Vzdělávání místo školství

21. 06. 2010 | 14:04
Přečteno 7114 krát
Šance pro české vzdělávání

Nahraďme Ministerstvo školství Ministerstvem vzdělávání

Jeden z vyjednavačů pro školství chystané vládní koalice, Jiří Pospíšil, se dnes stal místopředsedou strany, druhý, Josef Dobeš, už místopředsedou je. Řeči o tom, že se vzdělávání má stát prioritou vlády, jsme slyšeli i od TOP09. Teď je ovšem šance, aby se to pánům „z huby do ruky vraziti ráčilo“.

Nahraďme Ministerstvo školství Ministerstvem vzdělávání

Na rozdíl od vcelku dílčích opatření jako je školné, státní maturita, by šlo o skutečně strategický záměr:

1. Posílení významu vzdělávání ve společnosti. S touto změnou by totiž musela řada agend, které dnes spravuje Ministerstvo práce a sociálních věcí, přejít pod nové Ministerstvo vzdělávání. Zejména vzdělávání dospělých, přeškolování nezaměstnaných, podpora firemního vzdělávání apod. A s tím i peníze. Dnes navíc i peníze z evropských fondů. Postavení ministra vzdělávání by posílilo a bylo by pak logické, aby byl současně místopředsedou vlády. Vzdělání je přece prioritou budoucí vlády. Nebo ne?

2. Spojení vzdělávání dospělých a školního vzdělávání dává jasně najevo (veřejnosti, žákům, rodičům i školám), že to vláda s principem celoživotního vzdělávání myslí vážně (viz dále). O potřebě celoživotního vzdělávání se sice pořád mluví, ale skutek vlastně žádný.

3. Vzdělávání ovšem neprobíhá jen ve školách a na pracovištích. Spoustu z toho, co dospělí a zejména děti znají a umějí, dnes přichází z veřejného prostoru, z médií, z internetu. Význam a podíl tohoto tzv. informálního (a často i nevědomého) učení roste, a to na úkor školy. Zatím si toho nikdo u nás ani nevšímá. Natož aby se někdo možnosti informálního učení snažil využít či alespoň ve škole výsledky nějak uspořádat (pracovat s informacemi).

4. Vzdělávání není jen školství, stejně jako bezpečnost není jen policie, spravedlnost nejsou jen soudy a vězení. Nemáme Ministerstvo policie, semaforů a azylantů, ale Ministerstvo vnitra. Úkolem ministra není budovat systém školství (či dokonce nahrazovat odborové předáky učitelů), ale starat se o vzdělanost národa. Ostatně většinou ve světě mají Ministry of Education.

Zřízení Ministerstva vzdělávání by samozřejmě mělo i řadu praktických výhod. Např. jednodušší využití volných kapacit středních škol (dnes 145 %) pro vzdělávání dospělých či školení nezaměstnaných, možnost restrukturovat a tudíž provětrat poněkud zatuchlé chodby Ministerstva školství, větší propojenost školních vzdělávacích programů a vzdělávání dospělých, snazší realizace projektů jako Teach First nebo Teach Now úspěšných v Anglii apod.

Zřízení Ministerstva vzdělávání je možnost, jak ze vzdělávání učinit prioritu. Šance ho zřídit je teď. A zas dlouho nebude.

----

Princip celoživotního učení
Princip celoživotního učení je všude v rozvinutém světě jedním z mála trvale relevantních strategických směrů ve vzdělávání. Jde o jednoduchou myšlenku: vzdělávání prakticky každého člena společnosti už nemůže skončit absolvováním základní školy, maturitou nebo státnicemi, ale pokračuje celý život. Svět se mění příliš rychle a to, co stačilo k životu před deseti dvaceti lety, už nestačí. A nestačí to nejen v běžném životě, ale i v práci. Stará povolání zanikají nebo se mění a nová vznikají. Odhaduje se, že v průměru bude muset každý z dnešních mladých změnit svoji profesi pětkrát. Že se každý bude muset něco učit, a to prakticky celý život, není pochyb. A s tím je třeba počítat už od základní školy.

Z principu celoživotního učení vyplývají tři jednoduché závěry:
1. K nejdůležitějším úkolům školy patří naučit žáky se učit a posilovat kladný postoj k učení se
2. Vzdělání na žádném stupni školy není uzavřené, ale má být také/hlavně základem dalšího učení
3. Ne vše se člověk může naučit ve škole

V současné době se většina aktivit Ministerstva školství soustřeďuje na školní vzdělávání, které tvoří sice klíčovou, ale zdaleka ne jedinou část celoživotního učení. Jednotlivé části (stupně) vzdělávání jsou chápány většinou jako uzavřené a oddělené kapitoly. Přispívá k tomu i přetrvávající důraz na formalizované uzavírání jednotlivých stupňů (maturita, závěrečné zkoušky, přijímací zkoušky).

„Z jedenáctiletých žáků se ve škole necítí dobře 24,2 % žáků, ze třináctiletých žáků je to již plná třetina (33,7 %) a mezi patnáctiletými žáky dokonce 41,4 % žáků. (Provazníková et al. 2004, viz zde s. 80).“ O tom, že by škola u žáků rozvíjela zájem se učit, tedy jeden ze základních předpokladů celoživotního učení, nemůže být řeč. Situace se dokonce v průběhu školní docházky dramaticky zhoršuje.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

gaia napsal(a):

natíraní tanku na růžovo už tu jednou bylo
a vy jste se dal i na andragogiku?
21. 06. 2010 | 14:14

jarpor napsal(a):

Hmm...
Proč ne ? Logické mi to, co píšete, připadá...
Ale tady to nevyřešíte...
Brání něco Vaše návrhy uplatnit na "správném místě" ?

Hezký den
21. 06. 2010 | 14:28

EÉ napsal(a):

Šteffl - to je veřejný lobbing!

To není šance pro české vzdělávání.

To je především šance pro Scio.
21. 06. 2010 | 14:54

Jedla napsal(a):

To není špatný nápad. A zašel bych i dál, přejmenoval bych rovnou všechna ministerstva. Podle pravdy: Spravedlonost na Nespravedlnost, Obranu na Kapitulaci, Zdravotnictví na Společnost přátel žehu...

A když už jsme v těch "reformách předešlých reforem" mohla by se ta ministerstva rovnou odstěhovat z Prahy. Třeba bývalé Ministerstvo pro místní rozvoj, po přejmenování "Ministerstvo, které nestíhá kofinancovat Evropské dotace", by mohlo přesídlit do Troubek.
21. 06. 2010 | 15:24

ondrejsteffl napsal(a):

EÉ napsal(a):
"Šteffl - to je veřejný lobbing! To není šance pro české vzdělávání. To je především šance pro Scio."

Něco mi uniká :-(. V čem vidíte šanci pro Scio, když se působnost Ministerstva rozšíří?
21. 06. 2010 | 15:42

kancelarska_mys napsal(a):

Pane Šteffle,

všude ve světě nemají Ministry of Education, jak tvrdíte v blogu. Koukněte se aspoń k sousedům - Rakušané mají ministerstvo výuky (Unterrichtsministerium), nikoliv vzdělávání (Bildung, Bildungswesen), Němci zase společné ministerstvo vzdělání a výzkumu (Bildung+Forschungsministerium).

Mám pocit, že mícháte jabka s hruškama. Školství a rekvalifikace nezaměstnaných a firemní(soukromé) kursy dohromady?
21. 06. 2010 | 15:53

ondrejsteffl napsal(a):

To kancelarska_mys

Ano, máte pravdu, všude ne. Opravil jsem to na "většinou"
21. 06. 2010 | 16:06

Čochtan napsal(a):

Pane Šteffl,
EÉ jen blbě kecá. Znáte to, malý český člověk, plný závisti, Bože dej, ať sousedovi ta koza chcípne.
Ale aby on sám něco dokázal, to ne.

S doživotním učením máte pravdu. I ten kopáč si už musel udělat řidičák na Bobcat. (nebo jak se ten bagříček jmenuje)

U vysokoškolských profesí to je už dlouho samozřejmost.
21. 06. 2010 | 16:08

Bohdan napsal(a):

Vážený pane Šteffle. Musím se smát a to opravdu od srdce. To, co Vy a snad i někteří další rádoby "osvícení" lidé přebírají ze vzorů Ameriky a jiných angl.mluvívích vyspělejších zemí, zná mnoho obyčejných lidí už minimálně 25 let.
Mluvím třeba o "naší" skupince přátel, kteří se vzděláváme sami a za své již po celých 25 let. Nikdo nám nedá ani korunu, vše si musíme poctivě naddělat a ještě sáhnout hluboko do kapsy, abychom se vůbec vzdělávat mohli. Naši zamestnavatelé námi pohrdají, buzerují nás na každém kroku, o studjním volnu si můžeme nechat jen zdát. A za všechno, co se snažíme nadpracovat, za vytrvalost v práci, za nezaplacené přesčasové hodiny odpracované ve firmách musíme poslouchat nadávky a vyhrůžky vyhazovu, a jen co začala krize, kamžitě nám dali naší nadřízení důtku a srážku ze mzdy 20 %. K čemu je nám pak učení se celý život, i když po něm toužíme a toužíme na sobě pracovat, když nás každý jen sráží k zemi??? Zůstane nám jen chatrné zdraví a za pár let nálepka "starý". A to je nám teprve 45 let.
Zkuste nejdříve změnit lidi, zamestnavatele,kteří šikanují ty, kteří jednoduše nechtějí v 45 letech patřit do starého železa, ale chtějí nabídnout zaměstnavateli svoje lepší kvality...Kolikpak zaměstnavatelů toto uvítá??? Je lehké studovat za státnípeníze ve státních službách, za státní plat. Ale kdo se zastane lidí u soukromníků??? Dejte kompenzaci soukromníkům a my, co jsme se nevešli do pracovních kukaní státních úředníků budeme přešťastni, protože nám konečně (snad) zaměstnavatel umožní se opravdu vzdělávat a ne si urvávat kde se dá. Zkuste si denně poslouchat jízlivé poznámky k těm, kteří nechtějí být BUDIŽKNIČEMOVÉ ve 45 letech, v letech ještě plných síly a chuti pracovat a učit se. Změňte kapitalisty v rozumné lidi. Pak bude mít Váš projekt smysl. Hezký den přeji za mě i za moje známé a přátele, kteří smýšlejí pokrokově a zdravým rozumem.
21. 06. 2010 | 16:50

mb napsal(a):

to bohdan ... rozlišil bych baťovské kapitalisty a klausovské quasikapitalisty ...

teď se tu na chvíli zhasne (cit.) ....
21. 06. 2010 | 17:12

gaia napsal(a):

jo povinně vzdělávat dospělé to by byl džob
21. 06. 2010 | 17:12

Targus napsal(a):

Přejmenováním MŠMT na MVz se skutečně otevírá skvělý job pro spoustu dalších podvodníků s granty, projekty, dotacemi a veškerými ostatními krámy, z nichž se dá tak báječně cucat šťávu z erární kasy.
Nic více a nic méně nelze od změny fasádního štítu čekat.
O skutečné vzdělávání opět půjde v řadě naprosto a zcela poslední.
21. 06. 2010 | 17:29

Karel Mueller napsal(a):

Pane Šteffl,

chtěl jsem napsat poněkud obsáhlý traktát, ale pak jsem usoudil, že by to bylo k ničemu. Stejně jsme skoro všechno v minulých debatách řekli.

K tomto rozhodnutí jsem dospěl po přečtení příspěvku pana Bohdana.

Víte, co je neštěstí z hlediska všech Vašich úvah? (na rozdíl od jiných Vás nebudu obviňovat ze zištnosti)

Jste nepochybně velmi inteligentní a vzdělaný člověk, jak jsem Vám již ostatně napsal. Ale Vy jste očividně opravdu nemohl poznat fabriku ...
21. 06. 2010 | 17:30

ondrejsteffl napsal(a):

Bohdan

Ano to, co popisujete je právě jeden z dobrých důvodů pro změnu. MPSV to nezajímá a MŠMT to nemá v gesci.

"Změňte kapitalisty v rozumné lidi. Změnit lidi je v podstatě nemožné, to co ale změnit jde, jsou podmínky. Pokud pro "kapitalistu" bude výhodné své lidi vzdělávat, udělá to. MPSV má z operačních programů ESF 46 miliard korun, to by na změnu podmínek mohlo i stačit.
21. 06. 2010 | 18:05

jarpor napsal(a):

Bohdan

neberte to, prosím, osobně, když napíšu naprosto obecně několik "frází" :

1. Chlap ve 45 letech nebrečí
2. Chlap je zdravě sebevědomý, má svou hrdost a zná svou cenu
3. Pokud má zdravé ruce a hlavu dokáže si poradit a zabezpečit sebe i rodinu
4. Má odvahu od podnikavce(ců) rázně odejít, protože ví, že se uživí i bez něj(nich) - buď se postaví sám na nohy, nebo půjde jinam
5. Když odvahu nemá, nevěří si a neumí nic - nezbývá mu, než ohýbat hřbet a být rád, že ten hřbet může ohýbat za to, co mu podnikavec(ci) dá(dají)...

Hezký den
21. 06. 2010 | 18:13

ondrejsteffl napsal(a):

Targus napsal(a):
"Přejmenováním MŠMT na MVz se skutečně otevírá skvělý job pro spoustu dalších podvodníků s granty, projekty, dotacemi a veškerými ostatními krámy,.."

Ale to skvělý job už teď! Na to změny nejsou třeba. Jak jsem psal výše, MPSV rozděluje 46 mld. A i když mi rozdělování peněz z ESF ve školství připadá děsivé, ve srovnání s tím, co se děje např. ve vzdělávání nezaměstnaných, je to podle informací, které mám, jen slabý odvar.
21. 06. 2010 | 18:14

ondrejsteffl napsal(a):

Karel Mueller

„Vy jste očividně opravdu nemohl poznat fabriku ...“. To máte pravdu, fabriku skutečně neznám. A musím se přiznat, že mě osobně v mém návrhu spíše zajímá, jaký dopad by změna měla na školní vzdělávání. Nemohu se totiž zbavit dojmu, že je celkově dost odtržené od života a do sebe uzavřené.
21. 06. 2010 | 18:16

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro autora "minipovídečku" .

Lordovi a lejdy se narodil krásný, zdravý malý lord. Všechno bylo v nejlepším pořádku, kojná, chůva, služebnictvo pečovali o blaho malého lorda. Malý lord začal chodit, ale nezačal mluvit. Nesmál se, neplakal, nemluvil. V zámku se střídal jeden odborník na problém za druhým, výsledek žádný. Malý lord nemluvil, nesmál se neplakal.

Jedno odpoledne se lord a lejdy dívají z okna jak chůva vede sedmiletého malého lorda na procházku. Najednou malý lord upadne, odře si koleno, pláče a křičí,..hergot, kdo to neuklidil ten kámen.

Když se malého lorda ptali, proč nemluvil, nesmál se a neplakal už dřív, odpověďěl,...prozatím to nebylo třeba.

Hádejte, co jsem tím chtěla váženému autorovi a čtenářům naznačit o výchově ???Tužka.
21. 06. 2010 | 18:24

Marek Kobera napsal(a):

To ondrejsteffl:

Opakování matkou moudrosti, že? Děkuji za připomenutí "Lisabonu".

Máte pravdu, všichni musíme být mnohem vzdělanější. Musíme, a proto i budeme. Takže ostatně soudím, že
a) státnice se budou muset opakovat po 10 letech;
b) maturita po 20 letech,
c) pokud by byla závěrečná zkouška na ZŠ, tak by se musela opakovat také, např. po 40 letech.

Kdo neuspěje, tomu bude titul/zkouška odebrána a případně bude muset opustit své dosavadní místo.

Ať se neformálnímu a informálnímu vzdělávání daří!
21. 06. 2010 | 19:23

Karel Mueller napsal(a):

Pane Šteffl,

dobře, lze tedy opakovat řečené :-). Kursy, školení, atd.? Ve většině případů vyhozené peníze. Věřte mi, zkušeností mám hodně. V zásadě platí zásada: Má cenu jen pro toho, kdo by to byl schopen zvládnout sám (a pro koho je to více méně konzultace) a kdo to bude bezprostředně po absolvování kursu aktivně určitou dobu dělat.

Ale vraťme se k systému vzdělávání, který by podle Vás měl být rozšířen na celoživotní vzdělávání. A hned začněme oněmi 4 body, které považuji za cíl celého vzdělávání a jak v nich lze po škole pokračovat.

1. Dosažení patřičné úrovně jednotlivých položek inteligence (paměť, kombinační schopnosti, představivost, abstrakce a především logika) včetně schopnosti myslet systémově a analyticky.

Záleží na každém jedinci, jestli hnije, nebo hraje šachy, bridž,
řeší logické úlohy, studuje jazyky, čte atd. To je otázka mentality, probíhá celoživotně a žádný program vzdělávání to neovlivní

2. Všeobecné vzdělání. Sem patří určitá suma všeobecných znalostí, které by měl mít každý vzdělaný člověk. Jak to vypadá v praxi si asi umíte představit. Opět je to otázka mentality: Řada lidí se sama vzdělává npřetržitě, jiní se ve volném čase zaměří na sé dávné záliby, které z těch či oněch důvodů nedělají profesionálně. Např. já jsem pro své potěšení nastudoval obecnou relativitu :), vždycky jsem chtěl jí rozumět.

Tady by vedla cesta přes zájmové kroužky či organizace, jako jsou např. šachisté. Podobně by jstemohl podporovat kroužek matematiků, historiků atd. Jinak by to asi byly vyhozené peníze

3. Odborné vzdělání.
Základ by měla dát škola. Problém je v tom, že koncepci studia dělají lidé, kteří nic jiného než školní prostředí nepoznali. Platí to i o VŠ, o ZŠ a SŠ jsme mluvili.
Dotknu se jen oblasti ekonomie - já se raději už k ničemu nevyjadřuji, musel bych se smát či být arogantní, když čtu mnohé blogery. Ti lidé nemají sebemenší ponětí, jak to u velkých firem a korporací chodí. A ty nesmysly pak učí své studenty.
To je samozřejmě jedna stránka, druhá stránka je, co budou absolventi v praxi (výzkum, vývoj a výroba) potřebovat a čeho by měli být schopni. Tady by se měli sednout za jeden stůl absolventi a učitelé jednotlivých kateder, kteří dělají koncepci. Teprve pak z toho může vypadnout správně udělaná koncepce.

Rozhodně si nemyslím, že by stát měl financovat firmám školení. Ze státu by se stala dojná kráva, kdy by firmy školily (samozřejmě samy, svými lidmi a do své kapsy) každou kravinu. Chcete příklad? Není nic snazšího, než poslat lidi na "školení" k mateřské firmě a nechat si to královsky zaplatit.
21. 06. 2010 | 19:39

Targus napsal(a):

To ondrejsteffl:

V tom případě nechápu, proč nějaké ministerstvo přejmenovávat.
Obě tyto instituce mají jedno společné, ostatně naprosto stejně jako ktarákoli jiná ministerstva. Sedí tam jedna parta neschopů a druhá parta schopných všeho, povětšinou zabaleno do úhledného trafikantského, chcete-li výsluhového balení.
A ty dvě partičky se navzájem nádherně doplňují.
Jinak souhlas s panem Muellerem, a samozřejmě i s Vámi, tzv. vzdělávání formou firemních kurzů, školení a seminářů je nehorázná rozkrádačka ve velkém.

Shrnu-li blog, je to obecná snůška canců, které vypotím během 5 minut na více méně jakékoli téma. Tím hlavním problémem je vyměnit lidi, či spíše sehnat takové, kteří nechtějí pouze krást, ale popř. i něco změnit.
21. 06. 2010 | 20:53

Tencokida Hnuj napsal(a):

Myslím si, že autor má pravdu. Se vzrůstající dělbou práce a specializací by jistě bylo k dobru věci, kdyby se nastolil "resortní" pohled na vzdělávání via jakási stálá celostátní komise praktiků i teoretiků toho kterého oboru lidské činnosti. S možností vyjádření se k dané tématice i laikům (respektive praktikům a teoretikům jiných oborů).
Aby došlo k sepětí požadavků praxe a trendů dnešního výzkumu a vědy jak formou sdílení informací, tak i jejich vytříbením a praktickou syntézou.
Skutečné kapacity(napadá mě starý, sic dosud stále aktuální výraz "učenci") pak do celého procesu jistě vnesou i pohledy sociologické a mezirezortní, vždy s přihlédnutím k lidskému rozměru celého tohoto snažení. Vše samozřejmě on-line.
Základem však vždy musí být jistá úroveň obecných znalostí, jejíž součástí musí být i etická výchova. Etikou rozumím i to, že učitel naučí žáka, jak zacházet se svým duševním potenciálem tak, aby se nestal zglajchšachtovaným papouškem opakujícím něco, k čemu prostě nemá předpoklady aby tomu rozuměl, ale namentorovat to prostě MUSÍ.
To by měla vyřešit reforma povinného vzdělání.

Tolik k nadstavbě celého systému. Opakuji - vše je podmíněno efektivním sdílením jak nezfiltrovaných( ale relevantních) informací (jakési strukturované Bílé knihy daného oboru lidské činnosti) tak aktualizovaných syntéz.

Což je "thats the question".

Struktura tohoto procesu by pak měla kopírovat potřebné úrovně poznání via jejich praktické použití odpovídající době a budoucímu zařazení zájemce o daný obor. Tedy jak vše udělat tak, aby výsledkem nebyla hyperinflační křivka pro danou úroveň výkonu budoucího povolání balastních informací a aby tato struktura zájemce nestresovala, ale naopak motivovala v jeho zájmu o vzdělávání se.

Celá struktura by si pak měla stanovit jasné cíle. Jedním z nich, podle mě , by mělo být, aby absolutorium toho kterého stupně otevřelo jednotlivci nové obzory a dále jej motivovalo k dalšímu vzdělávání.

Byl bych rád, aby můj názor nebyl vnímán tak, že škola by měla plodit fachidioty, vysoce specializované odborníky, tedy jakási tak či onak dobře mazaná kolečka nějakého obludného soustrojí, ale naopak bytosti, přemýšlející i v kontextech alespoň minimálního kompendia jiných oborů lidské činnosti, než je obor zvolený.

Prostě zkonstruovat jakéhosi stromu s větvemi, s pevnými kořeny a silným kmenem, po němž leze pavouk a díky tenké síti, upředené kolem celého kmene a pevné síti upředené kolem každé větve má možnost přeskočit i na větev vedlejší.
Říkám "má možnost". Jsou jistě povolání, kdy přeskok na jinou větev by byl neštěstím jak pro něj, tak i pro společnost.

Tož tak se na to dívá laik. Laik, kterému je někdy líto jedincova promrhaného času, když zapřede hovor s tím či oním.
Ale chce to opravdu otevřenou společnost. Společnost založenou na sdílení, ne na závisti, mezioborové nevraživosti, profesní slepotě...etc.
Společnost která jako celek i jako jednotlivci chce hrát hru s nenulovými součty.

Aparát na to, jak celou věc uskutečnit však laik nemá. Ten je ve spárech byrokracie. Líné, úplatné a nevychované byrokracie jako celku.
A v rukou vizionářů a dělníků obyčejného dne. Kteří by onu byrokracii měli postupně nahradit. Jiná cesta není.

Jsem ale pouze hloupý samurajský synek, navíc odložený. A kdyby...
Takže berte to jen jako námět k diskuzi.
Ale nesouhlasím s tím, že "kdo chce. tak si relevantní informace vyhledá". Jistě, že si je v konečném důsledku vyhledá, ale zbytečně mrhá časem, když už mu a tisícům dalších může tyto informace vyhledat a utřídit někdo , kdo je za to placen.
21. 06. 2010 | 20:55

Tencokida Hnuj napsal(a):

Targus
Nová jména jsou důležitá. Od nich by se měl pak odvíjet obsah těchto pojmenování.
V tomto kontextu prosazuji myšlenku aby se úřad ombudsmana pojmenoval jako Ochránce základních lidských práv a svobod.

Mějte se.
21. 06. 2010 | 20:58

Targus napsal(a):

To kydyč:

Pokud již konečně přijmete myšlenku, že spravedlnost, svoboda a lidská práva podle stávajících definic neexistují, prožijete mnohem spokojenější zbytek života.
Řečeno jazykem kraje, v němž oba sídlíme, zvykej se synku na to, že tě semtam kdosik liskně přes pysk.
21. 06. 2010 | 21:17

poste.restante napsal(a):

Slova mají svůj obsah a pojmenování může někdy realitu měnit.
Vemte si třeba jen "politicky korektní pojmenovávání" importované nám z USA.

Z našeho pohledu je pojem "afroameričan" směšný. Nechápeme, co je na "černoch" hanlivého. Ale tam za louží to prostě opravdu znamenalo posun ve smýšlení lidí. Alespoň některých.

Nebo jinak. Obtěžování žen na pracovišti je dozajista něco zavrženíhodného. Ale "sexuální harašení", to je vlastně docela neškodné a fajn, ne?

Takže pokud by změnu názvu MŠMT opravdu byla doprovázena změnou paradigmatu vnímání vzdělávání, snad bych byl i pro.

Jenže v naší zemi by nejspíš došlo opravdu jen ke změně vývěsního štítu, které by jen stálo zbytečné náklady na nové formuláře, razítka, hlavičkové papíry a pod.

Jiná věc je opravdu faktická změna myšlení a přístupu.
Pokud by tedy došlo např. k přesunu celoživotního vzdělávání do gesce MŠMT, pak je mi vcelku jedno, jak se příslušný abtailung bude jmenovat.

Mám pracovní kontranávrh.
Vzdělávání je přece de facto přípravou pro zaměstnání. Tělovýchova je částečně také sociální nadstavbou.

Co takhle zrušit MŠMT a převést celou agendu do správy Ministerstva práce a sociálních věcí?
Když nic jiného, tak alespoň ušetříme jeden plat ministra. :-)
21. 06. 2010 | 21:36

Tencokida Hnuj napsal(a):

Targus
Liská. A snažím se tomu bránit.
Ale ta instituce je skutečně jedinečnou šancí , jak nalézt oporu v té každodenní masarykovské malé práci, která se čím dál tím víc jeví jako boj s kafkovskými institucemi.
Kdy oni mají na své straně celý ten obrovský aparát ůředníků, mluví s Vámi svým rigidně rigorozním jazykem a rozlišují jen optikou svého vlastního prospěchu. Kde máte tedy oporu ? U svého advokáta ? A když na něj nemáte ?
A když víte, že se možná ani nedožijete rozsudku ?

Ochránce základních lidských práv a svobod. A masivní posílení jeho úřadu včetně kompetencí.

Nevidím jinou cestu. Revoluce či kultivace ?

Thats the question.

P.S. Kdysi jakýsi John napsal, že jako prioritu vidí, že pokud se stane mocným, bude usilovat o to, aby konstituoval procesy, které posílí možnosti kontroly a odvolání mocných.
V tomto kontextu se mi jeví poslední skutky Věcí Veřejných jako značně rozmarné.
21. 06. 2010 | 21:39

orinoko napsal(a):

Tak je to tady. Vzdělávací průmysl. Vysokoškoláků je už teď jak nakáleno , práce pro ně není , ale vzdělávat se je třeba. Hajzlbába a popeldědek budou potřebovat maturitu. Štefflové jim to předepíšou, aby Scio testy měly výnosný potenciál.
Tržní vzdělanost, to je pojem. Chybí svářeči , ale kdejaký homeless na útraty státu projde vzdělávacím cyklem na manažera of american dream.
Šteffl zalobuje a Trojbakalice zařídí.
Inženýři Sametu.
21. 06. 2010 | 21:39

Targus napsal(a):

To kydač:

Vy jste Džónovi věřil? A opravdu alespoň na chvíli?
Jelikož se mi jevíte v jiných ohledech jinak celkem inteligentní, tipnul bych to jako těžký úraz na šachtě. Neflákl Vás hajcman přes glacu?
Ombudsman Vás nezachrání, můj milý, ani náhodou, ani omylem.
Moje zkušenost je taková, že když si nepomůžu sám, nepomůže nikdo. Občas to spraví výhružka, občas pár facek, a občas stáhnu krovky a zavrkám na znamení totální prohry.
Takový je život.
21. 06. 2010 | 21:59

Tencokida Hnuj napsal(a):

Targus
Pane, ano. Mluvil jsem s několika jejich exponenty z očí do očí. Je to rozmarná konfrontace s jejich postoji tehdy a nyní.
Ale stále, i když už ne s velkými písmeny, platí moje "uvidíme".

Já nepotřebuji , aby mě někdo "zachraňoval".
Pomohl jsem si vždycky takříkajíc sám.

Ale stojím si za tím co jsem napsal o kafkovských institucích a možné cestě k časově nepromrhané a alespoň jakž takž efektivní kultivaci jejich chování.

To je taky život. Chtělo by se napsat " Má báječná léta s institucemi". Ale neudělám to.

Mějte se.

P.S. Šachtu jsem přežil pouza s lehkým zraněním na těle a šrámy na duši.
Vše je ale již zapomenuto. Zbyla jen zkušenost.
21. 06. 2010 | 22:21

Marek Kobera napsal(a):

To Karel Mueller:

Tak, velice souhlasím. Mě docela fascinuje ta odtrženost od života a nereálnost požadavků na to, co průměrný člověk zvládne.

Řekněme, že průběh kariéry bude např. takovýto:
v 25 stavařka
v 33 vedoucí kanceláře vedoucího orgánu státní správy
v 41 obsluha razicích strojů, štítů
v 49 vedoucí malé organizace telekomunikací
v 57 soukromá švadlena
v 65 samostatná duchovní správkyně

Nemohu se zbavit dojmu, že to průměrná dotyčná nezvládne na dostatečně dobré úrovni ani že řekněme hypoteticky vystudovaná stavební fakulta na začátku nebyla příliš využita.
21. 06. 2010 | 22:42

ZdeněkJ. napsal(a):

Bohdan
To jste to od toho jarpora dostal, co. Dopustil jste se totiž nactiutrhání jeho svatého grálu, dovolil jste si tvrdit, že může mít i nějaké nectnosti. Pamatujte si, že onen svatý grál žádné nectnosti nemá, že chyba je vždy zásadně na Vaší straně. "Tak je to spravne a tak to ma byt", jak pravil poručík Mazurek, valcíř z Ostravy.
21. 06. 2010 | 23:43

Marek Kobera napsal(a):

To Tencokida Hnuj:

Musím říci, že to dost možná myslíte dobře, jen ten Váš příspěvek z 20:55 obsahuje tak nadkritické množství frází, že se mi až z nich udělalo špatně.

Ono totiž také jisté utříděné teorie, jisté pochopení, souvislosti informací tvoří určitý duchovní kapitál. Přes současnou liberalizaci, kdy si mnoho relevantních teorií i informací můžete najít, je jejich utřídění a náhled na ně cennou věcí, kterou můžete třeba rychle získat jen kontaktem s dobrými učiteli. Je tedy dost nemožné požadovat Vaše komise, které by jednoduše uchazeči něco velmi hlubokého naservírovali. Je to i věc konkurence...
21. 06. 2010 | 23:46

Marek Kobera napsal(a):

Oprava...naservírovaly.
21. 06. 2010 | 23:47

Targus napsal(a):

To kydač:

Ještě štěstí, že jsem nebyl u toho. Gejzír urážek, sprosťáren a vulgarizmů by tryskal v míře nevídané...
O kafkovských institucích vím totéž, ba možná více, než Vy. peru se s nimi neustále.
A šachtu jsem přežil bez šrámů na duši. Možná proto, že jsem tam s těmi šrámy už šel, takže ty další už na ní nebyly vidět. Spíš bych ale řekl, že to bylo duševně nejbezšrámovitější období tohoto mrzkého zpraseného žití. Nic jsem totiž od ní nečekal, kromě spousty dřiny a trochy peněz.
Teda těch peněz zas taková trocha nebyla, to já jen tak aby se to tu hezky vyjímalo.

Ale pozoroval jsem jev, který by stál za prozkoumání. V dole a na vojně se charaktery lidí obnažovaly pozoruhodně rychleji, než na jiných místech a při jiných činnostech. Zejména, když se započalo něco rychlým tempem prznit. Máte také takovou zkušenost?
21. 06. 2010 | 23:50

jarpor napsal(a):

Zdeněk J.

Soudíte, že např. mé :
2. Chlap je zdravě sebevědomý, má svou hrdost a zná svou cenu

je nějaké konstatování
že "svatý grál" nemá nectnosti,
či obrana toho "svatého grálu",
nebo jistá výzva - tak s těmi podnikavci něco, k sakru, dělej !

Tohle :
"Naši zamestnavatelé námi pohrdají, buzerují nás na každém kroku, o studjním volnu si můžeme nechat jen zdát. A za všechno, co se snažíme nadpracovat, za vytrvalost v práci, za nezaplacené přesčasové hodiny odpracované ve firmách musíme poslouchat nadávky a vyhrůžky vyhazovu, a jen co začala krize, kamžitě nám dali naší nadřízení důtku a srážku ze mzdy 20 %."

si se sebou nechá dělat sebevědomý a pořádný pětačtyřicetiletý chlap ?

To já mám o chlapech tedy jiné mínění...

Takže to Vaše : ""Tak je to spravne a tak to ma byt", jak pravil poručík Mazurek, valcíř z Ostravy."
si strčte za klobouk a běžte brečet s Bohdanem...

Hezký večer
21. 06. 2010 | 23:57

Karel Mueller napsal(a):

Víte pane Kobera,

tyto teze a programy vymýšlí lidé, kteří o reálném světě často nemají ani ponětí ...
Dělal jsem audity systémů a výroby u firem v zahraničí i doma, poznal jsem dodavatele do automobilového průmyslu, sám jsem byl kvalitářem a zmocněncem pro jakost a zaváděl ty systémy od začátku k TSce.

Jaké si myslíte, že máte dnes ve výrobě požadavky? Všude se zavádí automatizace a robotizace. Samozřejmě, obsluha musí zvládnout elementární programování na stroji a provést kontrolu výrobku. Ale vždyť v naší generaci by to zvládl průměrný šesťák ... ty požadavky jsou intelektuálně daleko a daleko nižší, než dřívě na soustružníka, řekněme. Trend je centralizace v rámci firem. V centru musí mít samozřejmě výzkum a vývoj a tam dostatek odborně zdatných jedinců. Ty musí ale opravdu mít něco v hlavě, nicméně potřeba není tak velká. A u výrobních poboček potřebujete pár dobrých mozků.

Jinými slovy, z hlediska požadavků na intelektuální zdatnost dnes máte čím dál víc dvě skupiny: První nepočetnou skupinu, kde musíte mít skutečné mozky a druhou skupinu (mnohonásobně početnější), kde skutečně vystačíte bezmála s onou ZŠ, protože na všechno mají podrobné instrukce a pracují více méně automaticky. Firmy, které tohle nepochopí a neseženou si mozky na ony místa, kde je to nutné, ty půjdou v budoucnu do kytek. Bez pardonu. A situace je v tomto směru dost tristní - firmy trpí čím dál víc všemi chorobami socialismu.

Základní problém v budoucnu bude, co s masou lidí. Protože na výrobu těch robotů stačí nepočetné firmy s kvalitními mozky a řemeslníky. Světový trh zajišťuje nepatrný zlomek populace a s pokračující robotizací jich bude potřeba čím dál míň.

V našem případě není vůbec jasné, co budeme dělat, nemáme vlastní výrobní základnu. A pokud by ty zahraniční firmy chtěly přesunout vývoj a výzkum, tak tam potřebujete opravdu inženýry a nikoliv pseudoinženýry. Konkurence bude tvrdá a tak možná ještě zdatnější, než byli v naší generaci, ovšem ve velmi omezeném počtu.

Z tohoto pohledu je současná "masovost" ve vzdělání jedna obrovská klauniáda, pokud to ovšem beru jako řešení problému "co s lidmi", tak to beru. Ovšem je tragedie, že odumírají řemesla, určitý počet kvalitních řemeslníků (dnes absolutně nedostatkoví) bude třeba vždycky.
22. 06. 2010 | 00:27

Marek Kobera napsal(a):

To Karel Mueller:

Víte, toto přesně jsem si myslel, třebaže skutečnou zkušenost s tím nemám. To přesunování výzkumu zahraničních firem k nám asi nebude příliš horké.

Jestli jsem správně pochopil ty řeči o celoživotním vzdělávání, tak jde i o to, že člověk se rozhodne, že z Vámi popisované jedné skupiny bude najednou ve druhé. Třeba, že ve 40 se člověk rozhodne, že už nechce být soustružník, ale že bude špičkový analytický chemik. Připadá mi, že takový člověk zavítá na stránky dr. Šteffla a začne deklamovat teze o principu maximálního vzdělání a o celoživotním vzdělávání. Takovou heretickou otázkou je ale, jestli ten konkrétní člověk na to vůbec bude mít.

Ovšem, celoživotní vzdělávání ve stylu "přivezli nám nové stroje, přečteme si návod" je pro mě dost nezajímavé. Na to skutečně není potřeba ani ta ZŠ. Ke kultivaci osobnosti pomocí zájmů a kroužků jste se už vyjádřil Vy. Není si třeba dělat iluze, že značná část našich spoluobčanů je značně všeobecně nevzdělaná a že se to změní nějakými proklamacemi v Lisabonu.

Pokud by lidé měli zájem se vzdělávat, tak by současná "masovost" klauniádou nebyla. Jenže to je pořád dokola - je to problém, který závisí na příliš velkém množství faktorů. Nejedná se jen o učitele, jak se tu někteří v diskusi snažili odůvodnit.
22. 06. 2010 | 01:13

Karel Mueller napsal(a):

Pane Kobera,

kdyby se Němci chovali stroze tržně, tak celý vývoj i většinu výzkumu už dávno na východ převedli, poslali by sem jen vysoké šéfy a ty nejlepší na vedoucí pozice. Ovšem jejich širší elita by pak dělala co?
V této otázce je už obsažena nekonečná směšnost podobných úvah.

A ted dobrou :-).
22. 06. 2010 | 01:30

JaPr napsal(a):

přejmenovat ministertsvo a přetáhnout nějaké ty agendy z MPSV asi žádný skok v kvalitě nepřinese. V podstatě jde o peníze a jejich kontrolu.
22. 06. 2010 | 03:41

Trégl napsal(a):

Vzdělávání je dobrý kšeft. Tedy aspoň pod taktovkou státní. Takhle na Úřadu práce si příjdou na své spřízněná duše s úředníkem. Jednoduše se rekvalifikační kurzování poskytuje jako podmínka k prodloužení v pobytu na podpoře v nezaměstnanosti a tak je o kurzy rvačka. Prašule z eráru tečou do kurzovacích firem, které na úředníka pamatují s jakousi tou úlitbou, aby totiž klientelismus uchován byl. Nezaměstnaní se vzdělávají i po ztrátě nároku na podporu v nezaměstnosti. To se pak nabídne výuka jazyka anglického a nezaměstnaný bere, protože i zaplacení zdravotního a sociálního státem je dobrý bonus k platu za práci načerno.
Úřady práce, to je nejlepší vynález pro udržení nejnižších možných platů v soukromém sektoru, zajištění co možná nejvyšší oficielní nezaměstnanosti, vytvoření co nejširší vrstvy sociálně slabých, kterým je třeba přidělit plošně almužny z eráru, aby totiž byli potencionální levicoví voliči v dostatečné míře k dispozici u voleb.
BUĎTE NEZAMĚSTNANÍ A DOSTANE SE VÁM VZDĚLÁVÁNÍ ZE ERÁRNÍ PRACHY! Když by se našel jaký zoufale ducha slabého, který by si chtěl udělat při práci třeba řidičák na náklaďák, tomu se erár vyhne a Zákoník práce mu hodí klacek pod nohy. Blb je totiž ten, který s úřednickou klikou nespolupracuje v té hře na nezaměstnanost. Jde proti zdi a je ho třeba trestat daněmi a Zákoníkem práce. Armáda státních úředníků má z nezaměstnanosti byznys. Nezaměstnaní jsou důvodem k existenci Úřadu práce a množství úředníků v nich. Čím déle je nezaměstnaný nezaměstnaným, tím větší opodstatnění k existenci má úředník. Finta k udržení nezaměstnaného pod Úřadem práce spočívá právě v rekvalifikačních kurzech, které navíc přiživují úředníky v úplatcích od firem jim spřízněným.
Rekvalifikační kurz nemá pražádný význam pro praktický život. V něm se nikdo nic do praxe, až bude zaměstnán, nenaučí. To zjevně nikomu nepřekáží. Nezaměstnaný se rekvalifikace dožaduje, aby mohl zůstat pod podporou, nebo aspoň aby mu stát zaplatil sociální a zdravotní. Úředníkovi to vyhovuje z důvodu udržení množství nezaměstnaných, což mu dělá alibi jeho existence. Rekvalifikující firmy mají z erárního dostatek příjmu a v podstatě nemusí máknout při vyučování rekvalifikantů. Těm totiž stačí vystavit papír o svém vzdělání se.
Rekvalifikant při nástupu do kterékoliv firmy jen užasne, že papír o rekvalifikaci je to poslední, co se od něj žádá. A pokud se kdo dík rekvalifikaci pustí do soukromého podnikání, ten si dostuduje časem sám, co ho měla rekvalifikující firma naučit, anebo prostě zkrachuje dříve, než do podnikání vstoupí doopravdy.
KAŽDÝ BY SI MĚL PLATIT VZDĚLÁVÁNÍ ZE SVÉHO!
22. 06. 2010 | 06:59

juli napsal(a):

Školství jako takové je už dávno postavené na hlavu. Pracuji v něm, takže vidím, o čem to je. Co vlastně dělá MŠMT? Zahlcuje učitele spoustou blbostí, nařízení, rad, která nejsou ansolutně k ničemu než k vzteku. Výuka se nezkvalitňuje tak, jak by měla, žáky zajímají hlouposti nikoliv učení. Pokřivené názory dětí a jejich rodičů na ochranu práv dětí, totální odmítání povinnosti se učit nejen ve škole, ale i neodbývat domácí přípravu a další, stavějí učitele do strašné situace. Morálka, chování, vystupování, vyjadřování je pod psa. A teď k tomu ještě vymyšlenost o zavedení nového ministerstva. To snad není pravda. jistě, někam se pracantiz ministerstva školství, kteří mohou nyní přijít o místa, musí umístit! Přijímání na střední školy, bez přijímaček, různé soukromé zpotvořeniny, kde vystuduje i ten největší hlupák ze základky rozhodně nezvýší vzdělanost v naší zemi, ale naopak bude přibývat kvantum polovzdělaných nekompetentních lidí ve všech směrech. Co chce činit ministerstvo vzdělávání? Učit dospělé a k čemu, prosím Vás? Ti, kteří nějaké vzdělání mají, se vzdělávají sami o vlastní vůli, nikdo je nikam nemusí strkat, ti, kterým je jedno, že vystačí s tím, co je naučili v 5. třídě se vzdělávat nenechají. Jak správně řečeno, rekbalifikace jsou nanic, obzvlášť, když stejně člověk místo, odpovídající rekvalifikace, nenajde. Zhovadilé,nepromyšlené, hloupé. Ačkoliv, možná někdy v nepříliš daleké budoucnosti budou moci doučovat celoživotně příští generace, které mají dnes normální školu tzv. na háku a chodí si tam jen odpočinout-
Vymstí se to ale naprosto nám všem.
22. 06. 2010 | 08:15

gaia napsal(a):

jarpor
chci se zastat Bohdana
k čemu vzdělanec a chodící encyklopedie když se tím neuživí a nebude práce?
Také mám obavy z toho celoživotního vzdělávání dospělých jak to nakonec dopadne.
Na trh práce se dostalo spoustu absolventek té andragogiky kulturní antropologie sociologie psychologie a já nevím čeho ještě a musí se jim uměle vytvořit uplatnění jinak by jejich almae mater ztácela smysl.Tak se začne propagovat něco ve smyslu páně Šteflova článku. No a pak takový Bohdan třeba bude muset po šichtě poslouchat nějakou mladičkou bakalářku která neví nic o životě a třeba přednášku o tom Camusovi co je vedle bude si to muset ze svého zaplatit a to jen proto že jeho zaměstnavatel bude tvrdit že zaměstnanci se musí zušlechtit a je to pro ně nezbytné ale zatím jen on dostane vývar.
Slušný zaměstnavatel proškoluje své zaměstnance zadarmo a v pracovní době a jen to co zaměstnanci doopravdy potřebují tomu se to musí vyplatit.Ale nějaké agentury najmuté Ministerstvem čehosi....známe jak to u nás chodí.
Se vzděláváním dospělých bych byla velmi velmi ale opravdu velmi opatrná.
22. 06. 2010 | 08:39

jarpor napsal(a):

gaia

Máte samozřejmě pravdu s Vaším pohledem na slušného zaměstnavatele... a přesně v tomto duchu byl míněn můj, připouštím, trochu ostrý příspěvek na nářky Bohdana - nebát se a něco s těmi "neslušnými vychcánky" udělat.
Již jsem se zde několikrát vyjadřoval - zaměstnavatel se neobejde bez zaměstnanců, jako se oni neobejdou bez zaměstnavatele. Pokud je tento vztah vychýlen a je jedno na kterou stranu, je to špatné...

Tedy - i když jsme zde v blogu stran vzdělávání, moje replika byla primárně nikoliv o něm... protože je jasné, že "vzdělanci a chodící encyklopedie" nemohou být všichni, že jsou potřební "normální" zaměstnanci...

Po přečtení si např. replik jiných a zvláště repliky pana Trégla z dnešního rána stran "rekvalifikací" pod Úřady práce, nejsem si jist, jestli má první replika, kde jsem dal tak trochu autoru za pravdu nebyla chybná...

Hezký den

Trégl

Když jsem Vás zmínil v předešlé odpovědi, mám nutnost Vám poděkovat. Z tohoto úhlu pohledu jsem "vzdělávání" dosud "neposuzoval".
Tak díky za jisté otevření obzoru a námět na přemýšlení...

I Vám hezký den
22. 06. 2010 | 09:18

gaia napsal(a):

jarpor
nebát se a něco s těmi "neslušnými vychcánky" udělat.
to máme jako střílet z Aurory?
řeči typu když se ti to nelíbí jdi jinam a ukaž co umíš může říkat snad jen někdo kdo je mimo nebo možná tak ještě Praha Brno ale ve zbytku republiky moc na výběr není.Člověk musí držet hubu a krok to platí za každého režimu.
22. 06. 2010 | 09:28

Marek Kobera napsal(a):

To Karel Mueller:

O tom toho moc nevím. Jenom vzpomínám na jednoho náboráře z Mladé Boleslavi před mnoha lety. V diskusi s ním padla i otázka, proč se u nás nevyvíjejí karosérie, když bychom to také zvládli. Odpověděl, že VW má dlouholeté zkušenosti s Italy, že jejich design je vyhlášený, a že to měnit nebudou.

Prostě to ekonomické hledisko není jediné nebo rozhodující a je vlastně i dobré si přiznat, že třeba s výrobou ponorek, pokud vím, žádné zkušenosti u nás nejsou.

Je vůbec otázkou, co je u nás na špičkové úrovni a kde hledat ten high-tech...
22. 06. 2010 | 09:35

jarpor napsal(a):

gaia

No, chtete-li mi odpovídat tímto způsobem, tak nezbývá než Vám napsat, aby si podobní Bohdanovi nechali na zádech štípat dříví...

"Člověk musí držet hubu a krok to platí za každého režimu."

Ano - vše má však své meze...

Hezký den
22. 06. 2010 | 09:35

gaia napsal(a):

jarpor
já jsem byla ve zkušební době propuštěna kdysi z práce jen proto že jsem si dovolila namítnout že by se nemělo kouřit v šatně protože mně smrdí šaty jak z nějaké 4. cenové skupiny. Bylo mně řečeno že nezapadnu do kolektivu. Člověk si asi někdy musí nechat štípat dříví na zádech bez mezí.
A na zbytečné školení nebo teambuilding by asi také raději šel než byl označen za kverulanta a vyměněn.I když by si o tom myslel své.
22. 06. 2010 | 09:48

LuckaN napsal(a):

Karel Mueller z 22.06.2010 00:27:17
Stav, který popisujete, mi připomíná mou oblíbenou knihu ,,Světy bez hranic" švédského autota Bertila Martenssona. V knize je vykreslen robotizovaný a automatizovaný svět budoucnosti,kde na Zemi žije x miliard lidí a ta je v jednom okamžiku nedokáže všechny uživit a lidstvo pro svou obsluhu potřebuje také jen zlomek odborníků. Ostatní - miliardové masy tráví svůj život ve snových světech. Lidé si myslí, že své životy tráví sněním na Zemi, ve skutečnosti jsou fyzicky odesílání na jiné světy (schopnost cestovat do jiných realit je zde vysvětlena jako přirozená schopnost lidského mozku, kterou je jen třeba nějakým přístrojem povzbudit).
V kontextu tohoto blogu je důležité, že v knize je většina lidí systematicky udržována v nevědomosti a mimo realitu, kterou žijí vybraní jedinci, kteří tvoří novou elitu lidstva.
Nemám pocit, že by naším vládnoucím elitám opravdu šlo o nějakou vzdělanostní společnost - to by už neměli takový lehký život. Občanovi by hned vyskoučily ,,roupy" :-)).
22. 06. 2010 | 10:20

Stařeček napsal(a):

poslední dobou tu i onde slýchám stesky podnikatelů, že není kvalifikovaných pracovníků (poslední příklad v debatě paní Jílkové). No jistě, po dvaceti letech co si jeden druhému ty kvalifikované podnikatelé vykrádaly a nové si sami nevychovaly a školství též ne tu prostě nejsou. Oni říkají, my si někoho vychováme a on nám pak uteče k jinému. Tak si je vychovejte a také podle znalostí a výkonu zaplaťte. Můj poslední případ. Jako důchodce s živnostenským listem sem byl požádán, jestli bych nešel pracovat do jednoho strojírenského podniku na severu Moravy. Po debatě co su schopen a ochoten vykonávat došlo na hodinové náklady za moji práci. Když sem naznačil mé nároky, protočily se jim panenky a navrhli mně 100Kč/hod. za práce na živnostenský list. S díky sem odmítl a slušně naznačil, že nejsem ochoten dělat řekl bych dost náročnou práci, ke které musím mít drahý SW a HW za 100 Kč/hod. na živnostenský list i když beru důchod. Ještě pořád si su vědom své ceny. O tom, že se pořád musím ve svém oboru vzdělávat a to na vlastní náklady není debat.
22. 06. 2010 | 10:52

poste.restante napsal(a):

LuckaN
Tu knihu si pamatuji. :-)
Nejvíc se mi líbil Ferd.

Ale současnost má blíže spíše k Neffově Jádru pudla.
Obydlený Mars, kde spousta lidí (šediváků) propadla Supervizi - anténami přiloženými na lebku je přímo stimulován mozek a lidé jsou napojeni na "mozek" robotického herce, se kterým "prožívají" jeho svou roli.
Tak dokonalí zatím nejsme, ale "kouzelné bedýnky" ovládají náš život více, nežli by se na první pohled zdálo.
22. 06. 2010 | 10:57

Josef K. napsal(a):

Opět připomenu varování českých intelektuálních elit ve druhé polovině devatenáctého století stručně nazývané "Česká otázka". Poslední, kdo ji připomenul, byl Milan Kundera v roce 1967. Odmítačům historie je to šumafuk, přežívání ze dne na den, život pomocného dělníka ve spodkách od Diora (pokud je šije, či jistě je šije nějaký ten ruský šíbr). Masaryk českou otázku smetl, nesvědčí to o jeho moudrosti. Beneš zatratil veškeré snažení českých nacionalistů předchozích generací a věnoval zemi východnímu despotovi. Byl tu ještě malý pokus o nápravu, ale despocie se nevzdávají. Gustav Husák vyhnal intelektuály ze země či do kotelen, znemožnil jakýkoliv rozvoj nových generací a přinesl inovaci: vzdělání se stalo atributem sociálně úspěšného budovatele reálného socialismu. Vzdělání- podle sovětského vzoru s československým šmakem se změnilo v odznak, jenž je věnován za dobré chování. Už nerozhodoval původ, činy předků, činy jedince. Tuto Husákovu novou normalizovanou realitu uchopil Václav Klaus. Je snad jediným řádným profesorem, který získal titul na základě ničeho. Již jen skok k Plzni, ale i pražské právnické faktultě a dalším. Veřejný prostor v Čechách se hemží nositeli odznaku, jimž však vzdělání a jakékoliv intelektuální schopnosti chybí. Účetní se snaží vnutit ideu, že oni jsou duchovními elitami (Michl, Bureš, Zámečník, Joch, Bednář, Semín ect...) Zvláštní kapitolu tvoří český žurnalista..., který si uchovává svou mentalitu slouhy. Takže jak v takové společnosti dosáhnout vysoké vzdělanosti? Prostě to nepůjde, ani není vůle. Budou poptávání technologové jako autor tohoto blogu. Lidé, kteří se domnívají, že technicky lze vyřešti vše. A technologové budou malovat nové a nové kulisy pro účetní, pro které je vzdělanost než výše vložených peněz. Je možné,že po nějakém čase to bude nad světovým průměrem a statisticky zaujme Česko první místo. Vše však půjde oním klausovsko-husákovskýým směrem: země bude mít nejlépe vybavené školní budovy, nejbarevnější školní fasády, ale učitelé a žáci budou na úrovni ruského bezzemka v letech kolektivizace. Samozřejmě, tato země má mnoho talentů, ale jak je známo z dob SSSR, většinou se géiové projevili až pokud odešli do emigrace. České elity potřebují génie v emigraci, nespoléhají se na své síly, nechtějí být samostatné. Jsou si vědomy, že hospodářsky je země zcela závislá a nerozvíjí se a jsou si vědomy toho, že levná pracovní síla vždy přitáhne nějaký ten kapitál, jedno zda ve vrobě či výzkumu. Vyjímky se připouštějí, nejsou však produktem českého úsilí. Pokud by čeští buditelé oživli, patrně by jim oddpověď na onu pověstnou Schauerovu otázku netrvala celých deset let.
22. 06. 2010 | 11:10

zoufalá učitelka napsal(a):

ještě mají mnozí ve velmi dobré paměti jak systém celoživotního vzdělávání praktikovali komunisté.Ty nekonečné hodiny prosezené na různých VUMLech a IPV ty nekonečné cesty do okresního města kde nám vtloukali do hlavy co si máme myslet a co říkat. S radostí jsme to vykopli dveřmi a hle - po 20 letech se nám to se Šteflem vrací oknem.
Že by ona Marxova spirála byla platná i nyní?
22. 06. 2010 | 12:04

Marek Kobera napsal(a):

To Josef K.:

Myslíte svůj příspěvek skutečně vážně? Skutečně je u nás "levná pracovní síla"? A skutečně si myslíte, že budeme do vzdělávání dávat nejvíce peněz na světě (alespoň v relativních číslech)?
22. 06. 2010 | 15:12

Milena napsal(a):

Jedním z prvních kroků by mělo být zrušení SCIa - organizace pěkně napojené na různé veřejné penězovody. Naše fakulta už upustila od experimentu srovnávacích zkoušek SCIO, které jsou nevyhovující a nedokážou odhalit skutečný talent a zájem o obor. Pouze průměrné znalosti a průměrný přehled - tak trochu ze všeho a nic.
22. 06. 2010 | 15:18

ondrejsteffl napsal(a):

Tencokida Hnuj napsal(a): „vše udělat tak, aby výsledkem nebyla….. balastních informací a aby tato struktura zájemce nestresovala, ale naopak motivovala v jeho zájmu o vzdělávání se.“

„…absolutorium toho kterého stupně otevřelo jednotlivci nové obzory a dále jej motivovalo k dalšímu vzdělávání.“

Souhlas.

„Nová jména jsou důležitá.“
Ano, název je důležitý.
22. 06. 2010 | 16:01

ondrejsteffl napsal(a):

poste.restante napsal(a):
„Vzdělávání je přece de facto přípravou pro zaměstnání. Co takhle zrušit MŠMT a převést celou agendu do správy Ministerstva práce a sociálních věcí?“

Rozumím, že jde o provokaci, ale stejně je na tom dobře vidět, co by se stalo. Namísto vzdělání bychom dostali přípravou pro zaměstnání. A to bych tedy nerad.
22. 06. 2010 | 16:02

ondrejsteffl napsal(a):

Marek Kobera napsal(a):
„Řekněme, že průběh kariéry bude např. takovýto:
v 25 stavařka
v 33 vedoucí kanceláře vedoucího orgánu státní správy
v 41 obsluha razicích strojů, štítů
…“

Konstruovat absurdity je jistě možné, ale co dělají dřívější zaměstnanci Svitu Gottwaldov nebo skláři nebo opraváři televizí nebo automechanici, co uměli vyměnit obložení spojky, nebo programátoři ve fortranu? Nemyslím, že obsluhují razící stroje, ale pokud jsou zaměstnaní, museli se něco naučit.
22. 06. 2010 | 16:02

ondrejsteffl napsal(a):

Karel Mueller napsal(a): 22.06.2010 00:27:17
Velmi zajímavé! Rozhodně stojí za debatu, doufám, že jindy.
22. 06. 2010 | 16:03

ondrejsteffl napsal(a):

Marek Kobera napsal(a):
„Ovšem, celoživotní vzdělávání ve stylu "přivezli nám nové stroje, přečteme si návod" je pro mě dost nezajímavé. Na to skutečně není potřeba ani ta ZŠ.“

Podívejte se na výsledky PISA, u nás je bohužel ve srovnání s Evropu nadprůměrný počet lidí, kteří neumějí ani přečíst návod… Proč to je a co s tím, je složitá otázka. Jisté ovšem je, že je ve škole strávili mnoho času rozlišováním přívlastku shodného a neshodného, což jim z hlediska JEJICH celoživotního vzdělávání příliš nepomáhá.
22. 06. 2010 | 16:03

ondrejsteffl napsal(a):

Trégl napsal(a):
„… BUĎTE NEZAMĚSTNANÍ A DOSTANE SE VÁM VZDĚLÁVÁNÍ ZE ERÁRNÍ PRACHY! … Čím déle je nezaměstnaný nezaměstnaným, tím větší opodstatnění k existenci má úředník. … „ a mnohé další ve všem textu z 22.06.2010 06:59:57 jen ukazuje, že systém vzdělávání dospělých nefunguje dobře. Zda by se to s Ministerstvem vzdělávání zlepšilo, to nevím, ale jistá malá naděje tu je.
22. 06. 2010 | 16:04

ondrejsteffl napsal(a):

gaia napsal(a):
„Na trh práce se dostalo spoustu absolventek té andragogiky kulturní antropologie sociologie psychologie a já nevím čeho ještě a musí se jim uměle vytvořit uplatnění…“

Nemusí, když nebudou potřeba, přeškolí se třeba na péči o přestárlé (a že nás bude!) nebo na obsluhu razících strojů ;-)
22. 06. 2010 | 16:05

ondrejsteffl napsal(a):

Stařeček napsal(a)
22.06.2010 10:52:01 Skvělý příklad.

Samozřejmě, že podnikatelé by chtěli, aby jim stát vyškolil právě jejich profese, a nejlíp aby jich vyškolil víc, než je třeba. Pak nabídka práce převyšuje poptávku a mohou jim snižovat platy. Třeba ČEZ tvrdí, že bude třeba 8000 energetiků, a už se o tom píše i na stránkách MŠMT. Takže asi tak to bude se stesky podnikatelů…
22. 06. 2010 | 16:05

ondrejsteffl napsal(a):

zoufalá učitelka napsal(a): „…systém celoživotního vzdělávání praktikovali komunisté… s radostí jsme to vykopli dveřmi a hle - po 20 letech se nám to se Šteflem vrací oknem.“

U každého blogu je vždy neobyčejně zajímavé, k čemu se diskuse nakonec stočí. Zde skončila u vzdělávání zaměstnanců, jehož jsem se přitom dotkl jen okrajově. Z diskuse je jasné, že nefunguje, jak by mělo a je spíše zdrojem zlosti. V mém blogu však žádné návrhy co s ním nebyly, a už vůbec jsem se nezastával současného stavu.

Mým oborem je jak známo spíše počáteční vzdělávání. To, co tam pokládám za vadu, že školní vzdělávání se stále tváří, že je konečné a uzavřené. Příliš nás zajímá, co žáci a studenti na konci školy umí, a málo, zda jsou připraveni se dále učit, zda se umí dále učit a zda chtějí učit.
22. 06. 2010 | 16:07

ondrejsteffl napsal(a):

Milena napsal(a): „Jedním z prvních kroků by mělo být zrušení SCIa - organizace pěkně napojené na různé veřejné penězovody.“

Jestlipak Vy nejste jedna z těch, co si myslí, že Scio připravuje státní maturitu. Nepřipravuje!

A co se týká zrušení. Asi žijte v nějakém jiném světě. Na které fakultě, že učíte? Víte my jsme soukromá společnost, ta může zkrachovat, a na to to nevypadá :-). A zrušit ji mohou jedině její majitelé. A ti to, jak jsem informován, nemají zatím v úmyslu ;-).
22. 06. 2010 | 16:09

Daren napsal(a):

Karel Mueller:
Přiznám se, že sám nemám žádné konkrétní zkušenosti, jsem student :) Byl jste někdy v USA nebo Kanadě? Tam je celoživotní vzdělávání základem. Na každou profesi existují kvalifikační kurzy. Nejsou vázány na firmy, poskytují je profesní odbory nebo odborné školy. Kurzů je spousta druhů, od několikadenních, zaměřených na nějaké speciality (třeba zacházení s nějakým přístrojem pro inženýry) až třeba po dvouleté opakování střední školy jako příprava na příjimačky (teď absolvuje příbuzná, chce se ve svých 40 přeučit na zdravotní sestru, neb se svou původní specializací práci nesežene). Je pravdou, že v US a Kanadě jsou jiné podmínky včetně odlišného pojetí vysokoškolského studia, nicméně myslím, že nelze všechny "kurze a rekvalifikace" šmahem házet do koše - někde to funguje. Co si o tom myslíte Vy?
22. 06. 2010 | 16:28

gaia napsal(a):

Ondrejsteffl
Nemusí, když nebudou potřeba, přeškolí se třeba na péči o přestárlé (a že nás bude!) nebo na obsluhu razících strojů ;-)

a o to přeškolování Vám asi jde
a že Vy také podporujete tu firmu CC system která každý měsíc vychrlí 100 pečovatelek
které stejně nikdo nechce
22. 06. 2010 | 16:37

gaia napsal(a):

devatero řemesel desátá bída - české přísloví
22. 06. 2010 | 16:40

Jana napsal(a):

Tak mám pocit, že se debata stočila směrem proti celoživotnímu vzdělávání. Tentokrát jsem spíše pro jeho podporu - mám ale pocit, že si pod tímto pojmem představujeme každý něco jiného. Líbila by se mi představa jakési Volksschule, kde by si lidé po večerech dodělávali své vzdělání nebo navštěvovali různé kurzy. Všichni víme, že spousta mladých lidí díky bouřlivě prožívanému mládí vypadne ze středoškolského studia. Nejsou vyučení, nemají maturitu - pouze základní vzdělání. Vím, že pro tyto lidi je v současnosti velkým problémem vyučit se třeba za kuchaře, cukráře nebo klempíře. Vím také, že některým lidem zrušili jejich vysokoškolské nebo středoškolské místo. Někdo by šel i dělat rukama, ale neumí to, potřebuje zaučení. Na vysokoškolské úrovni není asi tak jednoduché měnit od základu profesi - přesto to mnozí lidé udělat museli - nyní pracují na středoškoské úrovni v naprosto jiném oboru. U dělnických profesí je to ale realita. Švadlenka se vyučí holičkou nebo cukrářkou, vystuduje ekonomickou školu a bude dělat účtařku. Když se člověk nebojí začínat znovu, tak má větší šance - a o to myslím jde - aby se člověk nebál nových výzev a hledal své nevyužité schopnosti. K celoživotnímu vzdělávání patří třeba i to, že někdo jen tak, ze zájmu navštěvuje jazykový kurz, večerní kurz vaření nebo kurz arteterapie. Může to dělat pro své potěšení. Když přijde o práci - má na trhu práce větší možnosti než člověk, který si myslel, že maturitou nebo vysokoškolským diplomem jeho snažení skončilo. Celoživotní učení si tedy představuji jako schopnost učit se novým věcem, kterou je třeba v mladých lidech pěstovat.
22. 06. 2010 | 16:47

poste.restante napsal(a):

ondrejsteffl napsal(a):
Rozumím, že jde o provokaci, ale stejně je na tom dobře vidět, co by se stalo. Namísto vzdělání bychom dostali přípravou pro zaměstnání. A to bych tedy nerad.

Pochopil jste to správně. ;-)
I když spíš nežli jako provokaci jsem to myslel jako drsný vtip a la MontyPython.

Jak píšu na začátku:
"Slova mají svůj obsah a pojmenování může někdy realitu měnit."
Ale stejně bych byl raději, kdyby se hlavně změnila podstata přístupu ke vzdělávání, a ne jenom ta razítka a tabulka na ministerstvu.
22. 06. 2010 | 18:04

Targus napsal(a):

To ondrejsteffl:

Jestli to mizerné čtení návodů ovšem nebude způsobeno strojovými překlady. Onehdy jsem se začetl do návodu jednoho stroječku, který jsem si koupil bratru za 15 litříků.
jelikož jsem už s podobnou mašinkou dělal, stálo mě to asi tak 2 minuty úsilí, abych začal s chutí pracovat a lebedit si, jak mi jde práce od ruky.
Při kastrůlkovém obědě junior (syn, nikoli manažér) vyhrábl z krabice návod, chtěje ukořistit líbivý obrázek. Nato jsem jej začal pilně studovat, abych nepřišel před rozstříháním o nějakou důležitou informaci.
A v tu ránu jsem zjistil, že jsem úplně blbé hovado nechápající základní slovní obraty v mateřském (sic!) jazyce. takže jsem hbitě zalistoval dále a jal se luštiti informace v nikdy nestudované němčině, která byla z nabízených mutací mému srdci a mozku nejbližší.
Ejhle, v němčině, kterou jsem se v životě neučil a veškeré (mizerné) znalosti jsem pochytil od pramáti, to najednou šlo.

Jestli ta čeština nebude vadná, asi by to chtělo ji zrušit a přejít na čechgličtinu, co říkáte pane Šteffl...
22. 06. 2010 | 18:43

Karel Mueller napsal(a):

Daren:

V USA ani Kanadě jsem nebyl, ale u americké firmy v TOP managementu, tak určitou představu má. Máte zcela pravdu, větší firmy si samy zajišťují školení (školitelé jsou jejich zaměstnanci) a i se ZŠ se můžete vypracovat na některé středně technické funkce po určité praxi a patřičných školeních.

V zásadě jde o to, kdo ty kurzy má platit a jak zajistit, aby byly efektivní. Na to jsem zaměřil pozornost. Např. jsem po padesátce šel na kurzy pro Green i Black belty. Aby to mělo cenu, tak dotyčný musí mít určité vzdělání, ještě předtím projevit předpolady pro analytickou práci a také to poté dělat. Dnes je to dost v modě, proto to zmiňuji. Školení black beltů stojí milion jednoho (na západě) a když už do toho firma ty peníze vrazí, tak do někoho, kdo je schopný to dělat, a pak by ho měla také umět využít. Nejen vyrobit řadu Green i Back Beltů jen proto, že je to in.

Jana:

Souhlasím a myslím, že to není v rozporu s tím, co píšu.
22. 06. 2010 | 19:05

Karel Mueller napsal(a):

LuckaN:

Díky za odkaz, rád si tu knihu přečtěte. Určitě znáte Huxleyho, to je v tomto směru klasika.
22. 06. 2010 | 19:17

Marek Kobera napsal(a):

To ondrejsteffl:

Píšete:
"Konstruovat absurdity je jistě možné, ale co dělají dřívější zaměstnanci Svitu Gottwaldov nebo skláři nebo opraváři televizí nebo automechanici, co uměli vyměnit obložení spojky, nebo programátoři ve fortranu? Nemyslím, že obsluhují razící stroje, ale pokud jsou zaměstnaní, museli se něco naučit. "

No ne, já jsem absurdity nekonstruoval, vzal jsem to náhodně. Nevím také, co máte proti razicím strojům. Jejich obsluha mi připadá jako poměrně značně kvalifikovaná práce a delší zaškolení je jistě na místě. Viz např.
http://www.okd.cz/cz/media/...
Navíc je to práce se slušnou perspektivou. Z těch zaměstnání, co jmenujete znám osobně jen opraváře TV, který stále TV opravuje, ale ještě působí jako anténář, a programátora ve Fortranu, který v něm stále, a značně úspěšně, programuje. Možná Vás to překvapuje. Co se týká sklářů, tak prosakují zprávy, že jsou poměrně dost nezaměstnaní.

A ještě - mým záměrem nebylo konstruovat absurdity, ale ilustrovat to, co jste napsal o pěti změnách zaměstnání během kariéry. A to ty změny vyšly ještě jako poměrně mírné. Některé jiné změny, třeba na simultánního překladatele, by si vyžádaly pravděpodobně mnohaleté přípravy za probíhajícího předchozího zaměstnání.
22. 06. 2010 | 22:42

Marek Kobera napsal(a):

To ondrejsteffl:

Narážíte na tzv. čtenářskou gramotnost. Je zajímavé, že N. Postman, kterého jsem už dříve citoval, píše, že tento pojem v 19. století vůbec neexistoval. Říká, že když člověk uměl číst, tak se automaticky myslelo, že rozumí tomu, co čte.

Dobře - nevíme, proč tomu tak je. Chápete ale, že je tady něco špatně, když se takový člověk porozumění textu bude učit za velké (evropské) peníze po absolvování ZŠ, SŠ, (dvou) VŠ v celoživotním vzdělávání? Doufám, že ano...

Když to ještě zkombinuji s tím, co napsala gaia o svém synu, že se učí se třídou Schroedingerovu rovnici, tak mi toto připadá velmi absurdní.
22. 06. 2010 | 22:58

Marek Kobera napsal(a):

To ondrejsteffl:

"Nemusí, když nebudou potřeba, přeškolí se třeba na péči o přestárlé (a že nás bude!) nebo na obsluhu razících strojů ;-) "

Jistě, z něčeho žít budou muset. Nebude to ale škoda, když člověk, který se intenzivně a poměrně do hloubky věnuje psychologii, začne starat o seniory nebo o hloubení tunelů?

Trhu práce je to zřejmě jedno, ale my jsme lidé, ne pouze výrobní prostředky.
22. 06. 2010 | 23:03

Marek Kobera napsal(a):

To ondrejsteffl:

Píšete:
"Příliš nás zajímá, co žáci a studenti na konci školy umí, a málo, zda jsou připraveni se dále učit, zda se umí dále učit a zda chtějí učit. "

Asi budu výjimka. O tom, co studenti na konci některých škol umějí, jsem si dobrou představu udělal. Proto mě zajímá ještě mnohem víc, co umějí za 5, 10, 20 let po absolutoriu.

Ta proklamace o tom "umění se učit" mi připomíná mého neblahého chemikáře. Ten zastával ten názor, že SŠ je k tomu, aby se člověk naučil se učit. Nejenže nás toto nenaučil, protože toleroval opisování a sousedské opravy, aby si ušetřil práci, ale nenaučil drtivou většinu studentů ani nic z chemie. Pokud toto má být vzor, tak jsem vskutku rád, že se na školství v budoucnu podílet nehodlám.
22. 06. 2010 | 23:13

Marek Kobera napsal(a):

To Jana:
"...mám ale pocit, že si pod tímto pojmem představujeme každý něco jiného."

No to je přesné! Píšete o VHS apod. To je všechno moc pěkné. V našem byrokratickém prostředí je ale třeba získávat nějakou uznávanou certifikaci, jinak je vždy možné se takto neformálně vzdělanému člověku vysmát do očí. Bohužel. Jediný počin v tomto směru znám od NÚOV. A i na něm mi vadí byrokratičnost a poměrně vysoké ceny, které za to chtějí. Ale i tak oceňuji.

Celoživotním vzděláváním tedy myslím něco ucelenějšího a soustavnějšího než je zaškolení na nějaký nový přístroj. I to je nutné, ovšem má to mnohem nižší trvalost a hodnotu než soustavné rozvíjení člověka v nějakém pozitivním směru.
22. 06. 2010 | 23:31

gaia napsal(a):

takže bych shrnula zajímavé myšlenky z blogu:
ministerstvo nepřejmenovávat raději zrušit
základní školy přesunout pod působnost obcí- zlepšení zpětné vazby
střední školy pod ministerstvo práce aby to byla příprava na pracovní proces
z vysokých škol odstranit SCIo
a vzdělávání dospělých nechat být každý se ho spíš hrozí než že by něco pozitivního přineslo
nezaměstnanost vyřeší když zdravotní sestry ve 40 přeškolíme na účetní a ostaní na pečovatelky nebo na razící zařízení(zřejmě padnou ty těžební limity někdo asi ví víc)
anebo rozšíříme plantáže jahod tam si prý lze vydělat 20 tisíc za měsíc (původně v Anglii ale o co jsme horší?) zaslechnuto v TV toto jediné nebylo na blogu
23. 06. 2010 | 00:11

Piškvorka napsal(a):

Odkaz na velmi zajímavý článek, týkající se vzdělávání. V textu se uvádí, že vysokoškoláků máme málo??! Tak jak to tedy doopravdy je, prosím?

http://aktualne.centrum.cz/...
23. 06. 2010 | 06:58

Jana napsal(a):

To gaia:
Zdravotní sestry asi nebude třeba přeškolovat - je jich i teď málo. Možná spíše ty absolventky ekonomických SŠ přeškolit na zdravotní sestry nebo pečovatelky. Ale vážně: opravdu si myslíte, že pro člověka se hodí pouze a pouze jediné povolání, pro které je předurčen? Myslím, že každý z nás má určité spektrum, ze kterého si povolání vybíral a že by byl schopen po přeškolení vykonávat i něco jiného. Někdy - vzhledem k syndromu vyhoření - by to bylo i přínosné. Samozřejmě čím nižší vzdělání, tím je tento proces jednodušší. U špičkových odborníků to samozřejmě nelze.
23. 06. 2010 | 08:41

Marek Kobera napsal(a):

To Piškvorka:

Asi by bylo záhodno rozlišovat
vysokoškolák - student
a
vysokoškolák - absolvent.

Těch druhých máme málo (ovšem málo k čemu). Málo ve srovnání s některými zeměmi.

A těch prvních máme už docela hodně, ale pořád ještě dost málo na to, abychom plnili jakési závěry Evropské komise.
23. 06. 2010 | 10:23

Marek Kobera napsal(a):

To Jana:

Proč to u špičkových odborníků nelze?

Mimochodem, nedávno jsem četl novinový článek o rekvalifikacích. Byl tam i případ jednoho lékaře, co se nechal přeškolit na kuchaře. Říkal jsem si: "Tak vida, oni pořád nadávají na své nízké platy, takže už se rekvalifikují na kuchaře." Trochu to, že se jednalo o lékaře - důchodce poopravilo můj dojem.
23. 06. 2010 | 11:00

Android napsal(a):

Tak už to školství furt neřešte... Já bych se chtěl spíše pana Šteffla zeptat, jestli nemá nějakou veselou příhodu z natáčení Tajemství hradu v Karpatech.
Děkuji.
23. 06. 2010 | 13:38

p90x Workout DVD napsal(a):

11. 09. 2010 | 08:36

p90x Workout DVD napsal(a):

17. 09. 2010 | 10:14

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy