Jak přistupovat k dobrovolným domácím úkolům
Ministerstvo školství vydalo 4. května 2023 stanovisko k domácím úkolům. Sice v něm uvádí, že školy podle jejich nezávazného odborného výkladu mají právo domácí úkoly zadávat a vyžadovat, nicméně striktně zakazuje hodnotit nepřinesené domácí úkoly pětkou a důrazně doporučuje volit jinou zpětnou vazbu než známky. Zároveň také doporučuje zadávat domácí úkoly jako dobrovolné. O jak převratnou změnu se jedná, a co znamená zadávání dobrovolných domácích úkolů pro školní praxi?
Společně za dobrovolné domácí úkoly ve školách
Otevřená výzva ministru školství, ústřednímu školnímu inspektorovi a školskému ombudsmanovi.
Povinné domácí úkoly do současné školy nepatří
Povinné domácí úkoly jsou na některých základních školách celkem běžnou praxí. Důvody pro jejich zadávání a vymáhání mohou vycházet ze široce zažitého přesvědčení, že povinné domácí úkoly jsou a vždy byly nutnou a potřebnou součástí vzdělávání. Vždycky se to tak přeci dělalo, tak je to správné, ne? Ale co když je to jinak? Co když to, že je něco běžné a dlouhodobě používané, ještě nemusí znamenat, že je to v pořádku?
Proč děti nechodí rády do školy – očima budoucích učitelů
Ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 je uvedeno, že „čeští žáci nemají ke škole dobrý vztah a ze všech zemí OECD do ní chodí nejméně rádi“. Současní studenti učitelství se v následujícím textu zamýšlejí nad možnými důvody tohoto stavu. Jejich vzpomínky na léta strávená na základní škole nejsou zas tak dávné, aby se nemohly týkat i nynějších žáků.
H. Zitková: Proč nejsou naše školy progresivní? – Kdo zná odpověď?
V článku Rodič jako problém českého školství se píše, že progresivních pedagogů přibývá rychleji než progresivních rodičů. Je to možné, nicméně ti progresivní pedagogové stále nejsou ve většinovém školství nějak vidět.
P. Dočkalová: Je nám svoboda přirozená, nebo se jí učíme?
V rámci učení vždy řešíme a propojujeme témata, která jsou aktuální, zajímavá, vyplynou ze situací, které společně zažíváme.
H. Vykoupilová a H. Zitková: Týden duševní pohody v ne-online i online škole
Distanční výuka v kontextu pandemického dění je z mnoha důvodů vyčerpávající pro všechny zúčastněné. Ani současná rotační výuka nepředstavuje v tomto směru žádné velké zlepšení.
P. Dočkalová: Mýty v učení II.
Zaměřeno na zprostředkování zkušenosti se sebekontrolou, oboustranným respektem, dynamikou v učení (aneb Mýty v učení 2)
„Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.“ J.Werich
P. Dočkalová: Mýty v učení I.
Je vhodný čas k tomu, uvědomit si, pojmenovat mýty, které máme v učení.
Závěrečné pololetní hodnocení žáků
S blížícím se obdobím pololetního vysvědčení a v reakci na současné dění v našich školách, nabízíme učitelům podporu a možnost, jak uchopit závěrečné (sumativní) hodnocení tak, aby bylo přínosné pro všechny. Co takhle pojmout ho formou diskuse se žákem na základě jeho dotazníkového sebehodnocení, a to bez zbytečného stresu pro žáky i učitele?