Také já se ptám - proboha, komu to dal Havel cenu?
Cenu nadace Václava Havla Vize 97 dostal před několika dny americký psychiatr českého původu Stanislav Grof, který vyvinul hyperventilační techniku „holotropního dýchání“ umožňující navozovat změněné stavy vědomí (původně jako náhradu zakázané psychotropní drogy LSD) a na základě jejích výsledků založil "transpersonální psychologii", která se údajně snaží sjednotit vědu a spiritualitu.
Mgr. Dagmar Havlová
Václav Havel
Ing. Viktor Dobal
doc. RNDr. Jiří Fiala
doc. Ing. Ivan M. Havel, Ph.D.
prof. PhDr. Josef Jařab
Jaroslav Kořán
prof. RNDr. PhDr. Zdeněk Neubauer
prof. RNDr. Bedřich Velický, DrSc.
prof. RNDr. Petr Vopěnka, DrSc.
Grof a jeho příznivci vyvozují z této teorie dalekosáhlé závěry a domnívají se, že mají dost argumentů k tomu, aby způsobili zásadní změnu současného racionalistického přírodovědeckého paradigmatu a nové paradigma založili na reálné existenci jakéhosi kosmického Absolutního Vědomí, které se může projevovat různými způsoby i v našem materiálním světě. To ovšem nejsou nijak zvláště originální ideje – na velmi podobných základech stojí řada náboženských směrů, nejnověji např. hnutí New Age. Grof a jeho příznivci však říkají, že transpersonální psychologie přináší zásadní víceméně vědecké argumenty na podporu těchto prastarých spirituálních konceptů.
V odůvodnění této anticeny se poukazovalo na to, že technika „holotropního dýchání“ navozuje pocity a zážitky, které jsou autorem interpretovány jako „reálné“ (návštěvy odpoutané duše do minulých životů, do jiných bytostí či dokonce neživých předmětů, případně i do vzdálených míst ve vesmíru). Sisyfos poukazoval také na to, že v Grofových knihách nacházíme četné zprávy o mimosmyslových lidských kontaktech, jakoby to byla ověřená fakta, že S.Grof ujišťuje veřejnost, že docela reálné jsou jevy jako ohýbání lžic „mentální silou“, telepatie nebo zázračné extrakční operace filipínských léčitelů.
Těžko lze něco namítat proti vyvíjení psychologických technik, které mohou v rukou zkušeného odborníka pomáhat lidem s psychickými problémy, nebo prostě přinášet lidem zajímavé zážitky bez rizik spojených s drogami. Nelze také mnoho namítat proti nějakým filozoficko-náboženským interpretacím v tom smyslu, ze účinky psychotropních drog nebo „holotropního dýchání“ svědčí o existenci jakéhosi „kosmického vědomí“ či transcendentního principu (jiným slovem Boha). To, že se někdo následkem takové psychologické techniky dostane do duševního stavu zvýšené vnímavosti k transcendentním aspektům bytí, je podle mého názoru také velmi pozitivní.
Těžko přijatelné je ovšem to, že z onoho „jiného světa“ údajně navštěvovaného během holotropních či psychedelických seancí lze do našeho světa přinášet „reálné“ poznatky (např. o situaci na povrchu Marsu nebo o dějích v „minulých životech“), nebo snad dokonce že pomocí „psychických sil“ lze fyzikálně působit na materiální objekty. Ani toto není nic nového – klasická víra některých křesťanů v zázraky je prakticky totéž.
Před zhruba 100 lety byla na obrovském vzestupu jiná nauka tohoto typu – spiritismus. Mezi jeho příznivci byli význační spisovatelé (Arthur Conan Doyle, Camille Flammarion, Léon Dénis, Ernesto Bozzano, Chico Xavier, Waldo Vieira, Johannes Greber), a prominentní vědci (Charles Richet (nobelista za fyziologii a lékařství), Sir William Crookes, Alfred Russel Wallace, Oliver Joseph Lodge, Lord Rayleig, či William James).
Myslím, že ve všech případech těchto nauk tvrdících věci, které se vymykají naší běžné zkušenosti nebo vědeckému poznání je prostě kruciální otázka:
Co je rozumem, zkušeností, resp. experimentem dokazatelná a ověřitelná realita a co je jen nějaký druh iluze, halucinace, či dokonce pověra nebo podvod? Je mi líto, ale to druhé bývá pravděpodobnější možností...
Závěrem si neodpustím ještě trochu ironie:
Zdá se, že S. Grof se vydal nyní velmi oceňovanou cestou vědecké interdisciplinarity a dospěl k syntéze transpersonální psychologie a staré osvědčené astrologie. S.Grof totiž říká:
„Je ironií osudu, že po letech marného úsilí jsem konečně objevil nástroj, jenž mi tyto predikce umožňuje, avšak, který je ještě kontroverznější než samotná psychedelika. Tím nástrojem je astrologie, obor, který jsem dokonce i po letech studia transpersonálních jevů, měl tendenci odmítat jako směšnou pseudovědu. Tento postoj k astrologii jsem zásadně změnil až v důsledku spolupráce s psychologem a filozofem Richardem Tarnasem, který je již dlouhá léta mým blízkým přítelem a spolupracovníkem."
A pokračuje: "Společně jsme řadu let zkoumali astrologické vazby na mystické zážitky, psychospirituální krize, psychotické projevy, psychedelické stavy a prožitky z holotropních dýchání. Tato práce nám odhalila, že pomocí astrologie, konkrétně studia tranzitů planet, je možné předvídat obsah a připravit načasování holotropních stavů vědomí. Naše systematické studium vzájemných vztahů mezi přírodou, obsahy holotropních stavů a tranzitů planet mě přesvědčilo, že kombinace hluboké prožitkové terapie s archetypální psychologií a astrologií tranzitů planet představuje pro psychiatrii nejslibnější strategii v příštím miléniu."
Myslím, že tento vývoj určitě potěší přinejmenším našeho předního astrologa, bývalého politika a úspěšného střelce A.Baudyše. A očekávám, že brzy dojde i k Velké syntéze s další z velkých alternativních nauk – homeopatií.
A pokud jde o další ceny Vize 97, už se těším na další laureáty. Skvělou nabídku poskytuje např. seznam laureátů Bludného balvanu – někteří z nich postoupili v krocení duchovna a jeho využití pro praktické účely opravdu velmi daleko: (http://www.sysifos.cz/index.php?id=homepage&idd=bludn%FD%20balvan).
Ale vážně - dovolím si zaprorokovat - myslím, že s Grofovou naukou to za sto let bude vypadat podobně jako dnes s tím spiritismem... Slibuji, že pak o tom napíšu :-).
A nakonec ještě malá ilustrace toho, jak jednoduchými prostředky lze navodit „mystické“ vjemy:
Chcete-li si na sobě vyzkoušet zajímavou optickou iluzi, řiďte se podle následujících pokynů:
1. Uvolněte se a dívejte se upřeným pohledem 30 až 45 sekund na 4 malé puntíky uprostřed obrázku.
2. Potom pomalu přesuňte svůj zrak na nějakou větší jednobarevnou plochu ve své blízkosti (např. na stěnu). Můžete však oči také jednoduše zavřít.
3. Záhy byste měli před sebou spatřit světlou skvrnu, ze které se zformuje určitý obrázek.
4. O jaký obrázek se jedná? Nebo přesněji KOHO vidíte?
K tomuto tématu se zde již vyjádřila půvabná bloggerka Jana Mihovičová (http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jana-mihovicova.php?itemid=1774), která výběr laureáta pochválila, právě tak jako třeba C.Höschl. Řada jiných vědců (včetně např. T.Halíka) toto rozhodnutí kritizovala.Výběr provedla komise ve složení:
Mgr. Dagmar Havlová
Václav Havel
Ing. Viktor Dobal
doc. RNDr. Jiří Fiala
doc. Ing. Ivan M. Havel, Ph.D.
prof. PhDr. Josef Jařab
Jaroslav Kořán
prof. RNDr. PhDr. Zdeněk Neubauer
prof. RNDr. Bedřich Velický, DrSc.
prof. RNDr. Petr Vopěnka, DrSc.
Grof a jeho příznivci vyvozují z této teorie dalekosáhlé závěry a domnívají se, že mají dost argumentů k tomu, aby způsobili zásadní změnu současného racionalistického přírodovědeckého paradigmatu a nové paradigma založili na reálné existenci jakéhosi kosmického Absolutního Vědomí, které se může projevovat různými způsoby i v našem materiálním světě. To ovšem nejsou nijak zvláště originální ideje – na velmi podobných základech stojí řada náboženských směrů, nejnověji např. hnutí New Age. Grof a jeho příznivci však říkají, že transpersonální psychologie přináší zásadní víceméně vědecké argumenty na podporu těchto prastarých spirituálních konceptů.
Spolek skeptiků Sisyfos (jehož jsem i já členem), udělil S.Grofovi před několika lety cenu Bludný balvan (i když pouze bronzový) (http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1154533007).
V odůvodnění této anticeny se poukazovalo na to, že technika „holotropního dýchání“ navozuje pocity a zážitky, které jsou autorem interpretovány jako „reálné“ (návštěvy odpoutané duše do minulých životů, do jiných bytostí či dokonce neživých předmětů, případně i do vzdálených míst ve vesmíru). Sisyfos poukazoval také na to, že v Grofových knihách nacházíme četné zprávy o mimosmyslových lidských kontaktech, jakoby to byla ověřená fakta, že S.Grof ujišťuje veřejnost, že docela reálné jsou jevy jako ohýbání lžic „mentální silou“, telepatie nebo zázračné extrakční operace filipínských léčitelů.
Těžko lze něco namítat proti vyvíjení psychologických technik, které mohou v rukou zkušeného odborníka pomáhat lidem s psychickými problémy, nebo prostě přinášet lidem zajímavé zážitky bez rizik spojených s drogami. Nelze také mnoho namítat proti nějakým filozoficko-náboženským interpretacím v tom smyslu, ze účinky psychotropních drog nebo „holotropního dýchání“ svědčí o existenci jakéhosi „kosmického vědomí“ či transcendentního principu (jiným slovem Boha). To, že se někdo následkem takové psychologické techniky dostane do duševního stavu zvýšené vnímavosti k transcendentním aspektům bytí, je podle mého názoru také velmi pozitivní.
Těžko přijatelné je ovšem to, že z onoho „jiného světa“ údajně navštěvovaného během holotropních či psychedelických seancí lze do našeho světa přinášet „reálné“ poznatky (např. o situaci na povrchu Marsu nebo o dějích v „minulých životech“), nebo snad dokonce že pomocí „psychických sil“ lze fyzikálně působit na materiální objekty. Ani toto není nic nového – klasická víra některých křesťanů v zázraky je prakticky totéž.
Před zhruba 100 lety byla na obrovském vzestupu jiná nauka tohoto typu – spiritismus. Mezi jeho příznivci byli význační spisovatelé (Arthur Conan Doyle, Camille Flammarion, Léon Dénis, Ernesto Bozzano, Chico Xavier, Waldo Vieira, Johannes Greber), a prominentní vědci (Charles Richet (nobelista za fyziologii a lékařství), Sir William Crookes, Alfred Russel Wallace, Oliver Joseph Lodge, Lord Rayleig, či William James).
Myslím, že ve všech případech těchto nauk tvrdících věci, které se vymykají naší běžné zkušenosti nebo vědeckému poznání je prostě kruciální otázka:
Co je rozumem, zkušeností, resp. experimentem dokazatelná a ověřitelná realita a co je jen nějaký druh iluze, halucinace, či dokonce pověra nebo podvod? Je mi líto, ale to druhé bývá pravděpodobnější možností...
Závěrem si neodpustím ještě trochu ironie:
Zdá se, že S. Grof se vydal nyní velmi oceňovanou cestou vědecké interdisciplinarity a dospěl k syntéze transpersonální psychologie a staré osvědčené astrologie. S.Grof totiž říká:
„Je ironií osudu, že po letech marného úsilí jsem konečně objevil nástroj, jenž mi tyto predikce umožňuje, avšak, který je ještě kontroverznější než samotná psychedelika. Tím nástrojem je astrologie, obor, který jsem dokonce i po letech studia transpersonálních jevů, měl tendenci odmítat jako směšnou pseudovědu. Tento postoj k astrologii jsem zásadně změnil až v důsledku spolupráce s psychologem a filozofem Richardem Tarnasem, který je již dlouhá léta mým blízkým přítelem a spolupracovníkem."
A pokračuje: "Společně jsme řadu let zkoumali astrologické vazby na mystické zážitky, psychospirituální krize, psychotické projevy, psychedelické stavy a prožitky z holotropních dýchání. Tato práce nám odhalila, že pomocí astrologie, konkrétně studia tranzitů planet, je možné předvídat obsah a připravit načasování holotropních stavů vědomí. Naše systematické studium vzájemných vztahů mezi přírodou, obsahy holotropních stavů a tranzitů planet mě přesvědčilo, že kombinace hluboké prožitkové terapie s archetypální psychologií a astrologií tranzitů planet představuje pro psychiatrii nejslibnější strategii v příštím miléniu."
Myslím, že tento vývoj určitě potěší přinejmenším našeho předního astrologa, bývalého politika a úspěšného střelce A.Baudyše. A očekávám, že brzy dojde i k Velké syntéze s další z velkých alternativních nauk – homeopatií.
A pokud jde o další ceny Vize 97, už se těším na další laureáty. Skvělou nabídku poskytuje např. seznam laureátů Bludného balvanu – někteří z nich postoupili v krocení duchovna a jeho využití pro praktické účely opravdu velmi daleko: (http://www.sysifos.cz/index.php?id=homepage&idd=bludn%FD%20balvan).
Ale vážně - dovolím si zaprorokovat - myslím, že s Grofovou naukou to za sto let bude vypadat podobně jako dnes s tím spiritismem... Slibuji, že pak o tom napíšu :-).
A nakonec ještě malá ilustrace toho, jak jednoduchými prostředky lze navodit „mystické“ vjemy:
Chcete-li si na sobě vyzkoušet zajímavou optickou iluzi, řiďte se podle následujících pokynů:
1. Uvolněte se a dívejte se upřeným pohledem 30 až 45 sekund na 4 malé puntíky uprostřed obrázku.
2. Potom pomalu přesuňte svůj zrak na nějakou větší jednobarevnou plochu ve své blízkosti (např. na stěnu). Můžete však oči také jednoduše zavřít.
3. Záhy byste měli před sebou spatřit světlou skvrnu, ze které se zformuje určitý obrázek.
4. O jaký obrázek se jedná? Nebo přesněji KOHO vidíte?