O multikulturalitě

24. 10. 2010 | 21:10
Přečteno 5553 krát
S multikulturalitou máme v současné době všichni velké problémy. Zdá se, že jak její odpůrci, tak její příznivci snášejí přesvědčivé argumenty, kterými dokáží zdůvodnit své postoje. Zkušenost říká, že v takovém případě bývá většinou problém v povrchním, anebo alespoň ne dosti hlubokém pohledu obou stran.

Je až neuvěřitelné, s jakou radostí citují někteří novináři slova kancléřky Angely Merkelové, že snahy o multikulturní společnost v Německu prozatím selhaly. Jakoby se jim náhle ulevilo, že tento úžasný projekt napoprvé přece jen nevyšel. Oni přece vždy věděli, že jednotlivé lidské rasy nikdy nemohou žít spolu. A mají dokonce odvahu tvrdit, že tak už to zůstane jednou provždy.

Fakta ale svědčí o naprostém opaku. Například v bývalé provincii Kosovo je již řada obcí a měst, kde k sobě Albánci (muslimové) a Srbové (křesťané) našli cestu. Jejich starosta (buď albánský muslim, nebo srbský křesťan) se stará i o potřeby druhé komunity a obě strany si ho nemohou vynachválit. Stejně tak mezi sebou dovede spolupracovat mnoho arabských muslimů s Židy. Není to ale nic jednoduchého a nebude ani do budoucna.

Multikulturalita je složené a také složité slovo. Předpona „multi“, naznačuje, že se jedná o větší počet něčeho, v daném případě tedy větší počet kultur. Slovo „kultura“ pochází z latinského slova „colere“, které původně označuje vše, co je třeba pěstovat, co prostě neroste samo od sebe. V tomto smyslu bylo slovo užíváno i pro péči o duši a především v tomto smyslu. Sousloví „náboženský kult“ pramení právě z tohoto zdroje.

Jak ukázal již Carl Gustav Jung, ale i mnoho dalších badatelů, kultura je pro lidskou společnost a pro člověka, který je v ní vychován, něčím nesmírně důležitým. Protože je ale těsně spojena s náboženstvím, které bylo původní formou péče o duši, obsahuje v sobě také mnoho negativních prvků. Bůh, uctívaný jedním společenstvím, na smrt nenávidí jiného boha (nebo bohy), kterého uctívá jiné společenství a přikazuje svým stoupencům, aby všechny jeho uctívače vyhladilo až do základu.

Něco podobného vidíme dodnes. Někteří fanatičtí muslimští duchovní posílají na smrt své ovečky proti zlému Západu, který nechce a nechce pochopit, že právě oni nemají pravdu. Navíc jsou prostoupeni hrůzou, co by jim asi jejich Alláh (tak jak oni Ho chápou) udělal, kdyby tak nečinili.

Trvalo samozřejmě velice dlouhou, než se duchovní zkušenost, například na indickém subkontinentě, prohloubila natolik, aby bylo každému zřejmé, že všichni jsme děti jednoho Otce, i když k němu docházíme různými cestami. Indové to pochopili již dávno, někteří muslimové to dosud nevědí. I když uznávají ve své svaté knize Mojžíše i Ježíše z Nazareta, stále pronásledují jejich stoupence.

Nikoli ale všichni, samozřejmě. Prastará islámská mystická skupina súfiú a jejich stoupenci jsou mimořádně tolerantní ke všem duchovním proudům, i když to nemají lehké. Ale to mystikové, kteří se dotýkali nejhlubších hlubin poznání, neměli lehké nikde na světě. I v běžném životě u nás je možné potkat velmi rozumné a tolerantní muslimy, s nimiž je pro každého z nás ctí zasednout k jednomu stolu. Jsem rád, že i já mohu mluvit z osobní zkušenosti.

Nicméně, stále platí, že největším společenským problémem tohoto a pravděpodobně i následujícího století bude nesnášenlivost zakotvená nábožensky. Problém multikulturní společnosti před námi totiž odhaluje něco neobyčejně podstatného a nedá se tak jednoduše zamést ze stolu, jak se o to většinou snažíme.

Planeta Země je totiž jenom jedna a že se musíme naučit žít spolu je zcela neoddiskutovatelné. To je ale možné jen za předpokladu, že všichni přijmou princip vzájemné tolerance. Nikoli, že někteří se cítí být již proto, jaké náboženství vyznávají, nadřazeni ostatním a mají pocit, že podle toho také mají právo jednat.

My máme dnes často dojem, že jsme z tzv. náboženských problémů vyvázáni. Naši osvícenští předkové nám řekli, že naše středověké náboženské představy jsou dost primitivní a že jsou nedůstojné moderního člověka. To je pravda a tím také poskytli velikou službu duchovnímu rozvoji celého Západu. Vždyť základy tohoto světodějného obratu také položili učení křesťanští teologové.

Pro mnoho lidí tím ale zmizel veškerý tradovaný obsah náboženství. To je samozřejmě především vina těch, kteří tento obsah tradovali. Do kostela jsme přestali chodit, Bůh Otec již pro nás není onen vousatý dědeček na cimbuří. Co bychom tam také hledali, když tam nic není? Ale o to v tuto chvíli nejde. Položme si otázku: „Zmizelo to, co tyto představy jen neuměle symbolizovaly, nebo nezmizelo? A jestliže nezmizelo, kam se to podělo?“

Hned na začátku naší odpovědi si řekněme, že si sice to, co uctíváme již nepromítáme na nebeskou klenbu, ba ani na horu Olymp, nebo na strop chrámový, ale to neznamená, že tisíciletá lidská zkušenost, která za takovýmito symboly stála přestala existovat, nebo je dnes méně skutečná, než kdysi. A tím jsme již vlastně odpověděli na druhou otázku. To, co tyto představy neuměle symbolizovaly nikam nezmizelo.

Základní půdou, ze které to vše pochází, je nezměrná hlubina lidské duše, o kterou je třeba pečovat. To, co se stalo v osvícenské době, to byl stále jen první krok. Ten druhý, rozpoznání toho, co jsme kdysi promítali mimo sebe, třeba na nebeskou klenbu, je možné najít ve své duši a cesta k sobě, to je krok druhý, důležitější a také nesrovnatelně obtížnější.

Nevysmívejme se tedy muslimům za jejich představy, které se nám často zdají tak primitivní, ale spíše se podívejme, kteří nenávistní bohové, usazení v nevědomých vrstvách naší vlastní mysli to s námi tak cvičí, když žádáme drastické zacházení s nějakou společenskou skupinou, která nám zrovna není po chuti (a o které téměř jistě vůbec nic nevíme).

Všechny doby před námi věřily ještě v bohy v nějaké podobě. Bylo zapotřebí zcela bezpříkladné ochuzení symboliky, aby došlo k znovuobjevení bohů jako psychických faktorů, totiž jako archetypů nevědomí. Proto je tento objev zřejmě zatím nevěrohodný.
C. G. Jung

Vše, co vyžaduje péče o duši, má prostě duchovní povahu a právě proto je multikulturalita v zásadě duchovní problém. Jinak se řešit nedá. To je důvod, proč před ním dnes stojíme tak bezradně.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy