Autostráda Blanka pouze pro soukromníky. Město se cestujícím vysmálo
Otevřeli si tunel a zavedli do něj MHD – ale jezdili jim v ní lidi. Z toho, jak plánovači a rozhodující politici pojali zavedení autobusové linky do Blanky, by měl radost Jára Cimrman. Ne už tak obyvatel, volič, daňový poplatník. Žádný smích, ale výsměch.
Autobus tunelem jezdit nebude, protože o takovou linku by byl příliš velký zájem. Takže by si vyžádala mnoho spojů, řidičů, nafty atd. Byla by pro Dopravní podnik moc drahá, popsal zástupce Ropidu, městské dopravně-plánovací instituce, hlavní důvod, proč autobus ne. Zvlášť ve městě, které si na pověsti své hromadné dopravy pokouší zakládat, je to kvalitní cynismus.
Člověk by řekl, že autobusy a tramvaje mají jezdit hlavně tam, kde je po nich poptávka. Naivní představa. Bude se jezdit tam, kde se to vyplatí – ne platícím pasažérům, nýbrž dopravní společnosti. Pro koho se vlastně MHD dělá, komu slouží?
Před otevřením Blanky se o autobusové lince jaksi volně spekulovalo. Při otevření (v září 2015) hovořily dopravní autority vyhýbavě, prý je třeba napřed vyhodnotit provoz atd. Na konci března 2016 v rozhovoru pro web Pražský patriot náměstek Dolínek na otázku „Začnou jezdit Blankou autobusy MHD?“ odpověděl: „V tuhle chvíli by vedení autobusových linek nebylo ekonomicky efektivní, proto se zde v nejbližší době žádná linka neobjeví. Požadavky na pražskou MHD se však v čase logicky mění a díky tomu, že se podařilo Blanku otevřít, rozšířily se i možnosti pro plánování nových tras.“ Počátkem dubna 2016 ohlásil Ropid velké změny v tramvajových linkách, se kterými budou spojené i změny ve vedení autobusů, ale „nijak revoluční, jedná se spíše o drobné doladění v některých lokalitách“. O Blance ani slovo. A tento týden náměstek Ropidu Martin Šubrt na iDnes.cz definitivně potvrdil: na autobus v Blance v dohledné době zapomeňte: „Zavedení nových páteřních autobusových linek ve všech tunelech Městského okruhu by pro rozpočet města představovalo zátěž v objemu několika desítek milionů korun ročně.“ (Město Praha letos subvencuje Dopravní podnik částkou cca 13,5 miliardy, pozn. red.)
Že by nová linka nebo linky něco stály, o tom žádná. A na opačné straně snad výdaje nejsou, status quo nic nestojí? Veřejná doprava mezi severovýchodem a severozápadem Prahy, dejme tomu z Dejvic do Kobylis, po otevření Blanky ztrácí konkurenceschopnost (čímž mimo jiné klesají i příjmy z jízdného). Tranzit autem skrz tunel je nesrovnatelně rychlejší, většinou i pohodlnější. Co to znamená, jaké jsou vedlejší efekty? Například víc aut do ulic, víc emisí, větší přetlak na parkovacích místech a tak dále. Stará písnička.
Tahle „kalkulace“ je samozřejmě nesmyslná, když do ní zahrneme detail, že Blanka vyšla pražský rozpočet na víc než 40 miliard korun (plus odhadované provozní náklady 200 milionů ročně). Pokud je používaná jen soukromě, pro privátní ježdění, s vysvětlením, že MHD by tu nebyla „ekonomicky efektivní“, je to svým způsobem perverzní.
Mimochodem, o tom, že autobus v Blance nebude, se veřejnost dozvídala jaksi mimochodem, po kouskách, po dotazech novinářů. Politická reprezentace o nepopulárním opatření – s výjimkou zmíněné odpovědi Petra Dolínka – nijak aktivně neinformovala. Asi za půl roku koaliční tmy nebyl čas.
Jan Lipold, Aktuálně.cz
Autobus tunelem jezdit nebude, protože o takovou linku by byl příliš velký zájem. Takže by si vyžádala mnoho spojů, řidičů, nafty atd. Byla by pro Dopravní podnik moc drahá, popsal zástupce Ropidu, městské dopravně-plánovací instituce, hlavní důvod, proč autobus ne. Zvlášť ve městě, které si na pověsti své hromadné dopravy pokouší zakládat, je to kvalitní cynismus.
Člověk by řekl, že autobusy a tramvaje mají jezdit hlavně tam, kde je po nich poptávka. Naivní představa. Bude se jezdit tam, kde se to vyplatí – ne platícím pasažérům, nýbrž dopravní společnosti. Pro koho se vlastně MHD dělá, komu slouží?
Před otevřením Blanky se o autobusové lince jaksi volně spekulovalo. Při otevření (v září 2015) hovořily dopravní autority vyhýbavě, prý je třeba napřed vyhodnotit provoz atd. Na konci března 2016 v rozhovoru pro web Pražský patriot náměstek Dolínek na otázku „Začnou jezdit Blankou autobusy MHD?“ odpověděl: „V tuhle chvíli by vedení autobusových linek nebylo ekonomicky efektivní, proto se zde v nejbližší době žádná linka neobjeví. Požadavky na pražskou MHD se však v čase logicky mění a díky tomu, že se podařilo Blanku otevřít, rozšířily se i možnosti pro plánování nových tras.“ Počátkem dubna 2016 ohlásil Ropid velké změny v tramvajových linkách, se kterými budou spojené i změny ve vedení autobusů, ale „nijak revoluční, jedná se spíše o drobné doladění v některých lokalitách“. O Blance ani slovo. A tento týden náměstek Ropidu Martin Šubrt na iDnes.cz definitivně potvrdil: na autobus v Blance v dohledné době zapomeňte: „Zavedení nových páteřních autobusových linek ve všech tunelech Městského okruhu by pro rozpočet města představovalo zátěž v objemu několika desítek milionů korun ročně.“ (Město Praha letos subvencuje Dopravní podnik částkou cca 13,5 miliardy, pozn. red.)
Že by nová linka nebo linky něco stály, o tom žádná. A na opačné straně snad výdaje nejsou, status quo nic nestojí? Veřejná doprava mezi severovýchodem a severozápadem Prahy, dejme tomu z Dejvic do Kobylis, po otevření Blanky ztrácí konkurenceschopnost (čímž mimo jiné klesají i příjmy z jízdného). Tranzit autem skrz tunel je nesrovnatelně rychlejší, většinou i pohodlnější. Co to znamená, jaké jsou vedlejší efekty? Například víc aut do ulic, víc emisí, větší přetlak na parkovacích místech a tak dále. Stará písnička.
Tahle „kalkulace“ je samozřejmě nesmyslná, když do ní zahrneme detail, že Blanka vyšla pražský rozpočet na víc než 40 miliard korun (plus odhadované provozní náklady 200 milionů ročně). Pokud je používaná jen soukromě, pro privátní ježdění, s vysvětlením, že MHD by tu nebyla „ekonomicky efektivní“, je to svým způsobem perverzní.
Mimochodem, o tom, že autobus v Blance nebude, se veřejnost dozvídala jaksi mimochodem, po kouskách, po dotazech novinářů. Politická reprezentace o nepopulárním opatření – s výjimkou zmíněné odpovědi Petra Dolínka – nijak aktivně neinformovala. Asi za půl roku koaliční tmy nebyl čas.
Jan Lipold, Aktuálně.cz