Čelit rizikům a využít příležitosti
Nestresujte se školou a využijte příležitosti
Mnoho rodičů má v dnešní době strach, že děti o něco přijdou, když teď několik měsíců nebudou chodit do školy. Že něco nebudou umět a že budou mít špatné známky, dokonce že by mohly propadnout. A některé školy ten strach bohužel jen posilují. Rozdávají pokyny, úkolují děti i rodiče, známkují, ba i vyhrožují. Rád bych rodiče je uklidnil. Nic vážného se nemůže stát. Spíš naopak. Během následujících měsíců se mohou vaše děti naučit pro svoji budoucnost víc, než kdyby chodily do školy.
Jakkoliv je současná situace nelehká a náročná, je to skvělá příležitost, aby se děti naučily, jak řešit nenadálé problémy, jak doma pomáhat, jak si rozvrhnout čas. Vaše děti se mohou naučit samy se rozhodovat, co, kdy a jak se učit a jak rozumně naložit s volným časem, co všechno nového se dá doma dělat, jak využívat technologie, jak se spojit s kamarády online atd. A také by se mohly naučit, že každá změna je vždy riziko i příležitost, a že rizikům je třeba čelit a příležitosti využít. Záleží především na vás rodičích, jak se k tomu postavíte, a co všechno se děti od vás během těchto napínavých dnů naučí.
Rozumná škola respektuje děti i rodiče
V tom všem vám škola může pomoci. Rozumná škola, a takových je dost, zjišťuje a respektuje možnosti dětí i rodičů, dává dětem dostatek času, nabízí výběr z možných aktivit, chová se partnersky. Nehrozí, neznámkuje. Nabízí rodičům v jejich složité situaci pomoc a podporu. Může také dětem pomoci zorientovat si v aktuální situaci - skrze biologii o tom, jak fungují nemoci, skrze občanskou výchovu o způsobech řízení státu v krizových situacích apod. Na druhé straně se množí zprávy, že některé školy, někteří učitelé dělají pravý opak. Zřejmě z pocitu své nenahraditelnosti jen rozdávají úkoly, stanovují přísné termíny, známkují, vyhrožují, nerespektují možnosti rodičů ani dětí. Stresují. Pokračují v tom, co si naplánovali, bez ohledu na to, že celý svět se změnil. Biologikář posílá pracovní listy na trojlaločnatce a klepítkatce, učitel občanské výchovy hustí do dětí státní symboly. Pokud to tak je i u vás, nebojte se napsat učitelům, co vám vadí i co byste potřebovali. Mnohdy je to tak, že si učitelé situaci rodičů neumí představit. Jednají v dobré vůli, ale netuší, jak jste na tom doma a co by vám pomohlo.
Rodiny nemají žádnou povinnost mít počítače, chytré telefony ani internet. Rodiče také nemají povinnost plnit “příkazy” školy ani dělat svým dětem učitele. Školy proto nemohou rozdávat pětky ani vyhrožovat neklasifikací, když děti něco nesplní. Nemohou to ani známkovat. Až se školy otevřou, musí počítat i s tím, že některé děti prostě nedělaly nic, protože neměly tu možnost. Věřím, že Ministesterstvo školství k tomu brzy vydá pokyny.
Dětem nic neuteče
A také se nebojte, že dětem něco uteče, nebo že během koronavirových prázdnin něco minou nebo zapomenou. Ano, určitě zapomenou, stěně jako leccos zapomenou během prázdnin a tak jako toho mnoho zapomenou i během školního roku. Pokud tomu nevěříte, podívejte se dětem do sešitu a zeptejte se na něco, co probíraly v září. Budete mít velké štěstí, když to budou umět. Cílem v mnohých školách je totiž především učivo probrat. A možná proto vás někteří učitelé zásobují množstvím úkolů. Ne se naučit, ale probrat. Všeobecné přesvědčení, že několikaměsíční výpadek bude mít na vzdělání dětí větší vliv, je mylné. Ano, když to neproberou, neporozumí vzniku indukovaného napětí v cívce, nezorientují se na stupnici pH, neupraví správně všechny algebraické výrazy, neodliší větu přípustkouvou od přívlastkové, neobjasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek. To ale nebudou umět, ani když to proberou. Úplně stejně jako naprostá většina z nás. A co? (Více k tomu, co všechno by děti měly umět, ale neumějí 12395.)
Ostatně toho si všimlo už i Ministerstvo školství a nahlas mluví o tom, že požadavků na to, co děti mají umět je příliš mnoho a že se mají výrazně redukovat. Česká školní inspekce zase tvrdí, že současné nastavení RVP zhoršuje kvalitu vzdělávání a zjistila, že jen 0,6 % škol plní v matematice, co by měly. Ano, jen necelé procento. Tak se nebojte, že něco z toho, co se ve školách musí odučit, vaše děti umět nebudou. Až přijdou do školy, určitě nebudou samy. V trochu jiné situaci jsou děti, které se připravují na přijímací zkoušky, ale ty i bez školy snadno najdou na webu spousty možností, jak se připravovat.
Největší problém
Největší vzdělávací problém současná situace představuje pro děti z kulturně a sociálně slabých rodin, ty nemívají dobré připojení k internetu, nemívají doma mnoho knih, se školu nekomunikují, a přitom tyto pro děti představuje škola mnohem podnětnější prostředí než mají doma. Jejich rodiče ovšem tenhle článek nečtou a s největší pravděpodobností ani se školou při plnění úkolů “na dálku” nespolupracují. Při tom jim by mělo MŠMT, školy i učitelé věnovat pozornost především.
Proti stresu smích
Pro ostatní platí: Využijte to, v čem vám škola pomáhá a co sami pokládáte za důležité a správné. Požadavky školy nejsou zákon. Nesplníte-li něco, nestresujte sebe ani děti. Hlavně ale nepropásněte nevídanou příležitost, aby se během koronavirových časů vaše děti naučily i jiné věci. Myslete i na to, že děti by měly taky chodit do přírody, hrát si, číst, uvařit, zacvičit si, zpívat a hlavně se smát. Nakonec moudrá škola a moudří učitelé, a těch není málo, právě tohle ocení a podpoří vás v tom.