Amerika se rozpadla. Čeká na kouzelníka

09. 10. 2007 | 18:11
Přečteno 16854 krát
Podruhé v řadě za sebou půjdou Američané napřesrok k volbám, které primárně rozhodnou otázky související se zahraniční politikou. Z řady průzkumů vyplývá, že válka v Iráku a boj s terorismem obecně budou tím, podle čeho se bude nejvíc Američanů rozhodovat.

Situace oproti roku 2004 je přesto dost odlišná.

Jakkoli už tehdy byla Amerika v názoru na iráckou válku a celkové směřování zahraniční politiky značně rozdělena, prezidentu Bushovi se stále ještě dařilo uchovat většinovou podporu pro svou vizi boje s teroristy a pokračování iráckého tažení.

To už v současnosti neplatí, a co hůř, Američané se nejsou schopni shodnout ani na obecných principech, jimiž by se měla jejich politika vůči okolnímu světu řídit.

Jak letos na jaře zjistil Pewův výzkumný ústav, s konstatováním, že nejlepší způsob, jak zajistit mír, je spolehnout se na vojenskou sílu, souhlasí 70 procent republikánských voličů, ale jen čtyřicet procent těch, kteří podporují demokraty.

Podobně dramatický rozdíl vzniká i při otázce, zda by se Spojené státy měly pokoušet o vyvážení demokracie. Zatímco skoro dvě třetiny republikánů s tím souhlasí, mezi demokraty je to přibližně jen třetina.

Charles Kupchan a Peter Trubowitz v nedávné stati v prestižním časopise Foreign Affairs napsali, že dvě hlavní americké strany se na tom, co si počít ve světě, shodují vůbec nejméně od druhé světové války.

Zatímco republikáni plédují za jednostranný postup a použití síly, bude-li to třeba, demokraté se chtějí spolehnout na diplomacii a spolupráci s partnery v rámci mezinárodních organizací. Oba autoři jdou při popisu rozporů tak daleko, že demokraty a republikány označují za obyvatele dvou různých planet.

Studie ve Foreing Affairs upozorňuje, že takový „rozpad“ země a její politické reprezentace není z historického pohledu ničím novým a v krátkodobé perspektivě začal už za Clintonovy administrativy.

Především však zdůrazňuje, že pokud se nepodaří najít alespoň elementární shodu a uvést zahraničně politické ambice země do souladu s tím, co jsou ochotni podpořit její obyvatelé, bude to mít vážné důsledky pro postavení USA ve světě.

Autoři uvádějí jako odstrašující příklad počátek 20. století, kdy Spojené státy svou vnitřní krizi vyřešily uzavřením se před světem do sebe. Podobný vývoj hrozí i nyní, což dokládají průzkumem veřejného mínění, podle nějž se většina Američanů přimlouvá za to, aby si země hleděla jen svých vlastních starostí.

Jestli se má novému prezidentovi, ať už to bude republikán, či demokrat, podařit nalézt nový zahraničně politický konsensus, bude stát před úkolem blížícím se co do komplikovanosti řešení kvadratury kruhu.

Jeho či její politika bude muset být dostatečně sebevědomá a průrazná, aby uspokojila republikánské „jestřáby“, zároveň však jen do té míry, aby neodpuzovala demokratické „holubice“. A naopak: chlácholivé promlouvání k partnerům v zahraničí natolik hlasité, aby se zalíbilo demokratům, nevyděsilo však k smrti republikány.

Pohled na dvě desítky uchazečů o Bílý dům z obou stran je v tomto ohledu zatím spíš kormutlivý. Předvolební kampaň je před primárními volbami ve fázi, kdy je potřeba se podbízet spolustraníkům.

Ti, kteří mají v tuto chvíli největší naději nominaci své strany uzmout, přesto při pozorném poslechu dávají najevo, že si jsou delikátního úkolu, před nějž mohou být v lednu 2009 jako prezidenti postaveni, vědomi.

Demokratka Hillary Clintonová při nedávné předvolební debatě odmítla slíbit, že do konce svého prvního funkčního období v roce 2013 stáhne všechny americké vojáky z Iráku. Když byla v jiné dotázána, jak by zareagovala na případné opakování 11. září, nezaváhala a slíbila důraznou vojenskou odplatu. To vše navzdory tomu, že pro Bushovu politiku používá běžně výrazy jako tragédie či katastrofa.

Republikán Rudy Giuliani se sice nezdráhá označovat demokraty za slabochy neschopné Ameriku ochránit a ve vztahu k Íránu řinčí zbraněmi, pokud jde ale o celkovou strategii války s teroristy, dává zatím spíš mezi řádky najevo, že méně může být více. A že místo další vojenské akce je třeba se soustředit na podporu občanské společnosti v muslimských zemích.

Utkají-li se nakonec příští rok skutečně Clintonová s Giulianim, mohlo by jít - co se zahraniční politiky týče - opět o souboj o pověstný střed, nikoli pravé či levé extrémy.

Není pochyb, že velká část Ameriky a ještě větší část světa by si oddechly.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

richard napsal(a):

Další antiami pisálek
09. 10. 2007 | 18:50

m&m napsal(a):

richard: Jistě. Polovina občanů USA jsou antiami... :-)
09. 10. 2007 | 20:42

Martin napsal(a):

Ještě že ta Amerika existuje,jinak byste si musel nějakou vymyslet, abyste měl o čem psát.
09. 10. 2007 | 20:42

muhehe napsal(a):

Martin: no to prispevek jak Brno... jeste, jinak, kdyby, aby.
09. 10. 2007 | 22:08

Tupelo napsal(a):

Autor ve svem profilu uvadi, ze se na tomto blogu bude venovat prezidentskym volbam v USA pristi rok, stejne jako se venoval v HN tem minulym. Myslim ze jde o zajimave cteni, za ktere patri autorovi dik.
09. 10. 2007 | 22:24

Clair napsal(a):

Je velmi dobre, ze se nasel nekdo, kdo je schopen objektivne popsat soucasnou predvolebni situaci v US. Shledla jsem prave dulezite republikanske debaty vsech jednotlivych kandidatu a mohu s klidem konstatovat, ze to je naprosto pokracovani v te same politice, ktere jsou vsichni doslova nasyceni. Americti jestrabi maji definitivne odzvoneno. Je proto velmi zarazejici, ze Rudy Giuliani navazuje na tu samou strategii a ideologii, jako by zil v nejake bubline izolovan a vubec nesledoval deni kolem sebe. Nikdo krome Ron Paula nebyl schopen prijit s nicim, co uz tady nebylo. Mnoho lidi bude velmi zklamano, nebot ta dnesni debata byla pouze potvrzenim, ze krome R.Paula vsichni zastavali nazor, ze soucasny president ma jejich podporu v pripadnem napadeni Iranu dokonce bez souhlasu kongresu. Nepovazovali to naprosto za dulezite a souhlasi s pouzitim vsech prostredku, vcetne atomovych zbrani.
Sice do dnesniho dne soucasna administrativa neprisla z zadnymi overitelnymi dukazy, kterymi by alespon pred svetem mohla argumentovat a mela padny duvod k valce. O rade bezpecnosti OSN a jakehosi schvaleni, nebo predlozeni dukazu se ani nikdo neodvazil zeptat. Zrejme po te posledni presentaci, kterou udelal C. Powell na zaklade "bullet proof" dukazu o ZHN, pripada to ted jako zbytecna ztrata casu. Sen. McCain dokonce naznacil, ze ta doba se prakticky blizi nesmirne rychle, jako kdyby to uz bylo prakticky v pohybu a melo to zacit zitra.
Usmevne byly odpovedi R. Giulianiho, ktery dokonce navrhoval, aby Amerika vylepsila svuj zdravotnicky system a zacala ho vyvazet, stejne tak energetiku. Zrejme zije na jine planete, nez zbytek Americanu. Neustale napadal Hillary i kdyz sam s nicim originalnim neprisel, zrejme si uz namaloval, ze ma primarky na dosah a bude to prave on kdo se dostane se do debaty s Hillary Clintonovou.
Osobne se domnivam, ze jediny clovek, podle p. Tomaska doslova kouzelnik, ktery ma zajem a chce Ameriku sjednotit je v soucasne dobe Barack Obama.
Je ovsem jeste nekolik mesicu do zbyvajicich primarek a i kdyz v soucasne dobe media venuji hodne pozornosti Hillary C., hlavne podpora zen, kterou doposud mela , prece jenom byt 1. presidentkou US je obrovska udalost a je uz take na case, velke procento prehodnocuje a prechazi na stranu Obamy. Je nesmirne tezke vedet kvuli jejimu vecnemu politizovani, jestli je opravdu pro odsun vojska z Iraku, i kdyz pro valku hlasovala, kdyz na druhe strane opet tvrdi, ze v Iraku je treba zustavat a odchazet pomalu, mozna behem 10ti let.
10. 10. 2007 | 01:42

Ládik napsal(a):

Před ´89 jsme znali i křestní jména sovětských představitelů a jejich procenta ve volbách. Dnes jsme u druhého mantinelu? Předtím to psali soudruzi, jak se říká těm dnešním chytrákům?
Normální je starat se o sebe, ale tak, aby ti druzí o tom nevěděli.
10. 10. 2007 | 04:45

David napsal(a):

to jsou pindy, kterych je kazde predvolebni klani na tuny... Amerika byla vzdycky rozdelena a vzdycky cekala na "kouzelnika" taky proto jsou v zasade jen dve strany s priblizne rovnomernou popularitou
10. 10. 2007 | 05:45

Tupelo napsal(a):

@Clair: diky za komentar, sledoval jsem Vasi debatu pod blogem p. Horejsiho s p. VK-Can a musim s vami obema souhlasit. Myslim ze v sazce je opravdu hodne a nervozita z blizicich se voleb v USA bude stoupat a muze se projevit ve velmi neuvazenych akcich (snad se tech voleb dockame). Pred par mesici jsem narazil na zajimavy clanek o lidech v pozadi americke politiky (jde o vesmes znama jmena) - http://publica.cz/index.php... . Je to spise jen pro zajimavost, zatim stale jeste doufam, ze americka politika se spis formuje volebnim programem viteze voleb.
10. 10. 2007 | 07:59

Majka napsal(a):

Chci jen říci Clair, aby si při podivování se čemukoli, včetně Gulianiho, i přesto, že je dobře informovaná, položila jedinou otázku: Kdo platí volby, toho píseň zpívej a podivování se je konec.Oni ti kandidáti nemají zase až tolik prostoru,obsah kampaně určuje ten, kdo ji platí.
10. 10. 2007 | 08:34

Al Jouda napsal(a):

Doufám, že prezidentkou se stane paní Hillary Clintonová a že bude mít tytéž vlastnosti jako Železná Lady ve Velké Británii.To by postavilo Ameriku na nohy.
10. 10. 2007 | 09:22

toulavej napsal(a):

Hillary zastupuje Demokraty, to je něco jako naše socdem, Železná Lady byla z Konzervativní strany, to je něco jako naše ODS. Stejně jako socdem má málo společného s ODS, tak ani Hillary nemá mnoho společného s Železnou Lady, tedy ani její vlastnosti.
10. 10. 2007 | 10:04

Al Jouda napsal(a):

Toulavýmu : Dík za informaci, ale co není, může být., že?
10. 10. 2007 | 10:11

Clair for Tupelo a Majka napsal(a):

Zdravim Vas oba,
pro pan Tupelo: dekuji predevsim za Vas odkaz, musim se na to podivat. Ze zacina prituzovat na kandidatskem poli je evidentni, nervozita stoupa uz ted a co pisete o neuvazenych akcich, tak tady je zrejme treba se modlit, protoze tento "Mad House" je schopny vseho. Kdyby opravdu napadli v nejblizsich dnech Iran, je tady vynikajici sance dokonce volby oddalit, coz muze republikanum slouzit velmi dobre. Mezitim je treba neustale sirit strach, aby se lide bali a hlasovali pro republikany.

pro Majku: vim na co narazite a zatim to tak fungovalo. Lobbyisticke spolky maji nase kandidaty otocene a predem zaprodane na radu let, to se ovsem muze vsechno zmenit s prichodem Obamy, ktery zasadne odmita byt napojen na lobbyisty a navic slibuje volebni reformu, pokud bude zvolen presidentem.
10. 10. 2007 | 10:52

vanoce3000 napsal(a):

Tady je výstižná fotomontáž na téma současné politiky Bílého Domu:
http://www.miji.name/photom...
10. 10. 2007 | 13:24

morskaapanna napsal(a):

Jestli ještě několikrát BinLádin vyzve Američany k přestupu na islám, je o příštích prezidentských volbách rozhodnuto.
10. 10. 2007 | 14:06

veverka napsal(a):

Je úsměvné, jak si hned Tupelo a Clair přisedli k sobě!
Doporučoval bych Clair, prostudovat si i výlevy Demokratů (paralela s ČSSD a možná i s KSČ opravdu sedí), které skutečně bezpečnost USA a tím i naší skutečně ohrožují.
Možná, že i díky americkým jestřábům se mohou různí Tomáškové zviditelňovat na vlně antiamerikanismu zatím latinkou a ne azbukou. I když si myslím, že by jim to (Tomáškům) nevadilo.
10. 10. 2007 | 15:16

tomm napsal(a):

dobrej blábol, až se Amerika rozpadne to už Evropa dávno vyhyne na levicovou blbost..
10. 10. 2007 | 15:23

VK-Can. napsal(a):

Pro Tupelo.
Diky za tip na tu web stranku. Zajimave cteni!
10. 10. 2007 | 15:26

Tupelo napsal(a):

@Clair: tak nejak jsem to myslel, v posledni dobe, kdyz pisi o budoucich americkych volbach, pouzivam radeji kondicional. To co popsal Craig Roberts (namestek min. financi v Reaganove vlade a jak jsem se dozvedel z clanku, je tez povazovan za otce Reaganomiky) ve clanku na http://www.blisty.cz/art/35... je dost hruzostrasny scenar a stale ho povazuji spis za mene pravdepodobny, nicmene je to dalsi duvod pro cely svet bedlive sledovat deni v USA...
10. 10. 2007 | 15:33

finch napsal(a):

@Clair: vy skutecne rozumite americke politice...Obama a zadne spojeni na lobby? To je naivni predstava. Ale z demokratu bych si jej take nejvice pral, i kdyz nejradeji bych byl kdyby presidentem byl McCain.
10. 10. 2007 | 15:36

veverka napsal(a):

Tak, tak Tupelo, ještě Blisty tady chyběly!
Doufám, že opravdu někdo tahá za nitky a zabrání rozlezení ruského vlivu do celého světa.
10. 10. 2007 | 15:38

Tupelo napsal(a):

@VK-Can.: zdravim Vas a dekuji i Vam, stejne jako Clair, za pekne prispevky zpoza oceanu. Ten clanek je hodne zajimavy, bohuzel nikde jinde jsem tu zpravu nevidel, natoz nejakou jeji analyzu. O tom ze Bush je jen spicka ledovce se diskutuje jiz delsi dobu, tato zprava alespon zkonkretizovala nektera jmena.

Preji vsem hezky den
10. 10. 2007 | 15:39

Clair for veverka a tomm napsal(a):

Zdravim Vas pane veverka.
Nevsimla jsem si, ze vedle me sedi pan Tupelo, nicmene je videt, ze Vas zrejme irituje, kdyz si lide mezi sebou vymenuji nazory.
Mohu Vas ovsem ujistit, ze znam plany jak republikanu, tak demokratu. Ta doba, kdy se chodilo volit pouze podle cervene nebo modre barvy je uz bohudik davno za nami, v dnesni dobe nas zajima pouze obsah a charakter, te ci one barvy. Takze nehazejte flintu do zita, neni to jeste vsechno ztracene, lide pouze vyzaduji kvalitu. Nevim kam chodite na bludy o anti-ami, zrejme je to velmi popularni oznaceni v Cesku, kdokoliv zrovna s Vami otrocky nesouhlasi. Obavam se, ze jste naprosto mimo, Amerika se jen tak nerozpadne, jako vsechny zeme, prochazi vyvojovym stadiem a je otazka casu, kdy bude opet o.k.
10. 10. 2007 | 15:59

Clair for pan Finch napsal(a):

Zdravim Vas srdecne pane Finch,

ja vim, ze je to na dnesni dobu naprosto neskutecne, aby kdosi byl schopen fungovat bez lobbyistu. Je to prave soucasti Obamovy volebni kampane, proto ma tolik priznivcu, protoze to je jedina cesta, jak obratit Ameriku na spravnou cestu, skoncovat s korupci a vratit se k puvodnim hodnotam nasich otcu. Jestli mate zajem, najdete si jeho program na http://www.barackobama.com , muzete si to vsechno nastudovat ve Vasem volnem case. Proc byste nejradeji John McCain. Muzete to rozvest? Videla jsem ho vcera. Ostatne je to uz take starec, vcera navic hodne nedoslychal a ptal se na otazky i 3 x. Navic, jeho odpovedi byly nesmirne zkostnatele. Nepamatujete si na tu dobu kdy Amerika prozivala JFK? Americane maji radi mladeho a charismatickeho presidenta. Obama je idealista a proto se s nim hodne lidi ztotoznuje. Z republikanu by se mi libil Chuck Hagel, ale ten se kandidatury vzdal, dokonce odchazi z politiky uplne. John McCain bohuzel propadl u Americanu na cele care, kdyz vsechna ta leta vlady naseho soucasneho presidenta, obhajoval jeho jednani, strategii i politiku.
10. 10. 2007 | 16:16

Clair for pan Tupelo napsal(a):

Pane Tupelo dekuji za odkaz,ktery jsem si otevrela,zjistila jsem ovsem, ze je to ten samy co jsem cetla koncem cervna na BBC. Ze je situace velmi prekerni neni naprosto pochyb a to co clanek uvadi, o to presne tady kraci. Je skoda a doslova zarazejici, ze nekteri prispevatele se citi iritovani, kdyz napisete kousek nezredene pravdy. Okamzite podlehate skrutine, ze Vam nekdo prilepi na celo nalepku anti-ami, nebo neco jineho. Jaka nesmirna skoda! Divim se, ze nejdrive nekladou otazky sobe i jinym, a pak mohou delat zavery. Je tomu naprosto opacne. "Nejdrive strili a potom se ptaji". Preji Vam krasny den.
10. 10. 2007 | 17:45

VK-Can. napsal(a):

Pro nemammozek.
Mandrake, po dlouhe dobe jsi si nasel vhodny nick.
10. 10. 2007 | 19:44

VK-Can. napsal(a):

Pro pana Stejskala.
Vazeny pane Stejskal, pokud mate zajem udrzet slusnou uroven techto blogu, tak pozor na tohoto mentalniho trpaslika (nemammozek), ktery se omezi jen na urazeni, pomluvy, lzi a vulgarity.
Bohuzel je to mentalne znacne omezene individuum, ktere ma vsak dost fantasie na vymysleni ruznych "nicku".
Doufam, ze se Vam to podari.
10. 10. 2007 | 19:51

Tupelo napsal(a):

@Clair: bohuzel Vami popisovany jev je na ceskych diskuzich pomerne bezny, ale u Aktualne to nastesti az tak neplati. Myslim ze to vzdalene souvisi i s tim proc si americka vlada vybrala ke stavbe radaru CR a Polsko (potazmo zeme byvaleho vychodniho bloku) - proamericka propaganda se zde provozuje snazeji (zvlast s nasim vladnim TBC - Topolanek, Bursik, Cunek) nez v sebevedomejsich zemich zapadni Evropy (neni to zadny div, vzhledem k nedavne minulosti, balanc se teprve hleda). Pripadni oponenti se bud primo (v diskuzich) nebo mene primeji (i v nekterych blozich zde na aktualne) oznaci za komunisty (okoreno treba spetkou nacismu ;)) a je vymalovano. Presto, tesi me, ze pribyva jak lidi, kteri souhlasi s americkymi kroky (v tomto pripade vystavba americkeho radaru) a presto nepestuji vztah k USA bezmezne nekriticky a rovnez se neuchyluji k temto zkratkam, zrovna tak jak pribyva lidi, kteri odmitaji slepe naslouchat, v tomto pripade, PR agenturam. Deleni sveta jen na cernou a bilou odpovida vysledkum nejakeho jednobitove hradla, myslim, ze nastesti velka vetsina lidi vidi svet podstatne barevneji. Ja osobne bych si pral silne USA, ktere vsak budou budovat, ne nicit, ktere nebudou spolehat jen na silu a s ni valcovat nepratele a dokonce i pratele a pro ktere nebude problem priznat chybu - jde o projev sily, ne o slabost.

Cela problematika je samozrejme slozitejsi, ja napr. nechapu, jak je mozne ze Bush byl podruhe zvolen, kdyz bylo jasne ze on a jeho lidi lhali pred agresi do Iraku. Muze za to spatna informovanost americanu (snad zacatkem roku jsem nekde cet, ze jich prekvapive hodne veri ze Husajn mel jaderne zbrane a i to ze stal za 9.11)? Muze za to pocit strachu, ziveny medii? Nevim, mozna je to tezka otazka, kazdopadne odpoved je mozno najit spise u Vas v zamori nez zde.

Preji Vam hezky vylet (pokud jsem si vsiml spravne, budete par dni cestovat).
10. 10. 2007 | 20:20

alena-m napsal(a):

Kouzelnik urcite prijde..
10. 10. 2007 | 21:23

J. Švorčík napsal(a):

Ukazuje se, že pojem pravice-levice se pomalu stírá. U USA to už málokdo dovede určit: za prvé jsou tak daleko od nás, za druhé u obou táborů záleží na tom, kdo sežene víc peněz. Abychom nemusili chodit tak daleko, podívejme se na Slovensko, jak pan Fico dělá pravicovou politiku. K nám to dojde také.
10. 10. 2007 | 22:09

Clair for pan Tupelo napsal(a):

To pan Tupelo:
Pisete, ze urazeni, sproste nadavky a verbalni napadani na diskuzich je bezna vec. Proc? Je to z nedostatku argumentu, nebo neschopnosti argumentovat?
Proc si vybrala americka vlada ke stavbe radaru prave Vas. Tak to je otazka hodnoty za $66,000, jak tady rikame. Co myslite Vy? Nebylo to nejspis proto, ze vlada ceske republiky, nebo zastoupeni cs. republiky bylo odhadnuto experty jako servilni, ktere neklade odpor a vychazi vstric temer ve vsem, tudiz za nejake to vsimne navic, uz se posilala jenom predtistena obalka s presnym textem k podpisu. Domnivate se, ze Vas Vase vlastni vlada opet prodala? Vlastne v demokracii se obycejne tyto veci davaji lidem na vedomi, aby se vyjadrili nez vubec se uvazuje o takove rozsahle akci. Jestlize se to setka s protesty, byva zvykem, ze vlady takove projekty nechaji vysumet a stahnou.
Vite ona ta pseudo-demokracie neni jenom v Cesku, kdyby se pockalo po am. volbach pristi rok, uvidite, ze k tomu ani nedojde. Nicmene naprosto souhlasim a jsem rada, ze to tak vidite, kdyby US byly schopni priznat chybu......To se ovsem za teto administrativy nikdy nestane, arogance a neomalenost je na dennim poradku zabalena pod rousku demokracie. Pan V.K. pise velmi pekne o tech kourovych clonach. Az tam zakladna bude stat, neni uz mozne prichazet s argumenty, ze to a to se nevedelo.
Ptate se na nase volby, ktere byly defacto dvakrat ukradeny, poprve, kdyz slo o prepocitavani ve state Florida a soudce byl dosazen bratrem naseho presidenta - Jeb Bush. Pozdeji, kdyz se delalo prepocitavani, byl by vyhral Al Gore, ted ve druhych volbach slo zase o rafinovany trik, ktery nam pripravil Karl Rove, nejblizsi poradce GWB. Volebni elektronicke masinky, ktere byly instalovany v jednotlivych oblastech byly naprogramovane tak, aby hlasy, ktere patrily demokratum byly dany republikanum. Nikdy bych neverila, ze neco takoveho je mozne. Videla jsem na to setreni v kongresu, mnoho lidi v tom bylo zavleceno, jelikoz masinky neprodukovaly zadny papir k overeni, nemohlo to byt postizitelne. Masinky si ty operatorky braly domu, valely se ruzne po garazich a nikdo nemel kontrolu co se s nimi deje. Vsadim se, kdyby se to stalo v Rusku, uz by se odsud ozyvaly hlasy, ze volby musi byt prohlaseny za naplatne. Nicmene, uvidime, jestli demokrati jsou schopni si toto alespon osetrit, aby se to neopakovalo znovu. Lide byli v soku, verte mi, vsichni verili, ze to vyhraji demokrati, az se pak delalo setreni a toto vylezlo na svetlo bozi. Vzdyt vsechny ty debaty vyhral John Kerry, o tom nebylo naprosto pochybnosti.
Jinak dekuji za prani, letim az na weekend.
10. 10. 2007 | 23:30

Al Jouda napsal(a):

To paní Clair : Tak té Vaší historce s volebními mašinkami nevěřím. Regulérnost voleb je v USA stále ostře sledována a takovouto triviální záměnu hlasů by nikdo nepřipustil !Co Vás vede k takovým tvrzením ?
11. 10. 2007 | 12:19

Tupelo napsal(a):

@Clair: myslim ze se ve spouste vecech shodneme, Vy samozrejme mate daleko lepsi znalosti americke reality, ale vzpomel jsem si na kamarada, co zil v USA snad dvacet roku a pred takovymi desiti mi rikal, at si vazim toho co mame v CR, ze se blizi doba kdy zacne prituhovat podobne jako v USA.
Proc si vlada USA vybrala z postkomunistickych zemi prave CR a Polsko nevim. U Polska nejspis proto ze 'laska' k Rusum je tam tak mala, ze se predpokladalo hladke prijeti 'vseho co pripluje z te Ameriky'; i tam je ale odpor obyvatel k valecnym zarizenim USA nadpolovicni. V pripade CR je to snad vedomi toho, ze lid CR nakonec skousne bez vetsich vyhrad vsechno.
Kdysi jsme na techto strankach probirali zodpovednost politiku, myslim ze to s tim souvisi. Vzdy co se stane politikovi v pripadne spatneho rozhodnuti? Nic, nanejvys za 4 roky nebude zvolen. To uz ale muze byt zajisten az do smrti. Americky radar zde prosazuje vlada strany, jez ani po 8 letech v opozici nebyla schopna presvedcive zvitezit ve volbach a navic si musela vypomoci Kubiceho podvodem. Je to vlada ktera by nemela sanci nebyt prebehliku Melcaka a Pohanky, nebyt Bursika a par zelenych (nevim jestli v Evrope existuje zelena strana neodmitajici militarizaci). Mam pocit ze tato vlada nema jiny cil a ukol nez prosadit radar...

Ja neznam hlavni duvod toho, proc jsou na diskuzich nadavky, tipl bych to na hormony v pripade tech mladsich a nejake komplexy v pripade tech starsich a samozrejme ruzne kombinace obeho :)). Ale kdyz porovnate diskuze zde pod blogy a pak pod beznymi clanky na aktualne, idnes nebo novinkach, myslim, ze az na par vseobecne znamych nicku, ktere stejne moc lidi nebere vazne, je to tu bez problemu, za coz patri dik p. Stejskalovi.

Vite, driv jsem se snazil vyhybat konspiracnim teoriim, bylo zabavne si s nimi pohravat, rozvijet, abych je nakonec silou vule odvrhl a rekl si abych neblaznil, ze tohle je mozne jen ve filmech. Nyni, i diky chovani obou vlad prosazujici americky radar na nasem uzemi, pro me konspiracni teorie ziskavaji vetsi kredit a vyvolavaji ve me stejne velke otazniky jako jakekoliv jine, trebas i oficialni ci vladni, teorie.

Prestoze bych si to pral, nevidim moc velke moznosti zmeny po predpokladanych volbach. K volbam to je jeste rok, za tu dobu se muze stat cokoliv(!), pokud se nic nestane, pak je tu volebni kampan, ve ktere su muze stat cokoliv (diskreditace, natlaky), pokud bude jakztakz koretni pak je tu samotny akt voleb (pocitani hlasu), kde se opet muze stat cokoliv (viz minule volby) a i kdyby zvitezil ten nejlepsi kandidat a stal se prezidentem i pote se muze stat cokoliv (vzpomenme na Kennedyho). Muze to vypadat ze prehanim, ale necons maji vsazeno a jde jim o hodne (treba i o cely projekt pro nove americke stoleti).
11. 10. 2007 | 12:42

Clair for pan Al Jouda napsal(a):

Mily pane Al Jouda,musim to rozlozit do dvou clanku,mam tady upozorneni,ze komentar je prilis dlouhy. V zadnem pripade nemam zajem si vymyslet, zkreslovat a trivializovat. Sledovala jsem velmi bedlive a s nesmirnym zajmem vysetrovani na C-Span v kongresu, ktery vedl sen. Conger. To co jsem napsala byla zkracena verze, nakonec pan V.K. , ktery se tady take objevuje Vam to muze pouze potvrdit. Jednalo se udajne o nejakou firmu z Mexika, ktera volebni masinky dodavala a samotny program byl dodan firmou, kterou vlastnil Karl Rove, nejblizsi poradce samotneho presidenta. Jestli budu mit vice casu, tak to setreni pro Vas najdu, ted bohuzel z nedostatku casu se tomu venovat nemohu. Toto nejsou vymysly, probihalo to na vsech kanalech jak tyto masinky lze zneuzit a take fakt, ze neexistovalo zadne potvrzeni a overeni pro volice v papirove forme. Porady probihaly na vsech kanalech, nejmene pul roku take na CNN - Lou Dobbs. Posilam Vam vynatek clanku, jeden z mnoha, ohledne volebnich masinek, tech clanku je ovsem tisice, take Vam posilam odkaz na cely clanek: http://www.cnn.com/2006/US/...

But there is additional uncertainty about the outcome of our elections that is intolerable and inexcusable, and which could make the contested 2000 presidential election look orderly by comparison. As of right now, there is little assurance your vote will count. As we've been reporting almost nightly on my broadcast for more than a year, electronic voting machines are placing our democracy at risk.

Across the nation, eight out of every 10 voters will be casting their ballots this November on electronic voting machines. And these machines time and again have been demonstrated to be extremely vulnerable to tampering and error, and many of them have no voter-verified paper trail.

There is simply no way in which election officials and their staffs of thousands of volunteers with limited experience and often poor training can possibly carry out reliable recounts.

Only 27 states have laws requiring the use of voter-verified paper trails in electronic machines. Eight more states utilize a paper trail in their machines but don't require it, leaving 15 states with no mandated requirements for safeguarding your vote. But with no national law in place, our midterm elections are being threatened by a system lacking any real regulation and standards.

The problems with electronic voting aren't necessarily new, yet we're still not ready for the midterms. During the 2004 presidential election, one voting machine in a Columbus, Ohio, suburb reportedly added nearly 3,900 additional votes to Bush's total. Officials caught the machine's error because only 638 voters cast presidential ballots at that precinct, but in a heavily populated district, can we really be sure the votes will be counted correctly?

The May primary election in Cuyahoga County, Ohio, was nothing less than a complete debacle. A report from the Election Science Institute found the electronic voting machines' four sources of vote totals -- individual ballots, paper trail summary, election archives and memory cards -- didn't even match up. The totals were all different, and the report concluded that relying on the current system for Cuyahoga County's more than 1.3 million people should be viewed as "a calculated risk." Are we really willing to risk our democracy?

This problem is obviously not limited to Ohio. During Illinois' March primary, Cook County delayed the results of its crucial county board elections for a week as a result of human and mechanical problems at hundreds of sites with the new voting machines.

pokracovani a dokonceni pro p. Al Jouda
11. 10. 2007 | 15:18

Clair for pan Al Jouda -dokonceni napsal(a):

dokonceni:
The recent primary elections in Montgomery County, Maryland, also highlighted just how unprepared many polling places are for the midterms. The state election administrator is demanding to know what went wrong after election workers did not receive access cards to operate the Diebold voting machines for the county's 238 precincts on time, forcing as many as 12,000 voters to use provisional paper ballots that ran out quickly. Some were simply told to come back later and vote.

There are four main manufacturers of electronic voting systems, none of which has been demonstrated to be more secure than the others. Diebold is the most well-known, but a new Princeton University study concerning Diebold's AccuVote-TS machine found that hackers can easily tamper with electronic voting machines by installing a virus to disable machines and change the vote totals.

Princeton researchers found that "malicious software" running on a single voting machine can steal votes with little, if any, risk of detection, and that anyone with access can install the software. The study also suggests these machines are susceptible to voting-machine viruses. Diebold says the unit used in the test was two generations old and to its knowledge is not used anywhere in the country.

A 2005 Government Accountability Office report on electronic voting confirmed the worst fears of watchdog groups and election officials. That report said, "There is evidence that some of these concerns have been realized and have caused problems with recent elections, resulting in the loss and miscount of votes."

That is simply unacceptable. Congress and the White House need to immediately take steps to assure the integrity of electronic voting with paper trails that could be audited in any recount, or provisions must be made for paper ballots if the reliability of e-voting cannot be assured before November 7.

When voters lose confidence in our elected representatives, we can vote the bums out. But what is the recourse if American voters lose confidence in our electoral system?

Preji Vam krasny den.
11. 10. 2007 | 15:19

Clair for pan Tupelo napsal(a):

To Pan Tupelo:

Vas kamarad mel zrejme obrovskou pravdu. Ja ceskou politiku sleduji velmi okrajove a take se proto neucastnim zadnych komentaru ohledne mistnich politiku. Jezdim tam totiz velmi sporadicky a kdyz nejste soucasti toho deni a bezprostredne se Vas to netyka, necham to expertum, kteri tomu rozumeji. Vsechno je ostatne uz davno uplne jinak. Je tudiz vyloucene vsechno znat a sledovat na vsech polich, zejmena v politice. Taky tady musime trochu pracovat a zit. Nemam na to ani tolik casu, sleduji to ovsem bedlive v US a v Canade, to se me tyka nejvice.

Davam Vam za pravdu, ze na techto blocich jsou diskuze vecne a kvalitni, zrejme dik panu Stejskalovi. Nebudu se opakovat, ale prave jsem vyexpedovala vynatek z clanku a setreni ohledne volebnich masinek a cele problematiky kolem, tak jestli mate zajem, je clanek urcen i Vam. Sice je jeste par mesicu k primarkam a obrovska pozornost venovana Hillary Clintonove, to vsechno se ovsem muze zmenit mavnutim ruky. Pamatuji si jak se ocekavalo v minulych primarkach, ze Howard Dean byl ten, kdo zvitezi, nesmirny hype kolem cele zalezitosti a pak to vsechno prakticky pres noc utichlo a skoncilo to uplne jinak. Ohledne vsech tech teorii Vam take musim dat za pravdu, ja bych rada verila, ze s nastupem noveho presidenta bude udelano kvalitni setreni s dovolenym pristupem ke vsem materialum, i tem, ktere se drzi jako tajne. Nevim co na tom ma byt tak tajne a nepropustne, kdyz ztratilo zivoty temer 3,000 lidi, kteri jeste dodnes hledaji odpoved. Jiste ze neokoni maji vsazeno a lze s tim opravdu pocitat, ze udelaji vsechno pro to, aby jejich kandidat dostal hlavne financni podporu, kterou potrebuje k vyhrani. Zatim neni jasne za jakeho kandidata se nase admin. postavi. Ron Paul by mel sanci, je ovsem uz take v pokrocilem veku, tudiz nemyslim, ze ma sanci. Nicmene, nechame se prekvapit. Preji Vam krasny den.
11. 10. 2007 | 16:02

VK-Can. napsal(a):

Pro Al Jouda.
Co pise pani Clair o volebnich pristrojich je pravda.
V presidentskych volbach USA v roce 2000 doslo k neprijemnemu prepocitavani děrkovacich volebnich listku ve state Florida, kdy bylo mnoho spornych pripadu, protoze nektere dirky ve volebnim listku nebyly zcela prorazeny a muselo se rucne prohlizet a urcovat, zda to je platny listek.
Aby se to neopakovalo v roce 2004, tak se preslo na dotekove volebni pocitace, kdy dotekem prstu na monitoru volite sveho kandidata. Az potud na tom nebylo nic spatneho, naopak se to zdalo jako velky krok dopredu. Bylo to udelano vse ve "spechu", aby se to stacilo. Az PO VOLBACH se zjistilo, ze vlastne tyto volebni pocitace nenechavaji ZADNY papirovy doklad o volbe !! Tedy to, co Vam da kazda obycejna pokladna v kazdem krame, papirovou potvrzenku, tak tyto "chytre masinky" nedelaly!! NEBYL A NENI ZADNY DOKLAD KDO CO VOLIL !!!! Ve state Ohio, ktery byl ve volbach rozhodujici, vlastnil vsechny tyto volebni masiny dobre pritel pres. Bushe ! Jeho zamestnanec take tyto volebni pocitace programoval !! Po volbach navic bylo zjisteno, ze vsechny tyto masiny mohly mit zmenem program behem 3 MINUT a NEBYLY ZAPECETENY!!!
Byla to hruba chyba Demokratu a take za to zaplatili. Na tyto veci se prislo az PO VOLBACH, kdy uz "bylo pozde bycha honiti"!! Proc?
Protoze Republikani "vlastnili" celou statni administrativu (kongres, senat a B.D.)az do voleb v minulem roce, tak nejake vysetrovani neprichazelo v uvahu ! Ted uz to nema cenu .
Jen kazdy doufa, ze tentokrat uz budou volebni pocitace v poradku.
11. 10. 2007 | 19:02

VK-Can. napsal(a):

Pro pani Clair.
Nevim kdy jedete, ale v kazdem pripade "Have a good time"!
Protoze nelyzuji, tak Colorado neznam, ale Las Vegas zabira v pametove bunce meho mozku docela slusny "prostor"!
Jedine, co se mi nelibi je ten "novy" system kupovani vstupenek pres predprodej. Miloval jsem ten "stary" system, kdy se vzdy dal "obstarat" pekny stul!
11. 10. 2007 | 19:13

Clair for pan V.K. napsal(a):

Pane V.K. dekuji mockrat za doplneni pro pana Joudu. Jsem prece nasla narychlo clanek o techto masinkach, tak jsem jej uvedla, a take ten clanek samotny.Vzdyt to setreni probihalo vice nez rok, pokud vim.Ja jsem jeste v Las Vegas nikdy nebyla,tak se docela tesim. Mame objednane listky s prateli take do kanadskeho nejlepsiho cirkusu na svete "Circus Soleil", kteri tam ryzuji permanentne balik.Jsem videla v televizi ukazky.Proste neuveritelne.Lake Tahoe a Colorado musim objevit take poprve,jestli bych na to lyzovani v zime mela, takze pruzkumna cesta.To jste mi vyrazil dech s obstaravanim vstupenek pres predprodej a stoly, to je tak vsade? Dela se to online? Jak budu vedet ktery stul chci,to budu muset jit kamsi pesky se podivat na mapu, abych to pak objednala? Uz to zacina byt komplikovane,oh my God!!!!
11. 10. 2007 | 21:27

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní Clair,

to budete pendlovat mezi Las Vegas a Renem? ;-) A co hrajete, smím-li se ptát? ;-) Také vždy dublejete černou? ;-)

Byl jsem v Las Vegas několikrát, u Lake Tahoe jen jednou. Ale moc Vám oboje závidím (o Coloradu - Aspenu? - ani nemluvě, tam jsem nebyl nikdy).

Už delší dobu se chystám napsat blog o tom, jak jsem - vybaven zdejšími "diskusními" návyky - odjel před lety debatovat na pár měsíců do USA.

Byli tam ze mne často dost překvapení. Na podobné způsoby tam opravdu zejména na akademické půdě či mezi novináři "quality papers" nejsou příliš zvyklí.

Mé plamenné disputace zpravidla končily tím, že se partner omluvil a nechal mne "mému spravedlivému rozhořčení nad svou nedůvtipností a mým zásadním pravdám" napospas. Necítil potřebu čelit mým exorcismům.

Obávám se, že my, co jsme v této nešťastné zemi (tím myslím zejména jistých 50 let uplynulého století) prožili nezanedbatelnou část svých životů se těchto návyků zbavujeme jen velmi pomalu (jestli vůbec). I umění diskuse je podle mne nutné kultivovat, a pokud se této kultivaci celá řada generací nevěnuje, upadá.

Mějte se hezky. A přeji příjemnou cestu.

Libor Stejskal
11. 10. 2007 | 22:16

VK-Can. napsal(a):

Pro pani Clair.
Neni to tak komplikovane, jen je to o neco drazsi.
Bude zalezet kam pujdete. Nekde maji uz listky ocislovane, ale nekde NE !!
V tom pripade budete uvedena. Davejte pozor, zda bude u vchodu hlavni uvadec (concierge) ktery vola dalsi uvadece a rika jim, kam Vas posadit . TO je Vase sance ! Spravna mince Vam da spravny stul! Pokud tam budou jen uvadeci, tak to "vyrovnejte" kdyz prohlizi listek!
Je velky rozdil, pokud pujdete, kde je sezeni jako v divadle a nebo kde jsou stoly.
V cem je hlavne rozdil od "stareho systemu"? Ted tam MUSITE BYT BRZO, kdyz chcete dobre misto !! Uvidite fronty pred zacatkem show jak v Husakove na pomerance. Nenechte se odradit, jak otevrou, tak to jde rychle!
Uzivejte!
11. 10. 2007 | 23:06

Clair pro pana Libora Stejskala napsal(a):

Dobry den pane Stejskal,

nemohu Vas porad jenom chvalit, uz jsem to udelala nekolikrat, myslim dokonce na obou clancich, ted si dam pro zmenu pohov. Jsem nicmene velmi rada, ze jste ty diskuze umoznil, dokonce se starate o to, aby to bylo civilnim zpusobem, coz se mi velmi libi, proto uz budu chodit jenom sem. Nevim proc se takto nestara aktualne na jinych diskuzich, nektere prisevky jsou nesmirne vulgarni, lide se napadaji odpornym zpusobem. Jak tady zijete na tomto kontinentu vetsinu sveho zivota, uplne zapomente, ze neco takoveho existuje.

Popisujete velmi vtipne, jak jste byl vybaven zdejsimi diskuznimi navyky. Musim Vam dat tudiz za pravdu, ze umeni diskuze je nutne kultivovat. V tomto jsou Americane naprosto "cool" jak tady rikaji, kdyz diskuzi nezvladaji , nebo nemaji argumenty, tak se laskave ukloni, srdecne usmeji a kraci klidne dal, a Vas nechaji pritom, ze mate pravdu. Vubec jim totiz nevadi, ze neco nevyhrali, dokonce se Vam jeste omluvi, kdyz vidi Vas zapal a rozhorceni, nebo z Vaseho jednani a vyrazu v obliceji pocit krivdy. Mate pocit, ze by neprenesli pres srdce Vam ublizit, proto i kdyz maji pravdu a vidi, ze Vas jejich vyrok nesmirne rozhorcilil, pokazde se omluvi. Deti jsou tak vedeny ve skolach i doma, nesmi nikomu ublizit nejen fyzicky, ani verbalne. Musi se pokazde omluvit.

Co budu hrat jeste nevim, nejsem zrovna zadny karbanik, nejrive budu chvili sledovat ten srumec a nekam se potom pridam. Chela bych si ovsem jeste pred odletem vytahnout nejake ty hry na online a trochu se na to pripravit, abych neskoncila pouze u slot machines. Las Vegas jeden tyden a potom Lake Tahoe 3 dny a pak Aspen Colorado dalsi 4. Budeme delat pesi tury s alpskymi holemi, se uz nesmirne tesim na zmenu, po te rovine v Chicagu.

Mejte se krasne a nashledanou na dalsim Vasem blogu az se vratim.

Zdravi Clair
12. 10. 2007 | 00:17

Clair pro pana V. K. Can. napsal(a):

Pane V.K. dekuji mockrat za rady, pripadam si jak "Alenka v risi divu". Ale ja tam nejedu jenom karbanicit,je tam plno veci k videni,jsme pozvani na nekolik obrovskych parties s veskerou slavou a pompeznosti. A co byste mi radil,sezeni jako v divadle, nebo stoly? Zacinam mit uplne tremu. Mate nejaky typ, kde se Vam libilo nejlepe?
Nejak to zvladnu, dekuji jeste jednou, mejte se krasne a na videnou tady az se vratim.
12. 10. 2007 | 00:38

stejskal napsal(a):

Díky, paní Clair,

mohu Vás případně citovat ve svém blogu o diskusních návycích? Myslím, že jste vzhledem ke své mnohaleté zkušenosti velmi přesně a výstižně popsala to, co já jen podvědomě a v hrubých rysech tuším.

Tak ještě jednou: hezký výlet. Těšíme se, až se k nám zase přidáte.

Já osobně bych si teď (resp. za pár týdnů) nejraději dal foliage v Acadia NP či Shenandoah Valley ;-)

Libor Stejskal
12. 10. 2007 | 00:41

Clair pro pana Libora Stejskala napsal(a):

Neni zac pane Stejskal,

mate me svoleni, klidne me citujte na Vasem blogu o diskuznich navycich.Nemohl byste s tim pockat az se vratim?
Ted tam bude indianske leto, chci delat mnoho snimku, rikate Acadia National Park a Shenandoah Valley? We shall see.

Clair
12. 10. 2007 | 01:11

VK-Can. napsal(a):

Pro pani Clair.
Nevim, zda Vas to jeste stihne. Ten Circus Soleil je tusim v MGM. Zalezi, ve kterem hotelu budete bydlet. MGM je naproti Imperial, Ceasars Palace a Mirage. Je to centrum na "strip". Vetsina hotelu tam maji stoly. Vybirejte podle show. Jsou tam skutecne vynikajici show. Nevim, ktere jsou ted hodne popularni, ale byla vynikajici Celine Dion.
Kdyz budete mit "dobry stul" prijdou Vam nabidnout udelat fotku. Ty fotky jsou drazsi, ale vynikajici pamatka.
Jinak ne aby vas napadlo tam nekde fotit! To je NO NO!!
Nezapomente se podivat na Hoover Dam. Je to kousek od Las Vegas a stoji to za to videt!! Jezdi tam tury denne a nebo si pujcte auto v pujcovne. Je to asi tak neco pres hodinku jizdy. Skutecne doporucuji!
Pamatujete showmana Liberace ? Tak ten tam ma museum . Je to kousek z ruky, ale kdyz budete mit auto, tak to stoji za to. Je vedene jeho sestrou, ktera mu je uzasne podobna!
Jedte se podivat dolu do "stareho Las Vegas".
Herny ? Hraci stroje (one arm bandit) Vam budou cinkat v usich jeste tyden po tom co odjedete. Totiz kdyz jdete do sveho pokoje v hotelu MUSITE projit hernou ! Chytre ze?
Zahrat si karty ? Budu uprimny pani Clair - teoreticky mate nejlepsi sanci vyhrat v kostkach, ve skutecnosti ? Sance 1:x milionum!
Ale jinak pekny zazitek.
12. 10. 2007 | 01:48

Clair pro pana V.K. napsal(a):

Toto si musim vyprintovat a vzit s sebou. I v hotelu musite projit hernou? To je teda vec. Liberace vim, ze ma jakesi muzeum,videla jsem to na nejakem kanalu, neco uzasneho, zlate kohoutky a mramorovou koupelnu, nejlepsi mramor dovezeny z Italie. Cely zivot jenom zpival, stejne jak ten Elvis Presley,aby se mel nekdo dnes dobre. Urcite si pujcime auto, stejne ho budeme potrebovat potom na dalsi cestu a zpatky letime opet z Las Vegas.Jsem si take precetla Vase prispevky na tom slovenskem clanku. Jste tam s panem Muellerem excelovali, opravdu vynikajici prispevky.Takze jeste jednou diky, to je naprosto skvele.
12. 10. 2007 | 07:36

Thor napsal(a):

Myslím, že zahraniční politika USA zůstane stejná, ať bude prezidentem kdokoli, jen možná ustoupí do pozadí.
Výbojnou politiku vedou USA už přes půl století, někdy více, někdy méně zřejmou.
Je jen jasné, že v globalizované společnosti se už těžce získává "území", proto je ho nutné získat dříve. Aktivita USA v posledních letech tomu jen nasvědčuje.
Jelikož politikou USA hýbá kapitalismus, je jedno kdo prezident bude, peníze platí na každého.
A tak tam bude asi navždy platit názor zbrojních a farmaceutických koncernů.
Poslední prezident USA co se zajímal o lidi zkončil kulkou.
I Hillary byla kdysi dobrá aktivistka, teď už zdaleka ne.
12. 10. 2007 | 19:35

Kryton napsal(a):

http://www.911.yweb.sk
tam to všechno je, pořádně si to projeďte a pak spekulujte o amících
v úctě
Kryton
13. 10. 2007 | 19:10

Jonšta napsal(a):

Pod to co napsal "Thor" se lze podepsat !
On už starý dobrý G.B.Shaw před sto lety
řekl : "Říká se o mně, že jsem mistr ironie a sarkasmu, ale postavit v USA sochu Svobody, no na to bych nikdy nepřišel."
13. 10. 2007 | 21:04

scepacek napsal(a):

Chtel jsem napsat neco vtipneho, ale napadaji me akorat mongolske nadavky
13. 10. 2007 | 22:14

ALex2000 napsal(a):

Ano, Thor to napsal jasně, stručně a pravdivě. Když se volby stávají fraškou inscenovanou ivestory, pak zájem investora bude vždy ziskem. A zbrojní zisky jsou velké... Roztáčí ekonomiku. Takže kdokoli by šel proti zisku, odešel by s kulkou v čele. Nebo by na něj spadla nová dvojčata....
14. 10. 2007 | 04:15

Soudce Lynch napsal(a):

Velmi podivne komentare lidi,kteri o mezinarodni politice vedi prachmalo.Kdo neznate mentalitu obcana USA,nekritizujte ani jej nechvalte.Americke principy rizeni hospodarstvi a politiky neni pro Evropu prijatelne.Vsak jiz se to uplatnovalo ale Bohuzel ne vzdy s uspechem.USA ma pro svou poltiku a hospodarstvi trochu vice mista.
14. 10. 2007 | 12:19

Franta Vrata napsal(a):

To jsem se dozvedel novinu!Pisalek vynalezl kolo...A papousci blaboli o demokratech jako o Cssd...USA vzdy oscilovala mezi dvema stranami,jednou konzervativni,druhou trochu mene konzervativni ale vzdy ovladane movitymi lidmi,zadnymi sockami(socany).Amerika si sve problemy vyresi jako si je dotedka vzdy vyresila,vy se panackove starejte o svoje problemy,sve zlodejicky a prikradace...
15. 10. 2007 | 06:13

Rejpal napsal(a):

Thor: nemohu s Vámi souhlasit. Nebýt toho, že se USA se SSSR dohodly na faktickém konci Studené války, měli bychom tu komunistický režim dodnes. Nelze přhlédnout, že USA významně přispěly k rozpadu Sovětského bloku, ať již férovými nebo neférovými prostředky.
Navíc naprosto ignorujete základní principy Ameriky, na nichž vyrostla a stojí, a které považuji za jediné správné.
Nenechme se - byť naprosto oprávněnou - záští vůči současné americké vládě strhnout někam, kam sami nechceme.
16. 10. 2007 | 17:29

sitemap napsal(a):

Ebat kolotit
31. 10. 2007 | 08:53

Index Page napsal(a):

Merry Christmas!!!
01. 11. 2007 | 10:48

MM napsal(a):

Nevim, ale mam pocit, ze se tu stale pise jen o hovnech. Lidi sakra otevrete uz ty vasi oci. Politika je business, zadne strany neexistujou, vse je jen zisncenovane. Politika je hra, loutkove divadlo kde se hada cert s kasparkem. Nikdy zadna demokracie nebyla a nebude. Amerika uz za par mesice nebude Amerikou, bude to NAU (north American Union) Severomaericka Unie, presne ve styly EU. Budou mit novou menu AMERO. Vse vede ke svetove globalizaci a nastoleni NEW WORLD ORDER. jedna svetova vlada, jeden government, jedna armada, jedna policie...a tomu vsemu budou vladnout posahani satanisti, kteri ne, ze nemaji radi lidi, oni je chteli vyhubit....alespon tak 80%. Lidi hledejte pravdu jinde, ne na TV nova ci CNN...dokonce i aktualne.cz je fraska..tady vam nikdo nerekne pravdu. Drzi vas to od pravdy, vymyva mozek nesmysly. Podivejte se na film http://www.zeitgeistmovie.com na www. infowars.com na http://www.prisonplanet.com... questions, demand answers!
11. 12. 2007 | 18:35

rock off snakeJ,.,. napsal(a):

Armáda a národ
Plukovník gen. štábu Emanuel Moravec


Veliká minulost a tíha přítomnosti. Je málo národů, kde vlast byla modlou tak zbož- ňovanou a tak vznešenou, jak to bylo v československém národě před válkou světovou. Minulost, která vyprávěla o staré svobodě a o velikých činech předků, byla našemu lidu evangéliem víry a houževnatosti. Láska k domovině a hrdost na starou slávu se tu slučovaly v sebevědomí, které mělo v sobě cosi elegického. Nad zarputilým klidem to- hoto přičinslivého lidu se vznášela tíseň spoutané duše, vězně ve vlastní zemi: cizí zákon a cizí pán. Vlasti, která připravuje život novým generacím, dává sílu práce. Hrozí-li však nebezpečí, práce ustupuje boji. Příprava na tento boj o svobodu a svatá práva je v národech velikou školou charakteru a ušlechtilého odříkání. Tuto školu v dobře spra- vovaných státech obstarává a obstarávala armáda.
Národ, který sám sobě nevládl, neměl ovšem ani vlastní armádu, která je oporou jeho svobod. Národ bez vlastního vojska byl a je národem nesvobodným. Národ ne- svobodný však, který musí sloužit v cizím vojsku, je dvakrát sputaný. K našemu od- poru k cizí nadvládě se pojil arci také odpor k vojenské službě, ke zbrani, k vojenským zvyklostem, poněvadž to všechno nebylo naše, nýbrž rakouské. Pokořený národ, který vzýval hrdiny svých dějin, vytvořil si vlastní vnitřní svět síly, své vojsko beze zbraně, své vůdce bez státní moci. Národ v sobě uzavřený se však dal mnoho unášet čistým citem, kritiku nahrazoval nenávistí. A tak lid, který se denně modlil, aby mu byl vrácen jeho stát, přivykl nesmiřitelnému odporu k státnímu ústrojí. Národ, který ssál sílu ze své slavné válečné minulosti, opovrhoval vojenským stavem. Revolučnost načichlá naivní anarchií a antimilitarismus přizdobený theoretisujícím pacifismem to byly pod- statné složky naší politické citovosti, která se roku 1914 náhle musila odhodlat k činu. Měl-li tento čin sklidit úspěch --- vítězství, musil být cit neúprosně kontrolován chlad- ným rozumem.
Od tužeb k revolučnímu činu. Toto revolucionářské a antimilitaristické založení v našem člověku musilo se projevit v okamžiku, kdy stát, jehož byl nuceným občanem, začal válčit a začal mu nařizovat největší oběti. Stát rakouský byl nám macechou a jeho armáda těžkou robotárnou. Revolta Čechoslováka se projevila nejprve v tom, že si přál porážky svých utlačovatelů a že hleděl, aby se co nejdříve dostal z řad rakousko- uherské armády buď do týlu k svým anebo přes frontu k vojskům Dohody, k Rusům a Srbům. Nevěřilo se tehdy ve válku dlouhou. Síly dohodových vojsk byly idealisovány, přeceněny, hlavně u Ruska. Osvobození se bližilo. Ale národ nebyl na tuto chvíli při- praven. Neměl vedení, které by se ujalo bez obtíží řízení svobodného státu, a neměl armády, která by ochranu nové svobody převzala.
Jednotlivci žijící v zahraničí nabízeli ihned svou pomoc Dohodě, vstupovali do jejích armád, následocvali je dobrovolní zajatci. Na spojenecké půdě vznikla slabá politická centra s nejasným anobe fantastickým programem. Obrat nastal, teprve když profesor T. G. Masaryk odešel do zahraničí a postavil se v čelo zahraniční Národní rady a začal pracovat o vybudování veliké revoluční armády, jíž se snažil získat uznání dohodových mocností, že náš národ bojující za svou svobodu je jejich plnoprávným spojenscem.
Bez veliké revoluční armády by se nebylo vymohlo u dohodových velmocí uznání československého národa jako národa spojeneckého. Bez T. G. Masaryka by nebylo bývalo veliké revoluční armády. Situace to bala zvláštní. Národ musí poslouchat ne- přítele, zatím co jeho armáda s vůdcem je daleko v cizině a útočí na fronty nepřítele, 4 29
15. 12. 2007 | 11:44

roberto napsal(a):

ja dufam, ze vyhra Ron Paul a jeho
rEVOLution (velke pismena od zadu=LOVE-Laska
25. 12. 2007 | 22:33

chuck norris napsal(a):

To už v současnosti neplatí, a co hůř,
13. 12. 2009 | 16:12

Poptropica napsal(a):

thanks you very much
14. 02. 2010 | 23:51

raudensah napsal(a):

i like it,,, thanks you very much
26. 02. 2010 | 00:11

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very muvh
04. 03. 2010 | 16:39

cartier cpcp napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
24. 03. 2010 | 07:19

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 06:33

cartier cheap napsal(a):

It would be great if you have other great things just like this. I really love it. Thanks!
25. 03. 2010 | 07:22

michigan auto insurance quotes napsal(a):

Wow, wonderful weblog layout! How lengthy have you been blogging for? you made running a blog glance easy. The overall look of your site is magnificent, let alone the content material! <a href="http://michigancarautoinsurance.com/">auto insurance quotes michigan</a>
29. 07. 2011 | 19:44

auto insurance rates napsal(a):

It's perfect time to make some plans for the future and it's time to be happy. I've learn this publish and if I may I desire to recommend you few interesting things or suggestions. Maybe you can write next articles regarding this article. I want to learn even more things approximately it! <a href="http://topautoinsurancerates.net/">auto insurance rates</a>
18. 10. 2011 | 15:17

AjSJHMkZTb napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#3691>buy somas online</a> soma drug coupon - generic somatropin
11. 02. 2013 | 05:07

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy