Kapitáni průmyslu by se neměli montovat do studijních oborů

07. 08. 2014 | 22:25
Přečteno 9421 krát
Debaty o tom, jaké obory na středních školách by bylo vhodné podporovat a jaké naopak nikoliv, jsou plné populismu a demagogie. Relevantních dat i analýz je přitom dostupných dostatek.

Autorem toho textu je Filip Karel.
Patří k právům blogera na Aktuálně.cz zveřejňovat i cizí texty. Se souhlasem autora, zde tedy přebírám text, který vyšel na názorové stránce MF DNES dne 18.7.2014. Článek autor navíc doplnil o grafy a odkazy na relevantní zdroje.




Ministr Chládek hovoří o nutnosti „správného směřování“ mladých lidí při výběru střední školy. Tedy v jeho podání: stát rozhodne, které obory středoškolského studia jsou potřebné, a ty bude finančně i mediálně podporovat (řemesla a technická učiliště) a naopak bude redukovat „nepotřebné“ obory a školy. Výsledkem má být, že se mladí lidé budou vzdělávat v souladu s potřebami trhu práce. V Událostech, komentářích (pátek 11.7) např. uvádí: „Není možné, aby existovala třída, která každý rok produkuje 30 administrativních pracovníků a z toho pokaždé 28 končí na úřadu práce“, „není možné, aby ředitelé škol nabírali žáky podle libosti“, „je zde 100 tisíc míst, na které nám chybí odpovídající lidi“. Člověk by získal pocit, že tu studují jen samí neuplatnitelní gymnazisté, filozofové, sociologové či kulturní antropologové, zatímco zoufale chybí někdo na tu „skutečnou“ práci.

Data máme
Uvedené je ukázkou, na jaké úrovni se debaty vedou. Absence komplexních relevantních dat, natož analýz. Místo toho z kontextu vytržené (smyšlené?) příklady, pocity, dojmy a zejména „obecné pravdy“. Na ty bohužel většina veřejnosti, ale i politiků, dobře slyší a žádná data k tomu nepotřebují. Vše je dále podporováno komentáři, či závěry „odborných komisí“ – tedy Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou.

Přitom dat a seriózních analýz máme překvapivě dost, např. statistické ročenky školství či stránky Národního ústavu pro vzdělávání, které obsahují řadu propracovaných studií. Pro zajímavost: je mnohem více těch, kteří jdou po základní škole na obor s výučním listem než těch, kteří jdou na gymnázium (zhruba 32 tisíc vs. 22 tisíc). Podíl žáků hlásících se na obory s výučním listem v posledních 5 letech dokonce stoupl.

Graf z publikace Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii, NÚV 2014
Graf z publikace Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii, NÚV 2014


Graf z publikace Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii, NÚV 2014
Graf z publikace Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii, NÚV 2014



Míra nezaměstnanosti u absolventů jednotlivých typů středních škol (duben 2013): střední vzdělání s výučním listem 27%; střední odborné vzdělání s maturitou 15%; gymnaziální vzdělávání 4%. Jistě, většina gymnazistů jde na VŠ – ale nezaměstnanost absolventů VŠ je v průměru opět pod 5%.

Tabulka z publikace: Nezaměstnanost absolventů škol  se středním a vyšším odborným vzděláním 2013, NÚV 2013
Tabulka z publikace: Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním 2013, NÚV 2013



Od roku 2000 do roku 2010 ubylo celkem 76 000 pracovních míst v oboru „pomocní a nekvalifikovaní pracovníci v průmyslu, stavebnictví a dopravě“. Naopak přibylo 129 000 pracovních míst v oboru „zprostředkovatelé a agenti v obchodě, financích a přepravě“.

Tabulka z publikace: Analýza vývoje a projekce profesních struktur pracovních míst v ČR a v dalších  zemích EU, Středisko vzdělávací politiky UK 2012
Tabulka z publikace: Analýza vývoje a projekce profesních struktur pracovních míst v ČR a v dalších zemích EU, Středisko vzdělávací politiky UK 2012




Předpověď nebo lobbing?
V bestselleru Černá labuť bylo mimořádně přesvědčivě ukázáno, jak velmi omezené jsou naše schopnosti předvídat budoucnost prakticky čehokoliv. Bylo by zajímavé se dozvědět, jak vznikla aktuální „Analýza potřeb trhu práce“, což jsou zatím tři odstavce na stránkách MŠMT. Sešli se zástupci některých zaměstnavatelů a řekli si, jaké pracovníky TEĎ potřebují a zrovna nemůžou sehnat? A ministr podle toho bude předělávat střední školství. To je neuvěřitelně krátkozraký lobbing! Jistě nám tito „stabilní“ a „klíčoví“ zaměstnavatelé nenahlásí, že za 10 nebo 20 let zkrachují nebo půjdou za levnější pracovní silou na Balkán nebo do Asie. A co pak bude s těmi vyučenými pro potřeby těchto firem?

Je iluzorní myslet si, že kdokoliv dokáže úspěšně tipovat (ano, tipovat!), co bude jádrem našeho růstu za 20 nebo 30 let. To je doba, ve které budou dnešní děti na vrcholu sil. Jaká povolání a kvalifikace budou nejvíce potřeba? Jak by asi vypadal taková prognóza perspektivních oborů a kvalifikací v roce 1990? Obuvnictví, hutnictví? Kde by se umístilo vše, co souvisí s IT? Uměli bychom to vůbec pojmenovat?

Pro zajímavost doplňuji predikci vzniklou na základě analýzy Střediska vzdělávací politiky Univerzity Karlovy.

Očekávané největší změny v počtu zaměstnaných osob v jednotlivých skupinách
Tabulka z publikace: Analýza vývoje a projekce profesních struktur pracovních míst v ČR a v dalších  zemích EU, Středisko vzdělávací politiky UK 2012
Tabulka z publikace: Analýza vývoje a projekce profesních struktur pracovních míst v ČR a v dalších zemích EU, Středisko vzdělávací politiky UK 2012


Meze naší představivosti

Pokud nevíme, co nás čeká, pak jediné, co můžeme dělat, je podporovat obecné a široké vzdělání žáků (humanitní, technické, přírodovědné – každému, na co má vlohy, co ho baví). Rozvíjet a podporovat jejich flexibilitu a schopnost zvládat změny. Ať už na gymnáziu nebo na učilišti. Pojďme je připravovat na to, že se budou muset učit novým věcem celý život. Zaměstnavatelé a celá odvětví budou vznikat a zanikat, a jistě to budou změny velmi rychlé. Přestaňme si hrát na proroky, přestaňme mladé lidi selektovat a hlásat, že víme nejlépe, na co mají a v které firmě se jim bude nejlépe pracovat.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy