XXX
Čtu na Idnesu, co dohodli koaliční experti na školství:"Srovnávací testy pro žáky v páté a deváté třídě základní školy budou užitečnou informací jak pro rodiče, tak pro zřizovatele škol o tom, jak se v které škole učí," a "Jde nám o to, aby se definoval standard, co by měly děti na konci těch dvou bloků - v páté a v deváté třídě - umět," Jak rychle se nový projekt spustí, závisí na tom, kolik bude mít školství peněz,… a pevně doufám, že na to peníze nebudou. Koupili bychom si za ně nejspíš něco takového:
- Testovat budeme jen znalosti a na školách budou učit jen znalosti. Nebo budeme testovat i něco jiného? A umíme to testovat?
- Víme, co chceme testovat?
- A co chceme srovnávat: žáky, učitele, školy, regiony? Všechno? Viz obrázek.
- Jak vysoko nasadíme laťku? Kdo o tom rozhodne?
- Školy, na které přicházejí horší žáci, budou vycházet hůř a lepší žáci se jim vyhnou – vzniknou „zbytkové“ školy (to jsou ty, kam chodí děti z rodin, kde se o vzdělávání nestarají).
- Naopak dobré školy se budou vyhýbat špatným žákům (nebo je alespoň na testování nechají doma). Proč by to nedělaly?
- Co uděláme s žáky, kteří neuspějí? Vyřadíme je? Kam? Pomůžeme jim? Jak?
- Co budeme dělat s málo úspěšnými školami? Vyřadíme je? Kam? Pomůžeme jim? Jak?
- Méně úspěšné školy dostanou míň peněz (potrestat za neúspěch), nebo víc (abychom jim pomohli)?
- A co je vlastně cílem srovnávacích testů? Strašit žáky nebo učitele? Nebo někomu pomoci? Komu? Jak mu testy pomohou?
A na okraj: Čím víc se bude testovat, tím víc bude Scio vydělávat. Úplně bude stačit příprava, kterou můžeme nabídnout vyděšeným školám a rodičům. V případě srovnávacího testování bychom dokonce mohli i získat státní zakázku (těch kteří pochybují, že bychom to uměli lépe a levněji než CERMAT, není mnoho). Přesto jsem proti srovnávacímu testování. Promyšlené to není, a tak nemá smysl mluvit o realizaci. Není pochyb, že CERMAT bude pro.