Otázky a odpovědi z českého školství #3

17. 10. 2016 | 21:41
Přečteno 4245 krát
Budoucí učitelé by měli mít přehled o tom, co se aktuálně v našem školství odehrává. Proto vznikl pětidílný seriál, kde můžete porovnat názory děkanů různých pedagogických fakult i názor veřejného a soukromého sektoru. Na otázky odpovídají děkani pedagogických fakult a Ondřej Šteffl.

Se souhlasem převzato z webu studentů Pedagogické fakulty v Praze pedak.cz.

Otázky pokládal MUDr. Josef Fontana, celý projekt realizovala Eliška Kryčerová


OTÁZKA: Jak si vysvětlujete fakt, že Česká republika je nejhorší co do počtu studentů připadajícího na 1 pedagoga v průměru v zemích OECD, tedy že na jednoho učitele v Čechách připadá nejvíce žáků v OECD?


MICHAL NEDĚLKA, děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze
Vysvětluji si to finanční situací. Jedna věc je, kolik absolventů pedagogických fakult do škol nastupuje a druhá je, kolik jich ve školách vydrží, když si potřebují pořídit vlastní bydlení, když potřebují zabezpečit rodinu apod.


ONDŘEJ ŠTEFFL, zakladatel společnosti Scio, zakladatel první soukromé školy v Československu a zakladatel Scioškol
Patrně máte na mysli vysoké školy. U základních škol jsme jen mírně nad průměrem. U sekundárního vzdělávání je průměr OECD 13 žáků na učitele a my máme dokonce 11. Kdybychom se dostali na průměr OECD, mohli bychom učitelům přidat na platech 18 %, čili vidíte, že rozdíl je veliký.


PAVEL DOULÍK, děkan Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v
Ústí nad Labem

Jsme zase u toho, co jsem řešil v první otázce – vážně se bavíme o kvalitě, nebo jde o peníze až na prvním místě. Pokud si na toto odpovíte, je to jasné. A k tomu uvažte, že nás v horizontu 5 – 10 let čeká nedostatek učitelů na základních a středních školách. A kde brát a nekrást… Toto je systémová chyba a nevyřeší ji ani 6% navýšení tarifu (i když je to fajn začátek), ani sliby politiků. Hledejme tedy optimální variantu pro žáka, učitele i zřizovatele.


JIŘÍ NĚMEC, děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně
Statistiky jsou vždy výrazně podmíněny nastavením systému. Jestliže budeme financovat školy podle počtu žáků (studentů), budeme mít největší počet žáků na učitele. Tento systém rozpočtování výrazně zahltil vysoké školy množstvím studentů. V současné době jsme však u vysokých škol svědky další devastace, kterou můžeme označit jako „řízené hladovění“. MŠMT stanovuje limity studentů a na jednoho studenta dostaneme v základním normativu méně peněz než cca před osmi lety. Základní normativ na studenta vysoké školy je pak téměř identický s tím, který čerpá mateřská nebo základní škola, oproti kterým však vysoké školy nedostávají prostředky na poměrně nákladný provoz podobně jako školy základní (od obcí) či střední (od krajů).


FRANTIŠEK VANÍČEK, děkan Pedagogické fakulty v Hradci Králové
Tento fakt je opravdu alarmující. Vysvětlení je jediné, že to nikdo doposud příliš neřešil. A samozřejmě že jde především o finance, přesněji řečeno o jejich nedostatek.


--------------------------

OTÁZKA: Co je podle Vašeho názoru největším problémem českého školství? Jsou to mzdové podmínky, administrativní a byrokratická zátěž a s tím související kompetence pedagogického sboru?


MICHAL NEDĚLKA
Jistě mzdové podmínky. Od nich se odvíjejí i další věci – vnímání postavení učitele ve společnosti (setkal jsem se např. s názorem, že nízký plat bude asi správný, protože málo placená zaměstnání bývají na kvalifikaci i na výkon nenáročná).


ONDŘEJ ŠTEFFL
České školství je stará zrezivělá loď, kterou dlouho nikdo neudržuje, o posádku se nezajímá. Kapitáni většinou neumějí ani zacházet s navigací, neumí zjistit, kde loď zrovna je a nemají ani jasno, kam chtějí plout. Ptát se, co je největší problém takové lodi, je trochu nemístné. Všechno je problém. Lepší by byla otázka, co s tím. Ale na to odpovědět neumím. Nevím. A bohužel je to jako s kvalitou, řada lidí má jasný a zaručený recept. Třeba loď natřít na modro, nebo opravit kormidlo. K čemu to, když neumíme zacházet s kompasem. Posádka, která natírá loď, se ovšem nemůže současně starat o motor. A jakkoliv je posádka ostudně placená, v takové situaci nepomůže, ani když jí zdvojnásobíte plat.

Když je to pro Pedagogickou fakultu, tak uvedu jeden dost častý „zaručený recept“: Je třeba změnit pedagogické fakulty a vychovat nové, míněno lepší, učitele. Nic proti tomu, jistě je to chvályhodný záměr. Jenže i kdyby se začalo hned a všechno se skvěle dařilo, tak bude trvat minimálně deset let, než se to nějak ve školství projeví. Mezi tím se ale ta zrezivělá, i když natřená, loď nejspíš rozpadne.


JIŘÍ NĚMEC
Opakovaně, zvláště v poslední době, jsem měl možnost se přesvědčit, že pedagogové si nevybírají svoji profesi s ohledem na možný výdělek. Jsou přesvědčeni o svém smysluplném konání a odvádějí výbornou práci, přestože je výrazně hůře placena než jiné profese vysokoškoláků. Platové podmínky učitelů jsou ostudné a tento stav již nemůže trvat dlouho. Na naší fakultě máme kolegy, kteří dlouhodobě pracují za hrubou mzdu 22 tisíc korun. Jsou to výborní učitelé a publikují též slušné vědecké výstupy. Na běžný chod domácnosti si opakovaně půjčují. S ohledem na tuto zkušenost opravdu vnímám nedostatek finančních prostředků, které putují do veřejného školství za zcela zásadní. Nebude-li tento stav změněn je zcela podružné diskutovat další problémy, které ve srovnání s těmi mzdovými budou vypadat jako planá akademická diskuse.


PAVEL DOULÍK
Já si spíše myslím, že je to vše o prestiži učitelské profese. Bohužel se ztratilo to, co kantořinu zdobilo – a to je respekt žáků i rodičů. A k tomu ještě mediální masáž – učitelství je až třetí volbou, na učitelství nastupují nejhorší absolventi středních škol, nejlepší absolventi utíkají jinam… Dokonce si myslím, že většina učitelů ani nechce zbohatnout, vyrovná se i s administrativou, jen prostě chce vědět, že je pro společnost důležitá. Ale změnit mentalitu společnosti je spíše filozofický problém s politickým podtextem.


FRANTIŠEK VANÍČEK
Hlavním problémem současného školství je dle mého názoru především fatální nedostatek finančních prostředků. Pokud budu hovořit za sektor pedagogických fakult, finance nám v současné době nestačí ani na provoz. Pokud se v dohledné době něco nezmění, je ohrožena kvalita přípravy budoucích učitelů. Ano, doslova hazardujeme s budoucností naší vzdělanosti, bude nedostatek kvalifikovaných učitelů. Přitom příprava budoucích učitelů by měla být společenskou prioritou. Ale zdá se mi, že se situace snad obrací k lepšímu. Tak snad….

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy