Můj život se Zelenými

26. 05. 2010 | 12:48
Přečteno 5580 krát
2006. Léto. Držím v ruce čerstvého bakaláře a pomalu se balím do Anglie. Plní se mi můj sen, budu studovat na Cambridge. Procházím fotky z doby asi tak před třinácti lety, kdy jsem Anglii navštívil poprvé. Stojím jako ucho ve směšném oblečení alá Kamarád do deště (číslo dva) na dvorku Pembroke College a nemám ani zdání, že se po tom samém dvorku budu jednou v budoucnu courat na večeře v potterovském hábitu. V předcestovní horečce ani nevnímám dozvuky parlamentních voleb.

V těch jsem tehdy hodil svůj hlas Zeleným (tedy Straně zelených), podobně jako celá řada mých vrstevníků a přátel. A stejně jako většina z nich, musím se přiznat, učinil jsem tak jen s mlhavou představou o tom, co vlastně znamená zelená politika. Udělal jsem to zkrátka na truc. Na truc oběma velkým stranám a jejich vzájemnému hlasitému osočování a už tiššímu zákulisnímu přerozdělování. A ano, kdyby se nezvedla zelená vlna očekávání rozbouřená průzkumy, zřejmě bych do urny hodil jiný hlasovací lístek. V té době jsem se politicky hledal a jistý jsem si nebyl téměř ničím. Jen tím, že jsem člověk tolerantní a solidární, že na některé věci mám „pravicový“ názor a na jiné zase „levicový“ a že mě současné politické osobnosti zavedených stran lidsky odpuzují nebo k nim minimálně nemám důvěru (stejně tak jako ve vnitrostranický „šplhací“ systém, který tyto lidi generuje). A tak jsem to hodil Zeleným. Žádná srovnávací analýza volebního programu, rešerše životopisů osob na kandidátce ani pokec na předvolebním meetingu.

V Anglii jsem skrze filtrační membránu studií a nových zážitků vnímal dění na české politické scéně kouskovaně. Pamatuji si ale, že jsem někdy v zimě napsal email tehdejšími předsedovi parlamentního výboru pro evropské záležitosti Ondřeji Liškovi, že mu gratuluji k mandátu a že ho prosím, aby ve sněmovně vyrovnával EU-negativismus ODS tak, jak jen to bude v jeho silách.

Někdy v druhé půlce roku ve mně začalo vnitřně uzrávat přesvědčení, že spolu s tím, jak ukončím své vzdělání, vrátím se do vlasti a stanu se aktivním členem své společnosti, měl bych se také stát členem politické strany, která je mi lidsky a programově nejbližší. Nevím, možná mě ovlivnila nějaká romantická představa života v antické polis kombinovaná s infekcí anglosaské stranické přirozenosti. Zkrátka mi přišla normální rovnice: žiju tady + není mi jedno, jak se to tady spravuje = minimum, co můžu udělat, je vstoupit do politické strany. Stejně lehce, jako se lidé přidávají do všemožných skupin na Facebooku.

A tak jsem se po svém návratu do Prahy stal oficiálním „příznivcem“ Strany zelených. Příznivec, to je něco mezi členem a nečlenem. Příznivec má čas se rozkoukat a rozmyslet se, zda se chce stát členem nebo zda odejít nebo zda zůstat „jen“ příznivcem. I rozhlížel jsem se, četl program, schůzoval, mluvil s lidmi.

Někteří byli podivíni, posedlí buď nějakou velmi konkrétní záležitostí, nebo naopak řadou velmi nekonkrétních myšlenek. Jiní byli zase mladí jako já, plní ideálů, změn, náprav, spravedlnosti. A jiní byli starší, méně idealističtí, ale se stejnými touhami. Některé to táhlo víc doleva, jiné zase doprava, nikoho ke komunistům, náckům nebo populistům.

Objevil jsem Tomáše Průšu, jen o pár let staršího manažera strany. Manažer zní hrozně dalíkovsky. Prostě jen strašně milý gay, kterému pořád vyzvání mobily a který musí žonglovat s těmi malými financemi co strana má a zápasit s každým problémem, od džusu v ledničce v hlavní kanceláři až po výběrové řízení na firmu, která tiskne letáky. Mimochodem, je to ten samý člověk, který jako jediný odmítl úplatek v novinářském testu. Nepřekvapil mě.

Potkal jsem také Ondřeje Lišku, který se mě zeptal, jestli bych nechtěl ve volném čase být součástí jakéhosi myšlenkového trustu, který se občas sejde a intelektuálně postimuluje. To bylo ještě před tím, než se stal ministrem. Před tím, než mi nabídl možnost pracovat přímo pro něj. V tu dobu jsem se rozhodoval, zda přijmu jednu velmi dobrou pracovní nabídku, která by znamenala velmi slušné peníze, jistotu a náplň práce blízkou mému studijnímu oboru. Ale co, mladý jsem jen jednou, k čemu teď jistoty. Rozhodnutí nebylo vteřinové, ale nelituji. Zažil jsem Ondřeje Lišku, jak to do něj prali ze všech stran. „Příliš mladý!“ křičel ješita z Hradu. „Neschopný kariérista!“ křičely skupiny lidí, kterým překážel v přerozdělení unijních miliard na školství. Zažil jsem ho, jak přicházel z jednání vlády s hlavou v dlaních, zděšený, s kým to tam sedí u jednoho stolu, ale přesto přesvědčený, že to vše stojí za to prosadit alespoň několik procent ze zeleného programu a že nakonec budou na všech těch Čuncích, Kalouscích a ostatních biti přeci jejich vlastní strany. Ale do konce života si budu pamatovat, jak mi uvnitř bylo, když mi říkával: „Šádí, ty tenhle úkol zvládneš, jsi chytřejší než já. Je to skvělý pocit být obklopen chytřejšími lidmi!“ A budu si pamatovat na závistivé obličeje přátel, kteří si během oběda stěžovali, jak je zase jejich šéfové-egomaniaci v práci ponižovali. Mimochodem, rozhodně si nemyslím, že bych byl chytřejší.

Potkal jsem i další Zelené. Lidi z neziskovek, co by ještě před pár lety do politické strany nikdy nevstoupili a dávali přednost občanským iniciativám. Potkal jsem ředitele zoologických zahrad, eko-farmářky, učitelky, řidiče, důchodce, matfyzáky, malopodnikatele, hipíky, mastňáky (alespoň tak označovala generace mé maminky „lidi v oblecích“), lesby, heterouše, vegetariány, všežravce, Romy. Takový pěkný mix. A občas to skřípalo, jéje.

Se smutkem jsem sledoval vnitrostranický boj. Marně jsem se utěšoval, že si tím prošli Zelení na Západě, že je to normální. Že se musí najít rovnováha mezi disciplínou a pluralitou, že se musí nechat čas uzrát novým osobnostem, rozšířit členskou základnu a vstřebat tu skutečnost, že je člověk najednou součástí parlamentní strany. Že nelze prosadit celý program, dokonce ani jeho polovinu, ne s šesti procenty. A se smutkem jsem sledoval, jak se místo vyhrazené Zeleným v médiích plní hádkami, zatímco praktické úspěchy jsou nechávány bez povšimnutí. Ale nebyla to vina médií, byla to vina Zelených.

Když se stal Ondřej Liška předsedou, byl jsem už v Egyptě. Měl jsem radost, protože jsem věděl, že nový předseda bude sbližovat. Už jen tím, že stojí ve středu politické škály. Ani moc vpravo ani moc vlevo, ale zeleně. Jak jsem ho znal, říkal jsem si, to nás čeká zajímavá kampaň. A skutečně. Zelení mi píšou z Česka emaily, jak je letošní kampaň opravdu baví a jak mají konečně pocit, že ví, co dělají, proč to dělají a jak to mají dělat. Program (čte ho vůbec dnes ještě někdo?) vyhodnotila MF Dnes jako nejlepší. Inventura demokracie, občanská iniciativa, oznámkovala Zelené nejlépe. Osobnosti (mám na mysli ty intelektuální, nikoli sportovní) se za Zelené postavili nevídanou měrou. Bude to stačit? Těžko říct.

Obě velké strany jsou (zase jednou) úspěšné ve vytváření mýtu o osudovém pravo-levém střetu. Navíc se vynořila další uskupení: jedno složené ze starých přežehlených tváří a druhé krajně populistické a neprůhledné. Průzkumy nepřejí (když pomineme ten nejdůvěryhodnější od CVVM, osamocený).

Jak mi zaručíte, že se do Parlamentu nedostane další taková Zubová? Férová otázka. Tentokrát jsme si to pohlídali, na předních místech kandidátky jsou lidé, kteří mají už něco za sebou. Tak co, už víš, co je biomasa? Na tohle se ani nesnažím odpovědět. Občas jen utrousím: je mi to moc líto, nic jsme nerozkradli, žádné skandály, ale tou biomasou jsme to vážně přepískli, neodpustitelné! Ano, i v Egyptě je člověk ve spojení s krajany, ať žije technologie.

A tak tu dnes ležím s laptopem na posteli, volby před dveřmi a přemýšlím o svém životě se Zelenými. Moc bych jim/nám přál, aby to dokázali i podruhé, dostali druhou šanci, jako ve filmu. Přemýšlím, jak pomoci. Když napíšu, že mají dobré srdce, sklidím posměch. Na to jsme (voliči) až příliš cyničtí. Když napíšu, že jsme se poučili z chyb, to samé. Když zalovím v programu, usnete mi. Tak mi zbývá jen apel a útěcha.

Apel: Prosím ty z Vás, kteří chcete zůstat o volbách doma a ty z Vás, kteří volili Zelené, ale dnes váhají a ty z Vás, jejichž volby jsou letos prvními v životě – nebojte se a zkuste to s námi ještě jednou.

Útěcha: Bojovali jsme statečně a ať tak nebo onak, Zelení budou pokračovat a stejně tak i můj život se Zelenými. Budoucnost je totiž čistá, slušná, solidární, tolerantní, voňavá a zdravá. Budoucnost je zelená.

P.S. Pro ty, kteří si pořád ještě lámou hlavu biomasou a dalšími nepřekonatelnými chybami Zelených, přikládám odkaz na jeden moc pěkný blog, na který jsem náhodou narazil.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Mastodont napsal(a):

Nezkusím to ještě jednou. Kocáb a Džamila jsou dostatečnou výstrahou. U Džamily se lidé ještě smáli s tím, že to je *** z Východu, ale Kocáb je zdejší.
26. 05. 2010 | 13:03

ondroun napsal(a):

můj hlas je jistý, ještě musím trochu zaagitovat po okolí: )
26. 05. 2010 | 13:10

Michal Macek napsal(a):

budu volit poprve po 10 letech a hodim vam to tam.co sem se bavil s prateli tak vam to tam chce hodit kazdej druhej - takze nechapu ty pruzkumy....
26. 05. 2010 | 13:17

Karlík napsal(a):

Myslím, že jednou stačilo. Kocáb, Bursík, Kuchtová, Zubová a Jacques mi v politice chybět nebudou a aspoň ušetříme desítky miliard vyhozených na biopaliva či fotovoltaiku. Snad se dočkáme i zrušení antidiskriminačního zákona a ministerstva pro lidská práva.
26. 05. 2010 | 13:20

Ládik napsal(a):

Kdyby měli Zelení více společného s ochranou přírody a krajiny, fandil bych jim. Extremismus nepodporuju.
26. 05. 2010 | 13:20

Michal Macek napsal(a):

ale vadi taky ty biopaliva - a taky jadro nechapu proc se vam nelibi - je to nejcistci a nejlevnejsi zdroj energie....
26. 05. 2010 | 13:22

moby dick napsal(a):

že je jádro nejčistší a nejlevnější zdroj energie je klasický český mýtus
26. 05. 2010 | 13:29

hoven napsal(a):

ano to chápu,
program zelených - mešita v každém českém městě. být muslim, také volím zelené.
26. 05. 2010 | 13:30

Michal Macek napsal(a):

moby dick:

a jakej je teda nejcistsi a nejlevnejsi?obnovitelne zdroje?no s tim pocasim u nas,vitr,slunicko....moc elektriny nevyrobite...a nikdo nechce mit v obci vetrniky.slunecni kolektory zabiraji uz tak vzacnou pudu.a nez budeme mit funkci tokamak tak to jeste chvili potrva...
26. 05. 2010 | 13:31

František napsal(a):

To Karlík: To se ale plete, zelení se špatně napsaným zákonem ohledně fotovoltaiky neměli nic společného a stejně tak téma bio=paliv je v ČR zásadně disinterpretováno. Na to opravdu pozor, jde pouze o uměle vytvářený diskreditační obraz některých českých medií respektive politiků jako je VK etc.
26. 05. 2010 | 13:34

František napsal(a):

to hoven: prosim Vás, co to tu povídáte, to jsou normální rasistické kecy.
26. 05. 2010 | 13:35

Mastodont napsal(a):

František: Ohledně biopaliv si laskavě vygooglete "biopaliva bursík 2006", ano?
26. 05. 2010 | 13:36

Werst napsal(a):

Macek: Podivejte se na rozhovor s Ondrejem Liskou v pordu Hyde park. Tam se k temto tematum vyjadroval. Zeleni nejsou proti jadru, ale chteji pred jeho dalsim vyuzitim podporit obnovitelne zdroje a predevsim uspory.
Co se tyce biopaliv, tak Liska se jasne vyjadril, ze masivni podpora biopaliv byla chyba, a ze Zeleni na to od zacatku upozornovali.
26. 05. 2010 | 13:37

Karlík napsal(a):

Františku, chcete snad tvrdit, že Martin Bursíka, Tomáš Voříšek, Roman Portužák nemají se tím zákonem nic společného?
26. 05. 2010 | 13:38

František napsal(a):

To Karlík, jde o konkrétní transpozici, doporučuji si přečíst původní směrnici a zkomparovat, co zde dnes předvádí ČEPS.
26. 05. 2010 | 13:40

Mastodont napsal(a):

Werst: ... Zeleni na to od zacatku upozornovali...

Můžete mi prosím v následujícím článku najít to upozornění?

http://strana.zeleni.cz/216...
26. 05. 2010 | 13:44

ondroun napsal(a):

k tomu jádru v ČR: já zas v tomto se SZ naprosto souhlasím..proč stavět další reaktory, když už dnes 25% elektřiny exportujeme, přestože sami máme neúměrně vysokou spotřebu?

prakticky všechny jaderné elektrárny se všude stavěly za státní peníze nebo se státní zárukou..v případě nových reaktorů Temelína to budou stovky miliard. a kdo se postará o bezpečnost transportů paliva? kdo ručí za škody v případě havárie? co se stane s odpadem? kdo se postará o elektrárnu po skončení její životnosti?

vzhledem k tomu, že třeba za dvacet let tu reálně můžeme mít naprosto čistý a bezpečný zdroj energie z jaderné fúze (a nemyslím tím zrovna tokamak), tak mi přijde jako mnohem rozumnější prozatím se snažit vytěžit co nejvíc z obnovitelných zdrojů a úspor energie, než budovat obrovské zastaralé jaderně-parní elektrárny, které v sobě nesou obrovské dluhy do budoucnosti..
26. 05. 2010 | 13:44

Karlík napsal(a):

Františku:

Masivní podporu biopaliv Zelení podporovali od samého začátku, nelžete a najděte si jejich výroky k tomuto tématu.
26. 05. 2010 | 13:45

Michal Macek napsal(a):

ondroun:

to ze stat (CEZ) dela s vyrobenou elektrinou spatnou politiku/byznys neni prece chyba jaderne elektrarny - ta jen vyrabi obrovske kvantum elektriny,jak s ni pak CEZ nalozi je dalsi vec
26. 05. 2010 | 13:48

