Kolega Luděk Šnirch, učitel matematiky na střední škole, mi napsal dopis. S jeho souhlasem ho zde publikuji. Sdílíte jeho názor?
Role maturity ve společnosti se úplně změnila. Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu i bojovat, ale tak to dnes prostě je. Uvažovat o státní maturitě podle principu: když jsem to uměl já, mají to umět i ostatní, to nemůže přinést nic dobrého.
Víte, co to je epizeuxis? Nevíte. Nevadí, ono vám to také k ničemu, k ničemu, ale vůbec k ničemu nejspíš nikdy nebude. To méně zajímavé je, že to je básnická figura, jakou jsem použil v nadpisu i předchozím souvětí. To mnohem zajímavější je, že odhadem pro šest set letošních maturantů neznalost tohoto termínu rozhodla o tom, že nesložili maturitní zkoušku a část z nich skončí na úřadech práce.
Otázka 28 v letošním maturitním testu z českého jazyka a literatury zněla:
Vypište z výchozího textu (František Halas: Zpěv úzkosti) jeden verš, v němž se vyskytuje epizeuxis: