McCain a Obama jako Wall Street. V krizi

05. 10. 2008 | 17:14
Přečteno 13585 krát
Tři týdny se Spojené státy potýkají se zřídka vídanou krizí finančního sektoru.

Před zraky člověka, pozorujícího situaci skrze politiku a probíhající předvolební kampaň především, však vyvstává jako minimálně stejně hrozivý jiný fakt.

Není to jen Wall Street, který se ocitl v hluboké krizi, těžkou krizi zažívá také americká politika.

Sledovat počínání George Bushe je skličující a děsivé zároveň.

Prezidentu trvalo dva týdny, než se k zhroucení finančního trhu plnohodnotně vyjádřil. Pokud jde o řešení, vyklidil zcela pole ministru financí Henry Paulsonovi. Nenabízí ani náznak politického vůdcovství, o vizi, jíž by se na poslední chvíli pokusil zachránit něco ze svého kreditu, ani nemluvě.

Co je však ještě hrozivější, je klopýtání dvou mužů, kteří chtějí Bushe v Bílém domě nahradit.

John McCain i Barack Obama si zrovna ve chvíli, kdy Američané oprávněně očekávají od prezidentských pretendentů seriozní plán odpovídající vážnosti situace, vybírají nejslabší chvilky svého málem dvouletého předvolebního úsilí (nekřižovat horečně nerozhodnuté státy, napsal bych rovnou, že si vybírají dovolenou).

Nejkondenzovanější ukázkou jejich zoufalosti byla zatím první televizní debata. (Ačkoli jsem se na ni coby jeden z očekávaných vrcholů kampaně těšil jako předškolní dítě na večerníček, opožděně přiznávám, že jsem u ní po třičtvrtě hodině znuděn usnul a její zbytek dosledoval až ze záznamu.)

Opakování prázdných frází z projevů na předvolebních mítincích, neschopnost přijít s jedinou podstatnou myšlenkou kreslící cestu z krize ven, neochota vzdát se čehokoli z dosavadních slibů, to bylo jediné, čeho se během více než půlhodinového úsilí domohl svými otázkami moderátor diskuse Jim Lehrer.

Střet viceprezidentských kandidátů Sarah Palinové a Joe Bidena měl sice na rozdíl od duelu McCain – Obama šťávu a esprit, který člověku usnout nedovolil, z perspektivy ekonomické krize, kterou Amerika zažívá, byl však stejně zoufale neuspokojivý.

Jestliže u Baracka Obamy jako favorita volebního klání a opozičního kandidáta, jemuž stačí ekonomický krach více méně nezúčastněně sledovat a přesto mu porostou preference, je opatrnost pochopitelná, u Johna McCaina, jehož podpora stejně logicky během posledních dvou týdnů povážlivě klesla, je naprosto zarážející.

Stratégové republikánského senátora se koncem týdne po schválení záchranného balíčku v Kongresu rozhodli pro ještě jeden pokus učinit z voleb referendum o připravenosti a přijatelnosti Baracka Obamy pro prezidentský úřad (viz útok Sarah Palinové na údajné přátelení se Obamy s teroristy).

Tento tah je z politicko-strategického pohledu srozumitelný: volby jako hlasování o Obamovi jsou nejjistější a také jednou z mála cest, které mohou letos vést k McCainovu vítězství. Z pohledu běžných Američanů, kteří mají upřímnou a oprávněnou obavu o ekonomickou budoucnost svých rodin, však může jít o bezskupulozní hru, jíž nejsou hodni.

Ačkoli jsou rozdílné motivy Obamy a McCaina pro jejich předvolební tance logické a pochopitelné, reakce obou na probíhající finanční krizi má jedno společné: je zřejmě největším selháním jejich dosavadních politických kariér.

Američané očekávají, že ti, kdo jim chtějí v příštích letech vládnout, přijdou s plánem, jenž by se svou důkladností, politickou odvahou a schopností inspirovat dal připodobnit k Novému údělu Franklina Delano Roosevelta, který Spojené státy vyvedl z Velké krize 30. let.

Nemá-li být úterní televizně-diskusní repete mezi Obamou a McCainem jen pokračováním mizerného divadelního kusu, musí demokrat či republikán (nejlépe oba) představit nástin takového projektu.

Kdyby nenacházeli jinou motivaci, mělo by jim pomoci toto vědomí: Pro McCaina jde pravděpodobně o poslední reálnou šanci na zvrat ve vývoji volebního souboje. Pro Obamu je to zřejmě ta nejlepší příležitost, jak definitivně stvrdit „kontrakt“ s Amerikou na čtyřleté prezidentské období.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Vilém napsal(a):

V kampani se pravděpodobně nedočkáme ničeho zásadního, protože potřebné změny budou asi závažně kolidovat s principy posledních desetiletí a jejich prezentace v diskusi by poskytla protistraně munici k palbě na reformátora, že zrazuje americké ideály, a takový bubák by byl účinnější než pozitivní prezentace nějakých vizí. To platí tedy hlavě pro Obamu, McCain nejspíš není schopen navrhnout nic lepšího než snižování daní a pokračování v politice otřepaných frází o svobodě podnikání.
05. 10. 2008 | 18:37

čtenář napsal(a):

Pane Tomášku , dík za článek. Já si z něj odnáším pro sebe jedno podstatné. - Stejně jako Sovětský svaz kdysi , tak i dnes mnůže jít celá slavná Amerika do koncové stanice zažívacího traktu.
Před časem jsem napsal , že USA jsou na sestupné trajektorii, jenom o tom ještě nevědí. Ovšem stádo modrých tržních mastodontů bezpečně vědělo, že jsem komunista.
Systém a jeho idea padnul na držku , ale modrý komsomolec ví bezpečně, že je to díky státním zásahům.
Amerika se ocitka v krizi , jejíž rozsah nelze dohlédnout ani zvnějšku, A vůbec nejde jen o finanční, ekonomickou nebo politickou krizi.
05. 10. 2008 | 19:23

Karel Mueller napsal(a):

Milý Pavle,
v těch dobách onoho vyjímečného velikána byl president USA opravdu vrcholná světová persona, který měl odpovídající moc a také si mohl vybrat nejschopnější spolupracovníky a s nimi něco ve službách národa dělat.
05. 10. 2008 | 19:40

jarpor napsal(a):

čtenář

Má smysl lehce opáčit, že jiný barveně odlišný komsomolec bezpečně ví, že systém i idea padl na držku díky volnému trhu ? :-)
Asi nemá.
Tak pěkný večer.
05. 10. 2008 | 19:44

čtenář napsal(a):

Debata nemá smysl pokud někdo neopustí axiom, že trh vyřeší vše. Trh , jak se ukazuje, neumí řešit ani sám sebe. Ale řekněme, že spor může spočívat ve výkladu. Takže bych doporučil modré frontě - to si prosím neberte osobně - aby se vůbec ze všeho nejdřív naučila vyjadřovat.
Současné ptydepe obsahuje jenom jiná slova než to minulé. Jinak je to stejný blábol. - Abych byl konkrétní: Projděte si někdy titul Finanční poradce . To je síla! Takový sbor naprostých mimoňů se jinde dost špatně hledá.
05. 10. 2008 | 20:02

jarpor napsal(a):

Také to neberte osobně, ale i jiné frontě by svědčilo, aby se nejdříve naučila vyjadřovat.

Mimochodem, ten axiom si nevytvořili zastánci trhu, nýbrž jeho odpůrci.
Ale to je vše co k tomuto tématu říci. Vaše názory znám z různých blogů...
Neberte to osobně.
Základem smysluplné debaty je především vzájemně se poslouchat...

Hezký večer
05. 10. 2008 | 20:12

jarpor napsal(a):

Sorry, předcházející je určena čtenáři.
05. 10. 2008 | 20:13

čtenář napsal(a):

To opravdu nemá smysl. To ,že Klause řadíte mezi odpůrce trhu je pro mě dost velké překvapení. Trh vyřeší vše, je Klausův výrok. Podobný takovému, jako že neumí rozlišit špinavé peníze. Vlastně jsou to taková poplyšová hesla , podobná těm, co se jimi rajcovali komouši. Jako např. Buduj vlast , posílíš mír.
Do zlatého fondu poplyšových sentencí bych ovšem zařadil i tu o té pravdě a lásce. - Je ale možné , že skutečnými autory jsou Havlovi odpůrci.
05. 10. 2008 | 20:40

jan Šarman napsal(a):

Mám dojem,že někde chybí rozebrané peníze a stát,to je lidé to mají zaplatit!Nebo se mylím?
05. 10. 2008 | 20:43

Jirka Hemzal napsal(a):

To Pavel Tomášek:
Zdravím Vás. K souboji Obama McCain se nechci vyjadřovat, asi jste lépe informován. Je ale neuvěřitelné jak má mýtus o F.D. Roosveltovi, jakožto zachránci amerického hospodářství a prozíravého tvůrce politiky Nového údělu tuhý život.
Takže stačí trošku zalistovat v historických knihách, aby jste se dozvěděl že:
1. FDR v podstatě pokračoval v politice svého předchůdce Hoovera
2. FDR se nikdy hlouběji nevěnoval ekonomickým otázkám.
3. FDR nebyl ani autor názvu pro politiku Nového údělu.
4. Politika Nového údělu rozhodně nebyl koncepční, dopředu vypracovaný materiál, natož aby byl jeho autorem FDR
5. K částečné konsolidaci amerického hospodářství došlo až v roce 1937, kdy poprvé dostal na úroveň roku 1929. K obratu došlo až v souvislosti s válečnou výrobou

Nechci tvrdit, že se neudělalo nic pozitivního, ale žádný ekonomický mesiáš to rozhodně nebyl.
Co se dá říci s jistotou, tak to byl sympaťák, který to uměl s médii a měl šikovné spolupracovníky, kteří pracovali na jeho mediálním obraze.
05. 10. 2008 | 20:51

jarpor napsal(a):

čtenář

Vytrhávání jednotlivých vět ze souvislostí je patrně Vašim koníčkem...
Hesly mne klidně můžete zásobovat. Neberte to, prosím, osobně, ale těmi mne neohromíte.

P.S.
O Klausovi jsem nic nenapsal. Ani to kam ho řadím. Nemáte být proč překvapen, leda z Vašeho výkladu z "vody" či z "kávové sedliny".

Hezký večer
05. 10. 2008 | 21:04

Jirka Hemzal napsal(a):

To jarpor:
Zajímalo by mě, čím chtějí kritici volného trhu tento mechanismus nahradit...
05. 10. 2008 | 21:10

jarpor napsal(a):

Jirka Hemzal

Že by centrálním plánováním ... nebo věštěním nákladů, cen, příjmů, zisku,... ze skleněné koule, z karet, z hvězd... ? :-)

Hezký večer
05. 10. 2008 | 21:16

Jirka Hemzal napsal(a):

To jarpor:
Proboha! To jste neměl psát! Někdo se toho ještě chytne...
Taky přeji příjemný večer. Ještě se toho o ekonomii dozvíme hodně zajímavého...
05. 10. 2008 | 21:23

Frank napsal(a):

Ten Vas clanek je stejne nudny jako Bushuv projev. Co jako od tech kandidatu cekate? Jejich slova jsou urcena pro masy lidi, to maji rici treba: manageri v AIG udelali tyhle a tyhle podvody a nejakou dobu jim to vychazelo? ... a ted jim pomuzeme..??
05. 10. 2008 | 21:25

vlk napsal(a):

Pane Tomášku
pod vaším předchozím blogem, týkajícím se presidentské debaty jsem napsal tohle:
viděl jsem tu debatu dnes ráno na Z a jsme velmi rád, že jsem kvůli ní nevstával ve tři ráno, abych to měl na živo.
Píšete, že celkově debata byla relativně slabým představením!

Mýlíte se. Ona nebyla relativně slabá, ona byla zatraceně slabá!

Nechápu co tihle dva asi tak budou pohledávat v čele největší světové velmoci.
a zkusil jsem zajímvou usgesci.

Promítnout si takového Obamu, jak by asi obstál proti Topolánkovi a jeho chlapáctví nebo Paroubkovi a jeho rozhledu a síle, o Klausovi a jeho univerzalitě nemluvě.

A následně jsem si zkusil představit Mc Caina proti briantním mladým diskutérům jako Bursík nebo Rath..
Ve srovnání amerických ředitelů zeměkoule a těch našich místních borečků, rozhodně vyhrávají místní. Boužel - nikoliv charakterově. Tam je to , děsivě, naopak.
Ale být Američan , tak se cítím přesně stejně jako když tady u nás k parlamentním volbám. ŘEčeno s Pepou Řepou - v Americe ještě budou muset, a to to hodně rychel , objevit Balbínovu poetickou stranu.
27.09.2008 18:37:34

Nemám žádný důvod cokoliv měnit.
Jinde jsem napsal, že mne překvapila děsivá absence jakéhokoliv plánu u obou kandidátů na řešení maléru, který je bude provázet celé volební období a absence jakékoliv ekonomické erudice. A také to, že ten z kandidátů, který by byl představil jakýkoliv rozumný plán, jak postupovat dál, by už dál žádnou presidentskou kampaň vést nemusel, protože by bylo hotovo.Jenže oni to nechávají na Bushovi,který za pár dnů končí. Neuvěřitelné a pro mne nepředstavitelné. Být Američan.. no a le to už jsem psal.
05. 10. 2008 | 21:25

Větro napsal(a):

Tady asi někdo vsadil pesos na Obamu a teď nezbývá nic jiného než mu fandit ,není to tak náhodou ?
05. 10. 2008 | 21:29

čtenář napsal(a):

To Jirka Hemzal: Pokud spekulacím , virtuálním penězům, zlodějně , překupnictví a parazitismu, kartelovým dohodám a falšování účetnictví, reklamě na to, co nikdo nepotřebuje , nedostatku řemeslníků a přebytků vyžírek a poraděnků říkáte trh , tak je to výmluvné.
A to nechytám za slovo. Taková je realita. Úplně nezávislá na vašich růžových brýlích.
05. 10. 2008 | 21:30

VACLAV napsal(a):

DEBATA VICEPREZIDENTŮ USA MI PŘEKVAPILA ÚROVNÍ ARGUMENTŮ A HLAVNĚ SLUŠNOSTÍ VŮČI SOBĚ. O TOM SE NÁM MŮŽE ZDÁT...
05. 10. 2008 | 21:30

jarpor napsal(a):

Jirka Hemzal
Pssst ! Už mlčím...
Jako že jsem nic neřkl ...
Vlastně jsem tu na blogu vůbec nebyl ... :-)
05. 10. 2008 | 21:38

jarpor napsal(a):

Jirka Hemzal

Jak vidím ..."čtenář"... pozdě !!

Hezký večer
05. 10. 2008 | 21:39

Jirka Hemzal napsal(a):

To jarpor:
No tak to vidite...
Teď vážněji, zajímal by mě Váš názor na záchranný plán a vůbec na případné zásahy nového prezidenta do této sféry.
Děkuji JH
05. 10. 2008 | 21:48

noirtes napsal(a):

Nechápu, jak někdo vůbec může očekávat něco nového od am. prezidenta současného a jeho potenciálních nástupců. Přece je naprosto zřejmě, že am. prezidentem se stává ten, kdo shromáždí více peněz a zaplatí si uspěšnější reklamní tým. O jakékoliv podstatě věci tito tři nemají ani ponětí...a ministr financíBushovi nic neřekne už jen proto, že sám toho moc neví...každá rada je drahá..myšlenkově i fakticky... kdyby náhodou měl v rukávu zázračný plán, nehcá si jej pro sebe a aby byl spojen jen s jeho jménem. Určitě ještě budou presidentské volby...
05. 10. 2008 | 21:50

gakusei napsal(a):

co je na tom zarážejícího, že MacCain se na nic nezmůže. senilní stařec, který si neporadí s nejjednodušším SW a PC má být prezidentem USA? ovšemže má. čím větší blbec, tím lépe ovladatelný, což se krásně ukázalo na jeho republikánském prezidentském předchůdci, patrně největším blbovi ve WH od dob Geralda Forda.
05. 10. 2008 | 22:10

Obamcain napsal(a):

Vůbec jsme se nedozvěděli koho tlačí k volbám finanční skupina vedená Sorošem!
Není "finanční krize" jenom tah vyřadit sorošovce ze hry? Kdyby si koupili nějakou TV stanici rychle by jejich třetí kandidát vyhrál volby. O i Mc jsou koně stejné stáje a nikoho z jiných stájí na dostih nechtějí pustit.
05. 10. 2008 | 22:24

jarpor napsal(a):

Jirka Hemzal
Víte, já nejsem v této oblasti žádný znalec, takže je to spíše o pocitu.
Především, v té záchraně je jistá část zcela politická a jistá část ekonomická. V jakém je to poměru, to si netroufnu odhadnout.
Tu politickou spatřuji jednak k investorům a burzám – uklidněte se, obnovte důvěru, ono se to všechno nepos…., a také k Američanům a světu - no co se dá dělat, něco to bude stát, ale nenecháme Vás v tom samotné.
Tu ekonomickou vidím jako problémovou, nicméně asi nutnou. Především – něco udělat, aby se nemohlo říci, že se nic nedělalo. Asi ten odkup špatných úvěrů skutečně někomu pomůže, likvidita, atd., ale jistě se najdou i tací, kteří takových odkupů bez skrupulí využijí a vydělají na tom. (Proto ten můj dotaz v prvním příspěvku).

Nářek diskutéra, který si stěžuje, že ho děsí absence plánů kandidátů na US prezidenta, nesdílím. Ptám se, je to vůbec „řešitelné“ nějakým plánem, nebo to musí „vykvasit“ jaksi „samo“, svým zákonitým postupem, že někdo padne, jiný to překoná ? Lze plánem obnovit důvěru ? Přispět více či méně k obnovení snad ano, skutečně obnovit, spíše ne.
Asi tak, jako laik.

Nicméně o jednom jsem přesvědčen. Tento stav není způsoben padnutím systému „na držku“ jak se kdosi vyjádřil. Je způsoben lidmi pohybujícími se v tomto systému a více vědomě než nevědomě spoléhajícími na to, že jejich rozhodnutí a ratingy vycházejí z „obecné politiky státu“ pomoct úvěry „ekonomicky slabším občanům“, lépe téměř komukoliv, s tím, že touto politikou ten samý stát asi ponese a i „zatáhne“ rizika, která by normálně nesly privátní subjekty.
A že nás to téměř každého dotkne, nepochybuji. Už je to tu. Ten tolik některými proklínaný trh však nezanikne.

Hezký večer
05. 10. 2008 | 22:27

Jiri napsal(a):

Ty troubo, tady jeste k zadne velke krizi nedoslo, tak jakepak smele plany. Zatim se v podstate nic nedeje, to samozrejme neznamena,ze se nakonec nemuze vsechno podelat,ale teprve az tehdy bude cas na velke a smele plany.
05. 10. 2008 | 22:28

Emil napsal(a):

Ekonomická krize v USA je způsobena invazí Marťanů do státní sféry.Bush je takovým ukázkovým Marťanem, který tady má za úkol jenom škodit.Proto se teď USA z krize jen tak nedostanou. Bude něakou dobutrvat, než se vše pročistí, ale do té doby se budeme možná ještě hodně divit.
05. 10. 2008 | 22:33

Karel Mueller napsal(a):

vlk:
Milý příteli,
obávám se, že situace je poněkud tristní.
V iráku by to dnes muselo vypadat jinak, kdyby existoval reálný plán rekonstrukce po pádu Husajna, ale i bez plánu stačilo přizvat anglické poradce s bohatými zkušenostmi s dané oblasti.
To, co jsi napsal, je jasné každému: Rozumně znějící návrh na řešení krize by okamžitě stačil na místo v Bílém domě. Bylo to jasné i jim.
Ale jim se nejspíš ani nechtělo se tím zabývat. Důvody? Lze si pustit fantasii na špacír. Třeba by se to nelíbilo sponzorům voleb.
05. 10. 2008 | 22:44

Jirka Hemzal napsal(a):

To jarpor:
Děkuji za Váš názor. Omlouvám se, že Vás tak vyslýchám. Chtěl jsem si jen s někým rozumným "srovnat noty". Souhlasím s vámi. Je to hodně záležitost intuice. Politici by se měli zdržet velikáštví a snažit se klidným přístupem a zdrženlivostí pomoci k obnovení důvěry a klidu. Trochu se bojím, že tak rozsáhlou ingerencí státu do hospodářství se ještě prohloubí propojení politiky s ekonomickou sférou a posílení korporativistických tendencí. No a o morálním hazardu ani nemluvě, ale to jistě víte také. No a byla to reakce trhu na nahromaděné špatné investice.
Zdravím JH
05. 10. 2008 | 22:53

jarpor napsal(a):

Jirka Hemzal
Neomlouvejte se. Proč si v klidu nepopovídat ?
S Vaší poznámkou o ingerenci, propojení politiky s ekonomickou sférou i "hazardem" nelze nesouhlasit.

Hezký večer
05. 10. 2008 | 22:59

max napsal(a):

Jste jeden z monoha pisalku, co tady na tom webu pisou naproste nesmysly.Piste, ze pokud jde o řešení, Bush vyklidil zcela pole ministru financí Henry Paulsonovi. Proc by asi mel situaci resit Bush, kdyz minister financi ma na starosti finance a na rozdil od Bushe od Vas rozumi velmi dobre svemu oboru a ma zkusenosti z Wall Street? Kdo jiny nez on a FED by tu situaci mel resit? Bush jako sef (prezident) celou vec bud podepise nebo zamitne. Mate celkem stesti, ze obdobne nesmysly tu nadhazuje lidem spostu dalsich "expertu z oboru" takze se zde snadno ztratite.
05. 10. 2008 | 23:05

Martin14159 napsal(a):

čtenář:

abyste věděl s čím vlastně polemizujete: současné dvoustupňové bankovní systémy, tak jak jsou historicky zavedené, mají k svobodnému trhu dost daleko a proto nejspíš vznikají ty jevy, které popisujete. Banky jsou příliš spjaty s centrální bankou, a ta zase s vládou, takže jsou vlastně pod ochrannou rukou státu vedeny k nezodpovědnému chování. Státní garance na vklady v bankách zas vedou paradoxně k opaku než k jakému účelu je politici zavádějí. Vkladatel totiž nemusí rozlišovat mezi seriózní bankou a bankou co třeba podniká na hranici hazardu a je tak také motivován chovat se nezodpovědně, protože nic neriskuje a tak dá peníze tam, kde mu slibují největší úrok, půjčí si i když neví jak to bude splácet a samozřejmě opět u hazardující banky, ta mu půjčí i když by ve skutečně tržním prostředí velmi riskovala a nejspíše by mu nepůjčila. A když s tím začně jedna banka, musí postupně všichni, protože by v konkurenci ztrácely. Ve skutečně tržním prostředí by ta nejhorší banka nakonec padla, nikdo by ji nazachraňoval, vkladatelé by přišli o vklady, pokud by si je nepojistili a tak by se to přirozeně vyselektovalo a lidi by se naučili vnímat která banka za co stojí a že si musí rozmyslet kam dát své peníze, a banky, když by nesly plné riziko, by se také i jinak chovaly.

Někteří dokonce tvrdí, že se skutečně svobodným trhem je v rozporu i státní monopol na papírové peníze. No ale to už by byla jiná diskuse.

Jirka Hemzal:

S tím o F. D. Rooseveltem s vámi plně souhlasím.
05. 10. 2008 | 23:30

Kybic napsal(a):

Jak může trh něco sám vyřešit, když se jedná o pseudotrh, se kterým někteří jedinci libovolně manipulují podle toho, jak se jim to hodí. Dokud se jim tohle nezatrhne, nelze uspokojivě vyřešit nic.
06. 10. 2008 | 00:11

Beran napsal(a):

Pane autore, víte, jakou roli má v bankovním systému USA Kongres? A víte, co pro Ameriku znamenalo Rooseveltovo levicové šílenství?

Beran
06. 10. 2008 | 00:18

milan napsal(a):

Odborníci Bushův plán nepodporují, přirovnávají to k píchání morfia pacientovi v předsmrtném stavu. Rovněž Američané ve výrazné většině s plánem nesouhlasí. Ekonomové proto navrhují následujících deset opatření:

1. Výrazně devalvovat americký dolar (USD). Nikdo dnes si není jistý, jakou má vlastní reálnou hodnotu, ale jak se zdá, takové euro by už mělo stát aspoň dva (ne-li tři) USD;

2. Pokud USD má i v budoucnu sloužit jako důvěryhodná rezervní měna, pak je nutno obnovit jeho vazbu (směnitelnost) na zlato, zrušenou v r. 1970;

3. V zájmu podpory domácích úspor, omezování inflačních tendencí a vstupu nezbytného zahraničního kapitálu výrazně zvýšit úrokové míry;

4. Prosadit výrazné škrty rozpočtových výdajů (na armádu, tajné služby, veřejnou správu, diplomacii, zahraniční „pomoc“ a základny, různé dotace včetně těch záchranných atd.), minimálně o 200 až 300 mld. USD ročně; viz http://rokytka.bigbloger.li...
06. 10. 2008 | 00:48

Marketa Cernouskova napsal(a):

Mily pane Tomasku, ackoli se mi Vas clanek libil, musim s jednim nesouhlasit - stava a esprit - to jste asi videl jinou viceprezidentskou debatu? Ja jsem se na ni koukala v NYC s par znamymi, kteri vsichni konstatovali, ze vlastne ani neslo o debatu nybrz o dva neprotinajici se monology. Strasna nuda. S uctou, Marketa Cernouskova
PS: I ceska street party k nadchazejicimu vyroci nezavislosti Ceskoslovenska poradana Ceskym centrem zde v NY byla stavnatejsi - dokonce se tam prodavalo pivo, ktere se pak mohlo konzumovat primo na ulici - jinak NY nevidana vec!
06. 10. 2008 | 02:02

VK-Can napsal(a):

Vazeny pane Tomasek.
McCain uz musi mit plan, aby vedel kudy vyjit z podia, jinak tam zabloudi, jak se mu nedavno stalo na jednom kampanovem shromazdeni!
Finacni plan ? McCain si nepamatuje kolik ma vlastnich baraku a Vy na nej z vysokou matematikou?

Finacni krize, tedy to, co se zatim ukazalo muze byt jen vrchol ledovce, ktery vycniva nad vodu!
Nikdo nevi, kolik to bude SKUTECNE stat !
Zcela pochopitelne Obama nechce delat zavazky (plan je zavazek) dokud nezna cely ucet!

Na tuto necekanou situaci byli v primarkach lepe kvalifikovani kandidati v OBOU stranach, ale ti neprosli stranickym cednikem.
McCain, jak kampan pokracuje se jevi stale vice a vice totalne neschopnym.

Obama je pro velmi tezkou situaci, ktera se odviji velky otaznik.
Bohuzel, jiny vyber neni!
Navic se muze jeste odehrat mnoho jinych udalosti, ktere to mohou jeste vice zkomplikovat!
Je to dost divoka jizda, ktera i kdyz je jen 1 mesic pred koncem, tak se nikdo neodvazi hadat vysledek!
06. 10. 2008 | 02:40

DB-Kalifornie napsal(a):

pane Tomasek, situace se meni doslova kazdy den a ani renomovani ekonomove presne nevi, co z toho vseho vzejde.Myslim, ze ve vleku udalosti jsou vsichni.

Volby vyhraje Obama.

V soucasne situaci by bylo asi nejlepsi si vybirat z dvojice Clinton/Romney
06. 10. 2008 | 05:54

KVS napsal(a):

Vážený pane Jirko Hemzale,
chtěla bych podpořit Vaši zde prezentovanou teorii o tom, že FDR byl (a je) mýtus.
USA jsou postaveny na idei svobody a lidských práv, z nichž právě právo vlastnit majetek je tím nejpřednějším, které musí být chráněno. (Z čehož vyplynula i negativa, jako třeba problém otroctví, ale nakonec se to podařilo vyřešit, uf..)
Otcové zakladatelé totiž logicky předpokládali, že aby bylo možno základní lidská práva chránit a užívat jich, je nutno na to mít... Proto kdo znevažuje vlastnictví majetku, ohrožuje lidská práva všech a ve své podstatě i demokratické zřízení země. FDR byl první, kdo se této myšlence zásadně zpronevěřil.
Já osobně vidím příčinu dnešní krize v tom, že prostě USA sklízí pozdní plody tzv. Nového údělu, jehož následky nejenomže nebyly nikdy odstraněny, ale který měl v průběhu doby ještě spoustu dalších více či méně nenápadných dodatků.
Tak to chodí, když se někdo (stát, osoba) zpronevěří idei, se kterou byla zrozena...
Inu, tak to úhel pohledu jednoho "nepraktického" lidskoprávního právníka.
Až Vám a potažmo i mně tady budou nadávat do modrosvazáků, navrhuji důkaz pravdou: myslím, že řadu představitelů ODS by trefil šlak, kdybych se měla objevit v jejich řadách.... předpokládám, že jste na tom obdobně.
Tak pěkný kapitalistický pracovní týden, KVS
06. 10. 2008 | 06:04

starý skeptik napsal(a):

Zaujalo mě, že všichni mluví jen o tom, jak by měl stát řešit současnou finanční krizi v USA. Chápal bych to, kdyby ta krize vznikla buď zásahem státu nebo okolnostmi, které jsou na jejich aktérech nezávislé. Ale to se nestalo. Soukromé subjekty (banky) udělaly spoustu chyb a teď za tyto chyby platí. Stejné soukromé subjekty by se určitě divily, kdyby přišel stát a řekl: chlapci, tak já hospodařil fakt špatně, takže teď je potřeba abyste sáhli do kasiček a přispěli mi, abych to nějak přežil. Jo a ty peníze co mi dáte vám nevrátím, s tím musíte počítat. No a protože do pozadí celé záležitost vůbec nevidím, tak si sám pro sebe mohu říkat, že ta krize vlastně vyčistí finanční trh od firem, které nehospodařily správně a že třeba takový JP Morgan z toho vyjde silnější než mohl předpokládat :-)
06. 10. 2008 | 08:27

Pirat napsal(a):

"k Novému údělu Franklina Delano Roosevelta, který Spojené státy vyvedl z Velké krize 30. let. "

NAOPAK tento nový úděl přivedl USA do dnešních sraček !
06. 10. 2008 | 08:32

Jan napsal(a):

Pan VK-Can s hlubokým vhledem píše: Bohužel, jiný výběr není.
Rád bych to připoměl všem zastáncům změny volebního systemu v Česku. Jestliže je velmi těžké vybrat z 5ti parlametních stran, jaké to asi bude ze dvou?
Také bych si rád rýpnul do čistého trhu. Správně ideově prověření experti ve všech masmédiích obvykle nám plebsu říkají: toto nefunguje neb trh není úplně čistý. Jen úplně čistý trh a úplně svobodný obchod /nejlépe celosvětově/ vyřeší všechny naše problemy a bude dokonale fungovat. tak nějak.
Napadlo mě tudle srovnání s komunismem. Krásná myšlenka. Ale neuskutečnitelná. Nikdy to nikde nebylo a nikdy to nikde nebude.
Hezky se o tom diskutuje.
06. 10. 2008 | 08:40

Miloš napsal(a):

Já si myslím, že USA sklízí zejména plody neúspěšného "podnikatelského záměru" v Iráku. Ta miliarda USD denně prostě někde v rozpočtu chybí. Team GWB si spletl to, že být nejbohatší a nejmocnější znamená sice velké ale ne nekonečné možnosti. A ejhle, že by ty hranice možností byly vidět?
06. 10. 2008 | 08:41

P. napsal(a):

clanek psany hezky, akorat obsah trochu pokulhava...
- debata nemohla byt slovni prestrelkou, protoze oba kandidati se snazili promlouvat k politickemu stredu (k nazhaveni svych taboru meli a vyuzili sjezdu svych stran)
- Obama se mnoha Americanum musel predstavit a mnozi, kteri politiku nesleduji, ho "zive" videli poprve
- McCain s revolucnim resenim krize prijit nemuze, protoze ve vetsine bodu chce, az na par vyjimek, navazovat na Bushe
- k financnimu balicku - to bylo asi nutne zlo, ktere snad nadela mene skody nez nedelani niceho - nebo proc jste nenastinil nejake jine reseni, pokud s nimi nesouhlasite? navic ani jeden z kandidatu nema dostatecny pristup k informacim, aby mohli "usit" patricne opatreni
- k tomu, ze jste usnul u debaty - otazkou je jak moc byla nudna nebo jak moc jste byl unaveny (nebo do politiky USA zabrany)
Jinak vetsina bodu je Vami popsana vystizne . S pozdravem. P.
06. 10. 2008 | 08:51

prirodovedec napsal(a):

K volbam - lze doporucit denne aktualizovane stranky, shrnujici vetsinu pruzkumu, trendy, aj.:

http://www.electoral-vote.com/

vlk: Prestoze stale cekam na ten zazracny obrat (ala Vrteti psem) pro McCaina, trendy ukazuji, ze na strane Obamy ma ted smysl v klidu ustat TV diskusi (koupat soupere v ekonomice) a vcas - tesne pred volbami nabidnout "slova spravny plan" (medialni obrat ala "New Deal"), ktery jiz souper nestihne oponovat.

JH, KVS: U FDR mozna zalezi i na uhlu a dobe pohledu (dnesni "jeste zamestnany" situaci hodnoti jinak nez tehdejsi "uz nezamestnany"). Priznam se, ze s dle mne prilis zjevnou ucelovosti v nedavnem dle mne celkem zjednodusenem hodnoceni JH Hardinga i Coolidge a dnesnim "dstenim siry" na FDR mam problem, i kdyz celkem chapu nervozitu neoliberalu:

http://lcweb2.loc.gov/learn...

a navazujici odkazy. Vystizne mozna je: "In the short term, New Deal programs helped improve the lives of people suffering from the events of the depression. In the long run, New Deal programs set a precedent for the federal government to play a key role in the economic and social affairs of the nation."

KVS: Pro nektere diskutujici bude zrejme prinosne, ze se takto jevite jako priznivec toho ponechat vse/mnohe (napr. i nase monority :) ) spravnemu volnemu trhu a ruzne "pozitivni pristupy" k lidem nevitate. Zrejme Vas podpori.

Jinak snaha vysvetlit situaci nejakym -ismem (vetsinou az zpetne) je celkem pochopitelna u tech, kteri na svem -ismu existencne zatim zavisi (kohout a spol.). Ohajoba nedotknutelnosti majetku je bezesporu mozna, v dobe pripadnych prevratu (coz zrejme jeste nehrozi) dosti neucinna (viz historie). Bezesporu za urcite situace si lide najdou i jine presvedcive argumenty jinych "otcu zakladatelu", ktere jim vyvlastneni tech druhych zduvodni.

Proto se domnivam, ze vecny cisleny popis toho, co se udalo a odehraje a vycet vsech nazoru na priciny deni, vcetne zcela protichudnych by byl zajimavejsi nez ideologicke dohady.
06. 10. 2008 | 08:54

Vilém napsal(a):

K nutnosti opustit dogma majetkových práv

Objevují se zde zdánlivě fundované názory, v psychologické rovině motivované nesporně těžkým otřesem fanatických stoupenců nedotknutelnosti majetku při pohledu na to, že stát, který se nejvíc blížil dosažení jejich ideálu, utrpěl hospodářský kolaps jako nějaká Horní Volta, třebaže podle mě bez přímé souvislosti s přílišným vystupňováním tržní volnosti. V směšné snaze obvinit kdeco a vinou chybějící sebereflexe se tito lidé jako tonoucí stébla chytají celkem směšné teorie, že k zhroucení došlo vinou státních intervencí, ačkoli právě ty měly v americké ekonomice menší roli než kdekoli jinde v srovnatelných státech a jinde ke krizi nedošlo.

Jednou věcí je ovšem fakt, že za zhroucení může tržní fundamentalismus jen nepřímo, protože jeho vinou se USA zapletly do celosvětové války s oponenty své vize, z nichž nadělaly teroristy, a druhou věcí budou politické důsledky zhroucení. Zde se hroutí samo jádro lupičské liberální patologie, takže je načase přesměrovat civilizaci k sociálnímu světostátu podle evropského vzoru. Kdo znevažuje sociální práva, likviduje práva všech, i kdyby se přitom oháněl vlastnictvím. To se v uplynulých letech stalo a tato politika právě bankrotuje - drastická změna kurzu je na obzoru a zásady neokonzervativců a paleoliberálů budou za chvíli už jen mrtvou myšlenkovou veteší.
06. 10. 2008 | 09:07

prirodovedec napsal(a):

New Deal:
http://www.infoplease.com/c...

Pro pobaveni: "Beginning with his inauguration address, Roosevelt began blaming the economic crisis on bankers and financiers, the quest for profit, and the self-interest basis of capitalism: Primarily this is because rulers of the exchange of mankind's goods have failed through their own stubbornness and their own incompetence, have admitted their failure, and have abdicated. Practices of the unscrupulous money changers stand indicted in the court of public opinion, rejected by the hearts and minds of men. True they have tried, but their efforts have been cast in the pattern of an outworn tradition. Faced by failure of credit they have proposed only the lending of more money. Stripped of the lure of profit by which to induce our people to follow their false leadership, they have resorted to exhortations, pleading tearfully for restored confidence....The money changers have fled from their high seats in the temple of our civilization. We may now restore that temple to the ancient truths. The measure of the restoration lies in the extent to which we apply social values more noble than mere monetary profit."

Uvidime, kolik "tvorive prekopiruje" vitez voleb:
http://en.wikipedia.org/wik...

Jinak vetsinou zde jsou odkazy na neoliberalni think tanky, tak neco z druheho brehu :):
http://rooseveltinstitution...

A neco pro zanicene ctenare:
http://www.geocities.com/At...

Odkazy pro uplnost (vyse uvedene argumenty pro a proti lze celkem snadno vyhledat jako "pouze preklady"):
http://en.wikipedia.org/wik...

Pro nutnou vyvazenost kritici podrobne:
http://en.wikipedia.org/wik...

Da se tedy rici, ze opet jde o to prevypravet historii v duchu toho spravneho -ismu a pouziti prevypraveni v boji o moc, majetek ... Fakta a primarni zdroje jsou zajimavejsi nez zprostredkovane nazory ...
06. 10. 2008 | 09:21

Rian napsal(a):

Myslím, že snaha po majetku a jeho stálém zvětšování je stará jako lidstvo samo. Majetek je tedy ekonomická kategorie, která sice na jedné straně pomáhá rozvoji společnosti, ale je-li soustřeďován velmi často s benevolencí zákonů v rukou jednotlivců, musí zákonitě způsobovat na druhé straně zvyšující se nouzi těch, kteří za svou nezaviněnou ekonomickou pasivitu nemohou (invalidé, důchodci, dospívající apod.). V zemích s vyspělou ekonomikou, ti, v jejichž rukou je soustředěno větší množství majetku, mají v rukou i mocné politikum - moc vládnout. U nás však jde o naprostou anomálii, neboť ti, kteří mnohdy neměli nic, po moci vládnout silně zatoužili a nehodlají se své šance jen tak vzdát. Z toho plyne, že privátní nebo státní ekonomika je, ať chcem či nechcem, spojena neodmyslitelně s politikou. A to je dle mého názoru ten moment, kde je zakopaný pes. Politici ve všech zemích světa by museli problémy společnosti chápat tak, že jsou u moci od toho, aby udělali společnost bohatou při dodržování legislativních pravidel, která nakonec sami vymýšlejí. Pády bank, tunelování státních a bohatých soukromých firem a zcizování majetků privátních osob s argumentem vlády, že jde o "selhání lidského faktoru", jsou logickým dokladem toho, když touha po vládnutí má za cíl získat pouze osobní zisk. Krást a poukazovat přitom na "selhání lidského činitele", není možné tolerovat do nekonečna ani u nás a jak je vidět, ani v USA a v EU. Nehle
dám proto chyby ve vedení prezidentské kampaně v USA, ale v celém auditoriu voličů, kteří jsou bohužel nepoučitelní, nezkušení, neznalí "praktik" svých vládců a zatím nemají možnost volit za svého vůdce dějinnou osobnost, která by nepociťovala nedostatek majetku a měla hlavně základní morálku. Proto nehledejme cesty k řešení v ekonomických teoriích a praxi, ale v morálce osobností, které jsou schopny je uvést do života v pevném souladu se zákony společnosti, které sami vytýčili.
06. 10. 2008 | 10:28

jogín napsal(a):

Obávám se, že vláda morálního blbce v USA právě končí. Staří řekové dělili občany na dvě skupiny. Těm, kdo se zajímali o veřejné záležitosti se říkalo politicos, těm druhým idiotes.
06. 10. 2008 | 10:52

Jirka Hemzal napsal(a):

To KVS:
Srdečně Vás zdravím. Chtěl bych podotknout, že vládní zásahy se rozvinuly zejména v souvislosti s první světovou válkou. No a platí, že kam jednou vstoupí noha politikova, tam taky většinou zůstane. Hořké plody válečného hospodářství nesklízeli jen v Rusku, ale v celé Evropě. Máte pravdu, že třicátá léta byla úplný karneval sociálního inženýrství. V USA se uvažovalo dokonce o pětiletých plánech. O centralně řízeném hospodařství mnozí mluvili, jako o hotové věci...
06. 10. 2008 | 16:56

Martin14159 napsal(a):

Rian:

Myslím že se mýlíš v následujícím:

".. je-li soustřeďován (majetek) velmi často s benevolencí zákonů v rukou jednotlivců, musí zákonitě způsobovat na druhé straně zvyšující se nouzi těch, kteří za svou nezaviněnou ekonomickou pasivitu nemohou (invalidé, důchodci, dospívající apod.)."

Na to jsi přišel jak? A kde jsi to odpozoroval? Přeci je to přesně naopak, čím větší koncentrace bohatství, tím větší možnosti firmy, lepší efektivita a produktivita a tím také větší daně, kterými ta firma přispívá i těm chudým. Všude na světě je to přesně obráceně, než jsi popsal. Porovnej to na extrémních případech - nejchudší země (Zimbabwe) a bohaté země. Největší chudáci ze Zimbabwe by měli být bohatší, než nejchudší u nás? A to proto, že v Zimbabwe nikdo nekoncentruje majetek? (není totiž co koncentrovat) Porovnej i jak jsme se za socialismu dívali na nezaměstnané ze západu, co si sem přijeli na dovolenou z podpory a přijeli v autech která si u nás nemohli dovolit ani ti bohatší, nemluvě o jejich oblečení atd. To byli ti chudší v bohaté zemi.
06. 10. 2008 | 17:10

KVS napsal(a):

Milý přírodovědče, jestli si myslíte, že jste mne s romskou menšinou nachytal na švestkách, tak se rozhodně mýlíte. Romská občanská iniciativa, blahé paměti, se deklarovala jako PRAVICOVÁ politická strana, která hlásala návrat ke starým romským hodnotám jako je čest, nezávislost, důstojnost.
To se ovšem výrazně nehodilo všem sociálním inženýrům, jejich pole pro páchání dobra by pak byla omezena. Co na tom, že to "dobro" v letech po listopadu 1989 z Romů nikdo nechtěl?? To nikoho nezajímalo!!
Nechejte je už jednou, proboha, BEJT - ale se vším všudy.... nic jiného po Češích Romové nechtějí - ale na co by se pak dělaly granty a po čích zádech by se také dostali čeští politici k moci???
Snad ne vlastní prací a zásluhami o obec, když je možno šlápnout na cikána a jste nahoře hnedle??
Je to fakt nechutný... KVS
06. 10. 2008 | 18:04

Věžák napsal(a):

1) Poté, co známý neocon a jestřáb Richard Perle řekl v interview s izraelským listem Jerusalem Post "že AIPAC má všechny kandidáty na presidenta v kapse" (únor 2008), je vítěz již dávno znám a volby jsou dále jen soutěží populismu o "Mr.Universe". A aby bylo jasné, že je vrcholný zájem o to, aby to byl černoch, co vyšle 1. brigádu 3 divize NG střílet do ožebračelých Američanů, přivěsili staříkovi pod krk minu-Palin.
2) Krize je svěle naplánovaná a připravená. Kluci v Kongresu vysolili přes 800 miliard za odsud krachu systému na dny po listopadových volbách, nejlépe po 1. lednu 2009.
3) Ego, US volby nemá vůbec smysl probírat. Za vodou : Kecy, kecy a jenom kecy.
07. 10. 2008 | 16:36

vlk napsal(a):

KVS

není nic snazšího. stačí , když všichni romové, dobrovolně, přestanou chodit pro sociální dávky, paní doktorko. A Češi je nechají být. Samozřejmě, pokud při tom budou respektovat zákony.
A ROI jako prvaicová strana, která hlásala návrat ke starým romským hodnotám jako čestnost, nezávislost a důstojnost?

Nemluvím o té třetí hodnotě, Ta je snad vlastní každému člověku.
Ale podle čeho má většinová populac e poznat ty zbylé dvě?

A umíte mi vysvětlit stav, kdy Romové jsou dnes jedinou menšinouv celé Evropě, která má prostě problémy ve všech zemích? Že kvůi tomu jedná dokonce Evropská komise?
A to o českých politicích je sice správné. Nesporně. Ale můžete mi sdělit, proč to a si tak zabírá? Já vím, nejspíš proto, že jsme rození rasisté.

Kdybych tedy nebyl,podle vás jako všichni, geneticky zatížený rasista, soudil bych, že nejspíš máme asi opakovanou špatnou zkušenot.Mnohokrát opakovanou a hodně špatnou.
Mimochodem - četl jsem včera na Aktuálně, jak jistý podnikatel vyhrožoval obci Ostravice, která mu nechtěla povolit luxusní apartmány, že tamnastěhuje Romy. Bylo z toho pzdvižení. a dokonce i místní Romové byli silně proti. Že ti noví jim zkazí pověst.

Co s tím?
07. 10. 2008 | 23:23

MartiN napsal(a):

To, proč jsou projevy jednotlivých státníků tak slabé, je dáno celkově nejistou situací. Trhy jsou dolů po celém světě a jakékoli pozitivní prohlášení může být během pár dní soupeřem prohlášeno za nepochopení situace a základní nedostatky v ekonomii. To už se McCainovi jednou stalo a pochybuju, že by si to chtěl zopakovat.
Obamovi naopak vyhovuje vyčkávat. Ale aby se nepřepočítal. Za jeho velkými slovy zatím žádné velké činy ani plány nestojí a i toho by si mohli američané všimnout.
11. 10. 2008 | 01:30

Poptropica napsal(a):

thanks
14. 02. 2010 | 23:39

raudensah napsal(a):

i like it,,, thanks you very much
25. 02. 2010 | 23:46

Free Ringback Tones napsal(a):

McCain a Obama jako Wall Street. V krizi
04. 03. 2010 | 16:08

Download mp3 Nasyid napsal(a):

good posting ,i like it thanks you very much for youf information
06. 03. 2010 | 06:09

szybkieodchudzanie napsal(a):

I see a lot good quality content here
<a href=http://odchudzanieskuteczne.blogspot.com>tabletki na odchudzanie</a>
02. 04. 2011 | 15:56

LesleyFlores31 napsal(a):

freelance writer
15. 06. 2011 | 09:43

GrahamWHITNEY24 napsal(a):

freelance writer
03. 07. 2011 | 17:04

Stireemic napsal(a):

可能性 印象 加えて、 最先端 建築。 これらの各 <a href=http://www.salesuggbootsjapan.com>salesuggbootsjapan</a>, ドライブ 作品 広範囲 約 ストッキング販売 種類の異なるタイプの に関係 と同様に データ プラス 製品とソリューション。 彼らは通常アール 以外、追加 上品な 採用応用利用などと比べて http://www.cheapuggbootssalejp.com と比較すると 得るために 常に保つ 結果 犬を使用したイヌ 犬のペン ハードディスクを書面で置く。 一般、人々は に役立つ 節約救う救う<a href=http://www.cheapjapanuggboots.com>ugg ブーツ</a>,
で保存弱い 設備情報 またアール 受け入れる これらの種類の に加え 最高 ペン ドライブ <a href=http://www.uggbootsforjp.com>ここをクリックしてください</a>, 供給 信頼性、に加えて、様々な 組み合わせて に加えて、有用性 一緒にと非常に手頃な経済価値 必需 に関してとと接続 使用しているとき加えて 彼らはしばしばは応用のなさ使用有能 用 データソース <a href=http://www.cheapjapanuggboots.com>cheapjapanuggboots</a>, と ために意図についてに考えるに関連する とか、そういうところは。
10. 11. 2012 | 07:01

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy