Školství poslepu

06. 11. 2009 | 15:22
Přečteno 5977 krát
Ministerstvo školství nemá žádné informace o kvalitě a vývoji vzdělávacích výsledků maturantů, a tak se šíří fámy o zhoršování. Scio nabízí pomoc při odstranění informačního deficitu.

Stejné testy, stejná metodika, stejné postupy a téměř stejné doprovodné materiály jako v roce 1998 lety byly použity pro maturanty v roce 2009 - to je projekt Sonda maturant po 11 letech. Maturanti absolvovali testy z obecných studijních předpokladů, českého jazyka, cizího jazyka (AJ a NJ) a matematiky.

Komentář k výsledkům jsem už publikoval v blogu Maturanti nejsou horší, než bývali. Zde je ke stažení kompletní zpráva.

Důležitějším zjištěním než samotné výsledky Sondy však je, že toto jsou v současnosti jediné informace o vývoji vzdělávacích výsledků maturantů, které Česká republika má. Je tragické, že žádné údaje nemá ani Ministerstvo školství, jak ostatně potvrdila i paní ministryně, když v parlamentu řekla: „Je ale naše školství kvalitní? Na tuto otázku nelze dnes jednoznačně odpovědět, neboť ani já, jako osoba odpovědná za řízení resortu školství, nemám k dispozici adekvátní údaje.“ Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (dříve CERMAT) již stálo daňové poplatníky přes čtvrt miliardy korun, ale použitelné informace o kvalitě či vývoji výsledků vzdělávání zatím neposkytlo žádné. Není proto žádným přeháněním říci, že naše střední školství je řízeno poslepu (pro základní školství máme alespoň mezinárodní šetření TIMSS a PISA).

Scio se proto rozhodlo nabídnout Ministerstvu školství provedení detailnějšího reprezentativního šetření, které by pomohlo tento neuvěřitelný deficit informací rychle a velice levně odstranit, co všechno by bylo možné zjistit, a jak by tyto informace mohly sloužit pro efektivní řízení školství viz nabídka. Navrhovaná cena je pod 2 milióny korun za otestování 18 500 žáků čtyřmi testy. Pro srovnání je to asi 400x méně než plánované výdaje na státní maturity, která navíc takové informace nemůže poskytnout.

Kompletní nabídka pro MŠMT

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

žena napsal(a):

Pane Šteffle, uvádíte:
Ministerstvo školství nemá žádné informace o kvalitě a vývoji vzdělávacích výsledků maturantů, a tak se šíří fámy o zhoršování. Scio nabízí pomoc při odstranění informačního deficitu.

K ČEMU takové ministerstvo školství je?

Chápu snahu Scio dostat zakázku.

Ale k čemu takové otestování bude dobré? Jakou bude mít vypovídací hodnotu? Budou se na základě takovéhoto otestování 18 500 žáků čtyřmi testy měnit vyučovací osnovy?
Nelze peníze za takovéto testy využít lépe?
06. 11. 2009 | 15:45

Realista napsal(a):

"Že se Vám činnost společnosti Scio nelíbí, je celkem jasné…"

Mně by se takto nelíbila činnost jakékoliv firmy, která by dělala to, co děláte Vy.

"A jaký máte pohled na to, když si pracovníci katedry, která pro několik fakult zabezpečuje přijímací zkoušky, založí s.r.o., a to pak dělá přípravné kurzy na tyto zkoušky."

To je stejně zavrženíhodné jako činnost Scia. Poukazujte na to a neomlouvejte tím sami sebe!

"Nebo když autor fakultních testů vydá knihu příprav."

To by snad při stanovení určitých pravidel takový problém být neměl, vydá-li příručku škola a zisk autora bude PŘIMĚŘENÝ.

"Uznávám ovšem, že na tomto trhu máme jistou výhodu, rozhodně ne však monopol."

Samozřejmě, která jiná firma si může dovolit obesílat všechny zaměstnance univerzit s velmi podrobnými informacemi, Vaše sekretářky se musí pěkně zapotit, když musí procházet webovky fakult a stahovat si všechny údaje o VŠ kantorech...

"Na přípravných kurzech se NIKDY nepodílejí autoři úloh. Tím se eliminuje možnost, že by se na kurzech mohly objevit úlohy, které budou v testech."

To Vás šlechtí, já Vás také z podvodů nepodezírám, já si jen myslím, že v tomto by se nemělo PODNIKAT.

"Je zcela běžný postup v řadě zemí, že zjišťování kvalit uchazečů pro potřeby přijímacího řízení zabezpečuje nezávislá instituce, resp. že vysoká škola využívá při rozhodování různých informací"

Ukažte mi zemi, kde má některá z nezávislých institucí takové skoromonopolní postavení jako Scio - ke kterému jste se sám přiznal. A jsou to skutečně soukromé firmy? Není charakter těchto institucí trochu jiný?

"Máte třeba dojem, že vydavatelé učebnic pro základní školy tam privatizují výuku? Asi ne. Prostě jen nabízejí školám něco, co si školy samy udělat neumějí."

Vidíte, další bod, kde můžete ukázat své zásadové postoje, podpořím Vás.

"A víte o tom, že o přijímacích zkouškách musí rozhodnout akademický senát fakulty, zpravidla má kolem 20 lidí včetně asi třetiny studentů? Myslíte, že jsem zmanipuloval 50 (fakult) x 20 (lidí) = 1000 lidí?"

Už jsem Vám odpověděl. Vaše dopisová kampaň každému zaměstnanci je toho důkazem.

Víte co, přestaňme rozumovat, a zapojme trochu uvažování v kontextu etiky, mravnosti a morálky.
06. 11. 2009 | 15:47

ondrejsteffl napsal(a):

to žena

"Chápu snahu Scio dostat zakázku."

Na této zakázce se vydělat nedá, nabízená cena se blíží nákladům.

Mojí motivací je hlavně ukázat, jak se na MŠMT rozhoduje, a zjistit, zda je to záměrné (nabídku odmítnou) nebo jde jen o nepořádek a neschopnost (nabídku přijmou, protože nabízíme skutečně významné informace pro rozhodování).

A druhou motivací je, že takové informace by opravdu našemu školství pomohly.

Vydělat se na tom opravdu nedá.
06. 11. 2009 | 16:22

Pavel napsal(a):

Pane Steffle, pokles urovne skolstvi za poslednich 20 let (ne v zavadejicim srovnani s tehdy neznamymi testy SCIO, navic v roce 1998, kdyz uz to padalo ke dnu) je tak evidentni, ze to snad nemuze videt jen naprosto neinformovany clovek. Asi jsou tedy vsichni ucitele hlupaci, ze to vidi tak zkreslene a jsou zdeseni znalostmi dnesnich zaku.
06. 11. 2009 | 16:36

ondrejsteffl napsal(a):

Realista

Nechci to probírat podrobně, neb to sem nepatří - napíšu blog o podnikání ve školství. Ale jádro našeho rozdíleného pohledu je myslím v tomto, píšete: "v tomto by se nemělo PODNIKAT."

A proč ne?

Když to ponecháte na státní správě, dopadne to jako v CERMATU - maturity se připravují 13 let, utratilo se čtvrt miliardy a není nic, co zatím předvedli, bylo vždy se spoustou nedostatků. A kdo tedy jiný? Vysoké školy, střední školy? Jejich přijímací testy se sice postupně zlepšují (nejspíš pod naším tlakem), ale k profesionalitě mají stále daleko a to mj. proto, že nemohou koncentrovat úsilí a prostředky Takže podle mého: když nepodnikat, tak se smířit se s amatérismem a vyhazováním peněz.

Za mnohem efektivnější pokládám podpořit trh (např. jako u učebnic). Kdyby ministerstvo namísto financování Cermatu vypisovalo zakázky na evaluační nástroje, měření, šetření, průzkumy, jistě už by se dávno někdo našel, kdo by se to naučil, a kromě Scia by tu byly další dvě tři společnosti, které by to uměly. Mě naše, jak píšete, "skoromonopolní" postavení nijak netěší, naopak a rozhodně to není naše vina, že je takové.
06. 11. 2009 | 16:38

ondrejsteffl napsal(a):

Pavel napsal(a):
"pokles urovne skolstvi za poslednich 20 let je tak evidentni.."

Musel byste přesně popstat, z čeho plyne Vaše evidence. Jinak Vám musím odpovědět, že stejně tak je evidentní, že Země je placatá.
06. 11. 2009 | 16:42

Enkidu napsal(a):

Jsem rozmrzelý, nejprve tak zajímavé výsledky, aby se později projevilo, že se jedná o pouhý marketingový tah s tím, že zaútočíte na ministerstvo s cílem vzbudit veřejný tlak, aby si Vás najalo. Stejný způsob jako při přesvědčování jednotlivých universit, aby používali Sciotesty, když je nepotřebují nebo nechtějí. Tvrdíte, že nevyděláte, ale ani rozhodně neproděláte, je to poměrně vulgární žádost o fundraising. Nebo jde pouze o náklady bez mzdových požadavků a provozních nákladů Scia - soukromé instituce? Mimo to, že by takový výzkum mělo MŠMT umět samo, pokud jej neumí a skutečně potřebuje, ať vypíše výběrové řízení. Jsem zvědav, jak Vaše cena uspěje v soutěži s universitami nebo ostatními agenturami, předpokládám, že je nejnižší možná, tak byste se přeci nemusel bát a požádát ministerstvo nikoliv o zdání zakázky přímo Sciu, ale o vypsání výběrového řízení v rámci dotačních programů.
Neodsuzuji nijak Vaší práci, ale musím říct, že je mi velice nesymptický ofenzivní marketing Vaší firmy, který je pro mě již za hranou seriózního jednání (vím, že trh je pro žraloky, zvláště v ČR, ale prostě se mi ten styl nelíbí).
06. 11. 2009 | 17:02

Pavel napsal(a):

To ondrejsteffl: To muzete. Nicmene, pokud vam kazdy ucitel rekne, ze testy (nemyslim tedSCIO), ktere daval kdysi sestakum, ted nejsou schopni udelat ani v osmicce....kdyz vidite, jak zaci maji minimalni vseobecny prehled o drive beznych vecech... kdyz vidite, ze maji tak malou slovni zasobu, ze neznaji bezna slova a prislovi....a tak muzu psat dalsi argumenty. Kdo to chce videt, ten to vidi. Mluvim samozrejme o prumeru zaku. Ti velmi dobri jsou diky informacnim technologiim pravdepodobne lepsi jak drive.
06. 11. 2009 | 17:06

ondrejsteffl napsal(a):

Enkidu napsal(a):

"Jsem rozmrzelý, nejprve tak zajímavé výsledky, aby se později projevilo, že se jedná o pouhý marketingový tah s tím, že zaútočíte na ministerstvo s cílem vzbudit veřejný tlak, aby si Vás najalo."

Moc mě mrzí, že jste to tak pochopil. Pro nás ale opravdu ta zakázka není nijak výhodná (i když pravda cena zahrnuje i platy, oni většinou lidé nechtějí pracovat zadarmo) ani důležitá. Abych pravdu řekl, ani moc nečekám, že ji získáme. Ministerstvo má přece své Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání... A to by museli přiznat, že není k ničemu.
Bez výběrového řízení to pochopitelně možné vůbec není.
06. 11. 2009 | 18:43

ondrejsteffl napsal(a):

To Pavel
"pokud vam kazdy ucitel rekne, ze testy (nemyslim tedSCIO), ktere daval kdysi sestakum, ted nejsou schopni udelat ani v osmicce"

To už je lepší. Ještě přidejte kolik bylo těch učitelů? A v jakých to bylo předmětech?

Jinak náš výzkum se netýká 6. tříd ani 8. ale letošních maturantů. Výsledky TIMSSu ukazují, že ve 4. třídách došlo k dramatickému propadu. Ve naší zprávě je to dokonce zmíňeno. Jak to bude vypadat za 5 či 10 let, to nevíme.
06. 11. 2009 | 18:47

Markéta napsal(a):

to Pavel
Souhlasím s Vámi. Také vidím, mezery ve všeobecném přehledu, omezenost slovní zásoby (dnes mě zarazilo, že žák osmé třídy se ptal, co je to "vláha"....byl to průměrný žák...).
Další problém podle mého je i v tom, že se žáci nechtějí učit.Už vidím ty reakce o nudném vyučování, zastaralých metodách, neschopných kantorech a pod. :-)
Ale mám na mysli např. situaci, kdy děti pracují na PC...vyhledávají informace k nějakému tématu. Heslo najdou, opíšou fakta (nebo vytiskou) a mají pocit, že je hotovo.
Další postřeh z praxe - roste počet žáků s individuálními poruchami. V některých třídách májí až čtyři žáci individuální plán (ti kteří stojí, nebo stáli za katedrou vědí, co to obnáší).
Je to smutné, ale úroveň žáků v průměru klesá.
A ti dobří, kterých se naštěstí také několik ve třídě najde? Jako by se za svou šikovnost styděli.To už je ale jiná kapitola.
06. 11. 2009 | 18:49

Pavel napsal(a):

To ondrejsteffl: Tak dobre, kdyz nechcete priklady ze zakladni skoly, pojdme na stredni. Onehdy se muj znamy, ucitel chemie na gymnaziu, divil, ze spousta zaku ve druhem rocniku netusi, co je CO2, coz kdysi nevedel na zakladce snad jen uplny hlupak. Mam vam jmenovat tech prikladu dalsich padesat, abyste vysel ze sve slonovinove veze pedagogickych psychologu, RVP a dalsich silenosti soucasneho skolstvi? Opravdu lituju soucasne ucitele, kteri jsou nuceni aplikovat tyto veci do praxe. Musi pak pozorovat, jak se vlastne dobra myslenka, tzn. bez strachu komunikovat, meni v absurditu, kdy je nejvetsi hvezdou ve tride pridrzly blbecek, ktery do vseho zvani nesmysly mimo tema a ucitel svymi nulovymi pravomocemi tomu musi asistovat. Lituju pak ty normalni zaky, ktere v takovem prostredi musi byt.
06. 11. 2009 | 19:47

... napsal(a):

Zdá se, že jsem omylem zavítal na inzertní server.

Tady se jen inzerují kšefty.
06. 11. 2009 | 20:12

Jana napsal(a):

To Steffl:
Nevím, jestli v této chvíli tak nutně potřebujeme reprezentativní průzkum, jak na tom střední školství je, do kterého dáme 2 mil. za otestování žáků 4 testy. Pokud se nepletu, pak v dubnu by měly proběhnout zkušební maturity - myslím, že výsledky by mohly úplně stačit. I studenti mají plné zuby stálého testování - připravují se na maturitu, píšou písemky, v dubnu je čekají školní maturitní písemné práce, dále testování na státní maturitu a Vy chcete přijít s dalšími testy? Navíc - promiňte mi tu drzost - např. jeden testík na cizí jazyk neřeší vůbec nic. Státní maturita, byť nanečisto, by měla otestovat žáky ve všech potřebných kompetencích:poslech, čtení, písemné vyjadřování, později snad dojde i na ústní vyjadřování. Nevím ale, jak to cítí vyučující jiných předmětů. Prosila bych ty dva miliony - pokud ve školství přebývají - velmi rozumně investovat. Přidejte aspoň některým učitelům peníze (já jim nebudu závidět), opravte nějakou budovu školy, kupte nějaké nové lavice nebo o pár počítačů více do potřebné školy. Když byly ve školství nějaké peníze, utopily se vždy v nějakých nedomyšlených projektech a hurá akcích. A školy nemají na topení a další potřebné věci.
06. 11. 2009 | 20:50

jiny Pavel napsal(a):

Uplny souhlas s autorem. Opravdu si myslite, ze 2M za otestovani 18500 zaku znamena nejaky super zisk? Chapu jeho blog jako rukavici hozenou Ministerstvu, ktere typicky pro statni sektor nefunguje jak ma (za 2M si tam koupej tak jednu Audinu pro nekoho z vyssich uredniku). Pro mne jsou jeho blogy (bohuzel) jedinym relevantnim zdrojem informaci o tom se deje v nasem skolstvi (pracuji na VS jako ucitel). Na rozdil od vetsiny bloggeru zde, vzdy se snazi sve nazory dolozit daty (ano jsou to data neuplna a lze jim leccos vytknout, ale jak je mozne, ze lepsi data nema k dispozici Ministerstvo?) Neargumentuje pocity a dojmy a to jeste v podani mnoha bloggeru z druhe ruky (muj znamy ucitel mi vypravel...).
Kdyz se kouknu z okna tak mam taky dojem, ze zeme je placata.
06. 11. 2009 | 21:01

ondrejsteffl napsal(a):

Jana:

Váš příspěvek je jistě veden dobrými úmysly a reprezentuje, mám takový dojem, i většinový názor. Bohužel vychází z celé řady neznalostí. Omlouvám se tedy za určitou „bezohlednost“, se kterou musím Váš příspěvek rozebrat.

„Nevím, jestli v této chvíli tak nutně potřebujeme reprezentativní průzkum, jak na tom střední školství je.“ To už jsme psal jinde, v tuto chvíli neví mšmt nic (NIC!) a rozhoduje např. o státních maturitách za miliardy (během deseti let za ně zaplatíme nejmíň 4 MLD). Z výsledků šetření se by bylo možné získat řadu informací důležitých pro rozhodování, např. posoudit k čemu vedla tzv. optimalizace škol a zda v ní pokračovat, kde se vyplatí dělit či přidávat hodiny, jaké typy škol jsou nejvíce ohroženy atd. Vytipovat školy, které se opravdu zlepšily a zjistit proč. Atd. Atd. Podívejte se do nabídky, je tam toho celá řada, nechci to opakovat.

„v dubnu by měly proběhnout zkušební maturity - myslím, že výsledky by mohly úplně stačit.“ To je běžný omyl, ale z maturit se o výsledcích českého vzdělávání nedozvíme NIC. Když třeba v matematice neuspěje 20% žáků a v češtině 10 %, znamená to jen to, že test z matematiky byl těžší. Nic víc. A o vývoji ve školství už vůbec nemůže maturita nic říci, k tomu potřebujete porovnání se staršími výsledky. Cermat ostatně 4 roky dělal Maturitou nanečisto – a viděla jste někde nějaké sdělení a vývoji českého školství?

„I studenti mají plné zuby stálého testování“
Ano, to chápu.

„jeden testík na cizí jazyk neřeší vůbec nic.“
Možná, že nic neřeší z hlediska jednoho žáka, či Vaší třídy, ale z hlediska posuzování celkových trendů úplně stačí. Nejde o to, co umí či neumí jednotlivý žák, ale o průměry a v těch nehraje roli, zda jde o poslech, psaní či gramatiku (korelace mezi částmi testu v cizích jazycích je vždy velká >0,9).

„Prosila bych ty dva miliony - pokud ve školství přebývají - velmi rozumně investovat.“ Bohužel asi nemáte představu kolik to vlastně je, je to asi 1/50 000 rozpočtu školství, čili vzhledem k Vašemu platu asi 50 haléřů. A stejně jako Vy si za 50 haléřů nic nekoupíte, tak ve školství to jsou peníze, za které se nedá udělat skoro nic. Třeba jen výzkumy postojů veřejnosti ke školství stály letos nejmíň 10 miliónů, jen za účast v TIMSS platíme asi 5 až 10 miliónů. Ale o těch asi nevíte. A to nemluvím třeba o školení pracovníků školních jídelen za 20 miliónů a mnohých dalších velmi podivných projektech.

Co mi však šokuje nejvíc: 500 miliónů korun za první rok maturity – to Vám nevadí?

Abyste si dovedla představit ten rozdíl, kdyby se ty 2 milióny za práci Scio rozdělili všem učitelům středních škol, dostanete každý (i Vy) 50 korun. Kdyby se rozdělilo 500 miliónů za státní maturity, dostal by každý (i Vy) 12 500 Kč.

„Když byly ve školství nějaké peníze, utopily se vždy v nějakých nedomyšlených projektech a hurá akcích. A školy nemají na topení a další potřebné věci.“
To máte jistě pravdu.
06. 11. 2009 | 21:59

ondrejsteffl napsal(a):

jiny Pavel

Díky, mezi čtením ostatního to opravdu povzbudí.
06. 11. 2009 | 22:00

Jana napsal(a):

To Steffl:
Já vím, že ty peníze ze školství neskončily v kapse Scio. Také vím, že spousta peněz se promrhala v letech přípravy státní maturity, kterou jsme stejně nebyli schopni realizovat i v dalších nesmyslných projektech, na kterých se obohatily soukromé společnosti. A mám pocit, že by to už mělo skončit. Je mi jasné, že kdyby se peníze rozdělily mezi učitele, tak je to směšná částka. Ale třeba se jedna škola vybaví lavicemi? Zda pokračovat v optimalizaci škol - na to nemusím ani dělat průzkum. Když si jednotlivé krajské úřady spočtou pokles studentů na jednotlivých SŠ a podívají se na počty dětí na ZŠ, je jasné, že se v optimalizaci školství pokračovat musí. A to říkám jako učitelka střední školy, nad kterou visí Damoklův meč a která se v podstatě obává, že skončí v období ekonomické krize na dlažbě. Přesto chápu, že situace je neudržitelná. Je třeba omezit kvóty přijímaných studentů na gymnáziích i na ostatních typech škol.V opačném případě můžeme zavřít všechna učiliště.
Co se týče maturit: předpokládám, že existuje nějaký katalog požadavků, který vymezuje, co by měl znát absolvent střední školy s maturitou - nyní vymezený i v RVP. Neměl by přece být problém ověřit, na kolik procent absolventi splnili stanovené požadavky v jednotlivých předmětech. V jazycích se navíc můžeme opřít o mezinárodní zkoušky a Evropský referenční rámec.
Víte, Scio udělá průzkum - a co dál...? Bude se s tím dále nějak pracovat? Změní jeden průzkum Scia situaci ve školství? Myslíte, že když si politici přečtou Vaše výsledky, že změní nějak své názory? Školství je na ocase zájmu politiků. Většinu pracovníků tvoří velmi loajální ženy a s tím se počítá. Nevěřím, že si většina z nich o školství vůbec něco přečte. Zas to budeme číst pouze my - učitelé, kteří nerezignovali. Prozatím.
06. 11. 2009 | 22:58

suchec napsal(a):

Jana:
Tak se rozepisuji, ale npsala jste to za mne.

Cituji a podepisuji:
"Víte, Scio udělá průzkum - a co dál...? Bude se s tím dále nějak pracovat? Změní jeden průzkum Scia situaci ve školství? Myslíte, že když si politici přečtou Vaše výsledky, že změní nějak své názory? Školství je na ocase zájmu politiků. Většinu pracovníků tvoří velmi loajální ženy a s tím se počítá. Nevěřím, že si většina z nich o školství vůbec něco přečte. Zas to budeme číst pouze my - učitelé, kteří nerezignovali. Prozatím."

Závěr?
Taky vyhozené prachy jako u CERMATu, INDOŠ (momentálně tažení ICT).
Kamarádi dohazují kšefty kamarádům, náměstek podnikateli, podnikatel náměstkovi.

Je to stejné jako Kožušník a eStát, jako Boxed+Microsoft podnikající pod záštitou krajských úřadů ..... etc. etc.
06. 11. 2009 | 23:13

ondrejsteffl napsal(a):

To Jana

„Víte, Scio udělá průzkum - a co dál...? Bude se s tím dále nějak pracovat? „
No v tom máte možná pravdu, a ono se to taky ukáže, protože mšmt si ten náš výzkum neobjedná, protože by stejně nevěděli, co s tím. Stejně jako se nijak nepracovalo s daty s TIMSSů či PISy.

„Myslíte, že když si politici přečtou Vaše výsledky, že změní nějak své názory?“
O Sondu maturant po 11 letech se zajímají poslanci, ale možná jen proto, aby to nějak politicky využili… Na druhou stranu mé blogy o vysokých školách nějaký dopad měly. Ono to chce velkou vytrvalost a trpělivost, aby se něco změnilo. Už to, že je otázka kvality školství v médiích je dobře.

Zas to budeme číst pouze my - učitelé, kteří nerezignovali. Prozatím.
Třeba vytvoříme klub těch, co nechtějí rezignovat.
07. 11. 2009 | 00:00

ondrejsteffl napsal(a):

To Suchec

Prosím nesrovnávejte nás s Indošem, ani s Cermatem, ani z Kožušníkem.

Může se Vám naše činnost nelíbit, můžou se vám nelíbit i naše postupy, ale neříkejte o nás, že postupujeme nepoctivě.

Nám nikdo nic nedohazuje, ani nikdy nedohodil. Já na ministerstvo tlačím zcela transparentně a je to, jak trefně napsal Jiný Pavel, hozená rukavice.

Ostatně, myslíte, že kdybych chtěl "dohodit kšeft", že bych k tomu dělal tiskovku?
07. 11. 2009 | 00:12

poste.restante napsal(a):

ondrejsteffl:
A já náhodou téhle hozené rukavici tleskám. I když si myslím, že tu zakázku opravdu nedostanete. ;-)

Podívejte můj osobní názor je, že kvalitu školství financovaného z veřejných zdrojů by měla sledovat a vyhodnocovat opět instituce finacovaná z veřejných zdrojů.
Jenomže u nás tohle nefunguje.
Vemte si jen příklad státních maturit. Jsou státy, kde obsah podobných zkoušek sestavují komise, ve kterých mají své zastoupení i učitelé vysokých i středních škol a činí tak za metodické pomoci odborníků na tvorbu testů, jaké zaměstnáváte i vy.
Anebo zavádění ŠVP. Rozjet tak rozsáhlý projekt, aniž by mu předcházelo rozsáhlé zmapování situace, analýza dopadů a především stanovení objektivních ukazatelů, na základě kterých by bylo možné vyhodnotit úspěšnost projektu, to už není diletantismus, to je zločin.

To, co se dnes děje v našem školství je trestuhodné a každý pokus rozhýbat tyhle zatuchlé vody je potřeba ocenit.

Mohu mít spoustu různých připomínek a výhrad k testům společnosti Scio anebo k některým jejím závěrům, ale to nic nemění na skutečnosti, že jsou to prakticky jediné opravdu relevantní a objektivní informace, které máme.

Můžeme buďto sedět, skuhrat a kritizovat to, co dělají jiní, anebo zkusit udělat něco sami.
Sám za sebe začínám mít jasno. Pane Šteffle, jak mohu pomoci?
07. 11. 2009 | 01:51

Pavel napsal(a):

To jiny Pavel:
Pocity mnoha bloggeru jsou urcite z druhe ruky, protoze maji ve sve blizkosti plno ucitelu z ruznych typu skol. Se vsi uctou, ucite na VS, ale to je opravdu neco jineho jak ZS a SS. Kazdopadne, rad si necham sve dojmy o placatosti Zeme a klesajici urovni znalosti zaku. Ucil jsem 8 let (nastesti uz rok ne), at uz tedy k tem datum uvedu neco konkretniho (mimo nicim nepodlozene dojmy).:-)
07. 11. 2009 | 10:37

... napsal(a):

Kdybych se chtěl "zaháčkovat" u ministerstva a úředníků, s nimiž nemám tak těsné vztahy, nabídl bych kšeft za dumpingovou cenu.

Když se podaří, dostanu příště větší a lukrativnější zakázku. Nebo tutéž opakovaně.

A to se vyplatí.

Řeči o tom, jak je to pro p. Štefla "nevýhodné" jsou k smíchu. A také docela nebezpečné, protože, jak se ukázalo v minulosti, jeho dlouhodobá strategie je "strčit dva prstíky, jen se ohřejeme..." a tím narušit celý systém státní správy v oblasti školství. Věci už pak nejdou vrátit zpět a postupně si ukusuje jednu část správy za druhou. Privatizace státní správy není řešení pro nikoho, kromě tohoto podnikatele.
07. 11. 2009 | 10:41

Petr Kukal napsal(a):

Čtu tu diskusi a připadám si jak Alenka v říši divů. Za chvíli tu Dr. Šteffla zlynčujete za to, že dělá dobře to, oc dělá. To, že Scio je tisíckrát lepší než CERMAT a operativnjší než MŠMT, není žádná jeho vina nebo dokonce morální pochybení, jak se tu mnozí snaží čtenářům vsugerovat. Kdyby Scio nebylo tak dobré, jako je, vlivu, který dnes má, by nikdy nedosáhlo. Nebo kdyby to ministerstvo nedělalo od začátku tak neuvěřitelně mizerně.
07. 11. 2009 | 10:42

... napsal(a):

Čtu tu diskusi a připadám si jak Alenka v říši divů.

- Já také. Pokud bych si zde měl dělat PR podobným způsobem jako autor, musel bych se stydět. Např. přepočítávání 2 000 000,- Kč na zlomky rozpočtu ministerstva, je naprostá ubohost. Obvyklá - dost nedůstojná - PR taktika. Každý ví, co jsou dva miliony korun.

Za chvíli tu Dr. Šteffla zlynčujete za to, že dělá dobře to, co dělá.

- Kde je jaký agresivní projev? Kritika není agrese. Proč to berete osobně?

To, že Scio je tisíckrát lepší než CERMAT a operativnější než MŠMT, není žádná jeho vina nebo dokonce morální pochybení,

- Ne, to určitě ne

jak se tu mnozí snaží čtenářům vsugerovat.

- Vsugerovat? :-)

Kdyby Scio nebylo tak dobré, jako je,
vlivu, který dnes má, by nikdy nedosáhlo.

- Napadá mě řada způsobů, jak dosáhnout tohoto vlivu. Kvalita práce může být jen jedním z mnoha. Kdo zná systém napojování soukromých firem na veřejné peníze, ví, o čem je řeč.

Nebo kdyby to ministerstvo nedělalo od začátku tak neuvěřitelně mizerně.

- Řešením je tlačit na ministerstvo, aby dělalo svou práci lépe, ne privatizovat jeho pracovní náplň, zdvojovat jeho náklady pomocí soukromých "parazitických" firem přisátých k rozpočtu a dublujících činnost ministerstva.
07. 11. 2009 | 11:21

ondrejsteffl napsal(a):

poste.restante napsal(a):

"Můžeme buďto sedět, skuhrat a kritizovat to, co dělají jiní, anebo zkusit udělat něco sami... Pane Šteffle, jak mohu pomoci?"

Moc díky za podporu. Už pomáháte!

Pomohli by i ostatní, co mají podobný názor jako Vy, kdyby to napsali. Pak to vypadá, že převahu maji Pavel, ..., Realista a podobní.

Bohužel většinou píšou kriticia, ti co souhlasí, ne. Mě osobně to nevadí, ale čtenář pak získává nesprávný dojem.
07. 11. 2009 | 18:04

ondrejsteffl napsal(a):

... napsal(a):
"Kdybych se chtěl "zaháčkovat" u ministerstva a úředníků, s nimiž nemám tak těsné vztahy, nabídl bych kšeft za dumpingovou cenu."

Možná, kdybyste chtěl Vy...

Víte, já už to dělám 14 let, a kdybych se chtěl "zaháčkovat u ministerstva" už bych byl asi zaháčkovaný a dneska bych dělal státní maturitu. A to už tak 6. rok neboť na rozdíl od CERMATu to umím, ale asi bych za to neměl 200 M ročně, v tom je Zelený fakt mnohem lepší než já.
07. 11. 2009 | 18:07

poste.restante napsal(a):

...
Poslechněte, trojtečko, já mnohé z Vašich názorů chápu, ale myslím, že se tentokrát mnohem více opíráte o dojmy a obecnou předpojatost, nežli o skutečná a podložená fakta.

Mne osobně štve neschopnost nebo spíše všehoschopnost MŠMT a jím zřizovaných institucí neskutečně. I já si myslím, že určité procesy by měly být spíše v rukou státu. Ale nemůžeme přece svou frustraci přenášet na někoho, kdo prostě dělá částečně práci státu a dělá ji evidentně dobře. A dělá zřejmě dobře i to hledání příležitostí k zisku a své public relations.
Měl jsem pocit, že o to snad v byznysu jde.

Víte, pokud bych měl peníze a pocit, že státní policie je neschopná a zkorumpovaná, pak bych si najmul Pinkertonovic ochranku a nečekal na zázrak.

napsal jste:
- Řešením je tlačit na ministerstvo, aby dělalo svou práci lépe, ne privatizovat jeho pracovní náplň, zdvojovat jeho náklady pomocí soukromých "parazitických" firem přisátých k rozpočtu a dublujících činnost ministerstva.

Fajn. Tak to zkuste.
Několik ministrů školství, jejich náměstků či členů výboru pro školství, vzdělávání atd. z PS znám osobně. Diskusemi s nimi na různá témata jsem strávil X hodin a celý výsledek bylo: "Musíme tu problematiku prozkoumat."
Ať jdou do háje. Naprostá většina politiků dnes totálně postrádá jakoukoliv vizi a není schopna uvažovat za horizont nejbližších voleb. Kolem sebe mají spoustu "odborníků", kteří si jen honí vlastní triko či prachy. Názorně to můžete vidět na způsobu zavádění ŠVP či státních maturit. O třech přihláškách na SŠ nemluvě.

Vyplnil jsem spoustu elektronických dotazníků na portálech MŠMT, poslal své připomínky k návrhu standardu učitele, dvakrát se chtěl zapojit do aktivit ustavujících Pedagogickou komoru a výsledek: NULA.

Mnozí jiní udělali stokrát víc než já. Před časem byla opublikována výzva "Všem, jejichž hlas je slyšet" a měl jste snad pocit, že to k něčemu bylo?

Prostě se ukazuje, že poslední způsob, jak dosáhnout změny, je ukázat jak moc blbě to MŠMT dělá. A třeba to někoho naštve, chytí se za nos a zkusí to dělat líp.
07. 11. 2009 | 18:12

ondrejsteffl napsal(a):

... napsal(a):

"Napadá mě řada způsobů, jak dosáhnout tohoto vlivu. Kvalita práce může být jen jedním z mnoha. Kdo zná systém napojování soukromých firem na veřejné peníze, ví, o čem je řeč."

Víte, já Vás na konec i chápu, ten marasmus, který nás obklopuje je opravdu děsivý. Z veřejných zakázek je podle mého odhadu předem dohodnutých přes 90 %. A nikdo už se ani nediví...

Nicméně, to co uplatňujete, je princip kolektivní viny - všichni podnikatelé se nezákonně napojují na veřejné peníze.

Ale všichni ne.
07. 11. 2009 | 18:12

poste.restante napsal(a):

ondrejsteffl:
Zdravím Vás a přeji hezký podvečer. Zdá se, že jsme současně na webu a reagujeme na stejné poznámky.

Až by nás nejspíš někdo mohl začít podezřívat, že jsme domluveni a jednáme ve shodě. ;-)

Díky za zveřejnění kompletní zprávy, začal jsem se v tom hrabat. K ní samé mám prozatím jen pár dotazů.
1. Nechystáte se zveřejnit podrobnější výsledky i pro "nespárované školy"?

2. Do srovnání jsou z r 2009 zahrnuty jen školy, které se přihlásily dobrovolně. Předpokládejme, že se nepřihlásily školy, které tušily, že by jejich výsledky nemusely být právě nejlepší. Jak moc myslíte, že to ovlivnilo výsledek?

Z toho plyne ještě jedna otázka.
Mediální výstup z Vaší tiskovky je hlavně ve stylu: "Vidíte, nic se neděje. Navzdory škarohlídům je ve školství všechno fajn. Maturuje více dětí a výsledky se zhoršily jen v matematice."
Jak se Vy díváte na tuto prezentaci Vašich údajů médii?
07. 11. 2009 | 18:38

scientist napsal(a):

pane Steffle, držím Vám palce.
Škarohlídama se nenechte odradit.
Lidi jsou paranoidní, že si na tom namastíte kapsu a kupodivu (?) je to vytáčí víc, než skandální fakt, že MŠMT nedisponuje a nepracuje s relevantními údaji. Prostě typický český bahno. I díky němu nemáme v politice osobnosti s jasnými koncepčními vizemi, které systematicky pracují s odbornými znalostmi. Národ plebejců totiž ani netuší, že by po politicích měl něco takového vyžadovat.

p.s.
Pedagogické výzkumáky či fakulty nejsou schopné potřebné informace dodat, přitom se tam každoročně "propálí" miliony korun na zfušované amatérské výzkumy, které tak akorát zamořují terén. Čest výjimkám.
Možná jsem nespravedlivý, ale vím své.
08. 11. 2009 | 12:22

ondrejsteffl napsal(a):

poste.restante napsal(a):

"1. Nechystáte se zveřejnit podrobnější výsledky i pro "nespárované školy"?"

Nespárovaných škol je v roce 2009 jen 19 a někde jde jen o pár žáků, takže rozdíly jsou malé. Pokud jde o výsledky za rok 1998, to už zajímá jen pár odborníků. Tehdy jsem o tom psával do Učitelských novin. Zvažuju ale, že dám celé výsledky k dispozici všem zájemcům (samozřejmě bez identifikace konkrétních škol).

"2. Do srovnání jsou z r 2009 zahrnuty jen školy, které se přihlásily dobrovolně. Předpokládejme, že se nepřihlásily školy, které tušily, že by jejich výsledky nemusely být právě nejlepší."
To vůbec nemusí být pravda, např. za 11 let se jistě u řady škol změnilo vedení a třeba u všech zúčasněních OA došlo ke zhoršení - je jich ovšem málo na nějaké zobecnění, ale odporuje to Vašemu hypotetickému předpokladu.

"Jak moc myslíte, že to ovlivnilo výsledek?"
Já myslím, že co se týče trendů, tak málo, ale fakt je, že některé typy škol v statistice nutně nejsou. Pokud připustíme, že jsou školy, které o svém úpadku a nízké úrovni dobře vědí, tak ty se jistě nepřihlásily. Jedním z jistě zajímavých zjištění ze šetření, které nabízíme mšmt, by bylo, zda takové jsou a kolik jich je.
08. 11. 2009 | 15:11

Targus napsal(a):

To ondrejsteffl:

Téměř vše,co bych chtěl podotknout, řekli ti přede mnou.
Takže jen závěrem toto. Mám potomky studující jak na základní škole, tak na škole střední.
Mohu zodpovědně prohlásit, že objem znalostí, resp. jejich schopnost je využít, je na úrovni lepších trojkařů ve srovnání s nároky, jaké se kladly na studenty mé generace (asi před třiceti léty), přičemž nosí domů vysvědčení s vyznamenáním.
Nikoli, nejsem hrdý na to, že mé děti nosí domů vysvědčení s dobrými známkami.
Co se týká dalšího kroku, který nyní probíhá - "rozpouštění" tříd z tzv. zvláštních škol vidím jako další katastrofu, která sníží hodnotu výukového programu základních škol na minimum.
08. 11. 2009 | 16:19

ondrejsteffl napsal(a):

poste.restante napsal(a):
"Mediální výstup z Vaší tiskovky je hlavně ve stylu: "Vidíte, nic se neděje. Navzdory škarohlídům je ve školství všechno fajn. Maturuje více dětí a výsledky se zhoršily jen v matematice.""

Musím tentokrát novináře pochválit, v zásadě je to to, co jsme jim sdělovali, a mně to také přijde to nejdůležitější. Jen novinářka z českého rozhlasu pořád chtěla nějkou katastrofickou zprávu ... ale v matematice došlo ke zhoršení, že. Je vlastně zázrak, že o tom vůbec píšou, když se nic nestalo.
08. 11. 2009 | 17:12

Targus napsal(a):

To ondrejsteffl:

Vidím, že máte dobré názory.
Nic se neděje, všechno je v pohodě, že si naši potomci ověnčeni vavříny ze zkoušky dospělosti neumějí ani spočítat výplatu (viz ukázky testu se zlomky), nevadí. Že tzv. novináři przní češtinu, protože ji jednoduše neumějí už ani oni, také nevadí. Že chcete na vysokých školách doučovat novopečené studenty vědomosti ze středních škol, to už vůbec nevadí.
Nevadí, že jsme blbí, hlavně, že jsme zdraví,že?
Čím blbější plebs, tím menší práce s vymýváním mozků.
08. 11. 2009 | 20:33

ondrejsteffl napsal(a):

To Targus

Přesnější bylo napsta, že se nic nezměnilo. Omlouvám se.

"Nevadí, že jsme blbí, hlavně, že jsme zdraví,že?"
Nejsme o nic blbější než před 11 lety a nejsme o nic blbější než jinde na světě. Situace se jistě od ideálu hodně liší, a mnohým lidem se také dost liší, od toho, jak si skutečnost idealizovali.

Já jsem si jist, že v průměru umí česká populace odčítat zlomky líp než za první republiky.

A zdravější jsme určitě taky :-).
08. 11. 2009 | 21:25

ed hardy clothing napsal(a):

This article is really great! I really like, I hope you continue to fuel
24. 11. 2009 | 04:16

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
03. 03. 2010 | 07:42

replica watches napsal(a):

Best wishes for this year.
03. 03. 2010 | 07:45

replica watches napsal(a):

Whoa! I am looking forward for the next updates of your awesome worship. It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
03. 03. 2010 | 07:47

panerai watches napsal(a):

That what you say help me greatly. Many thanks.
08. 03. 2010 | 09:27

rolex watches napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
08. 03. 2010 | 09:28

tag heuer link napsal(a):

Good recommended website.
12. 03. 2010 | 08:54

tag heuer monaco napsal(a):

I am looking forward for the next updates of your awesome worship. It would be great if you have other great things just like this. I really love it. Thanks!
12. 03. 2010 | 08:55

Free Ringback Tones napsal(a):

good posting ,i like it thanks you very much for youf information
17. 03. 2010 | 07:54

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy