Rozpad monopolu tradičních titulů

26. 04. 2012 | 17:15
Přečteno 7558 krát
Vysoké školy ve vzdělávání mají dvě funkce. 1. Vzdělávají a 2. Vydávají o tom osvědčení – udělují státem posvěcené tituly. Jedním z problémů české současnosti je, že stále více dělají jen to druhé. Copak by se asi stalo, kdybychom vysokým školám to státní posvěcení vzali? Doporučuji se nad tím zamyslet. On ten proces totiž již probíhá. I u nás se například používá titul MBA. Víte kdo ho uděluje? Žádné státní posvěcení nemá. A v zahraničí se rychle rozbíhají další podobné aktivity.



Terciární vzdělávání se vyznačuje podivuhodnou stabilitou. Univerzity přežívají stovky let v téměř nezměněné podobě, některé menší zaniknou, mnohé procházejí krizovými obdobími, ale pokračují stále dál. Jejich nejcennějším aktivem je výhradní monopol na „výrobu a prodej“ osvědčení o terciárním vzdělání. Ten se však v uplynulých několika měsících začal rozpadat.

V polovině prosince loňského roku začali asistenti na Stanfordově univerzitě nabízet kurzy umělé inteligence a kurzy informatiky zájemcům po celém světě online a zadarmo. Zapsaly se desítky tisíc studentů. Nabídka volně přístupných kurzů na internetu nebyla sama o sobě nijak inovativní, s touto praxí začal před deseti lety MIT a připojily se elitní univerzity Yale a Carnegie Mellon. Novinkou bylo, že profesoři ze Stanfordu umožnili studentům skládat zkoušky v kontrolovaném prostředí na různých místech po celém světě. Ti, kteří uspěli v testu z umělé inteligence a v pozdější zkoušce, dostali od profesorů dopis s osvědčením.

Několik dní nato se objevilo prohlášení z MIT o vytvoření nové neziskové organizace MITx, která bude také nabízet volně přístupné online kurzy od základních po nejvyšší úroveň, určené desítkám nebo stovkám tisíc studentů po celém světě. I zde bude možné skládat zkoušky a získat osvědčení z MITx. V lednu pak stanfordští profesoři oznámili založení nezávislé obchodní společnosti Udacity, která bude nabízet kurzy v počítačových vědách a udělovat certifikáty.

Udacity a MITx existují mimo systém tradičních vysokoškolských a univerzitních kreditů a diplomů. Nemají akreditaci ani nedostávají dotace. Váha jejich osvědčení vychází pouze z autority osoby, která osvědčení vydává, a z transparentnosti celého procesu. Asi tedy tato osvědčení nebudou přijímána stejně jako diplomy z tradičních škol. Zatím. A jak kde. U nás máme ve státní správě tabulky platových tříd, ty vyžadují státem posvěcená osvědčení. Na skutečné kvality uchazečů se nehledí, stačí titul z „Hrozenkova“. V podnikatelské sféře ale stále více firem přichází na to, že na tituly se spoléhat nedá a hledá jiné způsoby, jak ověřit kvality uchazečů. Jiným příkladem jsou Národní srovnávací zkoušky společnosti Scio, jejich výsledky bere v přijímacím řízení v potaz přes padesát fakult v Česku a sedm na Slovensku. Zatímco státem garantovanou maturitu respektuje v Česku jen osmnáct fakult.

Společnosti Udacity i MITx fungují bez státních dotací a regulace, protože jejich metody poskytování služeb jsou neuvěřitelně levné, obslouží 200 studentů za téměř stejnou cenu jako 200 000 studentů. Převažující obchodní model vysokoškolského vzdělávání v budoucnosti bude možná takový, že nebude studenty stát vůbec nic, budou využívány volně přístupné zdroje a student zaplatí jen malý poplatek za hodnocení získaných dovedností a znalostí.

Počet organizací, které budou nabízet certifikáty mimo tradiční systém, se bude zvyšovat. Khan Academy přitáhla velkou pozornost v minulém roce, když začala nabízet vzdělávací videa, která zaujala milióny žáků (nadšenci ji už zvolna překládají do češtiny.). I Khan Academy nabízí žákům, kteří dosáhli určité dovednosti, „odznaky“ (badges): „Schopný aritmetik“, „Mistr trigonometrie“ apod., tedy opět jinou formu netradičních osvědčení. Nadace Mozilla financuje soutěž na vytvoření systému osvědčení – badges, kde by si mohli studenti ukládat „odznaky“ od různých vzdělávacích subjektů. A to vše mimo tradiční vzdělávací systém.

Velkou neznámou zůstává, kdy nabídka a kvalita netradičních osvědčení dosáhne kritické meze přijatelnosti ze strany zaměstnavatelů, škol a celé společnosti. Tradiční diplomy mají výhodu jednoduchosti a univerzální srozumitelnosti. Nevypovídají však příliš o tom, co student skutečně umí, a jsou stále dražší. Rozhodující okamžik patrně nastane, až nějaká velká a autoritativní organizace, jako státní úřad nebo společnost obchodovaná na burze, porovná dovednosti a výkon držitelů tradičních diplomů a držitelů osvědčení z Khan Academy nebo z Udacity a jiných. Když držitelé netradičních certifikátů uspějí a získají zaměstnání, bude nastartováno ke změně. A český nový či starý vysokoškolský zákon na tom těžko něco změní.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

aga napsal(a):

Odkdy rozhodují o kariéře samotné tituly? Daleko důležitější je ten správný původ, rodina a konexe...
26. 04. 2012 | 17:39

honolulu napsal(a):

Novy vysokoskolsky titul za snahu integrovat a zblizit ruzne rasove a kulturni skupiny se jmenuje - Hillbrow Bullshiter -, (Podle ctvrte v Johannesburgu).
Tento diplom je zarukou, ze nositel ma sesrackovatele zbytky mozku a je zarucene schopny byt masovym vrahem.
A kdo tomu neveri at se jede prasvedcit.
26. 04. 2012 | 17:43

Karel Mueller napsal(a):

Pane Štefl,

tohle téma je opět poněkud starý pes, tuším, že jsem byl vůči Vám poněkud v opozici když jsem psal o tom, že se mi dělá poněkud blujno z toho, že osoba s papírem bude mít přístup do nejvyšších funkcí, byť by v mých letech nedokončila ZDŠ.

Máme to tady a bude to čím dál horší, alespoň na západě. Jak si to ohlídá Asie a východ nevím, ale tuším, že určitě líp.

Ty zahraniční firmy to samozřejmě vědí a tak si každého prověří samy, než ho někam posadí. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že docela důkladně.
26. 04. 2012 | 17:48

Viola napsal(a):

Fungují vám interpelace? Mi ne, čím to je?
26. 04. 2012 | 17:53

TomášL napsal(a):

Autore,

mi to připomíná (kurz) jako něco, co je v zahraničí. Třeba v Austrálii je taktéž zvykem, že "dělají kurzy přes net" a poté konečnou v testech u "základního školství" (z důvodu vzdálenosti).
Konečně, kdo má chodit na přednášky, když je to a netu a vyučující má konzultační hodiny, že? Jednoduše z postele a s jídlem u sebe, než v posluchárně.

Dle mého názoru píšete o generačních rozdílných pohledech na "účast při výuce".
26. 04. 2012 | 18:00

krajan napsal(a):

Výroba titulů nezná mezí.Uvedu příklad ze mně blízkého oboru: Kameraman byl vždycky kameraman - vynikající, průměrný, mizerný. Dnes je jich fůra,kteří mají za jménem AČK. Nevšiml jsem si,že by to byla vždycky vizitka vysoké kvality (vím,že nám oznamuje své členství v Asociaci)... S tituly se v současnosti roztrhl pytel. O skutečném vzdělání to ovšem neříká vůbec nic.
26. 04. 2012 | 18:01

Drzá zrzka napsal(a):

Viola

asi kamera Interpelace vzdala. :o)
26. 04. 2012 | 18:09

Čochtan napsal(a):

Nejlepší titul je Geheimrat. Tajný rada. Když se vás zeptají kde a za co jste to dostal, to je tajný.
26. 04. 2012 | 18:13

honolulu napsal(a):

Pane Cochtan, (18:13)
takovy titul bych si chtel koupit. Koupil jsem si uz titul prince, ve Vidni na Girtlu, abych se dostal opravdove hrabence pod sukni.
Nebesa smilujte se ! Ja hnup jsem nepoznal, ze je to spanelsky titul a spanelsky neumim ani kvaknout..
Ale titul TAJNY RADA, treba Stajskalova indoktrinacniho ustavu pro znasilnovani logiky, by se mi libilo velmi. On by se sice ze me zblaznil za nejakou dobu, ale velky statnik Pontius Pilat se take zblazil, tak, ze by mel moznost vztoupil do dejin.
Tajny rada prazsko-rimskeho CENZORA, prinz von honolulu.
Na to by zabrala i ta nejdegenerovatejsi hrabenka z multi-kulti v Bruselu...
26. 04. 2012 | 18:54

Bunny napsal(a):

Nestudujte draze na státní škole, kupte si (levněji) titul od Scia (tedy nejdřív si kupte testy, titul dostanete pak). Tento člověk se nezastaví před ničím. Sotva dozněly zmatky, které nekompetentní zaměstnaci firmy nadělali kolem přijímacích zkoušek na střední školy, už se nám zde rýsuje další oblast k rozvrtání. Vytáhnout tituly MBA (mladý - blbý - agresivní) je celkem silný kalibr vzhledem k tomu, jakými plzeňskými (TM) cestami se získávají.
26. 04. 2012 | 18:56

prorok napsal(a):

Nic ve zlem pane autore. Ale nezahral jste si ve filmu 'Tajemstvi hradu v Karpatech' toho s falesnym plnovousem?
26. 04. 2012 | 19:00

Mouzerius napsal(a):

S myšlenkami blogu v postatě souhlasím. Rozhodující podle mě není státní garance ale profesionální přístup a transparentnost celého procesu, tím pádem vypovídající hodnota titulu (kvalifikace, odznaku...)
26. 04. 2012 | 19:10

Brundibár napsal(a):

Přeji hezký den, pane Šteffle,

v Asii je to jednoduché (tedy alespoň na technických školách). Najdete zde špičkové školy i naprostý odpad a firmy pochopitelně vědí, kdo je kdo. S mnohými školami přitom mají dohody o stipendiích a systém výběru talentovaných studentů.

Specifickou je Čína (jako ostatně ve všem). Čínští profesoři posílají své studenty do Japonska, Koreje, Hong Kongu nebo Singapuru, aby se něco naučili, ale závěrečnou práci aby si udělali v USA (a získali tak americký diplom).
26. 04. 2012 | 19:10

Brundibár napsal(a):

Bunny:

Pokud veřejná správa chce kvalitní lidi, musí je jednak umět zaplatit, jednak musí nastavit takové síto, které jiné než kvalitní prostě nepustí dál. Příkladů, jak to dělat, je po světě dost, stačí nějaký převzít.

A buďte si jistý, že koupený titul vám v normální firmě bude tak na dvě věci. Ano, dá to zatím práci takovou firmu v ČR najít, ale dá se...
26. 04. 2012 | 19:16

silspok napsal(a):

No nevim, no ... vzhledem k tomu, ze tak nejak funguji jako selektor pri vyberovych rizenich, plus kontroluji praci lidi behem zkusebky, mam vic pocit, ze nejde jenom o skolu/diplom a uz vubec ne certifikaty(to me desi, kdyz prede mnou nekdo zacne mavat tim papirem :)) ), ale take o osobnost jako takovou. Potkal jsem myslim celkem dost lidi, kteri vystudovali mene znamou skolu(totiz ne kazdemu mohou platit rodice koleje v Praze) a jsou vyborni, ale take jsem se setkal s primadonami z nasich elitnich skol, ktere jsou prakticky nepouzitelne ... mozna by vyplnily nejaky test na internetu, nicmene test je jedna vec a soustavna, koncentrovana a dobre zdokumentovana prace na projektech, je vec druha ... co je akorat mor, jsou skoly orientovane na ekonomii, chrlici enormni mnozstvi linych lidi, kteri neumi ale absolutne vubec nic ...
26. 04. 2012 | 20:03

Martin napsal(a):

Potíž je v tom, že státem negarantované tituly, jako třeba DiS nebo MBA, nikdo neuznává nebo dokonce jsou vnímány kontraproduktivně, to se týká již zmíněného MBA.
A vůbec význam titulů mimo akademickou půdu pomalu ale jistě klesá, s tím jak roste zastoupení lidí s titulem ve společnosti tak se ztrácí exkluzivita jejich nositele a zvláště u přijímacích pohovorů se dneska hledí spíše na výkony v praxi, než na tituly.
26. 04. 2012 | 20:29

Občan napsal(a):

Autore,
prošel jste někdy výběrovým řízením ve státní správě? Pokud ne, tak mlčte o tom, co je při něm požadováno.
A to nemluvím o tom, co je dále požadováno po uchazeči v následující ROČNÍ zkušební době, po jejímž úspěšném absolvování teprve uchazeč získá pracovní smlouvu na dobu neurčitou.

Samozřejmě myslím běžné uchazeče "z ulice", ne "tlačenky" přivedené "managementem".
26. 04. 2012 | 21:21

Ladislav napsal(a):

V Britanii existuje soukroma akreditovana instituce zvana Open University. Za velke penize (velke i na bristske pomery) tam muzete na dalku absolovovat kursy a ziskat erarem uznavany glejt. Do jednoho z kursu se prihlasila jista vyvojarka SW ktera take pise sloupky do technickeho zurnalu. To s cim se setkala byla fantasticke fuserstvi a neschopnost, popsala to zive v casopise, a jedine o co se ta instituce nasledne snazila bylo to fuserstvi co nejvic bagatelizovat.
To ze je neco nove neznamena ze to bude lepsi.
26. 04. 2012 | 21:25

Občan napsal(a):

TomášL napsal(a):
"Autore,
mi to připomíná (kurz) jako něco, co je v zahraničí. Třeba v Austrálii je taktéž zvykem, že "dělají kurzy přes net" a poté konečnou v testech u "základního školství" (z důvodu vzdálenosti).
Konečně, kdo má chodit na přednášky, když je to a netu a vyučující má konzultační hodiny, že? Jednoduše z postele a s jídlem u sebe, než v posluchárně.
Dle mého názoru píšete o generačních rozdílných pohledech na "účast při výuce". 26. 04. 2012 | 18:00"

Tomáši,
to je naprosto normální vyučování pro děti z odloučených lokalit, které by jinak musely být na internátních školách stovky km od domova.
Místo učitelky ve škole mají doma vysílačku a počítač (zatímco učitelé sedí kdesi v kabinách se sluchátky na uších) a ráno úplně normálně nastupují na vyučování jako děti v běžné škole. Krom toho to je škola dost přísná, protože tyhle "radiotřídy" mají jen devět žáků a učitelé mají sakra dobrý přehled o tom, co žáci dělají a umějí :o)

Společně vykonávané zkoušky jsou významnou společenskou událostí pro celé rodiny - proto se nedělají "po rádiu", ale ve vzdálených školách. Pro žáky to je sakra prestižní záležitost.

Tohle vyučování mají i v Kanadě.
26. 04. 2012 | 21:35

Miky napsal(a):

NO ! ...Tak nevím ,opravdu ale fakticky nevím ,proč všichni nechápete ,že práva v Plzňi vlastne předběhli současné pojetí studia na VŠ .
Nejen přítomnost studenta není nutná,ale i doba trvání studia je zcela nepodstatná !!
Rozhoduje především studujícího podíl na státní moci,či jeho naditá šrajtofle!
27. 04. 2012 | 07:27

Cromwell napsal(a):

Když si lze koupit i šlechtický titul, nevím proč u akademického by se měli dělat problémy.
Šteffle, cinkal jsi klíči??? Po cinkání klíči jsme dojebali uplně vše co šlo, tak proč by školství a tituly měli být vyjímkou
27. 04. 2012 | 07:57

Dr. ing napsal(a):

Souhlas s Cromwellem- když je normální že si prací nevyděláš na byt, ale každý cigán za to že nepracuje dostane příspěvek na bydlení a i když zdevastoval už pět domů, dostane šestý.
Tak proč by nemělo být normální že roky studuješ a ti co nestudovali mají 3 x více titulů a vyšších než ty tvoje.
27. 04. 2012 | 08:02

TomášL napsal(a):

Proč by nemohl být takový kurzovský titul z MITu více jak třeba z řádného Ústí?
Dnešní VŠ je defacto "mnoho kurzů pod jednou střechou".
27. 04. 2012 | 08:12

gaia napsal(a):

Mengeleho rampa dobudována

silspok napsal

mozna by vyplnily nejaky test na internetu, nicmene test je jedna vec a soustavna, koncentrovana a dobre zdokumentovana prace na projektech, je vec druha .
s čímž souhlasím. Bohužel současná podoba státní maturity se podobá té rampě.
Vyplníš, nevyplníš, napíšeš krasopisně esej, nenapíšeš.
800 najatých státních úředníků v Praze, nemajících se školstvím pranic společného, nemajíc pedagogické vzdělání ani praxi ve škole, ani páru o dětech, bude systémem Mengeleho rampy rozdělocat jim tam za drahé peníze dovezené práce a testy, proti kterým se kontroverzně staví jak laická, studetnská, tak pedagogická veřejnost.

Projdou hlavně ti, co mají taletnt na psaní esejů a zškrtávání chlívečků.

Pro státní správu vynikající předpolady.

Co ale technici, konstruktéři, zdravotní sestry, není od takových profesí radno očekávat něco víc?
A učitelé odsouzeni do role nesvéprávných a za nic nést odpovědnost nemohoucích budou mít již jen tu funkci udržet mládež do 19 let v učebnách.

Jako v knize Džungle před tabulí, kde v závěru je učitel na americké střední škole přirovnáván k víku na žumpě, zoufale se snažící, aby obsah té žumpy nevytekl do ulic.

A to byl popis amerického školství v 50. letech. Doběhnout a předběhnout, něco mi to připomíná.
27. 04. 2012 | 08:32

gaia napsal(a):

je právě tragédií dnešního školství, že žák ucházející se o přijeto na VŠ musí odjet do cizího, mnohdy i vzdáleného města a tam zaplatit 700Kč za složení jakýchsi testů soukromé firmy.
Je tragédií, že mnoho žáků je přijato na VŠ dříve, než vůbec maturity na školách začnou probíhat.
Je tragédií, že když učitel chce žáky seznámit se základy nějaké vědy, žáci na něj začnou štěkat, k čemu nám to bude, proč se to máme učit, bude to v těch testech?

těžko se jim zdůvodňuje, že se učí něco a testy jsou z něčeho jiného, že učitel to neví a nemůže je na ně připravit.

Je smutné, když o přijímačkách na nečisto (organizuje firma Scio), napíše ředotelka gymnázia do novin:

"Ředitelé škol byli v rozpacích po tzv. zkouškách nanečisto. Ty pro velké množství dětí nedopadly dobře. Ostré testy byly o něco jednodušší. Zejména úlohy na slovní spojení mi připadaly jasnější. Nad těmi původními mnohdy váhali i dospělí."
27. 04. 2012 | 08:49

Xaver napsal(a):

Držitelé titulu MUDr.,Ing. a RNDr., (pokud titul nezískali na soukromé nebo specielně vymyšlené škole) dokázali, že po dobu 5ti až 6ti let plnili náročnější úkoly než k jakým byli nuceni dříve,a že se jim to podařilo i když si současně užívali do té doby nepoznanou volnost. Tím prokázali vlastnosti a schopnosti, které někdy vyžaduje i zaměstnavatel.
Držitelé titulu MBA prokázali, že v době trvání kurzu měli dost peněz a času.
Možná by bylo zajímavé srovnání studentské "úmrtnosti".
27. 04. 2012 | 11:02

š´toura napsal(a):

pokud se dá někde získat korespondenčně nějaká kvalifikace k vykonávání prací ve státní správě a kancelářích, pak je vidět, že tuto práci může dělat i cvičená opice a nějakého zvláštního vzdělání na to netřeba.
V rámci sparvedlnosti by se na takových místech měli lidé z továren s těmi kancelářskými střídat.

zkuste si ale vystudovat korespondenčně medicínu, chemii, stavebniství či strojnictví.

Pak aby se člověk bál jít po mostě, k doktorovi či sednout do auta.
27. 04. 2012 | 13:15

Pamětník napsal(a):

šťouro - ano, naše školství produkuje čím dál více tak zbytečné a neznalé lidi,/ s vyjímkou mediciny, strojírenství, stavebnictví, chemie a vůbec exaktních věd - alespoň ještě doufám/ že už je uplně jedno jestli si ten titul někdo koupí nebo to fakt studuje.
Ve státním se uživí každý blb, a když chce mít titul, proč ne???
Akorát jde celý národ ekonomicky, a tím i sociálně a morálně, do kytek
27. 04. 2012 | 17:32

Pamětník napsal(a):

Blanko, práce je ošklivé slovo, je to komunistická nadávka. Dělníky a rolníky jsme v listopadu odcinkali klíči jako ohavné staré struktury.
Ale pravda je že rodiče žáků pomocných škol většinou nemají na to, aby zakoupili titul JUDr. To je hrozná diskriminace
27. 04. 2012 | 17:37

scientist napsal(a):

to Šteffl:
poflakování se po kampusu, sezení v posluchárně, seminární hodiny, debaty s kolegy a s učiteli má dvě funkce: socializuje jedince do univerzitní kultury a kultivuje tvůrčí schopnosti v kritických debatách. Při samostudiu, usazen doma u PC, toto chybí. To první lze možná oželet. Ale živou komunikaci asi nahradit nejde.
Se mi zdá, že kursy přes internet pro určité obory docela dobře fungovat mohou (já se na střední matiku raději učil za školou, řešení úloh bylo jasné, postupy standardizované). Ale co s (tvůrčími) obory, kde ten kontakt s komunitou bude chybět?
Internetové vzdělávání se nakonec masově prosadí, protože je ekonomičtější. Ale nejásám. Nikoliv ze staromilství.
27. 04. 2012 | 18:53

xxx napsal(a):

Vite autore, problem je v tom, ze mira kvality vyuky zejmena u soukromych VS
/o jejich akreditacich radeji nespekuluji/ je obcas na povazenou. Vyskytuje se
tu v diskusi napr. jeden Bc. z "prestyzni VSEM", ktery by v normalnim studiu
nemohl prolezt ani stredni skolou, nebot uroven jeho gramatiky i skladby vety
odpovida tak absolventovi zvlastni skoly a uroven sociologicka necemu mezi CERGE
a Bohnicemi. Inflace titulu v teto zemi dosahla urovne, kterou bych predpokladal
u zaostalych zemi Afriky, ale ne v Evrope.
27. 04. 2012 | 19:20

nietsche napsal(a):

Bůh je mrtev, ať žije trh.
27. 04. 2012 | 23:17

Pavel Doležel napsal(a):

Nechápu jak souvisí odebírání státního osvědčení vysokým školám a soukromě poskytované certifikáty, či osvědčení. Třeba Michelinská hvězda je také zcela soukromým osvědčením a jak jí přesně omezuje akreditace studijních programů? Podle mě ty dvě záležitosti mohou fungovat a fungují paralelně. Snad jen to státní osvědčení se působením různých ekonomických nedouků a diletantů z ODS a jí příbuzných myšlenkových pelechů stalo hajzlpapírem. No ale to není takový problém napravit, stačí změnit financování a snížit počet studetnů a veřejných škol.
28. 04. 2012 | 00:22

opily odborar napsal(a):

Je zajimave ze spolecnost prezije jakykoliv slendrian ve skolstvi. Vsechny skolni reformy jsou provazeny zhruba podobnymi pochmurnymi uvahami o upadku vzdelanosti. Nam treba pred padesati lety tvrdili ze je misto biflovani dulezite porozumeni a ze je treba umet vyhledavat informaci v menicim se svete
28. 04. 2012 | 02:42

šťoura napsal(a):

Pamětník

a ti jsou pak odsouzeni k manuální práci, jak píše Košák výše.

Z toho pak pramení ta honba za tituly.

Že ti "nositelé" titulů se dívají opobržlivě na lidi, kteří by se mohli v práci trochu umazat.

Že mají sami umazaný charakter až se našinci dělá blivno, to jim však nevadí.

Na ty, co tvoří hodnoty a dělají práce, bez kterých by byl život nemožný, plivou a opovrhují jimi.
28. 04. 2012 | 08:38

Miroslav Pivoda napsal(a):

Nejen inflace titulů, ale i irelevantní tituly pro daný obor.

Hypotetická situace: náhle na specifickou infekci zemřou všichni nositelé titulu MUDr. Co pak? Pozvou na jejich místa nositele titulu MVDr. Léčení psa je přece podobné léčení člověka.

Nyní reálná situace: Nositelům všech možných ekonomických titulů z plánovité ekonomiky se jejich plánovitá ekonomika přes noc změní na tržní ekonomiku, ale tituly (a z toho odpovídající pravomoce) zůstanou. To se stalo po listopadu 1989 a téměř nikoho si toho nevšiml.

Příklad: Mně osobně vyhodili od habilitace v roce 2000 marxisté, se kterými jsem se nemohl dohodnout na základním významu slova "podnikání" (tak jak to chápou na Harvardu). Nestěžuji si, pouze tímto dokládám, že vím velmi dobře, o čem mluvím. Našel jsem si pak práci na neakreditované americké univerzitě, pracoval jsem ve funkci "profesor", a získal jsem vděčné studenty po celém světě. Při této příležitosti jsem získal i vhled do zákulisí procesu akreditace univerzity v USA.

Důležité: V podnikání jsou školské znalosti rovnoceně důležité se schopností učit se rychle ze svých praktických zkušeností. Nejbohatší francouzský podnikatel (v oboru hotelů a restaurací - nikoliv tedy nanotechnologií či genetiky !) se kdysi chvástal, že nejvyšší formální vzdělání, které kdy získal, byl řidičský průkaz. Vyvlastníme mu tedy jeho majetek, když ho získal bez adekvátního MBA titulu?

Navrhuji tento výzkum: Statistickým šetření zjistěte, jak souvisí zvýšení vzájemné citovanosti českých ekonomů (po křiku akreditační komise) se zvýšením českého HDP.
28. 04. 2012 | 13:40

nostradamus napsal(a):

Vítězství trhu a chaosu nad pořádkem = konec světa. Shalom.
28. 04. 2012 | 13:50

Akrumochum napsal(a):

Vážený pane Šteffle,
Váš článek je velmi zajímavý - nicméně bych ho nenazvala rozpadem "monopolu titulů" - míchají se tu totiž 2 rozdílné věci:
1. touha po vzdělání, a s tím související vzdělanost.
2. získání VŠ titulu - kdy ani tak nejde o vzdělání, ale právě o tento titul - který představuje významný symbolický kapitál (Bourdiere) - a tento systém titulů je velmi jasně nastavený a stabilní, a jen tak se nezmění, protože na něm vydělává řada subjektů a je zakořeněn ve společnosti (jsou na něj jak jistě dobře víte nabaleny další instituce)..
Nicméně open universities, kterých vzrůstá po celém světě, je úžasný projekt, ale vliv na monopol titulů se obávám to příliš (v praxi) mít nebude. Ale těm, kteří budou chtít studovat se otevírají úžasné možnosti.
30. 04. 2012 | 15:16

Harányi Sándor napsal(a):

Jestli ono to, o čem píšete, není tak trochu slabostí toho našeho...ehm - státu(?!).
On totiž fungující, kloudný stát prostě takové problémy řešit nemusí: titul, udělený státní školou prostě znamená, že dotyčný ho obdržel, protože něco předvedl. A že to "něco" nebyly jen nějaké ptákoviny.
Možnost si kdykoli doplnit vzdělání spůsobem, který popisujete, je príma, jen se vnucují dvě otázky:
1) Z čeho budou financovány školy, až všichni "správně pochopí", že docházet někam je vlastně pitomost, zvlášť když stačí si něco načíst on-line a pak si počkat na nějaký dopis...
Tím netvrdím, že je to celé špatně, sám bych se s chutí něčeho takového účastnil, jen mi to přijde trochu zjednodušeně pojaté.
2) Není ten dopis nakonec v principu to samé, jako diplom z "kamenné university"?
05. 06. 2012 | 09:41

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy