Hovory s Egypťany II: Mohamed ateista

17. 05. 2010 | 14:00
Přečteno 6387 krát
Mohamed je bělovlasý pětašedesátník, a když mu vpadneme do jeho skromného papírnictví, vítá nás poklonkováním, které v kombinaci s jeho vysokou postavou a dobráckými kulatými tvářemi působí až úsměvně. Když ho poprosím, zda by si neudělal chvíli čas na několik otázek pro český blog, ihned odchvátá chodbou za svými zády, aby se záhy vrátil s dvěma židlemi, pro mě a Emíru, která mi pomáhá v tlumočení. Všímám si, že chodba, kterou Mohamed odešel pro židle, je současně bytovou chodbou a že lze z prodejny, která je v podstatě součástí bytu, vidět kus obýváku.

Mohamed nás vybízí, abychom se posadili a posílá malou holčičku, svoji neteř, jak jsme se později dozvěděli, pro čaj. Rozhlížím se po Mohamedově malé prodejně. Jedna stará kopírka, pult a několik poliček, které zpola zaplňují školní sešity s barevnými postavičkami na obalech, propisky, gumy a pravítka. Na stěně visí velká zarámovaná černobílá fotografie Gamála Násira a kousek pod ním na mě kouká Che Guevara se svým plnovousem a baretem. Tak tohle bude zajímavé, pomyslím si. A ani netuším, jak moc.

Nejdřív něco o tobě, prosím. Věk, rodinný stav, původ a tak podobně.

Je mi šedesát pět. Narodil jsem se v Káhiře, tedy v jedné z vesnic na předměstí. Mám středoškolské vzdělání a původně jsem byl krejčí. Dnes mám tohle papírnictví. Jsem ženatý a mám jednoho syna, architekta. Jmenuje se taky Šádí. (Dostávám vizitku Šádího architekta)

Jaký je tvůj názor na Evropany, západní společnost a kulturu?

Myslím si, že je to velmi rozvinutá společnost, zvláště v porovnání s tou arabskou. A to proto, že jsou daleko od náboženství, velmi praktičtí. Žijí své životy a nečekají na nějaký Soudný den.


A co si myslíš, že si Evropané myslí o Egypťanech nebo Arabech?


Myslím si, že o nás mají špatné mínění. Myslí si o nás, že jsme zaostalí a vidí na nás jen ty špatné věci. Mají to zkreslené hlavně kvůli západním filmům, kde jsou Arabové většinou záporní. Považují nás za druhořadé lidi, nerozvinuté. Je v tom odkaz koloniálního myšlení. Podobně jako dříve existovaly dvě třídy: páni a otroci. Vidí nás jako zdroj ropy a jako odbytiště pro jejich výrobky.

A co Arabové nebo muslimové v Evropě, jsou dobře integrovaní do západní společnosti?

Ano, myslím si, že dobře. Ti, co tam žijí, jsou nutně otevřenější, mají širší rozhled, více zkušeností a jsou tolerantnější.

Ale co všechny ty nepokoje, které se staly v Paříži a dalších francouzských městech před pár lety, co problémy ohledně niqábu nebo minaretů?

Ano, ano…je několik málo, a podtrhuji to slovo několik, co přijdou na Západ a snaží se přenést svoji kulturu a myšlení a zvyky na západní společnost. Ale na Západě přeci už mají svoji vlastní kulturu! Tak proč by ji měli tihle lidé ignorovat? Jestli chtějí minarety nebo niqáb, tak ať se vrátí do země, ze které přišli. Každý se přeci může podívat na hodinky, aby zjistil, jestli je čas k modlitbě. Nepotřebuje k tomu minaret. Buď akceptuji místní kulturu, nebo se vrátím.

Ale i tak si myslím, že většina Arabů na Západě jsou vzdělaní, doktoři, inženýři a podobně. Nedělají problémy. Jestli je nějaké nepřátelství mezi našimi světy, tak za to můžou Američani. Podívej se, co nám dělají! Jeden milion mrtvých a čtyři miliony zraněných v Iráku. Přijdou tam, prý kvůli zbraním hromadného ničení. Ty pak nenajdou, odejdou a nechají za sebou občanskou válku. Byla to jen výmluva kvůli ropě. A podívej se na Afghánistán, na Pákistán, na zločiny proti lidskosti, kterých se dopouštějí! Bombardují civilisty z bezpilotních letounů, z dálky, od počítače! Jak se asi máme cítit, když to všechno vidíme v televizi, slyšíme od známých? Prosím, uveď tam, že Bush by měl být souzen jako válečný zločinec!


Dobře, ale nemyslíš si, že s Obamou se věci posunuly k lepšímu?

Ne, žádná změna. Osobnosti se střídají, ale politika zůstává ta samá. Obama nemá odvahu něco změnit, systém je už nastavený. Systém nezmění. Ale Amerika se nakonec stejně zhroutí, tak jako se jednou zhroutila všechna impéria předtím.

Jaký je tvůj názor na růst islámského konzervatismu v Egyptě? Když jeden srovná šedesátá léta a současnost, nemůže si nevšimnout rozdílů. A nejen v oblékání žen.

Chudoba je hlavní příčinou nárůstu konzervatismu a extremismu v Egyptě. Představitelé konzervativních a extrémistických hnutí slibují ráj tomu, kdo se stane víc konzervativní a nábožný. Kdybychom měli kvalitnější kulturu a vzdělávání, tak by se tohle nedělo. Ale investice do nich jsou drahé. A i tak je ta dnešní nábožnost lidí jen o tom povrchu, jen o zdání, ale uvnitř, uvnitř to tak vůbec nemusí být.

Když mluvím o chudobě, nemyslím jen tu materiální, ale i tu kulturní. Někdo může být superbohatý a současně ignorant, duševní chudák. Nakonec je to všechno o konzumu. Lidé jsou dnes posedlí materialismem na úkor kultury. A to není náhoda, je to plánované, úmyslné. V minulosti bylo spousta vzdělávacích a kulturních programů v televizi. Ty už jsou zrušeny. Lidé už neposlouchají klasickou hudbu, nečtou. Nevzdělaná společnost se lépe ovládá. Ta egyptská je mnohem méně kulturní než třeba libanonská. A za to může egyptská vláda. A taky je to o regionální politice. Dnešní profesoři na vysokých školách, to je hrůza. A za to můžou Saudové a jejich wahabismus, který k nám exportovali a který tihle profesoři roznášejí dál.


Je nějaká naděje na změnu k lepšímu? Co volby? Bude El-Baradej úspěšný?

Ne, není absolutně žádná naděje na systémovou změnu. Mubarak a jeho lidé jsou pevně u moci. Volby se vždycky zaonačí tak, jak si budou přát. Mám přítele, je to soudce a při minulých volbách seděl ve volební místnosti a za celý den tam přišlo jen pár lidí, tři nebo čtyři. A když vyšel ven, zjistil, že za rohem je kordón policistů, který lidem brání jít volit.


Opravdu žádná naděje?

Ne, žádná naděje. Každodenní situace jde od desíti k pěti, od špatného k horšímu. Žádná demokracie není, a i když najdete dobrého kandidáta, tak nemá šanci. Já k volbám nepůjdu, je to ztráta času, protože na rozdíl od Anglie nebo Izraele, kde má každý hlas svoji cenu a kde se každý hlas počítá, tady je tomu naopak.

Myslíš si, že jsou křesťané v Egyptě diskriminováni? A jaký je tvůj názor na šiity?

Ne, nemyslím si, že jsou diskriminování. Tady má každý plno starostí jak přežít, jak vydělat nějaké peníze a doživořit se do druhého dne. Mám mnoho křesťanských přátel a nic proti nim nemám a oni nemají nic proti mně. Jistě, občas se něco stane. Násilí. Ale je to plod nevzdělanosti a chudoby a extremismu a také někteří lidé mají zájem na rozdmýchávání násilí. Profitují z něj. Jestli se ale vydáme touhle cestou, jestli spadneme do pasti sektářského násilí, už se z toho nedostaneme, jako v Libanonu. No, podívej se na tohle (přinesl po chvilce hledání noviny, kde byla na jedné ze stran velká fotka koptských křesťanů s tričky, na nichž byl vyobrazen kříž a pistole; článek pojednával o nově založených křesťanských milicích)…někteří lidé to vyživují, jak ti novináři, tak ti, co stojí za těmi milicemi.

Naopak, myslím si, že křesťané to mají lepší. Kostely vybírají spoustu peněz a dávají je chudým rodinám, křesťanské firmy zaměstnávají křesťany a pomáhají si navzájem. Většina obchodníků se zlatem nebo vedoucích bank jsou křesťané, protože jim lidé věří. Protože můžete mít muslima s vousem a odřeným čelem od modlení, ale uvnitř to může být pokrytec a špatný člověk.

Co ale pokládám za závažnou formu diskriminace je ta mezi chudými a bohatými. Realita normálního života normálního Egypťana není vůbec zachycena v televizi. Bohatí se barikádují ve svých uzavřených komunitách. Byl jsi se podívat do chudinských čtvrtí? Nebo i do těch normálních? To je neudržitelné.

A co se týče šiitů? Jsou to lidé jako my. Sunité, šiité, vždyť je to jedno. Ale někteří ten umělý konflikt vyživují a posilují. Některým je to vhod…


Komu?

Saudové. To jsou ti nejhorší z nejhorších.


Mám trochu osobní otázku? Říkal jsi, že máš jen jedno dítě. To je na Araba trochu neobvyklé…

Proč by se měl stát starat o idiota, co si nadělá deset dětí? Dřív existoval program na rodinné plánování. Měla by to být osobní zodpovědnost každého z nás. Mám jedno dítě úmyslně a jsem spokojený.

Na závěr něco o tvých zájmech. Co rád děláš ve volném čase?

Počkej. A ty se mě vůbec nezeptáš na izraelsko-palestinský konflikt?

No, myslím, že to by bylo na hodně dlouho a hodně lidí už je z toho unavených. Navíc já jsem napůl Palestinec a dost věcí o tom vím. Chtěl jsem spíš mluvit o něčem jiném…

Napůl Palestinec? No né! Chci jen říct, že mě to rozčiluje. Celé palestinské vedení jsou pokrytci. Arafát umřel a podívej, co si jeho žena nashromáždila za peníze. Kolik toho má ve švýcarských bankách! A ostatní hrabou taky! Mírové rozhovory vůbec nikam nevedou. Zrovna včera zase nějaky osadník zastřelil do zad Palestince. Kradou půdu víc a víc. Palestinci a Egypťané by měli vzít zbraně do rukou!

To by bylo vážně na dlouho. Teď k tomu volnému času…

Dobře. Miluju fotbal. Večer se taky dívám na televizi, ale ne dlouho, maximálně hodinu. Někdy na filmy na satelitu. Moc rád čtu. Můj bratr je veliký levičák, čte tolik novin, a vždy mi přinese ty přečtené a já si v nich čtu. Ne zprávy, ale různé komentáře, analýzy, úvahy. Mám taky dobrého přítele, vysloužilý učitel politologie. Chodí sem často na čaj a povídáme si. Můj druhý bratr je divadelní scénárista, tohle napsal. (Odchází chodbou do bytu, aby mi posléze hrdě předal scénář hry s názvem Máma Amerika).

Rád bych se ještě zeptal pro upřesnění. Jsi muslim?


Jsem ateista. Můj bratr mě k tomu přivedl. Je doktor, ale když k němu přijdou chudí lidé, léčí je také bez placení. Je to dobrý člověk. To, jak se chováme k druhým, to je ta esence lidství.

A nemáš s tím problémy na veřejnosti? Co rodina, manželka nosí hidžáb?

Manželka je muslimka. To víš, že se mě snažila přesvědčit, abych se zase modlil. Ale už to vzdala. Já ji respektuji, ať si věří, v co chce. Na veřejnosti ale o tom nemluvím.

Kolik myslíš, že je v Egyptě ateistů?

Tak deset procent.


Dál už se Mohameda nevyptávám. Za prvé je vidět, že se mu o tak osobních věcech nemluví lehce (mnohem větší znepokojení nad posledním tématem je ale vidět na tváři jeho malé neteři) a za druhé, z půlhodinového rozhovoru se vyklubalo posezení na hodinu a půl. Je čas jít domů. Na cestu dostávám Mámu Ameriku a řadu veselých poklonků. Nemohl jsem si nevšimnout, že za celou dobu našeho rozhovoru přišli do Mohamedova krámku pouze dva lidé. Odcházím a v duchu doufám, že se jeho synovi, mému jmenovci, daří lépe.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

hoven napsal(a):

ateisté jsou u nás vítáni. muslimové by měli zustat doma.
17. 05. 2010 | 14:19

vojtěch napsal(a):

Výborný rozhovor, díky. A panu Mohamedovi i ostatním ateistům v muslimských zemích přeju, aby se dožili doby, kdy o svém přesvědčení budou moci mluvit beze strachu i na veřejnosti.
17. 05. 2010 | 14:23

Ládik napsal(a):

Rozhovor se studentkou byl mnohem zajímavější, ale i tento je poučný. Dík.
17. 05. 2010 | 14:24

JenTak napsal(a):

"Většina obchodníků se zlatem nebo vedoucích bank jsou křesťané, protože jim lidé věří"

Každý si svého žida najde, pokud ho potřebuje k životu.

Jinak na člověka z muslimské země jsou to velmi zajímavé, pokrokové názory. Jenže je to jeho prostředí, které plodí teroristy. Tudíž; jedna vlaštovička jaro nedělá.
17. 05. 2010 | 14:27

hanys napsal(a):

to jentak: Ty teroristy jsme z nich vychovali my, když jsme je vycvičili a vyzbrojili a poslali bojovat proti nevěřícím Rusům do Afganistánu. A Hamás? Ten si zase vyrobila izraelská tajná služba, aby rozdělila palestinskou společnost. Přečtěte si o tom něco od Marka Čejky:
http://blizky-vychod.blogsp...
17. 05. 2010 | 15:01

Salpetr napsal(a):

Velmi zajímavé, díky a prosím pokračujte.
17. 05. 2010 | 15:18

Jirka H napsal(a):

Šádí Shanaáh:
Velmi obdivuji a oceňuji váš blog. Zejména to, jakou práci mu věnujete. Rozhovor s panem Mohamedem je toho příkladem. Díky

Pan Stejskal měl opravdu šťastnou ruku. Děkuji i jemu.
17. 05. 2010 | 15:26

hoven napsal(a):

hanys,
my(tím myslím československo před rokem 89) jsme vychovali a vysvičili arabské teroristy, kteří vraždili civilisty jak v izraeli, tak v západní evropě.. v komunistickém československu pobýval i samotný slovutný šakal.
17. 05. 2010 | 15:32

n.o.s napsal(a):

hoven

žijete zcela mimo realitu, nejen že západ teroristy vytvořil ale především pravděpodobně největší teroristická mašina ve 20.stol byla ta která vytvořila Izrael, nejdůležitější politici Izraele byli nekompromisní teroristé.
17. 05. 2010 | 15:37

hanys napsal(a):

hoven: Víš jak odlišíš teroristu do bojovníka za svobodu? Když bojuje pro "nás", je to bojovník za svobodu. Když bojuje pro "ně", je to terorista. Tato definice je zcela univerzální a neideologická, protože je použitelná oběma stranami.
17. 05. 2010 | 15:42

Tereza napsal(a):

Zajimave, jen bych podotkla maly komentar k tem nepokojum na predmestich v Parizi: moc se mi nelibi pricitat je Arabum (nebo muslimum, nebo komu). Spis bych to nazvala "socialne slabou skupinou", protoze to jsou na onech predmestich vsichni, zatimco tezko byli vsichni Arabove, muslimove, cernosi, Africane nebo dokonce imigranti (jak muze byt imigrant nekdo, kdo se narodil ve Francii?). V tech nepokojich neslo podle me moc o to, odkud kdo je, ale spis o to, kde zije, takze bych do toho nepletla integraci. Dlouho jsem zila ve Francii v centru mesta ve ctvrti, kde bydlela spousta Arabu, a ani behem nepokoju se u nas nedelo nic zvlastniho, spis to bylo takove prijemne pestre. Jenze o tom media neinformuji...
17. 05. 2010 | 15:47

*** napsal(a):

Cituji - "Ne, žádná změna. Osobnosti se střídají, ale politika zůstává ta samá. Obama nemá odvahu něco změnit, systém je už nastavený. Systém nezmění. Ale Amerika se nakonec stejně zhroutí, tak jako se jednou zhroutila všechna impéria předtím."
***
Komentuji - kdysi ve škole při probírání podobné látky o starověkých říších překvapil spolužák učitelku podobným dotazem - Zda se také rozpadne SSSR, což kdysi nemohlo vyvolat nic víc než jen mrazení a úšklebek. A věčné časy na "pouhých" 23 let.
Zda se ukáže dějinná souvislost mezi školním dotazem a vidění araba z Egypta těžko hádat. Ale že je možné již vše, na to si pomalu zvykáme....
17. 05. 2010 | 16:57

Lena napsal(a):

Mě se tedy v Egyptě líbilo moc. Většinou jsem si tam připadala velmi příjemně, většina lidí byla milých a usměvavých. Možná jsem měla kliku.

Když to srovnám s tím výletem ... ne na Kokořín :-) ... ale do Číny - tak jednoznačně radši 100x do Egypta i se všemi jeho zápory.
17. 05. 2010 | 17:23

siven napsal(a):

Tereza - Přesně tak, je vidět, že jste ve Francii opravdu byla. ;)

Plést víru do nepokojů ve Francii, které souvisely (a stále souvisejí...) se sociální deklasovaností, může jen neinformovaný cizinec. Je-li k tomu ještě navíc novinář, pak jde o neprofesionální úlet.

Bohužel, neprofesionální úlety jsou u nás denním chlebem nezanedbatelné části novinářů. NEJEN novinářů...
17. 05. 2010 | 17:27

Tencokida Hnuj napsal(a):

Šádí Shanaáh
Zdravím. Hezky napsáno. Bez ideologických brýlí. Lidi nejsou jednobarevní, nálepky jim dávají primitivové.
Více takových rozhovorů.

Co tak rozhovor s nějakým muslimským klerikem ? /bez podtextu, prostě jen dotaz/

Mějte se .
17. 05. 2010 | 17:40

Ládik napsal(a):

Přimlouvám se za prosbu Kydače - také mě by zajímala pedofilie muslimského kléru.
17. 05. 2010 | 17:57

Tencokida Hnuj napsal(a):

Ládík
Vy jste Ládíku ale .... :)))

Já nemluvím o Vaší vlastnosti(koníčku ?).

Měl jsem na mysli normální rozhovor s muslimským duchovním.
17. 05. 2010 | 18:32

Lena napsal(a):

sivene,

u nás proběhl rozhovor (nebo to byl článek - teď nevím) s novinářem, který to takto viděl. Uváděl i čísla, kolik lidí tam má zaměstnání a statisticky, kteří to jsou. Že většinou ženy (pracující jako uklízečky, recepční, servírky apod.), zatímco muži mají problém práci sehnat, a to muži zpravidla mladí. Takže se prostě vybíjejí tímto nepřijatelným způsobem. Jasně deklaroval, že to není náboženský, ale sociální problém.

Jak vidno, u nás to příliš lidí nezaznamenalo ... nebo zaznamenat nechce.
17. 05. 2010 | 18:37

Lena napsal(a):

Ládiku a TCKH:
to byste museli začít u MOhameda, ne? Kolik že to bylo jeho manželce? Šest?
17. 05. 2010 | 18:38

jj napsal(a):

děkuji za blog.
17. 05. 2010 | 19:38

Sadi Shanaah napsal(a):

Siven, Tereza

Ja pouzil priklad nepokoju v Parizi prave proto, ze se casto pouzivaji jako ilustrace nebezpecnych dopadu muslimske imigrace. V kontext rzhovoru nebylo dulezite, co je opravdovou pricinou techto nepokoju a jake je nabozensko etnicke slozeni tech, co zapalovali auta atp., slo o ilustraci dominantniho diskursu, ktery tyto udalosti pouziva jako priklad spatne integrace. Jen jsem byl zvedavy, co mi na to Mohamed rekne :-)

Ten co kyda...

Zajimave. Zkusim to nejak zaridit s tim duchovnim, ale cas se mi tu chyli a jeste musim zarizovat nejake jine veci. Taky mi Emira odjizdi ze zeme. Ale budu na to myslet :-)
17. 05. 2010 | 19:47

Tencokida Hnuj napsal(a):

Lena
On jich měl více. Aiše prý bylo 9.
Měla ho ale velmi ráda. Gibbons píše, že dívky v této části světa dospívají dříve.
No, kdysi jsem četl, že nějaká jugoslávská dívka porodila dítě (takto v evropské zemi) právě v těch devíti letech.
Stejně ale - proti Šalamounovi byl Mohamed téměř monogamista.
17. 05. 2010 | 20:01

Tencokida Hnuj napsal(a):

Lena
A jen aby nedošlo k mýlce - mám své koníčky, Ládík má také své.
Ten jeho tedy nemusím.
Připadá mi nechutný. Ale to je jeho věc.
Každý máme nějakou tu úchylku.
A kdo říká, že ne - tak tedy u té jeho bych už vůbec nechtěl být.
17. 05. 2010 | 20:04

Charlie napsal(a):

pane Šádí,

takovýhle rozhovor jste mohl udělat s jakýmkoli Arabem i tady v Česku.
Nebo jej napsat sám se sebou - není v něm nic objevného - spíše by se dalo mluvit o zažitém klišé.
17. 05. 2010 | 20:10

JenTak napsal(a):

To Hanys.
Patrně vám vůbec nedošlo, že během sovětské invaze do Afghánistánu jsme byli spojenci SSSR. Takže pokud tvrdíte, že jsme tehdy vychovávali teroristy proti SSSR, z neznalosti si silně protiřečíte.
17. 05. 2010 | 20:13

Lena napsal(a):

TCKH:

ti úchylní ve většině případů ještě jdou. HOrší je šedá, "průměrná" masa "normálních" lidí. To je někdy stojatá bažina humusu jak vyšitá. Proto mám radši úchyláky, je s nimi sranda a šasto se člověk i o lecčems poučí.

Víte, jaký je rozdíl mezi pedagogem a pedofilem? No, že pedofil má ty děti opravdu rád.
:-)

Já vím, blbej vtip.
17. 05. 2010 | 20:33

Sadi Shanaah napsal(a):

Charlie

A treba to take v Cesku zkusim, az tam budu, ale momentalne mi nezbyva nic jineho, nez se bavit s Egyptany. Asi to bude tim, ze jsem v Egypte :-) A myslim si, ze me samotneho zajimaji ty rozhovory mozna vice nez mnoheho ctenare Aktualne.cz, tedy bych sam sebe sidil, kdybych si doma poradal interview sam se sebou. Navic me napada bezpocet zajimavejsich aktivit nez si vymyslet rozhovory s fiktivnimi lidmi :-)
17. 05. 2010 | 21:09

Sadi Shanaah napsal(a):

Charlie

P.S.

Ja nevyhledavam Egyptany s originalnimi nazory, ale naopak se snazim mluvit s nahodne "odchycenymi" lidmi, ktere kolem sebe denne potkavam. Zda maji nudne nebo zajimave nazory na urcite veci, to je vedlejsi ve srovnani s tim, ze ty nazory chci v prve rade slyset. Ale i tak me Mohamed prekvapil, kdyz pominu jeho ateismus, tak jako levicak by mohl mit pacifictejsi nazor na reseni izraelsko-palestinskeho konfliktu. Nebo jeho pohled na zivot krestanske minority v Egypte mi prisel zajimavy. Take samozrejme beznadej, kdyz prislo na volby a zmenu rezimu...ale to z nej mozna mluvilo unavene stari.
17. 05. 2010 | 21:14

im napsal(a):

Zajímavé čtení k zamyšlení, tenhle rozhovor.
Cennější o to, že odpovídal člověk vyššího věku, s delší životní zkušeností, schopný porovnávat "dříve" a "nyní" s určitým odstupem daným jeho pětašedesáti lety (viz zmínka o tichém narůstání wahhábismu ve společnosti).

Doufám, že autor bude ve své mozaice rozhovorů pokračovat, pokud mu čas dovolí.
17. 05. 2010 | 21:20

Ládik napsal(a):

Kydači,
jakého mého koníčka myslíte? Práci?
17. 05. 2010 | 21:27

Lištička napsal(a):

Ten jeho názor na řešení izraelsko-palestinského konfliktu mě trošku rozesmutnil. Když i člověk jako on nechápe, že násilím se nic nevyřeší, tak co ti obyčejnější Egypťané? Jinak rozhovor to byl výborný.
17. 05. 2010 | 21:28

Tencokida Hnuj napsal(a):

Ládík
No každý to nazývá jinak. Já třeba tomu říkám perverze.

Ale neberu Vám Váš názor, že je to pro Vás skutečně denní chleba - takto práce.
17. 05. 2010 | 21:57

Lena napsal(a):

Taky je zajímavý blog Češky v Egyptě: http://egypt.txt.cz/
17. 05. 2010 | 22:15

mos napsal(a):

Dobrý článek a pravdivý. Paradoxně, nejvíc ateistů mezi muslimy bylo v Iráku za Saddáma, který utlumil náboženské sváry. Sice tvrdě ale byl tam klid. Taky ženský tam mohly studovat a nemusely nosit šáteky. Nyní, díky zavedení "demokracie" ateisté radši zdrhli a sunnité se vraždí se šííty. Ale zase se dobře ovládají a nemyslí na naftu.
18. 05. 2010 | 12:30

Aktiv napsal(a):

Proč v arabských zemích nebyly spontánní sociální revoluce(ne ty implantované SSSR)?Protože hlupáky lze udržovat mimo realitu pouze iracionalitou)IDEOLOGIEMA,NÁBOŽENSTVÍM,POVĚRAMI,TRADICEMI)-sekularizace,taková jaká probíhá v Evropě bude muset proběhnout i u Arabů,Černochů,Asiatů,a pak budou ovládat svůj život,a žít ve spravedlivější a prosperující společnosti(tedá té,která se jí blíží),žádná není dokonalá...
18. 05. 2010 | 12:59

Pedol napsal(a):

"Chudoba je hlavní příčinou nárůstu konzervatismu a extremismu v Egyptě. Představitelé konzervativních a extrémistických hnutí slibují ráj tomu, kdo se stane víc konzervativní a nábožný. Kdybychom měli kvalitnější kulturu a vzdělávání, tak by se tohle nedělo."

Ehm, ehm, panáček by si měl zjistit sociální profily džihhádistů z 9/11. Samý študovaný synáček z dobře zabezpečené rodiny. Nejednomu z nich se dostalo i vyššímu západnímu vzdělání. Pro ilustraci Mohamed Atta byl architekt, Al-Zavahrí, označovaný za hlavního ideologa a stratéga Al-Káidy získal diplom ve specializaci chirurgie. Profesí lékaři byli i předloňší bomboví atentátníci na letišti v Glasgow, loňský džihádista z Fort Hoodu i letošní sebevražedný atentátník z americké základny v Chóstu mající na svědomí experty z CIA. Dalo by se z toho usuzovat, že Hippokrat + islám = výbušný koktejl.
18. 05. 2010 | 13:15

Michal Macek napsal(a):

pane Shanaah

mohl bzste takz v te vasi ankete se ptat kdo vyhral sedmidenni valku?s hruzou sem zjistil zeti egyptane ktere znam ziji v presvedceni ze ji vyhral egypt :))
18. 05. 2010 | 16:22

YK napsal(a):

to Pedol: zdaleka ne vsichni - ale velka cast jihadistu pochazi z lepsich pomeru a ze stredostavovskych rodin. Trpi kombinaci pocitu viny ze zrovna oni se maji lepe a frustraci z toho, ze chudi muslimove - vynavaci "nejlepsiho naboizenstvi" se maji asi ze vsech chudych ne svete uplne nejhur. Pokud jsou nabozensky zalozeni, omylem pak z chudoby muslimu obvinuji zapad (kapitalismus).
Je to obdoba toho ze vetsina "klasiku marx-leninsmu" pocazela z urednich ci jinak bohatuch rodin (rodice lenina - urednici, Engelse - tovarnici, Trockeho-statkari atd atd).
Specificky pripademjsou Saudove. KSA po roce 1973 pohadkove zbohatlo - z doby kamenne na uroven zapadni evropy. V 80-90 letech cena ropy spadla realne zase na petinu spicky, pocet obyvatelstva se vsak zdovojnasobil. V KSA pracuje pouze 11% obyvatelstva - vetsinou "ve statnich sluzbach" ci podobne kancelarske zasivarny. Zavislost zivotni uroven na cenach ropy je temer absolutni.
Prumerny chudy Saud spadl s zivotni urovni ze svedska (+ egyptske sluzebnictvo) na uroven rumunska. Bohaci pritom zustali bohati. Nekteri Saudove se z prikrych socialnich rozdilu pominuli a dali se k teroristum. Nekteri z nich se dali naverbovat na 9-11.
18. 05. 2010 | 17:26

YK napsal(a):

to pedol: samozrejme silny faktor je islam, ktery vznikl v krutych podminkach WIN-LOSE boju mezi arabskymi kmeny. V dobe, kdy vetsina muzkse populace byla mrtva - padli v mezikmenovych loupezivych valkach. Normalni malo vzdelani muslimove jsou islamem nekdy prekvapive malo zasazeni. Ti vzdelani z Medres vsak maji v sobe zakodovane islamske presvedceni, ze socialni rozdily se resily a resi "janosikovskym prerozdelovanim" (napr vyvrazdenim "zidovskych bohacu" z oasy Kaybar). Nyni je na mise misto Kaybarskych zidu cely zapad.
18. 05. 2010 | 17:33

YK napsal(a):

Michali Machackovi: O sestidenni valce kazdy chape, ze Egypt dostal na frak. Ovsem ne kazdy vam je ochoten priznat trpkou pravdu.
Daleko vetsi fraska jsou egyptske oslavy Yom-kippusrke valky. V egyptske TV jsou obcas k videni filmy pro pametniky, kde hrima osudova hudba a masy lidu se davaji na pochod aby dobyli sinaj. Sadat pochopil, ze se socialismam rostouci egyptskou populaci dale neuzivi a rozodhl se prebehnout od sovetskych sypek k americkym. Aby jej lid nesmetl, potreboval "vojensky uspech". ten byl peclive naplanovan, nicmene mu take pomohlo to, ze Jissinger israel varoval, ze nesmi podniknout preventivni protiuder, ze musi cekat, az je egyptane napadnou na sinaji. isrtaelci tedy parkrat mobilizovali a demobilizovali, po kissingerove varovani uz jen cekali.
Po par dnech boju sice byli egyptane na sinaji, ale israelci byli 80 km od kahiry, 30 km od damasku a u jezer drzeli v obkliceni rozvracenou egyptskou armadu o sile 50 tisic vojaku.
sadat vyhlasil vitezstvi, vzapeti nechal vetsinu generality pozavirat, nekterym se podarilo utect a napsam memoary, ktere v egypte asi nikdo nesmi cist. oficielne "Egypt vyhral".
18. 05. 2010 | 17:43

Michal Macek napsal(a):

YK:

vidite a ja myslel ze egypt by vyhral v pripade ze by jeho vojska vstoupila do Jeruzalema....a ono k vitezstvi stacilo jen obsadit (egyptsky) sinajsky poloostrov

:)))
18. 05. 2010 | 19:35

Charlie napsal(a):

pane Šádí,

mě je nesmírně líto, že se arabské země (i většina jejich obyvatel) zakličkovaly do bezvýchodných klišé.
Kdysi arabská věda i kultura předčila tu evropskou.A vynikala neobyčejnou vyvážeností - jaký to rozdíl oproti současné skepsi a nesnášenlivosti.

Je třeba si připustit, že mnohá řešení složitých a obtížných situací začínají právě u nás samotných. U schopnosti přiznat si vlastní chybu.

Pan Muhamed zmínil problém Palestinců - opět klišé.
Podle mne už mohli mít Palestinci dávno svůj stát, jen kdyby je ostatní Arabové nepostrkovali před sebou do pozice věčného otloukánka - majíc na mysli hlavně svoje vlastní sobecké cíle.
Palestinci se vzhledově ani geneticky od Židů téměř neliší a pokud by se byl založil samostatný palestinský stát mohla by nastat situace, že by se oba národy velmi spřátelili.Židé by určitě po létech traumatu z obklíčenosti uvítali jakéhokoli kamaráda.
Mohlo by to tak možná být, nebýt těch, co je nezásobují chlebem, léky a vzděláním, ale téměř výhradně zbraněmi a nenávistí.

