Školství poslepu
Stejné testy, stejná metodika, stejné postupy a téměř stejné doprovodné materiály jako v roce 1998 lety byly použity pro maturanty v roce 2009 - to je projekt Sonda maturant po 11 letech. Maturanti absolvovali testy z obecných studijních předpokladů, českého jazyka, cizího jazyka (AJ a NJ) a matematiky.
Komentář k výsledkům jsem už publikoval v blogu Maturanti nejsou horší, než bývali. Zde je ke stažení kompletní zpráva.
Důležitějším zjištěním než samotné výsledky Sondy však je, že toto jsou v současnosti jediné informace o vývoji vzdělávacích výsledků maturantů, které Česká republika má. Je tragické, že žádné údaje nemá ani Ministerstvo školství, jak ostatně potvrdila i paní ministryně, když v parlamentu řekla: „Je ale naše školství kvalitní? Na tuto otázku nelze dnes jednoznačně odpovědět, neboť ani já, jako osoba odpovědná za řízení resortu školství, nemám k dispozici adekvátní údaje.“ Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (dříve CERMAT) již stálo daňové poplatníky přes čtvrt miliardy korun, ale použitelné informace o kvalitě či vývoji výsledků vzdělávání zatím neposkytlo žádné. Není proto žádným přeháněním říci, že naše střední školství je řízeno poslepu (pro základní školství máme alespoň mezinárodní šetření TIMSS a PISA).
Scio se proto rozhodlo nabídnout Ministerstvu školství provedení detailnějšího reprezentativního šetření, které by pomohlo tento neuvěřitelný deficit informací rychle a velice levně odstranit, co všechno by bylo možné zjistit, a jak by tyto informace mohly sloužit pro efektivní řízení školství viz nabídka. Navrhovaná cena je pod 2 milióny korun za otestování 18 500 žáků čtyřmi testy. Pro srovnání je to asi 400x méně než plánované výdaje na státní maturity, která navíc takové informace nemůže poskytnout.
Kompletní nabídka pro MŠMT