Zeleného maturitní yetti
Úryvek z článku pana Pavla Zeleného, uveřejněného v LN dne 6. 6. 2011
"Maturitní testy nevznikají náhodně. Jejich obsah je dán katalogy požadavků ke zkoušce, a tím i pedagogickými dokumenty, podle nichž se předmět vyučuje. Katalogy byly schváleny a zveřejněny v dubnu 2009. Druhým východiskem pro tvorbu testu je jeho specifikace. Jde o jakýsi scénář testu, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti. A na základě tohoto se pak připravují testové úlohy.
Pro letošní maturitu jich bylo téměř 5 tisíc. Úlohy připravují učitelé, kteří jsou k tomu speciálně vyškoleni. Připravit kvalitní a v testu použitelnou úlohu není nijak jednoduché. I když je nově vyškoleným autorem zkušený učitel, z jeho prvních úloh projde recenzemi a oponenturami jen každá desátá. Recenzenty jsou opět zkušení učitelé. Na přípravě letošních maturitních testů se tak autorsky a recenzentsky podílelo více než 1500 učitelů. Většina úloh se před jejich použitím navíc testuje zhruba na vzorku dvou stovek žáků. Na základě jejich výsledků se zjišťují možné konstrukční chyby každé z úloh, jednoznačnost zadání, náročnost a řada dalších parametrů."
Konec citace článku. (celý článek najdete zde)
Moje odpověď vyšla v Lidových novinách v úterý, 7. června 2011.
Zeleného maturitní yetti
Vysoká kvalita maturitních testů připomíná yettiho: pan Zelený o ní mluví, ale nikdo ji zatím neviděl. Ředitel příspěvkové organizace a tvůrce celé koncepce státních maturit se v LN (Maturitní testy projdou oponenturou, 6. 6. 2011) zaštiťuje proti stupňující se kritice řadou proklamací o kvalitě odvedené práce. Proti námitkám staví tvrzení, že maturitní testy jsou založeny na katalogu požadavků, že tvůrci jsou řádně proškolení a že úlohy a testy procházejí pilotováním, recenzemi a oponenturami atd. Všechny uvedené kroky, jsou skutečně podmínkou toho, aby, jak pan Zelený píše, „maturitní testy nevznikaly náhodně“, a aby naopak na konci byly skutečně kvalitní, validní a reliabilní testy - takové, jaké by skutečně mohly rozhodovat o osudech statisíců maturantů.
Jenže ředitel CERMAT kromě svých tvrzení nepředkládá žádná fakta, která by je dokládala. Naopak zveřejněné testy z generálky i z ostré maturity a průhledné fabulace v článku spíše ukazují, že v přípravě testů v CERMATu panuje chaos.
V článku Zelený např. tvrdí, že se do testu zařadí jen každá desátá úloha, kterou dodají autoři. Ve Scio přitom zařadíme každou třetí u nezkušeného autora a dvě ze tří u zkušeného. Dále se tvrdí, že každá z 5 000 úloh byla pilotována na 200 žácích. Samotná pilotáž by tedy zabrala asi 25 000 hodin, veřejnou zakázku (jednu z 55 vypsaných CERMATem - seznam viz, na konci ) na pilotáž však vypsal CERMAT na 6 512 hodin. Položkovou analýzu testů z generálky, která by umožnila kvalitu posoudit, nám CERMAT nedal ani po pokynu ministerstva. (Zde najdete ukázku, jaké údaje o maturitě zveřejňují na Slovensku, včetně položkové analýzy).
Proč bychom měli tedy věřit tomu, že řadou odborníků kritizované testy jsou skutečně kvalitní a že byly dodrženy postupy, o nichž tak krásně pan Zelený hovoří? Jen na základě tvrzení jednoho státního úředníka? Jde o stejného člověka, který například říká, že za únikem testů státní maturity stojí jacísi hypotetičtí studenti, kteří testy nejprve opsali a pak ofotili mobilem. Kopie kolující po internetu jsou ale jasně skenované. Nebo údaj o 12000 chybně vyhodnocených testů v generálce. Máme o tom jinou informaci, než prohlášení Zeleného zopakované ministrem? Nebylo jich třeba 120 000?
Zdá se, že jediný, kdo na yettiho pana Zeleného stále věří, je nebohý ministr Dobeš. My ostatní bychom chtěli důkazy.
Bohumil Kartous, Ondřej Šteffl, společnost Scio
--------------------------- Potud článek
A ještě druhá reakce na článek
Na CERMATu jsme 6. 6. 2011 zažádali o informace týkající se maturitních testů a jejich oponentur, jak o nich mluví pan Zelený ve zmíněném článku v LN, a dalších materiálů souvisejících s maturitními testy:
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT
Jeruzalémská 957/12
110 00 Praha 1
__________________________________________
naše č.j.: Info 037 a 038/11-Ž
Věc: Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím
V Praze dne 6. 6. 2011
Vážení,
s odvoláním na příslušná ustanovení zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás žádáme o poskytnutí:
(1)
specifikace testu, jakéhosi scénáře, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti, společné (státní) části maturitní zkoušky, jak o ní hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
(2)
písemných závěrů z oponentur testů společné (státní) části maturitní zkoušky, jak o nich hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
(3)
přesný popis metody zajišťování meziroční srovnatelnost prostřednictvím tzv. kotvicích úloh, jak o ní hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami, a způsobu jak by měla být v příštím roce uplatněna,
(4)
kopii rozhodnutí, jímž Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR před třemi roky rozhodlo, že se maturitní testy nebudou zveřejňovat, o kterém informoval Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
S pozdravem
za http://www.scio.cz, s.r.o.
Mgr. Zuzana Štěpánková
podnikový právník