Michal Macek napsal(a):

ondroun:

tak kdyz se postavi zbrusu nove bloky tak to asi nebude zastarala technologie ale to nejmodernejsi a nejlepsi co je k mani - a nestraste dalim cernobylem ,dnes sme trochu nekde jinde.a odpad....furt lepsi jadernej odpad nez krajina plna vetrniku a kolektoru....navic se dela na technologiich recyklace jaderneho odpadu....
26. 05. 2010 | 13:51

Pepa Řepa napsal(a):

I mne chlapče omluvte, ani náhodou.
Vám se nedivím. Zelená je barva islámu.
Jinak je článek předvolební nalejvárnou jako řemen.
A to já nemusím.
26. 05. 2010 | 13:59

jj napsal(a):

ondroune, jaderná fúze do 20 let nebude (kromě fyzikální podstaty se ještě musí vyřešit ekonomika a technologie - aby to běželo tak dlouho, než se to zaplatí). Dále, jaderná elektrárna povinně "spoří" na likvidaci.
když máte takové starosti o JE, proč Vám to nevadí u jiných elektráren?

Jsem příznivcem JE a vztah zelených k ní je u mě největší problém, proč je nevolit.
26. 05. 2010 | 14:00

pumprlidentlich napsal(a):

autor blogu a ondroun je dostatečným varováním před volbou zelených. Uvedl přesvědčivá fakta. Svůj příspěvek vytvořil z větru a biomasy. Škoda, že neupřesnil technické řešení zajištění bezpečných a spolehlivých dodávek elektřiny.

Taky se musí zavřít automobilky. Vyváží auta, špatný. Stačí, když všichni vstoupí do strany zelených a budou chytře kecat. Ono se to udělá.
26. 05. 2010 | 14:02

ondroun napsal(a):

Michal Macek:
o Černobyl nejde. jde o to, že ČEZ si v našem prostředí pohlídá, aby ty podmínky byly jen jemu pro radost. a ty reaktory prostě dnes nepotřebujeme. tedy kdyby se díky nim měly zavřít hnědouhelné elektrárny v severních Čechách, tak by to stálo za zvážení..jenže to je dnes úplně mimo diskusi. ta elektrárna by navíc moc ČEZu ještě víc posílila, to je další průšvih..

recyklaci nebo zneškodnění odpadu sice snad dřív nebo později někdo dovede do prakticky použitelné podoby, ale tou dobou už nejspíš budou k dispozici úplně jiné zdroje energie. tyto metody se budou hodit k zneškodnění toho jaderného odpadu, co do té doby nasekáme..ale určitě to nebude levné, to patří k těm vnitřním dluhům do budoucnosti.. (taky těch radioaktivních izotopů je spousta druhů a nebude nikdy žádná jednoduchá metoda, jak si poradit se vším najednou..)
26. 05. 2010 | 14:09

želfka napsal(a):

A vidíte tu někdo nějakou jinou stranu, která alespoň spouští diskusi o energetice. To, že s nimi ve všem nesouhlasím, ještě neznamená, že jejich vliv na naši politickou scénu nepovažuji za zásadní. Když už ekoteroristi, tak aspoň upřímní.
26. 05. 2010 | 14:10

želfka napsal(a):

Pán ondroun, až tu ty "úplně jiné zdroje energie" budou, tak s nimi můžete začít argumentovat. Do té doby bude třeba vyřešit zvyšující se ceny a snižující se bezpečnost dodávek ropy a plynu, ano?
26. 05. 2010 | 14:12

pumprlidentlich napsal(a):

ondroun, ČEZ odstavil uhelné elektrárny o výkonu polovičního Temelínu. Je velký problém číst nebo se tam jet podívat? Asi je jednodušší stále dokola kopírovat bláboly.

Kde berete elektřinu k ventilaci své vzdělanosti?

Kolik radiobordelu vzniká ve zdravotnictví? Jak je s ním nakládáno? Jaké řešení navrhlo intelektuální hnutí netáhel? Taky biomasa? Nebo nějaké léčebné islámské kamenování?
26. 05. 2010 | 14:19

ondroun napsal(a):

želfka:
"až tu ty 'úplně jiné zdroje energie' budou, tak s nimi můžete začít argumentovat"
..jenže stejné je to s těmi technologiemi recyklace jaderného odpadu.

ceny elektřiny určuje trh. pokud bude el. energie drahá v Evropě, bude drahá i u nás, nové bloky na tom nic nezmění a ČEZ bude samozřejmě za tu drahou energii jen rád.
26. 05. 2010 | 14:27

želfka napsal(a):

pumprlidentliše, až si založíte stranu, chci být prvním voličem. Do té doby nemám jiné možnosti než podpořit výše popsané nešťastníky vařící z vody (a větru) a doufat, že svými irracionálními názory vyburcují rozumné lidi k činům.
26. 05. 2010 | 14:28

veverka napsal(a):

Takovéhle zelené už nikdy více! Autor opomněl(záměrně?) jejich největší prasárnu a to americkou vojenskou základnu v Brdech,kterou většinově podporovali,přestože v programu měli pravý opak.

"13. Justice a bezpečnost

NEPODPOŘÍME ZŘÍZENÍ ZÁKLADEN JAKÉKOLIV ZAHRANIČNÍ ARMÁDY NA ÚZEMÍ ČR"

http://strana.zeleni.cz/555...

Den po volbách hodila Bursíkova tlupa svůj program do koše.Jediné dvě poslankyně které program zelených nezradili,byly Zubová a Jakubková.Těm se za to dostalo vyhazovu.

http://www.denikreferendum....

Další věcí ve které zelení totálně selhali je referendum,které rovněž ve svém programu slibovali,ale ve sněmovně ho ani jednou nepodpořili.Podle skutků,nikoliv podle slov,suďte je.Hnus.
26. 05. 2010 | 14:29

moby dick napsal(a):

místo hádání by se stačilo se podívat, jak otázky kolem energetiky, kam směřovat a co podporovat řeší na západ od nás.... řekl bych, že tu řešíme to, co jinde řešili už před lety
26. 05. 2010 | 14:33

želfka napsal(a):

ondroun:
Argumentovala jsem někde tím, že zachráním republiku recyklací jaderného odpadu? Na té technologii stojí akorát budoucnost jaderného odpadu (když se to opozdí o sto let, nic se nestane). Na té Vaší vyfantazírované chcete stavět státní energetickou strategii. Uznávám, že radioaktivní odpad je problém. Ale rozhodně menší, než peak oil.

Cenu energií spoluurčují státní regulace, podpora zeleně vypadajících zdrojů a celková energetická politika státu. Ano, když roste světová poptávka, bude růst i cena u nás, nepochybně. Ale tím, že si vytváříme vlastní elektřinu, měli bychom být schopni si ji také sami koupit (za cenu odvozenou od výrobních cen).
26. 05. 2010 | 14:34

želfka napsal(a):

moby dick:

A oni to vyřešili? Západ mi v prostředí pro život nepřipadá nijak napřed. Dál jsou snad jen v pýše na své činy.
26. 05. 2010 | 14:36

moby dick napsal(a):

"Západ mi v prostředí pro život nepřipadá nijak napřed. Dál jsou snad jen v pýše na své činy."... jestli není problém v tom, že jsme nejchytřejší národ na světě :) omlouvám se, ale to fakt nejde
26. 05. 2010 | 14:47

ondroun napsal(a):

recyklací jaderného odpadu argumentuje každý. já jsem upozorňoval na to, že je v tom skrytý dluh, který dnes nikdo neumí odhadnout. to kdekdo přehlíží (stejně tak to, že se tu zaměstnávají tajné služby, armáda, je tu závislost na dodávkách paliva..); nejde mi o žádné démonizování jaderné energie, ale spousta lidí si myslí, že je to tak nějak všechno zdarma.

k té ropě: kolik elektřiny dnes u nás vyrábíme z ropy nebo plynu? a v kolika aplikacích běžících dnes na spalovací motory, je možné okamžitě přejít na elektřinu, aby tu mohla jaderná energie něco vyřešit?
jinak u nás je jak známo spíše stát regulován ČEZem než naopak a zlepšení nějak na obzoru opravdu nevidím....
26. 05. 2010 | 14:49

Veronika Vendlov napsal(a):

Byla bych moc ráda, kdyby se Zelení do Parlamentu probojovali, ačkoliv jim svým vlastním hlasem nepomůžu.
26. 05. 2010 | 15:04

Fanfán tulipán napsal(a):

veronika: tak jim pomož... na 5% je třeba cca 270 tis. a to bude zatraceně těžké...
26. 05. 2010 | 15:27

jj napsal(a):

pro ondrouna: nemyslím si, že se jedná o skrytý dluh. Temelín a Dukovany mají vyprodukovat (dohromady) 3-4-6 tisíc tun j. odpadu (našel jsem různá data). To podle mého odhadu není moc, zvlášť když uvážíme, že to je dost hustá látka (nevím, v jaké formě se skladuje). Jaderný odpad se dá přepracovat , jenom je to "zatím" dražší, než si koupit uran čerstvý.
S argumentem "stát regulován ČEZem" souhlasím, ale s JE to souvisí jen okrajově.
kolik elektřiny vyrábíme z ropy nebo plynu - to jsem nenašel, zdá se , že velmi málo. z mého pohledu jsou jaderné elektrárny preferovaná alternativa k uhelným.
26. 05. 2010 | 15:33

s... napsal(a):

K zeleným mám mnoho výhrad, ale dnes je vynechám. Napíšu jeden z důvodů proč je budu volit:
Energetickou politiku a budoucnost ekonomiky odvíjejí od ENERGETICKÝCH ÚSPOR a inovací. To je pro budoucnost ČR, země bez energetických zdrojů, naprosto zásadní!
To si v jiných stranách neuvědomují, a proto je důležité mít zelené ve sněmovně s dostatečným počtem mandátů.
Ještě bych uvedl nízkou míru zkorumpovanosti, což s energetikou u nás dost souvisí...
26. 05. 2010 | 15:34

ondroun napsal(a):

jj:
no pokud by se jasně stanovilo, že ČEZ zavře hnědouhelné elektrárny odpovídající výkonu nových bloků Temelína, a hlasovalo se o tom v referendu, já bych byl spíš pro. jenže to je vzdálené dnešní realitě. zatím jsem od "odpovědných" osob slyšel jen vyjádření v duchu "vyvezem to, nemůžem na tom prodělat".
26. 05. 2010 | 15:46

Matěj napsal(a):

Je spoustu dílčích věcí v programu SZ, na které nemám jasný názor, a pár, se kterými nesouhlasím. Ale to nic nemění na tom, že je to nejslušnější strana, alespoň z mého pohledu. Diskusi pod článkem jsem ani nečetl. Je jistě plná jak chvály, tak kritiky, ať už nesmyslné nebo střízlivé.
Zelení, fandím Vám, dám Vám hlas a přeji pevné nervy při vypořádávání se s hysterií lidí, jako je pan Jakl, rozum do hrsti při vyrovnávání se s konstruktivní kritikou, a co nejmíň kosmetických vad, které Vám pro letošní volby odehnaly pěkných pár voličů.
26. 05. 2010 | 16:19

hoven napsal(a):

františek,
ne, rasista nejsem. jsem proti migraci a usazování muslimů u nás. tim konkretně nemyslim autora. ten mi nevadí.
26. 05. 2010 | 16:23

Charlie napsal(a):

pane Šádí,

Zelení se aktivně zůčastnili na Julínkovsko-Šnajdrovské demontáži českého solidárního zdravotnictví.

Jen tahle jediná věc mě stačí, abych lidem a stranám na tomto superpodrazu zůčastněným, již nikdy já, a snad ani mí známí, hlas nedali.
26. 05. 2010 | 16:54

Karel napsal(a):

Souhlasím s Michalem Mackem, v mým okolí chce zelený volit taky každý druhý. Volby jsou ale průsečíkem celé společnosti a člověk se přeci jen vždycky pohybuje hlavně mezi těmi "svými". Jinak držím palce.
26. 05. 2010 | 17:30

Zacheus napsal(a):

" Příliš mladý!“ křičel ješita z Hradu." - píše pan Šádí Shanaáh o českém prezidentovi.

Tak za prvé. Jmenování pana Lišky prezidentem České republiky proběhlo naprosto standardním způsobem. Jestliže autor blogu po vzoru pana Bursíka či bývalého anarchisty a "sexuálního revolucionáře" Cohn - Bendita ( oba jsou ze strany Zelených) považuje za nutné se přidrzle vyjádřit o hlavě našeho státu, tak se ptám, jestli by totéž napsal například o egyptském prezidentu Mubarakovi nebo palestinském prezidentu Abbásovi.

A za druhé, podle mého názoru strana zelených už " předvedla "svoje kvality a nedomnívám se,že by měla nějaký pozitivní přínos jak pro ekonomiku tohoto státu, a tím méně pro duchovní rozvoj naší české společnosti.
26. 05. 2010 | 19:19

Targus napsal(a):

To Šádí Shanaáh:

"Občas jen utrousím: je mi to moc líto, nic jsme nerozkradli, žádné skandály,..."

Vy trpíte těžkou sklerozou, anebo všechny okolo považujete za těžké dementy?
26. 05. 2010 | 19:54

Burbank napsal(a):

Pepa Řepa:
Zelená je mimo jiné barva islámu.
Rudá je mimo jiné barva řepy.
Asi takovou relevanci má váš příspěvek.
26. 05. 2010 | 20:31

Tencokida Hnuj napsal(a):

Jestli VV budou v průzkumech před volbami na tom tak, jak si zatím stojí, já dám hlas zeleným.

Zelení by měli dostat ještě jednu šanci.

A měli by ji ale proměnit v hlasováních o tom či onom. Bez nezbytnosti být u toho či onoho obročí.
26. 05. 2010 | 21:16

Pepa Řepa napsal(a):

To Burbank
opět mimo.
U nás je řepa bílá. Ta rudá je u Vás-dáva se do boršče.

http://cs.wikipedia.org/wik...á_řepa

Jak Vy to děláte?
Všechno mimo terč. Asi jste pojedl příliš boršče.
26. 05. 2010 | 22:41

Pepa Řepa napsal(a):

26. 05. 2010 | 22:43

Pepa Řepa napsal(a):

Nějak to nefunguje, nacvakejte si to sám.
26. 05. 2010 | 22:45

Tencokida Hnuj napsal(a):

ad Řepa von Prágl

Signifikantní. Něco nefunguje - zacvakejte
si to sám.

Tedy, když na to máte.

Proč to nefunguje ? A co s tím ?

Hmm. Toť úvaha hodná šlechtice z Práglu.
26. 05. 2010 | 22:52

Pepa Řepa napsal(a):

Hnojař
Prágl?
Hmmm. Opět mimo.
Deset let jsem vyplavenina, Někdo musí uvolnit genium od hnoje místo.
26. 05. 2010 | 22:58

Zbyněk Matyáš napsal(a):

ondroun:
"za dvacet let tu reálně můžeme mít naprosto čistý a bezpečný zdroj energie z jaderné fúze " Typicky zelené blouznění.
26. 05. 2010 | 23:08

Burbank napsal(a):

A víte, že jsem dneska boršč měl? To je náhodička.
Jak to myslíte, "u vás"? Já měl řepu mockrát v Praze, a tehdy, i dneska v tom boršči, byla rudá.
Já samozřejmě nenaznačuji nic o vaší politické orientaci, jen se snažím dokázat zcestnost vaší argumentace.
26. 05. 2010 | 23:09

Burbank napsal(a):

Jo, a k tomu "Práglu": proč se tomu bráníte, vždyť jste původně z Malešic!
26. 05. 2010 | 23:10

ondroun napsal(a):

Zbyněk Matyáš:

Focus Fusion Society (něco zeleného blouznění ale taky konání v podání hodně uznávaných fyziků)
http://www.focusfusion.org/

na dalším podobném projektu pracují např. v Google Labs. a tyto směry výzkumu mají dnes mnohem větší spád než oficiální tokamak..
27. 05. 2010 | 00:44

Pepa Řepa napsal(a):

To Burbank
Opět mimo. Jsem beduin z kmeme Banú Botič. Mám slavné rodáci. Třeba jistý transvestita Botiččelo byl primaverou v Itálii.

Vršovice, Dejvice, Kobylisy, Hřebenka, Malešice. Seznam štací mimo ČR by byl mnohen delší
Nebráním se ničemu,slušnej člověk-a to já rozhodně nejsem- může poznat všechno.

Řeči o Práglu vede obvykle zakomplexovanej zouhalec.
S pozdravem.
Hrrrr na Pražáci.
27. 05. 2010 | 06:06

Ondřej napsal(a):

Ahoj Šádí, super blog, napsals to stylem, kterej dokazuje, že to jde od srdce a že to není jen prázdná předvolební nalejvárna, jak tady někdo utrousil.
27. 05. 2010 | 08:03

Pepa Řepa napsal(a):

Jako Lucinka Bílá. Naruby.
Taknějak od srdíčka.

Kdepak, to nemůže bejt nalejvárna ani náhodou.
Když to jde od srdíčka.
27. 05. 2010 | 08:25

napsal(a):

27. 05. 2010 | 08:45

Michal Macek napsal(a):

Pepa Repa:

je tak tezke uverit ze nekdo muze naspat neco uprimne tak jak to citi?a je tak tezke uverit ze Liska muze byt pohodovej clovek a sef kterej dokaze pochvalit a nedela ze sezral salamounovo hovno?ja panu Shanaahovi verim....
27. 05. 2010 | 09:17

Mortan napsal(a):

Stranu Zelenych bych nevolil ani nahodou. Hlavni duvod je, ze se pravdepodobne nedostanou do snemovny, tim padem tedy muj hlas nahraje levici, z cehoz mi beha mraz po zadech. Dale nalejvani repky do paliv, postoj k jadru, slunecni energie drsne dotovana z kapes odberatelu, tyhle temata mi celkem vytaci. I kdyz Lisku jako osobnost mam rad, mel by zkusit jinou stranu.
27. 05. 2010 | 10:40

Michal Macek napsal(a):

Mortan:

chybna uvaha - SZ je prave na te hranici 5% - takze kazdy hlas tady fakt muze pomoct.ale kdyz si kazdy rekne jako vy ze to nema cenu ze se tam nedostane tak se tam fakt nedostane.tak seberte trochu odvahu!
27. 05. 2010 | 10:44

Amigo napsal(a):

Není jiné volby - ZELENÍ přináší nové výzvy, nová témata a pomáhají ve zrání celé společnosti. A Ondřej Liška působí velice dobře, nekonfliktně a při tom jde za cílem. KOnečně v politice někdo, u koho mi nestoupá tlak strmě vzhůru. DÍKY A DRŽÍM MOC VŠECHNY PALCE.
27. 05. 2010 | 11:28

Pepa Řepa napsal(a):

Věřte, Macku, věřte.
Jak říkáte, naspat, třeba i do foroty.

S volbami to přece nemá nic společného. To tak vytrysklo panu Šánovi spontánně od srdíčka.
Volby-nevolby.
27. 05. 2010 | 11:38

Michal Macek napsal(a):

Pepa Repa:

ale jasne ze to s volbami souvisi - tak je asi prirozene ze chce aby jeho favoriti uspeli.s tou uprimnosti sem to myslel tak,ze verim tomu ze to napsal sam od sebe a ze sveho presvedceni a ze mu to nikdo neprikazoval atd...
27. 05. 2010 | 11:46

siven napsal(a):

Zkusím to až definitivně zmizí naděje, že by se Martin Bursík vrátil (momentálně je stále v pozadí a je to vidět natolik, že vám to ubírá procenta). Až Liška skončí na postu předsedy.

Až si Zelení projdou pouští.

Až budete zvolen předsedou nebo místopředsedou.
27. 05. 2010 | 12:26

Pepa Řepa napsal(a):

To Macek
možná by zeleným prospělo, kdyby propadli a zbavili se bursíkovců a kocábovitých.
A věnovali se tématům na lokální úrovni. Aby někdo nevymlátil les na stavební parcely a tak.
Zatím po nich zůstanou zadřené motory, větrníky a fotovoltaika.
27. 05. 2010 | 13:33

Midori napsal(a):

Zeleným neuškodí sezóna či několik sezón po sobě na trestné lavici.
Kdyby snad nevěděli za co, tak by se jim trestný čas měl prodloužit.
Jinak se ptám: to co prezentoval Bursík a spol. byli skutečně Zelení ?
27. 05. 2010 | 15:24

Skogen napsal(a):

Napsal jste článek, který je nad bilboardy a vzrušené předvolební debaty. Působivý. Věřím vám a svým způsobem věřím i Liškovi.

Jednou možná, napsal jsem přímo pod Liškou. Je příliš brzy poté, kdy Zelení udělali veletoč, ve kterém se stali nečitelnými. Jestli je typ Olgy Zubové problémem? Věříte na loyalitu až za hrob? SZ za Buríka vsadila na konglomerát ideálů a opatření, který držel pohromadě jen pod trvalou hrozbou rozpadu vlády, blamáže z evropského předsednictví, rozštěpení strany.. Nebudu konkrétní někdejší vládní poslance jmenovat, ale jsou tři čtyři, kterým jsem vděčný za to, že skupina Hroboň - Macháček - Zámečník prostřednictvím ODS neprosadili zdravotnickou reformu, která by zcela zásadně - a já jsem přesvědčen, že velmi negativně - ovlivnila zdravotnictví v České republice. Za pohledných celkových pár set miliard obratu ročně v privátních pojišťovnách (mimochodem se s tímtéž v bledě modrém vrací TOP09).

Takže, ať už SZ měla jakoukoliv roli ve vládě, rozpadla se právě včas... Není třeba litovat. Až se vyjasní vnitřní motivace a poněkud se ustálí názorové proudy, může být SZ, obohacena zkušeností z velké politiky, vrátit zpět do Sněmovny v důvěryhodnější podobě.
27. 05. 2010 | 16:39

Skogen napsal(a):

Omlouvám se za stylistické prohřešky, chtělo by to víc klidu ;)
27. 05. 2010 | 16:41

mia napsal(a):

jj,taky jdu do toho...a kolem mě všichni taky, ty průzkumy mě nechávají chladnou ;-)Snad se přes tu magickou hranici dostanou.Ale neagituju.A´t si každý volí podle nejlepšího uvážení. Takže tak.
27. 05. 2010 | 21:48

Zbyněk Matyáš napsal(a):

ondroun:
Opravdu jste přesvědčen, že za dvacet let to bude možno komerčně využít??!
27. 05. 2010 | 21:56

jj napsal(a):

Pro ondrouna:
"no pokud by se jasně stanovilo, že ČEZ zavře hnědouhelné elektrárny odpovídající výkonu nových bloků Temelína, a hlasovalo se o tom v referendu, já bych byl spíš pro. jenže to je vzdálené dnešní realitě. zatím jsem od "odpovědných" osob slyšel jen vyjádření v duchu "vyvezem to, nemůžem na tom prodělat". "
1. hlasovat se o tom nedá, je to soukromá firma. 2. technicky je to patrně blbost, kvůli pohotovému výkonu. 3. nevidím důvod, proč bychom energii z JE nevyváželi, když nám to zaplatí. Mně osobně vadí především tepelné elektrárny, řeči o JE pokládám převážně za humbuk ze strany lidí, jejichž odborné znalosti končí u vypínače.
27. 05. 2010 | 21:56

Wroclav napsal(a):

Váš blog mám rád a vašich názorů, článků, rozhovorů si vážím. O vašem napojení na Zelené jsem netušil. Jsem rád, že máme stejné volební preference.
28. 05. 2010 | 14:54

Robqec94 napsal(a):

<p>In the 1962 classic, Audrey Hepburn coos over Tiffany's 5th Avenue flagship store, "Nothing very bad could happen to you there . While project approval is still being hotly contested, Tiffany is steering clear . Sitting in his sun-soaked office at Tiffany & Co . They become difficult to read and detract <a href=http://www.tiffanysjewellerycanada.com>tiffany jewellery</a> from the experience . The Tiffany silver bracelets that are too small may be uncomfortable for the wearer . Many of the stunning Tiffany necklaces as well as hooks are also available because <a href=http://www.tiffanysjewellerycanada.com>tiffany outlet</a> inspired pieces of jewellery . I'm a local real estate expert who specializes in San Francisco luxury real estate and <a href=http://www.tiffanysandcocanada.com>tiffany & co jewellery</a> I would love to show you around! . This year Tiffany <a href=http://www.tiffanysandcocanada.com>tiffany & co rings
</a> & Co.</p><p>Gals are the synonyms with beauty and romance . Tiffany began to shift towards directly owning and managing more stages of its manufacturing process . There are even men who <a href=http://www.tiffanysandcocanada.com>tiffany rings</a> pull off them very well . She thinks <a href=http://www.tiffanysandcocanada.com>tiffany & co</a> that nature is beauty . Like images, they break the text up and make the reading experience more enjoyable . <a href=http://www.tiffanysjewellerycanada.com>tiffany jewellery canada</a> 隆卤 . You are having a wonderful trip . Bracelets, rings, along with other jewels may also add a charm for your appearance.</p>
08. 04. 2013 | 06:23

Robxkb89 napsal(a):

<p>A Golden Designer Silk TieShane McCoubrey has come up with a colourful rendering, transforming art and craft into a distinct fashion accessory . Here are some tips that can help you buy the perfect pair of ski goggles . Attractive Sterling Silver Cufflinks Sterling silver cufflinks are just as popular today as ever and have been worn throughout history from the 16th Century . Links of London inspired silver jewelley has gained momentum among <a href=http://www.silvercufflinkswholesale.co.uk>cufflinks uk</a> large masses and is quite affordable compared to other jewelleries of its range . P
24. 04. 2013 | 03:36

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy