Máme se o vzdělávání učit od Komenského? Nevěděli o tom jak své děti vzdělávat lovci mamutů víc?
Další z článků amerického psychologa Petera Graye Profesor Peter Gray
z blogu http://blogs.psychologytoday.com/blog/freedom-learn
část I. zde, část II. zde, část III. zde
Text přeložil Jiří Košárek.
Děti se vzdělávají samy III: Moudrost lovců a sběračů
Jak se děti lovců a sběračů vzdělávají bez škol.
Po statisíce let, do doby, než bylo vynalezeno zemědělství (před pouhými 10 tisíci lety), jsme všichni byli lovci a sběrači. Naše lidské instinkty, včetně instinktivních způsobů učení, jsme získali v kontextu tohoto způsobu života. A proto je přirozené se v této sérii o způsobech dětského samovzdělávání zeptat na otázku: Jak se děti lovců a sběračů učili to, co potřebovali, aby se z nich v rámci jejich kultury stali platní dospělí?
V druhé polovině 20. století antropologové objevili a pozorovali mnoho skupin lidí - v odlehlých částech Afriky, Asie, Austrálie, Nového Zélandu, Jižní Ameriky a jinde - kteří udržovali způsob života lovců a sběračů, téměř nedotčeni moderními způsoby. Ačkoliv měla každá studovaná skupina jiný jazyk a jiné kulturní tradice, tyto různé skupiny byly v mnoha základních ohledech podobné, což nám umožňuje mluvit o „způsobu života lovců a sběračů“ v jednotném čísle. Lovci a sběrači žili v malých kočovných skupinách (v počtu 25 - 50 lidí), rozhodovali demokraticky, měli etický systém, který byl založen na rovnostářských hodnotách a na sdílení, a měli bohaté kulturní tradice, které zahrnovaly hudbu, umění, hry, tance a příběhy.
Abychom doplnili to, co jsme našli v antropologické literatuře, před několika lety jsme spolu s Jonathanem Ogasem (tehdy ještě studentem) kontaktovali několik antropologů, kteří žili s lovci a sběrači, a požádali jsme je, aby vyplnili dotazník o jejich pozorováních života dětí. Devět z nich ochotně náš dotazník vyplnilo. Studovali celkem šest různých kultur lovců a sběračů - tři v Africe, jednu v Malajsii, jednu na Filipínách a jednu na Nové Guineji.
To, co jsem se z mého studia i z našeho dotazníku dozvěděl, bylo překvapující svou konzistencí. Zde se pokusím shrnout čtyři závěry, které jsou podle mého názoru nejvíce relevantní z hlediska samovzdělávání. Při popisu budu používat přítomný čas, přestože mnoho činností i celých kultur bylo v posledních letech kvůli zásahům z „vyvinutějšího“ světa v jejich okolí zničeno.
1. Děti lovců a sběračů se toho musí naučit obrovské množství, aby se z nich stali úspěšní dospělí.
Bylo by chybou si myslet, že vzdělávání není pro lovce a sběrače příliš důležité, neboť se toho nemusí moc učit. Ve skutečnosti se toho musí naučit opravdu hodně.
Aby se z chlapců stali úspěšní lovci, musí se naučit zvyky dvou až tří set různých druhů savců a ptáků, které jejich skupina musí lovit. Musí se naučit, jak tuto zvěř vystopovat podle těch nejmenších stop, musí být schopni perfektně vyrobit náčiní pro lov, jako jsou luky a šípy, foukací šipky, smyčky nebo sítě a musí být v používání tohoto náčiní neskutečně zdatní.
Aby se z dívek staly úspěšné sběračky, musí se naučit, které z nespočtu nejrůznějších kořenů, hlíz, ořechů, semen, ovoce a porostů jsou v jejich okolí jedlé a výživné, kdy a kde je najít, jak je vykopat (v případě kořenů a hlíz), jak efektivně získat jedlé porce (v případě obilí, ořechů a různých rostlinných vláken) a v některých případech jak je zpracovat tak, aby se staly jedlé a výživově hodnotné. K tomu jsou potřeba jak fyzické dovednosti, zdokonalené po letech tréninku, tak schopnost pamatovat si, používat, přidávat a měnit obrovskou zásobu kulturně sdílených, slovně předávaných vědomostí o jídle.
Ještě k tomu se děti lovců a sběračů musí naučit, jak se pohybovat po obrovských lovištích, jak stavět chýše, rozdělávat oheň, vařit, odrážet predátory, předpovídat změny počasí, ošetřit zranění, léčit nemoci, asistovat při porodu, starat se o malé děti, udržovat v jejich skupině harmonii, vyjednávat se sousedními skupinami, vyprávět příběhy, skládat hudbu a angažovat se v různých tancích a rituálech jejich kultury. Jelikož je zde velmi málo specializace nad rámec mužů jako lovců a žen jako sběraček, každý člověk musí nabýt značnou část celkových vědomostí a schopností dané kultury.
2. Děti se toto všechno naučí, aniž by je někdo učil.
Ačkoliv se toho děti lovců a sběračů musí naučit ohromné množství, lovci a sběrači nemají žádné školy. Dospělí nestanovují žádné osnovy, ani se nesnaží děti k učení motivovat, dávat jim lekce nebo sledovat jejich pokrok. Když se jich zeptáte, jak se děti učí to, co potřebují znát, dospělí odpoví slovy, která v podstatě znamenají toto: „Učí se samy díky jejich pozorování, hrám a prozkoumávání.“ Občas může dospělý nabídnout radu nebo předvést, jak něco dělat lépe, jako je ostření šípů, ale tato pomoc je poskytnuta jen tehdy, pokud si ji dítě jasně přeje. Dospělí neiniciují, neřídí ani nezasahují do dětských aktivit. Dospělí neprojevují nejmenší starosti o vzdělání svých dětí. Tisíce let zkušeností jim dokazují, že děti jsou experti v samovzdělávání (viz například: Y. Gosso et al. (2005), „Play in hunter-gatherer societies.“ v A. D. Pellegrini & P. K. Smith (Eds.), The nature of play: great apes and humans. New York: Guilford).
3. Dětem je poskytnuto obrovské množství času pro hraní a zkoumání.
V odpovědích v našem dotazníku ohledně času, který děti stráví hraním, byli antropologové, kterých jsme se ptali, jednotní. Naznačovali, že děti lovců a sběračů, které pozorovali, měly volnost na hraní téměř celý, ne-li úplně celý den. Typické odpovědi byly následující:
• „Děti z kmene Batek měly volnost hrát si téměř celý den. Nikdo od nich neočekával vážnou práci, dokud nebyly plnoleté.“ (Karen Endicott)
• „Chlapci i děvčata z kmene Nharo měli celý den a každý den volnost na hraní.“ (Alan Barnard)
• „Chlapci z kmene Efé měli volnost hrát si téměř celou dobu do věku 15-17 let. Dívky, kromě několika málo záležitostí a starání se o malé děti, strávily hraním téměř celý den.“ (Robert Bailey)
• „Děti z kmene Kung si hrály od úsvitu do soumraku.“ (Nancy Howell)
Svoboda dětí lovců a sběračů následovat své vlastní zájmy je dle jejich rodičů tou nejjistější cestou ke vzdělání. Navazuje na princip rovnostářství a osobní nezávislosti, který převládá v kulturách lovců a sběračů a který je aplikován stejně pro děti i pro dospělé (viz například, S. Kent (1996), „Cultural diversity among African foragers: causes and implications.“ v S. Kent (Ed.), Cultural diversity among twentieth-century foragers: an African perspective. Cambridge, England: Cambridge University Press). Dospělí vnímají děti jako kompletní jedince s právy srovnatelnými s dospělými. Předpokládají, že děti se samy začnou zapojovat do činností skupiny, až budou vývojově připraveny. Není potřeba jim nutit něco, co dělat nechtějí.
4. Děti pozorují aktivity dospělých a poté je začleňují do svých her.
Děti lovců a sběračů nejsou izolovány od aktivit dospělých. Přímo pozorují vše, co se kolem nich děje - stěhování, stavění chýší, výrobu a opravy nástrojů a jiných pomůcek, přípravu jídla, péči o malé děti, zajištění předběžných opatření vůči predátorům, diskuze o politice, tance a oslavy. Někdy doprovázejí dospělé při cestách za jídlem a chlapci od věku 10 let často pozorují muže při lovu.
Děti nejenže tyto aktivity pečlivě sledují, ale také je začleňují do svých her, díky čemuž v nich získávají praxi a zdatnost. Jak rostou, jejich hry se postupně stávají více a více reálnou věcí. Neexistuje ostrá hranice mezi hravým a reálným zapojením do aktivit.
Například chlapci, kteří jeden den chytají motýly pomocí svých malých luků a šípů, další den loví malé savce, které nosí domů na jídlo, následující den se připojují k mužům při jejich lovu. Chlapci i děvčata běžně staví chýše na hraní podle reálných chýší, které staví jejich rodiče. V odpovědi v našem dotazníku Nancy Howellová podotkla, že děti z kmene Kung běžně staví celou vesnici na hraní několik stovek metrů od reálné vesnice. Vesnice na hraní se poté stává místem, kde mohou děti předvádět scény, které pozorují mezi dospělými.
Respondenti našeho výzkumu zmiňovali mnoho dalších příkladů aktivit dospělých, které děti při hrách napodobovaly (vykopávání kořenů, rybaření, vykuřování dikobrazů z nor, vaření, péči o malé děti, šplhání po stromech, stavění žebříků, používání nožů a jiných nástrojů, vytváření nástrojů, nošení těžkých předmětů, stavění raftů, zakládání ohně, obrana proti predátorům, napodobování zvířat (způsob, jak zvířata identifikovat a naučit se jejich zvyky), skládání hudby, tancování, vyprávění příběhů a hádání). Jelikož se všechny tyto hry odehrávají ve věkově promíchaném prostředí, malé děti se neustále učí od starších.
Nikdo nemusí děti přesvědčovat, aby toto všechno dělaly. Dělají to přirozeně, protože, stejně jako každé jiné dítě, netouží po ničem jiném více, než vyrůst a být stejně úspěšné jako dospělí, které vidí okolo sebe. Jejich touha vyrůst je silnou motivací, která, spojená s potřebou hrát si a prozkoumávat, zajišťuje, že děti budou neustále trénovat schopnosti, které potřebují, aby se z nich stali úspěšní dospělí.
Jakou důležitost mají tato pozorování z hlediska vzdělávání v naší kultuře?
Naše kultura je samozřejmě velice odlišná od lovců a sběračů. Můžete jistě pochybovat o tom, že lekce o vzdělávání, které se naučíme od lovců a sběračů, mohou být efektivně aplikovány v naší současné kultuře. Pro začátek, lovci a sběrači nemají čtení, psaní ani aritmetiku. Možná že přirozené, sebemotivující způsoby učení pro tyto tři věci nefungují. V naší kultuře je na rozdíl od kultury lovců a sběračů nespočet různých dovedností a vědomostí, které děti mohou nabýt, avšak je nemožné, aby tyto dovednosti pozorovaly v každodenním životě dospělých. Děti jsou z velké části segregovány od pracovního světa dospělých, což snižuje jejich možnosti vidět, co dospělí dělají, a začleňovat tyto aktivity do svých her.
Přesto se v následující eseji pokusím ukázat, že ty stejné přirozené způsoby učení, které fungují tak dobře u lovců a sběračů, opravdu fungují stejně dobře u našich dětí, pokud jim poskytneme vzdělávací prostředí, které dovolí těmto způsobům fungovat. Následující esej, kterou publikuji 13. srpna, bude o škole ve Framinghamu ve státě Massachusetts, kde se za posledních 40 let děti a dospívající s neobyčejným úspěchem vzdělávali sami pomocí samořízených her a prozkoumávání.
Zůstaňte na příjmu.
Článek v originálním znění naleznete na
blogu Petera Graye.