Howgh!
18. 05. 2010 | 21:25

Charlie napsal(a):

pane Šádí

ještě dodatek:

nejvíce Arabů zavraždili (a vraždí) sami Arabové, o krutosti toho zabíjení platí totéž.

Nikoli Američané.
18. 05. 2010 | 21:33

Lena napsal(a):

Charlie:

"Kdysi arabská věda i kultura předčila tu evropskou."
Přesně tak. Měli univerzity, když my se tu mlátili klackama po hlavě. Měli nádherné stavby. A například většina jmény očima viditelných hvězd pochází z arabštiny.
18. 05. 2010 | 22:30

Pedol napsal(a):

@ YK, děkuji za reakci a souhlas. Dnešní člověk smeká před nadčasovostí přes 100 let starého úsudku Sira W.Churchilla ohl. islámu:
„Jak hrozné jsou kletby, které mohamedánství ukládá svým přívržencům! Kromě fanatické posedlosti, která je u člověka stejně nebezpečná jako vzteklina u psa, je zde strašná fatalistická pasivita. Účinky jsou zjevné v mnoha zemích. Neuvážené zvyky, zastaralé zemědělské systémy, liknavé způsoby obchodování a nejistota majetku existují všude tam, kde vládnou či žijí následovníci Proroka. Zkažený senzualizmus zbavuje tento život jeho slušnosti a kultivovanosti, vedle jeho důstojnosti a posvátnosti. Skutečnost, že podle Mohammedova zákona musí každá žena patřit nějakému muži jako jeho absolutní vlastnictví – jako dítě, žena nebo konkubína – brání konečnému zrušení otroctví, dokud islámská víra nepřestane mít takovou moc mezi lidmi.

Jednotliví muslimové mohou mít úžasné vlastnosti – ale vliv jejich náboženství ochromuje společenský rozvoj těch, kteří jej následují. Na světě neexistuje větší zpátečnická síla vedoucí k úpadku. Mohamedánství ani v nejmenším neskomírá, je militantní a obrací na svou víru další stoupence. Již se rozšířilo ve střední Africe, na každém kroku povstávají nebojácní bojovníci; a nebýt toho, že křesťanství je chráněno silnými pažemi vědy, vědy, proti níž marně bojovalo, civilizace moderní Evropy by mohla padnout, jako padla civilizace starověkého Říma.“

W. Churchill. (The River War, first edition, Vol. II, str. 248-50, London: Longmans, Green & Co., 1899).
18. 05. 2010 | 23:02

Pedol napsal(a):

@ Charlie
dovoluji si citovat relevantní úsudek ohl. tzv. arabské kultury:

"...úžasný rozmach vědeckých disciplin zde opravdu byl, jeho nositeli však nebyli Muhammadovi pouštní bojovníci, nýbrž místní dosud jen povrchně islamizované společnosti, v nichž ještě dožíval tvůrčí duch antiky a zoroastrismu. Když dožil, bylo po rozmachu. Je možno to konstatování i obrátit: znehybnělý islám udusil zvídavou antickou tvořivost svou tezí, že zvěstování Boží, jak je obsaženo v koránu, je samo o sobě završením vší dokonalosti a další rozvoj není možný ani potřebný. Z toho vyplynulo zaostání, nejdřív technické, poté ekonomické, a nakonec i vojenské."
Vice viz:
http://www.cs-magazin.com/2...
18. 05. 2010 | 23:09

Sadi Shanaah (z altern. PC) napsal(a):

Michal Macek

Zrejme mate na mysli Sestidenni valku? Egyptane vedi, ze ji prohrali. Naopak veri, ze zvitezili v rijnove valce z roku 1973. Coz tak uplne pravda neni :-)
19. 05. 2010 | 18:55

Realista napsal(a):

Moudrý člověk.
20. 05. 2010 | 09:53

Realista napsal(a):

Jinak si myslím, že Egypťani jsou pragmatici, vědí, že je příjmy z turismu živí, a že je daleko lepší "vést džihád" proti "nevěřícím psům", tím, že je budou škubat o finance v přeneseném slova smyslu, ne škubat trhavinou. Ti opravdoví magoři se nachází hlavně v zemích jako je Saudská arábie.
20. 05. 2010 | 10:14

Nepedol napsal(a):

Pro pedola: A jestli pak víte, co napsal ten váš Churchill o židech v článku "Sionismus versus bolševismu - zápas o židovskou duši"? Ačkoli je obdivuje jako jako jednu z nejimpozantnějších ras, které kdy chodily po zemi, ale zároveň píše, že v jejich duši jako by se svářel sám Antikrist s Kristem. Na jednu stranu Židé dali lidstvu mnoho dobrého a spousta z nich jsou loajálními občany svých zemí, na druhou stranu dali lidstvu i zločinný odkaz bolševismu a stáli prý v pozadí všech podvratných hnutí devatenáctého století a celosvětové konspirace ke svržení moderní civilizace. A na závěr citát:

"Toto hnutí mezi židy není nové. Ode dnů hnutí Spartakus-Weishaupt až po Karla Marxe, k Trockému (Rusko), Bélovi Kúnovi (Maďarsko), Rose Luxemburgové (Německo) a Emmě Goldmanové (USA) ... toto celosvětové spiknutí, jehož cílem je svržení civilizace a znovuvybudování společnosti na základě potlačeného rozvoje, na základě závistivé zlé vůle a nemožné rovnosti - neustále roste."
20. 05. 2010 | 22:19

Pedol napsal(a):

Marx, Trocký, Kún, Luxemburgové jsou profláknutí odpadlíci od Judaismu. Podobně jako Džugašvili či Gottwald od křesťanství.

