Jak to bývá, média řeší zajímavosti, silné emoce, události a tragédie jako je mrtvá šikanovaná učitelka nebo připravené otázky na Vinařské střední škole. A řeší je povrchně. I tyto události ovšem mají své příčiny a zdroje, ty jsou ovšem často skryté a mediálně málo zajímavé. Jsou však důležité.
Článek vyšel v revue Souvislosti číslo 1/2000. Přes patnáctiletý odstup neztratil nic ze své aktuálnosti. Ba naopak. Zveřejňuji ho se souhlasem autorů Oldřicha Botlíka a Davida Součka, kteří se zabývají zjišťováním výsledků vzdělávání v projektu Kalibro.
Novela školského zákona přináší mj. * Povinný poslední ročník školky, * Jednotné přijímací zkoušky a * Povinnou maturitu z matematiky. Analýzy, zda to celé bude fungovat, jako obvykle nemáme. Kritéria, jak poznáme, zda jsme uspěli, také ne. Ale zavedeme to. A co je ještě horší, když analýzy výjimečně máme, stejně se jimi neřídíme.