Testy? Víte o čem mluvíte?

28. 04. 2010 | 12:00
Přečteno 43228 krát
Co má společného testování ve škole a daně? Jsou toho v předvolební kampani plné noviny. Daní je pravda o něco víc. Přece jen, ekonomika se má za důležitější než školství. Ale kdykoliv přijde řeč na školství, dojde na testování. Novým výrazivem se staly „srovnávací zkoušky“. Ale co to je? Ví to někdo?



Testování bez přívlastku je stejně neurčitý výraz jako daně bez přívlastku. Když se řekne daně, každý si vzpomene nejdřív na ty, které musí měsíčně platit z platu. Většina ovšem ví, že jsou i další daně: DPH, spotřební daň, darovací a dědická daň, daň z nemovitostí atd. Většina také ví, že daně platí i podniky a podnikatelé, že existuje daň z úroků či dividend. A každý jistě alespoň zaslechl, že zvýšení či snížení přímých daní má jiné důsledky než u daní nepřímých. Politik, který by v médiích vystoupil s tím, že „zvýšíme daně o 10 %“, by jistě čelil otázce: Které daně a proč? Když však politici vystoupí  se sloganem „Zavedeme srovnávací zkoušky v 9. třídě“, nikdo se neptá „Jaké zkoušky a proč?“ A co se má srovnávat? Žáci, třídy, učitelé, školy, gymnázia s průmyslovkami, ČR s EU? A jde nám o srovnávání současného stavu nebo posunu (přidané hodnoty – added value)? Někdy mám dojem, že slovo „srovnávat“ se míní spíš ve smyslu „zarovnat“ případně „srovnat se zemí“.


Nejspíš je to všechno tím, že jen málokdo ví, že není testování jako testování. Takže hodně zjednodušeně (hlavně pro politiky):


Pedagogická diagnostika žáků (ve výuce)

diagnostika
diagnostika
Takové testy se hodně používají v cizině, u nás prakticky nejsou k dispozici. Přitom právě toto testování je základním východiskem pro zlepšování výsledků vzdělávání. Smyslem pedagogické diagnostiky je určit, jak na tom žák je, kde se ve své vzdělávací dráze nachází (v daném předmětu či v dané dovednosti). A na základě toho rozhodnout o krocích jeho dalšího pokroku a pomoci mu postoupit na další, vyšší úroveň.



Terminologický „chyták“ Testovat standardy a standardizovaný test jsou dvě zcela různé věci. Vzdělávací standard je popis kvalit žáka ve smyslu etalon. A to nemá nic společného s pojmem standardizovaný test, což je test, ke kterému jsou k dispozici výsledky získané na reprezentativním vzorku.


Předpokladem takové pedagogické diagnostiky ovšem je, že v jednotlivých předmětech existují tzv. vzdělávací standardy (nebo též mapy učebního pokroku), které poměrně podrobně stanovují, co přesně žák umí, když je třeba na úrovni 6B. Pak teprve je možné začít konstruovat test, který určí, zda je žák na úrovni 6B nebo třeba 7C, a také navrhnout pro učitele metodiku a pomůcky, které mu pomohou posunout žáka třeba z úrovně 5C na 5B. A taky je nutné učitele naučit, jak s testy pracovat, aby to bylo produktivní, ne kontraproduktivní. Viz např. anglické National Curriculum.


A v tom je u nás problém. V našem školství máme leccos a investujeme do všelijakých věcí, ale standardy nemáme a podporu pro učitele už vůbec ne.


Certifikace
certifikace
certifikace
Typickým případem certifikačního testování je zkouška v autoškole. Jejím jediným a hlavním účelem je rozhodnout, zda uchazeč ovládá dopravní předpisy. Čtenář - řidič si jistě pamatuje, že na řidičák je zapotřebí mít prakticky celý test dobře (38 ze 40 bodů).

Uvolněnějším typem certifikace jsou různé závěrečné zkoušky – maturita či státnice, které se ale zpravidla dělají jinak než testem.

Testování v rámci certifikace nutně vede k tomu, že uchazeč se učí to (a zpravidla jen to!), co je obsahem takového testování. Američané, kteří mají s testováním mnohonásobně větší zkušenosti, říkají: you get what you test.

Problém je, že z celého vzdělávání umíme jen něco málo testovat velmi dobře (znalosti), něco testovat trochu (dovednosti) a mnohé věci neumíme testem zjistit vůbec (zatím). Mně to můžete věřit, já se testováním živím.


Evaluace školy
evaluace
evaluace
Neboli česky: hodnocení práce školy. Kromě testování se užívá i řada dalších postupů, ale pokud se testuje, testují se - za školu - její žáci. Hodnocena je však celá škola, případně učitelé. Testovat ale ve škole žáky jen proto, abychom zjistili, jak na tom škola je, nemá smysl. Kolega Burjan z Examu (slovenské Scio) říká: od samého váženia ešte žiadna sviňa nepribrala. Testování v rámci evaluace školy tedy musí být spojeno s nějakým programem zlepšování, musí následovat systém opatření, která vedou k vyšší kvalitě výuky, lepším výsledkům školy (žáků). V řadě zemí takový systém opatření vytváří stát. My ovšem nic takového nemáme.

Problém evaluace školy ale je, že nemá smysl posuzovat absolutní výsledek, protože ten je vždy závislý na tom, jací žáci do školy přicházejí. Jak jsou bystří a co umí z předchozích škol či z rodiny. Je tedy třeba vždy zjišťovat tzv. přidanou hodnotu (added value), čímž se to celé dost komplikuje. Škola, do které přicházejí výborní žáci, a která si ještě mezi nimi vybírá, se nemusí ani snažit. Stejně dosahuje snadno lepších výsledků, než škola, která bere každého a přitom třeba s žáky velmi dobře pracuje.


Monitoring systému

monitoring
monitoring
Smyslem takového testování je zjistit informace o celém vzdělávacím systému. Analyzovat je a na základě toho rozhodovat. K tomu není nikdy nutné testovat všechny žáky (učitele, školy). Vždy stačí omezený vzorek. Je to levné a jde to udělat rychle. Pozoruhodné je, že u nás se to nedělá prakticky vůbec. Nebýt mezinárodních šetření TIMSS, PISA či PIRLS a občas publikovaných výsledků Scio a Kalibra, nevíme o stavu našeho vzdělávacího systému NIC. Nabídku zjistit alespoň něco málo ministerstvo odmítlo.


Selekce versus směrování žáků

selekce
selekce
Zvláštním případem testů jsou přijímací zkoušky. V ideálním světě by to měly být zkoušky, které ověřují, zda je daný uchazeč vhodný k přijetí. A přijati by měli být všichni vhodní. V realitě se ale přijímací zkoušky užívají tam (a jen tam!), kde je více uchazečů než počet míst. Uchazeči jsou srovnáni mezi sebou a vybráni jsou ti „nad čarou“. Dříve bylo výsledkem to, že mnoho vhodných uchazečů bylo odmítnuto. S rostoucím počtem míst a klesajícím počtem uchazečů (a se systémem financování na hlavu) se ale často dostáváme do druhého extrému: přijímáni jsou i uchazeči nevhodní.

Za pozornost ještě stojí, že většina veřejnosti je na selekci v přijímacím řízení tak zvyklá z minulých let, že ji vyžaduje i v situaci, kdy uchazeči spíše chybí než přebývají. Například přijímací zkoušky na střední školy. Zde by namísto umělé selekce (stejně jsou na naprosté většině škol přijati všichni uchazeči) bylo mnohem více zapotřebí testy využít pro doporučení nejvhodnější vzdělávací kariéry žáků.


Jiné
Testy lze třídit i jinak, např. na CR (ověřovací) testy a NR (srovnávací) testy, podle typů úloh a mnoha dalšími způsoby. Třeba certifikace se dělá CR testy, selekce NR testy, a nejde to tudíž spojit.  To jsou však už spíše technické otázky související s tvorbou testů – více viz zde.


Závěr
Problém je, když si někdo myslí, že jedním testem lze udělat všechno najednou.  Až tedy uslyšíte nějakého politika (nebo pedagoga) mluvit o srovnávacích zkouškách nebo o testování v 9. třídách, zeptejte se ho: A myslíte pedagogickou diagnostiku, certifikaci, evaluaci školy, selekci nebo monitoring systému? A když vám řekne, že „to všechno“, ukažte mu tenhle obrázek.
SM
SM



Daleko s tím nedojdete...

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy