Byznys v dezinformační síti
V debatě o dezinformacích doposud převládalo zaměření na (geo)politická témata. Nedávný vývoj kolem 5G sítí však přiměl, že tento problém se týká mnohem většího počtu oblastí. Proto je na místě, aby se do jeho řešení více zapojili i soukromé společnosti.
Přestože se debata o 5G sítích a jejich dopadech na ekonomiku, společnost nebo bezpečnost v České republice nestihla ani pořádně rozběhnut, v informačním prostoru již dochází k šíření konspiračních teorií souvisejících s tímto tématem. Podle nich například 5G sítě ohrozí světový mír nebo budou mít fatální dopady na zdraví. V současnosti počet textů věnovaných tomuto tématu zůstává relativně nízký, ale lze se domnívat, že se dojde k jeho výraznému zvýší ve chvíli, kdy se o 5G sítích začne více diskutovat. Stačí se podívat na anglickojazyčné sociální sítě, kde se objevuje celá řada příspěvků referující o 5G sítích negativně.
Telekomunikační společnosti sdružené v Asociaci provozovatelů mobilních sítích toto riziko očividně berou vážně a na svém webu mají několik textů věnovaných konspiračním teoriím a 5G sítím. Zda šíření konspiračních teorií bude mít negativní vliv na debatu o 5G sítích v tuto chvíli nelze říci, avšak soukromé společnosti by tento případ měli mít na paměti. Včera totiž byly cílem konspirací vakcíny, dnes to jsou 5G sítě a těžko říci, které byznysové odvětví to bude zítra.
Při zvážení této skutečnosti je do jisté míry absurdní, že soukromé společnosti se chytají do pavučiny, k jejímuž upletení sami přispívají. Minimálně část z webů, které aktivně šíří konspiračních teorií, totiž získává část příjmu právě z poskytování reklamy soukromým firmám. Podle odhadů ze studie Open Society Fund z roku 2017 si takto provozovatelé těchto webů mohou přijít měsíčně na několik milionů korun. Soukromé společnosti tak nemalými částkami (často nevědomky) podporují weby, které představují potenciální riziko pro jejich podnikání.
Na tento problém se rozhodla reagovat Asociace komunikačních agentur, která hodlá vyzvat zadavatele reklam, aby na weby šířící konspirační teorie neumísťovala svou inzerci. V současné době naštěstí již existují nástroje, které soukromým firmám tento krok usnadní. Možnost neinzerovat na webech šířích konspirační teorie již nabízí reklamní síť sKlik provozovaná Seznamem. Seznam konspiračních webů v České republice a na Slovensku pravidelně aktualizuje projekt Konspirátori.sk. Společnosti na skutečnost, že se jejich reklamy objevují na webech s problematickým obsahem, upozorňuje projekt Fair Advertising.
Problém financování konspiračních webů soukromými společnosti prostřednictvím reklamy lze tedy při troše dobré vůle relativně snadno vyřešit. Stojí však za zvážení, zda by firmy měly zůstat pouze u této defensivní strategie. Zvláště ve chvíli, kdy je reakce na šířící se konspirační teorie stojí čas a peníze, které by mohli být investovány efektivněji. Šiřitelé konspiračních teorií by měli totiž měli být voláni k odpovědnosti, jelikož bez jakýchkoli skrupulí vydělávají na šíření strachu a nedůvěry ve společnosti. Ve chvíli, kdy jim začnou chodit soudní obsílky za poškození dobrého jména společností nebo jednotlivců, se totiž dá očekávat, že si dvakrát rozmyslí, jestli se jim byznys se strachem dále vyplatí provozovat. A to by byla dobrá zpráva nejen pro firmy, ale pro celou společnost.
Přestože se debata o 5G sítích a jejich dopadech na ekonomiku, společnost nebo bezpečnost v České republice nestihla ani pořádně rozběhnut, v informačním prostoru již dochází k šíření konspiračních teorií souvisejících s tímto tématem. Podle nich například 5G sítě ohrozí světový mír nebo budou mít fatální dopady na zdraví. V současnosti počet textů věnovaných tomuto tématu zůstává relativně nízký, ale lze se domnívat, že se dojde k jeho výraznému zvýší ve chvíli, kdy se o 5G sítích začne více diskutovat. Stačí se podívat na anglickojazyčné sociální sítě, kde se objevuje celá řada příspěvků referující o 5G sítích negativně.
Telekomunikační společnosti sdružené v Asociaci provozovatelů mobilních sítích toto riziko očividně berou vážně a na svém webu mají několik textů věnovaných konspiračním teoriím a 5G sítím. Zda šíření konspiračních teorií bude mít negativní vliv na debatu o 5G sítích v tuto chvíli nelze říci, avšak soukromé společnosti by tento případ měli mít na paměti. Včera totiž byly cílem konspirací vakcíny, dnes to jsou 5G sítě a těžko říci, které byznysové odvětví to bude zítra.
Při zvážení této skutečnosti je do jisté míry absurdní, že soukromé společnosti se chytají do pavučiny, k jejímuž upletení sami přispívají. Minimálně část z webů, které aktivně šíří konspiračních teorií, totiž získává část příjmu právě z poskytování reklamy soukromým firmám. Podle odhadů ze studie Open Society Fund z roku 2017 si takto provozovatelé těchto webů mohou přijít měsíčně na několik milionů korun. Soukromé společnosti tak nemalými částkami (často nevědomky) podporují weby, které představují potenciální riziko pro jejich podnikání.
Na tento problém se rozhodla reagovat Asociace komunikačních agentur, která hodlá vyzvat zadavatele reklam, aby na weby šířící konspirační teorie neumísťovala svou inzerci. V současné době naštěstí již existují nástroje, které soukromým firmám tento krok usnadní. Možnost neinzerovat na webech šířích konspirační teorie již nabízí reklamní síť sKlik provozovaná Seznamem. Seznam konspiračních webů v České republice a na Slovensku pravidelně aktualizuje projekt Konspirátori.sk. Společnosti na skutečnost, že se jejich reklamy objevují na webech s problematickým obsahem, upozorňuje projekt Fair Advertising.
Problém financování konspiračních webů soukromými společnosti prostřednictvím reklamy lze tedy při troše dobré vůle relativně snadno vyřešit. Stojí však za zvážení, zda by firmy měly zůstat pouze u této defensivní strategie. Zvláště ve chvíli, kdy je reakce na šířící se konspirační teorie stojí čas a peníze, které by mohli být investovány efektivněji. Šiřitelé konspiračních teorií by měli totiž měli být voláni k odpovědnosti, jelikož bez jakýchkoli skrupulí vydělávají na šíření strachu a nedůvěry ve společnosti. Ve chvíli, kdy jim začnou chodit soudní obsílky za poškození dobrého jména společností nebo jednotlivců, se totiž dá očekávat, že si dvakrát rozmyslí, jestli se jim byznys se strachem dále vyplatí provozovat. A to by byla dobrá zpráva nejen pro firmy, ale pro celou společnost.