Svět se mění. Rychlost změn se zvyšuje. Místo, abychom se připravovali na změny a hleděli dopředu, plýtváme silami na malichrenosti. V ekonomice i ve vzdělávání.
Lidové noviny 9. července, z debaty:
Martin Weiss: Zaznamenal jsi švédského ministra školství? Ten prohlásil, že by se všechny švédské děti měly učit čínsky.
Miroslav Zámečník: Tak to krapet předběhl dobu. Ale prožíváme velmi těžkou etapu: spousta rozvojových zemí nachází chytřejší řešení, než máme my tady – ale málokdo se to odváží říct voličům do očí. Adaptace na jednadvacáté století bude velmi bolestivá. (…)
(…)
Jan Macháček: (…) Celá Evropa plýtvá silami, místo aby přemýšlela, jak konkurovat Číně, tak se hádá o způsob záchrany Řecka. A to platí jak pro politické elity, tak pro nás pět tady u stolu.
Mám k tomu několik poznámek, jak jinak, z hlediska vzdělávání.
- Švédský ministr nepředběhl dobu, jako všichni zaspal, jen se probudil první. Představte si, jaká by byla perspektiva České republiky v mezinárodním byznysu, kdyby se byl někdo u nás probudil včas a už letos třeba 20 % maturantů maturovalo z čínštiny.
- Ve vzdělávání a v pedagogice je na špici např. Singapur. V Africe přeskočili éru pevných linek a lépe využívají mobily, třeba někde přeskočí éru evropské školy a najdou chytřejší řešení…
- Místo, abychom přemýšleli o tom, jak připravit české děti, aby se uměly adaptovat na jednadvacáté století (a ne jen "velmi bolestivě"), hádáme se o tom, zda máme mít státní maturitu a zda zveřejnit žebříčky.