Subjektivně zabarvený popis

30. 03. 2014 | 00:00
Přečteno 8185 krát
České děti se ve školách učí, jak má vypadat výpisek, žádost, soukromý či úřední dopis, objednávka či charakteristika. Ale naučí se opravdu psát?


Amerika
V amerických školách se tradičně vyučuje tzv. „persuasive writing“ neboli text psaný se záměrem přesvědčit čtenáře o tom, že vyjadřovaný názor je správný, a získat čtenáře „na svou stranu“. Nové celoamerické standardy (Common Core State Standards) však kladou důraz na psaní „argument writing“, tedy texty polemické, argumentační. Koordinátor pro angličtinu ve skupině středních škol v Chicagu R. McCarty uvádí důvody, proč je „argumentační psaní“ přínosnější než psaní textu přesvědčovacího:

1. Polemika se soustředí na důkazy a jasné zdůvodnění – žáci shromažďují podklady pro svá tvrzení, ale současně musejí brát v úvahu i tvrzení odlišná nebo protikladná, zatímco při přesvědčování se zaměří jen na své stanovisko.

2. Zamezí se dramatickým prohlášením – přesvědčování se může stát příliš emotivní, žáci chtějí „vyhrát“ a nedbají na důkazy a protiargumenty, vítězem se pak může stát ten, kdo „mluví hlasitěji“, a diskuse nemůže pokračovat.

3. Polemika připraví žáky na náročnější texty – žáci se naučí shromažďovat důkazy, pracovat s různými druhy textů i s dalšími médii, a právě tyto dovednosti budou požadovány i v nových testech.

4. Polemika připravuje žáky na skutečný svět – umět se vyznat v argumentech, důkazech, zdůvodnění a odhalit manipulaci budou žáci potřebovat nejen při studiu, ale především v každodenním životě občana a pracovníka. Podrobněji zde.

V Americe se tedy přou o to, zda mají psát spíše přesvědčivě, což čistě pragmaticky vzato se může jistě v životě hodit, nebo spíše argumentačně vyváženě, což jistě lépe rozvíjí logické myšlení. Děti tam ve škole píší hodně.

Česko
U nás Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) závazný pro všechny školy uvádí pro písemný projev toto učivo:

Na první stupni: základní hygienické návyky (správné sezení, držení psacího náčiní, hygiena zraku, zacházení s grafickým materiálem); technika psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev, formální úprava textu); žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát, dopis, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník), vypravování.

A na druhém stupni: na základě poznatků o jazyce a stylu, o základních slohových postupech a žánrech; vyjádření postoje ke sdělovanému obsahu, vlastní tvořivé psaní (komunikační žánry: výpisek, žádost, soukromý a úřední dopis, objednávka, teze, strukturovaný životopis, pozvánka, charakteristika, subjektivně zabarvený popis, výklad, úvaha)

Jak to prakticky ve školách vypadá, popisuje kolega Feřtek zde mj. takto: „U nás učitelé na základních a středních školách nejčastěji postupují v hodinách slohu tak, že vysvětlí dětem, jak se píše vyprávění, popis, později reportáž, fejeton, zpráva, recenze… Napíší ta pravidla na tabuli a pak po studentech chtějí, aby podle nich vyrobili příslušný text. Jenže bez důkladného tréninku v psaní studenti jen napodobují vnější znaky nějakého stylistického útvaru. Část z nich si proto zafixuje, že psaní je hlavně spousta nesrozumitelných pravidel (někde smíte použít přímou řeč, jinde ne, někde smíte použít emočně laděné slovo, jinde je to zakázané atp.).“ A jaké to má příčiny a důsledky, rozebírá zde.

A co rodiče?
Mě by k tomu zajímal názor rodičů.

Rodiče, chodí vaše děti na základní nebo střední školu?



Naučili vás ve škole dobře psát?



Pokládáte za důležité, aby vaše děti uměly dobře psát?



Dáváte přednost americkému, nebo českému pojetí výuky psaní?



Zjistíte si, jak vaše děti u nich ve škole učí psát?



A budete s tím něco dělat, když zjistíte, že to neodpovídá vašim představám?



Je to smyluplné?
Prosím účastníky diskuse, aby svůj příspěvek začali vždy písmeny QW. V minulých blozích jsme tak hned viděli, kdo diskutuje, aniž dočetl text do konce. S takovými nemá smysl diskutovat.

A mě osobně ještě zaráží jedna věc: seznam žánrů v RVP ZV. Strukturovaný životopis se asi bude hodit každému, ale dopis? Kdo dnes píše dopisy? A kde je blog, příspěvek do diskuse v blogu, krátká zpráva nebo komentář k události na Facebooku? Vždyť to jsou věci, které děti dělají denně, jistě by je rády dělaly lépe, kdyby jim někdo poradil, upozornil je na chyby. Nepochybně by byly rády, kdyby jim ostatní dobře rozuměli, kdyby uměly vyjadřit přesně, co chtějí. Ale místo toho je učíme psát výklad, charakteristiku a subjektivně zabarvený popis.

Často píšu, že výuka má být smysluplná. Pro žáky! Je?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

minatomirai napsal(a):

Strukturovaný životopis se asi bude hodit každému, ale dopis? Kdo dnes píše dopisy?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kazdy, kdo se zajima o nejakou smysluplne zamestnani. Zrejme jste nikdy neslysel o tzv. cover letter, ktery je soucasti tzv. resume neboli CV. V tomto dopise vysvetlujete, proc prave vy jste nejvhodnejsim zadatelem. Dat se do polemiky s potencialnim zamestnavatelem se prilis nedoporucuje.

V americkych i jinych skolach, a jak je videt i ceskych, se postupuje stejne pri psani eseje. Zada se tema, pravidla jsou znama, tot vse.
Argumentacni esej je podstatne obtiznejsi a vyzadovat ji po zacich zakladnich skol je podle mne nesmyslne. Stredni skola pripravuje na tuto formu psani a pokracuje se i dale na vysokych skolach. Esej je zalozena na pravidlech a procvicovani psane formy. Pokud si myslite, ze americti ci jini studenti strili jednu esej za druhou jako na bezicim pasu, jste v hlubokem omylu. Maji k nim stejny odpor jako studenti jinde, esej ocenite v podstatne jinem veku nez na stredni skole.

Prosím účastníky diskuse, aby svůj příspěvek začali vždy písmeny QW. V minulých blozích jsme tak hned viděli, kdo diskutuje, aniž dočetl text do konce. S takovými nemá smysl diskutovat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nevim, kdo jsme my, ja rozhodne mezi ne nepatrim. Vas pozadavek je detinsky, zrejme jste prilis dlouho ve skolstvi. Moje teorie vzdy byla, ze ucitele po urcite dobe by meli prejit do zemedelske ci zivocisne vyroby na nejmene dva roky, aby tam nabrali jine perspektivy.
30. 03. 2014 | 03:42

analytik napsal(a):

QVV
Důležité je zapamatovat si a kdykoli správně odříkat to, co pan učitel napsal na tabuli nebo pan ředitel pronesl z reproduktoru. Na tom stojí celý svět!
30. 03. 2014 | 07:17

Ládik!!! napsal(a):

QWZkusil jsem si slohové cvičení v septimě počátkem školního roku 2010/11 - napsal jsem prostřednictvím jejího žáka polemiku o tom, co očekávám od školní výuky - a dostal jsem jedničku; žák měl pravidelně hodnocení 3-4, v tomto případě byl dáván za vzor a učitelé čekali, s čím vyrukuje příště... Mám socialistickou technickou střední školu s maturitou z r. 1977 a od té doby jsem slohovku nepsal - asi nás soudruzi naučili dobře.
30. 03. 2014 | 07:29

Občan napsal(a):

Hm, tak to tedy většina amerických politiků zdatně chodila za školu po celou dobu "vzdělávacího" procesu vč. "věhlasných" universit.

To, co tu, pane Šteffle, presentujete jako úžasný americký objev, se v Čechách už nějakých 150 let jmenuje "sloh". K němu se na většině SŠ (vč. řady učilišť) připojovala za socíku "technika administrativy", takže studenti se učili nejen obyčejnému psaní, ale i psaní odbornému.

Dnes se žáci naučí na ZŠ tak leda psát SMSky. Zvlášť po zavedení "Comenius script", který je vede k faktické negramotnosti, protože nebudou schopni přečíst vázané písmo.

Nevím, co je "písmo QW".
E-maily píši zásadně stejně jako dopisy. Jde totiž jen o rozdílnou formu doručení, nikoli o odlišný písemný útvar.
30. 03. 2014 | 08:49

Maximus napsal(a):

České školství, myslíte tu žumpu? Můj kluk chodil v Karlíně v Praze 8 od 5. do 9. ročníku na tamní školu a mohl bych tady uvést hned pár historek od legračních, po ty dost smutné co tam zažil. Ale jedna stav českého školství dobře vystihuje. Už od ZŠ se cesty mého syna protnuly s jedním hochem z jedné velmi bohaté rodiny resp. tatínek toho synka bývalý vekslák a pingl se dostal ve správnou dobu k velkým penězům. Jeho synek ovšem moc nadaný nebyl a tak spíše "prolejzal" s trojkami a čtyřkami 8 let školu a najednou když potřeboval na střední školu mít lepší prospěch, tak v pololetí 9. ročníku po návštěvě pana otce u ředitelky školy prudce zazářil a měl na pololetní vysvědčení najednou skoro samé jedničky a občas nějakou tu dvojku a tak na tu požadovanou (prominentní) školu se dostal. Můj syn to nemohl rozdejchat a říkal mi, vždyť ten XY byl blbej jako lev a ani se to nějak neprojevovalo na jeho známkách a aktivitě a najednou tohle? Řekl jsem tu něco o realitě v jaké žijeme a aby si zvykal, že tohle je česká demokracie jsem mu vysvětlil včetně dalších věcí až později. A na VŠ jsme tady měli více plzeňských práv, jen se o tom moc nemluvilo. Dneska už má jak jsem slyšel synek toho zbohatlíka namířeno na drahou soukromou VŠ. A tak se to dělá včetně potřebných kontaktů a známých, ten jejich synek bude na život v Česku dobře připraven. Nemusíš mít znalosti, ale je potřeba mít prachy a dobré známé a život máš pod kontrolou!
Hezký den.
30. 03. 2014 | 08:50

učitel napsal(a):

Co to je za nesmysly. Čech potřebuje umět podepsat sociální dávky a napsat anonymní udání, nic víc
30. 03. 2014 | 09:02

Ládik!!! napsal(a):

QWČech musí umět vyplnit dotazník, jiank nic nepotřebuje napsat.
30. 03. 2014 | 09:05

Jana Pechová napsal(a):

QW
Dva postřehy z praxe:
1/ Kdysi jsem četla povídání s nějakým člověkem, který byl na zkušené někde na západ od našich hranic. Popisoval přístup k výtvarné výchově - ovšem s tím, že jej lze aplikovat i na ostatní předměty. Říkal - u nás přijde učitelka, řekne - blíží se výročí VŘSR, tak nakreslíme plakát. Bude na něm Aurora a srp a kladivo a rudý prapor.
Pak řekl: a tam, kantor řekne - namalujete plakát. Co to je plakát, co je jeho úkolem? ...
Porovnání výstupů takových hodin není složité si představit. A my jsme se asi moc neposunuli od těch Auror, řekla bych.

2/ Sama v roli rodiče (a příbuzné) jsem s dětmi hodně mluvila - a diskutovala, samozřejmě. Jednou, to už byly zhruba v adolescentním období, jsme se dostali na poměrně kontroverzní téma, u kterého jsem se nedokázala udržet nestranná. Při diskusi jsem zvýšila hlas a sázela argumenty, k nimž protiargumenty takřka chyběly. Děti poslouchaly a na konci mě se smíchem popíchly nějakou větou, úplně pitomou, ale obhajující protiklad. A pak mi řekly: jo, nejspíš máš pravdu. Ale pokud chceš někoho přesvědčit, dělej to v klidu - pocit, že nás do tý svý pravdy tlačíš, není příjemný. Dej v klidu argumenty, my si udělat názor dokážeme, nejsme idioti.
Byla to ohromná lekce, kterou dnes už dospělým dětem občas se smíchem vracím, když se příliš rozvášní.
30. 03. 2014 | 09:23

Brundibár napsal(a):

Qw

Mám kliku, ze v mém okolí je hned několik velmi dobrých škol. A i když se radnice snažila tu nejlepší z nich zlikvidovat (říkali, ze ji jen sloučí s jinou, ale tam by se všechny děti fyzicky nevešly), podařilo nám ji zachránit. Psát, argumentovat, ctít cizí názor a hlavně respektovat fakta, to je ta škola naučila. Problém je, že "vyčnívající" školy mívají problémy, protože s nimi maji na radnici "víc práce" a obyčejným školám "kradou ty nejlepší děti" (neuvěřitelné, ale to opravdu řekla jedna ředitelka ZŠ).

P.S.: QW je hezká metoda ;)
30. 03. 2014 | 09:30

učitel napsal(a):

Pechová, tak se toho posledního odstavce držte sama. Z vás totiž zažraná ideologie kape jako sliz, a to ještě ani nemáte tu pravdu
30. 03. 2014 | 09:30

petrph napsal(a):

QW
To se domnívám že takto nelze rozdíl mezi přesvědčováním a polemikou definovat. Protože rovněž prioritním obsahem přesvědčování musí být polemika se znalostmi a názory posluchačů-pokud mají nějaké rozdílné názory, je nutné je napřed "přesvědčit že ty jejich jsou nesprávné, než je lze přesvědčit dalším výkladem že tento jeden názor je správný, jinak ho nepřijmou.
Čili,možná by se spíš dalo říct, že při přesvědčování (pokud chce autor obejít polemiku) se musí spolehnout na "neznalost" posluchačů, zatímco čím jsou jejich znalosti hlubší, tím víc je nucen s jejich názory a /třeba i nevyřčenými) protiargumenty polemizovat. Takto se pak můžeme dostat až k psychologii marketingu,popřípadě k umění propagandy.
Ale samozřejmě je nutné vzít v úvahu i následný mechanismus "rozhodování posluchačů". Že dejme tomu v USA je menšinová vláda, takže přesvědčování (s i bez polemiky) je nutnou a neustálou součástí jejich politiky.Zatímco u nás jsme si nechali ústavními zvyklostmi vnutit systém vládních koalic, kde je polemika mezi koalicí a opozicí zcela zbytečná , neboť na výsledek rozhodnutí nemá vliv..
30. 03. 2014 | 09:41

Lila napsal(a):

Občan

A já si zase pamatuji, že pro mnohé kantory v 80. letech bylo nepřekonatelným problémem sesmolit tzv. charakteristiku žáka (přikládala se k žádosti o studium na střední škole), ačkoliv k ní existoval podrobný manuál. Někteří se kvůli charakteristikám raději vzdali třídnictví v posledním ročníku.
Mimochodem, nelze zapomenout ani na perly, jako např. když češtinářka, která měla na starosti školní knihovnu, nabízela žákům seznam knih, v němž inzerovala titul: Naši motýly. Podobné skvosty bych mohla sypat z rukávu...

Nebo zápis z hospitace ředitele školy v hodině přírodopisu:
"Věnovat větší pozornost veverce a potkanovi!"
Tato věta bylo celé zhodnocení práce učitele ve vyučovací hodině.

Abych byla ale spravedlivá, i mezi češtinářkami bylo dost vynikajících kantorek, které dokázaly děti do života dobře připravit. Syn má vzdělání technického směru (ČVUT), přesto mu nedělá problém perfektně vystřihnout článek do novin, nebo udělat celé firemní noviny na velmi slušné úrovni. (Ale je pravda, že odmala hodně čte...)
30. 03. 2014 | 09:42

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a):

Ve školství působí mnoho frustrovaných exhibicionistů, oni neučí, ale stavějí na odiv svůj zdánlivý úspěch.
/prosím reagujte jen ti, co napíší do návěští své reakce " hchkrdtn" - ale ani tak nebudu odpovídat, holt takový už je život/
30. 03. 2014 | 10:32

papilio napsal(a):

Námět přeřadit učitele na 2 roky do živočišné výroby napsal český podnikatel,který neuznává kooperaci škola-rodina,materiální potřeby zabezpečuje rodině dobře(děti jezdí s rodiči na lyže..,.),volí zásadně vpravo,a sam to při školni docházce měl se známkou z chovaní všelijaké,matematika špatná,čte MfDnes.
30. 03. 2014 | 10:58

modrý edvard napsal(a):

QW. Nevím, zda je správný přístup český nebo americký. Obecně si myslím, že je nutné jak znát zásady, tak si to vyzkoušet v praxi, nejenom ve slohu. Moje děti se na gymnáziu (8) naučily slohovat lépe, než kdysi já na SVVŠ.
30. 03. 2014 | 11:01

mb napsal(a):

Ládik!!! napsal(a):
QWZkusil jsem si slohové cvičení v septimě počátkem školního roku 2010/11 - napsal jsem prostřednictvím jejího žáka polemiku o tom, co očekávám od školní výuky - a dostal jsem jedničku; žák měl pravidelně hodnocení 3-4, v tomto případě byl dáván za vzor a učitelé čekali, s čím vyrukuje příště... Mám socialistickou technickou střední školu s maturitou z r. 1977 a od té doby jsem slohovku nepsal - asi nás soudruzi naučili dobře.
30. 03. 2014 | 07:29

... to je ale podvod ... nehledě na to, že jste trénovaný diskuzemi pod aktualně cz, což lze brát jako doping .... ergo máte dvakrát za pět ....
30. 03. 2014 | 11:10

mb napsal(a):

h, ch, k , r, d, t, n ... malomestak ... huj huj, pravdu díte, ale jaký krucinál/krucipysk úspěch ?
30. 03. 2014 | 11:17

gaia napsal(a):

Lilo

víte co to bylo za práci sesmolit na 36 dětí elaborát na A4, pozvat 36 rodičů,každého zvlášť, pak mu to přečíst, zeptat se jestli souhlasí, když ne muselo se to předělat a rodič to musel podepsat.
Chtěla bych vas vidět, jak byste napsala A4 o sobě a tadymel člověk 36 desek, o kterých musel psát, aby neurazil a neublížil.

Je vidět, že jste úplně mimo.Ostatně jako vždy jindy.
30. 03. 2014 | 11:18

gaia napsal(a):

ale víte, že ty nenáviděné posudky, na které každý učitel nadával, se nám v "demokracii" v 90. letech opět vrátily, ale už se nejmenovaly posudky, ale výstupní hodnocení a manuál byl k nim také pěkné hustý.A musela to být opět A4.
Posílalo se to na střední školu s přihláškou a žák dostal kopii na konci roku k vysvědčení.
30. 03. 2014 | 11:29

K.M. napsal(a):

>>30.03.14-08:50<<

Velmi obsažný příspěvek vystihující situaci v zemi, a to nejen ve školství..., dokazující správnost mého přesvědčení, že ČR může zásadním způsobem pomoci jen změna... volebního systému...,

na systém fungující v jedné velmi úspěšné osadě v Izraeli začátkem 70. let..., potvrzování, či odvolávání zástupců voličů do všech... institucí obce..., resp. do všech firem... obcí vlastněných...,

vždy po 12 měsících, v posledním týdnu před koncem roku...

Tak malý stát si nemůže dlouhodobě dovolit plýtvat... schopnými jedinci..., jak v příspěvku popsáno..., v tak exponovaném..., "tranzitním a v jistém smyslu přechodném prostoru" (Petr Robejšek: Kdo vládne Evropě?),

nechce-li se ještě dále propadat v různých žebříčcích..., nebo byl dokonce z tohoto prostoru... nějakým způsobem vytlačen..., vyhoštěn...

Neznám jiný systém, který by lépe oddělil zrno... od plev..., a proto bych si přál, aby syn autora příspěvku jeho tvrdé poznání skutečnosti, kdo má dnes ve státě moc..., jen tak nevydýchal..., ale spolu se stejně postiženýni... zapřemýšlel...,

jakým způsobem by byl výše uvedený systém aplikovatelný na situaci v ČR...(?), kupř. založením politické strany studentů a učitelů nejen vysokých... škol..., s tímto programem...?

Byla-li by do programu takové strany zahrnuto i sociální cítění, mohla by mít taková strana okamžitě podporu seniorů...

V řadách těchto dvou vrstev společnosti by se dalo najít i nejvíce osob "kapitálem ještě nezaháčkovaných", kteří by byli i největší zárukou nezávislé politiky v zemi...

S Babišem přišel do politiky v ČR v mnoha směrech realismus..., ale politika nesmí být poplatna jen slepé honbě za "zlatým teletem", tak jako bylá slepá honba za údajnými lepšími zítřky, která uvrhla společnost jen do role pochlebníků cizímu kapitálu..., až na výjimky..., jen do role sluhů tohoto kapitálu...

Tam zavedla zemi slepá víra ve všemohoucnost "neviditelné... ruky trhu, která měla vše vyřešit...", ale místo toho - světe div se - vše rozkradla... tak, že si Čecho-Moravo-Slezané nemohou být jisti ani tím, že jim patří ta země, na které ještě DNES stojí...?

Nechat vládnout jen kapitál..., a k tomu jen cizí... kapitál, je velmi nebezpečné... a sestává-li parlament jen z podnikatelů... s neprůhledným... pozadím... jak se dá domnívat u většiny dnešních... pos.anců, je to cesta do pekel...

Je na čase, aby přišly do politiky hlavy, a ne prospěcháři..., jak od... Bílé hory... v těchto končinách pravidlem... Jedinou možnou složkou společnosti, která by to mohla změnit..., jsou bytosti ve věku autorova syna..., jen od nich může přijít tolik potřebná iniciativa...
30. 03. 2014 | 11:39

e.m. napsal(a):

*České děti se ve školách učí, jak má vypadat výpisek, žádost, soukromý či úřední dopis, objednávka či charakteristika.* -- ale když jsem chodila do ILC na kurzy angličtiny, součástí (britských) osnov bylo (mimo jiné) přesně toto!
Neboli domnívám se, že klíč je v tom MIMO JINÉ.
Neumět napsat formální/úřední dopis je pro život těžká diskvalifikace.

Ostatek je v učiteli.
30. 03. 2014 | 12:41

Richard napsal(a):

zase supr článek, zvláště tato věta:

"Často píšu, že výuka má být smysluplná. Pro ŽÁKY! Je?"
30. 03. 2014 | 12:47

e.m. napsal(a):

P.S. K životu je určitě nutná radost, ale spousta věcí vyžaduje přesnost a soustředění; škola mimo jiné vytváří pracovní návyky.
Klíč je ve schopnosti střídat/přelaďovat.

Kdyby Vám v lékádně nadávkovali nebezpečný lék *od boku*, kdybyste se nemohl spolehnout na to, že Vám při vyšší rychlosti v zatáčce neupadne kolo od auta, kdyby pevnost konstrukce tunelů, mostů a mrakodrapů byla sázkou do loterie, ale hlavně, že se zhotovitelé radovali - to by bylo blbý, ne?
30. 03. 2014 | 12:50

Tomas Andrejsek napsal(a):

QW
On pan Fertek to popsal velmi trefne. Vetny rozbor je sice uplne k nicemu, ale dobre se znamkuje. Posuzovat sloh je tezke, kolik kantoru to dovede ? Pak dochazi k absurditam, kdy daji nekomu u maturity petku za to, ze napise sice skvely sloh, ale misto uvahy se dle nekoho jedna o komentar. Ten problem je sytemovy a dlouhodoby. Na pedagogickych fakultach se leta ucilo, jak individuality potlacovat, a prijde mi, ze ti kantori to maji pod kuzi i dnes. Nemluve o tom, ze i kantor musi byt osobnost, aby mohl jine v rozvoji jejich osobnosti podporovat. Ale kolik osobnosti dnes ve skolstvi mame ? Pri tech platech, a jeste diky idiotskemu prosazovani otitulovanych kantoru na ukor tech dobrych a zkusenych... A tak dale. Jde z toho na me smutek.
30. 03. 2014 | 13:07

zdenekbrom napsal(a):

QW

Ondřeji, základ všeho je přesné myšlení a vyjadřování.

Co to tedy znamená to "naučili dobře psát"?
30. 03. 2014 | 13:17

KvL napsal(a):

QW

Zase si testujete zda budeme psát tak jak chcete?

Jak má podle vás někdo napsat něco bez pravidel? Dobře později ta paravidla příliš nemusí platit, zejména pokud se jedná o vlastní tvůrčí psaní, ale pokud se píší dopisy, pak pravidla jsou nutná, jak by to vypadalo, kdyby přišel úředníkovi na magistrát dopis začínající asi takto: "Milý pane úředníku..."

Nemyslím si, že by bylo vhodné učit argumentační esej, již na prvním stupni, nebo tak jsem to alespoň pochopil, člověk musí mít základy i pro ty běžné věci, popravdě se mi totiž nezdá, že by se od sebe nějak výrazně lišily blogy a třeba úvahy, pravda facebook nemám, takže nevím, jak jsou tam psány vzkazy, ale pořád je to vzkaz, takže jaký je rozdíl mezi tím, jestli vysí na virtuální zdi, nebo na ledničce.

Ano bez tréningu se nedá očekávat, že by se naučili texty psát, ale taky se nedá čekat, že když budou psát jak veverky na kokainu, tak se bez pravidel naučí, jak se ty texty píší. Ovšem tréning to už musí být na žácích, není na to čas ve škole, to by musely doma a je to tak, mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti, na ničem se nenaučíte tolik jako na tom co člověk sám udělá.

Už je to pár let, vlastně celkem dost, co jsem si založil webové stránky, kam jsem začal psát celkem dlouh věci (A taky je dělat kompletně jen v html), ne jenom útržkovité vzkazy, když srovnám to co jsem tam dával tehdy, styl s tím, jak píši dneska, tak se tomu musím smát. Ale je to jako s tím koněm, můžete jej přivést k vodě, ale napít se už musí sám.

Jasné vyjařování se člověk naučí spíše pokud bude psát delší věci, například úvahy, nebo argumentační eseje, ne pokud bude smolit komentář v rozashu 1000 znaků. A jak jsem psal, není podle mne zase takový rozdíl v tom, jestli je vzkaz psán na papír, nebo na internet.

Co se týče dopisů, tak dodnes je lepší některé věci posílat jako doporučený dopis, s některými lidmi a institucemi se dodnes nespojíte po internetu, blahopřání ke svadbě, narozenínám nebo narození dítěte, kondolenci asi také nebudete posílat jen v E-mailu, nebo na facebooku, když ten člověk žije ve stejném městě, nebo řekněme do pár kilometrů od vás, je to zbytečné, ale na druhou stranu republiky? Do ciziny? Na druhý skonec světa? To pošlete dopis, ne jenom sprostý e-mail.

K těm požadavkům na hygienu, tak stejně je nikdo nedodržuje, popravdě jsou i jiné způsoby sezení, než jaké se učí ve škole, každý si stejně nakonec sedne jak narostl a jak se mu sedí pohodlně, co se týče újhlednosti neúhlednosti písma, tak si každý nakonec najde svůj styl, na jednu stranu nejsem příznivcem toho, aby se učil comenia script, mnohem hůře se podle mne modifikuje než kurzíva, a jeden pak má méně možností jak si vytvořit rukopis, na druhou stranu je to čitelnější.
30. 03. 2014 | 13:28

Trojkař napsal(a):

QW
Na střední škole jsem dostával ze slohu trojky, neboť se paní učitelka domnívala, že se do hodnocení slohové práce mají promítat zejména gramatické nedostatky (převážně chybějící interpunkce). Často jsem se s ní přel o tom, co vlastně je na slohové práci nejdůležitější. Podle paní učitelky to byla gramatika. Z hlediska výsledků na střední škole jsem bylv oblasti psaní podprůměrný. Paní učitelka mi nikdy ani náznakem nesdělila, že by na mém psaní bylo něco zajímavého. Dnes mám za sebou stovky textů žádaných různými českými médii. Pravděpodobně mi musejí korektoři sem tam opravit nějakou tu čárku, nicméně redakce považují za důležitější to, co střední škola zcela pomíjela, a to je obsahová a stylistická kvalita textu. Paní učitelka, dnes už zasloužilá matadorka, stále učí na onom gymnáziu. Nikdy nevydala žádný text a pokud vím, ani nikdo z jejích premiantů nepublikuje. Já se nad tím sem tam usmívám, ale zábavné to věru není...
30. 03. 2014 | 14:27

ondrejsteffl napsal(a):

Ládik!!! napsal(a): 30. 03. 2014 | 07:29
„a od té doby jsem slohovku nepsal - asi nás soudruzi naučili dobře.“
Viz zdenekbrom napsal(a): 30. 03. 2014 | 13:17

30. 03. 2014 | 07:29
Občan napsal(a): 30. 03. 2014 | 08:49
„E-maily píši zásadně stejně jako dopisy.“
Já například často vepisuje své odpovědi přímo do přijatého mailu, vy ne? A mailů napíšu víc než 100 týdně, to opravdu nejsou dopisy.

učitel napsal(a): 30. 03. 2014 | 09:02
„Co to je za nesmysly. Čech potřebuje umět podepsat sociální dávky a napsat anonymní udání, nic víc“
No vidíte, ani to se neučí ;-/

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a): 30. 03. 2014 | 10:32
hchkrdtn
„/prosím reagujte jen ti, co napíší do návěští své reakce " hchkrdtn" - ale ani tak nebudu odpovídat, holt takový už je život/“
Ani já na ně nebudu reagovat…
30. 03. 2014 | 14:35

ondrejsteffl napsal(a):

e.m. napsal(a): 30. 03. 2014 | 12:50
„K životu je určitě nutná radost… Kdyby Vám v lékádně nadávkovali nebezpečný lék *od boku*, kdybyste se nemohl spolehnout …. ale hlavně, že se zhotovitelé radovali - to by bylo blbý, ne?“

Že je radost ze života důležitá, ba dokonce pro mnoho rodičů nejdůležitější, jistě neznamená, že to je to jediné, co mají děti umět. A myslím, že by ani lékárníka práce netěšila, kdyby mě otrávil ;-)
30. 03. 2014 | 14:36

ondrejsteffl napsal(a):

zdenekbrom napsal(a): 30. 03. 2014 | 13:17
„… základ všeho je přesné myšlení a vyjadřování.“
Ano, dobře psát je cesta k přesnému myšlení ale i jeho projev.
30. 03. 2014 | 14:36

Baba Jaga napsal(a):

QW
Důležité je, aby se dětičky naučily psát správně česky. Komu je to dáno, bude psát hezké slohovky, jiný telegramy na dané téma. Na formě bych ani netrvala - docela mne překvapilo, že i úvahu lze (dle výsledků novodobých maturit) zpochybnit.
Pro slohové práce, nutné pro život, jsou všude různé návody a vzory, pokud máme dostatek argumentů, přesvědčíme. Spisovatel každý z nás být nemusí.
30. 03. 2014 | 14:36

Gru napsal(a):

Trojkař

"a to je obsahová a stylistická kvalita textu"

Ani bych s vámi nesouhlasil. U řeči, zvláště pak psaného textu, jsou obsah i forma neoddělitelnýmí komponentami výrazu. Opačné tvrzení rád přirovnávám k názoru hudebního sólisty, který nezvládá formální techniku hry na nástroj a představuje si, že publikum se spokojí "s obsahem" skladby, který je ovšem pro formální chyby nepřístupný.
30. 03. 2014 | 14:37

ondrejsteffl napsal(a):

KvL napsal(a): 30. 03. 2014 | 13:28
„… mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti, na ničem se nenaučíte tolik jako na tom co člověk sám udělá.“
Ano, přesně tak to je. Myslím, že by děti více psaní trénovali ba i pravidla vstřabávaly, kdyby psaly o něčem, co je zajímá, a tam kde je to zajímá.

„Už je to pár let, vlastně celkem dost, co jsem si založil webové stránky,…“
Kolik učitelů s dětmi založilo webové stránky? A proč by to taky dělali, když jim RVP ZV předpisuje: výpisek, žádost, soukromý a úřední dopis, objednávka,atd.

„Co se týče dopisů, tak dodnes je lepší některé věci posílat jako doporučený dopis, s některými lidmi (...) blahopřání ke svadbě, narozenínám nebo narození dítěte, kondolenci asi také nebudete posílat jen v E-mailu, nebo na facebooku…“
No nevím, snad se na ten Facebook někdy podívejte.
30. 03. 2014 | 14:38

xerox napsal(a):

do amerického školství moc nevidím , ale soudě podle zpráv z tisku , měsíc co měsíc je vystřílená v americe některým ze studentů nebo žáků část třídy i s částí pedagogického sboru ... ale možná , že je to jen můj subjektivně zabarvený popis skutečnosti ...

přesto bych navrhoval umístit do škol stejně jako je tomu u vstupu do soudních budov , ochranku i s bezpečnostním rámem ... ještě bych přidal psy na hledání drog a testy na alkohol , kontrola by se týkala i pedagogického sboru ...

nerad bych se dočítal , stejně jako je tomu u chcípajících lidí v chroští , narkomanů , kriminality , nezaměstnanosti atd. ... že postřílené děti a učitelé jsou jakousi daní za demo ...
časem by si na to veřejnost totiž mohla zvyknout a marginalizovat tak výše uvedené skutečnosti co by jenom další z mnoha ,, společenských nešvarů ,, ...

agresivita nám utěšeně roste ve všech částech společnosti , leckdo by se divil co všechno jsou nuceni učitelé snášet ...
30. 03. 2014 | 16:00

čert }:o) napsal(a):

QW
doporučuji doučovací kroužek všem, kteří neumí psát.
Soudružka gaia určitě ráda vypomůže, má na to talent,
vzdělání a dostatečnou ráži. Ale prosím zájemci hlaste
se pouze mimo její pracovní dobu, neboť celý pracovní
proces soudružka gaia propíše na diskuzích na školním pc.
Je to její poslání nehledě na vaše daně a její ideologii.
Hezký den
30. 03. 2014 | 16:16

Lila napsal(a):

gaio,

vím, co obnášelo napsat cca 30 osobních charakteristik žáka po 60 řádcích na jedné A4.
Nic tak hrozného to nebylo, ale asi jak pro koho, že? Jestliže si kantor po celou dobu, kdy třídu vedl, pečlivě vedl dokumentaci a hlavně - dobře každé dítě znal, žádná pohroma to nebyla. Do února, kdy se přihlášky odesílaly, na to byly od začátku školního roku minimálně čtyři měsíce.
Věřte, že existují povolání, které kladou na člověka daleko těžší požadavky. :-)))

U vás na škole jste měli třídy po 36 žácích?
30. 03. 2014 | 17:16

zdenekbrom napsal(a):

ondrejsteffl:

Souhlasím. A co to znamená "naučili dobře psát:"? Jaký je obsah toho pojmu.
30. 03. 2014 | 17:27

Zdeněk Brom napsal(a):

Lila:

Proto se ptám na obsah pojmu "dobře naučili psát".

Výstupní hodnocení totiž někteří učitelé mylně považovali za kádrový posudek a vznikl chaos. MŠMT se příliš neobtěžovalo s vystlěním, pokyny byly dost nejasně napsané, takže nastala lidová tvořivost. Střední školy pak navíc začaly dávat najevo, že je to nezajímá a z nosné myšlenky nakonec není nic.

Cituji: "Jestliže si kantor po celou dobu, kdy třídu vedl, pečlivě vedl dokumentaci a hlavně - dobře každé dítě znal, žádná pohroma to nebyla."

Nebyla. A navíc měla velkou vypovídací hodnotu.
30. 03. 2014 | 17:44

Baba Jaga napsal(a):

QW
To: autor 14:38
Jen tak ze zvědavosti - z informatiky SCIO testy nepřipravuje? Nevím tedy, co se tam učí, možná někteří žáčci na základce už znají více nežli jejich učitel.
Přidávám se k panu Bromovi - také bych ráda věděla, co znamená ono "dobře naučili psát". A kolik % žáčků se to v americké škole naučí a potom už navždy umí.
30. 03. 2014 | 18:08

Targus napsal(a):

QW

Pane Šteffle, ohromuje mne, když jako analytik motáte dvě naprosto nesouvisející věci.
Toto opravdu provozujete schválně nebo máte většinu čtenářů za hlupáky?

1. Citace:
Dáváte přednost americkému, nebo českému pojetí výuky psaní?

Jak můžu srovnávat dvě naprosto rozdílné věci?
Vy umíte napsat svou vlastní adresu, inzerát, životopis nebo zprávu (v novinářském pojetí) v argumentačním nebo přesvědčovacím stylu? Já ne.

2. Citace:
Dáváte přednost americkému, nebo českému pojetí výuky psaní?

Při psaní CV a inzerce určitě českému.

3. Citace
Zjistíte si, jak vaše děti u nich ve škole učí psát?

U koho ve škole?

Z výše uvedeného mnou cloumá pocit, že byste menší lekcičku takového amerického psaní sám potřeboval.

K problému v blogu (americký způsob výuky psaní).

myslím, že nejde ani tolik o psaní, jako o myšlení a vkládání myšlenek na papír. Což s češtinou a psaním samozřejmě souvisí, ale prolíná se do disciplín s češtinou naprosto nesouvisejících - filozofie, historie, politologie, sociologie. atd.

Tím nechci vůbec říci, že v blogu jste neotevřel velice dobré a žhavé téma, pouze jste ho zcela špatně zpracoval.

K výuce psaní blogů, komentářů na FB, atd.
Proč ne, myslím však, že pisatel docela dobře vystačí s tím, co načerpá ve výuce klasické, pouze to bude muset umět adekvátně uplatnit, což - přiznávám - bude pro zdrcující většinu mladé české (nejen české) populace naprosto neřešitelný problém.
30. 03. 2014 | 18:09

Targus napsal(a):

To: ZB

Ondřeji, základ všeho je přesné myšlení a vyjadřování.

Prosím Vás, už nic nepište, za chvíli dojdete k tomu, že je potřeba, aby děti více četly, a za to Vás tu ukamenují, případně pošlou do všech jihočeských hasičáren křížovou výpravu.
30. 03. 2014 | 18:22

gaia napsal(a):

Lilo

kolik takových posudků jste vlastnoručně napsala a kolik dokumentace kdy prostudovala, že můžete říci, že to nic hrozného nebylo.
V 80. letech se třídy nedělily až do počtu 39 dětí, takže třídy o 36 byla běžná norma.
30. 03. 2014 | 18:42

Zdeněk Brom napsal(a):

Targus:

Jsem ve škole vyhlášený tyran, který nutí děti číst a často psát vlastní texty. Navrch se každý týden učíme báseň a recitujeme :)
30. 03. 2014 | 19:03

gaia napsal(a):

Tedy 44 básní za rok, to je Zdeněk Brom skutečný tyran.
Za té hrozné totality jsme se učili tak 2-3 ročně a myslím, že to bylo až až.
Pro fajnšmekry byl recitační kroužek, ti se mohli dobrovolně učit víc.Ale stejně to byla tak 2-3 pásma za rok. Děti se nemají přetěžovat.
30. 03. 2014 | 19:17

Yosif K napsal(a):

QW - mnoho věcí se řeší samo. S inflací maturit a VŠ titulů se zaměstnavatelé začínají koukat na jiné věci. Jak jste psal minule.
30. 03. 2014 | 19:34

pisatel napsal(a):

Dobré psaní je zviditelněné jasné myšlení. S touto definicí mnozí vystačí.
30. 03. 2014 | 20:10

neo napsal(a):

Maximus:

toto se může podařit u několika jedinců, já znam dost případů spolužáků ze základky, kteří i přes prachaté rodiče skončili za kasama, na poštách nebo v mekáči. Z toho plyne, že zas tak horké to neni.
30. 03. 2014 | 21:10

Targus napsal(a):

To: Zdeněk Brom

Tak to jste skoro stejný hajzl, jako já, a to si dokonce říkáte učitel.
:-)))
Já to mám príma, že provádím taková mučení v rámci rodinné výchovy a dlouhé tradice, ale Vy přímo ve škole a navíc hromadně a organizovaně, no nevím, nevím...
Nemáte už předvoj té křížové výpravy na návsi?
30. 03. 2014 | 21:43

Targus napsal(a):

To: neo

já znam dost případů spolužáků ze základky, kteří i přes prachaté rodiče skončili za kasama, na poštách nebo v mekáči.

Co špatného jsi tuto neděli pojedl, hošíku?
Prachatý rodič je chlap či ženská, jehož dítě nebude muset po celý svůj život hrábnout ploutví, snad kromě legalizace financí prostřednictvím krachujících firem, které tatík či matinka zakoupili za účelem výroby mlhy pro finančáky.
Vše ostatní jsou zoufalcí o pracháčství pouze mluvící a po pracháčství pouze toužící.
30. 03. 2014 | 21:51

neo napsal(a):

Targus:

neřikej mi hošíku staříku. To za prvý. Za druhý jsi posledně utek jak malej kluk, takže hošíkem nazývej spíše sebe. Za třetí, prachatý je relativní pojem a je jasné, že si pod tím můžeš představit třeba jen Billa Gatese. Někdo zase Kellnera, jiný Bakalu, ale někomu stačí manažer středně velké firmy co má vilku a dva bavoráky.
30. 03. 2014 | 21:58

Targus napsal(a):

To:gaia

myslím, že jedno čtyřverší týdně nikoho nezabije, proč hned myslet na nejhorší a uvažovat o 44 Máchových Májích?

To: ZB

Pokud mají děti možnost výběru, tak to by se mi líbilo. Po celý rok bych zásoboval třídní kolektiv sprostými říkankami, po jejichž zarecitování by se červenaly i ty školní lavice. A vlastní texty bych vydatně kořenil soft pornem či oživlými mrtvolami, jimž zásadně říkám ŽIVOLY. Mým dětem se to ohromně líbí.
Bodejť by ne, takového cvoka nevykrmuje doma vůbec nikdo.
30. 03. 2014 | 21:59

Targus napsal(a):

To: neo

A proč bych měl ztrácet drahocenný čas s hlupákem, hošíku?
30. 03. 2014 | 22:01

neo napsal(a):

Targus:

to chápu, sám se sebou čas neztrácej staříku.

já ti jako vždy dodal nezpochybnitelné důkazy, že nemáš pravdu. Takže je jasné, že nemáš argumenty a je ti trapné přiznat si to.
30. 03. 2014 | 22:15

mb napsal(a):

než jsem se stačil napít minči ( = minerálka)
tak neo - targus už jsou zase v klinči (není to generálka)
a vychází mi že bych rád
chtěl českoamericky psát
tak staň se lendlem nebo mašínem
vraždy či prohry my ti prominem´
jen opatrně našlapuj
a pomni slov: kde domov můj ...
30. 03. 2014 | 23:48

Hermann Fritzmeier. napsal(a):

Kde je RVR?!!!!
31. 03. 2014 | 13:05

xx napsal(a):

Targus napsal(a):
“Prachatý rodič je chlap či ženská, jehož dítě nebude muset po celý svůj život hrábnout ploutví, snad kromě legalizace financí prostřednictvím krachujících firem, které tatík či matinka zakoupili za účelem výroby mlhy pro finančáky.
Vše ostatní jsou zoufalcí o pracháčství pouze mluvící a po pracháčství pouze toužící.“

Kolik asi takových lidí v ČR podle vašeho odhadu je ? Pokud to takto definujete, tak asi platí, že to nebude nijak masově rozšířený problém, že by třeba v každé třídě sedělo jedno až dvě takové děcka opravdových pracháčů.

Mimochodem při těchto úvahách zapomínáte na jedno - bohatí - tedy opravdoví pracháči, ti přece nebudou svoje děti posílat mezi póvl do obyčejných škol. Ti svým dětem nakoupí nějaký ten PORG nebo pod. školu, takže děti těch chudých zoufalců se s nimi vůbec nesetkají.

Zkrátka, vám v těch „neprůstřelných“ argumentech trochu hapruje logika.
01. 04. 2014 | 00:14

Dana Večerková napsal(a):

[QW] Jenom malá noticka k požadavkům common core: Před několika dny jsem dělala rozhovor s učitelkou angličtiny (6.,7. třída) v USA. Říkala, že právě požadavky common core ji svazují, aby mohla svoje žáky nechat psát o něčem, co je skutečně zajímá (aby každý mohl psát o tom, co si sám určí). Aby naplnila požadavky common core a "guaranteed and viable curriculum", musí všem svým studentům dávat stejné zadání a je to zase jenom školní cvičení bez propojení s reálným světem. Takže to pak vlastně pro americké studenty není daleko od našich fejetonistických zadání.
01. 04. 2014 | 07:15

Ewa napsal(a):

QW

"V Americe se tedy přou o to, zda mají psát spíše přesvědčivě, což čistě pragmaticky vzato se může jistě v životě hodit, nebo spíše argumentačně vyváženě, což jistě lépe rozvíjí logické myšlení. Děti tam ve škole píší hodně."

Podle mě by se děti (nejen v Americe) měly naučit a často procvičovat oba styly, ale měly ba se naučit i jak napsat žádost, objednávku...
02. 04. 2014 | 07:00

modrý edvard napsal(a):

gaia: proč 44 básní? Stačí jedna.
02. 04. 2014 | 09:54

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy