Hejtman jako černý pasažér
Pardubický hejtman Radko Martínek se výzvou, že by si majetní lidé měli regulační poplatky v nemocnicích a u lékaře dál sami platit, nesvědčí ani tak o možných rozporech v pohledu na poplatky mezi sociálnědemokratickými hejtmany, jako zejména o tom, že se hejtman rozhodl chovat jako černý pasažér.
Sociální domokracie vyhrála krajské volby na vlně svého slibu o zrušení regulačních poplatků. S ohledem na kritiku relativně chaotického přístupu ministra Julínka nebo na jeho problémy podstoupit i tak naprosto nevinnou věc, jako meritorní debatu o zaváděných změnách na plénu horní komory Parlamentu (v Senátu zavedení poplatků proběhlo v režimu "nezabývat se"), se dalo očekávat, že se sociálnědemokratičtí hejtmani ujímají svých funkcí s nějakou alespoň trochu promyšlenou představou, jak svůj ústřední volební slib realizovat nebo před veřejností obhájit.
Namísto toho jsme svědky systému, který je ještě horší, než způsob placení poplatků zavedený ministrem Julínkem. Kraj od kraje se liší způsob "odpouštění poplatků" i volby toho, které poplatky jsou "odpouštěny". Úlevy se netýkají všech zdravotnických zařízení, ale působí selektivně pouze na ta, jejichž zřizovatelem je kraj. Někteří hejtmani začali i s kastováním podle místa trvalého bydliště - to je jinak čistě evidenční údaj bez jakékoli vazby na diferencovaný způsob uplatňování ústavních práv, přesto je v této souvislosti užit jako podmínka čerpání "veřejného dobra". Nerovný způsob rozdělování veřejných peněz sice krajům posvětil šéf Úřadu pro hospodářskou soutěž, konečné slovo při rozhodování o námitkách poškozených konkurentů však bude mít Brusel, takže ani tato cesta nemusí být bezpečná.
Chaos v celém systému hejtmani zavádějí od začátku února navzdory tomu, že bude ve zhruba stejnou dobu Poslanecká sněmovna projednávat novelu, po jejímž přijetí může zákonný stav vypadat zase trochu jinak. Neměli sociálnědemokratičtí hejtmani využít aspoň této doby nikoli ke způsobování ještě větších zmatků, ale alespoň ke koordinaci toho, jakým způsobem budou zákon obcházet všichni podle stejné předlohy?
Prozatímním vrcholem vytvářených zmatků je prohlášení pardubického hejtmana o tom, že lépe situovaní lidé a rodiny mají poplatky platit dál. Jeho obsah lze číst jediným způsobem: Náš předvolební slib nebyl příliš promyšlený a úhrada regulačních poplatků povede k nedostatku krajských financí, který se obrátí proti obyvatelům kraje. Obracíme se proto na majetnější obyvatele, aby nám i dnes zpětně přispěli na předvolební kampaň tím, že za sebe poplatky dál budou platit, a pomohou nám zakamuflovat škody, které bychom jinak úhradou za všechny způsobili.
Hejtman se zkrátka rozhodl nechat náklady populismu, které ho dovedly na jeho současný politický post, platit ty, kterým je trapné využívat "darů", které si pro ně kraj připravil. Na jeho černou jízdu se mu mají složit jiní.
Sociální domokracie vyhrála krajské volby na vlně svého slibu o zrušení regulačních poplatků. S ohledem na kritiku relativně chaotického přístupu ministra Julínka nebo na jeho problémy podstoupit i tak naprosto nevinnou věc, jako meritorní debatu o zaváděných změnách na plénu horní komory Parlamentu (v Senátu zavedení poplatků proběhlo v režimu "nezabývat se"), se dalo očekávat, že se sociálnědemokratičtí hejtmani ujímají svých funkcí s nějakou alespoň trochu promyšlenou představou, jak svůj ústřední volební slib realizovat nebo před veřejností obhájit.
Namísto toho jsme svědky systému, který je ještě horší, než způsob placení poplatků zavedený ministrem Julínkem. Kraj od kraje se liší způsob "odpouštění poplatků" i volby toho, které poplatky jsou "odpouštěny". Úlevy se netýkají všech zdravotnických zařízení, ale působí selektivně pouze na ta, jejichž zřizovatelem je kraj. Někteří hejtmani začali i s kastováním podle místa trvalého bydliště - to je jinak čistě evidenční údaj bez jakékoli vazby na diferencovaný způsob uplatňování ústavních práv, přesto je v této souvislosti užit jako podmínka čerpání "veřejného dobra". Nerovný způsob rozdělování veřejných peněz sice krajům posvětil šéf Úřadu pro hospodářskou soutěž, konečné slovo při rozhodování o námitkách poškozených konkurentů však bude mít Brusel, takže ani tato cesta nemusí být bezpečná.
Chaos v celém systému hejtmani zavádějí od začátku února navzdory tomu, že bude ve zhruba stejnou dobu Poslanecká sněmovna projednávat novelu, po jejímž přijetí může zákonný stav vypadat zase trochu jinak. Neměli sociálnědemokratičtí hejtmani využít aspoň této doby nikoli ke způsobování ještě větších zmatků, ale alespoň ke koordinaci toho, jakým způsobem budou zákon obcházet všichni podle stejné předlohy?
Prozatímním vrcholem vytvářených zmatků je prohlášení pardubického hejtmana o tom, že lépe situovaní lidé a rodiny mají poplatky platit dál. Jeho obsah lze číst jediným způsobem: Náš předvolební slib nebyl příliš promyšlený a úhrada regulačních poplatků povede k nedostatku krajských financí, který se obrátí proti obyvatelům kraje. Obracíme se proto na majetnější obyvatele, aby nám i dnes zpětně přispěli na předvolební kampaň tím, že za sebe poplatky dál budou platit, a pomohou nám zakamuflovat škody, které bychom jinak úhradou za všechny způsobili.
Hejtman se zkrátka rozhodl nechat náklady populismu, které ho dovedly na jeho současný politický post, platit ty, kterým je trapné využívat "darů", které si pro ně kraj připravil. Na jeho černou jízdu se mu mají složit jiní.