Z přehršle titulků, tweetů a prohlášení není snadné pochopit, k jakému rozhodnutí se země EU ve věci „konce spalovacích motorů“ v posledních hodinách dobraly.
A tak se pokusím poskytnout svůj pohled na věc, který vychází zejména ze zahraničních médií a přímé komunikace Komise.
Diskuse o Parlamentním návrhu na zvýšení efektivity budov se u nás svezla k typické české "bramboračce". A velmi silnými výrazy se nešetří. Takže, jen pro vyjasnění:
Nejprve dvě banky v USA a nyní je zataženo nad velkou bankou z „bankovního“ Švýcarska. Dnes je příliš brzy na to hodnotit, zda hrozí start něčeho, co má potenciál destabilizovat ekonomiku. Nicméně není od věci si uvědomit, že nejméně 3 rizikové faktory přítomny, dle mého soudu, jsou:
Pokud by bylo v Evropě prodáno 1 milion nových aut na e-palivo za rok (zhruba každé desáté auto), v horizontu 15 let bychom navíc potřebovali přes 3 200 TWh čisté elektřiny. V průměru to odpovídá roční výrobě 13 jaderných elektráren velikosti JE Temelín.
V rozhovoru s ministrem dopravy v HN (7.2.) padla mimo jiné (a i to jiné stojí za přečtení) otázka na KlimaTicket, kterým se některé země snaží přilákat více lidí cestujících auty na hromadnou dopravu. Což je mimochodem pro klima mnohem důležitější než přechod ze spalovacích aut na elektromobily.