První dny v červnu byly v Egyptě volební. Volila se třetina horní komory parlamentu (Shury). Vyjádřeno v číslech, 88 křesel. Druhá třetina se volila před třemi roky a další třetina se nevolí, ale nominuje ji prezident. Shura je spíš takové kecací místo s pramalým vlivem na legislativu a slouží jako lízátko potencionálním rivalům v rámci režimu a mimo něj. Zkrátka taková trafika, aby se nezlobilo. Volby do Shury jsou tradičně nedůležité, přesto ty červnové poodhalily leccos o tom, jak to s tou demokracií myslí egyptský režim, egyptský lid a Češi (ano, my!).
Potřebuji křesťanku, umanul jsem si. Několik egyptských křesťanů mám za přátele, ale rozhovor s nimi by byl možná naším přátelstvím ovlivněn. Proto jdu lovit do ulic. Vybral jsem si dražší kavárnu západního stylu, pobočku kavárenského řetězce populárního u studentů střední a vyšší třídy. Chvíli sedím nad ledovou bílou čokoládou a zkoumám přítomné dívky bez šátku. Spoléhám se na klišé a doufám, že odhalené vlasy signalizují koptskou křesťanku. Když už se dostávám na dno svého hrnku, udělám rozhodnutí a zamířím k jedné z dívek. Sedí obklopená sešity a spolu se třemi mužskými protějšky cosi studuje.
Výraz bawáb se v Egyptě používá k označení povolání, které v sobě kombinuje funkci vrátného, domovníka, umývače aut, donašeče nákupů nebo vyzvedávače dětí ze školy. Bawáb tráví všechen svůj čas na židli před vchodem do domu nebo poblíž vchodu. Poblíž vchodu i spí. Ví tedy o všem, co se v domě šustne. Ví, který byt je momentálně volný a komu chodí do bytu jaké návštěvy. Funguje proto i jako realitní agent nebo strážce morálního pořádku. Většinou bydlí v malém pokoji nebo bytě v přízemí i s rodinou, která mu pomáhá vykonávat všechny úkoly, uvalené na něj obyvateli domu. Jeho ušmudlané bosé děti odbíhají pro nákupy, zatímco manželka střeží vchod, když její choť zrovna parkuje auto jednoho z nájemníků nebo majitelů bytu příslušného domu.