Kolejová prérie v centru Prahy aneb řekne-li se ORCO, poleje mne horco

06. 11. 2011 | 11:37
Přečteno 9723 krát
V souvislosti s nádražím Praha-Bubny jsem se před dvěma lety dopustila jedné z nejpošetilejších akcí ve svém životě. Sebrala jsem doma hliníkové skládací schůdky a odjela metrem na stanici Vltavská.

V Argentinské ulici v Holešovicích jsem pak v intervalu třicet až padesáti metrů vždy postavila schůdky k ohradě neprodyšně zakrývající očím chodců pohled do nádražního areálu a z nejvyššího stupně nahlížela zvědavě dovnitř. Šoféři za volanty svých aut na frekventované komunikaci po mně překvapeně pokukovali a já sama se podivovala, co mne vybudilo k tak nonkonformnímu chování na veřejném prostranství. Je to ale prosté, chtěla jsem alespoň jednou v životě, poprvé a nejspíš i naposled, zahlédnout na vlastní oči několik legendárních drážních budov, které byly v roce 2004 povýšeny na kulturní památku, ale v roce 2008 opět degradovány na bezcenné stavby, a teď odevzdaně, opuštěny a nikým nepozorovány, protože, co oči nevidí, to srdce neželí, očekávají naplnění svého osudu již zpečetěného demoličním výměrem.



Autor tohoto snímku měl lepší nadhled, než umožnily obyčejné hliníkové schůdky. Pohled od Argentinské ulice k jihozápadu přes část areálu drážních budov bývalé Společnosti státní dráhy (StEG). Foto Lukáš Beran, VCPD, 2010

Nádraží Praha-Bubny vzniklo jako dvojnádraží Buštěhradské dráhy na trati od Kladna a Společnosti státní dráhy od Kralup po roce 1868. Obě trasy jsou stále v provozu, při jižním konci nádraží se spojují, aby ruku v ruce překonaly Vltavu po Negrelliho viaduktu, a pak obloukem téměř triumfálním šťastně dosáhly svého cíle na Masarykově nádraží. Řady odstavných kolejí, skladové haly, celnici, remízy, rozlehlé železniční dílny, kde se skoro sto třicet let opravovaly železniční vagóny, ani další provozní plochy a budovy na bubenském nádraží již ale České dráhy ani Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nepotřebují a tudíž nevyužívají. Vznikla tak pustá kolejová prérie, přes kterou se několikrát za hodinu přežene stádo žlutozelených vozů Regionova a další železní oři. Kdo si chce prožít pocity marnosti z neúprosně plynoucího času či vychutnat melancholii zanikajícího světa, nechť si v Bubnech z vlaku vystoupí.



Tento článek byl napsán pro deník Lidové noviny, kde vyšel dne 27. října 2011, názorně ilustrován neopakovatelným panoramatickým snímkem fotografa Pepy Středy z roku 2006.

Zástavba plochy bubenského nádraží byla přítomna na rýsovacích prknech pražských urbanistů v rámci plánování rozvoje města už před polovinou 20. století, jak se zachováním železnice, tak bez ní. V druhém případě by Negrelliho viadukt nahradil nový automobilový most. Naštěstí se otcové socialistického města do utilitární sídlištní zástavby území nikdy nepustili, namísto toho si občas pohrávali s vidinou jeho monofunkčního využití, např. jako vysokoškolského kampusu, veletržního areálu, diplomatické čtvrti či sportoviště. Naposledy bylo území bubenského nádraží ve hře v souvislosti s plánovanou olympiádou v Praze prosazovanou primátorem Pavlem Bémem, kdy právě sem byla ve fantasmagorických vizích umístěna olympijská vesnice, která by následně z důvodu šetrnosti mohla sloužit jako vysokoškolské koleje. Čáru přes rozpočet však způsobila městským představám o pohotové územní rezervě Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), vlastník pozemků, když v roce 2006 prodala ve výběrovém řízení plochy nádraží Praha-Bubny (25 ha) developerské společnosti ORCO za 1,1 miliardy Kč. Prodej byl podle informací v médiích vynucený potřebou splátky dluhů, které SŽDC převzala po oddělení od Českých drah.



Stačí se podívat na plán Prahy, aby bylo zřejmé, o jak cenné a obrovské území se jedná.

V roce 2006 ještě pro developery trvaly zlaté časy! Krize dosud nebyla na obzoru a získat tak prestižní území v Praze se podobalo velkému vítězství. Několik téměř futuristických urbanistických studií potulujících se dnes bezprizorně po internetu (návrhy ateliérů Asymptote Architekture nebo Cigler Marani) svědčí o tom, že ORCO mělo s územím plány velmi smělé, nerespektující žádné doporučené výškové limity či jiná omezení. Než hospodářská krize propukla naplno, stihl developer ještě dosáhnout zrušení památkové ochrany drážních budov (po pouhých čtyřech letech od prohlášení!) a v roce 2009 na ně získal dokonce demoliční výměr. Krize všechny plány ale zabrzdila. Sama developerská společnost ORCO bojovala tvrdě o přežití a za ohradou nádraží, kolem níž jsem v té době běhala s hliníkovými schůdky (viz výše), rozverně bujel plevel, zatímco na odstavných kolejích kvetla rez.

Jaká je situace nyní? Investor se otřepal z nejhoršího a na veřejnosti již prezentuje své odhodlané předsevzetí v bubenském projektu pokračovat. Opustil však předchozí náročnou vizi futuristického města a nyní se přiklání k střídmějšímu urbanistickému s objemovému řešení ateliéru FNA Ing. arch. Františka Novotného. Zastavět celé území ve vlastní režii a na vlastní účet je pro něj ovšem nezvládnutelné, proto hledá partnery – stavebníky - mezi nadnárodními korporacemi a subjekty z oblasti vysokého školství či státní správy. Realizace má započít, jak jinak, nákupním centrem v jihovýchodním rohu areálu při ulici Za Viaduktem. Pro tento účel poskytlo ORCO pozemek (3,7 ha) do společného projektu s developerskou společností Unibail-Rodamco, která se na komerční stavby tohoto typu specializuje.



Pohled k areálu železničních dílen od Argentinské ulice. Foto Lukáš Beran, VCPD, 2010

Aby nevypadal tento článek jako oslava hrdinného developera, který jako Fénix vstal z popela, což opravdu nemám v úmyslu, musím se konečně vrátit k tomu, čím tento text začínal a kvůli čemu jej píšu. Období hospodářské krize, které zpozdilo zahájení projektu, též vrátilo milovníkům industriální architektury naději, že dříve než dojde k demolicím skandálně „odpamátkovaných“ památek, společnost vyspěje natolik, že budoucí developer je bude naopak sám hýčkat jako výraz identity místa, jeho paměti či ozvláštnění a dá si práci pro ně nalézt využití. Nestalo se tak, developer chce stavět kompletně na zeleném drnu. Jedna ze dvou historických výtopen z doby po roce 1870 při ulici Za Viaduktem již byla nedávno zbořena.



Bližší pohled na rastr fasády železničních dílen od východu. Foto Lukáš Beran, VCPD, 2010

Nejunikátnější stavbou areálu je ovšem přízemní budova železničních dílen rovněž z doby po roce 1870 v severovýchodní části území. Její architektura je účelová, zdobená cihlovým dekorem, typická pro stavby svého druhu. Vnitřní prostor budovy je rozdělen do devíti lodí nesených 136 litinovými sloupy a, i když její celkové rozměry jsou úctyhodné (65x160 m), při dobré vůli by mohla i v částečně redukovaném stavu vtisknout projektovanému rezidenčnímu komplexu, který bude jinak zaměnitelný s kterýmkoli jiným developerským projektem v globalizované Evropě, individuální a neopakovatelnou tvář.

Kéž bychom i v naší zemi dokázali s budovami tohoto typu zacházet jako s hodnotou, podobně jako investoři ve Velké Británii, Švýcarsku, Německu nebo i Polsku. Právě z evropského úhlu pohledu bude demolice železničních dílen na bubenském nádraží i přes neexistenci památkového statutu morálně a kulturně neobhajitelná.

Podrobněji o hodnotě a historii budov bubenského nádraží na webu Výzkumného centra průmyslového dědictví (VCPD).

Článek byl napsán pro deník Lidové noviny.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy