Umělá inteligence by měla být pro školy povinnost. Pro všechny!
Množí se sice nejrůznější předpovědi, ale ani tvůrci systémů generativní umělé inteligence neumějí říct, co všechno jejich vlastní výtvory budou umět třeba jen za rok. Co třeba GPT 5.0, co bude umět, jaké emergentní schopnosti získá? A jaký bude mít rozvoj generativní AI a její využití dopady na společnost? A co udělá se světem, když se objeví obecná umělá inteligence, která bude chytřejší než my? Nevíme. Nevíme!
Společných záchodů ve školách se opravdu není třeba bát
Před toaletami se budou tvořit fronty, žáci se nevejdou do přeplněných tříd, po školách se budou šířit epidemie, okolí školek se stane rájem pedofilů a radnice si budou mnout ruce, kolik ušetřily. Tak nějak si zřejmě kritici představují budoucnost školství s novou hygienickou vyhláškou, kterou chystá ministerstvo zdravotnictví.
Stabilita především
Svět se mění čím dál rychleji. Školsví zaostává čím dál víc. Změna je nutná. Měla by být ale promyšlená a mělo by být jasné kam jdeme. Strategie 2030+ je (byla?) naznačením směru. Držíme se jí?
Jsme jako indická restaurace. Knedlíky u nás nehledejte
Jaké to bylo založit první soukromé gymnázium v porevolučním Československu? Na čem v současnosti staví své vzdělávání Scioškoly? Proč nejsou pro každého? A v čem jsou naopak inspirací ostatním? Otevře někdy i Scioškolka? Které projekty se ve Scio nepovedly? Proč je někdy větší problém s rodiči než s učiteli? Na to vše se v podcastu Mozaika vzdělávání vyptával Marek Adler.
Jak vyřešit peklo přijímaček na střední školy? Musíme znovu vymyslet kolo
V současnosti přetřásaná elektronizace přihlášek na střední školy má děti a jejich rodiče zbavit stresu a školám ušetřit mnoho administrativní práce. Málokdo si přitom dnes vzpomene, že takový systém už tu byl před 15 lety.
Rodiče - brzda pokroku ve vzdělávání
Většina z nás má dojem, že jsme vzdělaní a dobře připravení do života. A i když máme ke školám, kterými jsme prošli, výhrady a je nám jasné, že naše děti budou žít v jiném světě, stejně chceme pro své děti podobné vzdělání, jako bylo to naše. Jiné možnosti nám nikdo nevysvětluje, změny si neumíme představit, a tak je odmítáme.
vyšel 5. 9. 2021 v týdeníku Respekt pod titulkem
NEJVĚTŠÍ PŘEKÁŽKOU JSOU RODIČE
Na základě celonárodní diskuze bychom rádi vytvořili letadlo
V České republice už čtyři měsíce probíhá celonárodní diskuse o změnách ve školství. Záměr jistě skvělý, odvážný, nevídaný. Nic podobného se za minulých deset let neuskutečnilo v žádném resortu, ani ve školství. Diskusi se však bohužel nedaří, málo se píše v novinách, málo vysílá v televizi a rozhlase. Mám obavy, že většina čtenářů se o ní právě dozvídá poprvé.
Umělá inteligence změní svět, i ten váš
Je možné, že umělá inteligence úplně změní svět, že změní, jak budeme přemýšlet, řešit problémy, komunikovat, po čem toužit, jaké práce vykonávat, že změní, jak se budeme cítit, a možná změní i to, co znamená být člověkem. Nevíme, zda se to stane, ale možné to je. Někteří si dokonce myslí, že umělá inteligence by mohla tento svět zničit. Nevíme, zda se to stane, ale možné to je. Rostoucí nejistota je příznakem dnešní doby. Ale i kdyby měl nastat konec světa, nebude to hned. Proto není od věci se zamyslet, co vlastně umělá inteligence umí a zda ji nepodceňujeme.
Kdo má učit a vychovávat naše děti?
Chceme-li budovat moderní školství, musíme do výuky přilákat více lidí se zkušenostmi z reálného světa mimo školu. Současně je ovšem třeba zajistit kvalitu výuky. Novela zákona o pedagogických pracovnících, která se nyní projednává ve sněmovně, je sice malý krok ale rozhodně správným směrem. A je to velká výzva pro pedagogické fakulty.
Škola, spánek a štrúdl
Existuje mnoho potíží českého vzdělávacího systému, jednou z nich je i nedostatek spánku dospívajících způsobený začátkem vyučování už v osm hodin ráno. Není to sice ten nejvážnější problém, ale řešení je jasné, nestálo by moc peněz a věda doložila, že by to opravdu pomohlo. Žáci a studenti ve věku dvanáct až devatenáct let málo spí, což snižuje jejich studijní výkony, o dopadech na zdraví nemluvě. Když ministr školství Vladimír Balaš toto téma otevřel, hodně lidí proti posunutí začátku vyučování protestovalo. Vlastně je to podobné, jako se zákazem kouření na veřejných místech – taky trvalo mnoho let, než informacím o škodlivosti kouření veřejnost uvěřila.