Zablokované karty a PR bank
Z rádia se dovídám, jak se banky činí a kolik karet, jejichž čísla ze Španělska unikla, již zablokovaly. Ale že se jim některé klienty předem nepodařilo informovat…
Byli jsme v létě se ženou v Tanzanii více méně odkázán na jedinou Visa kartu. Po dobu našeho pobytu v Tanzanie MasterCard nefungoval. A protože jsme z bankomatu vybírali opakovaně malé částky (velké se totiž v Tanzanie vybrat nedají), zkoušeli z banky volat kvůli podivným operacím. Spojit se ale v Tanzanii s bankou není snadné. Nepříjemná situace… Představa, že nám banka kvůli podivným operacím zablokuje kartu a my zůstaneme uprostřed Tanzanie zcela bez peněz, nás příliš netěšila.
Kolik je dnes asi klientů ve stejné či podobné situaci, bez peněz a s nefungující kartou. Nevím, kolik bank má ve smlouvě ošetřenu možnost kartu zablokovat, ale ve španělském případě úniku čísel to pokládám tak jako tak za nemravné. Pochybení je zcela jasně na straně bank, resp. jejich dodavatelů, ale potrestán je klient. Situaci mohly asi banky řešit i jinak, např. pečlivou kontrolou prováděných plateb a blokovat jen ty podezřelé.
Nepleťme se, zablokováním banky chrání své peníze nikoliv klientů, protože v daném případě je zcela jasné, že jsou za případné ztráty zodpovědné banky. Zpráva z rádia však vypadá skoro opačně. Banky mají jistě lepší PR než jejich klienti…
Přeposílám tento blog ČNB, která banky dozoruje, a také České obchodní inspekci, aby oprávněnost postupu bank přezkoumaly. Na postižených klientech je, co si od bank nechají líbit. Zajímavé jistě bude, zda banky vyberou poplatky za vedení karty i za dny, kdy žádnou kartu nevedly.
Sám za sebe si napříště vždy zkontroluji, zda banka může bez mého souhlasu zablokovat kartu, a vyberu si banku, které si to nedovolí. U ostatních bych čekal, že se španělský případ bude opakovat.