresivní zdanění a daň by se zvedala pro vlastníky až od určitého počtu vlastněných nemovitostí, dané opatření by nezasáhlo střední třídu.
Cílem bytové politiky by v současnosti mělo být podpořit oblast dostupného nájemního bydlení. A v kontextu naší země lze uvažovat pravděpodobně především o pomoci obcím rozšířit nabídku dostupného bydlení. A v tomto ohledu (například s využitím zahraničních zkušeností) lze ale hledat samozřejmě mnohem více cest, než naznačuje tato krátká úvaha.
Snažím se sledovat debatu v oblasti bytové politiky. Napadají mě poznámky k tomuto tématu, jejichž cílem není komentovat záměry politických stran v bytové politice, ale spíše se dotknout oblastí, které v debatách o bydlení příliš artikulovány nejsou.
Předně je otázkou, jestli nízko úročené půjčky jsou dostatečnou motivací pro obce, aby zahájily vlastní výstavbu. Kdyby se oblast dotací (pokrytím alespoň určitého procenta z nákladů na novou výstavbu nebo rekonstrukci stávajících bytů) týkala i běžných obecních bytů, mohlo by to spíše zvednout motivaci obcí rozšiřovat bytový fond než půjčky. Cílová skupina by mohla být specifikována například pouze určitým příjmovým stropem pro dostupné bydlení (v současnosti bývá v podmínkách přidělování obecních bytů také to, že žadatel nevlastní žádnou nemovitost).
Pokud by došlo k zvýšení daně z nemovitosti, vzhledem k tomu, že se jedná o příjem obce, obce by tak mohly získat prostředky, které by šly využít k rozšiřování vlastního bytového fondu. Pokud by se jednalo o progresivní zdanění a daň by se zvedala pro vlastníky až od určitého počtu vlastněných nemovitostí, dané opatření by nezasáhlo střední třídu.
Cílem bytové politiky by v současnosti mělo být podpořit oblast dostupného nájemního bydlení. A v kontextu naší země lze uvažovat pravděpodobně především o pomoci obcím rozšířit nabídku dostupného bydlení. A v tomto ohledu (například s využitím zahraničních zkušeností) lze ale hledat samozřejmě mnohem více cest, než naznačuje tato krátká úvaha.