Židé mnohdy disponují darem od Boha v podobě mimořádného intelektu a schopností budících závist. Obecně příznivci levice (jak nacionální tak té internacionální) nemají Židy rádi. Jsou pro ně symbolem kapitalismu, individualismu. Sami totiž nebývají tak cílevědomí, podnikaví, aktivní, ochotní makat a makat a odříkat si....kupř. opakem v tom odříkání bývají bezpracně zbohatlí Rusáci či Arabáši, libující si ve zvrácené okázalosti.
Nerad bych paušalizoval, ale v obecnosti to myslím sedí.
20. 05. 2010 | 23:19

Pedol napsal(a):

@ Nepedol
Asi se vám to nebude hodit do krámu, ale Churchill sám sebe považoval za sionistu a pokud šlo o jeho závazky vůči právům Židů, sionismu a nakonec i Státu Izrael, nikdy nezakolísal.

http://www.kosmas.cz/knihy/...
20. 05. 2010 | 23:34

Nepedol napsal(a):

Odpůrci judaismu - tím myslíte ateisty? Mám pro vás překvapení - ne každý Žid věří v boha a dokonce asi 30% izraelských židů jsou ateisty (u amerických židů je to procento ještě větší). Ateističtí socialisté Izrael dokonce založili a samotný Ben Gurion byl socialista a v mládí dokonce marxista. Prvotní sionismus, která založil Izrael, byl ateistický.

A co se týká Churchilla - ano Churchill byl sionista, ale v tom článku "Sionismus versus bolševismus "také vysvětluje proč: Podle jeho názoru je lepší dát Židům samostatný stát v Palestině než v budoucnu čelit celosvětové bolševické revoluci vedené Židy. Jeho sionismus byl tedy spíše praktický než idealistický. A že nikdy ve svém sionismu nezakolísal taky není pravda. Když mu Židé zabili jeho zmocněnce pro Palestinu lorda Moyna, tak řekl "Pokud mají naše sny o sionismu skončit v kouři zbraní atentátníků a naše práce pro sionismus zplodí jen gangstery hodné nacistického Německa, mnoho lidí jako já přehodnotí pozice, které do té doby podpoře sionismu zastávali.
Nesmíte totiž věřit všemu, co oficiální Churchillovi historikové tvrdí, obzvláště když je ten historik sám praktikující Žid a sionista...
21. 05. 2010 | 01:43

Nepedol napsal(a):

A ještě odkaz na onen zmiňovaný Churchillův článek, abyste si mohl udělat obrázek sám:
http://ajedrez_democratico....
Nebo zde:
http://www.sovereignty.org....
21. 05. 2010 | 02:18

Cristero napsal(a):

ateista v Egyptě? - tudíž asi nějaký místní komouš nebo podobná verbež
21. 05. 2010 | 10:26

Pedol napsal(a):

@ Nepedol
druhý link jaksi nefunguje a první hovoří o tom co jsem zmínil výše.
"Most, if not all, of them have forsaken the faith of their forefathers, and divorced from their minds all spiritual hopes of the next world. This movement among the Jews is not new. From the days of Spartacus--Weishaupt to those of Karl Marx, and down to Trotsky (Russia), Bela Kun.."

Ale to se vzdalujeme od tématu průšvihu s globální expanzí 1,5mld. vyznavačů totalitního islámu.
21. 05. 2010 | 22:39

Nepedol napsal(a):

Pedol: To nic nemění na tom, že podle Chuchilla k židovské rase patří i ta jejich ďábelská část:

And it may well be that this same astounding race may at the present time be in the actual process of producing another system of morals and philosophy, as malevolent as Christianity was benevolent, which, if not arrested, would shatter irretrievably all that Christianity has rendered possible. It would almost seem as if the gospel of Christ and the gospel of Antichrist were destined to originate among the same people; and that this mystic and mysterious race had been chosen for the supreme manifestations, both of the divine and the diabolical.
22. 05. 2010 | 01:55

Pedol napsal(a):

@ Nepedol
Na to jsou výstižné židovské anekdoty.

Sovětský státní úředník zahlédne v Moskvě na lavičce v parku Žida, jak se učí hebrejsky.
"Nemrhejte časem, stejně vás tam nepustíme."
"Já vím. To já jen až přijdu do nebe, abych se tam domluvil."
"A co když přijdete do pekla?"
"To nebude problém, Rusky už umím."

V hlbokom socializme. Kohn je na kadrovom pohovore: Moja dcera zije v NDR a buduje tam komunizmus.
Moj syn zije v Madarsku a buduje tam komunizmus. Moj druhy syn zije v Izraeli. Tiez tam buduje komunizmus? Blaznite? Doma?

Ale to opět odbočujeme od témata...
22. 05. 2010 | 22:10

Romann napsal(a):

Niečo pre ateistov (humanistov).
http://voltaire.netkosice.sk
22. 05. 2010 | 22:32

RoslynQUINN napsal(a):

I will recommend not to hold back until you get enough amount of cash to order different goods! You should get the <a href="http://lowest-rate-loans.co...">http://www.lowest-rate-loans.com</a> or commercial loan and feel yourself free
28. 06. 2010 | 05:59

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy