Ekonomicky slabších žáků se zbavujeme na základkách, ne na VŠ
Autorem textu je Martin Drnek
Ekonomicky slabších žáků se často zbavíme na základkách, na VŠ se dostanou už těžko!
Dle PISA jsme na tom bídně v závislosti socioekonomického postavení žáka na jeho vzdělání. Marcel Chládek zde pak tvrdí, že: „i z tohoto důvodu ČSSD proto odmítá zavedení školného na veřejných vysokých školách.“ Žáky však dle socioekonomického statusu roztřídíme už na základkách a SŠ.
O selektivnosti českého školního systému se hovoří dlouho, výsledky PISA ji potvrzují. Nezavedení školného je tradiční téma ČSSD, jde však zcela mimo debatu, která by zde měla být vedena.
Českým problémem není selektivnost při vstupu na vysoké školy. Na vysoké školy vstoupí přes 80 % dnešních maturantů a polovina populačního ročníku vysokou školu dokončí. Otázka „školné ANO či NE“ nyní stojí mimo hlavní téma relevantní diskuze. Český systém své děti na ekonomicky slabší a silnější rozčlení již na základních školách. Dlouhodobě v Česku vznikají lepší a horší státní školy. Zatímco v zemích jako Island, Estonsko a Španělsko se žáci v jedné třídě setkávají se spolužáky z různých sociálních skupin a vrstev, v Česku dle PISA vytváříme celé školy dle socioekonomického postavení žáků, kteří ji navštěvují. Máme tu tedy školy pro ekonomicky slabé a ekonomicky silné.
Tento stav podporuje a udržuje celá řada českých specifik, jako je existence víceletých gymnázií, vysoce nadprůměrné procento žáků v učilištích apod. Od 6 do 18 let (tedy do věku, kdy si žák podává přihlášku na vysokou školu) české školství své žáky několikrát roztřídí. Při zápisu se rozhoduje, zda půjde na lepší, nebo horší základku. V 5. a 7. třídě rozhodujeme, zda je přesuneme na víceletá gymnázia. A v 15 letech chceme dotlačit co nejvíce z nich do učilišť a odborných škol (dle zaměstnavatelů a odborů potřebujeme pokrývače, kadeřnice, horníky…).
Místo abychom se snažili žáky udržet co nejdéle při sobě a udrželi různorodost, snažíme se je neustále od sebe oddělovat. V České republice se tak stále zvyšuje procento žáků, kteří v 9. třídě nemají základní matematickou gramotnost, která je nezbytná pro přežití v naší civilizaci (na ZŠ je jich dle OECD již čtvrtina!). Kdo těmto žákům však dá práci, odbory a zaměstnavatelé neřeší.
Školné na VŠ v diskuzi o selektivnosti školského systému skutečně není tématem. Sociálně slabých se český vzdělávací systém zbaví mnohem dříve…